Kannattaako uusia 1997 asennettu lto johonkin 70% vuosihyötysuhteeseen koneeseen, kun entinen lienee jotain 30%?
Jos olette vaihtaneet ,,,,,,, millaisia kokemuksia?
Lto:n uusiminen, kannattaako ?
21
1364
Vastaukset
- Anonyymi
Uusi vie vähemmän sähköä ja on viikko-ohjelmat ehkä paremmat suodattimet sekä ilmanvaihdon prosenttisäätö. Mutta laskinta ei kannata kaivaa esille sillä tuskin saat säästöä kun pienetkin koneet maksavat lähes 2000 euroa.
- Anonyymi
Lisäisin vielä edellisen vastaukseen että tuloiman lämpötila pakkaskeleillä varmasti nousee selvästi (ilman lisälämmitystä), eli asumismukavuus kasvaa mutta rahassa mitattuna joutuu varmaan aika monta vuotta pyörittää ennen kun energian säästöllä pääsee voiton puolelle.
Tuloilman suodatus on varmaan myöskin parempi, riippuu vanhasta koneesta, uusissa aina F7 suodatin, puhaltimet energiatehokkaammat EC puhaltimet, säätö- ja ohjausmahdollisuudet paremmat.
Automaattinen kesäjäähdytys. (Uskoo ken tahtoo, ei paljon jäähdytä).
Mahdolliset kosteus- ja hiilidioksidianturit (tietysti nostaa hintaa) säätää tarvittaessa koneen tehoa eli käytön helppous.
Eli mukavuuspuolella voittaa, taloudellisesti ei vuosiin pääse voitolle.
Kaverille vaihdettiin vanha MUH 100 uuteen vallox 121sehen, ollut tyytyväinen.- Anonyymi
Kiitos vastauksista. Itellä ainakin tuo vedon tunne pakkasilla vaivaisi eniten, sillä jos on -20 pakkasta, niin tuloilmahuoneisiin voi olla jopa alle 10 asteen ja sen tuntee vedontunteena.
Lisäksi vanha koneeni sammuilee aika tiuhaan, jopa -5 pakkasellakin. Pakkasaikaan tuloilma viilentää huoneen aika äkkiä.
- Anonyymi
Vuoden -97 koneellisissa tulo/poisto ilmanvaihtolaitteissa on hyötysuhde reippaasti yli 50%, mitataan keskimäärin. Kun poistuva ilma on yli 20 ast. tuloilma silloin lähellä kymmentä astetta ilman jälkilämmitystä. Koneestasi on oletettavasti jälkilämmitin pois päältä tai säädetty liian alhaiseksi. Talvella vanhat koneet katkovat tulevaa ilmaa, joskus tiuhaankin (sulatusautomatiikka) Sille ei mahda mitään ilman esilämmitintä (lisävaruste), uusissa koneissa vakiona. Jos laite muuten toimii, vähän säätöä ja suodattimien vaihto (usein taitaa riittää kun suodattimet ja kanavat on kunnossa sekä moottorit pyörii)
- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Mietin, että mistä voisi mitata tai todeta toimiiko iv-koneen puhaltimet oikealla teholla`? Jos se epätasapainossa aiheuttaa tunkkaisuutta?
Katsoin http://www.deekaxair.fi/fi/tuotteet/ilmanvaihtokoneet/tuotannosta-poistuneet-koneet/divk-280/ on siis tuo 94-280 malli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Mietin, että mistä voisi mitata tai todeta toimiiko iv-koneen puhaltimet oikealla teholla`? Jos se epätasapainossa aiheuttaa tunkkaisuutta?
Katsoin http://www.deekaxair.fi/fi/tuotteet/ilmanvaihtokoneet/tuotannosta-poistuneet-koneet/divk-280/ on siis tuo 94-280 malli.No niin, hyvä peruskonehan siellä hyrrää. Jos tuolla ei ilma vaihdu niin ei uudellakaan, toimii juuri niin kuin pitääkin, kunhan on ehjä, puhdas ja kanavisto kunnossa. Käyttöikääkin on jäljellä niin pitkään kun varaosia saa, vielä 30v. lisää tai suureen koko talon peruremppaan saakka jossa sitten vaihdetaan kaikki kanavistoja myöden suunnitellusti. Tuossa esitteessä oli kaikki tärkeät asiat, niiden mukaan suunnitelmat ja asennus täytyy tehdä ja nyt huollossa tarkistaa oikeellisuus. Jos puhaltimia ei ole vaihdettu kertaakaan, voipi käyttöikä olla loppusuoralla. Jos pyörivät tasaisesti ja hiljaisella äänellä, antaa pyöriä, alkavat kyllä vinkumaan kun laakerit kuivuu. Jos haluaa pikku flunssapuuhaa niin puhdistus on kätevä ajatusten vangitsija. Virrat pois ja etukansi pois paikoiltaan, koneen sisällä molemmissa reunoissa on siipipyöräpuhallin, kourumaisia pikku siipiä on kehällä kymmeniä. Jokainen sisäänpäin taivutettu kouru täytyy puhdistaa, tapahtuu esim. hammasharjalla. Jos ne ovat likaiset, kone pyörii pelkkänä hyrränä eikä saa aikaan painetta. Samallahan siinä ne kennoa vasten olevat suodattimet ja paperinen hienosuodatin tietysti puhdistetaan tai vaihdetaan. Siinä puuhastelua aluksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niin, hyvä peruskonehan siellä hyrrää. Jos tuolla ei ilma vaihdu niin ei uudellakaan, toimii juuri niin kuin pitääkin, kunhan on ehjä, puhdas ja kanavisto kunnossa. Käyttöikääkin on jäljellä niin pitkään kun varaosia saa, vielä 30v. lisää tai suureen koko talon peruremppaan saakka jossa sitten vaihdetaan kaikki kanavistoja myöden suunnitellusti. Tuossa esitteessä oli kaikki tärkeät asiat, niiden mukaan suunnitelmat ja asennus täytyy tehdä ja nyt huollossa tarkistaa oikeellisuus. Jos puhaltimia ei ole vaihdettu kertaakaan, voipi käyttöikä olla loppusuoralla. Jos pyörivät tasaisesti ja hiljaisella äänellä, antaa pyöriä, alkavat kyllä vinkumaan kun laakerit kuivuu. Jos haluaa pikku flunssapuuhaa niin puhdistus on kätevä ajatusten vangitsija. Virrat pois ja etukansi pois paikoiltaan, koneen sisällä molemmissa reunoissa on siipipyöräpuhallin, kourumaisia pikku siipiä on kehällä kymmeniä. Jokainen sisäänpäin taivutettu kouru täytyy puhdistaa, tapahtuu esim. hammasharjalla. Jos ne ovat likaiset, kone pyörii pelkkänä hyrränä eikä saa aikaan painetta. Samallahan siinä ne kennoa vasten olevat suodattimet ja paperinen hienosuodatin tietysti puhdistetaan tai vaihdetaan. Siinä puuhastelua aluksi.
Joo katselin talterin sisälle, näytti silmämääräisesti siipipyörät olevan auki, hieman pinttynyttä likaa siipien päällä, puhallus tuntui toimivalta.
Tunnustelin jälkilämmitys kierrepatteria kun säädin sen 30 ,,,,,, en huomannut sormituntumalla 5 minuutin jälkeen, että olisi lämmennyt, liekö vastus viallinen? mistähän tuon pystyis varmasti tutkimaan?
Vaikuttaisko tuo pinttynyt lika noin 1 mm siipien päällä niin, että puhallus ei olisi tehokasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo katselin talterin sisälle, näytti silmämääräisesti siipipyörät olevan auki, hieman pinttynyttä likaa siipien päällä, puhallus tuntui toimivalta.
Tunnustelin jälkilämmitys kierrepatteria kun säädin sen 30 ,,,,,, en huomannut sormituntumalla 5 minuutin jälkeen, että olisi lämmennyt, liekö vastus viallinen? mistähän tuon pystyis varmasti tutkimaan?
Vaikuttaisko tuo pinttynyt lika noin 1 mm siipien päällä niin, että puhallus ei olisi tehokasta?Siellä koneessa on varmasti jälkilämmityspatterin ylilämpösuoja joka saattaa olla lauennut.
Paina sitä nyt ensin, kokeile myös naksahtaako termostaatti kun käännät sitä lämmityksen säätöä ääriasennosta toiseen?
Jälkilämmitysvastus on siis vastus, eli toiminnan pystyy mittaamaan yleismittarilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä koneessa on varmasti jälkilämmityspatterin ylilämpösuoja joka saattaa olla lauennut.
Paina sitä nyt ensin, kokeile myös naksahtaako termostaatti kun käännät sitä lämmityksen säätöä ääriasennosta toiseen?
Jälkilämmitysvastus on siis vastus, eli toiminnan pystyy mittaamaan yleismittarilla.Nyt vasta katsoin tuon käyttöohjeen jonka linkin laitoit. Se ylilämpösuojan kuitteaus on se numero 15 siinä kuvassa.
Ei välttämättä naksu se termari kääntelemällä kun se säätövara on vaan 3 astetta tuon ohjeen mukaan, 17-20. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä koneessa on varmasti jälkilämmityspatterin ylilämpösuoja joka saattaa olla lauennut.
Paina sitä nyt ensin, kokeile myös naksahtaako termostaatti kun käännät sitä lämmityksen säätöä ääriasennosta toiseen?
Jälkilämmitysvastus on siis vastus, eli toiminnan pystyy mittaamaan yleismittarilla.Joo ylilämpösuoja oli pohjassa, eli toiminnassa ja termostaatti napsahti jossain 17-20C välillä kyllä. Pitänee mitata vastusta yleismittarilla sikäli jos osaan :).
Tuossa talteri-mallissa on vastuksen kyljessä tunnustin noin 12 cm pitkä ja 8 mm paksu sekä tuloilmakanava osalla myös toinen. Tunnistimien johtona on kupariset johdot. Molemmissa johdot ovat kierteisenä kääritty. Mietin pitäiskö tuo johto olla suorana niin, ettei kosketusta tule nyt kun rullana se on, niin ei tulisi kosketusta ennen tuota tunnistinta. Eli johto on osin kosketuksessa itseensä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ylilämpösuoja oli pohjassa, eli toiminnassa ja termostaatti napsahti jossain 17-20C välillä kyllä. Pitänee mitata vastusta yleismittarilla sikäli jos osaan :).
Tuossa talteri-mallissa on vastuksen kyljessä tunnustin noin 12 cm pitkä ja 8 mm paksu sekä tuloilmakanava osalla myös toinen. Tunnistimien johtona on kupariset johdot. Molemmissa johdot ovat kierteisenä kääritty. Mietin pitäiskö tuo johto olla suorana niin, ettei kosketusta tule nyt kun rullana se on, niin ei tulisi kosketusta ennen tuota tunnistinta. Eli johto on osin kosketuksessa itseensä?Jos omistat ns. virtakynän, kokeile sillä ensiksi tuleeko vastukselle virtaa. Termaria voi kokeilla siinä samalla käännellä ja näkee katkooko ja kytkeekö napsahtaessa. Kapillaariputkia ei kannata turhaan liikutella, tunnistinosa (se mötikkä) vaan sopivasti ilmatilaan ja vihkura irti itse lämmittimestä, näin varmaan onkin alun perin ollut. Säätöarvoksi esitteen mukaan 16 ast. Voi olla sopiva tai kaksi astetta huonelämpötilan alapuolella, sillä on samanlainen, luonnonvoimia hyödyntävä vaikutus kuin siipikourujen puhtaudella. (lähellä uskomatonta)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos omistat ns. virtakynän, kokeile sillä ensiksi tuleeko vastukselle virtaa. Termaria voi kokeilla siinä samalla käännellä ja näkee katkooko ja kytkeekö napsahtaessa. Kapillaariputkia ei kannata turhaan liikutella, tunnistinosa (se mötikkä) vaan sopivasti ilmatilaan ja vihkura irti itse lämmittimestä, näin varmaan onkin alun perin ollut. Säätöarvoksi esitteen mukaan 16 ast. Voi olla sopiva tai kaksi astetta huonelämpötilan alapuolella, sillä on samanlainen, luonnonvoimia hyödyntävä vaikutus kuin siipikourujen puhtaudella. (lähellä uskomatonta)
Niin vielä, vastus lämpiää koneen ollessa toiminnassa (puhaltimet täytyy pyöriä) Itselläni on perusajatus näistä laitteista, niissä on hyvin vähän vikaa. Kokonaisuus vaan toimii sen huonoimman ominaisuuden mukaisesti. Se tai ne täytyy havaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin vielä, vastus lämpiää koneen ollessa toiminnassa (puhaltimet täytyy pyöriä) Itselläni on perusajatus näistä laitteista, niissä on hyvin vähän vikaa. Kokonaisuus vaan toimii sen huonoimman ominaisuuden mukaisesti. Se tai ne täytyy havaita.
Joo oli pyörimässä kansi auki kun kokeilin vastusta, ei kuumennut vaikka laitoin 30C asteelle 5 minuuttia ehti olla.
Miten muuten tuolla yleismittarilla katsottaisiin tuo virran tulo vastukseen? Millä säädöillä?
Kiitos muuten jo näistä vastauksista, hieno homma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo oli pyörimässä kansi auki kun kokeilin vastusta, ei kuumennut vaikka laitoin 30C asteelle 5 minuuttia ehti olla.
Miten muuten tuolla yleismittarilla katsottaisiin tuo virran tulo vastukseen? Millä säädöillä?
Kiitos muuten jo näistä vastauksista, hieno homma.Itse testaisin vaan virran syötön vastuksen päässä olevasta liittimestä, jos tulee virtaa ja kaikki johdot ovat paikallaan johtojen molemmista päistä niin vastus irti ja testin jälkeen vaihtoon. Usein nämä kuivavastukset ikään kuin räjähtävät hajotessaan, näkee helposti silmämääräisesti ulkoapäin. Lisälämmitintähän tarvitaan välttämättä vasta ensi talvena, johtojen päät vaan suojataan idioottivarmasti oikosulun välttämiseksi. ( jos vastuksessa näkyy selvä pullistuma tai halkeama, heti kiertoon)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niin, hyvä peruskonehan siellä hyrrää. Jos tuolla ei ilma vaihdu niin ei uudellakaan, toimii juuri niin kuin pitääkin, kunhan on ehjä, puhdas ja kanavisto kunnossa. Käyttöikääkin on jäljellä niin pitkään kun varaosia saa, vielä 30v. lisää tai suureen koko talon peruremppaan saakka jossa sitten vaihdetaan kaikki kanavistoja myöden suunnitellusti. Tuossa esitteessä oli kaikki tärkeät asiat, niiden mukaan suunnitelmat ja asennus täytyy tehdä ja nyt huollossa tarkistaa oikeellisuus. Jos puhaltimia ei ole vaihdettu kertaakaan, voipi käyttöikä olla loppusuoralla. Jos pyörivät tasaisesti ja hiljaisella äänellä, antaa pyöriä, alkavat kyllä vinkumaan kun laakerit kuivuu. Jos haluaa pikku flunssapuuhaa niin puhdistus on kätevä ajatusten vangitsija. Virrat pois ja etukansi pois paikoiltaan, koneen sisällä molemmissa reunoissa on siipipyöräpuhallin, kourumaisia pikku siipiä on kehällä kymmeniä. Jokainen sisäänpäin taivutettu kouru täytyy puhdistaa, tapahtuu esim. hammasharjalla. Jos ne ovat likaiset, kone pyörii pelkkänä hyrränä eikä saa aikaan painetta. Samallahan siinä ne kennoa vasten olevat suodattimet ja paperinen hienosuodatin tietysti puhdistetaan tai vaihdetaan. Siinä puuhastelua aluksi.
Kyllä vain tuo hammasharjaputsaus teki tehtävänsä, sisäilma tokeni kerralla. Tunkkaisuus hävisi, eli ei enää huomaa sitä. Poistoilmapuhaltimessa tosiaan oli nuo kourut melko pölyssä, niitä kun harjasi ja keskuspölyimurilla imi sama pois ettei pölise, puhdasta näytti tulevan. Myös tuloilmapuhaltimen siivet putsasin. Todennäköisesti nuo kourut ollessa puhdistettuna, vaihtavat ilmaa huomattavasti paremmin.
Kiitos neuvosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niin, hyvä peruskonehan siellä hyrrää. Jos tuolla ei ilma vaihdu niin ei uudellakaan, toimii juuri niin kuin pitääkin, kunhan on ehjä, puhdas ja kanavisto kunnossa. Käyttöikääkin on jäljellä niin pitkään kun varaosia saa, vielä 30v. lisää tai suureen koko talon peruremppaan saakka jossa sitten vaihdetaan kaikki kanavistoja myöden suunnitellusti. Tuossa esitteessä oli kaikki tärkeät asiat, niiden mukaan suunnitelmat ja asennus täytyy tehdä ja nyt huollossa tarkistaa oikeellisuus. Jos puhaltimia ei ole vaihdettu kertaakaan, voipi käyttöikä olla loppusuoralla. Jos pyörivät tasaisesti ja hiljaisella äänellä, antaa pyöriä, alkavat kyllä vinkumaan kun laakerit kuivuu. Jos haluaa pikku flunssapuuhaa niin puhdistus on kätevä ajatusten vangitsija. Virrat pois ja etukansi pois paikoiltaan, koneen sisällä molemmissa reunoissa on siipipyöräpuhallin, kourumaisia pikku siipiä on kehällä kymmeniä. Jokainen sisäänpäin taivutettu kouru täytyy puhdistaa, tapahtuu esim. hammasharjalla. Jos ne ovat likaiset, kone pyörii pelkkänä hyrränä eikä saa aikaan painetta. Samallahan siinä ne kennoa vasten olevat suodattimet ja paperinen hienosuodatin tietysti puhdistetaan tai vaihdetaan. Siinä puuhastelua aluksi.
Kyllä vain tuo hammasharjaputsaus teki tehtävänsä, sisäilma tokeni kerralla. Tunkkaisuus hävisi, eli ei enää huomaa sitä. Poistoilmapuhaltimessa tosiaan oli nuo kourut melko pölyssä, niitä kun harjasi ja keskuspölyimurilla imi sama pois ettei pölise, puhdasta näytti tulevan. Myös tuloilmapuhaltimen siivet putsasin. Todennäköisesti nuo kourut ollessa puhdistettuna, vaihtavat ilmaa huomattavasti paremmin.
Kiitos neuvosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vain tuo hammasharjaputsaus teki tehtävänsä, sisäilma tokeni kerralla. Tunkkaisuus hävisi, eli ei enää huomaa sitä. Poistoilmapuhaltimessa tosiaan oli nuo kourut melko pölyssä, niitä kun harjasi ja keskuspölyimurilla imi sama pois ettei pölise, puhdasta näytti tulevan. Myös tuloilmapuhaltimen siivet putsasin. Todennäköisesti nuo kourut ollessa puhdistettuna, vaihtavat ilmaa huomattavasti paremmin.
Kiitos neuvosta.Moi!
Kuinka ollakaan, satuin juuri avaamaan palstan pitkästä aikaa.
Hyvä kun tokeni, seuraava omatoimijutska voisi olla pikku kanavapuhdistus. Tuloilmasäleikkö, yleensä ulkoseinässä. Varmistetaan puhtaus tikkailla, jos siihen on jätetty asennusvaiheessa hyönteisverkko sisäpuolelle paikalleen niin irroitus ja verkko poistetaan, muuten vaan harjalla pölyt ja seitit pois. Sisällä sitten poistokanavat köksä, hyyskä, pesu- ja vaatehuone, venttiili varovasti pois, kanavan voi imuroida niin pitkälle kuin letku yltää tai menee. Venttiilin pesun ja takaisin paikalleen säätöä milliäkään muuttamatta. Sieltähän se pöly sinne siipeenkin on kasaantunut, voi olla isokin kerros juuri siinä alkupäässä.
Siitepölykautta odotellessa
- Anonyymi
Minulla on -85 asennettu Muh Ilmava. Laakerien äänessä ei huomaa mitään eroa uuteen. Olen kerran puhdistanut puhaltimien siivet, otin puhaltimet pois niin työ oli paljon helpompaa ja nopeampaa. Siipiin tarttuva tavara on pääasiassa poistopuhaltimessa. Ei ole uusimistarvetta. Tuloilman jäähdytys on matalalla tasolla, talossa on ilmalämpöpumppu joka levittää lämmintä ilmaa riittävästi.
- Anonyymi
Näinpä juuri, puhtaus on valttia. Kun siipi on puhdas niin pysyy tasapainossa, eikä kuluta laakeria turhaan. Uskomattoman pitkäikäisiä nämä pienet moottorit, saattavat pyöriä moitteetta vuosikymmeniä yötä-päivää. Sen vuoksi voivat olla sitten pysähdyksissä jopa vuosia kenenkään huomaamatta.
- Anonyymi
Niin, olen puhdistanut puhaltimien siivet yhden kerran 34 vuoden aikana. Se pelasti tilanteen.
- Anonyymi
Joo olihan se ylilämpösuojan kytkin lauennut sittenkin, ja vastus pelaa. Nyt sitten puhaltiminen puhdistus on edessä, eiköhän tokene tilanne vielä. Kiitos hyvistä neuvoista . Palaan vielä asiaan kun olen puhdistanut siivekkeet, jos tuntuu niin tilaan uudet puhaltimet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362536- 372441
- 951759
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511310Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861301Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51195Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2811092- 561038
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi38769- 27760