taksi on halpa. ja sanon tän asiakkaana

Anonyymi

perustelen asian. minulla oli matkana noin 30km. se maksoi 85 euroa. joo, on se iso raha verrattuna bussiin MUTTA osaan laskea tänä asian auton kannalta.

matkaan meni noin 30 minuuttia. taksi ajaa toisen saman takaisin. toisin sanoen 85 euroa tunnin hommasta. siitä pois alvit. siitä pois polttoaineet ja auton kulut. siitä verot pois ja rengin palkka niin kas kummaa siitä jää juuri mitään tuloa. että jos vertaa vaikka parturiin joka kynii 2 miehen nuppia tuntiin ja saa siitä 40 juuroa mutta kulut onkin pienet, niin parturi tienaa enemmän.

että minä en hinnoista motkota takseille kun osaan laskea nää asiat.

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä nyt on taas niitä taksiliiton laskelmia..

      • Anonyymi

        Jos ja kun laskelma pitää yhtä tosiasioiden eikä jostakin käsittämättömästä syystä takseja kadehtivien kuvitelmien kanssa, sen pahempi tosiasioille, vai mitä?


      • Anonyymi

        Laske itse sitten. Noista kuluista olen varmasti unohtanut vielä jotain, niillä kuitenkin pääsee hyvin alkuun.

        Kiinteät kulut: Auton rahoitus korkoineen, auton vakuutukset, vastuuvakuutus, kuljettajan pakolliset vakuutukset, yrittäjän vapaaehtoinen tapaturma- ja sairasvakuutus, yel, kuljettajan tyel, työttömyysturvamaksu, kuljettajan pakollinen terveydenhoito, ajoneuvovero, mahdollinen dieselvero, katsastus, teostomaksu, mahdollinen tallivuokra sekä sen sähköt, vedet, vakuutukset ja liikenneluvan valvontamaksu noin alkajaisiksi ihan ulkomuistista.

        Sitten niihin muuttuviin kuluihin. Polttoaine, renkaat, pesut, huollot, pienemmät satunnaiserät kuten desinfiointiaineet ja muu pakollinen pikkurihkama. Sokerina pohjalla palkat sekä palkan sivukulut, lisäksi vielä otettava huomioon mahdolliset vahingot ja vauriot kuten puhjennut rengas tai kolhittu puskuri.

        Tuohon vielä se ALV pois siitä mittarissa näkyvästä hinnasta sekä mahdollisesta tuloksesta maksettava vero, joka osakeyhtiöllä on 20%.

        Jos tuosta vielä jää jotain, on se sitten se voitto, jos ei jää, kutsutaan sitä tappioksi.

        Kuten tuossa alussa sanoin, laske ihan itse. Pikku guugelointi antaa sinulle noiden hinnat ja voit ottaa lähtökohdaksi 120000 vuotuisen liikevaihdon. Huomaa, liikevaihto on alvillinen summa, se siis on se taksamittarissa näkyvä taksikyydin hinta asiakkaalle.

        Palataan asiaan, kun olet itsellesi selvittänyt, mistä kaikesta tuo kyydin hinta oikein koostuukaan. Jos todella otat asioista selvää ja lasket nuo luvut, tulet hämmästymään.


    • Anonyymi

      Kiitos. Kerrankin joku, joka on kartalla.

      • Anonyymi

        Kyllä meitä muitakin kartalla olijoita täällä on, mutta kun kymmenettä kertaa vääntää rautalangasta uudelle taksijonnelle tai "asiantuntija" asiakkaalle numeroita, alkaa tuntumaan niin vanhan toistolta ,ettei jaksa enää. Sitten vaan lueskelee ja pyörittelee silmiä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meitä muitakin kartalla olijoita täällä on, mutta kun kymmenettä kertaa vääntää rautalangasta uudelle taksijonnelle tai "asiantuntija" asiakkaalle numeroita, alkaa tuntumaan niin vanhan toistolta ,ettei jaksa enää. Sitten vaan lueskelee ja pyörittelee silmiä :)

        Älä muuta viserrä. Tällä kerralla vain "sattui" olemaan aikaa, taisi tuo käpykin vähän alkaa savuamaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Edelleen taksiliiton propagandaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen taksiliiton propagandaa..

        Voitteko lyödä oikeammat luvut pöytään? Ette. Tälläkään kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen taksiliiton propagandaa..

        Katso ylempää kulurakennetta, etsi mielestäsi sopivat luvut ja laske itse. Jos et usko noita kuluja, voit selvittää nekin ihan itse.

        On se v***u kumma, että se rakennusmies ei rakenna minulle sitä omakotitaloa tonnilla ja maitolitrastakin joutuu maksamaan rahaa, eihän sen maidontuottajan tarvitse kuin laittaa ämpäri siihen lehmän alle ja kantaa se kauppaan. Taksin kuitenkin pitäisi olla ilmainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen taksiliiton propagandaa..

        Katso ylempää kulurakennetta, etsi mielestäsi sopivat luvut ja laske itse. Jos et usko noita kuluja, voit selvittää nekin ihan itse.

        On se v***u kumma, että se rakennusmies ei rakenna minulle sitä omakotitaloa tonnilla ja maitolitrastakin joutuu maksamaan rahaa, eihän sen maidontuottajan tarvitse kuin laittaa ämpäri siihen lehmän alle ja kantaa se kauppaan. Taksin kuitenkin pitäisi olla ilmainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen taksiliiton propagandaa..

        Etkö muuta osaa. Korkki kiinni.


    • Anonyymi

      2.9€/km, halpaa lystiä, jos ei jokapäivä tarvitse.

    • Anonyymi

      10 euron yango kyydistä jää yrittäjälle 13 euroa. 10e kyyti, siitä provisio 10% =1e.jää 9e 4e yango sponssi joka kyydistä= yht. 13e. Lisäksi 200e kk kylkimainokset. Repikää siitä mikä kannattaa

      • Anonyymi

        Revipä itse esille ne kulut, mitä tuon Yangon ajamisesta koituvat. Aivan sama vaikka tulisi 15 jos ulos täytyy maksaa 25 erilaisten kulujen muodossa.

        No, ethän sinä sitä tietenkään ymmärrä että liikevaihto ja voitto ovat kaksi aivan eri asiaa.


    • Anonyymi

      Ammattivakuutukset on oikeasti edussia. Sanon tämän taksikuskina. Se, että täällä kartelli-isännät esittelee jotain esimerkkejä missä vakuutukset on 6500 € per auto on vaan reilu 300 % yläkanttiin nykyhintoihin verrattuna. Yritys rekisteröity Helsinkiin ja vakuutukset luvanvaraiseksi rekisteröityyn autoon karvan päälle 2000 €/vuosi.

      • Anonyymi

        *edussia = edullisia


      • Anonyymi

        Saatko 2000 €/vuosi kustannuksella katetuksi taksiyrityksen kaikki vakuutuskustannukset? Et. Taksiyrityksen vakuutuksiin kuuluu myös m.m. henkilövakuutukset ja yritystoiminnan keskeytymisen varalta (esim. kolari, vakava sairastuminen) keskeytysvakuutus (josta maksetaan yrityksen kuluja tulojen ollessa keskeytyneenä). Tällöin liikutaan arvostelemassasi laskelmassa esitettyä 6500 €/vuosi summa, jossa on taksiyrityksen kaikki vakuuttamiskustannukset, ei pelkät autovakuutusten kustannukset.

        Esittämäsi vertailu on kuin vertailisi omenia perunoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatko 2000 €/vuosi kustannuksella katetuksi taksiyrityksen kaikki vakuutuskustannukset? Et. Taksiyrityksen vakuutuksiin kuuluu myös m.m. henkilövakuutukset ja yritystoiminnan keskeytymisen varalta (esim. kolari, vakava sairastuminen) keskeytysvakuutus (josta maksetaan yrityksen kuluja tulojen ollessa keskeytyneenä). Tällöin liikutaan arvostelemassasi laskelmassa esitettyä 6500 €/vuosi summa, jossa on taksiyrityksen kaikki vakuuttamiskustannukset, ei pelkät autovakuutusten kustannukset.

        Esittämäsi vertailu on kuin vertailisi omenia perunoihin.

        Kyllä yksin ajava yrittäjä saa kaikki lakisääteiset vakuutukset helposti reilulla parilla tonnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä yksin ajava yrittäjä saa kaikki lakisääteiset vakuutukset helposti reilulla parilla tonnilla.

        Varmaan onnistunee. Laskelmassa, mitä kritisoitiin liian suurten vakuutuskustannusten takia, kyse on yrittäjästä, jolla on palveluksessa vierasta työvoimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä yksin ajava yrittäjä saa kaikki lakisääteiset vakuutukset helposti reilulla parilla tonnilla.

        Entä jos korona, isompi kolari t.m.s. katkaisee ansiot. Millä edelleen juoksevat kulut katetaan? Aivan. Siihen ei 2000 €/vuosi vakuutuksista kaikkineen ( auto keskeytys yrittäjän tapaturma) riitä.

        Eli isolla riskillä mennään, jos liiaksi vakuutuksissa yrittää säästää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä yksin ajava yrittäjä saa kaikki lakisääteiset vakuutukset helposti reilulla parilla tonnilla.

        HAHAHA!!..hihi... <sniff> ... heh... Tuo oli jo vuoden paras. Seuraavaksi varmasti kerrot, miten uuden parisataaneliöisen omakotitalon saa tonnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos korona, isompi kolari t.m.s. katkaisee ansiot. Millä edelleen juoksevat kulut katetaan? Aivan. Siihen ei 2000 €/vuosi vakuutuksista kaikkineen ( auto keskeytys yrittäjän tapaturma) riitä.

        Eli isolla riskillä mennään, jos liiaksi vakuutuksissa yrittää säästää.

        No sanotaan, että olet ollut yrittäjä vaikka 10 vuotta ja olet maksanut vuodessa vakuutuksia 6500€ niin kerro nyt kaikille, että kuinka paljon esim. nyt koronaviruksen aikaan vakuutusyhtiö maksaa sulle korvauksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HAHAHA!!..hihi... <sniff> ... heh... Tuo oli jo vuoden paras. Seuraavaksi varmasti kerrot, miten uuden parisataaneliöisen omakotitalon saa tonnilla.

        Kerro ihan huvikses miksi ei ole mahdollista saada kaikkia LAKISÄÄTEISIÄ vakuutuksia parilla tonnilla? Ja tässä ketjussa linkatussa esimerkissä YEL on erikseen mainittu, joten ei sisälly 6500€ vakuutukset kohtaan. Toki jos sulla on ongelmia pitää auto ehjänä ja kolhit sitä vähän väliä niin vakuutukset voi olla kalliit. Ja jos sattuisit omistaa auton rahoitusyhtiön sijaan niin lakisääteiset vakuutukset saisi huomattavasti alle 2000 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sanotaan, että olet ollut yrittäjä vaikka 10 vuotta ja olet maksanut vuodessa vakuutuksia 6500€ niin kerro nyt kaikille, että kuinka paljon esim. nyt koronaviruksen aikaan vakuutusyhtiö maksaa sulle korvauksia?

        Koronan takia vähentyneitä ajotuloja ei tietysti mikään vakuutus korvaa. Jos vakava sairaus, kuten esim. korona, kaataa yrittäjän petiin, keskeytysvakuutuksesta voi saada korvausta ajalta, jonka yritystoiminta on keskeytyneenä.

        Tehtäviensä tasalla oleva taksiyrittäjä luonnollisesti turvaa palkanmaksun työntekijoilleen siltä ajalta, miltä ajotuloja ei tule, kun auto esim. on korjaamolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ihan huvikses miksi ei ole mahdollista saada kaikkia LAKISÄÄTEISIÄ vakuutuksia parilla tonnilla? Ja tässä ketjussa linkatussa esimerkissä YEL on erikseen mainittu, joten ei sisälly 6500€ vakuutukset kohtaan. Toki jos sulla on ongelmia pitää auto ehjänä ja kolhit sitä vähän väliä niin vakuutukset voi olla kalliit. Ja jos sattuisit omistaa auton rahoitusyhtiön sijaan niin lakisääteiset vakuutukset saisi huomattavasti alle 2000 €.

        Hitostako minä tuohon vastausta tiedän, kysy vakuutusyhtiöiltä, miksi ne vakuutukset ovat niin kalliita. Satunpa vain tietämään, ettei tuolla mainitsemallasi hinnalla niitä saa, pelkästään auton vakuutukset ovat 2000-3000 vuodessa.

        Jos et usko, kysele vakuutusyhtiöstä äläkä täällä itke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitostako minä tuohon vastausta tiedän, kysy vakuutusyhtiöiltä, miksi ne vakuutukset ovat niin kalliita. Satunpa vain tietämään, ettei tuolla mainitsemallasi hinnalla niitä saa, pelkästään auton vakuutukset ovat 2000-3000 vuodessa.

        Jos et usko, kysele vakuutusyhtiöstä äläkä täällä itke.

        "pelkästään auton vakuutukset ovat 2000-3000 vuodessa."

        Luvanvaraisessa liikenteessä oleva Tesla model S ja kaskon kanssa vajaa 1600 € vuodessa. Yritys rekisteröity pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Jos sä maksat vakuutuksista ylihintaa niin se ei tarkoita sitä, että kaikki tekee näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitostako minä tuohon vastausta tiedän, kysy vakuutusyhtiöiltä, miksi ne vakuutukset ovat niin kalliita. Satunpa vain tietämään, ettei tuolla mainitsemallasi hinnalla niitä saa, pelkästään auton vakuutukset ovat 2000-3000 vuodessa.

        Jos et usko, kysele vakuutusyhtiöstä äläkä täällä itke.

        Ottaen huomioon, että on ollut puhe lakisääteisistä vakuutuksista niin maksatko muka liikennevakuutuksesta 2000-3000 € vuodessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pelkästään auton vakuutukset ovat 2000-3000 vuodessa."

        Luvanvaraisessa liikenteessä oleva Tesla model S ja kaskon kanssa vajaa 1600 € vuodessa. Yritys rekisteröity pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Jos sä maksat vakuutuksista ylihintaa niin se ei tarkoita sitä, että kaikki tekee näin.

        Mielenkiintoista, ettei löydy mitään vihjettä siitä, mitkä vakuutukset tuohon "kaskoon" sisältyy, ei kuntaa, ei kilometrimääriä, ei mitään. Jos näin on, ei muuta kun Tesla alle ja paalaamaan rahaa. Sinulla on mahtava tulevaisuus taksialalla, tiedät jo nyt enemmän kuin alalla jo vuosia olleet tietävät.

        Kun siinä on ne vastuuvakuutukset sun muut keskeytykset, ei mennä tuolla hinnalla missään umpikorpea asiakasrikkaammalla alueella. Perähikiän maalaiskunta ja sen hintarakenne poikkeaa vahvasti Helsinki-Tampere-Turku akselista. Niin poikkeaa muuten sitten liikevaihtokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista, ettei löydy mitään vihjettä siitä, mitkä vakuutukset tuohon "kaskoon" sisältyy, ei kuntaa, ei kilometrimääriä, ei mitään. Jos näin on, ei muuta kun Tesla alle ja paalaamaan rahaa. Sinulla on mahtava tulevaisuus taksialalla, tiedät jo nyt enemmän kuin alalla jo vuosia olleet tietävät.

        Kun siinä on ne vastuuvakuutukset sun muut keskeytykset, ei mennä tuolla hinnalla missään umpikorpea asiakasrikkaammalla alueella. Perähikiän maalaiskunta ja sen hintarakenne poikkeaa vahvasti Helsinki-Tampere-Turku akselista. Niin poikkeaa muuten sitten liikevaihtokin.

        Moni Taksi Helsingin yrittäjä on rekisteröinyt yrityksen pääkaupunkiseudun ulkopuolelle juurikin selkeästi halvempien vakuutuksien takia. Muutaman auton yrityksellä säästöä tulee useita tuhansia vuositasolla. Ja Helsingissä on viimeaikoina ollut niin paljon Taksien aiheuttamia kolareita, että vakuutusmaksut tulevat varmasti nousemaan entisestään.


      • Anonyymi

        Kirjoitat auton vakuutuksista, kun taksiyrityksessä on myös henkilövakuutukset ja mahdollinen keskeytysvakuutus, josta nimensä mukaan katetaan yrityksen kuluja toiminnan ollessa keskeytyneenä.

        Seuraavassa Lähitapiolan sivuilta kopioitu osa, jossa lueteltu lakisääteiset henkilövakuutukset:

        ”Meidän kauttamme saat seuraavat lakisääteiset vakuutukset, jotka työnantajana sinun on otettava työntekijöillesi:
        TyEL-vakuutus
        työtapaturma- ja ammattitautivakuutus
        ryhmähenkivakuutus.
        Pyydä yhteydenottoa niin katsomme yhdessä yrityksesi lakisääteiset henkilövakuutukset kuntoon.”

        Yrittäjän vapaaehtoista tapaturmavakuutusta voi pitää suositeltavana.

        Auton kaskovakuutuksen on syytä olla vähillä omavastuupäivillä, esim. 1 pv ja suuremmalla päiväkorvauksella seisonta-ajalta, esim. 250 €/ vrk, jotta yrityksen juoksevat kulut tulevat vakuutuksista katetuksi, kun autoon kohdistunut vahinko tapahtuu.

        Keskeytysvakuutuksesta katetaan yrityksen kuluja esim. yrittäjän vakavan sairastumisen ajalta.

        ”Karvan päälle 2000 €/vuosi” merkitsee alivakuuttamista. Toki, jos taksiyrittäjällä on riittävät puskurirahastot, hänellä on ongelmiin vahinkotapahtumissa joutumatta mahdollista alivakuuttaa.

        Kokemukseni mukaan taksiyrittäjillä useimmiten ei tällaisia puskurirahastoja ole, jolloin yrityksen riittävä vakuuttaminen johtaa lähemmäksi laskelmassa käytettyä 6500 €/vuosi summaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat auton vakuutuksista, kun taksiyrityksessä on myös henkilövakuutukset ja mahdollinen keskeytysvakuutus, josta nimensä mukaan katetaan yrityksen kuluja toiminnan ollessa keskeytyneenä.

        Seuraavassa Lähitapiolan sivuilta kopioitu osa, jossa lueteltu lakisääteiset henkilövakuutukset:

        ”Meidän kauttamme saat seuraavat lakisääteiset vakuutukset, jotka työnantajana sinun on otettava työntekijöillesi:
        TyEL-vakuutus
        työtapaturma- ja ammattitautivakuutus
        ryhmähenkivakuutus.
        Pyydä yhteydenottoa niin katsomme yhdessä yrityksesi lakisääteiset henkilövakuutukset kuntoon.”

        Yrittäjän vapaaehtoista tapaturmavakuutusta voi pitää suositeltavana.

        Auton kaskovakuutuksen on syytä olla vähillä omavastuupäivillä, esim. 1 pv ja suuremmalla päiväkorvauksella seisonta-ajalta, esim. 250 €/ vrk, jotta yrityksen juoksevat kulut tulevat vakuutuksista katetuksi, kun autoon kohdistunut vahinko tapahtuu.

        Keskeytysvakuutuksesta katetaan yrityksen kuluja esim. yrittäjän vakavan sairastumisen ajalta.

        ”Karvan päälle 2000 €/vuosi” merkitsee alivakuuttamista. Toki, jos taksiyrittäjällä on riittävät puskurirahastot, hänellä on ongelmiin vahinkotapahtumissa joutumatta mahdollista alivakuuttaa.

        Kokemukseni mukaan taksiyrittäjillä useimmiten ei tällaisia puskurirahastoja ole, jolloin yrityksen riittävä vakuuttaminen johtaa lähemmäksi laskelmassa käytettyä 6500 €/vuosi summaa.

        Tässä on keskusteltu viime aikoina lakisääteisistä vakuutuksista. Eli niistä mitkä on lain mukaan pakko olla ja voiko ne saada yksin ajava yrittäjä reilulla parilla tonnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on keskusteltu viime aikoina lakisääteisistä vakuutuksista. Eli niistä mitkä on lain mukaan pakko olla ja voiko ne saada yksin ajava yrittäjä reilulla parilla tonnilla.

        Kävin ketjun läpi jaa saatoin todeta - ilmeisesti Teitä lukuun ottamatta - ketjussa olevat laskelmat on tehty siltä pohjalta, että kyse on taksiyrityksessä, jossa on alalle tyypillisesti yrityksen omistaja eli autoilija ja hänen lisäkseen 1-2 palkattua kuljettajaa.

        Tällöin yrityksen vakuutuskuluihin kuuluu auton vakuutusten lisäksi henkilö- ja yritystoiminnan vakuutuksia.

        Suosittelen Teitä arjen koittaessa olemaan virka-aikana yhteydessä vakuutusyhtiöihin tarjouksen saamiseksi ammattiliikenteessä olevan henkilöauton liikennevakuutuksesta. Se riittää, jos Teillä jo on omistuksessanne auto, mitä aiotte käyttää taksina. Jos auto ei ole omistuksessanne, sille yleensä vaaditaan myös n.s. kaskovakuutus.

        Näin tehden vältämme tarpeettoman kinastelun täällä. Luonnollisesti yksin ajavan yrittäjän vakuutukset ovat pienemmät kuin mitä laskelmassa on esitetty, kun se on tehty siltä pohjalta, että yrityksessä käytetään vierasta työvoimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin ketjun läpi jaa saatoin todeta - ilmeisesti Teitä lukuun ottamatta - ketjussa olevat laskelmat on tehty siltä pohjalta, että kyse on taksiyrityksessä, jossa on alalle tyypillisesti yrityksen omistaja eli autoilija ja hänen lisäkseen 1-2 palkattua kuljettajaa.

        Tällöin yrityksen vakuutuskuluihin kuuluu auton vakuutusten lisäksi henkilö- ja yritystoiminnan vakuutuksia.

        Suosittelen Teitä arjen koittaessa olemaan virka-aikana yhteydessä vakuutusyhtiöihin tarjouksen saamiseksi ammattiliikenteessä olevan henkilöauton liikennevakuutuksesta. Se riittää, jos Teillä jo on omistuksessanne auto, mitä aiotte käyttää taksina. Jos auto ei ole omistuksessanne, sille yleensä vaaditaan myös n.s. kaskovakuutus.

        Näin tehden vältämme tarpeettoman kinastelun täällä. Luonnollisesti yksin ajavan yrittäjän vakuutukset ovat pienemmät kuin mitä laskelmassa on esitetty, kun se on tehty siltä pohjalta, että yrityksessä käytetään vierasta työvoimaa.

        Lisäyksenä edelliseen:
        YEL -vakuutus tulee tietysti lakisääteisenä yksinyrittäjän maksaa myös taksiliikennettä harjoitettaessa. Senkin suuruudesta saa tarkempaa tietoa vakuutusyhtiöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäyksenä edelliseen:
        YEL -vakuutus tulee tietysti lakisääteisenä yksinyrittäjän maksaa myös taksiliikennettä harjoitettaessa. Senkin suuruudesta saa tarkempaa tietoa vakuutusyhtiöstä.

        Linkissä mihin koko keskustelu pohjautuu YEL on mainittu erillään muista vakuutusmaksuista jos avasit linkin ja luit uutisen. Ja uutisessa on myös unohdettu mainita, että kun käytetään ulkopuolista työvoimaa siitä jää yrittäjälle vähän VOITTOA, mutta samalla se nostaa yrittäjän omista ajoista käteen jäävää osuutta kun rengin ajamasta liikevaihdosta voidaan maksaa yrityksen kiinteitä kuluja. Siksi sitä jotkut nimittävät taksiliiton propagandaksi, koska se on tehty hyvin yksipuoliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkissä mihin koko keskustelu pohjautuu YEL on mainittu erillään muista vakuutusmaksuista jos avasit linkin ja luit uutisen. Ja uutisessa on myös unohdettu mainita, että kun käytetään ulkopuolista työvoimaa siitä jää yrittäjälle vähän VOITTOA, mutta samalla se nostaa yrittäjän omista ajoista käteen jäävää osuutta kun rengin ajamasta liikevaihdosta voidaan maksaa yrityksen kiinteitä kuluja. Siksi sitä jotkut nimittävät taksiliiton propagandaksi, koska se on tehty hyvin yksipuoliseksi.

        Eikös osakeyhtiölaissa jo lähdetä siitä, että yhtiön tarkoituksena on tuottaa voittoa. Eli näin on kaikissa yhtiöissä. Eikä tätä muuta se, että pienimmät, usein yhden auton taksiyritykset ovat yhtiömuodoltaan toiminimiä.

        Normaalitilanteessa ( joka ei tällä hetkellä vallitse) ihannetilanteessa yksi taksi työllistää yrittäjän lisäksi 1-2 kuljettajaa. Voi olla, ettei siihen ole pitkään aikaan paluuta, kun kuljettajien ansio jää niin pieneksi, ettei ketään kiinnosta jollain viiden euron tuntipalkalla pilata terveyttään koronariskiä lisäksi ottaen.

        Laskelma, mihin viittaat, päti osapuilleen n.s. vanhan taksilain aikana. Uuden lain ja koronan aiheuttaman tilanteen oloissa on voiton tekeminen Suomessa taksitoiminnalla ainakin suurimmissa kasvukeskuksissa uskoakseni vaikeaa ellei mahdotonta.

        Tehokkain tapa pienissä taksiyhtiöissä parantaa yrityksen kannattavuutta on yrittäjän oman työn osuuden lisääminen. Sekään ei taida tällä hetkellä riittää.

        Parjatuilla Uberillä ja Yandexilla on puolellaan nyt se etu, että kulut on helppo pienentää esim. panemalla auto seisontavakuutukselle. Kiinteitä keskusmaksujahan ne eivät perinteisten välitysyhtiöiden tavoin veloita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös osakeyhtiölaissa jo lähdetä siitä, että yhtiön tarkoituksena on tuottaa voittoa. Eli näin on kaikissa yhtiöissä. Eikä tätä muuta se, että pienimmät, usein yhden auton taksiyritykset ovat yhtiömuodoltaan toiminimiä.

        Normaalitilanteessa ( joka ei tällä hetkellä vallitse) ihannetilanteessa yksi taksi työllistää yrittäjän lisäksi 1-2 kuljettajaa. Voi olla, ettei siihen ole pitkään aikaan paluuta, kun kuljettajien ansio jää niin pieneksi, ettei ketään kiinnosta jollain viiden euron tuntipalkalla pilata terveyttään koronariskiä lisäksi ottaen.

        Laskelma, mihin viittaat, päti osapuilleen n.s. vanhan taksilain aikana. Uuden lain ja koronan aiheuttaman tilanteen oloissa on voiton tekeminen Suomessa taksitoiminnalla ainakin suurimmissa kasvukeskuksissa uskoakseni vaikeaa ellei mahdotonta.

        Tehokkain tapa pienissä taksiyhtiöissä parantaa yrityksen kannattavuutta on yrittäjän oman työn osuuden lisääminen. Sekään ei taida tällä hetkellä riittää.

        Parjatuilla Uberillä ja Yandexilla on puolellaan nyt se etu, että kulut on helppo pienentää esim. panemalla auto seisontavakuutukselle. Kiinteitä keskusmaksujahan ne eivät perinteisten välitysyhtiöiden tavoin veloita.

        Eikö muka perinteiset yhtiöt ole tullee yhtään vastaan autoilijoita vallitsevassa tilanteessa. Ainakin Taksi Helsinki mainostaa YouTubessa ja kehottaa ihmisiä olemaan liikkumatta. Aika erikoista jos välityskeskukset vaativat normaalit maksut vaikka kyydinvälitys on varmaan aika lähellä nollaa.


      • Anonyymi

        Corolla vm. 17. Osaaika yrittäjä.


    • Anonyymi

      Ei oo kallit vakuutukset ku ajaa pelkällä liikenne vakuutuksella.
      En maksa veroja enkä muita turhia kuluja.

      Myyn douppia viinaa tupakkaa ja nuuskaa.
      Tavallinen taksi homma on sellaisille jotka tekee väh 200h kk duunia ja on perseaukisia.

      • Anonyymi

        Sahallanikaan en palio vakuutusmaksuja tarvi maksella, kun ei oo palovakuutusta.
        Terv. Teukka Viitasaarelta


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe