Ei enää tientukkona

Anonyymi

1.6 kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan, ei jarrutonta kärryä vetäessä tarvitse olla tientukkona vaan saa ajaa satasta.

Myöskään jarrullisen kärryn tai asuntovaunun kanssa ei tarvitse vetää jonoja perässä koska jatkossa saa ihan laillisestikin väistää ja pysähtyä myös linja-autopysäkille.

Hienoa, sujuvuus paranee huomattavasti, no aina on muutamia joille liikenteen sujuvuuden häirintä on ilo, mutta onneksi harvemmilla kuitenkin.

46

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saa jos tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet sen mahdollistavat. Jokainen kuski arvioi tämä ihan itse.

      • Anonyymi

        Ylinopeus.Kerran näin miten paskaksi vit..päreiksi oli asuntovaunu mennyt.Saisko rekatkin ajaa 120km/h.Eikö ihmiset osaa enää ohittaa hitaammin liikkuvia.Puskurissa väijytään,ohitetaan rekan eteen.Onko pikkuautot tehottomia.Kun ohitat ohita kunnolla.Kun sähköautot tulee ne kiihtyy itse tai frakaa kesken ohituksen.Siinnä olisi sauma pistää tekniikka ,auto kulkee vaan 100.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeus.Kerran näin miten paskaksi vit..päreiksi oli asuntovaunu mennyt.Saisko rekatkin ajaa 120km/h.Eikö ihmiset osaa enää ohittaa hitaammin liikkuvia.Puskurissa väijytään,ohitetaan rekan eteen.Onko pikkuautot tehottomia.Kun ohitat ohita kunnolla.Kun sähköautot tulee ne kiihtyy itse tai frakaa kesken ohituksen.Siinnä olisi sauma pistää tekniikka ,auto kulkee vaan 100.

        Matkailuvaunujen ja muidenkin jarrullisten perävaunuyhdistelmien ajoneuvokohtainen suusrin saalittu ajonopeus säilyy edelleen 80 km/h.

        Jotkut matkailuvaunuyhdistelmät muuttuvat hyvin epävakaiksi jos nopeus nousee vähänkin tuon yli. Esimerkiksi minulla oli aikoinaan iso Matkaaja, eikä sitä uskaltanut vetää yhtään ylinopeudella kun veturina oli Saab. Mutta kun veturiksi vaihtui nelivetoinen jenkkipikkubussi, se piti Matkaajankin ojennuksessa. Pari vuotta sitten siirtoajossa otin ison vanhan Soliferin retkeilyauton perään ja yhdistelmä "karkasi" huomaamatta reiluun ylinopeuteen ennen kuin huomasin, kulki kuin kiskoilla.


      • Anonyymi

        Joo, ajokunnossa tai alinopeudella, siinähän ne vaihtoehdot on aina on ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ajokunnossa tai alinopeudella, siinähän ne vaihtoehdot on aina on ollut.

        Mitä tuo alinopeus tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuo alinopeus tarkoittaa?

        Se on bemari- ja audipellejen käyttämä sana jota ne viljelee joka paikassa vaikka eivät itsekään tiedä mitä se tarkoittaa. Alinopeus-termiä ei ole olemassa laissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuo alinopeus tarkoittaa?

        Nopeutta joka on selvästi alle sen mitä nopeusrajoitusmerkki osoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeutta joka on selvästi alle sen mitä nopeusrajoitusmerkki osoittaa.

        Saako painorajoitetulla tiellä ajaa autoa joka on kevyempi kuin rajoitusmerkin
        osoittama paino?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeutta joka on selvästi alle sen mitä nopeusrajoitusmerkki osoittaa.

        Ei ole. Tiellä _saa_ ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitusmerkki osoittaa. Siinä on nimensä mukaan suurin tiellä sallittu nopeus, EI se nopeus, mitä jotenkin pitäisi ajaa.

        Arkikielessä alinopeus on edellä menevän autoilijan valitsema nopeus tilanteessa, jossa takaa tulija haluaisi mennä nopeammin, mutta ei uskalla ohittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Tiellä _saa_ ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitusmerkki osoittaa. Siinä on nimensä mukaan suurin tiellä sallittu nopeus, EI se nopeus, mitä jotenkin pitäisi ajaa.

        Arkikielessä alinopeus on edellä menevän autoilijan valitsema nopeus tilanteessa, jossa takaa tulija haluaisi mennä nopeammin, mutta ei uskalla ohittaa.

        Hyvä määritelmä alinopeudelle! Kommentin loppuosa ei mennyt yhtä hyvin kohdalleen, ohittamattomuus johtuu aika usein siitä, että se ei ole mahdollista. Uskaltamisesta kai harvoin on kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Tiellä _saa_ ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitusmerkki osoittaa. Siinä on nimensä mukaan suurin tiellä sallittu nopeus, EI se nopeus, mitä jotenkin pitäisi ajaa.

        Arkikielessä alinopeus on edellä menevän autoilijan valitsema nopeus tilanteessa, jossa takaa tulija haluaisi mennä nopeammin, mutta ei uskalla ohittaa.

        Uudessa tieliikennelaissa tulee käyttöön uusi liikennemerkki jolla osoitetaan alin sallittu nopeus. Silloin voidaan puhua alinopeudesta jos ajaa kyseisen merkin vaikutusalueella liian hitaasti.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Hyvä määritelmä alinopeudelle! Kommentin loppuosa ei mennyt yhtä hyvin kohdalleen, ohittamattomuus johtuu aika usein siitä, että se ei ole mahdollista. Uskaltamisesta kai harvoin on kysymys.

        Alinopeuden tunnistaa helpoiten siitä että on usein ohitettavana tai autojono perässään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alinopeuden tunnistaa helpoiten siitä että on usein ohitettavana tai autojono perässään.

        Ei tunnusta. On ajoneuvoja ja yhdistelmiä, joilla ei saa ajaa lujempaa. Niiden takana on aika ajoin jonoa. Ne eivät silti aja "alinopeutta". Kuten tuolla ylhäällä jo todetaan, niin jokainen kuski valitsee itse oman nopeutensa peilaten tien kuntoon, säähän, keliin, näkyvyyteen ajoneuvon kuormitukseen ja kuorman laatuun sekä muihin olosuhteisiin.

        On toki kohteliasta hyvällä kelillä ja aina kun siihen on mahdollisuus, niin ajaa mahdollisimman lähellä nopeusrajoitusnopeutta. Pakollista se ei kuitenkaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Tiellä _saa_ ajaa hitaammin kuin nopeusrajoitusmerkki osoittaa. Siinä on nimensä mukaan suurin tiellä sallittu nopeus, EI se nopeus, mitä jotenkin pitäisi ajaa.

        Arkikielessä alinopeus on edellä menevän autoilijan valitsema nopeus tilanteessa, jossa takaa tulija haluaisi mennä nopeammin, mutta ei uskalla ohittaa.

        Uuden 1.6.2020 lain mukaan tulee rangaistavaksi myös ALINOPEUS, mitä se tarkoittaa ei selviä laista, saas nähdä miten "kyyt=kytät" sakottaa siitä, sekä huomioivatko uudet "hypertolpat" myös sen, villi ja vapaa vastakkain, oikeuslaitoksille lisäduunia ratkomaan noita, kun eivät selviä nykyisistäkään. HIP HIP HEI JA HURRAA!


    • Anonyymi

      Lakimuutos on vain olemassa olevan tilanteen muuttamista lailliseksi. Tähänkin saakka kevytperäkärryä vetävät ovat ajaneet surutta satasta eikä poliisit ole siihen puuttuneet. Moottoriteillä vihellellään menemään 120 kärryn kanssa.

      • Anonyymi

        Minullakin oli edellinen auto 1.6, nykyinen on 1.2 l.


    • Anonyymi

      Joo.
      Voin ajaa laillisesti mittarinopeudella 90, jolloin moottorin kierrosluku on max. vääntömomentin alueella, hyvä!

      • Anonyymi

        Näin voi halutessaan tosiaan tehdä. Todellinen nopeus tuolloin varmaan lähellä 85-87 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin voi halutessaan tosiaan tehdä. Todellinen nopeus tuolloin varmaan lähellä 85-87 km/h.

        Lässyn lässyn. Sä et todellisuudesta tiedä hevon v**tua.


      • Anonyymi

        Tuo on varmasti totta että 80 km/h rajoitusalueella voit laillisesti ja häiriköimättä ajaa autosi mittarin mukaan 90 km/h, riippuu vähän mittarivirheestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lässyn lässyn. Sä et todellisuudesta tiedä hevon v**tua.

        Nykyisin lähes jokaisessa älypuhelimessa on satelliittivastaanotin jolla pystyy sovelluksesta näkemään puhelimen ja siinä samalla auton todellinen nopeus. Itsekin pidän puhelimen navigaattoria päällä enimmäkseen tuon nopeusnäytön vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lässyn lässyn. Sä et todellisuudesta tiedä hevon v**tua.

        Ärsyttääkö. Hehhehee.


    • Anonyymi

      Renkaat ja laakerit kannattaa kuitenkin tarkistaa ensin kun lähtee paahtamaan baanalle, ettei käy köpelösti?😭🤣😅

      • Anonyymi

        Hurjastelijat ei välitä omasta eikä toisten turvallisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurjastelijat ei välitä omasta eikä toisten turvallisuudesta.

        Rajoitusmerkin osoittavaa nopeutta ajava ei ole hurjastelija, reilusti yli suurimman sallitun ajava on, ja se joka ajaa yhtä paljon alle nopeusrajoituksen, on teiden häirikkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rajoitusmerkin osoittavaa nopeutta ajava ei ole hurjastelija, reilusti yli suurimman sallitun ajava on, ja se joka ajaa yhtä paljon alle nopeusrajoituksen, on teiden häirikkö.

        Eli rekkakuski moottoritiellä on aina teiden häirikkö..?

        Onhan se selvää, kun ajaa vain 2/3 nopeutta siitä, mitä nopeusrajoitus sallisi.

        Aikuisten oikeesti: Anna muiden ajaa itse valitsemaansa nopeutta. Keskity omaan ajamiseen, ettei muiden tarvitse ihmetellä käytöstäsi liikenteessä. Aiheettoman hitaasti ei saa ajaa, mutta aiheesta valittu rajoituksen arvoa hitaampi nopeus on aina sallittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli rekkakuski moottoritiellä on aina teiden häirikkö..?

        Onhan se selvää, kun ajaa vain 2/3 nopeutta siitä, mitä nopeusrajoitus sallisi.

        Aikuisten oikeesti: Anna muiden ajaa itse valitsemaansa nopeutta. Keskity omaan ajamiseen, ettei muiden tarvitse ihmetellä käytöstäsi liikenteessä. Aiheettoman hitaasti ei saa ajaa, mutta aiheesta valittu rajoituksen arvoa hitaampi nopeus on aina sallittu.

        Selvinpäin ja muutenkin ajokunnossa sinäkään et ajaisi huomattavasti alle suurimman sallitun.


      • Anonyymi

        Juurikin näin, kun siihen "kevytmuuliin" lastataan hiekka/soraa niin paljon kun mahtuu, kuten tapana on ja sitten "päästellään" 100km/h ja tulee jarrutustilanne, pysähtyykö ajoissa?, no ehkä tai sitten ei, sitä ihmettelen, että miksi jarrullisten perävaunujen, joiden paino on yli 750kg 80km/h rajoitus jätettiin olemaan, niissä on kuitenkin ne jarrut, loistavaa toimintaa taas kerran "ammattilaisilta" lainsäätäjiltä, mitä ne on miettineet, ihmetyttää.
        Mulla on matkailuvaunu jonka kok. massa on 1300kg, ihan olen suruttomasti vedellyt 100km/h nopeuksia, eikä mitään ongelmia ole ollut, vetoauton suurin sallittu vetomassa jarrulliselle on 2000kg, no mun pitää sitten olla siellä "teiden tukkona" koska laki määrää, mutta se muuli ylilastissa mennä turvallisesti sitä 100km/h nopeutta, ylilasti on kuitenkin sen kuskin päässä, mutta jos peräkärrille se sallitaan, niin sitä sitten mennään, puhumattakaan niistä huonosti sidotuista/lepattava pressuisista "mökkikaluste grilli keittiökaapeista" kuormista, sataa vaan ja nopeesti perille ;))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli rekkakuski moottoritiellä on aina teiden häirikkö..?

        Onhan se selvää, kun ajaa vain 2/3 nopeutta siitä, mitä nopeusrajoitus sallisi.

        Aikuisten oikeesti: Anna muiden ajaa itse valitsemaansa nopeutta. Keskity omaan ajamiseen, ettei muiden tarvitse ihmetellä käytöstäsi liikenteessä. Aiheettoman hitaasti ei saa ajaa, mutta aiheesta valittu rajoituksen arvoa hitaampi nopeus on aina sallittu.

        "Eli rekkakuski moottoritiellä on aina teiden häirikkö..? " KYLLÄ ja vielä KYLLÄ, ne urpot puukenkäpellet ohittavat toisiaan n. 2km/h erolla, juu ammattilaisia, eikös vaan, "saatanan tunareita kaikki tyyni", mikä helvetin ilo on olla 30s toista rekkapelleä ennen siellä snagarilla vetämässä "päivän annosta" (= makkaraperunat munalla lihapullilla ja parilla prinssinakillaja helvetisti ketsuppia/sinappia/valkosipulimajoneesia ja sipulirenkaita sekä maustekurkkusalaattia) ja hidastaneet näillä jolkunjolkun ohituksillaan meidän kiireisten vegaani ruokavalion omaavien salillakäyvien adonis kauppureitten matkan edistymistä?, miksi teette näin?, pysykää hitossa siellä oikealla kaistalla, ei MITÄÄN ASIAA ohituskaistalle, menkää jonossa kärsä edellämenevän perässä, se sopii teille, olettehan te "samaa porukkaa".
        Rekkapenat rules!! (sarkasmia)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin, kun siihen "kevytmuuliin" lastataan hiekka/soraa niin paljon kun mahtuu, kuten tapana on ja sitten "päästellään" 100km/h ja tulee jarrutustilanne, pysähtyykö ajoissa?, no ehkä tai sitten ei, sitä ihmettelen, että miksi jarrullisten perävaunujen, joiden paino on yli 750kg 80km/h rajoitus jätettiin olemaan, niissä on kuitenkin ne jarrut, loistavaa toimintaa taas kerran "ammattilaisilta" lainsäätäjiltä, mitä ne on miettineet, ihmetyttää.
        Mulla on matkailuvaunu jonka kok. massa on 1300kg, ihan olen suruttomasti vedellyt 100km/h nopeuksia, eikä mitään ongelmia ole ollut, vetoauton suurin sallittu vetomassa jarrulliselle on 2000kg, no mun pitää sitten olla siellä "teiden tukkona" koska laki määrää, mutta se muuli ylilastissa mennä turvallisesti sitä 100km/h nopeutta, ylilasti on kuitenkin sen kuskin päässä, mutta jos peräkärrille se sallitaan, niin sitä sitten mennään, puhumattakaan niistä huonosti sidotuista/lepattava pressuisista "mökkikaluste grilli keittiökaapeista" kuormista, sataa vaan ja nopeesti perille ;))

        Laki sallii jarruttoman kärryn vetämisen 100 km/h nopeudella
        Laki ei salli ylikuormaa eikä huonosti kiinnitettyä lastia. Sitä silti tapahtuu

        Ihan samoin laki sallii alkoholin myynnin
        Laki ei salli autolla ajamista kännissä. Sitä silti tapahtuu.

        Mitä kaikkea siis pitäisi rajottaa ja kieltää?


    • Anonyymi

      Taisi siinä olla vielä rajoitus, että kokonaispainoltaan korkeintaan 750 kg jarrutonta kärryä saa vetää 100. Nykyään kun on jo paljon 850kg jarruttomia kärryjä, niillä pitää kyörätä 80. Enkä nyt puhu omatekemistä kärryistä,nehän painaa mitä painaa.

      • Anonyymi

        Kuka hölmö menee ostamaan yli 750 kg kokonaispainoltaan olevan peräkärryn. Senhän joutuu katsastamaan säännöllisesti ja monella autolla on suurin sallittu jarruton perävaunumassa 750 kg, tai jopa paljon sen alle.

        Tässä siis puhutaan peräkärryn KOKONAISPAINOSTA, eikä pelkän perävaunun omapainosta. Varmasti itsetehtykin kärry katsastetaan 750 kg kokonaispainolle, ettei sitä tarvitse jatkossa katsastaa. Jos kärryn tekee liian järeäksi, kuormaa voi laittaa aika vähän.


      • Anonyymi

        Käsittääkseni jarruton peräkärry jonka kokonaispaino on yli 750 kg, on laiton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni jarruton peräkärry jonka kokonaispaino on yli 750 kg, on laiton

        On 825kg kokonaispainoltaan uusia kärryjä myynnissä, en tiedä sitten onko laittomia, tuskin, tainnut laki vähän muuttua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On 825kg kokonaispainoltaan uusia kärryjä myynnissä, en tiedä sitten onko laittomia, tuskin, tainnut laki vähän muuttua!

        Se 825kg:n peräkärry, on lain tarkoittama 750kg:n kärry.
        Kärry punnitaan autoon kytkettynä, jolloin akselipaino on 750kg ja auton koukkuun kohdistuu 75kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se 825kg:n peräkärry, on lain tarkoittama 750kg:n kärry.
        Kärry punnitaan autoon kytkettynä, jolloin akselipaino on 750kg ja auton koukkuun kohdistuu 75kg.

        Kiitos paljon selventävästä tarkennuksesta! Eli tätä kärryä saa vetää 100.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon selventävästä tarkennuksesta! Eli tätä kärryä saa vetää 100.

        Joo, ei tarvii sunkaan tientukkeena pyöriä, anna mennä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ei tarvii sunkaan tientukkeena pyöriä, anna mennä vaan.

        Entäs motarilla?, siellä olette keiloina kuten ennenkin, minä en Bentleylläni aja kuin motareita, jos ne ei riitä, vaihdan helikopteriin, asun sipoossa meren rannalla ja perheeni on osakkaina kaivostoiminnassa, massia piisaa, sen takaa suomen valtio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs motarilla?, siellä olette keiloina kuten ennenkin, minä en Bentleylläni aja kuin motareita, jos ne ei riitä, vaihdan helikopteriin, asun sipoossa meren rannalla ja perheeni on osakkaina kaivostoiminnassa, massia piisaa, sen takaa suomen valtio.

        Sori sori, nyt tuli teekkariosaston huvitoimikunnan presidentiltä lapsus, nykyjään ajankin Teslalla, mut se ja sama, kiitos suomen maaseudelle, sieltä se minun palkka irtoaa.
        Vappu tulee ja vappu menee, hapsut heilumaan, mutta muistakaa 2m etäisyys, jos minut tapaatte hulinoissa.


    • Anonyymi

      Sitten voikin ajaa vielä sen 20-30km/h ylinopeutta siihen päälle.

      • Anonyymi

        Laillisesti toimiminen vaatii taitoa ja älyä. Ylinopeusyrjöiltä sitä ei löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laillisesti toimiminen vaatii taitoa ja älyä. Ylinopeusyrjöiltä sitä ei löydy.

        Pelkkä laillisesti toimiminen ei paljoa vaadi, mutta laillisesti mutta sujuvan nopeasti on jo hieman älyäkin vaativa ajotapa.
        Eli nopein mahdollinen siirtymä lain puitteissa on taitoa vaativa suoritus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä laillisesti toimiminen ei paljoa vaadi, mutta laillisesti mutta sujuvan nopeasti on jo hieman älyäkin vaativa ajotapa.
        Eli nopein mahdollinen siirtymä lain puitteissa on taitoa vaativa suoritus.

        Näin on. Osa idiooteista osaa ajaa ylinopeutta ja kaikki idiootit osaa ajaa hitaammin kuin laki sallii.


    • Anonyymi

      Kun näitä kirjoituksia lukee, niin ei voi välttyä mielikuvalta, että liikenteen suurimmat ongelmat olisivat nuo syystä tai toisesta alle nopeusrajoitusten ajavat, rekat, asuntovaunut, muut peräkärryt, varovaisemmat tai kokemattomat tai hyvinkn kokeneet kuljettajat.
      Tosiasiassahan suurimmat ongelmat liittyvät reippaita ylinopeuksia ajaviin, kärsimättömät ja ohitustaidottomat kuljettajat, oman ajotaitonsa yliarvioivat, kaaharit, liikennesäöntöjä noudattamattomat ja muuten jostain syystä heikon ajo- ja liikkumistaidon omaavat, joiden kyky ei yksinkertaisesti ole riittävä noudattamaan liikennesääntöjä ja yhteispeliä liikenteessä.

    • Anonyymi

      "O1-luokan kevytperävaunua eli luokittelumassaltaan maksimissaan 750-kiloista kärryä vedettäessä ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus kasvaa 1.6.2020 voimaantulevan uuden tieliikennelain myötä kahdeksastakympistä sataan kilometriin tunnissa.

      Monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 km/h. Vaikka uusi laki sallii kesäkuusta alkaen suuremman nopeuden, sitä ei vanhalla kärryllä pidä ylittää."

      Lähde: https://www.is.fi/autot/art-2000006490546.html

      Jotkut vanhat vaunut eivät siis täytä nopeusvaatimuksia.

      • Anonyymi

        Kärryn tyyppikilvessä on merkitty maximinopeus jos se on rajoitettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      218
      7053
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2462
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      36
      1872
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1758
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      332
      1683
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1664
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1661
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1519
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1457
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      337
      1275
    Aihe