Brotheruksen kolumni VA 1/2020

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mietin tuota ”Miten kirkon oppiperusta, raamattu, sopii yhteen sen kanssa, että häpeä ja synti nostetaan ylpeyden aiheeksi?” se on ilmeisesti iltapäivälehdestä kopioitu. Räsänen itse ei kirjoittaisi koskaan raamattua pienellä alkukirjaimella.
      Itse olen vuosia tehnyt niin, tarkoituksella, osoittaakseni ettei raamattu merkitse minulle mitään ihmistä suurempaa teosta. Suomen kieliopin mukaan kyse on kirjasta ja kirjan nimestä kaiketi, joten se tulisi kirjoittaa isolla.
      En kuitenkaan aio niin tehdä tulevaisuudessakaan, mikäli en joudu äidinkielen kokeeseen.
      Samaisesta syystä ilkeyttäni kirjoitan jumalankin aina pienellä jos se on lauseen keskellä. Jumalan erilaiset erisnimen virkaa tekevät kirjoitan sitten isolla. Mutta olenpa huomannut joillain oireiden levinneen myös näihin ja Jeesuksenkin nimeen, jotka saattavat olla pienellä ;)

      Brotherus toi esiin hyvän pointin, eli kristinuskon harjoittaman demonisoinnin, panettelun ja oman uskon markkinoinnin. Raamtun tekstejä lukiessa olisikin syytä muistaa, että ne toisinaan tai usein ovat vain yhden tietyn alkukristillisyyttä edustavan liikkeen näkövinkkelistä kirjoitettuja, joissa vastustajat tietenkin edustavat saatanan kätyreitä (oi joi, taas pieni alkukirjain, mihinkä tästä vielä joudunkaan), ja antikristuksia ym.

      "Ei ole mitään hyvää syytä miksi ”Jumalan Pojan piti kuolla”

      Ei tosiaankaan, koska jos tuollainen jumala olisi olemassa, ei hänen olisi tarvinut uhrata sen enempää poikiaan kuin ihmisiäkään. Tuo jumala olisi voinut vain päättää, että olkoon. Itse arvelen, että kertomuksessa kulminoituu ikään kuin pitkän historian saatossa esiintyneet ihmisuhrit. Tässä vain ihmiset ovat saaneet ihmisten uhraamisesta tarpeekseen, ja jumala tekee itsestään sijaisen jolla kaikki kuitataan.
      Jos ihmisen suorittama uhri oli sopimus jumalan kanssa, että ihmisen saa vastineen, niin nyt jumala uhraa itsensä ja tekee siten sopimuksen ihmisen kanssa.
      Jep, ihan omaa pohdintaani, en tiedä onko kukaan samaa mieltä.

    • Anonyymi

      Hieno seksuaalista suvaitsevaisuutta korostava kirjoitus Brotherukselta. Tosin itse olen sitä mieltä, että kansanedustaja Räsäsen vastenmieliset homaovastaiset kirjoitukset kuuluvat hänen uskonnonvapauteensa.

      Olen myös sitä mieltä, että uskonnollisuus on itse aiheutettu sairaus. Sitä en tosin osaa arvioida, voisiko uskonnollinen henkilö eheytyä tästä sairaudestaan.

      • Anonyymi

        Minä aloin eheytyä heti kun tulin uskoon - onneksi jo nuorena, 18-vuotiaana v. 1973.
        Jeesus Kristus pelasti minut viinan ja tupakan orjuudesta ja monelta, monelta muulta syntielämän pirullisuudelta.

        Kiitos Jumalalle!
        Jeesus Kristus on Herra! - Herra on kuningas!


    • Anonyymi

      Vaparit inhoavat homoja kuin muutkin äärivasemmistolaiset ja kommunistikasvatuksen saaneet putinistit. Vaparit eivät ole suvaitsevaisia vaan näytelmällinen äärivasemmistolaisjoukko joka skdl-tyyppisen ideologian mentyä maanrakoon alkoi hyysätä imaameja. Räsäsen puheoikeuden vainolaisten kanssa liittoutuminen on osa vapareiden ideologiaa, jota pääsihteeri levittää röyhkeästi kansankommuuniradioliiton sivuilla puheena vihapuhetta vastaan jota ei itse osaa määritellä. Vapaa- ajattelia tarkoittaa tänään vapaan ajatuksen rajoittamista sensuurilla

      • Jaa, sinulla varmaan on perustelutkin tuolle "Vaparit inhoavat homoja" -kommentillesi.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jaa, sinulla varmaan on perustelutkin tuolle "Vaparit inhoavat homoja" -kommentillesi.

        En pidätä hengitystä tätä odotellessa.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jaa, sinulla varmaan on perustelutkin tuolle "Vaparit inhoavat homoja" -kommentillesi.

        Etkö osaa lukea. Pääsihteeri ja siten muitakin on putinistien puoletoveri nkpn johto perusti kesällä 1918 skpn moskovassa

        Kommunistimaissa ja komkoulutuksen saaneet kuten Putin ja pääsihteeri ja esim nkpn kasvattamat afrososialistit rajoittavat rajulla kädellä homoja ja pistävät niille kuolemantuomioita

        Jori et kai luule että vasliittolaisen satuja tasa- arvosta ja suvaisevaisuudesta joku uskoo, skp on perutettu moskovassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa lukea. Pääsihteeri ja siten muitakin on putinistien puoletoveri nkpn johto perusti kesällä 1918 skpn moskovassa

        Kommunistimaissa ja komkoulutuksen saaneet kuten Putin ja pääsihteeri ja esim nkpn kasvattamat afrososialistit rajoittavat rajulla kädellä homoja ja pistävät niille kuolemantuomioita

        Jori et kai luule että vasliittolaisen satuja tasa- arvosta ja suvaisevaisuudesta joku uskoo, skp on perutettu moskovassa

        Venäjällä naidyen asema on erittäin huono, miesten valta on ehdoton. Onko tässä kenties syy naisiin asennoitumisessa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa lukea. Pääsihteeri ja siten muitakin on putinistien puoletoveri nkpn johto perusti kesällä 1918 skpn moskovassa

        Kommunistimaissa ja komkoulutuksen saaneet kuten Putin ja pääsihteeri ja esim nkpn kasvattamat afrososialistit rajoittavat rajulla kädellä homoja ja pistävät niille kuolemantuomioita

        Jori et kai luule että vasliittolaisen satuja tasa- arvosta ja suvaisevaisuudesta joku uskoo, skp on perutettu moskovassa

        Heikkoa on päättely. Lähdetään nyt vaikka siitä, että Vasemmistoliiton ryhmä äänesti tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Tästäkö jotenkin seuraa, että puolue on oikeasti homoja vastaan? Ja kun va-liitossa on myös puolueen kannattajia, myös va-liitto on homovastainen?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Heikkoa on päättely. Lähdetään nyt vaikka siitä, että Vasemmistoliiton ryhmä äänesti tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Tästäkö jotenkin seuraa, että puolue on oikeasti homoja vastaan? Ja kun va-liitossa on myös puolueen kannattajia, myös va-liitto on homovastainen?

        Juurihan sinulle tuossa asia selitettiin ihan rautalankaa vääntäen. Vaikea sitä on enää enempää selvittää.


    • Anonyymi

      Joo itsekin ihmettelin olen kuukauden seurannut palstaa eli onko Jori supernaiivi vai röyhkeä kaksinaamainen peluri

      Kun eläkeiässä oleva skptaistolainen on johdossa porukassa niin ei tätä arvioida idealistisena teininä joka parantaa maailmaa vaan kommunistisen internationaalin osana joka tuhosi alueita Suomessa miehitti itä- Eurooppaa ja pisti homoa linnaan kidutti ja tekee edelleen salamurhia länsimaissa ja jota Suomen taistolaisporukka ylisti. Totta että eliittiperheen taisto Hassi on saanut synninpäästön median lemmikkinä sukunsa takia mutta tavispääsihteeri ei tähän kastiin pääse

      • Anonyymi

        Öyhöpersu yrittää paimentaa toisia iloisiksi kirkollisveronmaksajiksi ja valtiokirkon hyysäreiksi.


    • Anonyymi

      Brotheruksen Jumalharhat-kolumnisarja on hyvä kokonaisuus. Voisi vaikka kootakin jotenkin yhteen. Ainakin nettiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe