Eksegeesi ja eisegeesi? Etuliite "ek" eksegeesi-sanassa merkitsee tulla ulos jostakin (ek = -sta, -stä). Ammentaa ulos jotakin tekstistä. Ja meidän tarkoituksemme on löytää, mitä Raamatussa on todella sanottuna.
Eisegeesi-sanassa taas etuliite "eis" merkitsee mennä sisälle johonkin, panna jotakin tekstiin. Lisätä tekstin sekaan jotakin, jolla on vieraita merkityksiä. Tässä törmäämme ensimmäiseen ja tyypillisimpään pahaan tapaan, joka ihmisillä on Raamatun äärellä.
Liian usein me teemme tällaista eisegeesiä Raamattua lukiessamme. Tämä johtuu omasta esiymmärryksestämme, joka vaihtelee yksilöllisesti meillä jokaisella.
Eisegeesissä siis viemme omat ennakkoon omaksutut käsityksemme tekstiin ikään kuin valmiiksi. Kun sitten luemme tekstiä, luemmekin nuo omat käsityksemme tekstistä. Tällaista tapahtuu erittäin helposti ja salakavalasti. Eksegeesi kieroutuukin eisegeesiksi
Mark 10:25:n eisegeesi:
"Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
Tämä Jeesuksen terävä sanonta on ollut niin kova pala ihmisille kautta aikojen, että he ovat yrittäneet tavalla tai toisella kiertää tämän neulanterävän piikin. Jotkut ovat keksineet sellaisen selityksen, että Jerusalemin muurissa on aikanaan ollut Neulansilmä-niminen portti, joka poikkesi muista porteista niin, että se oli matalampi kuin muut portit.
Neulansilmä-portista kameli pääsi kulkemaan vain, jos se polvistui paksujen polviniveliensä varaan. Näin tähän tekstiin on ujutettu ulkopuolinen merkitys, jonka mukaan rikas pääsee juuri ja juuri taivasten valtakuntaan, jos "käy polvitietä." Mutta sellaista porttia ei Jerusalemissa ole koskaan ollutkaan. Näin on viety tekstiin ulkopuolinen, vieras merkitys. Jeesuksen sanoista on tehty eisegeesi.
Mark 10:25:n eksegeesi
Eksegeesissä sen sijaan havaitsemme, että Jeesus käyttää tässä kielikuvaa, jossa on mukana kuvaannollinen liioittelu (hyperbola). Tämän kielikuvan tarkoituksena on tehdä täysin selväksi, että rikkaan pääsy Jumalan valtakuntaan on täysin mahdotonta. Tämä kolahti myös opetuslapsiin, koska he kysyivät, kuka sitten voi pelastua. Jeesus toi kuitenkin lohdutukseksi esille sen, että "mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista."
Jeesus selitti vähän myöhemmin asian tarkemmin: Hän halusi tällä kaikella opettaa, että niiden, "jotka luottavat tavaraansa", on yhtä vaikea päästä Jumalan valtakuntaan kuin kamelin päästä neulansilmän läpi. Eli täysin mahdotonta sillä asenteella.
Eisegeesi vesittää tämän opetuksen tehon ja vie siltä sen hätkähdyttävän terän. Meillä on usein suuri kiusaus langeta viemään tekstiin sisälle omia ulkopuolisia merkityksiä.
Itämaiseen kielenkäyttöön kuuluvat vastakohtaisuudet, kärjistykset, liioittelut ja muut tehokeinot aivan yleisesti. Ja on kieltämätöntä, että Herra käytti mestarillisesti kaikkea tätä retoriikkaa opetuksissaan. "Joka ei vihaa isäänsä ja äitiänsä..." tai: "...joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, on säilyttävä sen..." tai: "Jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi..." ovat tyypillisesti tällaista retoriikkaa.
Ellei tätä ei ymmärretä, vaan puhutaan yksioikoisesti siitä, että "Raamattua ei tarvitse selittää eikä tulkita, vaan ainoastaan totella." Näin ajaudutaan helposti häkellyttäviin ja tarpeettomiin umpikujiin.
Turust
Kuinka erottaa toisistaan
5
281
Vastaukset
- joku vaan
Oletko saanut oppisi Antilta... siis Puukolta?? Siis Anti Puukolta???
- Turust
eksegetiikan laitoksella on kaksi oppiainetta, Vanhan testamentin eksegetiikka ja Uuden testamentin eksegetiikka. Niiden opiskelussa paneudutaan Raamatun syntyyn, sisältöön ja tulkintaan. Erityistä huomiota kiinnitetään niihin kulttuureihin, joissa tekstit ovat syntyneet.
Tärkeä asema on myös heprean- ja kreikan kielen opiskelulla, koska suurin osa Raamatusta on kirjoitettu alunperin näillä kielillä. Eksegetiikka tarjoaa tietoa ja näkökulmia, jotka auttavat arvioimaan Raamatun uskonnollista ja yhteiskunnallista merkitystä nykyaikana.
Laitoksen tutkimus on korkeaa kansainvälistä tasoa. Eksegetiikan tutkimushankkeita on valittu sekä Helsingin yliopiston että Suomen Akatemian huippuyksiköiksi. Tällä hetkellä on käynnissä hanke, joka tutkii varhaisen juutalaisuuden ja kristillisyyden syntyä (The Formation of Early Jewish and Christian Ideology). Suomen Akatemia on valinnut sen yhdeksi huippuyksikökseen vuosiksi 2000-2005.
http://www.helsinki.fi/teol/hyel/ - jokuvaan
Turust kirjoitti:
eksegetiikan laitoksella on kaksi oppiainetta, Vanhan testamentin eksegetiikka ja Uuden testamentin eksegetiikka. Niiden opiskelussa paneudutaan Raamatun syntyyn, sisältöön ja tulkintaan. Erityistä huomiota kiinnitetään niihin kulttuureihin, joissa tekstit ovat syntyneet.
Tärkeä asema on myös heprean- ja kreikan kielen opiskelulla, koska suurin osa Raamatusta on kirjoitettu alunperin näillä kielillä. Eksegetiikka tarjoaa tietoa ja näkökulmia, jotka auttavat arvioimaan Raamatun uskonnollista ja yhteiskunnallista merkitystä nykyaikana.
Laitoksen tutkimus on korkeaa kansainvälistä tasoa. Eksegetiikan tutkimushankkeita on valittu sekä Helsingin yliopiston että Suomen Akatemian huippuyksiköiksi. Tällä hetkellä on käynnissä hanke, joka tutkii varhaisen juutalaisuuden ja kristillisyyden syntyä (The Formation of Early Jewish and Christian Ideology). Suomen Akatemia on valinnut sen yhdeksi huippuyksikökseen vuosiksi 2000-2005.
http://www.helsinki.fi/teol/hyel/niin vanha että olisit tuntenut hänet.
- Jasmiina
Minua on myös hymyilyttänyt tuo selitys neulansilmästä.
Oletko jostain löytänyt ihan faktaa ettei sellaista porttia ole?
Mormonit puhuvat myös kasteesta ahtaana porttina joka vie elämään, ja josta on kuljettava.
Olisiko siinäkin kyse ennemminkin maallisuudesta luopumisesta kuin itse kasteesta?- Turust
kun usein olen nähnyt palstoilla eiksegeesistä Raamatun tulkinta joka tietysti kaikilla mittareilla mitattuun on väärin ja jonka takia tulkitsemme ja myös elämme Raamatun opetuksia vastaan. Raamattu on tieteellisesti tutkittu ja tutkittavissa siten, että voimme ymmärtää sitä vaikka se on kirjoitettu n. 2000 vuotta sitten.
Raamatun tulkinnassa auttavat meitä tieteellisen eksegetiigan yliopisto koulutuksen saaneet papit.
Voimakastahtoisten eksyksissä olevien maallikoiden johdatuksella voimme joutua pahasti harhateille.
Jeesuksen puhuessa rikkaasta ja neulansilmästä hän tarkoittaa, ettei rikkaalla ole mahdollisuutta päästä taivasten valtakuntaan, ei vaikka se kuinka eiksegeettisellä kikkailulla selitetään mahdolliseksi. Asia on täysin selvä rakennamme minkälaisia portteja tahansa nimittäen niitä neulansilmäksi emme voi noita Jeesuksen sanoja mullatavoin tulkita.
Sanoessamme Raamatun olevan erehtymättömän, tarkoitamme, että se on erehtymätön suhteessa siihen totuuteen, jota se kulloinkin esittää. Raamattu voi käyttää aikaan ja kulttuuriin sidottuja ilmaisuja, jotka ovat vanhentuneita meidän aikanamme. Mutta se, mitä se puhuu kyseisestä totuudesta noiden käsitteiden avulla, on aina erehtymätöntä.
Otetaanpa ei-hengellinen esimerkki jokapäiväisestä elämästä. Kun almanakassa on ilmoitettu minuutilleen, milloin aurinko nousee kunakin päivänä, voimme tarkistaa kellosta auringonnousun ajankohdan aivan tarkalleen. Toisin sanoen almanakan teksti on erehtymätön suhteessa auringonnousun ajankohtaan. Mikäli me alamme katsoa asiaa sillä tavalla kuin jotkut lukevat Raamattua, niin voimme väittää, että almanakassahan on meille ujutettu vanhaa, maakeskeistä maailmankuvaa, joka väittää, että "aurinko nousee".
Koululapsetkin tietävät sen, ettei aurinko nouse, vaan maapallo pyörii ja sen vuoksi näyttää siltä, että aurinko nousee horisontista. Kaikkihan me tiedämme, ettei aurinko nouse, vaan aurinko on paikallaan ja maapallo pyörii. Yrittääkö almanakka siis huijata meitä? Tuskin. Tällä tavalla monet kuitenkin lukevat Raamattua.
Kun Raamatussa käytetään ilmaisuja, jotka ovat muinaiseen aikaan sidottuja ja puhekielessä vakiintuneita ilmaisuja, nämä ihmiset sanovat, että Raamattu puhuu palturia. Samalla perusteella voi yhtä hyvin sanoa, että almanakan tekijät puhuvat palturia, kun he sanovat, että aurinko nousee.
Kuitenkin se totuus, joka siinä ilmoitetaan, on tarkka. Aurinko todellakin nousee niin kuin almanakassa on ilmoitettu. Niinpä Raamattuakin tutkittaessa on muistettava, että se voi käyttää vanhanaikaisia antiikin ajan ihmisten maailmankuvaan kuuluvia ilmaisuja. Puhuessaan jostakin totuudesta, vaikka näilläkin ilmaisuilla, itse totuus on silti erehtymätön.
Tätä totuutta ei voida kumota millään Raamatun ulkopuolisella kirjoituksella.
Turust
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184631Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982437Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422001Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181909- 811586
- 1461505
- 121186
- 102984
- 124842
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40839