ötökänpuremista

bedbugs?

Nyt kumma kysymys. Tietääkö joku jotain ötökänpuremista? Meillä kävi joku ötökkä yövierailulla tyttäreni kyljessä. Siihen nousi punaisia turvonneita ja kutisevia paukamia. Ne olivat itseasiassa aika "kovia" paukamia. Niissä näkyy nyt aivan pieni puremareikä, kun turvotus on jo laantunut. (Ei viime, mutta sitä edellisenä yönä sattui tämä ötökkävälikohtaus). Ne sijaitsevat rykelmässä, noin viisi eripaukamaa, eri suuruisia, epäsäännöllisiä. Nyt puremat eivät enää kutise. Viime yönä ei tullut uusia paukamia, mutta petivaatteet pesin ja tyynyt ja peitot vein saunaan.
Nytkö vain odotetaan, vai? Onko ideoita, mikä tuo voisi olla. Muistan kun minua puri lutikka jaloista, että puremareikä olisi ollut suurempi, ja ne tulehtuivat helposti.

19

18186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bedbugs?

      Lisää puremia, nyt käsissä, kyynärpään kohdalla

      • maron

        että ne ovat ötökänpuremia? Ne kyllä vaikuttavat siltä jos keskellä on reikä.
        Asutteko maalla vai kaupungissa?
        Kun puremat tulevat öiseen aikaan on kyseessä luultavasti jokin yöllä liikkuva ötökkä.
        Itse muista joskus ihmetelleeni samaa asiaa- yöllä oli tullut muutama outo paukama, se oli kylläkin kesäaikaa. Paukamat pysyivät aika kauan ja olivat punaisia ja "kiukkuien" oloisia. En koskaan saanut selville mikä elukka se oli ollut.


    • Juuso

      Purija vois olla vaikka jonkun lemmikkieläimen kirppu (kissa, koira tai joku jyrsijä). Itselleni teki kissan kirppu aika ärhäkän reaktion. Onko teillä lemmikkejä tai käykö lapsesi paijaamassa niitä naapurissa?

      Toinen vaihtoehto voi olla viemärihyttynen. Niitä on tavattu asunnoissa keskitalvellakin. Tosin hyttysen purema olisi ehkä tyypillisesti pään tai raajojen alueella, siis alueilla, jotka eivät nukkuessa ole peittettyinä pyjamalla tai peitteillä. Mutta useinhan lapset kuumissaan heittelevät peitot pois niin että hyttyset pääsee puremaan melkein mistä vaan.

    • bedbugs?

      Ei, meillä ei ole eläimiä. Eikä naapureillakaan ole niitä. Olen itse myös kuullut viemärihyttysistä, mutta tämä ötökkä kävi vieraillulla ihan pyjaman alla ja öiseen aikaan. Asumme kaupungissa. Ei kai se kirppukaan ole pois suljettu vaihtoehto, mutta aika äimänä olen.

      Lähinnä olen huolissani siksi, että meillä oli mummolassa todella paha lutikkaongelma. Siellä todella sai tehdä aika radikaaleja ratkaisuja, että päästiin eroon niistä. Jäi kuitenkin mietittymään. Toin nimittäin mummolan aitasta yhden villapeiton, jonka pesin heti mummolasta tullessa. En tietenkään kovissa asteissa, koska se on villapeitto. Olisiko jotain tullut mukana? Se näet oli tyttärelläni päiväpeittona ja hän on ainut, joka on saanut näitä puremia.

      Eilen kuumensin saunan kuumaksi ja käristelin siellä patjasta pehmoleluun kaiken kankaisen. Pesin petivaatteet kuumalla ja myrkytin nurkat. Lapset nyt toisessa huoneessa evakossa ja minä siivoan tänään sen huoneen vielä kerran. Paras tapa kai ehkäistä ja edes auttaa ei haluttujen vieraiden olemassa oloa lienee hygienia. Ei sillä, että meillä koskaan olisi kauhean likaista. :D Minä en pidä ylettömästä sotkusta. Täytyy katsoa. Kiitos teille. Katson nyt mitä ensi yönä tapahtuu. Tänä yönä ei varmaankaan kukaan ole käynyt vierailulla... Toivottavasti. :D

      • bedbugs

        siis edes auttaa ei haluttujen vieraiden pois menoa :D Enhän minä niitä halua meille! :D


    • *Nilla

      asialla on joku kirppu. Niitä tulee sisälle kotieläinten mukana, mutta lintukirppuja saattaa saada matkaansa ihan lintulaudalta tai jostain muualta, jossa linnut pitävät majaa.

      Ne yleensä kokeilevat ihmisen ihoa kerran pari, mutta kun se on niille liian paksu, niin hyppivät pois ja kuolevat nälkään muutamassa päivässä. Pikkulapsen ihon saattaa olla vielä niin ohut, että siitä puraisevat useammankin kerran.

      Petivaatteet ja olovaatteet vain tuulettumaan pakkaseen, kyllä se siitä.

      • bedbugs?

        Olemme kaikki enemmän ja vähemmän paukamilla. Laskin jaloissani olevan 10 eri paukamaa. Varmistin myös syyn ja se todellakin on kirppu. Se selittäisi miksi ongelma katosi pieneksi hetkeksi ja palasi uudestaan. (Välissä emme käyneet lainkaan takapihalla). Tuolla takapihallahan ne linnut välillä rähisee. Nyt vain kuuluukin kysymys, että katoavatko ne takapihalta ollenkaan. Kävimme tänään siellä ja hetken oleskelun jälkeen tyttöni vaaleilla housuilla vilisti useampi kirppu. Samoin minun housuillani, että poikani haalarissa. Otin kolme kiinni purkkiin ja kohta tutkitaan niitä tarkemmin mikroskoopilla. Siellä ne pomppii nyt hyvässä tallessa.

        Miten ihmeessä niitä on nyt näin paljon? Kun naapurista lähtien saadaan kaikki puremia. Leuto talviko tämän tehnyt? Ja kuinka paljon muut pedot verottavat näitä kirppuja? Eli päästäänkö myö koskaan tuonne takapihalle grillaamaan. Mies haluaisi myrkyttää sen takapihan, mutta minä olen vastaan, koska sisiliskot suosivat terassia. Olemme niitä lasten kanssa tutkailleet tässä pari kesää. Vähän arveluttaa miten se vaikuttaa niihin.


      • *Nilla
        bedbugs? kirjoitti:

        Olemme kaikki enemmän ja vähemmän paukamilla. Laskin jaloissani olevan 10 eri paukamaa. Varmistin myös syyn ja se todellakin on kirppu. Se selittäisi miksi ongelma katosi pieneksi hetkeksi ja palasi uudestaan. (Välissä emme käyneet lainkaan takapihalla). Tuolla takapihallahan ne linnut välillä rähisee. Nyt vain kuuluukin kysymys, että katoavatko ne takapihalta ollenkaan. Kävimme tänään siellä ja hetken oleskelun jälkeen tyttöni vaaleilla housuilla vilisti useampi kirppu. Samoin minun housuillani, että poikani haalarissa. Otin kolme kiinni purkkiin ja kohta tutkitaan niitä tarkemmin mikroskoopilla. Siellä ne pomppii nyt hyvässä tallessa.

        Miten ihmeessä niitä on nyt näin paljon? Kun naapurista lähtien saadaan kaikki puremia. Leuto talviko tämän tehnyt? Ja kuinka paljon muut pedot verottavat näitä kirppuja? Eli päästäänkö myö koskaan tuonne takapihalle grillaamaan. Mies haluaisi myrkyttää sen takapihan, mutta minä olen vastaan, koska sisiliskot suosivat terassia. Olemme niitä lasten kanssa tutkailleet tässä pari kesää. Vähän arveluttaa miten se vaikuttaa niihin.

        eivät selviä ilman veriateriaa kuin noin reilu viikon, joten eivät ne luonnossa vilistelevät otukset mitään myrkkyä kaipaa. Luonto hoitaa ne pois.

        Lintukirput yleisimmin viihtyvät lintujen pesissä talven ja sitten keväällä hakeutuvat uuteen isäntään.
        Kirppuja on tietty myös nisäkkäissä. Majailisikohan terassinne tms. syövereissä supi tai siilejä, joista peräisin olevat kirput saattaisivat myös hakea uutta isäntää?


      • bedugs
        *Nilla kirjoitti:

        eivät selviä ilman veriateriaa kuin noin reilu viikon, joten eivät ne luonnossa vilistelevät otukset mitään myrkkyä kaipaa. Luonto hoitaa ne pois.

        Lintukirput yleisimmin viihtyvät lintujen pesissä talven ja sitten keväällä hakeutuvat uuteen isäntään.
        Kirppuja on tietty myös nisäkkäissä. Majailisikohan terassinne tms. syövereissä supi tai siilejä, joista peräisin olevat kirput saattaisivat myös hakea uutta isäntää?

        Ei, terassin alle tuskin mahtuu siili. Hiiristä ja myyristä en menisi mitään sanomaan. (Myyräkin tuossa vilisti yhtenä päivänä). Variksien suosiossa tämä alue on... niin ja toi naapurin kissat minulle kerran rotan hännänkin muistoksi metsästysreissulta. :) Oli mokoma käynyt roskiksilla. Eli on niitäkin täällä joskus ollut.

        Ilmeisesti se kävely tuolla terassilla saa ne kirput hyppäämään vaatteisiin? Täytyy odotella vaikka pari viikkoa ja katsoa sitten. Kiitos teille kaikille. Ja hyvää kevättä!


    • bedbugs?

      Eipä ongelmat kadonneetkaan, joten kirput on varmaankin eliminoitu listalta, vaikka minäkin mietin niiden mahdollisuutta. Nyt on minulla syöty käsi ja miehellä jalka ja käsi. Voi huokaus. Lutikoitako tässä pitää ruveta metsästämään? Vai harvinaisempia vaatetäitä? Jaa-a...

      • on käynyt

        samanlailla. Että yhtä-äkkiä aamulla huomannut että paukamilla ollaan ja ihan talviaikaankin. Pölypunkkien orgiat voivat aiheuttaa tällaisen reaktion. Näppylän päälle tulee punainen täplä, aivan kuin puremajälki joka se ei kuitenkaan ole. Ihohuokosiin kerääntyneet pölypunkit aiheuttavat allergisen reaktion jopa Minullekin, joka en ole millekään yliherkkä. Lakanoiden vaihto usein auttaa, imurointi ei koska usein lentävät imurin sihdin läpi takaisin huoneilmaan. petivaatteille Pari vuorokautta kunnon pakkasessa tai saunassa pitäisi auttaa ja kunnon tuuletus ja pölytys huoneistossa. Voithan kokeilla antaa kokeiluluontoisesti isännälle allergialääkettä (eikös antihistamiinia saa ilman reseptiä) ja katso helpottaako.. Jos toimii niin pölypunkkarit ne vaan jyllää..


      • bedbug
        on käynyt kirjoitti:

        samanlailla. Että yhtä-äkkiä aamulla huomannut että paukamilla ollaan ja ihan talviaikaankin. Pölypunkkien orgiat voivat aiheuttaa tällaisen reaktion. Näppylän päälle tulee punainen täplä, aivan kuin puremajälki joka se ei kuitenkaan ole. Ihohuokosiin kerääntyneet pölypunkit aiheuttavat allergisen reaktion jopa Minullekin, joka en ole millekään yliherkkä. Lakanoiden vaihto usein auttaa, imurointi ei koska usein lentävät imurin sihdin läpi takaisin huoneilmaan. petivaatteille Pari vuorokautta kunnon pakkasessa tai saunassa pitäisi auttaa ja kunnon tuuletus ja pölytys huoneistossa. Voithan kokeilla antaa kokeiluluontoisesti isännälle allergialääkettä (eikös antihistamiinia saa ilman reseptiä) ja katso helpottaako.. Jos toimii niin pölypunkkarit ne vaan jyllää..

        Vaihdan lakanat parin viikon välein. Tuuletan kerran viikossa. Siivoan koko kämpän kerran viikossa. Eli aika ymmälläni. Taas kävi yövieraita. Nyt minun jaloissani kaksi kutisevaa (vähän alle sentin läpimitaltaan) näppylää, ja keskellä reikä. Ja pojalla olkapäässä oikein iso ja turvonnut. P***** Alan oikeasti taipumaan siihen lutikkaan... No tänään täytyy vähän toimia taas... :(


      • saman perheen
        on käynyt kirjoitti:

        samanlailla. Että yhtä-äkkiä aamulla huomannut että paukamilla ollaan ja ihan talviaikaankin. Pölypunkkien orgiat voivat aiheuttaa tällaisen reaktion. Näppylän päälle tulee punainen täplä, aivan kuin puremajälki joka se ei kuitenkaan ole. Ihohuokosiin kerääntyneet pölypunkit aiheuttavat allergisen reaktion jopa Minullekin, joka en ole millekään yliherkkä. Lakanoiden vaihto usein auttaa, imurointi ei koska usein lentävät imurin sihdin läpi takaisin huoneilmaan. petivaatteille Pari vuorokautta kunnon pakkasessa tai saunassa pitäisi auttaa ja kunnon tuuletus ja pölytys huoneistossa. Voithan kokeilla antaa kokeiluluontoisesti isännälle allergialääkettä (eikös antihistamiinia saa ilman reseptiä) ja katso helpottaako.. Jos toimii niin pölypunkkarit ne vaan jyllää..

        jäsenet yhtä aikaa alergisoituvat pölypunkille. Eihän syyllinen ole isompi otus.


      • taasen
        on käynyt kirjoitti:

        samanlailla. Että yhtä-äkkiä aamulla huomannut että paukamilla ollaan ja ihan talviaikaankin. Pölypunkkien orgiat voivat aiheuttaa tällaisen reaktion. Näppylän päälle tulee punainen täplä, aivan kuin puremajälki joka se ei kuitenkaan ole. Ihohuokosiin kerääntyneet pölypunkit aiheuttavat allergisen reaktion jopa Minullekin, joka en ole millekään yliherkkä. Lakanoiden vaihto usein auttaa, imurointi ei koska usein lentävät imurin sihdin läpi takaisin huoneilmaan. petivaatteille Pari vuorokautta kunnon pakkasessa tai saunassa pitäisi auttaa ja kunnon tuuletus ja pölytys huoneistossa. Voithan kokeilla antaa kokeiluluontoisesti isännälle allergialääkettä (eikös antihistamiinia saa ilman reseptiä) ja katso helpottaako.. Jos toimii niin pölypunkkarit ne vaan jyllää..

        eli kyllä lutikoista pitäisi saada näkö ja kuulohavaintoja jos niitä huoneistossa on.. eivät ole "näkymättömiä".. valot pois huoneesta ja viiden minuutin kuluttua kuuluu rapinaa seinän raosta. Kokemusta on viron puolelta kun olen siellä linturetkillä majoittautunut monenmoiseen linnakkeeseen (mukaan ei ole yksikään lutikka lähtenyt). Meillä pölypunkit allergisoivat sekä minua, emäntää että poikaa, vaikka kellään ei allergiaa todettuna!!!! Jos toit peiton aitasta, voi toki olla että esimerkiksi jyrsijöistä on tarttunut kirppuja riepuun.. niitähän ei saa hengiltä kuin keittämällä. On toki vain pieni mahdollisuus että kyseessä on ihmisessä elävä kirppulaji.. mutta tarkkailepa pikku hyppyheikkejä sillä silmällä.. mutta ihan ensin lääkärille juttelemaan, eikös joo=)


      • bedbugs
        taasen kirjoitti:

        eli kyllä lutikoista pitäisi saada näkö ja kuulohavaintoja jos niitä huoneistossa on.. eivät ole "näkymättömiä".. valot pois huoneesta ja viiden minuutin kuluttua kuuluu rapinaa seinän raosta. Kokemusta on viron puolelta kun olen siellä linturetkillä majoittautunut monenmoiseen linnakkeeseen (mukaan ei ole yksikään lutikka lähtenyt). Meillä pölypunkit allergisoivat sekä minua, emäntää että poikaa, vaikka kellään ei allergiaa todettuna!!!! Jos toit peiton aitasta, voi toki olla että esimerkiksi jyrsijöistä on tarttunut kirppuja riepuun.. niitähän ei saa hengiltä kuin keittämällä. On toki vain pieni mahdollisuus että kyseessä on ihmisessä elävä kirppulaji.. mutta tarkkailepa pikku hyppyheikkejä sillä silmällä.. mutta ihan ensin lääkärille juttelemaan, eikös joo=)

        Tänä yönä vältyttiin puremilta. Toivottavasti se meneekin ohi. Tämä on noloa myöntää, mutta jos lutikat rapisee, niin minä en kuule niitä. En kuule iltaisin muuta kuin ininää. Tinnittää nuo korvat aika pahasti. :( No, toivottavasti ei ainakaan niitä... No itse asiassa, toivottavasti ei enää mitään. Sain eilen kuulla, että naapurissakin on niitä. Silloin se ongelma alkoikin , kun tytöt nukkuivat keskenään tuolla lattialla. Lieköhän ne rymynneet jossain ja tuoneet yllätyksen mukana?

        Aika mysteeri. Olemme käyneet jo kahdesti terveyskeskuksessa, mutta vain hoitajat ovat katsoneet näitä. Kukaan ei tiedä mitä ne voisi olla. Johtuu varmaan siitä, että nykyisissä oloissa loisongelmat/ötökänpuremat on varmaan kohtalaisen harvinaisia suomessa? (


      • biologi

        Kyllä noi lutikoilta kuulostaa, muistaakseni se on niille tyyoillistä että puremmakohdat ovat lähellä toisiaan. Keskustelin joku kuukausi sitten erään hyönteisasiantuntijan kanssa, ja sain sen käsityksen että lutikoita voi olla aika vaika yhyttää itse teossa.

        Itse olen epäillyt saavani lutikanpuremia aina keväisin mökillä nukkuessani, mutta en ole onnistunut löytämään ainoatakaan. Joissain tapauksisa ne voivat levitä esim. lepakkojen välityksellä (mutta huom. lepakot ovat rauhotettuja joten niitä ei passaa ruveta eliminoimaan).


      • Puraistu
        biologi kirjoitti:

        Kyllä noi lutikoilta kuulostaa, muistaakseni se on niille tyyoillistä että puremmakohdat ovat lähellä toisiaan. Keskustelin joku kuukausi sitten erään hyönteisasiantuntijan kanssa, ja sain sen käsityksen että lutikoita voi olla aika vaika yhyttää itse teossa.

        Itse olen epäillyt saavani lutikanpuremia aina keväisin mökillä nukkuessani, mutta en ole onnistunut löytämään ainoatakaan. Joissain tapauksisa ne voivat levitä esim. lepakkojen välityksellä (mutta huom. lepakot ovat rauhotettuja joten niitä ei passaa ruveta eliminoimaan).

        Eilen kun olin käymässä isovanhempieni luona, niin siinä tuli puisteltua parit matot. Jossain vaiheessa alkoi armoton kutina mahassa. Tänäään kun heräsin oli mahaan tullut pieniä paukamia ja kylkeen ja oikeaan pohkeeseen myös. Joten kyseessä on varmaan pölypunkkilauma jonka sain kyytiin mattoja puistellessa.


      • Pureskeltu
        Puraistu kirjoitti:

        Eilen kun olin käymässä isovanhempieni luona, niin siinä tuli puisteltua parit matot. Jossain vaiheessa alkoi armoton kutina mahassa. Tänäään kun heräsin oli mahaan tullut pieniä paukamia ja kylkeen ja oikeaan pohkeeseen myös. Joten kyseessä on varmaan pölypunkkilauma jonka sain kyytiin mattoja puistellessa.

        Nyt on näppylöitä tullut lisää vasempaan reiteen!
        Saatanan pölypunkit tjtn.! Rasittavia pikkueliöitä :D


      • Tri Lebush
        Pureskeltu kirjoitti:

        Nyt on näppylöitä tullut lisää vasempaan reiteen!
        Saatanan pölypunkit tjtn.! Rasittavia pikkueliöitä :D

        Ottaa tulitikun, sytyttää, puhaltaa sen sammuksiin ja heti, kun rikki on palanut, painaa kevyesti samantien sen punaisen paukaman päällä kunnes jäähtyy. Kyllä, se koskee ihan oikeasti, mutta punkki kuolee ja parin päivän päästä pölypunkki tai mikä lie (kun tähän ei löydy mistään vastauksia, et mikä se oikeasti on) ei enää kutise ja vaivaa :)

        Putsaa rikki mennyt iho septidinillä tai vastaavalla!

        Iho menee normisti ruvelle ja paranee niinkuin haavatkin :D

        Itse olen kärsinyt pateista, jos vieraspaikka on ollut 'ei kovin kliininen' tai harvemmin siivousta harrastaneissa yökylä paikoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe