Tänään on tikkutiistai

Mitäs tekisi... että mainittaisi.

Eilisenä jo rikat karistelimme toistemme silmistä,
eikä tietenkään kukaan malkaa omastaan viitsinyt virutella,
mutta ei huolen häivää,
kun tänään sytykkeitä uusiin juttuihin vuollaan,
niin johan ajatukset lentävät ja puheet poukkoilevat
hyvässä hengessä ja supisuomalaisen maltillisena ja tolkullisena.

Pitäisi kuulemma vielä yhteen hiileen puhaltaakin.
Keksisi vaan, mikä on se hiili,
mihin posket pulleina puhaltaisi.

Onko ajatuksesi puukko hyvässä terässä
millaisia tikkuja vuoleskelet...

11

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lempeitä hommia teen tänään,

Monen monituisen vuoden jälkeen innostuin taas leipomaan ruisleipää.

Pari päivää sitten hain vanhan taikinatiinun ja herättelin sen henkiin.
      Vähän oli kuivahtanut tuo korvo ja saumat rakoili, vaan helposti se tuli taas entiselleen,
      ja ikivanha juurikin siitä löytyi.
      Nyt se on kaksi päivää oleillut pesuhuoneessa, siellä kun on lattialämmitys,
      ja muhinut mukavasti.
      Tänään työnnän siihen nyrkkini.

Odottelen jo sitä ihanaa ruisleivän tuoksua, joka sitten huushollissa leijailee,
      kun ne rukiit lopulta uuniin ehtivät.

• Anonyymi

näitä juttuja kiva lukea, tulee hyvä fiilis ja muistin tuon korvo sanan, meillä oli lapsuudessa kans leipäkorvo :)

• Anonyymi

Ootko sinä se sama joka kertoi tulleensa fasistiksi ja rasistiksi
        kun sinun vale-avioliittokaverisi (pariskunta) karkotettiin Suomesta.
        Jäin ihmettelemään, miksi se teki sinusta fasistin ja rasistin
        ja ketä kohtaan ? Se oli niin outo päätös.
        Ehkä se oli huumoria, jota en ymmärtänyt.

• Anonyymi

Eilen virvoin ja tänään kasvomaskeja ajattelin ruveta vääntämään. Ensin käyn mökillä kangasvalikoimia tsekkaamassa. jos tekis ulkovaatteisiin sävy sävyssä sopivia ; ) Ne alkavat olla kevät pukeutumisessa suurinta muotia.

korppis

• Anonyymi

Tee ittelles naaman peittävä savinaamio.
        Koko kylä tykkää.

• Anonyymi

Noista kangassuojista on hyvin vähän apua.

• Jos pitäisikin tilkkutiistain, hyvä idea nuo kangasmaskit. Ompelin jo patalappuja, mutta tilkkuja on jäljellä vaikka kuinka ja mikä estää vaikka kuluneesta pussilakanasta vahvempia kohtia käyttämään, puuvillaiset voi myös pestä 90 asteessa tai tehdä kertakäyttöisiä. Meidän huushollissa on kyllä ihan oikeita hengityssuojaimia, jotka on hankittu puupölyltä suojaamiseen, mies kun hioo esimerkiksi balsaa pienoismalleihin ja maalaustöissäkin niitä on totuttu käyttämään. Voisin itselleni päällystää kankaalla muutaman vähän elegantimmaksi, sävy sävyyn ulkoiluvaatteiden kanssa. Tästä taitaa olla oikein tuunausbuumi tulossa.

Kunpa olisikin ruisleivän juurta...ja kunpa osaisin leipoa kunnon hapanleipää ! Osaan kyllä tehdä saaristolaisleipää : kaljamaltaita näyttää olevan joululta, kun tätä viimeksi leivoin, ja ruisjauhoa, siirappia , jotain lesettä jos on, ja hiivalla kohotetaan. Piimää en ole tilannut, mutta viiliä on menossa yli päivämäärän, olen ennenkin viiliä piimän tilalla käyttänyt esimerkiksi maustekakussa. Saaristolaislimppu on ihanan makuista kylmäsavulohen ja graavikalojen kanssa , kahvileiväksikin sopii hedelmäviipaleilla päällystettynä, juustot ja hillot myös sopivat ja tietysti ihan voilla sipaistuna . Säilyvyys on hyvä ilman pakastamistakin ja ainakin minä saan onnistumaan pittänomaisiin vuokiin tehtynä.

Kuulumisiin !

• Anonyymi

Juotiinko tikkutiistaina tikkuviinaa ?

• Anonyymi

Mukava aloitus.

Ehdin jo aamutuimaan tämän päivän touhut touhuta. Että tiistain tikut on mulla jo plakkarissa.
      Löysin vanhan hengityssuojaimen, ei muuta puutetta siinä kuin haprastuneet nauhta kuten kuulemma myös valmiusvaraston naamareissa. Joten kyllä se mulle kelpaa, Eipähän viruset mee suoraan kitusiin kaupassa käydessäni. Nauhat vaan uudet. Kuminauhaa on vain toisen korvan taakse kiertymään. Puuvillalanka saa kelvata toiseen. Onpahan joustoa vähän.
      Niin ja parvekelattian pesin. Oli pölyisempi kuin yleensä keväisin. Liekö ollut tuulisempi talvi ja tuuli kadun suunnasta. Niin, tosiaan ja lumen puute teki sen, että koko talven oli hiekannöyhtää lentämässä tuulen mukana.
      Ja parvekematonkin pesin kylppärissä. Siellä se nyt auringossa kuivuu parveketuolien päälle levitettynä.
      Tyytyväinen olen itseeni. Käyn kurkkimassa tämän tästä parvekkeelle kuin ennen kotona maalla ihailtiin narulla kuivuvia puhtaita pyykkejä tuvan ikkunasta.

• Anonyymi

Kävin tänään pariin otteeseen mökillä, ensin kangaspussin haussa ja kun sain kankaat pestyä sain puhelun, että ovet- ja ikkunat ovat tulossa mökille. No, ei kun takaisin mökille. Onneksi menin, muuten olisivat purkaneet kuorman väärään paikkaan. Sipasin lumikolan ja tein tilan lavoille, ukot katseli suu auki vierestä. Olin näet sanonut puhelimessa, että odottakaa, olen vanha nainen enkä jaksa kuormia siirrellä jos väärään paikkaan laitatte. Siinä ei kauan nokka tohissut kun vanha nainen tekasi tilan trukinlavoilla oleville oville ja ikkunoille.

Pitänee alkaa maskien teko, mutta kun aina joku este tulee kun päätän istahtaa ompelukoneelle.

Tiukka jumppa pressujen vedossa kuorman yli ja tiiliskivien kannossa pressun pitelijäksi vei vanhan naisen voimat, joten nyt huilaus.ennen päivällisen tekoa. Kai ne maskitkin tulee tehtyä jahka ehdin.

Korppis

• Tässä jo päivänä muutamana autoa pakkaillut.
      Huomenna muutan mökille.
      Siellä sitä riittää touhua, yhtä jos toistakin. Talviteloilla kun ovat olleet mökit.
      Saapi kuunnella linnun laulua. Katsella, koska jäät lähtee, kuikat ja joutsenet ja kurjet tulevat.
      Koivut tulevat hiirenkorville, Kevään kukat alkavat nostaa päätään. Pörriäiset surista.
      Se on onnea se, ainakin minulle.
      Ja kissa riemuitsee, kun pääsee hiirijahtiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      76
      5041
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      16
      3413
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      24
      2710
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1770
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1576
    6. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1352
    7. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1346
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      235
      1243
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1035
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      54
      922
    Aihe