E85 ja öljyt ei pikeenny enää?

Anonyymi

Järkytys öljynvaihdossa kun tulpan irrotessa ei valahtanutkaan mustaa palojätteistä öljyä vaan puhtaahkon öljynväristä öljyä. Mielessä välähti että onko väärä auto nyt nosturilla kun perheessä on 4 autoa mutta oikea oli. Etanolisarja flexfuel on asennettu reipas 2 v sitten ja ajoa on vähän n10-12 km vuodessa Ns harraste käyttöauto ja öljynvaihto n8-9tkm välillä ja nyt oli 3 öljynvaihto kyseiseen turbo autoon ja 2 edellistä kertaa oli kuin bensa autolla mustaksi värjäytynyt normi jäteöljy. Nyt 3 kerta oli epäilyttävän puhdasta. Ajeltu on iät ajat teboil gold s öljyllä,en vaihtele öljymerkkiä. Hmmm alkaako etanoli nyt kerryttää palojätteet koneeseen? Öljykorkki,halpa endoskooppi näytti öljypohjan olevan sisäpuolen olevan puhtaannäköinen,öljykorkista pääsi vain vähän näkemään ,puhdasta, misdä se piki on? Ainoa johtopäätös on että bensa palaessaan on hyvin likaista ja nyt tuhannet kilometrit etanolilla on puhdistaneet konetta sisältä entisestään. Eipä se likainen ole ollut aiemminkaan koska vaihdan öljyn useammin kuin on suositus 15000tkm . Mutta nopeaa öljytikku on mustunut ja nyt se on paljon puhtaampi ja vaikeampi nähdä öljyn pinta kirkkaammasta tikusta. Pitää porata kokeeksi 1mm reikiä tikkuun kun niistä on helpompi havaita öljykorkeus. Ei tarvitse lisätä öljyä tuon 8-9tkm välillä eikä pinta kyllä laskekkaan. Jep tiedän monet ei vaihtele öljyjä näin tiuhaan mutta oma auto omat rahat oma tahto,minä vaihdan.
Etanoli on metka aine kun teho lisääntyi ihan käytännön ajossa havaittavasti koska veto alkaa alempaa juurikin korkeamman oktaanin takia. 2 ikävää piirrettä on että edelleen saa maksaa lähes 500€ co2 perusteista maksua vaikka päästöt on pudonneet hurjasti. Saastutan vähemmän kuin naapurin kirottu vihreä ihminen hemmetin 120co2 bensa pihisteliä. Taidan käydä kaatamassa sokeria sen tankkiin. Ja toinen ikävyys on että äkkilähtö pakkasessa on hitaampi koska webasto lämmitys kestää minuutteja eikä voi välittömästi lähteä. No lähtee se mutta ei viitsi niin monia lyhyitä startteja tehdä.Onneksi siitä ei aiheudu ongelmia enkä ala ohjelmoija setää sillä vaivaamaan vaan ostan öljyä silläkin rahalla. Teboil gold s on hyvä öljy käyttööni sekä E85 on loistava aine.
Ehkä vanhaan koneeseen jota ajettu mineraaliöljyillä niillä pikeä sisäisesti keräävillä ja tai ylipitkiksi öljynvaihdot venyttävillä on etanoliin siirtyvillä koneen sisäisen puhdistuksen paikka ettei tukita pesevällä etanolilla öljykanavia ja konerikko tulee omaa tyhmyyttä ei etanolin tähden. Jos etanoli pelottaa,kävele.

30

3821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitähän seuraavaksi ?

      • Anonyymi

        "Mitähän seuraavaksi ?"

        Mitä tämmöinen kommentti tarkoittaa? Negatiivinen persoona tulee minulle mieleen. No semmoiset ei tätät maata pystyssä pidä eikä osaa itse mitään ovat aivan tumpeloita on havaittu arkisessa elämässä. Pelkureiksi oavt osoittautuneet kun pitää mennä eteenpäin. Semmoista seuraavaksi.


    • Anonyymi

      Ajoin e85 vielä silloin kun se oli halpaa. Jäteöljystä pystyi näkemään punertavan värin, kun lisäsivät silloin väriainetta paljon tuohon e85. Loppuajasta kun ajoin tuolla ei väriainetta enää lisätty. Väriä ei siis lisätä vieläkään, kun öljysi eivät värjäydy.

      • Anonyymi

        Aloitin tämän keskustelun:Voihan etanolilla ajaa edelleen. Ei sillä kalliimmaksi ajaminen kuitenkaan tule. Pitääpä seuraava öljynvaihto jäteöljy laskea isoon tiivis kannelliseen lasi astiaan niin näkee miten kerrostuu seisonnassa jäteöljy ja näkee väri vivahteet. Halpa testi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin tämän keskustelun:Voihan etanolilla ajaa edelleen. Ei sillä kalliimmaksi ajaminen kuitenkaan tule. Pitääpä seuraava öljynvaihto jäteöljy laskea isoon tiivis kannelliseen lasi astiaan niin näkee miten kerrostuu seisonnassa jäteöljy ja näkee väri vivahteet. Halpa testi.

        Voisihan e85 ajaa vieläkin, mutta sen hinta on noussut, ja bensan laskenut, joten mitään säästöä ei enää tule. Lisäksi täällä sitä myynyt asema lopetti, ja uusi nosti e85 hintaa merkittävästi "kun piti uusi säiliö hommata".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin tämän keskustelun:Voihan etanolilla ajaa edelleen. Ei sillä kalliimmaksi ajaminen kuitenkaan tule. Pitääpä seuraava öljynvaihto jäteöljy laskea isoon tiivis kannelliseen lasi astiaan niin näkee miten kerrostuu seisonnassa jäteöljy ja näkee väri vivahteet. Halpa testi.

        Halpa testi , mitä se tulos kertoo , lottonumerotko ?


    • Anonyymi

      Huttua vois siis käyttää paljon öljyä kuluttavissa folkkareissa, niin säästyisi turha koneremontti?

    • Anonyymi

      Niin tai näin, lähes kaikki autonvalmistajat ovat luopuneet kauppimasta uusia etanolikäyttöisiä autoja ja ajoneuvoja. Näin siitäkin huolimatta että etanolikäyttö alentaa päästöjä ja sitä myöten auton verollista hintaa. Etanoli on niin tehokas liuotin, että Suomen olosuhteissa moottorit eivät tahdo kestää, vaikka öljynvaihtoväli puolitettaisiin. Jossain lämpimän ilmanalan maassa etanolipolttoaine saattaa toimia paremmin, koska autoissa voidaan käyttää paksumpia öljyjä.

      • Anonyymi

        API SN, Dexos 2 luokitetut moottoriöljyt kestävät hieman etanoliakin joten näiden luokituksien öljyjä käyttämällä ei tule ongelmia auton moottorille voiteluongelmia öljyn joukkoon vuotaneen etanolin takia.

        Autoissa missä on muuttuva venttiilien ajoitus (VVT=variable valve timing) ei saa käyttää paksumpaa tai ohuempaa öljyä kuin mitä auton valmistaja tai maahantuoja suosittelee. Oikea öljyn viskositeetti on mainittu auton ohjekirjassa, öljyn täyttökorkissa tai moottoritilassa olevassa tarrassa. Jos muuttuvan venttiilien ajoituksen moottoriin kaataa väärän viskositeetin öljyä niin tulee riski käyntihäiriöistä, moottorivauriosta koska tällaisissa moottoreissa se muuttuva venttiilien ajoitus toimii useimmiten öljynpaineen avulla ja väärän viskositeetin öljy voi muuttaa öljynpainetta sellaiseksi millä moottoria ei alunperin ole ollenkaan suunniteltu/rakennettu toimimaan. Tämän öljynpaineen muutoksen seurauksena venttiilien ajoitus toimii huonosti. Likaantunut vaikuttaa myös öljynpaineeseen ja voi sekoittaa VVT järjestelmän toiminnan, myös tukkia VVT järjestelmän oman öljysihdin katkaisten voitelun kokonaan venttiilien ajoitukselta jolloin moottori varmasti vaurioituu. Näissä moottoreissa on öljypohjan sihdin lisäksi sihti siellä VVT järjestelmässäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        API SN, Dexos 2 luokitetut moottoriöljyt kestävät hieman etanoliakin joten näiden luokituksien öljyjä käyttämällä ei tule ongelmia auton moottorille voiteluongelmia öljyn joukkoon vuotaneen etanolin takia.

        Autoissa missä on muuttuva venttiilien ajoitus (VVT=variable valve timing) ei saa käyttää paksumpaa tai ohuempaa öljyä kuin mitä auton valmistaja tai maahantuoja suosittelee. Oikea öljyn viskositeetti on mainittu auton ohjekirjassa, öljyn täyttökorkissa tai moottoritilassa olevassa tarrassa. Jos muuttuvan venttiilien ajoituksen moottoriin kaataa väärän viskositeetin öljyä niin tulee riski käyntihäiriöistä, moottorivauriosta koska tällaisissa moottoreissa se muuttuva venttiilien ajoitus toimii useimmiten öljynpaineen avulla ja väärän viskositeetin öljy voi muuttaa öljynpainetta sellaiseksi millä moottoria ei alunperin ole ollenkaan suunniteltu/rakennettu toimimaan. Tämän öljynpaineen muutoksen seurauksena venttiilien ajoitus toimii huonosti. Likaantunut vaikuttaa myös öljynpaineeseen ja voi sekoittaa VVT järjestelmän toiminnan, myös tukkia VVT järjestelmän oman öljysihdin katkaisten voitelun kokonaan venttiilien ajoitukselta jolloin moottori varmasti vaurioituu. Näissä moottoreissa on öljypohjan sihdin lisäksi sihti siellä VVT järjestelmässäkin.

        Nyt ajauduttiin sivuraiteelle, mutta käytännössä havaitusti VVT:n toiminta ei muutu miksikään, vaikka käyttäisi erilaista viskositeettia kuin on suositeltu. Omassa ex pirssissä suosituksena oli 5W-30 A5, mutta olen käyttänyt 0W-30, 5W-40. En huomannut VVT:n toiminnassa mitään eroa. Ohuempi öljy kuluttaa hieman vähemmän. Nykyisessä kuljettimessa suositus niin ikään 5W-30, mutta moottorissa 0W-20. VVT toimii paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Kampiakselin runkolaakerit sen sijaan eivät oikein tykkää liian ohuesta öljystä, vaan pyrkivät ääntämään kylmässä moottorissa jossain 1000 rpm kohdalla kun autoa liikuttaa moottorilla. Tyhjäkäynnillä ei äännä. Seuraava kokeilun kohde voisi olla 5W-20, tai 0W-16 STP. Jälkimmäisessä ei muutoin olisi mitään järkeä (kallis öljy lisäaine), mutta sattuu olemaan kyseistä tavaraa hallussa monen vuoden tarpeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        API SN, Dexos 2 luokitetut moottoriöljyt kestävät hieman etanoliakin joten näiden luokituksien öljyjä käyttämällä ei tule ongelmia auton moottorille voiteluongelmia öljyn joukkoon vuotaneen etanolin takia.

        Autoissa missä on muuttuva venttiilien ajoitus (VVT=variable valve timing) ei saa käyttää paksumpaa tai ohuempaa öljyä kuin mitä auton valmistaja tai maahantuoja suosittelee. Oikea öljyn viskositeetti on mainittu auton ohjekirjassa, öljyn täyttökorkissa tai moottoritilassa olevassa tarrassa. Jos muuttuvan venttiilien ajoituksen moottoriin kaataa väärän viskositeetin öljyä niin tulee riski käyntihäiriöistä, moottorivauriosta koska tällaisissa moottoreissa se muuttuva venttiilien ajoitus toimii useimmiten öljynpaineen avulla ja väärän viskositeetin öljy voi muuttaa öljynpainetta sellaiseksi millä moottoria ei alunperin ole ollenkaan suunniteltu/rakennettu toimimaan. Tämän öljynpaineen muutoksen seurauksena venttiilien ajoitus toimii huonosti. Likaantunut vaikuttaa myös öljynpaineeseen ja voi sekoittaa VVT järjestelmän toiminnan, myös tukkia VVT järjestelmän oman öljysihdin katkaisten voitelun kokonaan venttiilien ajoitukselta jolloin moottori varmasti vaurioituu. Näissä moottoreissa on öljypohjan sihdin lisäksi sihti siellä VVT järjestelmässäkin.

        Tätä pitää kyllä päivittää sen verran, että vuoden 2020 jälkeen on markkinoille luotu uusia öljyluokituksia API SP, ILSAC GF6A, ILSAC GF6B. ILSAC GF6A on yhteensopiva vanhempien ILSAC GF5 öljyjen kanssa. Mutta ILSAC GF-6 on tarkoitettu vain ja ainoastaan nykyaikaisille moottoreille jotka käyttävät 0W-16 viskositeein mukaista öljyä eikä ole yhteensopiva vanhempien luokitusten öljyjen kanssa, eikä myöskään niidenkään moottoreiden kanssa jotka käyttävät paksumpaa öljyä kuin 0W-16. Nämä öljyt kestävät E85 polttoainetta. Myös Dexos 1 Gen3 luokituksen öljy kestää E85 polttoainetta.


    • Anonyymi

      Olin puhtaasta kokeilunhalusta aikeissa tehdä tuon konversion E85 - käyttäjäksi.

      Luovutin ajatuksesta siksi, että pelkäsin voiteluongelmia.
      Nythän muutostyö ei ole edes taloudellisesti järkevää, tulee varmaan nykyhinnoilla kalliimmaksi ajelut kuin normibensalla.

      • Anonyymi

        Ketjun aloittaja jatkaa:En ymmärrä pelkoa voiteluongelmista kuin jos on kirjoittamani erittäin pikinen kone sisäisesti. Ehkä se aukeaa moottoripesuilla ja useilla suodatinvaihdoilla. Oletus että öljyn seassa on niin paljon etanolia ettei voitele on kyllä turha pelko ja vikaa on jomuussakin kohdassa siinävaiheessa että moottori joutaa korjaukseen tai vaihtoon muutenkin. Koko elämän 2km väliä ja auto jäähtyy ajamiseen kesättalvet rikastus päällä ei kestä mikään moottori millään polttoaineella.
        Voi tässä jopa säästääkkin hiukan koska nyt tuntuisi kovassa vauhdissa vievän vähemmän ainetta suhteessa E98bensaan. Mutta vääntö on havaittava ja ei pidä väheksyä myös pienempiä päästöjä ja vuelä kun saisi muuttuneeseen co2 lukemaan valtiolta korvauksen. Ei ole vihreät sen asian korjaamisessa mitään esittäneet. Vihreä puolue on paholaisen keksintö.
        Etanolia kannattaa käyttää ei kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittaja jatkaa:En ymmärrä pelkoa voiteluongelmista kuin jos on kirjoittamani erittäin pikinen kone sisäisesti. Ehkä se aukeaa moottoripesuilla ja useilla suodatinvaihdoilla. Oletus että öljyn seassa on niin paljon etanolia ettei voitele on kyllä turha pelko ja vikaa on jomuussakin kohdassa siinävaiheessa että moottori joutaa korjaukseen tai vaihtoon muutenkin. Koko elämän 2km väliä ja auto jäähtyy ajamiseen kesättalvet rikastus päällä ei kestä mikään moottori millään polttoaineella.
        Voi tässä jopa säästääkkin hiukan koska nyt tuntuisi kovassa vauhdissa vievän vähemmän ainetta suhteessa E98bensaan. Mutta vääntö on havaittava ja ei pidä väheksyä myös pienempiä päästöjä ja vuelä kun saisi muuttuneeseen co2 lukemaan valtiolta korvauksen. Ei ole vihreät sen asian korjaamisessa mitään esittäneet. Vihreä puolue on paholaisen keksintö.
        Etanolia kannattaa käyttää ei kokeilla.

        Taitaa tuon korvauksen pienemmästä CO2 arvosta estää se, että moottorissa voi edelleen käyttää myös ihan tavallista bensaa.
        Ja monihan niin tekeekin talvella. Laiskat kesälläkin.

        Jotkut kuitenkin käyttäisivät tätäkin porsaanreikiä hyväkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa tuon korvauksen pienemmästä CO2 arvosta estää se, että moottorissa voi edelleen käyttää myös ihan tavallista bensaa.
        Ja monihan niin tekeekin talvella. Laiskat kesälläkin.

        Jotkut kuitenkin käyttäisivät tätäkin porsaanreikiä hyväkseen.

        Sama asia on diesel autoiljoilla. Testi joskus tienpäällä esim ja ankara sanktio. Bensaahan pitää talvella useissa E85 autoissa tilkka olla jos hätä äkkilähtöjä lumihangesta. Eroja eri merkeillä käynnistyvyydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittaja jatkaa:En ymmärrä pelkoa voiteluongelmista kuin jos on kirjoittamani erittäin pikinen kone sisäisesti. Ehkä se aukeaa moottoripesuilla ja useilla suodatinvaihdoilla. Oletus että öljyn seassa on niin paljon etanolia ettei voitele on kyllä turha pelko ja vikaa on jomuussakin kohdassa siinävaiheessa että moottori joutaa korjaukseen tai vaihtoon muutenkin. Koko elämän 2km väliä ja auto jäähtyy ajamiseen kesättalvet rikastus päällä ei kestä mikään moottori millään polttoaineella.
        Voi tässä jopa säästääkkin hiukan koska nyt tuntuisi kovassa vauhdissa vievän vähemmän ainetta suhteessa E98bensaan. Mutta vääntö on havaittava ja ei pidä väheksyä myös pienempiä päästöjä ja vuelä kun saisi muuttuneeseen co2 lukemaan valtiolta korvauksen. Ei ole vihreät sen asian korjaamisessa mitään esittäneet. Vihreä puolue on paholaisen keksintö.
        Etanolia kannattaa käyttää ei kokeilla.

        Kun etanolissa on vähemmän energiaa litraa kohden , kuin bensiinissä . Ja kaikki vertailutulokset osoittavat etanolia kuluvan enemmän , kuin bensiiniä . Sinun päinvastainen käsityksesi ei ole uskottava .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittaja jatkaa:En ymmärrä pelkoa voiteluongelmista kuin jos on kirjoittamani erittäin pikinen kone sisäisesti. Ehkä se aukeaa moottoripesuilla ja useilla suodatinvaihdoilla. Oletus että öljyn seassa on niin paljon etanolia ettei voitele on kyllä turha pelko ja vikaa on jomuussakin kohdassa siinävaiheessa että moottori joutaa korjaukseen tai vaihtoon muutenkin. Koko elämän 2km väliä ja auto jäähtyy ajamiseen kesättalvet rikastus päällä ei kestä mikään moottori millään polttoaineella.
        Voi tässä jopa säästääkkin hiukan koska nyt tuntuisi kovassa vauhdissa vievän vähemmän ainetta suhteessa E98bensaan. Mutta vääntö on havaittava ja ei pidä väheksyä myös pienempiä päästöjä ja vuelä kun saisi muuttuneeseen co2 lukemaan valtiolta korvauksen. Ei ole vihreät sen asian korjaamisessa mitään esittäneet. Vihreä puolue on paholaisen keksintö.
        Etanolia kannattaa käyttää ei kokeilla.

        Kaikista suurin hyöty E85 polttoaineesta on turboahdetuissa moottoreissa joissa turbon ahtopainetta on säädetty vakiota suuremmaksi. Sytytysennakkoa säädetty, polttoaineensyöttöä lisätty. Tehoa voi tulla E85 polttoaineen avulla jopa yli 200hv enemmän kuin 95 ja 98 oktaanien bensoilla. tästä esim koenigsegg Jesko jonka turbollinen 5.0l v8 moottori tuotti 95 oktaanisella bensalla 1280hv, E85 polttoaineella 1600hv.

        Etanolin oktaanilukema on 104. Etanolin matalamman lämpöarvon lisäksi etanolin palamisesta moottorissa vapautuu vesihöyryä joka jäähdyttää moottorin sylinterien palotiloja. Näiden ansioista moottori käy hieman viileämmin kuin bensalla mahdollistaen moottorin virittelyn vähäisemmällä riskillä moottorin tuhoutumisesta kuin bensalla.
        Vapaasti hengittävällä moottorilla etanolista on eniten hyötyä niissä moottoreissa joissa moottorin puristussuhdetta on nostettu vakiota suuremmaksi.

        Vakiossa vapaasti hengittävässä moottorissa e85 polttoaine voi tuoda muutaman hevosvoiman teholisän, edellyttäen että vakiojärjestelmä tunnistaa etanolin- tai autolle on asennettu E85 muutossarja. Toki tässä pitää ottaa huomioon että joissakin autoissa vakio polttoaineruiskut, vakio polttoainepumppu eivät välttämättä ole tarpeeksi tehokkaita syöttääkseen riittävästi E85 polttoainetta moottorille, että moottori toimisi oikein tyhäkäynniltä maksimikierroksille asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun etanolissa on vähemmän energiaa litraa kohden , kuin bensiinissä . Ja kaikki vertailutulokset osoittavat etanolia kuluvan enemmän , kuin bensiiniä . Sinun päinvastainen käsityksesi ei ole uskottava .

        Ketjun aloittaja jatkaa:
        "Voi tässä jopa säästääkkin hiukan koska nyt tuntuisi kovassa vauhdissa vievän vähemmän ainetta suhteessa E98bensaan."
        Selitys mitä tarkoitin tuossa. Kun ajaa e98 kovempaa esim 115 km/h niin vie esim 11/100km
        ja e85 käytössä se ei viekkään automaattisesti 28% enemmän vaan mutuna n 20% vain enemmän koska moottori toimii paremmalla hyötysuhteella. Eli ei se vie vähempää kuin esim tuo E98 11l/100km. Näin se tuntuu olevan mutta nyt ajetaan hitaasti tiellä pienemmän kulutuksen toivossa, kiitos putinin.


    • Anonyymi

      Kirjoitin aloitus tekstin: Tämä on vain yhden moottorin ja vasta kolme öljynvaihtoa tehty kokemus jota täydennän vasta seuraavassa 4 öljynvaihdossa joka sijoittuu vuodenvaihteen tienoille kenties ellei korona päätä taivalta. Ajakaa etanolilla.

    • Anonyymi

      Mikähän auto aloittajalla mahtaa olla? Minulla ei moottoriöljy ole koskaan ollut pikistä mustaa yli 15 vuoden käytössä. Kuulostaa ihan joltain Klongswagenilta.

      • Anonyymi

        "Öljy on vaihdettava kun se on väriltään tummaa?
        Ei, moottoriöljyn väristä ei voi luotettavasti päätellä moottoriöljyn vaihtotarvetta. Öljyn tummuminen on merkki siitä, että öljyn puhtaanapito-ominaisuudet toimivat ja öljy sitoo itseensä epäpuhtauksia. Paras lähtökohta öljynvaihtovälille on moottorivalmistajan suositus öljynvaihtovälistä, joka perustuu ajokilometreihin tai aikaan."


      • Anonyymi

        "Huttua vois siis käyttää paljon öljyä kuluttavissa folkkareissa, niin säästyisi turha koneremontti?"
        Ylempää kopsattu heh. Puhtaana pysyy jos menekki on kova.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Öljy on vaihdettava kun se on väriltään tummaa?
        Ei, moottoriöljyn väristä ei voi luotettavasti päätellä moottoriöljyn vaihtotarvetta. Öljyn tummuminen on merkki siitä, että öljyn puhtaanapito-ominaisuudet toimivat ja öljy sitoo itseensä epäpuhtauksia. Paras lähtökohta öljynvaihtovälille on moottorivalmistajan suositus öljynvaihtovälistä, joka perustuu ajokilometreihin tai aikaan."

        Aivan , tummuus on tässä hyvä merkki - ja jotainhan kertoo se vanha sormien välissä hierominenkin, kyllä liukkauden ja karheuden tunnistaa väristä riippumatta.


      • Anonyymi

        Vaihtelen naapurin "kolongswageniin" öljyjä kun minun talli on varusteltu ja palkaksi naapuri kuskailee kaikki öljyt kierrätykseen. Tsi ja mustaa mönjää se on ollut. Öljyt pysyy hieman eri kuosissa auton käytön mukaan. Toinen ajaa 40km sivu töihin eikä juuri muuta ajoa ja toinen pyörii kylillä useita kylmäkäynnistyksiä niin on ne öljyt eri näköiset samassa kilometrimäärässä. Ei ole automerkistä kiinni.


      • Anonyymi

        Ja ketjun aloittaja kommentoi.
        "Mikähän auto aloittajalla mahtaa olla? Minulla ei moottoriöljy ole koskaan ollut pikistä mustaa yli 15 vuoden käytössä. Kuulostaa ihan joltain Klongswagenilta."

        En usko sinua. Moottori öljy tummuu nopeaa tahtia aina. Kokemusta aika monesta bensa autosta vuosien varrella. Vähiten on mustunut nyt e85 käytöllä joka hämmästytti alkuun.
        Pikistä öljyä ei ole tullut kuin silloin kun vaihdossa käytettyyn autoon on ekaa öljynvaihtoa tehty ja silloin kaksi tiuhempaa öljynvaihtoa on korjannut tilanteen normi mustaksi ei kankean pikiseksi enää,suodattimia unohtamatta. Ilmojen lämmettyä ei tarvita varoksi enää bensa tilkaakaan sekaan. En oikein ole noiden klongswakeneiden ystävä ihan luotettavuuden ja ihme ongelmien tähden. Porsche menisi harrastusautoksi kyllä mutta ei jokapäiväiseksi käyttö autoksi ei klongswageneita,minun oma mielipide vuosien varrelta luotu laadusta.
        Kiinnostaisi prius jota voisi ladata vaikka muunnos autona hmm eikös niitä ole jotenkin muunnos isommalla akulla jota voi ladatakkin pikku ajoon ,pitääpä KVG tehdä.. Se elokuvien suosikki auto:-) järki kestävä auto oikeasti.


    • Anonyymi

      Öljyn pitääkin mustua, silloin se puhdistaa moottoria ja se on myös öljyn tehtävä. Jos käytetään E85 niin öljynvaihtoväli puoliintuu ja säästöt valuu siihen.

    • Anonyymi

      Eikö etanolin kiehumispiste ole noin 80 celssiusta. Näin olen oppinut korpikuusen kyyneleistä. Siinä lämpötilassa etanolin pitiäisi haitua öljystä ja poistua huohotusjärjstelmän kautta. Tästä tulee mieleeni, miksi ne öljyt pitää vaihtaa tuplaten tiuhempaan?

      • Anonyymi

        On tullut vaihdettua aina öljyt usein joten ei sen enempää aiheuta kulua ja ajoni on lyhyttä enimmäkseen joten siksi vaihdan tiuhempaan.


    • Anonyymi

      Sormen päissä pyöritellä ja jatkaa ajoa jos löytyy viskositeettiä??

      • Anonyymi

        Itse en koske öljyyn ollenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe