Voisitteko perustella tekoanne erota kirkosta? Mitkä olivat tarkkaanottaen motiivinne?
Omani olivat (ja ovat niitä yhä) seuraavat:
1. uskonpuute kaikkeen korkeampana voimana pidettävään ja ihmistä suurempaan (tämä yksinään aikaansai päätöksen erota)
2. objektiivisten ja konkreettisten todisteiden puuttuminen mistään korkeammasta
3. periaate olla rahallisesti tukematta toimintaa, johon en luota/usko
Entä teillä muilla eronneilla?
MIKSI EROSIT KIRKOSTA?
13
1583
Vastaukset
- kristitty
Erosin koska kirkko ei edusta kristinuskoa.
- #random
Erosin, koska en usko kristittyjen jumalaan (enkä kyllä muihinkaan jumaliin) ja kristinuskon lähtökohtana on usko jumalaan niin aika turhaa kai se on kuulua kirkkoon. Ja tuen samalla kirkon ja valtion erottamista toisistaan. Enkä hyödy mitenkään kirkkoon kuulumisesta, kaikkihan sitä tietenkin jeesutelee, että hautajaiset, häät jne, mutta niihin ei tarvi kirkkoa mitenkään, itseasiassa kirkkoon kuulumisesta on vain haittaa. Ja viimeisenä raha. Kyllä se raha on pienikin raha.
- etsijä
Omat tärkeimmät motiivini erota kirkosta ovat:naispappeus,kirkon maalistuminen ym.Itse uskon Korkeampien voimien olemassa oloon olen sen itse omakohtaisesti kokenut todeksi.En eronnut rahan vuoksi.
- pois huonosta seurasta
Kolme pientä demonia joista tuli yksi iso.
1. kommunismi
2. feminismi
3. liberalismi
Siinä suurimmat syyt miksi erosin, oma uskoni Jumalaan on sitämyöten vaan lisääntynyt. - Neitsyt-Maria
koska en tarvi kirkkoa uskomiseen.Siis uskon kyllä Jumalaan,mutta kirkkoa en siihen tarvi.
Mua ei kiinnosta kummeus,eikä kirkkohäät tms.
Ripariakaan en oo käynyt ollenkaan.
Eli mulle kirkossa oleminen vaan oli yksinkertaisesti turhaa. - Klavius
Erosin, koska en halua tukea nais- ja homokammoista taikausko-organisaatiota. Erosin myös siksi, että passiivisena nimikristittynäkin minut olisi luettu kirkon suureen jäsenmäärään, siis siihen jolla sitten yhteiskunnallisessa keskustelussa koetetaan legitimoida kirkon kannat ties missä järjettömyyksissä ("Totisesti, koska 80% kansastakin kuuluuu kirkkoon, niin..").
- Eronnut
- Omasta mielestäni kaikki uskonnot ovat ihmisten itsensä keksimiä.
- Ihmisiä liitetään kirkkoon ilman heidän omaa tahtoaan.
- Häät, hautajaiset, kummius, kaste niitä käytetään hyväksi ettei ihmiset eroaisi.
- Kirkolla on ylivalta maailmassa ilman mitään todisteita jumalasta.
- Väkinäinen uskonnon tuputus koulusta kotiovelle No ensinnäkin tuo luettelo oli aika typerä, siitä jäi monta syytä pois ja subjektiviteettisi sotkee syiden esitetyt taustat.
Minä itse en eronnut uskonpuutteessa, enkä todisteita kaipaavana, eikä taloudellisilla seikoillakaan ollut mitään väliä. Vaan ja ainoastaan se linja jota ev.lut seurakunta seuraa.
Pidän itse paljon parempana olla uskossa, siis todellisessa uskossa, jota ei sido mikään tämänmaailman dogmi tai opinkappale. Löydän toki uskoni perustan myös raamatusta, mutta mitään tiettyä teosta en voi Jumalan sanana pitää. Löydän Jumalan sanan sisältäni, en tarvitse sille tulkitsijoita.
Yleensäkin puhe uskonnosta ärsyttää itseäni suuresti, uskon pitäisi olla niin henkilökohtainen asia ettei siitä tarvitsisi puhua koskaan missään, vaikka sitä nyt teenkin.
Rakkautta ja omia polkuja kaikille.- DaySleeper
Ilmeisesti perusteluni herättivät sinussa jonkinsorttista pahennusta. Mikä vain aiheuttikaan ärtymystä, pahoittelen sitä ja yritän päästä jälleen suosioosi.
Ehdotan seuraavanlaisia toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi:
1. Keksin lisäsyitä omia subjektiviteettia huokuvia täydentämään vain sinua miellyttääksesi.
2. Korjaan typerät luettelot ja nuo subjektiviteettia huokuvat valinnat syiden taustalta edustamaan objektiivisempaa näkökulmaa, käsitelläänhän kirkostaeroamista enemmän yleisellä tasolla kuin kenenkään henkilökohtaisena valintana (eihän se nyt sellainen tietenkään ole missään tapauksessa).
3. Alan kehittämään uskoani tullakseni hyväksytyksi kaltaistesi todellisten uskovaisten joukossa, joille materiaaliset arvot ja myytit eivät vielä ole syy uskoa.
Kukahan täällä edustaa subjektiviteettia? Mistähän löytyy niinkin jaloa ominaisuutta kuin suvaitsevuutta?
"Before you judge me take a look at you."
- vbn
Minut on aikonaan, minulta itseltäni kysymättä, liitetty vanhempieni mukana kirkkoon. Nuorena piti sitten käydä rippikoulutkin ja veisata lukiossa virsiä aamunavauksissa.
Silti en ole lapsenakaan käsittänyt kristinuskoa tai uskonut sellaisen jumalan olemassaoloon, joka kiduttaa kuoliaaksi itsensä (tai toisen tulkinnan mukaan poikansa, samaa persoonaahan he kuulemma ovat). Tämä jumala vaati verta samoin kuin esim. hindujumalatar Kali tai jotkut muut animistiset jumalat.
Helppo oli erota, kun tietää, että sillä ei ole mitään merkitystä elämälleni. Kun kuolen, niin kuolen. Finito, piste ja full stop.- pok
kirkonmiehen käyttäytyminen oli liikaa.
- Roshanan24
uskonut kristinuskon mukaisesti.
Siksi. - aaqwaaardth
en olisi alunperin koskaan liittynytkään jos olisin saanut valita.En saanut. Nyt sain.
Kirkko ja uskonto eivät merkitse minulle mitään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 684296
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺674137Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363552Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163123Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342792En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142562Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102334IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm251461Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1571282Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli751059