Paraneeko potkuri

Anonyymi

Jos kovagromauttaisi alumiinipotkurin, niin paraneeko ominaisuudet?
Voisi ajatella, että olisi maalikerrosta liukkaampi pinta.

37

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No se lisää veneen vauhtia suhteessa saman verran kuin punainen raita mopon tankin kyljessä lisää mopon vauhtia.

      • Anonyymi

        Ootko tehny testejä erivärisillä mopon raidoilla:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko tehny testejä erivärisillä mopon raidoilla:)

        Joo. Punainen on kaikista paras mutta se pitää saada tarkalleen vaakatasoon tai muuten voi mopo keulia liikaa ja karata lapasesta.


    • Anonyymi

      Rosteri ajaa saman asian. Alumiinisessa ei kromit pysy.

      • Anonyymi

        No onhan rosteri ihan eri asia. Hiukan parempi suurtehoisissa moottoreissa mutta pehmeämpi alumiininen toimii sulakkeena eikä perä mene heti p*skaksi jos kiveen vähän kopsahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan rosteri ihan eri asia. Hiukan parempi suurtehoisissa moottoreissa mutta pehmeämpi alumiininen toimii sulakkeena eikä perä mene heti p*skaksi jos kiveen vähän kopsahtaa.

        Onhan teräspotkurissakin kumi keskiö.


      • Anonyymi

        Ei pysy kromit ei, mutta pysyykö gromit. sitähän aloittaja kysyi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pysy kromit ei, mutta pysyykö gromit. sitähän aloittaja kysyi?

        Sulla tää juttu menee kaukaa yli hilseen, huomaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan teräspotkurissakin kumi keskiö.

        Ei kaikissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pysy kromit ei, mutta pysyykö gromit. sitähän aloittaja kysyi?

        Tietäjien mukaan kuulemma pysyisi, kun oikein tehhään. Se G-kirjain oli uninen virhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pysy kromit ei, mutta pysyykö gromit. sitähän aloittaja kysyi?

        Etkö ite koskaan tee kirjoitusvirheitä ?


    • Anonyymi

      Kova grogi auttaa parhaiten.

    • Anonyymi

      Pinnalla ei ole vähääkään merkitystä, mutta pinnanlaadulla on, eli sileä pinta ja johtoreunassa ei kolhuja. Osta mieluummin uusi alupotkuri. Koneen teho salaisuus ?

      • Anonyymi

        Kone on 30hv Johnsson. Kulkee nytkin jo 28 solmua Solaksen 15 tuumaisella potkurilla, onhan se jo hiekassa hankautunu vähän karheaksi.
        Lueskelin netistä alumiinin kromauksesta, ja siitä tuli ajatus potkurin pinnoittamisesta.
        kyllä ne oli sitä mieltä, että onnistuu.Joku väitti, että pitäisi ensin kuparoida ja sen pintaan nikkelikerros ja sitten tarttuu kovakromi.
        Kromaaminenhan on nopea ja halpa temppu. Olispa vaan sellainen elektrolyyttilaite, jolla pienellä virralla saadaan atomitasolla hieno metallipinta mihin tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone on 30hv Johnsson. Kulkee nytkin jo 28 solmua Solaksen 15 tuumaisella potkurilla, onhan se jo hiekassa hankautunu vähän karheaksi.
        Lueskelin netistä alumiinin kromauksesta, ja siitä tuli ajatus potkurin pinnoittamisesta.
        kyllä ne oli sitä mieltä, että onnistuu.Joku väitti, että pitäisi ensin kuparoida ja sen pintaan nikkelikerros ja sitten tarttuu kovakromi.
        Kromaaminenhan on nopea ja halpa temppu. Olispa vaan sellainen elektrolyyttilaite, jolla pienellä virralla saadaan atomitasolla hieno metallipinta mihin tahansa.

        Kromauksessa käsitellää aikamoisia myrkkyjä ja homma ei kotona onnistu. Alupotkuri ei ehkä ole tarpeeksi jäykkä, että kromi pysyisi. Kokeilemalla selviää, mutta se kai maksaa enemmän kun aluun kannattas satsata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kromauksessa käsitellää aikamoisia myrkkyjä ja homma ei kotona onnistu. Alupotkuri ei ehkä ole tarpeeksi jäykkä, että kromi pysyisi. Kokeilemalla selviää, mutta se kai maksaa enemmän kun aluun kannattas satsata.

        Kyllä tuommoisen gromauksen voi kotonakin hyvin tehdä. Tarvitaan vain 24x keissi kolmannen veroluokan mallasjuomaa ja laadukasta gromausuutetta, joka sivellään potkuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuommoisen gromauksen voi kotonakin hyvin tehdä. Tarvitaan vain 24x keissi kolmannen veroluokan mallasjuomaa ja laadukasta gromausuutetta, joka sivellään potkuriin.

        Monenlaista se mallasjuoma näkyy teettävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone on 30hv Johnsson. Kulkee nytkin jo 28 solmua Solaksen 15 tuumaisella potkurilla, onhan se jo hiekassa hankautunu vähän karheaksi.
        Lueskelin netistä alumiinin kromauksesta, ja siitä tuli ajatus potkurin pinnoittamisesta.
        kyllä ne oli sitä mieltä, että onnistuu.Joku väitti, että pitäisi ensin kuparoida ja sen pintaan nikkelikerros ja sitten tarttuu kovakromi.
        Kromaaminenhan on nopea ja halpa temppu. Olispa vaan sellainen elektrolyyttilaite, jolla pienellä virralla saadaan atomitasolla hieno metallipinta mihin tahansa.

        Oletko katsonut, onko imukannessa kuristusta? Sen avartamalla saat lisää voimaa koneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone on 30hv Johnsson. Kulkee nytkin jo 28 solmua Solaksen 15 tuumaisella potkurilla, onhan se jo hiekassa hankautunu vähän karheaksi.
        Lueskelin netistä alumiinin kromauksesta, ja siitä tuli ajatus potkurin pinnoittamisesta.
        kyllä ne oli sitä mieltä, että onnistuu.Joku väitti, että pitäisi ensin kuparoida ja sen pintaan nikkelikerros ja sitten tarttuu kovakromi.
        Kromaaminenhan on nopea ja halpa temppu. Olispa vaan sellainen elektrolyyttilaite, jolla pienellä virralla saadaan atomitasolla hieno metallipinta mihin tahansa.

        Hio johtoreuna (etureuna) sileäksi, että ei ole lovia tai väkäsiä. ÄLÄ TEROITA, vaan pyöristä.Tarkista, että lavat on samanlaiset ja ei ole taipunut yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hio johtoreuna (etureuna) sileäksi, että ei ole lovia tai väkäsiä. ÄLÄ TEROITA, vaan pyöristä.Tarkista, että lavat on samanlaiset ja ei ole taipunut yhtään.

        Juu, tiedän että ruhjeet ja kolot potkurin etureunassa tekee varsinkin täydellä nopeudella pitävyyden ja tehon menetystä, kun kuitenkin aiheuttaa ns, luistamisen lisääntymistä.
        Tosiasiahan on, että jos potkurin nousuksi ilmotetaan vaikka 15 tuumaa, niin veneen vastus tekee siitä nopeudesta aivan muuta, vaikka potkuri pyörisi täysin samaa nopeutta kaikissa tilanteissa.
        Tämä ajatukseni kromatusta alumiinipotkurista onkin hyvin teoriittinen, lähinnä huvittunutta kokeilun halua. En usko sen nostavan huippunopeutta, jos potkurin muoto on aivan sama, ehkä saa hieman lisää kierroksia liukkautensa takia. Tajuan myös sen, että alumiini potkurit ovat profiliiltaan paksumpia, kuin ruostumattomat huippuunsa viritetyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuommoisen gromauksen voi kotonakin hyvin tehdä. Tarvitaan vain 24x keissi kolmannen veroluokan mallasjuomaa ja laadukasta gromausuutetta, joka sivellään potkuriin.

        Juu, jossain tilanteessa sinunkin mallasjuomat voivat aiheuttaa potkurin toimivuuden parantumista, kun humalainen painolasti tippuu kyydistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko katsonut, onko imukannessa kuristusta? Sen avartamalla saat lisää voimaa koneeseen.

        Tarkastampa kurkun kanavat, vaikka hyvin tuntuu nytkin olevan tehoa. Olen yllättynyt todellakin kuorman sietokyvystä, ja bensan kulutuksen pienuudesta. Hitto että täytyy vain hämmästyä. Aivan huippukone, ja 30 vuotta vanha !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tiedän että ruhjeet ja kolot potkurin etureunassa tekee varsinkin täydellä nopeudella pitävyyden ja tehon menetystä, kun kuitenkin aiheuttaa ns, luistamisen lisääntymistä.
        Tosiasiahan on, että jos potkurin nousuksi ilmotetaan vaikka 15 tuumaa, niin veneen vastus tekee siitä nopeudesta aivan muuta, vaikka potkuri pyörisi täysin samaa nopeutta kaikissa tilanteissa.
        Tämä ajatukseni kromatusta alumiinipotkurista onkin hyvin teoriittinen, lähinnä huvittunutta kokeilun halua. En usko sen nostavan huippunopeutta, jos potkurin muoto on aivan sama, ehkä saa hieman lisää kierroksia liukkautensa takia. Tajuan myös sen, että alumiini potkurit ovat profiliiltaan paksumpia, kuin ruostumattomat huippuunsa viritetyt.

        En ole huomannut mitään eroa veneessäni nopeudessa tai kulutuksessa, kun potkuri oli aluksi metallipintaisena, seuraavaksi maalattuna kovalla myrkyllä sileä ja kerran sinkki sprayllä aika karhea.

        Ainut ero oli syksyllä paljaaseen nibralbronssiin näkit pesivät ja pinnoitettuna ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkastampa kurkun kanavat, vaikka hyvin tuntuu nytkin olevan tehoa. Olen yllättynyt todellakin kuorman sietokyvystä, ja bensan kulutuksen pienuudesta. Hitto että täytyy vain hämmästyä. Aivan huippukone, ja 30 vuotta vanha !

        Mulla oli aikoinaan 35 evari, joka kulutti matka-ajossa n 8 l/h, mutta kaasupohjassa tankki tyhjeni aika vikkelästi, tosin matkakin joutui n. 80km/h. Paatti jätti 20 senttiä leveän vanan jälkeen ja ei mitään aaltoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli aikoinaan 35 evari, joka kulutti matka-ajossa n 8 l/h, mutta kaasupohjassa tankki tyhjeni aika vikkelästi, tosin matkakin joutui n. 80km/h. Paatti jätti 20 senttiä leveän vanan jälkeen ja ei mitään aaltoa.

        Millainen vene se oli. Se konehan on ulvonu reippaasti ylikierroksilla niissä nopeuksissa, vai oliko kilpapotkuri. Jos pakokanava on ollut ilmassa, niin vastapaineen puute voi lisätä kulutusta melkoisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen vene se oli. Se konehan on ulvonu reippaasti ylikierroksilla niissä nopeuksissa, vai oliko kilpapotkuri. Jos pakokanava on ollut ilmassa, niin vastapaineen puute voi lisätä kulutusta melkoisesti.

        Vene oli syvä v-pohjainen ja reilu 100 kiloa. Koneen perä heitti vettä taivaalle korkeassa kaaressa. Potkuri oli kolmelapainen isolla nousulla, jota en enää muista, mutta vene oli tosi kevyt ja hyvänmallinen. Kulki, kuin raketti ja kääntyi niin rajusti, että meinasi sisuskalut painua kasaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene oli syvä v-pohjainen ja reilu 100 kiloa. Koneen perä heitti vettä taivaalle korkeassa kaaressa. Potkuri oli kolmelapainen isolla nousulla, jota en enää muista, mutta vene oli tosi kevyt ja hyvänmallinen. Kulki, kuin raketti ja kääntyi niin rajusti, että meinasi sisuskalut painua kasaan.

        Siinä on potkurissa ollut kunnon kovagrogit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hio johtoreuna (etureuna) sileäksi, että ei ole lovia tai väkäsiä. ÄLÄ TEROITA, vaan pyöristä.Tarkista, että lavat on samanlaiset ja ei ole taipunut yhtään.

        Olisit oikeassa jos kyse olisi lentokoneen tai syvällä kulkevan sukellusveneen potkurista.
        Perämoottorin potkurit taas pyörivät niin lähellä pintaa ja niin suurilla nopeuksilla, että kavitaation huomioiminen lapaprofiilinmuotoilussa on välttämätöntä. Tällöin terävä on useimpia pyöristettyjä parempi, eikä ero parhaaseen pyöristettyyn muotoon ole olennaista suuruusluokkaa terävällä etureunalla. Kilpapotkureissa taas käytetään superkavitoivia profiileja, joissa kavitaatio kupla romahtaa vasta jättöreunan jälkeen ja joissa etureuna on terävä. Niiden käyttöolosuhteissa mikään pyöristetty muoto ei ole niitä parempi.


    • Anonyymi

      Ei parane ominaisuudet. Alumiinioksidi on vähintäänkin yhtä kovaa kuin kromi, mutta silläkään ei ole mitään merkitystä potkurin toiminnalle, jos verrataan samanmuotoisia puhtaita (ei levää, merirokkoja limaa, ym kasvustoa) potkureita.
      Liukkaudella ei myöskään ole merkitystä, koska veden virtausnopeus lavan pinnan suhteen on nollassa rajakerroksen sisäpuolella, ja rajakerroksen ominaisuudet taas eivät käytännössä riipu mitenkään lavan pintamateriaalista. Kasvuston kertyminen riippuisi, mutta sillä ei tietenkään ole väliä jos potkuri on vedessä ainoastaan pyöriessään, koska silloin kasvustoa ei kerry.
      Teräspotkurilla voidaan saavuttaa alupotkureita parempia ominaisuuksia yksinomaan siksi, että teräs materiaalina mahdollistaa ohuemmat lavat, eli erilaisen muodon.

      • Anonyymi

        Sain sen käsityksen kyssärissä, että kyse ei ole kilpapotkurista ja siksi neuvoin tekemään johtoreunasta lähemmäs akuperäistä kestävyyden kannalta. Normikäyttöön ei ole mitään järkeä teroittaa johtoreunaa, koska sen muoto on liian tarkka äkkinäisen tekemäksi. Helposti tulee susi koko potkurista. Ylipäätään alupotkuria ei kannata teroittaa, siitä ei ole mitään hyötyä. Pääasia, että lavat ovat ihan samalaiset ja potkuri on tasapainossa.
        Vanha sanonta on, että viritys katsotaan onnistuneeksi, jos teho on laskenut korkeintaan 30%.
        Viritystä voi kokeilla ja tekee sitten seuraavasta paremman jne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain sen käsityksen kyssärissä, että kyse ei ole kilpapotkurista ja siksi neuvoin tekemään johtoreunasta lähemmäs akuperäistä kestävyyden kannalta. Normikäyttöön ei ole mitään järkeä teroittaa johtoreunaa, koska sen muoto on liian tarkka äkkinäisen tekemäksi. Helposti tulee susi koko potkurista. Ylipäätään alupotkuria ei kannata teroittaa, siitä ei ole mitään hyötyä. Pääasia, että lavat ovat ihan samalaiset ja potkuri on tasapainossa.
        Vanha sanonta on, että viritys katsotaan onnistuneeksi, jos teho on laskenut korkeintaan 30%.
        Viritystä voi kokeilla ja tekee sitten seuraavasta paremman jne..

        Ylipäätään alupotkuria ei kannata pyöristää, siitä ei ole mitään hyötyä, mutta haitta voi olla suuri, jos pyöristys tehdään väärin. Tehtaalta tullessa jo valmiiksi oleva terävä lapaprofiili on aivan riittävän hyvä, ja normaalikäytössäkin jo hyvin lähellä optimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäätään alupotkuria ei kannata pyöristää, siitä ei ole mitään hyötyä, mutta haitta voi olla suuri, jos pyöristys tehdään väärin. Tehtaalta tullessa jo valmiiksi oleva terävä lapaprofiili on aivan riittävän hyvä, ja normaalikäytössäkin jo hyvin lähellä optimia.

        "terävä" on suhteellista. Alupotkurissa ei ole "terävä" reuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain sen käsityksen kyssärissä, että kyse ei ole kilpapotkurista ja siksi neuvoin tekemään johtoreunasta lähemmäs akuperäistä kestävyyden kannalta. Normikäyttöön ei ole mitään järkeä teroittaa johtoreunaa, koska sen muoto on liian tarkka äkkinäisen tekemäksi. Helposti tulee susi koko potkurista. Ylipäätään alupotkuria ei kannata teroittaa, siitä ei ole mitään hyötyä. Pääasia, että lavat ovat ihan samalaiset ja potkuri on tasapainossa.
        Vanha sanonta on, että viritys katsotaan onnistuneeksi, jos teho on laskenut korkeintaan 30%.
        Viritystä voi kokeilla ja tekee sitten seuraavasta paremman jne..

        Alupotkurissa pitää imupuoli (kaareva etupuoli) olla sileä ja siinä ei saa olla syöpymiä. Se on se pinta, joka vetää. Sen hiominen vaatii asiantuntemusta ja sitä ei kannata rälläköidä jos ei ole pakko. Taaksepäin oleva tasainen puoli ei ole niin tarkka, vaikka moni toisin saattaa uskoa. Johtoreunalla ei niin väliä, kunhan se on tasainen. Siinä juuri tulee sen teroituksen vaara, eli imupuolen virtaus menee sekaisin ja lapa ei enää toimi suunnitellusti.


    • Anonyymi

      Kumpi aiheuttaa isomman vastuksen, perä vaiko potkuri. Esim, 3 lapaisessa on kolmanneksen isompi vastus kuin kaksilapaisessa, jos halkaisija on sama.

      Jos ajetaan 1 km matka, ja peränvälitys on 1/2, ja 15 tuumainen 3 lapainen potkuri pyörii 3000 krpm, potkurin kulkema matka on 7894,7 m, kun vaihteisto kulkee vain 1 km.
      Kun perä nostetaan lähelle pintaa, vauhti kyllä nousee samoilla kierrosnopeuksilla, joka kyllä viittaa siihen, että perämurikassa on isompi vastus, ja potkurin sutiminen vähenee. Luonnollisesti kone ja potkuri ottaa myös lisää kierroksia, joten siksiköhän vauhti kasvaa.
      Väittävät, että torpedon puolipallokärki olisi paras , mutta miksi sitten tekevät hyvinkin suippokärkisiä vaihteistoja kilpamoottoreihin. Otappa tästä nyt selvä.

      • Anonyymi

        Perä aiheuttaa vastusta ja potkurilla on joku hyötysuhde eli propulsiotehon suhde akselitehoon. Potkuria ei missään tapauksessa kannata miettiä vastuksena (paitsi purjeveneessä purjehdittaessa). 3-lapaisen hyötysuhde saattaa olla parempi kuin 2-lapaisen ja missään tapauksessa 2-lapainen ei ole yleisesti parempi.

        Perän vastus on ihan merkittävä, mutta yleensä sillä on selkeää vaikutusta vain keveissä ja nopeissa veneissä. Niissähän yleensä pyritäänkin nostamaan perä mahdollisimman paljon pois vedestä.

        Kun nopeus ei ole todella suuri, pyöreä kärki on paras. Ei puolipallo, mutta kuitenkin selvästi tylppä. Suurilla nopeuksilla (50 solmua) tuokin alkaa helposti kavitoida, jolloin sen ja potkurin muoto muuttuu kavitoimattomasta/osakavitoivasta täysin kavitoivaksi, jolloin profiilimuoto on teräväreunaunainen/kärkinen kiilamainen.

        Perämoottoreiden vakioperät eivät ole missään tapauksessa optimaalisia. Vaihteisto vie liikaa tilaa ja on turhan paksu ja kärki on käytännön ja tuotannon syistä liian tylppä. Siis ihan normaalinopeuksissa.


    • Anonyymi

      Taottu teäspotkuri jyrkällä nousulla paras ja tehokkain.

      • Anonyymi

        Hissi kannattaa laittaa, jos aikoo päästä kovaa teräspotkurilla. Vedeotto huomioiden tietenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe