Kirkon RO-luku?

Anonyymi

Osaisiko joku laskea kirkolle tämän hetken RO-luvun.
Tarkoittaa siis tarttuvuuslukua, kuten esim koronan suhteen. Samaa lukua voisi käyttää myös kirkon jäsenyyden kehityksestä.
Tällä hetkellä luku on alle 1, mutta kuinka paljon?

18

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmm... Jos RO-luku tarkoittaisi sitä, kuinka monta ihmistä yksi kirkkoon kuuluva saa liitettyä muita kirkkoon...
      Jos kirkkoon kuuluva pariskunta kastaa kaksi lasta, luku olisi yksi. Kumminkin, moni kirkkoon (ainakin puoliksi) kuuluva pariskunta jättää lapsensa kastamatta, eli valistunut, varsinaisiin faktoihin perustumaton arvaukseni on 0,8.
      Kirkkoon kuulumattomia ei tietenkään voi laskea tartunnan saaneisiin.

    • Anonyymi

      Luku on R0 eikä RO.

      R0:n voisi laskea kirkon tapauksessa:
      (kastetut liittyneet) / (kuolleet kirkon jäsenet eronneet)

      Vuoden 2019 luvuilla:
      R0 = (28 352 16 246) / (43 856 56 007)
      R0 = 0,45

      • En tiennyt, miten tuo R0-luku taudin leviämisessä lasketaan. Siihen siis lasketaan jotenkin mukaan myös kuolleet ja parantuneet (tai tässä tapauksessa kirkosta eronneet)?


      • Anonyymi
        Rmtob kirjoitti:

        En tiennyt, miten tuo R0-luku taudin leviämisessä lasketaan. Siihen siis lasketaan jotenkin mukaan myös kuolleet ja parantuneet (tai tässä tapauksessa kirkosta eronneet)?

        Tällä kirkko laskelmalla ja siihen mukaan otetuilla tekijöillä ei ollut mitään tekemistä pandemia R0 luvun kanssa, vaan hain kirkon luvuista mahdollisimman sopivat tekijät, joista saisi laskettua R0 luvun kirkon tapauksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tällä kirkko laskelmalla ja siihen mukaan otetuilla tekijöillä ei ollut mitään tekemistä pandemia R0 luvun kanssa, vaan hain kirkon luvuista mahdollisimman sopivat tekijät, joista saisi laskettua R0 luvun kirkon tapauksessa.

        R0=0,45 on oikein hyvä luku, toivottavasti päästään koronaviruksen kanssa pian samaan.


      • Kansainvälisesti hihhulointi kuitemkin (valitettavasti) on kasvamaan päin oleva trendi ja vitsaus.


      • kusettava_kirkko kirjoitti:

        Kansainvälisesti hihhulointi kuitemkin (valitettavasti) on kasvamaan päin oleva trendi ja vitsaus.

        Sivistyneessä maailmassa hihhulointi on laskussa, nyt vaan täytyy sivistää loputkin maailmasta. Roslingin mukaan absoluuttinen köyhyys on ohi vuosikymmenessä, köyhyyden vähentyessä kasvaa koulutus, ja koulutus on myrkkyä uskonnoille.


      • Rmtob kirjoitti:

        Sivistyneessä maailmassa hihhulointi on laskussa, nyt vaan täytyy sivistää loputkin maailmasta. Roslingin mukaan absoluuttinen köyhyys on ohi vuosikymmenessä, köyhyyden vähentyessä kasvaa koulutus, ja koulutus on myrkkyä uskonnoille.

        Köyhyys erityisesti.

        Koulutus auttaa vaan osan matkaa köyhyyden poistossa.


    • Anonyymi

      Parikymppisenä erosin ja siitä asti olen ollut immuuni valtionkirkon houkutuksille.

    • Anonyymi

      Ihminen on laumaeläin. Kirkko on hyvää vauhtia menettämässä laumasuojan. Laumasuojan menetyksen jälkeen kristinusko niminen virus tulee menettämään merkittävimmän tartuntapintansa ja kirkolla alkaa kuolinkamppailu olemassaolosta.

      • Ostakaa eimitään markalla ja kahdella jo eimitään saa!


      • Anonyymi

        Hyvin sanottu. Mutta minkä on se kirkkoonkuuluvuusprosentti, jonka alitus merkitsee kirkon laumasuojan romuttumista? Onko sellaista? Joka lopullisesti avaisi padon kirkosta ulospäin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Mutta minkä on se kirkkoonkuuluvuusprosentti, jonka alitus merkitsee kirkon laumasuojan romuttumista? Onko sellaista? Joka lopullisesti avaisi padon kirkosta ulospäin.

        Enpä usko olevan. Koostuuhan nykyinen noin 70 mm. kunnista joiden sisällä osuus on noin 60 tai noin 80, ja niissä on sitten vielä lähipiirejä joissa kuuluvuus on 50 tai 90. Jos Kuopiossa "kaikki" kuuluisivat kirkkoon, ei siinä paljon auta se miten harva Turussa kuuluisi.

        Tietysti laista tulee selvä raja. Kun osuus on riittävän pieni, kirkko erotettaneen valtiosta ja se tietysti muuttaa pelin täysin. (Ellei sitten kirkko pääse kutistumaan niin, että se jää eräänlaiseksi alaviitteeksi ja ikäänkuin muodollinen ero unohtuu.)


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Enpä usko olevan. Koostuuhan nykyinen noin 70 mm. kunnista joiden sisällä osuus on noin 60 tai noin 80, ja niissä on sitten vielä lähipiirejä joissa kuuluvuus on 50 tai 90. Jos Kuopiossa "kaikki" kuuluisivat kirkkoon, ei siinä paljon auta se miten harva Turussa kuuluisi.

        Tietysti laista tulee selvä raja. Kun osuus on riittävän pieni, kirkko erotettaneen valtiosta ja se tietysti muuttaa pelin täysin. (Ellei sitten kirkko pääse kutistumaan niin, että se jää eräänlaiseksi alaviitteeksi ja ikäänkuin muodollinen ero unohtuu.)

        Ehkä kirkon laumasuoja pettää siinä vaiheessa kun valtio toteaa ettei kirkko ole enää oikeutettu julkisoikeudelliseen asemaan ja verotusoikeuteen. Kun kirkko menettää verotusoikeuden ja joutuu lähettämään suoria jäsenlaskuja, niin silloin kirkosta eroaminen tulee moninkertaistumaan usean vuoden ajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Mutta minkä on se kirkkoonkuuluvuusprosentti, jonka alitus merkitsee kirkon laumasuojan romuttumista? Onko sellaista? Joka lopullisesti avaisi padon kirkosta ulospäin.

        Olen huomannut, että kirkon laumasuoja on korkeampi ikääntyneiden luokassa kuin nuorempien.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen huomannut, että kirkon laumasuoja on korkeampi ikääntyneiden luokassa kuin nuorempien.

        Totta tuo. Se saa aikaan sen, että kirkon laumasuoja vähenee vanhasta päästä vuosi vuodelta, hitaasti mutta vakaasti.
        Aikuisista kirkkoon liittyjistä, kiinnostaisi tietää kuinka moni jää kirkon jäseneksi, ja kuinka moni ainoastaan käy jäsenenä jonkun tapahtuman takia. Aikuisena liittyvien määrähän on kokonaisuuteen verrattuna pieni, mutta kyllä silläkin joku vaikutus on.


      • he-ma kirjoitti:

        Ostakaa eimitään markalla ja kahdella jo eimitään saa!

        Kirkon mainos:
        yhdellä markalla ei mitään ja kahdella mrkalla alennuksessa kolme ei mitään :-)


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Enpä usko olevan. Koostuuhan nykyinen noin 70 mm. kunnista joiden sisällä osuus on noin 60 tai noin 80, ja niissä on sitten vielä lähipiirejä joissa kuuluvuus on 50 tai 90. Jos Kuopiossa "kaikki" kuuluisivat kirkkoon, ei siinä paljon auta se miten harva Turussa kuuluisi.

        Tietysti laista tulee selvä raja. Kun osuus on riittävän pieni, kirkko erotettaneen valtiosta ja se tietysti muuttaa pelin täysin. (Ellei sitten kirkko pääse kutistumaan niin, että se jää eräänlaiseksi alaviitteeksi ja ikäänkuin muodollinen ero unohtuu.)

        Ainakin Helsingissä kirkon ja kaupungin kytkös on niin vanva että kirkko saannee kutistua vielä ruotsinpuhujienkin alapulelle, eikä rahan lappaus ja ilmaisten tonttien jako lopu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1717
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1288
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      66
      1179
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      195
      940
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      898
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      51
      792
    7. 69
      778
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      725
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      650
    Aihe