Syntyikö maapallo tyhjästä?

Anonyymi

Eräässä aloituksessa puhuttiin ajatuksesta, onko maapallo luotu/syntynyt tyhjästä. Tähtitieteen mukaan maapallo ei ole syntynyt tyhjästä. Samoin elämäkään ei ole biologian mukaan syntynyt tyhjästä. Joskus näyttää siltä, että kreationistit luulevat "evolutionistien" (tai jopa ateistien) väittävän tällaista.

Kuitenkin uskovaiset itse väittävät, että maailman ja elämän on luonut Jumala juuri tyhjästä.

Maapallo on syntynyt alkuaineista, joita tähdet ovat tuottaneet sisällään ydinfuusiossa (vetyä ja osaa heliumista lukuunottamatta). Kun ensimmäiset tähdet syttyivät, ei vielä ollut olemassa esim. happea, typpeä, hiiltä tai rautaa. Vasta myöhemmin oli mahdollista kehittyä (kivi)planeettoja.

Elämä on myös syntynyt näistä elottomista aineista, ei tyhjästä. Tämän todistaa jo se, että esim. ihmiset nykyäänkin muodostuvat elottomista atomeista, jotka muodostavat molekyylejä ja - - - - - ja jotka muodostavat kudoksia, jotka muodostavat elimiä ja lopulta jopa ihmisyksilöitä. Missä vaiheessa eloton muuttuu eläväksi? Ovatko haimat tai munuaiset eläviä?

Kumpi vaihtoehdoista on todennäköisempi? Vähittäinen kehittyminen luonnonlakien mukaan vai jonkin henkiolennon tyhjästä taikominen?
.

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      > Kumpi vaihtoehdoista on todennäköisempi? Vähittäinen kehittyminen luonnonlakien mukaan vai jonkin henkiolennon tyhjästä taikominen?

      No, jos vähitellen kehittyminen olisi mahdollista, se pitäisi olla mahdollista havaita luonnossa. Ei kuitenkaan ole mitään merkkejä siitä, että luonnossa mikään vähitellen kehittyisi. Kaikki havainnot viittaa päinvastaiseen, kaikki elollinen rappeutuu, minkä jotkut tulkitsevat kehittymiseksi.

      • Anonyymi

        Eli kaikki luonnossa rappeutuu, koska Jumala on (edelleen) niin v-ttuuntunut Aatamille? Se on kyllä naurettavin luonnontieteellinen syyseurausuhde minkä olen kuullut.
        Se riitelee myös räikeästi uuden testamentin sanomaa vastaan (vaikka kreationistit eivät osaakaan hahmottaa kokonaisuuksia).


      • Anonyymi

        Miksi alat heti puhua elollisen rappeutumisesta? Tähdet ja planeetatkin syntyvät vähitellen painovoiman vaikutuksesta. Vai syntyvätkö nekin rappeutumalla? Onko ydinfuusio mielestäsi myös rappeutumista? Onko se, että alkuaineet yhtyvät spontaanisti molekyyleiksi, rappeutumista?

        Vähitellen kehittyminen on siis hyvin mahdollista, sitä tapahtuu koko ajan. Miksi se ei voisi koskea yhtä hyvin myös elämän kehittymistä? Siksikö kun Raamatun mukaan kaikki yhtäkkiä vain taikaiskusta "poksahti" täydellisinä oleviksi? Käsityksesi johtuu vain uskonnollisesta aivopesusta.


      • Anonyymi

        Onko luonnossa merkkejä siitä, että jokin henkiolento taikoisi asioita tyhjästä? Kukaan ei ole koskaan sellaista havainnut. Kreationistit ainoastaan näkevät sellaisia unissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi alat heti puhua elollisen rappeutumisesta? Tähdet ja planeetatkin syntyvät vähitellen painovoiman vaikutuksesta. Vai syntyvätkö nekin rappeutumalla? Onko ydinfuusio mielestäsi myös rappeutumista? Onko se, että alkuaineet yhtyvät spontaanisti molekyyleiksi, rappeutumista?

        Vähitellen kehittyminen on siis hyvin mahdollista, sitä tapahtuu koko ajan. Miksi se ei voisi koskea yhtä hyvin myös elämän kehittymistä? Siksikö kun Raamatun mukaan kaikki yhtäkkiä vain taikaiskusta "poksahti" täydellisinä oleviksi? Käsityksesi johtuu vain uskonnollisesta aivopesusta.

        Ei raamatussa puhuta mistään pohksatamisesta, kyllä kaikki on pitkäaikaisen tulosta, Siellä yksi päivä on yksi kehitysjakso, kuinka pitä aika se on meillä ei ole tietoa. Raamattu on niin uvitteellinen kirja. Hyvä kirja mutta pitää lukea kiihkottomasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei raamatussa puhuta mistään pohksatamisesta, kyllä kaikki on pitkäaikaisen tulosta, Siellä yksi päivä on yksi kehitysjakso, kuinka pitä aika se on meillä ei ole tietoa. Raamattu on niin uvitteellinen kirja. Hyvä kirja mutta pitää lukea kiihkottomasti

        Puhutko sinä pitkäaikaisista kehitysjaksoista? Eli kehitystä siis kuitenkin mielestäsi tapahtuu, sehän on sama asia kuin evoluutio!!!

        Siinä olet muuten täysin oikeassa, että Raamattu on kuvitteellinen kirja, se perustuu täysin mielikuvitukseen...


      • "No, jos vähitellen kehittyminen olisi mahdollista, se pitäisi olla mahdollista havaita luonnossa."

        Näkeehän sitä. Esimerkiksi jääpuikko tulee vähitellen räystäälle, vain vuorokauden aikana.

        Tai jos käyn puistossa missä pieni koristevesiputous ollut muutamia kymmeniä vuosia niin sormella voi tunnustella kalliota ja huomaa veden virran kuluttaneen sitä.

        Kyse on siitä, että mennyt geologinen toiminta on samaa mitä kaikki nykyinenkin.


      • Anonyymi

        Kuinka paljon rappeentuneempi olet havainnut olevasi kuin vanhempasi ja näiden vanhemmat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutko sinä pitkäaikaisista kehitysjaksoista? Eli kehitystä siis kuitenkin mielestäsi tapahtuu, sehän on sama asia kuin evoluutio!!!

        Siinä olet muuten täysin oikeassa, että Raamattu on kuvitteellinen kirja, se perustuu täysin mielikuvitukseen...

        Höpö höpö... Sinun horinasi on täysin tuulesta temmattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö... Sinun horinasi on täysin tuulesta temmattua.

        Niin tuo toinen "anonyymi" kuitenkin esitti... :)

        Edustaako hän toisenlaista kreationismia kuin sinä?

        On aina niin huvittavaa, kun joku täysin sekaisin oleva höynä väittää toisten puheita tuulesta temmatuiksi. Mikä siinä muka oli niin tuulesta temmattua? Ja miksi? Uskontosi takiako?

        Miten joku voi oikeasti olla niin typerä, että ottaa Raamatun tosissaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuo toinen "anonyymi" kuitenkin esitti... :)

        Edustaako hän toisenlaista kreationismia kuin sinä?

        On aina niin huvittavaa, kun joku täysin sekaisin oleva höynä väittää toisten puheita tuulesta temmatuiksi. Mikä siinä muka oli niin tuulesta temmattua? Ja miksi? Uskontosi takiako?

        Miten joku voi oikeasti olla niin typerä, että ottaa Raamatun tosissaan...

        Tuo sinun väitteesi on tuulesta temmattu.
        Raamattu ei perustu mielikuvitukseen,tuon ajan tapahtumista on historian kirjoituksia olemassa paljonkin.
        Kannattaa opiskella historiaa niin "etsivä löytää". vai väitätkö että Jeesuksesta kirjoitetut evankeliumit ovat fiktiivisten henkilöiden kirjoittamia?
        Nuo mainitsemani asiat ovat faktoja vaikka olisinkin sinun mielestäsi "sekaisin oleva hoyna", kova sinä olet ainakin muodostamaan muutaman sanan perusteella ihmisestä syväluotaavan diagnoosin.
        Se kertoo yleensä vain ja ainoastaan putki näköisestä elämän katsomuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutko sinä pitkäaikaisista kehitysjaksoista? Eli kehitystä siis kuitenkin mielestäsi tapahtuu, sehän on sama asia kuin evoluutio!!!

        Siinä olet muuten täysin oikeassa, että Raamattu on kuvitteellinen kirja, se perustuu täysin mielikuvitukseen...

        Sananlaskujen kirja 1933/-38 kirkko-Raamattu, 8:23-35
        Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan,
        alusta asti,
        hamasta maan ikiajoista.

        Ennenkuin syvyyksiä oli,
        synnyin minä, [Alussa oli Sana ja Sana oli Jeesus]
        ennenkuin oli lähteitä,
        vedestä rikkaita.
        Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen,
        ennen kukkuloita,
        synnyin minä, [Jeesus Nasaretilainen]
        kun hän [Aabrahamin.Iisakin ja Jaakobin Jumala] ei vielä ollut tehnyt maata,
        ei mantua,
        ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
        Kun hän taivaat valmisti,
        olin minä [J-Kristus työn mestarina] siinä,
        kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
        kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa,
        kun syvyyden lähteet saivat voiman,
        kun hän merelle asetti sen rajat,
        että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli,
        kun hän vahvisti maan perustukset, [Manner laatat]
        silloin minä hänen sivullansa töidenmestarina olin,
        ihastuksissani olin päivästä päivään
        ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
        leikitsin hänen maanpiirinsä päällä,
        ja ihastukseni olivat ihmislapset.
        Siis te,
        lapset,
        kuulkaa minua;
        autuaat ne,
        jotka noudattavat minun teitäni!
        Kuritusta kuulkaa,
        niin viisastutte;
        älkää sen antako mennä menojaan.
        Autuas se ihminen,
        joka minua kuulee,
        valvoo minun ovillani päivästä päivään,
        vartioitsee minun ovieni pieliä!
        Sillä joka minut löytää,
        löytää elämän
        ja saa Herran mielisuosion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sinun väitteesi on tuulesta temmattu.
        Raamattu ei perustu mielikuvitukseen,tuon ajan tapahtumista on historian kirjoituksia olemassa paljonkin.
        Kannattaa opiskella historiaa niin "etsivä löytää". vai väitätkö että Jeesuksesta kirjoitetut evankeliumit ovat fiktiivisten henkilöiden kirjoittamia?
        Nuo mainitsemani asiat ovat faktoja vaikka olisinkin sinun mielestäsi "sekaisin oleva hoyna", kova sinä olet ainakin muodostamaan muutaman sanan perusteella ihmisestä syväluotaavan diagnoosin.
        Se kertoo yleensä vain ja ainoastaan putki näköisestä elämän katsomuksesta.

        Edelleenkin, mikä väitteeni on muka tuulesta temmattu?

        Totta kai Raamatussa kerrotaan myös oikeasti tapahtuneista tapahtumista, mutta se ei tarkoita, että myös siinä olevat uskonnolliset, keksityt sadut ja tarinat olisivat totta.

        Tietenkään evankeliumit eivät ole fiktiivisten henkilöiden kirjoittamia, joidenkinhan on täytynyt ne kirjoittaa, mutta emme vain tiedä, keitä he olivat. Monet niissä olevat tapahtumat ovat kuitenkin täyttä fiktiota, kuten kuolleista heräämiset ja ylösnousemiset.

        En minä ole muodostanut “diagnoosiani” sinun muutaman sanasi perusteella. Jokainen, joka kuvittelee, että jumalat, luomiset, ihmeet ja henkimaailmat ovat totta, on höynä ja sekopää.

        Se kertoo yleensä vain siitä, että ihminen on sen verran järjissään, että erottaa faktan ja fiktion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sananlaskujen kirja 1933/-38 kirkko-Raamattu, 8:23-35
        Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan,
        alusta asti,
        hamasta maan ikiajoista.

        Ennenkuin syvyyksiä oli,
        synnyin minä, [Alussa oli Sana ja Sana oli Jeesus]
        ennenkuin oli lähteitä,
        vedestä rikkaita.
        Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen,
        ennen kukkuloita,
        synnyin minä, [Jeesus Nasaretilainen]
        kun hän [Aabrahamin.Iisakin ja Jaakobin Jumala] ei vielä ollut tehnyt maata,
        ei mantua,
        ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
        Kun hän taivaat valmisti,
        olin minä [J-Kristus työn mestarina] siinä,
        kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
        kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa,
        kun syvyyden lähteet saivat voiman,
        kun hän merelle asetti sen rajat,
        että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli,
        kun hän vahvisti maan perustukset, [Manner laatat]
        silloin minä hänen sivullansa töidenmestarina olin,
        ihastuksissani olin päivästä päivään
        ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
        leikitsin hänen maanpiirinsä päällä,
        ja ihastukseni olivat ihmislapset.
        Siis te,
        lapset,
        kuulkaa minua;
        autuaat ne,
        jotka noudattavat minun teitäni!
        Kuritusta kuulkaa,
        niin viisastutte;
        älkää sen antako mennä menojaan.
        Autuas se ihminen,
        joka minua kuulee,
        valvoo minun ovillani päivästä päivään,
        vartioitsee minun ovieni pieliä!
        Sillä joka minut löytää,
        löytää elämän
        ja saa Herran mielisuosion.

        Tuo nyt on pelkkää uskonnollista tarinaa, eli fiktiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nyt on pelkkää uskonnollista tarinaa, eli fiktiota.

        KR 1933/-38, Joh. 1:1
        Alussa oli Sana,
        ja Sana oli Jumalan tykönä,
        ja Sana oli Jumala.
        1Moos. 1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
        1:2-6 Ja maa oli autio ja tyhjä,
        ja pimeys oli syvyyden päällä,
        ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
        Ja Jumala sanoi:
        "Tulkoon valkeus." Ja valkeus tuli.
        Ja Jumala näki,
        että valkeus oli hyvä;
        ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
        Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi,
        ja pimeyden hän kutsui yöksi.
        Ja tuli ehtoo,
        ja tuli aamu,
        ensimmäinen päivä.
        Ja Jumala sanoi:
        "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä."

        Sananl. 8:24-26 Ennenkuin syvyyksiä oli,
        synnyin minä, [=Jeesus!]
        ennenkuin oli lähteitä,
        vedestä rikkaita.

        Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen,
        ennen kukkuloita,
        synnyin minä, [Jumalan Poika Jeesus Kristus]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KR 1933/-38, Joh. 1:1
        Alussa oli Sana,
        ja Sana oli Jumalan tykönä,
        ja Sana oli Jumala.
        1Moos. 1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
        1:2-6 Ja maa oli autio ja tyhjä,
        ja pimeys oli syvyyden päällä,
        ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
        Ja Jumala sanoi:
        "Tulkoon valkeus." Ja valkeus tuli.
        Ja Jumala näki,
        että valkeus oli hyvä;
        ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
        Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi,
        ja pimeyden hän kutsui yöksi.
        Ja tuli ehtoo,
        ja tuli aamu,
        ensimmäinen päivä.
        Ja Jumala sanoi:
        "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä."

        Sananl. 8:24-26 Ennenkuin syvyyksiä oli,
        synnyin minä, [=Jeesus!]
        ennenkuin oli lähteitä,
        vedestä rikkaita.

        Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen,
        ennen kukkuloita,
        synnyin minä, [Jumalan Poika Jeesus Kristus]

        Tuokin on pelkkää uskonnollista tarinaa, eli fiktiota.


    • Anonyymi

      Taivaat samoin kuin maa, joka on tehty vedestä ja veden kautta, Jumalan sanan voimasta, ilmoitti Pietari.

      • Anonyymi

        Nykyajan tietopietarit muistuttavat, että maapallossa on paljonkin muita alkuaineita kuin veden kahta ainesosaa; sellaisia, joita ei saa edes "veden kautta".


    • Anonyymi

      Ei ole joko tai vastausta. Ei ole myöskään alkua eikä loppua, asiaa voidaan kuvata äärettömyyttä kuvaavalla 8 merkillä.

      @@@@@@
      8 8 8
      @@@@@@

      Jos saisin merkin vaakauoraan (nyt @) niin alin rivi kuvaa tätä biologista ns. evoluutiota, jossa me siirrämme omaa perimäämme sukupolvelta toiselle, ja sopeudumme olosuhteisiin. Pystyssä olevat 8 merkit vaakamerkkien välissä kuvaavat sitä, että meissä on ainellinen puoli ( kahdeksikon alaosa, sekä henkinen puoli, kahdeksikon yläosa). Ylinpänä olevat @ merkit kuvaa sitä, että olemme henkiolentoina, eli ilmentymättöminä, kunnes siirrymme taas aineelliseen ruumiiseen, eli synnymme uudestaan ja laskeudumme 8 kautta sekä henki, että ruumis tasolle. Henkiruumis on meissä aina, mutta kun ainellinen puoli kuolee, niin henki jatkaa kulkuaan, ja jotain henkisiä, opittuja asioita, siirtyy hengen mukana.

      Psykologinen puoli voi estää ihmistä hyväksymästä tätä asiaa.

      • Anonyymi

        Siinä taas yhdenlainen tai oikeastaan toisenlainen sekopää. Voi hyvä päivä näitä sekopäitä! Ei ole ihme, että päät höpöröillä sekoaa...


    • Anonyymi

      "Eräässä aloituksessa puhuttiin ajatuksesta, onko maapallo luotu/syntynyt tyhjästä. Tähtitieteen mukaan maapallo ei ole syntynyt tyhjästä. Samoin elämäkään ei ole biologian mukaan syntynyt tyhjästä. Joskus näyttää siltä, että kreationistit luulevat "evolutionistien" (tai jopa ateistien) väittävän tällaista."

      Ei kai kukaan oikeasti ole niin tyhmä, että luulisi tähtitieteen ja biologian väittävän tuollaista? Suomessa ainakin on laadukas koulujärjestelmä, täytyy tahallaan yrittää olla ymmärtämättä jos tuollaisia väittää.

      • Anonyymi

        Niinhän ne kreationistit tahallaan yrittävätkin uskontonsa takia... :)

        Maapallo ja elämä eivät tietenkään ole oikeasti syntyneet tyhjästä, mutta Raamattu kuitenkin opettaa niin. Jumala on kristinuskon mukaan synnyttänyt ne tyhjästä ns. "luomistyöllään".


    • Anonyymi

      Maa,vesi ilma, tähdet,kuu ja aurinko ovat syntyneet Sotkan munasta..höh eikä mistään Jumalan luomana! Ei mitään voi luoda tyhjästä!! Uskovaiset vaan höpöttää joutavia!

    • Anonyymi

      Ei maapollo ole syntynyt tyhjästä, mitä ymmärrämme tyhjällä. Ei ihminen kaikkea ole oppinut ymmärtää. Vedyn tiivistyessä, siis fuusioituessa raskaamminki aineiksi, aina lyijuun asti. suberauringoksi joka eri vaiheiden jälkeen räjähti ja hajosi avaruuteen, jonka kappaleita se on. Se on sitten eri prosessi josta saamme vetyä, kaikkihan tiedämme, että vettä hajoittamalla saamme H2 O
      Auringon massa on 300.000 kertaa maan massa.

      • Anonyymi

        Silloin kun Paimentolaiset Raamattua ovat kirjoittaneet, heidän Maailman syntymisen tietämys oli sillä tasolla,että eivät he ole voineet kuin arvailla vaan ja silloin he keksivät Jumalan luojaksi!


    • "Elämä on myös syntynyt näistä elottomista aineista, ei tyhjästä. Tämän todistaa jo se, että esim. ihmiset nykyäänkin muodostuvat elottomista atomeista, jotka muodostavat molekyylejä ja - - - - - ja jotka muodostavat kudoksia, jotka muodostavat elimiä ja lopulta jopa ihmisyksilöitä. Missä vaiheessa eloton muuttuu eläväksi? Ovatko haimat tai munuaiset eläviä?"

      Elämä ei syntynytkään tyhjästä, vaan Jumalasta, joka on Elämä. Elämä syntyy aina vain elämästä, ei koskaan elottomista aineista, Yhtään poikkeusta ei ole koskaan havaittu, eikä tulla havaitsemaan.

      On aivan eri asia puhua ihmisen kehosta ja siinä olevista atomeista ja molekyyleistä ja elämästä. Jumala loi ihmisen kehon materiasta, jonka Hän loi yliluonnollisella tavalla, materiaalisesta maailmasta katsoen, tyhjästä. Mutta Hän puhalsi tähän materiaan hengen ja vasta sen jälkeen todellinen ihminen syntyi.

    • Anonyymi

      Juice lauloi "kun henki on vahva niin vähäkin työ riittää maailman luomiseen"....
      Ainakaan tiede ei ole kyennyt "luomaan" tyhjästä yhtään mitään maan päällä elävää.

      • Anonyymi

        Eli samalla viivalla jumalien kanssa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe