Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Metsässä on paljon antimia

Anonyymi

Miten paljon on jäänyt mustikoita ja puolukoita mätänemään metsiin, nyt kannattaa käydä poimimassa, ne hyvät marjat pois. Samoin sienet ja paljon on käpyjäkin siellä. Kvelin eilen metsässä ja käpujä on niinpaljon että oli vaieka kävellä, ihan kokonaisia ei pravien syömiä.

Käpykeitto on hvyää ja kun niitä grillaa ja paahtaa niin vot vot, kun on hyvää.

Käpykakkuunkin voi laittaa. kastikkeen sekaan ja vaikka mihin. Menkä metsään seillä on vaikka mitä. Kannolle istumaan ja nauttimaan metsän äänistä ja hiljaisuudesta. Voi läytää vaikka mitä öttiäisiä.

27

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mahtaneeko nuo kelan asiantuntiatkaan tunnistaa kaikkia syötäviä, minkä ravinnoksi voi käyttää.

    • Anonyymi

      Mitä noihin marjoihin tulee niin kyllä niitä kautta aikain jäänyt metsikköön ja kuuluu normaaliin luonnon kiertokulkuun. Ei ihminen saa mitään energiaa jos käpyjä syö.

      • Anonyymi

        Paremmin tienaa käpyjä myymällä, on lisäksi verotonta tuloakin. Kyllä niillä myyntituloilla ruokaa ostaa!


    • Anonyymi

      Mitään vanhoja marjoja ei kannata syödä eikä sieniä, on jo käyneitä joten niissä on alkoholia. Hyi hyi...antaa olla vaan siellä metsässä, kasvakoot uusia ja sitten hiippailkaa sinne metikköön.

    • Anonyymi

      Minulla on myös käpyjä kerättynä, ovat juuri nyt saunan lauteilla kuivumassa. En kyllä ala niistä mitään ruokaa sellaisenaan valmistamaan, vaan karistan niistä siemenet ja niillä siemenillä teen vuorostaan tilin ja voin ostaa ruokaa. Kuusen ja männyn siemen maksaa n. 700-900€/kg, joten ihan kivan tienistin tekee. Verotettavaa tuloa, kun karistan nyt nämä kävyt, mutta nyt sen jaksaa maksaa, kun erikoistilaus.
      Joskus olen kerännyt käpyjä pelkästään ihan myyntiin, se tulo on verovapaata.
      Mustikoita ja puolukoita poimin, poimurilla poimii nopeasti ja pölynimuriin kytkettävällä marjanpuhdistimella puhdistaa marjat tosi nopeasti. Verotonta tuloa tulee siitäkin. Tuossa tuo marjanpuhdistin, ollut käytössä minulla jo yli 10 vuotta. https://aijaa.com/AEeqEB

      • Anonyymi

        Äitini sai lapsena käpyjen keruulla paljon rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äitini sai lapsena käpyjen keruulla paljon rahaa.

        Mäkin olen tienannut käpyjen keruulla joskus. Jos pokkaa löytyy, niin voi mennä metsänomistajalta kysymään, että voiko mennä johonkin juuri hakattuun leimikkoon keräämään käpyjä. Tosin sen hakatun puuston on oltava sellainen, että sen tuottama siemen kelpaa jalostukseen.

        Maassa makaavista latvuksista on huomattavasti mukavampi kerätä käpyjä, kuin jos joutuu kiipeämään parikymmenmetriseen kuuseen ja kurkottamaan itsensä niihin hentoihin oksiin. Aivan varmasti ne oksat ei kestä ja maahan tulet, kuin märkä rätti.


    • Anonyymi

      Vanhaa,vitsiä,huonoa läppää. Yritätkö olla hauska?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä nytkin metsästä voi löytää jo syötävää. Korvasienet ovat nousseet jo monin paikoin. Tosin ne vaativat erikoiskäsittelyn, joten taitamattomat älkää vaivautuko. Korvasieni on tappava väärin käsiteltynä.

      Samoin suolla on karpaloita. Monet poimii niitä muutaman pakkasyön jälkeen syksyllä (niin minäkin joskus), mutta niiden oikea poiminta-aika on keväällä lumien sulettua. Suolle kannattaa hakeutua ennen kurkia.

    • Anonyymi

      Täh? Olen karanteeni-isältäni kyllä kuullut joskus, että lapsena keräili käpyjä. En tiennytkään, että vielä nykyäänkin se on mahdollista. Kuka niitä ostaa? Olen osa-eläkkeellä/osa-työtön, joten tulot eivät päätä huimaa ja ryhtyi kiinnostamaan moinen.

      Joku paremmin tietävä voisi kertoa hieman enemmän, jotta tietäisi mihin ottaa yhteyttä muuta kuin tietysti maanomistajaan. Marjanpoiminnasta sen verran, että syksymmällä itse kerään puolukoita.

      Paitsi että niistä tulee hyvää vispipuuroa, niin niistä saa yllättävän hyvää viiniäkin. Sieniä olen saanut alan harrastajalta silloin tällöin, keräisin itsekin, mutta kun ei saa kerätä muita kuin sieniä jotka tunnistaa. Itsehän en tunnista kuin kärpäs- ja korvasienen.

      • Anonyymi

        Paikallinen Mhy (Metsänhoitoyhdistys) osaa neuvoa ostajat, sekä antaa vinkkejä leimikoista, mistä kannattaa kysellä omistajilta lupaa kerätä.
        Olen kerännyt monena vuotena käpyjä ja ihan hyvän tilin niillä tekee verottomana vielä kaiken lisäksi! Minulla nytkin kuivumassa käpyjä saunanlauteilla, ne karistan itse poikkeuksellisesti, koska nyt tilausta kuusen siemenelle. Tästä joutuu maksamaan veroa, kun on jo jalostusta. Taviskerääjän kannattaa vaan myydä kävyt suoraan ostajille, niin ei tarvitse verotuksen kanssa ihmetellä.


    • Anonyymi

      Itse en prkl mitään sieniä syö.

      • Anonyymi

        Mutta moni muu syö ja se tarkoittaa sitä, että niillä voi tienata ihan mukavasti.

        Korvasienet ovat monen herkkua ja ainakin ennen hienot ravintolat osti multa kaikki korvasienet, mitkä löysin. Niitä olisi mennyt vaikka kuinka ja paljon.

        Mulla oli kesätyöni puolesta hyvät mahdollisuudet kulkea maastossa. Tiesin erään kulotetun alueen. Se oli kulotettu tutkimuksen takia muutama vuosi sitten. Se oli suuri alue. Ja voi herra isä, kuinka siellä oli korvasieniä. Niitä kasvoi ryppäässä niin paljon, ettei pystynyt kunnolla kävelemään tallomatta niitä. Kannoin niitä banaanilaatikollisia niska vääränä. Niitä oli niin paljon, että jouduin tekemään monta matkaa, koska kaikki laatikot eivät mahtuneet autoon.

        Olihan niissä melkoinen putsaaminen, kun kaikki oksan jämät ja roskat olivat kasvaneet niiden sisään. Myin ne ravintoloihin ja sain niistä tukuttain rahaa. Muistaakseni kilohinta oli jotain 40 markkaa kilo. Tuo 40 markkaa oli -90-luvun alussa iso raha sienistä. Kun sieniä oli satoja kiloja, niin voinet arvata, jotta hymy oli nuorella opiskelijalla herkässä.

        Pääsin lisäksi tienaamaan tuon kulotetun alueen alapuolisella alueella. Siellä oli rämettä ja korpea, siis kosteita alueita. Kun sade ja sulamisvedet valuivat alas, niin lakat olivat tuplaten isompia, kuin normipaikoissa. Ja niitä oli paljon, koska kulotettu alue lannoitti niitä typellä. Samoin pääsin hyödyntämään kulotettua aluetta myöhemmin vadelmia ja puolukoita poimimalla.

        Kyllä jos on ahkera ja havannoi paikkoja, niin kyllä metsästä voi tienata muhkeita summia. Ja Huom! ne tulot ovat verottomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta moni muu syö ja se tarkoittaa sitä, että niillä voi tienata ihan mukavasti.

        Korvasienet ovat monen herkkua ja ainakin ennen hienot ravintolat osti multa kaikki korvasienet, mitkä löysin. Niitä olisi mennyt vaikka kuinka ja paljon.

        Mulla oli kesätyöni puolesta hyvät mahdollisuudet kulkea maastossa. Tiesin erään kulotetun alueen. Se oli kulotettu tutkimuksen takia muutama vuosi sitten. Se oli suuri alue. Ja voi herra isä, kuinka siellä oli korvasieniä. Niitä kasvoi ryppäässä niin paljon, ettei pystynyt kunnolla kävelemään tallomatta niitä. Kannoin niitä banaanilaatikollisia niska vääränä. Niitä oli niin paljon, että jouduin tekemään monta matkaa, koska kaikki laatikot eivät mahtuneet autoon.

        Olihan niissä melkoinen putsaaminen, kun kaikki oksan jämät ja roskat olivat kasvaneet niiden sisään. Myin ne ravintoloihin ja sain niistä tukuttain rahaa. Muistaakseni kilohinta oli jotain 40 markkaa kilo. Tuo 40 markkaa oli -90-luvun alussa iso raha sienistä. Kun sieniä oli satoja kiloja, niin voinet arvata, jotta hymy oli nuorella opiskelijalla herkässä.

        Pääsin lisäksi tienaamaan tuon kulotetun alueen alapuolisella alueella. Siellä oli rämettä ja korpea, siis kosteita alueita. Kun sade ja sulamisvedet valuivat alas, niin lakat olivat tuplaten isompia, kuin normipaikoissa. Ja niitä oli paljon, koska kulotettu alue lannoitti niitä typellä. Samoin pääsin hyödyntämään kulotettua aluetta myöhemmin vadelmia ja puolukoita poimimalla.

        Kyllä jos on ahkera ja havannoi paikkoja, niin kyllä metsästä voi tienata muhkeita summia. Ja Huom! ne tulot ovat verottomia.

        Aivan oikein! Ja mitä niillä rahoilla tekee... eipä ole ongelmaa. Just vaihdoin metsäpirssin (VW-95) hieman tuoreenpaan, hyvä talviloman jälkeen lämpimässä, aika kaukana, suunnitella tulevaa kesää. Aina uusia hakkuaukioita, aina uusia paikkoja.


    • Anonyymi

      Haluaisin todellakin nähdä, kuinka puraiset puumaisen kovaa käpyä. Eihän edes orava syö koko käpyä, vaan kävyssä olevat siemenet. Eikä se käpy keittämällä parane, mutta kävyllä voi keittää ja paistaa kuten grillihiilillä.
      Toinen asia, ei metsään jäävät marjat hukkaan mene, vaan ovat monen eläimen ravintoa. Jos ihmiset ahneuksissaan saisi kerättyä joka marjan, niin olisi nälkä niin metsolla kuin metsämyyrällä ja karhullakin, joka syksyisin syö mustikoita muun ohella. Sitäpaitsi marjoja kerätään syyskesästä, samoin sieniä, ei niitä vielä kasva, paitsi korvasienä alkaa olla

      • Anonyymi

        Katseltiin monta kertaa Tallinnassa Kivimäessä, kun eläkeläismummot keräsi männynkäpyjä talon lämmitykseen tai lämmittivät ruokaa keittiön puuhellalla. Eläkkeet siellä tosi pienet, joten kaikki eläkeläiset eivät pystyneet ostamaan eläkkeillään brikettiä lämmitykseen.

        Grilliin mekin on kuivia männynkäpyjä laitettu palamaan, hyvin niillä grillaa perinteisessä hiiligrillissä ruokia.

        Marjoja jää valtavasti metsiin, vaikka niitä poimitaankin. Me on perheen kanssa poimittu loppukesällä ja syksyllä marjoja melkoiset määrät ja kun ajattelee sitä aluetta mistä me ne marjat poimitaan, se on tosi pieni verraten ympärillä oleviin metsiin. Kyllä riittää karhuille ja linnuille marjoja!


    • Anonyymi

      Toi kanssa ihme syyllistävä juttu ihmisille kun kirjoitetaan että marjat mädäntyy metsiin höpö höpö luonnon omaa omaa kiertokulkua niin kyllä ne marjat maatuu hyvin. Äiren yks tuttu naishenkilö yks vuosi keräs 80litraa mustikoita ja tykkää yksin olla metsässä.

      • Anonyymi

        Minäkin kuulin että esisä oli kerännyt käpyjä ka hakenut liharuokaa , ampumalla oravia.


      • Anonyymi

        Marjat siellä mätänee. Eläimiä ei ole olemassa kaupungissa asuvan porvarin mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marjat siellä mätänee. Eläimiä ei ole olemassa kaupungissa asuvan porvarin mielestä.

        Ja mitä porvareita ne muka kaupungissa on jotka noin ajattelee, kyllä ne demukat ja vassarit siellä noin ajattelee. Siis miten ihmeessä porvarit pitää tälläiseenkin vetää mukaan???
        Minä kerään kävyt metsästä myyntiin, en ala niistä mitään soppaa keittelemään. Ja marjoja kerään melkoisesti, mutta kyllä niitä siellä metsässä riittää. Kertaakaan en ole karhua metsässä nähnyt marjareissuilla, vaikka muuten olen pari kertaa karhun nähnyt luonnossa näissä maisemissa. Karhut karttaa meitä ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä porvareita ne muka kaupungissa on jotka noin ajattelee, kyllä ne demukat ja vassarit siellä noin ajattelee. Siis miten ihmeessä porvarit pitää tälläiseenkin vetää mukaan???
        Minä kerään kävyt metsästä myyntiin, en ala niistä mitään soppaa keittelemään. Ja marjoja kerään melkoisesti, mutta kyllä niitä siellä metsässä riittää. Kertaakaan en ole karhua metsässä nähnyt marjareissuilla, vaikka muuten olen pari kertaa karhun nähnyt luonnossa näissä maisemissa. Karhut karttaa meitä ihmisiä.

        No ekana tulee porvari mieleen kun ajattelee ihmistä, kuka ei tiedä luonnosta mitään. Vaan eipä se tosiaan ole puolueesta kiinni. Kaikki helsinkiläiset samanlaisia. Karhuja, lintuja, myyriä, hiiriä ja muita eläimiä ei heidän mielestään ole metsässä syömässä marjoja.


    • Anonyymi

      Niin, kyllä tekijänoikeuslakia on siellä lääniä ajaa. Vaikka takaa hakisi.

      • Anonyymi

        Onkohan nyt tullut otettua lääkitys ajallaan, vai mitä yrität sanoa??? Miten tekijänoikeuslaki liittyy käytyyn keskusteluun???


    • Ei kai niitä käpyjä kannata syödä. Täälläkin suhtkooht melkein käpy kirjoittelee ja sanoo että eiköhän siellä metässä oo paljonkin syötäviä juttuja. Jos nyt alotetaan karhuista,marjoista, siennistä tai vaikkapa peuroista..ja jos järviä löytyy voi syödä kalaakin. Niiillä on ennkin eletty täällä suomennimellä.

    • Anonyymi

      Oletko huolissasi syksystä? Hyvää kesää.

    • Anonyymi

      Olipahan apinan olo, kun hakkuukoneen perässä Lapissa latvuksista käpyjä keräsin. Mutta niillä rahoilla ostin hyvän loman sinne kauas lämpimään, nautin!
      Sitten vuosittain mustikoilla, puolukoilla 3000-4000e vaimokullan kanssa, riittää mainiosti hyvään talven viettoon siellä, missä pippuri kasvaa.
      Aika hyvä kelliä riippumatossa siinä oman mangopuun alla, ihan innolla odotan kesää ja marjanpoimintaa, lienee hintakin kohdallaan, kun ei ole poimijoita. --Kunhan tästä koronasta päästään....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe