Korona-ajan ruokia

Anonyymi

Onko epidemia muuttanut ruokatottumuksiasi ? Minulle tuodaan kauppakassi ja varmuuden vuoksi en tilaa mitään erikoista. Jauhelihaa josta teen pihvejä ja kastiketta, perunaa, riisiä , leipää ja juustoa. Alkaa olla yksipuolista.

18

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Samalla tavalla samoja ruokia syön niin kuin ennenkin, mikään ei ole muuttunut.

• Anonyymi

Sanat sapuskat kun aiemminkin. Erona ainoastaan se, että pakasteen kierto on hieman hitaampi. Viikolle teen arkiruuat tavallisesti kolmelle päivälle joista vähintään yhden, usein myös kahden päivän sapuskat menevät pakastimeen. Kierrätän niitä nyt tavallista hitaammin eli pakasteeseen jää valmiita ruokia hieman tavallista enemmän.

Viikonloppusapuskat ovat yleensä toisen tyyppisiä.

• Anonyymi

Kossu loppu just. :/ Onnex klo 9 aukee pikku prisma taas.

• Anonyymi

Korppis vai...?

• Anonyymi

Teen samoja ruokia kuin normaalistikin. Juomana maito on jäänyt pois ettei sen takia tarvitse lähteä kauppaan vaikka juonkin sitä hyvin vähän. Nyt on maitoakin joka uhkaa mennä yliaikaiseksi, kun herkuttelen mämmillä pääsiäisen kunniaksi.

Käytännössä lähes kaikki ateriat kiertää pakastimen kautta. Teen kerralla "perheannoksen" vaikka asunkin yksin, kun aineksia ei saa yhdelle hengelle. Syön yhden annoksen tuoreeltaan ja annostelen loput pakastimeen ja sulattelen niitä sitten sieltä myöhemmin syötäväksi. Nyt on pakkasessa iso läjä valmiiksi paistettuja broilerinfileitä, joista voi tehdä useampaakin ruokaa.

• Anonyymi

Olen aina syönyt yksinkertaista kotiruokaa, perussettiä
      enkä poikkea siitä nytkään enkä ole kyllästynyt.
      Voiko suomalaiseen terveelliseen kotiruokaan kyllästyä ?
      Sehän on maailman parasta.
      Joskus teen karjalanpaistin isossa padassa, siitä riittää moneksi päiväksi
      eikä kyllästy (tai voi pakastaa osan).
      Jos en viitsi ruokaa laittaa menemme vaihteluksi etnisiin ruokapaikkoihin,
      mikä nyt ei tietenkään mahdollista.
      nm. ei kranttu

• Anonyymi

Ruokatottumus on muuttunu,
      aina ei ole kotona sitä mihin on tottunu,
      pitää korvata puurolla tai koittaa keksiä jotain muuta,

jospa tämä olisi vaan eduksi,
      jospa vaikka laihtuis muutaman kilon,
      pikku nälkä ei ehä ole pahitteeksi,

• Anonyymi

Maidon juonti on jäänyt pois, vain aamupuuron kanssa lasillinen. Saan ruuat kaupasta vain 2 viikon välein, joten tuoreet hedelmät loppuu ennen sitä. Muuten samaa kuin ennenkin. Pakastevihanneksia käytän paljon keittoihin .

• Samat sapuskat kuin tähänkin saakka, mutta ellei hamstraaminen kohta lopu niin kaurapuuron saan vaihtaa johonkin muuhun evääseen. Olen vähentänyt tuoreiden vihannesten syöntiä (käytän etupäässä pakastevihanneksia) tai sitten hyvin rajoitetusti muovitettuja vihanneksia joita kaikenmaailman rähmäkourat ei ole käpälöineet. Hedelmistä ostamme ainoastaan sellaisia joissa on ei-syötävät kuoret. Olen leiponut sämpylöitä ja ostin hiivaleipäjauhoja kun varsinaiset vehnäjauhot olivat loppu.

• Anonyymi

"Kaikenmaailman rähmäkourat" ?
        Joku voi ajatella sinusta samaa.

• Anonyymi kirjoitti:

"Kaikenmaailman rähmäkourat" ?
        Joku voi ajatella sinusta samaa.

Niinpä :)

• Syön kyllä ihan monipuolisesti vieläkin.
      Luulen, että syön jopa terveellisemmin kuin aikaisemmin.
      Kun aloin karanteeniin, niin sen mukaan ostin kaappeihin kaikenlaista, mistä saa mahdollisimman monipuolisesti ravintoa ja mitkä ei aivan heti pilaannu.

Ennen tarttui aina jotain makeaakin mukaan, kun kävin kerran viikossa kaupalla. Nyt tyydytän makeannälkäni hedelmillä. Appelsiinini tosin ovat muumioituneet niin kovakuorisiksi, ettei niitä pysty kuorimaan normaalisti, vaan pitää jyystää veitsellä rikki ja kaivaa lusikalla sisukset suihini. Sisältä mehukkaita tosin ja oikein hyviä vielä. Banaaneja olen pakastanut ...

Kaurahiutaleetko ovat joutuneet muittenkin hamstraajien kaappeihi kuin minun? Se olikin ensimmäinen, mitä ostin vähän enemmän kerrallaan varastoon ajatellen, että jos ei muuta enää ole, niin kaurapuuroa sitten ainakin.

Maustevihannekset (tillit, persiljat, ruohosipulit ...) olen aina muutenkin ostanut sellaisna pakastettuina pikku pahvirasioina. Nyt ennen koronaa olivat sopivasti tarjouksessa ja ostin silloin kerralla enemmän.

• Anonyymi

Pääosin entiseen tapaan meilläkin syödään, mutta koska ruokakassit tuodaan kahden viikon välein kotiovelle eikä pääse itse valitsemaan ja tietysti hygieenisyydenkin vuoksi, tilaan valmiiksi pakattuja tuotteita. Salaatti on kestävää sellofaanitettua jäävuorta, kala valmiiksi pakattua lohifilettä eikä kalatiskistä jne. Puuromaidoksi olen valinnut hyvin säilyvän vapaan lehmän maidon (Juustoportti) , jolla on hyvä säilyvyys , kahvimaidoksi myös kauramaitoa . Pakastevihanneksia on varalla paljon, toivon mukaan kotimaiset merkit ovat kotimaisista raaka-aineista. Perunasuikaleet ovat myös käteviä, saa hyvin säilyvän ruokakerman ja vaikka anjoviksen tai kylmäsavulohen höystämänä maukkaan kiusauksen. Mutta pitäähän olla myös oikeita kahden kilon pusseissa myytäviä pottuja, riisilinjalle ei ole lähdetty normaalia enempää. Käytän tähän vuodenaikaan muutenkin paljon oman pakastekaapin sisältöä, siellä on vaikka mitä hirvenlihasta alkaen, marjoja ainakin seuraavaan satokauteen. Kiisseleiksikin marjoa voi valmistaa, kun tuoreet hedelmät alkavat toisen viikon lopulla olla nahistuneita. Pakasteeseen menee iso osa kaupasta tuotavista, kyllä leivätkin lähes tuoreen veroisia ovat, kun vaikka paahtaa. Pullaa leivon itse muutoinkin, ja olen kyllä haluamiani jauhoja saanut . Rahkaa tulee huomisen kassissa, pitäähän pääsiäisenä rahkapiirakkaa saada. Mutta eipä ole ollutkaan enää pitkään aikaan reseptiin kuuluvia säilykepersikoita, pitää koristella vaikka tuoreilla mandariinilohkoilla, sitruunalla ja mantelirouheella maustaa.

Ei pääsiäisruokien suunnittelu oikein innosta, kun ei voida kokoontua yhdessä syömään. Kun saamme veneen vesille, voi kokeilla ainakin silakkalitkaa ja onkea, mutta niin tehdään joka kevät muutenkin.

Hyvää vointia myös sinne läntiseen naapurimaahan !

Ramoona

• Kiitos Ramoona siltä osalta mikä minua koskee.
        Sama fiilis pääsiäisruokien suhteen, nyt kun perhe ei kokoonnu pääsiäispöytään. Rahkapiirakkaa voisin kokeilla ja jotain muutakin suomalaista pääsiäisruokaa. Ohjeita varmaankin suomalaiset nettisivut täynnä. Lammaspaisti on perinteinen ja niitä myydään valmiiksi marinoituina rosmariinilla ja muilla yrteillä kaupoissa, mutta jotain vaihtelua pitäisi saada.
        Sattuu tekaisen voileipäkakun mihin laitan savulohta ja katkarapuja, tilliä ja kurkkua, koristella voi sitruunaviipaleilla, retiiseillä, tillillä oranssilla ja mustalla mädillä ja vaikka kuutioidulla avokadolla.
        Pullaa en ole leiponut todella pitkään aikaan, mutta ostin sämpyläjauhoja ja palasen hiivaa niin voi leipoa tuoretta aamiaispöytään.
        Odottelemme nyt kasvihuoneen tuloa, olivat jo lähettäneet, sitten siihen menee pari päivää kootessa ja kiirastorstaiksi voisin ehkä jo hyvällä onnella nostella taimilaatikot punssiverannalta ja keittiön lattialta sinne, niin saisi kotia hieman siivottua pääsiäiseksi. En oikein vielä luota siihen että yöpakkasia ei tulisi ja nostelemme yöksi kaikki taimet lämpimään.
        Hyvää pääsiäisviikkoa sinne Suomeen ja onnittelut hyvästä koronatorjunnasta, olette saaneet oikein kansainvälistä kiitosta ja kuuluisuutta!

• Korona on muuttunut täysin ruokailutapamme täällä Suomessa. Ennen keittiön käyttö sekä jääkaappi oli jaettu. Korona yhdisti ruokailutapamme. Minä valmistan ruoat ja syömme samaan aikaan. Kulut jaamme keskenämme. Aamupuurosta on tullut päivän tuhti alku. Iltaruokaa nautimme 17 - 18 aikoihin.
      Päivällisessä pyrimme monipuolisuuteen. Välipalat valitsemme mieltymyksiemme mukaan.

Teen ruoat kuten ennenkin suosien vihannes- ja kasvisruokia, kanaa ja kalaa. Punaista lihaa syömme ehkä kerran parissa viikossa. En ole muuttanut totuttuja tapoja kerätä tuoreita vihanneksia tai hedelmiä jne. Pesen tuotteet luonnollisesti ennen käyttöä.

• Anonyymi

Samoja ruokia teen kuin normisti, uutuutena vaan satunnaiset herkuttelut, sillä koronan myöstä saimme tänne kylille kuljetuspalvelun joka ajaa kirkolta pizzoja ja valmisaanoksia. Kebappia, hamppareita ja pizzaa on jo tilattu ;)

• Syön monipuolisen ylsitoikkoista ruokaa, kalaa, kanaa , kasviksia ja vihanneksia.
      Marjoja sekä hedelmiä.
      Olen liikkunut niin paljon, että ehkä pari koloa on painoa pudonnut, on varaa enempäänkin.
      Suklaata on jemmassa, liian helposti löydettävissä, joskus ote lipsahtaa ja kääre aukeaa.

• Anonyymi

Hesarin vakikolumni kertoi miten surkeaa ja kallista on laittaa itse ruokaa. Kun on tottunut "edullisiin" vegepihveihin työpaikkaruokalassa. Ja hän sentään ei-mihinkään-riskiryhmään kuuluvana voi käydä kaupassa. Onneksi ei ole niin avuton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      559
      1898
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      91
      920
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      917
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      816
    5. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      747
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      739
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      68
      705
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      658
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe