Kalasoppaa tein

Anonyymi

Sain 9 siikaa kahtena päivänä joten kalasoppaa syön aika paljon. Tosi hyvää oli kalasoppa ja siikaa kun tulee niin kalassa pitää käydä vielä. Aamulla menen taas kalaan yhteen saareen missä olin eilen ja tänään aamulla.

22

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuulostaa hyvälle!

Millä reseptillä?

• Anonyymi

Me savustetaan aika paljon itse pyydettyjä kaloja, tulee hyvää ja voi käyttää leivänkin päällä leikkeleen sijaan.

• Anonyymi

Nam, siika on hyvää! Jos noin paljon tulee niin kannattaa pakastaa osa. Siika säilyy pakastimessa monta kuukautta.

• Anonyymi

Kalasoppa ei kiehdö mutta savustaminen jo eri juttu.

• Anonyymi

Siika on hyvä kala. Mä sain tuttavaltani 4 kuhafilettä. Ai miten voi ollakin hyvää. Pelkästään suolaa ja nopea paistaminen pannulla. Pikkasen puristin sitruunasta mehua päälle. Olisipa niitä enemmän. Ja saispa niitä useimmin.

• Anonyymi

Kyllä kelpais juu kuhafilee eikä muuta tosiaan kaipaa kuin suolan.

• Anonyymi

Ahvenet ne vasta hyviä on. Vien huomenna verkot veteen jos saisi ahventa.

• Anonyymi

Sen verran mitä kalaa syön niin ostan muikkuja ja paistan ne ja sitten silliä purkki sillon tällön.

• Anonyymi

Meillä syödään kalaa ainakin kerran viikossa. On hyvää ja halpaa, kun ostaa tarjouksista. Kala myös valmistuu nopeasti ja siitä saa tehtyä monipuolisia aterioita.

Kun olin pieni, niin meillä syötiin kalaa paljon. Oli kalakeittoa, kalapullia, uunikalaa, paistettua kalaa, kalamurekepihvejä, suolakalaa, halstrattua kalaa, savustettua kalaa ja vaikka mitä. Oltiin köyhiä ja silloin ei sanottu oikeestaan mistään kalasta, että se on roskakalaa. Taisi kiiski olla niitä ainoita fisuja, mitkä isä lemppas jorpakkoon. Meillä jauhettiin lahnakin niin pieneksi, että ruodot eivät kalapullissa tuntuneet.

Joskus mua suututti, kun isä toi pieniä ahvenia kilotolkulla ja niitä piti alkaa perkaamaan. Se suomustaminen oli vihon viimeistä hommaa. Tosin, kun ne sitten keitti voissa, niin oli ne hyviä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meillä syödään kalaa ainakin kerran viikossa. On hyvää ja halpaa, kun ostaa tarjouksista. Kala myös valmistuu nopeasti ja siitä saa tehtyä monipuolisia aterioita.

Kun olin pieni, niin meillä syötiin kalaa paljon. Oli kalakeittoa, kalapullia, uunikalaa, paistettua kalaa, kalamurekepihvejä, suolakalaa, halstrattua kalaa, savustettua kalaa ja vaikka mitä. Oltiin köyhiä ja silloin ei sanottu oikeestaan mistään kalasta, että se on roskakalaa. Taisi kiiski olla niitä ainoita fisuja, mitkä isä lemppas jorpakkoon. Meillä jauhettiin lahnakin niin pieneksi, että ruodot eivät kalapullissa tuntuneet.

Joskus mua suututti, kun isä toi pieniä ahvenia kilotolkulla ja niitä piti alkaa perkaamaan. Se suomustaminen oli vihon viimeistä hommaa. Tosin, kun ne sitten keitti voissa, niin oli ne hyviä.

Joo, se ahvenien suomustaminen oli ihan kauheaa, kun ei osattu nylkeä niitä ahvenia. Nykyään nyljen kaikki ahvenet, niin ei tarvitse suomustaa :)
        Kaikki tosiaan syötiin silloin ennen mitä järvestä saatiin. Kiiskit meni kalakeittoon, tulee tosi hyvä kalakeitto siitäkin. Lahnat savustettiin, oli hyvää savustettuna ja savustettua lahnaa laitettiin voileipäkakkuunkin majoneesin joukkoon täytteenä. Ihan roskakalat tehtiin kalapulliksi tai keitettiin kanoille rehuksi. Keväällä tuli paljon sorvaa ja ne keitettiin kanoille rehuksi, saatiin kananmunia niillä kaloilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, se ahvenien suomustaminen oli ihan kauheaa, kun ei osattu nylkeä niitä ahvenia. Nykyään nyljen kaikki ahvenet, niin ei tarvitse suomustaa :)
        Kaikki tosiaan syötiin silloin ennen mitä järvestä saatiin. Kiiskit meni kalakeittoon, tulee tosi hyvä kalakeitto siitäkin. Lahnat savustettiin, oli hyvää savustettuna ja savustettua lahnaa laitettiin voileipäkakkuunkin majoneesin joukkoon täytteenä. Ihan roskakalat tehtiin kalapulliksi tai keitettiin kanoille rehuksi. Keväällä tuli paljon sorvaa ja ne keitettiin kanoille rehuksi, saatiin kananmunia niillä kaloilla.

Koskaan ei saisi sanoa, että ennen oli paremmin, mutta olen elämänkoulussa oppinut, että tuolloin todellakin monilta kohdin asiat oli paremmin. Silloin osattiin hyödyntää kaikki syötäväksi kelpaava ja sellaista "mä en tota syö ja yöks´..." ei kuulunut koskaan. Ei olisi tullut mieleenkään sanoa, että en syö tota. Varmasti olisi tullut käsky poistua pöydästä ja tulla sitten takaisin, kun nälkä kurnii mahaa. Jääkaapille ei ollut asiaa hakemaan mitä mieleen sattui. Jääkaapille (meillä oli kaasulla käyvä ja joskus lähteessä säilöttiin kylmätuotteita) sai mennä vaan ja ainostaan äidin tai isän luvalla.

Kyllä isä meillä osasi fileoinnin ja nahkimisen, mutta se taisi olla niin nuuka, että mitään ei saa heittää hukkaan. Äiti taas oli melkoisen osaava savolainen "ruokatietäjä" ja usein painotti sitä, että siinä nahkassa ja ruodossa on elämälle välttämättömiä hivenaineita.

Kiva, kun toit mieleen vanhoja hyviä muistoja. Meilläkin kanoille syötettiin kalarehua. Kananmunan kuoria me ei saatu kanoille antaa, koska äiti sanoi, että kanat oppiessan syömään kuoria hajoittavat omat munansa. Samoin me pennut jouduttiin keäsaikana nyppimään kanoille sellaista vesiheinää (onko oikea sanonta?). Samoin meillä äiti ja isä keitti karjakeittiössä sioille syksyllä kaikki pienet perunat ja juuresten jämät. Niitä tuli paljon ja sekin joskus suivaannutti, kun niitä karjakeittiön padassa keitettyjä pottuja ja juureksia sitten käsillä litisteltiin sikojen ruuaksi. No saatiinan me sitten niillä joulukinkkua yllin kyllin jouluna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosta voileipäkakusta mulle tuli mieleen yhdet juhlat. Olin lupautunut tekemään niihin "isännän näköisen ja oloisen voikkosleipäkakun". Tuo juhlakalu on siskoni aviomies ja kova kalastamaan. Ostin kaupasta savustettua silakkaa (itellä ei ole mahdollisuutta savustaa). Ajattelin tuolloin, että mahtaako se olla niin hyvä idea vääntää silakasta voileipäkakkua.

Juhlavieraat söi sitä silakkakakkua ja se sai niin paljon kiitosta ja kehuja, että olin aivan otettu. Tältä juhlakalulta jopa kysyttiin, että mistä hän on tilannut noin hyvä voileipäkakkua. Jotkut sanoivat, että eivät ole koskaan maistaneet moista ja kiitoksia sateli ja sateli.

Olin otettu ja ylpeä siitä, että uskalsin käyttää "halpaa ja hyljeksittyä kalaa" johonkin juhlavaan tilaisuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosta voileipäkakusta mulle tuli mieleen yhdet juhlat. Olin lupautunut tekemään niihin "isännän näköisen ja oloisen voikkosleipäkakun". Tuo juhlakalu on siskoni aviomies ja kova kalastamaan. Ostin kaupasta savustettua silakkaa (itellä ei ole mahdollisuutta savustaa). Ajattelin tuolloin, että mahtaako se olla niin hyvä idea vääntää silakasta voileipäkakkua.

Juhlavieraat söi sitä silakkakakkua ja se sai niin paljon kiitosta ja kehuja, että olin aivan otettu. Tältä juhlakalulta jopa kysyttiin, että mistä hän on tilannut noin hyvä voileipäkakkua. Jotkut sanoivat, että eivät ole koskaan maistaneet moista ja kiitoksia sateli ja sateli.

Olin otettu ja ylpeä siitä, että uskalsin käyttää "halpaa ja hyljeksittyä kalaa" johonkin juhlavaan tilaisuuteen.

Savustetusta silakasta tulee tosi hyvät täytteet voilepäkakkuun. Tein joskus Virossa sikäläisille kavereille voileipäkakun niistä tarpeista mitä silloin 90-luvulla oli siellä saatavilla ja ostin torilta juuri savustettuja silakoita siihen voileipäkakkuun täytteeksi. Ihan hyvä tuli ja kaverit ihmettelivät.
        Joskus hieman suututtaa, kun puhutaan roskakaloista, ei sellaisia olekaan! Pitää vaan oivaltaa sopivaa käyttöä kullekin kalalle, kaveri tekee vaimonsa kanssa särkisäilykettä kaupallisesti myyntiin, on muuten tosi hyvää!

• Anonyymi

Ahventa on tullut hiukan ja muutama kilon klönttikin tuli. Fileeraan yleensä ahvenet ja vien enolle savustettavaksi osan.

• Anonyymi

Ei tarvi kalaan mennä kun ostaa muikkua,silakkaa ja silliä purkissa ja nooh suutarinlohta vois tehdä ni mitä kustannuksiin tulee eipä paljon maksa.

• Anonyymi

Piisaako yks fisu puolekstoista vuodeks?

• Anonyymi

Keskiviikkona sain yli 10 kg hauen. Laiton takas koska kutu kala. Siika kausi ohi jo, odottelen että ahventa alkais tulemaan, tänään verkoissa oli 2 ahventa.

• Anonyymi

Nuo siiat kun fileoi, saapi tosi arvokasta sapuskaa, katsopas vain kaupan kalatiskillä siikafileen hintaa. Niistä fileointijämistä sitten liemi keittoon... Nam!

• Anonyymi

Ahventa sain verkoilla 13 isoo ahventa 2 päivässä ja aamulla menen katsoo taas onko kaloja verkossa. 3 lahnaakin oli verkossa. Ostan myös yhden uuden verkon kun yhdessä on isoja rikiä ja se on muutenkin 20 vuotta vanha. 5 kiloo kun saan ahventa niin sillä on verkko maksettu takas.

• Anonyymi

Meillä syötiin viime viikolla kaksi viimeistä kuhafilettä SNIIF! Nyt tekee mieli kalasoppaa ja ajattelin pröystäillä. Mun sisko on antanut mulle hyvän savulohikeitto-ohjeen. Voi luoja, kun se on hyvää.

Ostin kylmäsavustetun lohipalan. Makso kyllä melkein 8 euroa, mutta tuota syödään vielä huomenna lounaallakin (eli tulee neljä isoa annosta). Tai no niin, jos sitä jää.

Eli vettä kattilaan noin puoli litraa. Kuutioin yhden porkkanan ja laitan sen noin puoleksi tunniksi hautumaan veteen, jossa on vaan tilliä mausteena. Porkkana antaa vähän väriä keittoon ja on muutenkin hyvää. Joo tiedän, jotkut eivät voi sietää sitä, että kalakeitossa on porkkanaa, mutta meillä tykätään.

Kun porkkana on hautunut, niin muutama isohko pottu kuoritaan ja pilkotaan joukkoon. Vettä saa olla silleen, että pilkotut potut just´ ja just´ peittyy. Kattila liedelle ja kiehauttamaan potut melkein kypsiksi. Sen jälkeen lisätään kylmäsavulohikuutiot ruokakermaa (10 %) noin 3 dl (ei ole niin nukaa mitan kanssa).

Annetaan hiljalleen hautua (ei siis keitetä kovaa) välillä hämmentäen. Kattila pois liedeltä, kun keitto on saostunut ja lisätään vähän tilliä vielä. Annetaan tekeytyä noin 5 min. kannen alla ja sitten syömään ruisleivän, jonka päällä on aitoa voita ja kermajuustoa, kanssa.

HUOM! Ei tartte laittaa suolaa yhtään, koska kylmäsavulohessa on paljon suolaa ja se maustaa ja suolaa silleen itse itsensä.

Kannattaa kokeilla. Tuota savukylmälohta on ainakin meidän kaupoissa melkoisen usein -30 % lapulla, joten ei silloin tulee niin hintavaksi isommallekaan poppoolle.

• Anonyymi

Kala on hyvää, varsinkin ahven ja sitä tulee nyt verkoilla jonkin verran. Kutu aika niin eivät ahven ota kovin helposti kii jigiin mutta kun kutu loppuu niin ahventa tulee kyllä 10 kg aamulla ja käyn sitten illallakin kalassa. Tavoite on että saan ainakin 300 kg ahventa kesällä. Osan myyn ja loput pakastan ja syön itse. Hitto kun ei ole savustuspönttöä, sellainen olis hyvä mut asun kerrostalossakin vielä mut tuol takapihal vois savustaa lahnaakin vaikka, niitä on verkossa ollut. Koko kesän ja syksyn kalastan niin paljon kun mahdollista.

• Anonyymi

Lapsena meillä oli usein matikkasoppaa. Sattumaksi äiti laittoi mateen maksan puolitettuna houkuttimeksi. Se oli hyvää ja kaikki penskat halusi sattuman.

Maksat olivat sileitä tuolloin. Mutta nyt niissä on jotain rakkuloita ja ne on ällöttävän näköisiä. Heitän maksan menemään, koska en voi sietää niiden ulkonäköä. Jotkut sano, että syö vaan, mutta en ole syönyt.

Kysymys sulle kalamies, että mitä ne mateen maksan rakkulat on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe