Novelli - Epäkohta

Kukaan ei koulussa opettanut, kuinka tunteita käsitellään.
Kiusaamisesta osattiin jauhaa samaa vanhaa tavaraa
loputtomiin, mutta siihen se jäikin.
Vuosittaisen kiusaamiskyselyn tulokset eivät näyttäneet
koskaan hyvältä, muttei asialle tehty juuri mitään.
Ehkä budjetista ei oltu varattu niinkin turhamaiseen asiaan rahaa.
Ehkä opettajien palkka oli jo valmiiksi niin pieni, ettei sellaiseen kannattanut
käyttää ylimääräistä aikaa. Ehkä kiusaamiseen ei vain jaksettu puuttua.
Tekosyitä voi keksiä loputtomiin, mutta kaikki puheet johtavat aina siihen
samaan faktaan; kukaan ei viitsi. Jos ilmankin kiusaamisprotokollaa pärjätään,
miksi käyttää siihen ylimääräisiä resursseja, joita voi mieluummin käyttää
vaikkapa kouluruoan 'parantamiseen'. Käytännössä se tarkoitti sitä,
että oppilaat saivat pari kertaa vuodessa valita vaihtoehdoista aterian.
Vaihtoehtoihin kuului yleensä mauttomat hampurilaiset, kylmä pitsa tai
tortillat. Tortillat voittivat joka kerta, vaikkeivat ne olekaan keskuskeittiön valmistamina juurikaan parempia kuin muut vaihtoehdot.

Kunpa joku olisi tajunnut joskus, edes yhden kerran, kysyä, mitä kuuluu.
Miten elämässä menee. Mitä hauskaa on tapahtunut lähiaikoina. Jospa
joku olisi käsittänyt, kuinka pienet aivoni eivät kestäneet sitä ainaista kidutusta.
Puheet kiitollisuudesta ilmaisen koulutuksen takia eivät merkinneet mitään,
kun olo oli aivan näkymätön. Näkymätön kaikille. Kukaan ei edes kysynyt kynää lainaksi, vaikka niitäkin olisi löytynyt vaikka koko luokalle jakaa.
Kukaan ei viitsinyt enää edes nälviä, tai edes tönäistä portaista alas. Olin kaikkien unohtama. Se sattui enemmän, kuin mikään muu kiusaamisen muoto. Tuntui aivan
kuin siltä, että olisin kadonnut koko maailmasta

Menneisyydestä on vaikea päästää irti. Vaikka voisin kuinka väittää, että olen muuttunut, uudenlainen ihminen, valehtelisin koko maailmalle. Kaikki se kiusaaminen ja kaikki ne tunteet ovat kasaantuneet, kasaantuneet ja kasaantuneet. Muuri minun ja muun maailman välillä on kasvanut kasvamistaan. Se on paksu ja tehty betonista. Betonista, jota vahvistamassa ovat kaikki minun negatiiviset tunteeni. Niitähän riittää ihan kaikille jakaa.

Yritän syrjäyttää kaikki ne ajatukset, kaikki ne tunteet. En pysty siihen. Tiedän sen nykyään itsekin, ihan yrittämättä. En vaivaudu enää. Olen mestari piilottelemaan - minun täytyisi voittaa siitä kultamitali.

Jokainen päivä tuntuu samanlaiselta; joka aamu herään samaan kellonaikaan, syön samaa aamiaista, lähden samaan aikaan töihin ja pääsen samaan aikaan töistä kotiin. Joka päivä töiden jälkeen käyn joko ruokakaupassa tai palaan heti kotiin. Ei minulla ole muutakaan paikkaa minne mennä. Pikkuruista, rähjäistä kerrostaloasuntoa ei voi kyllä kodiksi kutsua. SIinä ei ole tippaakaan persoonallisuutta; jokainen seinä on samanlainen monotonisen harmaa, kalusteet ovat kaikki samanlaisia, käytössä harmaantuneita, enkä ole saanut edes kirjojani purettua muuttolaatikoista hyllyyn. Kirjojen tilalla hyllyllä on nyt kahvimuki ja kengät. En kuitenkaan usko, että aion koskaan enää koskeakkaan muuttolaatikoihin. Olen tähän mennessä pärjännyt aivan hyvin ilman mitään persoonallisuutta koko asunnossa. Enköhän pärjää niin siihen asti, kunnes kuolen, tai muutan vanhainkotiin. Tai sitten pikemminkin mielisairaalaan. Joku naapureistani varmaan tajuaa vihdoinkin, ettei minulla ole kaikki muumit laaksossa; ei todennäköisesti edes puoliakaan. Sitten minut kyyditään valkoisella autolla laitoksseen, enkä saa ikinä enää ees nähdä lattialla lojuvia kirjalaatikoita uudelleen.

Vaikka kuinka yrittäisin, ahdistusta ei pääse pakoon. Kaikki ne nuoruuden tunteet ovat pakkaantuneet siksi paksuksi betonimuuriksi, jota on mahdotonta rikkoa. Vaikka juoksisin henkeni edestä, tunteideni hirviö pysyisi silti aina vain kintereilläni eikä koskaan väsyisi. Vaikka koettaisin piiloutua maailman kauimmaisimpaan, karuimpaan kolkkaan, hirviö löytäisi minut silti. Se löytää minut aina. Lopulta se omaksuu minut osaksi itseään, kuten se tekee kaikille itseni kaltaisille. Kukaan ei kuitenkaan tule huomaamaan mitään, sillä olen jo valmiiksi täysin näkymätön. Joku päivä vuokraemäntäni vain huomaa, etten ole maksanut laskujani ja hakkaa oveani niin kauan, kunnes kyllästyy ja avaa yleisavaimella asuntoni oven, huomatakseen vain, että minua ei näy missään. Eikä kukaan muukaan ole kuullut minusta aikoihin. Ei sillä, että juuri kukaan edes tietäisi nimeäni. Työnantajani vain pohtisi, miksei ollut palkannut työtehtävääni jo jotakuta. Lähikaupan myyjä ei varmaankaan edes huomaisi, ettei yksi kanta-asiakkaista enää ole oikasti olemassa. Enhän minä koskaan ole ollutkaan.

1

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tunnistin tarinasssa itsenikin
      Vaikka omista kouluajoista on jo yli 40 vuotta nìin muistot ahdistavat aina silloin tällöin, varsinkin aamuisin ; se tuttu tunne,sielua raastava katkeruus , yksinäisyys, alemmudentunto ja kaikki ne lukemattomat ,loputtoman pitkät koulupäivät, puhumattomana, arkana, lähes aina yksin väitunnilla jossain syrjässä..

      Silloin sellainenkin kiusaaminen, kuin nimittely possuksi, tuntuu sekin paremmalta, ikään kuin heräisi eloon, olisi olemassa, halveksittuna mutta sentään ei näkymättömänä.

      Kun lapsella ei ole minkäänlaista oman arvon tuntoa vaan hän kokee olevansa täysin kaiken ulkopuolella, niin hän on helppoi uhri kiusaajille , varsinkin kun hän on niin ujokin ettei kehtaa viitata ja pyytää lupaa käydä vessassa vaan hän lähes koko tunnin pidätetyään pissaa housuihinsa ja juyri samalla hetkellä kun virtsa lorisee lattialle pulpetin alle, soivat kellot. Muisto tuosta lopullisen alennuksen ja nöyryytyksen hetkestä on syöpynyt syvälle sieluun Luokkatovereiden naurun pyrskähdykset, naisooettajan vaivoin peitelty hymy , , nörät housut ja ääretön häoeä.n tunne.
      Tuo tapahtuma oli lopullinen niitti heikolle itsetunnolle ja siitä seurasi syvä, vuosia kestävä masennus , Koulua kävib mutta kuin robotti , vain äitini takia , mutta lopulta se kävi mahdottomalsi ja löysin lääkkeen alkoholista ja 10 seuraavaa vuotta meni lähes puliukkona sillä viina antoi keinotekoista rohkeutta ja tunsin humalsssa olevani yhtä hybä jollei paremoikin kuin muut. Muttas sillä lääkkeellä oli varjopuolensakin ja niiinpä jouduin vankilaankin ja se tavallaan paransi minut , opin olemaan oma itseni selvin päinkin, ..Risainen siekuni patsiutui pikku hiljaa kokoon mutta repaleiseksu se jäu.
      Kouluaika coi olla joillekin ihanaa , toisille se oñ helvetti.
      T.Pisara

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe