Koska loppuu HSL varat?

Anonyymi

Uutisissa oli juttua että HSL matkalippujen myynti on tippunut rajusti. Tästä seuraa ongelma että ei ole rahaa maksaa linja-autoyhtiöille kilometrikorvauksia, jolloin useat firmat joutuvat sitten vaikeuksiin esim. palkkoja ei pystytä maksamaan. Kun ei ole rahaa bussifirmoilla, niin ei voi myöskään ajaa linjoja, jolloin monet ihmiset eivät pääse (sujuvasti) töihin ja siirtyvät muihin liikkumismuotoihin jolloin lippujen myynti tippuu entisestään.... noidankehä on valmis.

1. Milloin HSL varat loppuvat? 2020 syksyllä? Talvella? Riippuu varmasti myös kuinka pitkään korona jatkuu ja kuinka kauan koronan loppumisen jälkeenkin ihmiset välttävät julkisia esim. kulkevat pari kuukautta varmuuden vuoksi muilla keinoilla.

2. Mihin toimiin ryhdytään (syksyllä 2020) jos valtio ei tule kunnolla apuun? Vuorovälejä karsitaan puoleen paitsi ruuhka-aikoina (07-09 ja 15-17) vaikka se aiheuttaisi että useinmiten autot lähes täynnä koko ajan? Yksittäisiä linjoja lakkautetaan tiettyinä päivinä/aikoina? Muutenkin PKS on niin kilpailtu että katteet ovat mitättömät keskimäärin, niin en usko että bussifirmat pystyy tulemaan vastaan kilometrikorvauksissa ellei vastaavasti esim. kaikkien työntekijöiden palkkoja tiputeta vaikkapa vuodeksi? Muutenkin koko PKS on jo rajoilla että kannattaako koko linja-autoliikenne taloudellisesti kun välillä joku firma tekee hieman voittoa ja joku tappiota. Lippujen hintoja ei pystytä nostamaan jos palvelu vielä huononee? Max 16v kaluston säännöstä luovutaan väliaikaisesti jos liikennöitsijä suostuu ajamaan halvemmalla vanhalla linja-autolla jolloin matkustajien viihtyvyys kärsii? Muita keinoja karsia kuluja?

https://www.hsl.fi/uutiset/2020/hsln-hallitus-vaatii-valtion-tuki-helsingin-seudun-joukkoliikenteelle-valttamatonta

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/hsl-karsii-koronakriisissa-palvelujaan-etela-helsingin-bussilinjoja-lakkautetaan-junaliikennetta-supistetaan/f137ddc4-aa95-4ac2-89c4-14513d07a39b

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1501823

https://www.viisykkonen.fi/uutiset/hsl-karsii-bussiliikennettä-matkustajakadon-takia-–-nämä-linjat-tauolle-kirkkonummella

https://www.mantsalanuutiset.fi/paikalliset/1366891

https://yle.fi/uutiset/3-11041437?utm_source=facebook&utm_campaign=yleuutiset&utm_medium=social

20

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      HSL teki jo säästöpäätöksen ja siirsi bussit kesäaikatauluun, jolloin vuorovälit ovat pidentyneet ja ajot vähentyneet. Osa linjoista on myös lopettanut ajonsa.

      Liikaa ei voi harventaa, ettei bussit ala täyttymään liikaa ja aiheuta tartuntavaaraa. Seuraava päätös lienee ettei bussiin ole mitään asiaa ilman hengityssuojaa.

      Viimekädessä maksajana on HSL:n osallistujakunnat verovaroilla.

    • Anonyymi

      Eihän HSL:n rahat voi loppua, koska veronmaksajien piikki on auki. Hyvä kysymys on, että onko nykyisen laajuinen joukkoliikenteen toiminta järkevää? Joku raja veroeurojen käytöllekin pitäisi olla ja säästöt voisi aloittaa HSL:n oman toiminnan tehostamisesta. Junaliikenne on edelleenkin monopolistista toimintaa ja vr tekee satojen miljoonien tuloksen ilman kilpailua. Sieltä olisi löydettävissä myös huomattavia säästöjä.

    • Anonyymi

      Paras oli jos koko HSL lopettais toimintansa ja kilpailu avattais kaikille.
      Satojen miljoonien säästöt vuosittain veronmaksajille.

      • Anonyymi

        Ja kaikki toimijat keskittäisivät palvelualueensa Hgin keskustaan, eikä haja-asutusalueilla olisi lainkaan liikennettä koska se ei ole kannattavaa? Kyllä julkinen toimija on ainoa mahdollisuus saada edes jossain määrin tasavertainen palvelutaso jokaiselle asuinalueelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaikki toimijat keskittäisivät palvelualueensa Hgin keskustaan, eikä haja-asutusalueilla olisi lainkaan liikennettä koska se ei ole kannattavaa? Kyllä julkinen toimija on ainoa mahdollisuus saada edes jossain määrin tasavertainen palvelutaso jokaiselle asuinalueelle.

        Mutta kun ei se ole westendissä asuvan ongelma että joku asuu Korson takana ja hän on kauempana helsingin keskustasta.

        Jokaisen tulee maksaa omista mokistaan, oli jonkun palstakirjoittelijan ajatus.


    • Anonyymi

      Tarkoittaako kilpailun avaaminen kaikille että kuka tahansa tulee ajamaan millä tahansa kalustolla omilla säännöillään ja aikatauluillaan? Ikäänkuin nopein vie asiakkaat toisen kilpailijan nenän edestä jos vain pystyy jolloin kaikki tiputtavat hintoja jopa kipurajan alle, jolloin kannattavuus on kyseenalaista? Samoin vaihto-oikeutta matkustajalla ei ole vaan pitää aina ostaa uusi lippu jos vaihtaa bussia kilpailijalta toiselle? Jos autoja jää välistä ja ihmiset pysäkillä ihmettelee miksei bussia tule niin se on sitten "shit happends" eikä sanktiota tule oikeasti yrittäjälle mitenkään tästä kun kalusto pidetään "uhkapeli kunnossa" eli säästetään huolloista ja korjauksista? Mukavuus kärsii kun ei ole valvontaa esim. heinäkuussa ei ilmastointi toimi tai puuttuu bussista kokonaan? Mutta ne veronmaksajat jotka eivät muutenkaan käytä julkisia (ollenkaan) niin he ovat tyytyväisiä kun verotus pikkuisen tippuu?

      Kysymys aloituksessa oli kuitenkin mitäs sitten kun varat loppuvat? Eikö sitä mahdollisuutta ole että valtio tuumaa ettei aio auttaa kuin vaikka 50% budjetin paikkaamisella jolloin rajuja säästöjä pitäisi keksiä itse HSL toimesta esim. uusia sääntöjä painostaen bussifirmoja? Nyt näin koronan takia on vino pino laskuja valtiolle tulossa erilaisten tukitoimien takia muutenkin , niin en pidä ollenkaan mahdottomana että myös HSL joutuu ikäviä säästötoimenpiteitä vielä lisää suorittamaan (syksyllä). Ei varmaan muuten tätä ajatusta oltaisi päästetty mediaan valtakunnan uutisiin? Toisinsanoen halutaan puhetta että mitä tehdään kun rahat loppuu? Kuka joukkoliikenteen laskun maksaa vai jätetäänko kokonaan vain ajamatta?

      • Anonyymi

        Kritisoimassasi kommentissa oli totuuden siemen. Helsingin seudun matkustajamäärillä koko joukkoliikenne toimisi pelkästään lipputuloilla, jos vain haluttaisiin. Tällöin jäisi kallis väliporras liikennöitsijän ja käyttäjän väliltä pois ja sen myötä suunnaton määrä byrokratiaa. Valitettavasti tällaista ei voida toteuttaa, koska silloin moni poliittinen tyhjäntoimittaja jäisi ilman suojatyöpaikkaa. Näinhän homma Suomessa toimii, verovarojen tuhlaus ei ole huono asia silloin, kun sillä työllistyy joku "sopiva" henkilö. Sama ilmiöhän nähtiin tällä viikolla yritystukien jaossa. Niitähän eivät saaneet oikeassa tarpeessa olevat yritykset, vaan "sopivien" poliitikkojen tuttava- tai omistuspiiriin kuuluneet yritykset.


    • Anonyymi

      Toisessa ketjussa olleen linkin kautta selvisi että HSL varautuu runsaan 100 miljoonan euron lainanottoon.

    • Anonyymi

      kuljettajan palkat pitäs tiputta 8e tunti saatas säästöä

    • Anonyymi

      Mitä tulisi tehdä niin uudistaa koko organisaatio.
      Suojatyöpaikkojen vuoksi tätä ei kuitenkaan tehdä, siellä on kovapalkkaista johtajaa sun muuta suunnittelijaa. Lapsikin hoitaisi suunnittelupuolen paremmin.
      Väitän että paremmalla johdolla homma olisi jopa plussan puolella.
      Kaikenlaista korruptiota liittyy vielä, esimerkiksi uusi LJIS myyntilaite maksoi satoja miljoonia ja oli jo tullessaan 5 vuotta vanhaa tekniikkaa.
      Sitä ei mitenkään kilpailutettu, mikä oli hyvin erikoista. Joku teki kymmeniä miljoonia.
      Huhujen mukaan aikoinaan myös linjat voitettiin lahjomalla.
      Liittyy paljon hämärää HSL:n toimintaa, ihmeellistä että kukaan toimittaja ei ole tutkinut.

      • Anonyymi

        Jos tiedät rikoksen tapahtuneen, olisi aika ottaa yhteyttä poliisiin.

        Jostakin syystä kuitenkin urppaat anonyyminä internetin keskustelupalstalla.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Huvittavaa puhua voitosta, kun koko toiminnasta noin puolet rahoitetaan verotukiaisilla. Tietysti tätä voidaan kirjanpidossa voitoksi nimittää, mutta mitään oikeaa voittoa se ei todellakaan ole. Tämäkin episodi osoittaa, että kansalaiset eivät yhtään välitä miten poliitikot heiltä kerättyjä veroja käsittelevät. Mielestäni kuvottavan kaksinaamaista toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa puhua voitosta, kun koko toiminnasta noin puolet rahoitetaan verotukiaisilla. Tietysti tätä voidaan kirjanpidossa voitoksi nimittää, mutta mitään oikeaa voittoa se ei todellakaan ole. Tämäkin episodi osoittaa, että kansalaiset eivät yhtään välitä miten poliitikot heiltä kerättyjä veroja käsittelevät. Mielestäni kuvottavan kaksinaamaista toimintaa.

        Kaupunkilla on fyrkkaa jemmassa ei pitäisi tulla ongelmia ja liikenne voidaan laittaa juhannus aikatauluun ei pöpöt leviä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkilla on fyrkkaa jemmassa ei pitäisi tulla ongelmia ja liikenne voidaan laittaa juhannus aikatauluun ei pöpöt leviä?

        Mistä kaupungista mahdat puhua?

        HSL toimii ainakin 8 kaupungin alueella.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Lippujen hintoja pitää korottaa vastaamaan kuluja. Ei ole mitään järkeä kalliiksi tulevassa sosiaalikuljetuksessa.

      • Anonyymi

        Sama homma koulujen ja kirjastojen ja terveydenhuoltopalveluiden kanssa, laitetaan maksut sen mukaan mikä on todellisuus.

        Minä en halua maksaa kenenkään toisen umpisuolileikkauksia tai seiska lehden lukemista kirjastossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama homma koulujen ja kirjastojen ja terveydenhuoltopalveluiden kanssa, laitetaan maksut sen mukaan mikä on todellisuus.

        Minä en halua maksaa kenenkään toisen umpisuolileikkauksia tai seiska lehden lukemista kirjastossa.

        Helsinki on huonoin paikka köyhille. Tulee muille pirun kalliiksi.


    • Anonyymi

      Pitäs pakoittaa köyhiä asumaan lahteen ja muihin kaupunkeihin missä heidän omilla eläkeillä maksaisivat vuokrat niin tässä on itsekin täytyny tehdä 500km pohjoiseen en saa tukea olen eläkeläinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4591
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2558
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2288
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    9. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      49
      1248
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe