1.6 kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan, ei jarrutonta kärryä vetäessä tarvitse olla tientukkona vaan saa ajaa satasta.
Myöskään jarrullisen kärryn tai asuntovaunun kanssa ei tarvitse vetää jonoja perässä koska jatkossa saa ihan laillisestikin väistää ja pysähtyä myös linja-autopysäkille.
Hienoa, sujuvuus paranee huomattavasti, no aina on muutamia joille liikenteen sujuvuuden häirintä on ilo, mutta onneksi harvemmilla kuitenkin.
Ei enää tientukkona
46
87
Vastaukset
- Anonyymi
Saa jos tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet sen mahdollistavat. Jokainen kuski arvioi tämä ihan itse.
- Anonyymi
Ylinopeus.Kerran näin miten paskaksi vit..päreiksi oli asuntovaunu mennyt.Saisko rekatkin ajaa 120km/h.Eikö ihmiset osaa enää ohittaa hitaammin liikkuvia.Puskurissa väijytään,ohitetaan rekan eteen.Onko pikkuautot tehottomia.Kun ohitat ohita kunnolla.Kun sähköautot tulee ne kiihtyy itse tai frakaa kesken ohituksen.Siinnä olisi sauma pistää tekniikka ,auto kulkee vaan 100.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylinopeus.Kerran näin miten paskaksi vit..päreiksi oli asuntovaunu mennyt.Saisko rekatkin ajaa 120km/h.Eikö ihmiset osaa enää ohittaa hitaammin liikkuvia.Puskurissa väijytään,ohitetaan rekan eteen.Onko pikkuautot tehottomia.Kun ohitat ohita kunnolla.Kun sähköautot tulee ne kiihtyy itse tai frakaa kesken ohituksen.Siinnä olisi sauma pistää tekniikka ,auto kulkee vaan 100.
Matkailuvaunujen ja muidenkin jarrullisten perävaunuyhdistelmien ajoneuvokohtainen suusrin saalittu ajonopeus säilyy edelleen 80 km/h.
Jotkut matkailuvaunuyhdistelmät muuttuvat hyvin epävakaiksi jos nopeus nousee vähänkin tuon yli. Esimerkiksi minulla oli aikoinaan iso Matkaaja, eikä sitä uskaltanut vetää yhtään ylinopeudella kun veturina oli Saab. Mutta kun veturiksi vaihtui nelivetoinen jenkkipikkubussi, se piti Matkaajankin ojennuksessa. Pari vuotta sitten siirtoajossa otin ison vanhan Soliferin retkeilyauton perään ja yhdistelmä "karkasi" huomaamatta reiluun ylinopeuteen ennen kuin huomasin, kulki kuin kiskoilla. - Anonyymi
Joo, ajokunnossa tai alinopeudella, siinähän ne vaihtoehdot on aina on ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ajokunnossa tai alinopeudella, siinähän ne vaihtoehdot on aina on ollut.
Mitä tuo alinopeus tarkoittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tuo alinopeus tarkoittaa?
Se on bemari- ja audipellejen käyttämä sana jota ne viljelee joka paikassa vaikka eivät itsekään tiedä mitä se tarkoittaa. Alinopeus-termiä ei ole olemassa laissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tuo alinopeus tarkoittaa?
Nopeutta joka on selvästi alle sen mitä nopeusrajoitusmerkki osoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeutta joka on selvästi alle sen mitä nopeusrajoitusmerkki osoittaa.
Saako painorajoitetulla tiellä ajaa autoa joka on kevyempi kuin rajoitusmerkin
osoittama paino? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeutta joka on selvästi alle sen mitä nopeusrajoitusmerkki osoittaa.
Ei ole. Tiellä _saa_ ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitusmerkki osoittaa. Siinä on nimensä mukaan suurin tiellä sallittu nopeus, EI se nopeus, mitä jotenkin pitäisi ajaa.
Arkikielessä alinopeus on edellä menevän autoilijan valitsema nopeus tilanteessa, jossa takaa tulija haluaisi mennä nopeammin, mutta ei uskalla ohittaa. Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Tiellä _saa_ ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitusmerkki osoittaa. Siinä on nimensä mukaan suurin tiellä sallittu nopeus, EI se nopeus, mitä jotenkin pitäisi ajaa.
Arkikielessä alinopeus on edellä menevän autoilijan valitsema nopeus tilanteessa, jossa takaa tulija haluaisi mennä nopeammin, mutta ei uskalla ohittaa.Hyvä määritelmä alinopeudelle! Kommentin loppuosa ei mennyt yhtä hyvin kohdalleen, ohittamattomuus johtuu aika usein siitä, että se ei ole mahdollista. Uskaltamisesta kai harvoin on kysymys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Tiellä _saa_ ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitusmerkki osoittaa. Siinä on nimensä mukaan suurin tiellä sallittu nopeus, EI se nopeus, mitä jotenkin pitäisi ajaa.
Arkikielessä alinopeus on edellä menevän autoilijan valitsema nopeus tilanteessa, jossa takaa tulija haluaisi mennä nopeammin, mutta ei uskalla ohittaa.Uudessa tieliikennelaissa tulee käyttöön uusi liikennemerkki jolla osoitetaan alin sallittu nopeus. Silloin voidaan puhua alinopeudesta jos ajaa kyseisen merkin vaikutusalueella liian hitaasti.
- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Hyvä määritelmä alinopeudelle! Kommentin loppuosa ei mennyt yhtä hyvin kohdalleen, ohittamattomuus johtuu aika usein siitä, että se ei ole mahdollista. Uskaltamisesta kai harvoin on kysymys.
Alinopeuden tunnistaa helpoiten siitä että on usein ohitettavana tai autojono perässään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alinopeuden tunnistaa helpoiten siitä että on usein ohitettavana tai autojono perässään.
Ei tunnusta. On ajoneuvoja ja yhdistelmiä, joilla ei saa ajaa lujempaa. Niiden takana on aika ajoin jonoa. Ne eivät silti aja "alinopeutta". Kuten tuolla ylhäällä jo todetaan, niin jokainen kuski valitsee itse oman nopeutensa peilaten tien kuntoon, säähän, keliin, näkyvyyteen ajoneuvon kuormitukseen ja kuorman laatuun sekä muihin olosuhteisiin.
On toki kohteliasta hyvällä kelillä ja aina kun siihen on mahdollisuus, niin ajaa mahdollisimman lähellä nopeusrajoitusnopeutta. Pakollista se ei kuitenkaan ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Tiellä _saa_ ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitusmerkki osoittaa. Siinä on nimensä mukaan suurin tiellä sallittu nopeus, EI se nopeus, mitä jotenkin pitäisi ajaa.
Arkikielessä alinopeus on edellä menevän autoilijan valitsema nopeus tilanteessa, jossa takaa tulija haluaisi mennä nopeammin, mutta ei uskalla ohittaa.Uuden 1.6.2020 lain mukaan tulee rangaistavaksi myös ALINOPEUS, mitä se tarkoittaa ei selviä laista, saas nähdä miten "kyyt=kytät" sakottaa siitä, sekä huomioivatko uudet "hypertolpat" myös sen, villi ja vapaa vastakkain, oikeuslaitoksille lisäduunia ratkomaan noita, kun eivät selviä nykyisistäkään. HIP HIP HEI JA HURRAA!
- Anonyymi
Lakimuutos on vain olemassa olevan tilanteen muuttamista lailliseksi. Tähänkin saakka kevytperäkärryä vetävät ovat ajaneet surutta satasta eikä poliisit ole siihen puuttuneet. Moottoriteillä vihellellään menemään 120 kärryn kanssa.
- Anonyymi
Minullakin oli edellinen auto 1.6, nykyinen on 1.2 l.
- Anonyymi
Joo.
Voin ajaa laillisesti mittarinopeudella 90, jolloin moottorin kierrosluku on max. vääntömomentin alueella, hyvä!- Anonyymi
Näin voi halutessaan tosiaan tehdä. Todellinen nopeus tuolloin varmaan lähellä 85-87 km/h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin voi halutessaan tosiaan tehdä. Todellinen nopeus tuolloin varmaan lähellä 85-87 km/h.
Lässyn lässyn. Sä et todellisuudesta tiedä hevon v**tua.
- Anonyymi
Tuo on varmasti totta että 80 km/h rajoitusalueella voit laillisesti ja häiriköimättä ajaa autosi mittarin mukaan 90 km/h, riippuu vähän mittarivirheestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lässyn lässyn. Sä et todellisuudesta tiedä hevon v**tua.
Nykyisin lähes jokaisessa älypuhelimessa on satelliittivastaanotin jolla pystyy sovelluksesta näkemään puhelimen ja siinä samalla auton todellinen nopeus. Itsekin pidän puhelimen navigaattoria päällä enimmäkseen tuon nopeusnäytön vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lässyn lässyn. Sä et todellisuudesta tiedä hevon v**tua.
Ärsyttääkö. Hehhehee.
- Anonyymi
Renkaat ja laakerit kannattaa kuitenkin tarkistaa ensin kun lähtee paahtamaan baanalle, ettei käy köpelösti?😭🤣😅
- Anonyymi
Hurjastelijat ei välitä omasta eikä toisten turvallisuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hurjastelijat ei välitä omasta eikä toisten turvallisuudesta.
Rajoitusmerkin osoittavaa nopeutta ajava ei ole hurjastelija, reilusti yli suurimman sallitun ajava on, ja se joka ajaa yhtä paljon alle nopeusrajoituksen, on teiden häirikkö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rajoitusmerkin osoittavaa nopeutta ajava ei ole hurjastelija, reilusti yli suurimman sallitun ajava on, ja se joka ajaa yhtä paljon alle nopeusrajoituksen, on teiden häirikkö.
Eli rekkakuski moottoritiellä on aina teiden häirikkö..?
Onhan se selvää, kun ajaa vain 2/3 nopeutta siitä, mitä nopeusrajoitus sallisi.
Aikuisten oikeesti: Anna muiden ajaa itse valitsemaansa nopeutta. Keskity omaan ajamiseen, ettei muiden tarvitse ihmetellä käytöstäsi liikenteessä. Aiheettoman hitaasti ei saa ajaa, mutta aiheesta valittu rajoituksen arvoa hitaampi nopeus on aina sallittu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli rekkakuski moottoritiellä on aina teiden häirikkö..?
Onhan se selvää, kun ajaa vain 2/3 nopeutta siitä, mitä nopeusrajoitus sallisi.
Aikuisten oikeesti: Anna muiden ajaa itse valitsemaansa nopeutta. Keskity omaan ajamiseen, ettei muiden tarvitse ihmetellä käytöstäsi liikenteessä. Aiheettoman hitaasti ei saa ajaa, mutta aiheesta valittu rajoituksen arvoa hitaampi nopeus on aina sallittu.Selvinpäin ja muutenkin ajokunnossa sinäkään et ajaisi huomattavasti alle suurimman sallitun.
- Anonyymi
Juurikin näin, kun siihen "kevytmuuliin" lastataan hiekka/soraa niin paljon kun mahtuu, kuten tapana on ja sitten "päästellään" 100km/h ja tulee jarrutustilanne, pysähtyykö ajoissa?, no ehkä tai sitten ei, sitä ihmettelen, että miksi jarrullisten perävaunujen, joiden paino on yli 750kg 80km/h rajoitus jätettiin olemaan, niissä on kuitenkin ne jarrut, loistavaa toimintaa taas kerran "ammattilaisilta" lainsäätäjiltä, mitä ne on miettineet, ihmetyttää.
Mulla on matkailuvaunu jonka kok. massa on 1300kg, ihan olen suruttomasti vedellyt 100km/h nopeuksia, eikä mitään ongelmia ole ollut, vetoauton suurin sallittu vetomassa jarrulliselle on 2000kg, no mun pitää sitten olla siellä "teiden tukkona" koska laki määrää, mutta se muuli ylilastissa mennä turvallisesti sitä 100km/h nopeutta, ylilasti on kuitenkin sen kuskin päässä, mutta jos peräkärrille se sallitaan, niin sitä sitten mennään, puhumattakaan niistä huonosti sidotuista/lepattava pressuisista "mökkikaluste grilli keittiökaapeista" kuormista, sataa vaan ja nopeesti perille ;)) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli rekkakuski moottoritiellä on aina teiden häirikkö..?
Onhan se selvää, kun ajaa vain 2/3 nopeutta siitä, mitä nopeusrajoitus sallisi.
Aikuisten oikeesti: Anna muiden ajaa itse valitsemaansa nopeutta. Keskity omaan ajamiseen, ettei muiden tarvitse ihmetellä käytöstäsi liikenteessä. Aiheettoman hitaasti ei saa ajaa, mutta aiheesta valittu rajoituksen arvoa hitaampi nopeus on aina sallittu."Eli rekkakuski moottoritiellä on aina teiden häirikkö..? " KYLLÄ ja vielä KYLLÄ, ne urpot puukenkäpellet ohittavat toisiaan n. 2km/h erolla, juu ammattilaisia, eikös vaan, "saatanan tunareita kaikki tyyni", mikä helvetin ilo on olla 30s toista rekkapelleä ennen siellä snagarilla vetämässä "päivän annosta" (= makkaraperunat munalla lihapullilla ja parilla prinssinakillaja helvetisti ketsuppia/sinappia/valkosipulimajoneesia ja sipulirenkaita sekä maustekurkkusalaattia) ja hidastaneet näillä jolkunjolkun ohituksillaan meidän kiireisten vegaani ruokavalion omaavien salillakäyvien adonis kauppureitten matkan edistymistä?, miksi teette näin?, pysykää hitossa siellä oikealla kaistalla, ei MITÄÄN ASIAA ohituskaistalle, menkää jonossa kärsä edellämenevän perässä, se sopii teille, olettehan te "samaa porukkaa".
Rekkapenat rules!! (sarkasmia) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näin, kun siihen "kevytmuuliin" lastataan hiekka/soraa niin paljon kun mahtuu, kuten tapana on ja sitten "päästellään" 100km/h ja tulee jarrutustilanne, pysähtyykö ajoissa?, no ehkä tai sitten ei, sitä ihmettelen, että miksi jarrullisten perävaunujen, joiden paino on yli 750kg 80km/h rajoitus jätettiin olemaan, niissä on kuitenkin ne jarrut, loistavaa toimintaa taas kerran "ammattilaisilta" lainsäätäjiltä, mitä ne on miettineet, ihmetyttää.
Mulla on matkailuvaunu jonka kok. massa on 1300kg, ihan olen suruttomasti vedellyt 100km/h nopeuksia, eikä mitään ongelmia ole ollut, vetoauton suurin sallittu vetomassa jarrulliselle on 2000kg, no mun pitää sitten olla siellä "teiden tukkona" koska laki määrää, mutta se muuli ylilastissa mennä turvallisesti sitä 100km/h nopeutta, ylilasti on kuitenkin sen kuskin päässä, mutta jos peräkärrille se sallitaan, niin sitä sitten mennään, puhumattakaan niistä huonosti sidotuista/lepattava pressuisista "mökkikaluste grilli keittiökaapeista" kuormista, sataa vaan ja nopeesti perille ;))Laki sallii jarruttoman kärryn vetämisen 100 km/h nopeudella
Laki ei salli ylikuormaa eikä huonosti kiinnitettyä lastia. Sitä silti tapahtuu
Ihan samoin laki sallii alkoholin myynnin
Laki ei salli autolla ajamista kännissä. Sitä silti tapahtuu.
Mitä kaikkea siis pitäisi rajottaa ja kieltää?
- Anonyymi
Taisi siinä olla vielä rajoitus, että kokonaispainoltaan korkeintaan 750 kg jarrutonta kärryä saa vetää 100. Nykyään kun on jo paljon 850kg jarruttomia kärryjä, niillä pitää kyörätä 80. Enkä nyt puhu omatekemistä kärryistä,nehän painaa mitä painaa.
- Anonyymi
Kuka hölmö menee ostamaan yli 750 kg kokonaispainoltaan olevan peräkärryn. Senhän joutuu katsastamaan säännöllisesti ja monella autolla on suurin sallittu jarruton perävaunumassa 750 kg, tai jopa paljon sen alle.
Tässä siis puhutaan peräkärryn KOKONAISPAINOSTA, eikä pelkän perävaunun omapainosta. Varmasti itsetehtykin kärry katsastetaan 750 kg kokonaispainolle, ettei sitä tarvitse jatkossa katsastaa. Jos kärryn tekee liian järeäksi, kuormaa voi laittaa aika vähän. - Anonyymi
Käsittääkseni jarruton peräkärry jonka kokonaispaino on yli 750 kg, on laiton
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni jarruton peräkärry jonka kokonaispaino on yli 750 kg, on laiton
On 825kg kokonaispainoltaan uusia kärryjä myynnissä, en tiedä sitten onko laittomia, tuskin, tainnut laki vähän muuttua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On 825kg kokonaispainoltaan uusia kärryjä myynnissä, en tiedä sitten onko laittomia, tuskin, tainnut laki vähän muuttua!
Se 825kg:n peräkärry, on lain tarkoittama 750kg:n kärry.
Kärry punnitaan autoon kytkettynä, jolloin akselipaino on 750kg ja auton koukkuun kohdistuu 75kg. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se 825kg:n peräkärry, on lain tarkoittama 750kg:n kärry.
Kärry punnitaan autoon kytkettynä, jolloin akselipaino on 750kg ja auton koukkuun kohdistuu 75kg.Kiitos paljon selventävästä tarkennuksesta! Eli tätä kärryä saa vetää 100.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos paljon selventävästä tarkennuksesta! Eli tätä kärryä saa vetää 100.
Joo, ei tarvii sunkaan tientukkeena pyöriä, anna mennä vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ei tarvii sunkaan tientukkeena pyöriä, anna mennä vaan.
Entäs motarilla?, siellä olette keiloina kuten ennenkin, minä en Bentleylläni aja kuin motareita, jos ne ei riitä, vaihdan helikopteriin, asun sipoossa meren rannalla ja perheeni on osakkaina kaivostoiminnassa, massia piisaa, sen takaa suomen valtio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs motarilla?, siellä olette keiloina kuten ennenkin, minä en Bentleylläni aja kuin motareita, jos ne ei riitä, vaihdan helikopteriin, asun sipoossa meren rannalla ja perheeni on osakkaina kaivostoiminnassa, massia piisaa, sen takaa suomen valtio.
Sori sori, nyt tuli teekkariosaston huvitoimikunnan presidentiltä lapsus, nykyjään ajankin Teslalla, mut se ja sama, kiitos suomen maaseudelle, sieltä se minun palkka irtoaa.
Vappu tulee ja vappu menee, hapsut heilumaan, mutta muistakaa 2m etäisyys, jos minut tapaatte hulinoissa.
- Anonyymi
Sitten voikin ajaa vielä sen 20-30km/h ylinopeutta siihen päälle.
- Anonyymi
Laillisesti toimiminen vaatii taitoa ja älyä. Ylinopeusyrjöiltä sitä ei löydy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laillisesti toimiminen vaatii taitoa ja älyä. Ylinopeusyrjöiltä sitä ei löydy.
Pelkkä laillisesti toimiminen ei paljoa vaadi, mutta laillisesti mutta sujuvan nopeasti on jo hieman älyäkin vaativa ajotapa.
Eli nopein mahdollinen siirtymä lain puitteissa on taitoa vaativa suoritus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkkä laillisesti toimiminen ei paljoa vaadi, mutta laillisesti mutta sujuvan nopeasti on jo hieman älyäkin vaativa ajotapa.
Eli nopein mahdollinen siirtymä lain puitteissa on taitoa vaativa suoritus.Näin on. Osa idiooteista osaa ajaa ylinopeutta ja kaikki idiootit osaa ajaa hitaammin kuin laki sallii.
- Anonyymi
Kun näitä kirjoituksia lukee, niin ei voi välttyä mielikuvalta, että liikenteen suurimmat ongelmat olisivat nuo syystä tai toisesta alle nopeusrajoitusten ajavat, rekat, asuntovaunut, muut peräkärryt, varovaisemmat tai kokemattomat tai hyvinkn kokeneet kuljettajat.
Tosiasiassahan suurimmat ongelmat liittyvät reippaita ylinopeuksia ajaviin, kärsimättömät ja ohitustaidottomat kuljettajat, oman ajotaitonsa yliarvioivat, kaaharit, liikennesäöntöjä noudattamattomat ja muuten jostain syystä heikon ajo- ja liikkumistaidon omaavat, joiden kyky ei yksinkertaisesti ole riittävä noudattamaan liikennesääntöjä ja yhteispeliä liikenteessä. - Anonyymi
"O1-luokan kevytperävaunua eli luokittelumassaltaan maksimissaan 750-kiloista kärryä vedettäessä ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus kasvaa 1.6.2020 voimaantulevan uuden tieliikennelain myötä kahdeksastakympistä sataan kilometriin tunnissa.
Monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 km/h. Vaikka uusi laki sallii kesäkuusta alkaen suuremman nopeuden, sitä ei vanhalla kärryllä pidä ylittää."
Lähde: https://www.is.fi/autot/art-2000006490546.html
Jotkut vanhat vaunut eivät siis täytä nopeusvaatimuksia.- Anonyymi
Kärryn tyyppikilvessä on merkitty maximinopeus jos se on rajoitettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684431Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D983956- 513489
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul222713Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252552Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562413- 432277
- 391897
- 471888
- 301636