En ole muutamiin päiviin täällä käynyt. Näkyyhän täällä olevan muutama asiallinenkin avaus, jopa sarkastisesti hauska, kuten tuo aito-arskan avaus ”Oikeistojohtoinen hallitus olisi toiminut paremmin”, mutta minulla ei nyt ole tarvetta asiallisiinkaan puuttua. Enemmän täällä näkyy olevan ihan muuta, mutta ei ole sopivaa hauskuttaa itseään sellaisten lähettäjien kustannuksella.
Täytyy minun nyt sentään esittää vapputervehdykseni. Vappu mielletään työväen ja ylioppilaiden juhlaksi, ja kai noita kumpiakin on myös tällä palstalla, jopa Keskustan kannattajissa, joten vapputervehdykseni niille kaikille! Itsen en kuulu mihinkään noista ”kasteista”, en ole työväkeä, en ylioppilas enkä kepulainenkaan, mutta aina minäkin olen vappua jotenkin ”juhlistanut”. Aikoinaan hyvinkin riehakkaasti, mutta ”se oli silloin”. Jo kauan vapputapahtumani ovat olleet varsin maltillisia.
Merkittävin vapputapahtuma minulla on jo vuosikymmeniä ollut käynti Huopalahden kirkonmäellä Etelä-Haagassa. Mukavasti siellä aina on joukkoa. Ohjelmassa on lipunnosto ja lippulaulu torviseitsikon säestyksellä, kirkossa pieni hartaustilaisuus, ulkona grillimakkaraa, seurakuntasalissa seurakunnan naisten valmistamaa hernekeittoa, kahvia, munkkeja ja simaa, jota usein pullo on mukaanikin tarttunut.
Huopalahden kirkonmäen vapputapahtumassa ensimmäisen kerran kävin vappuna 1984 silloin vielä Etelä-Haagassa asuneen kihlatun morsiameni kanssa. Pian vapun jälkeen sitten muutimme yhteiseen kotiin ja kesällä meidät vihittiin. Myöhemminkin lähes joka vuosi kävimme tuossa vapputapahtumassa. Kävimme toki vaimoni kanssa muutaman kerran katsomassa myös Havis Amandan lakittamisen; olihan vaimoni ”valkolakkinen”, mutta kelpuutti seuralaisekseen tällaisen ”lakittomankin”.
Leskeysaikanakin lähes joka vappu olen tuossa kirkonmäen tapahtumassa käynyt. Tänä vappuna ei kuitenkaan ole tuota tapahtumaa, ei ”Mantan” lakitusta eikä paljon muutakaan. Vaimoni haudalla, loppusijoituspaikallani Maunulan uurnalehdossa kävin tänään, mutta en vielä laittanut sinne kukkia, kun sää oli kovin koleaa ja aamupäivällä satoi rakeitakin.
Vappuni on nyt entistäkin maltillisempi eli se sujuu täällä kotikaranteenissa. Vapputervehdyksiä olen jo saanut puhelimitse ja sähköpostitse ja olen itsekin niitä muutaman lähetellyt ja lähetänpä nyt tännekin. Vappuni jatkuu tästä vain tv:n mahdollisia vappuohjelmia ja muuta sieltä tulevaa katsellen, lueskellen, vappuista musiikkia kuunnellen, sään salliessa lenkilläkin käyden ja vappuun sopivia ruokia ja hieman juomiakin nautiskellen.
Tuskinpa kovin riehakasta vappua on teillä muillakaan, joten toivotan Teille kaikille vain mahdollisimman viihtyisää vappua! Huomenna käyn vielä avaukseni mahdollisesti tuottamaa katsomassa ja asiallisiin saatan lyhyesti vastatakin, mutta nyt ei muuta kuin Hyvän Yön toivotukset kaikille!
Vapputervehdys!
69
69
Vastaukset
- Anonyymi
Juurihan kävit, et vain muista.
- Anonyymi
Hyvää vappua myös sinulle toveri. Mitähän hyvää Rinne lupaa meille tänä vappuna?
- Anonyymi
Rinne ei ole enää asemassa jossa voisi mitään lupailla. Sannakaan ei voi lupailla vappusatasia, kun sellaisiin ei nyt ole varaa. Hallituksella täysi työ koittaakseen pitää huolta siitä, että ihmisillä olisi mahdollisuus tulla toimeen edes entisillään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rinne ei ole enää asemassa jossa voisi mitään lupailla. Sannakaan ei voi lupailla vappusatasia, kun sellaisiin ei nyt ole varaa. Hallituksella täysi työ koittaakseen pitää huolta siitä, että ihmisillä olisi mahdollisuus tulla toimeen edes entisillään.
Velkarahaa lisää = sosialistit ja vasurit hallituksessa. Jo velkahanat aukesi, aloitettiin lakoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Velkarahaa lisää = sosialistit ja vasurit hallituksessa. Jo velkahanat aukesi, aloitettiin lakoilla.
Bra.
Eipä näy avaukselleni tulleen sellaista, johon tarvitsisi puuttua, joten puhun vähän muusta:
Näihin asti on mediassa ja täälläkin hehkutettu pääministeri Sanna Marinin erinomaista esiintymistaitoa, eikä suotta; kaiken hehkutuksen ansaitsevaa se on ollut. Katsoin eilen illalla A-studion, jossa pääosassa oli opetusministeri Li Andersson, enkä voinut olla ihailematta hänenkään esiintymistään. Niin varmaa ja vakuuttavaa ja hyvin asiantuntevaa se oli.
Ja miten sujuvasti, erinomaisella suomen kielellä Li esiintyykään, vaikka on ruotsinkielinen. Hänen vanhempansahan ovat molemmat ruotsinkielisiä ja ruotsiksi Li on opiskellutkin Åbo Akademissa ja ruotsinkielisissä järjestöissä ja yhdistyksissä hän on toiminut. Vaikka hänen yliopisto-opintonsa ovat keskittyneet kansainväliseen oikeuteen ja valtiotieteiden kandidaatiksi hän on valmistunut, nopeasti näkyy saaneen haltuunsa myös opetusministerin työkentän. Viisas ja tarmokas nainen hän on.
Erinomaisia esiintyjiä on kyllä muissakin naisministereissämme. Sellainen on Kulmunikin, joskin ehkä hieman epävarmemman oloinen, mikä johtunee siitä, että hänen vastuualueellaan valtiovarainministeriössä on suurin epävarmuus siitä, mitä tuleman pitää. Suomen talouden ennustetaan supistuvan 15 %, eli tuettavaa tarvitaan yhä enemmän vaikka valtiolle tulee yhä vähemmän rahaa tukiin jaettavaksi. Entistä enemmän tukea tarvitsisivat myös Kulmunin puolueelle tärkeät maataloustuottajat, joilta tuloja valtiolle tulee vähiten. Teollisuus, kauppa ja palvelut ja niiden kautta työllisyys ovat valtion ja sitä kautta kansankin kannalta tärkeimmät tekijät ja niiden tukeminen olisi tärkeintä, mutta mistä siihen rahat! Siinä on Kulmunille pähkäiltävää niin, että ihme, kun hän niinkin rauhallisena pystyy esiintymään.
Hyviä esiintyjiä ovat muutkin naisministerimme, paljon parempia kuin monetkaan miesministerimme koskaan. Pahasti heidän jälkeensä jää Anti Rinne, niin jäivät myös puheessaan haparoiva Matti Vanhanen, jopa muuten varmanoloinen Paavo Lipponenkin, joka oli ”hidaspuheinen kuin Mooses” - tähän esimerkkiin Paavo itsekin vetosi.
Hyvin huonossa tilanteessa on nyt maamme ja samassa tilanteessa ovat useimmat muutkin maat maailmassamme, mutta onneksi meillä näyttää nyt olevan paremmat, viisaammat ja uskottavammat poliittiset johtajat kuin monessakaan muussa maassa. Onneksi johdossamme ei ole Trumpin kaltaisia möläyttelijöitä. Voimia Teille, nuoret naisjohtajamme. viisautta Teillä näkyy olevan kylliksi!- Anonyymi
Kallis Helsinki veronmaksajille.
https://www.iltalehti.fi/asuminen/a/2012052815624187
Näin vihreätkin jo elelee veronmaksajien kukkarolla, ei enää Koijärvellä teltoissa.
Pääkaupunkiseudulle rakennetaan siirtolaisille asuntoja jossa he asuvat verovaroilla.Asunnot omistaa sijoittajat ja Ay liike jotka eivät maksa veroja. Rakennukset rakentaa ulkomainen halpatyövoima joka ei maksa veroja suomeen mutta suomi maksaa heidän lapsilleen lapsilisät.
Sijoittajat ja Ay liike maksattaa omistuksensa veronmaksajilla ja saa omistukseen asunnot 10 vuodessa ilmaisesti.
(kierrän ärrän nurinpäin Perkele !) - Anonyymi
Li suututti koko opettajakunnan a-studiossa
Hauskat Vaput Kapi. Huolimatta tälläkin palstalla esiintyvästä pääasiassa yhden henkilön äänekkäästä oppositiosta hallituksella on kansakunnan vankkumaton tuki takanaan.
- Anonyymi
Vain teillä sosialisteillä ja vasureilla tuki..25,9% se ei ole enemmistö.
Kiitos! Sama toivotus Sinulle. Minun vappuni tulee kuitenkin olemaan varsin maltillinen, eli sellainen kuin kerron avauksellani.
Joo, ehkä vain yksi ja sama henkilö on kyseessä tuossa tarkoittamassasi, mutta hyvin ahkera hän on. Onneksi uskottavuutensa ja esitystaitonsa eivät ole samaa tasoa ahkeruutensa kanssa;))- Anonyymi
Kommunistit oli Neuvostoliitossa koko kansa, ei suomessa näin ole vähemmistö vasemmistolla 25 % kannatuksella.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Kiitos! Sama toivotus Sinulle. Minun vappuni tulee kuitenkin olemaan varsin maltillinen, eli sellainen kuin kerron avauksellani.
Joo, ehkä vain yksi ja sama henkilö on kyseessä tuossa tarkoittamassasi, mutta hyvin ahkera hän on. Onneksi uskottavuutensa ja esitystaitonsa eivät ole samaa tasoa ahkeruutensa kanssa;))OikeistoSosDem on vapun Bush luona, härkää grillaavat.
Anonyymi kirjoitti:
Kommunistit oli Neuvostoliitossa koko kansa, ei suomessa näin ole vähemmistö vasemmistolla 25 % kannatuksella.
Ymmärryksesi näkyy olevan yhtä onneton kuin kirjallinen esitystaitosi ja laskutaitosikin.
Eduskunta valitaan vaaleilla. Onko kyseessä enemmistö- tai vähemmistöhallitus riippuu siitä, onko hallituspuolueiden kansanedustajilla enemmistö vai vähemmistö eduskunnassa. Tällä hallituksella on takanaan selvä enemmistö, 116 kansanedustajaa 200:sta. Jos et sitäkään tiennyt, luepa tuosta:
https://vaalit.yle.fi/ev2019/fi- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Ymmärryksesi näkyy olevan yhtä onneton kuin kirjallinen esitystaitosi ja laskutaitosikin.
Eduskunta valitaan vaaleilla. Onko kyseessä enemmistö- tai vähemmistöhallitus riippuu siitä, onko hallituspuolueiden kansanedustajilla enemmistö vai vähemmistö eduskunnassa. Tällä hallituksella on takanaan selvä enemmistö, 116 kansanedustajaa 200:sta. Jos et sitäkään tiennyt, luepa tuosta:
https://vaalit.yle.fi/ev2019/fiKansakoulupohjalta ja rottakoulussa lusineen aliupseerin ei paljo kannata kehua laskutaidoillaan, eikä muillakaan taidoilla. Heikoiksi olet ne täällä osoittanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansakoulupohjalta ja rottakoulussa lusineen aliupseerin ei paljo kannata kehua laskutaidoillaan, eikä muillakaan taidoilla. Heikoiksi olet ne täällä osoittanut.
Nopsaan se huominen tuli hömelölle. Kannattaako tuo jatkuva valehtelu, täällähän sinä kyyrötät päivät pitkät yömyöhään.
kapi_ kirjoitti:
https://vaalit.yle.fi/ev2019/fiVähemmistöhallituskin voi olla toimiva jos sillä on opposition tuki luottamuslauseäänestyksissä.
Hyvä esimerkki Fagerholmin hallitus jolla oli Kokoomuksen tuki.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain teillä sosialisteillä ja vasureilla tuki..25,9% se ei ole enemmistö.
Kerropas, miksi hallitus pitäisi muodostaa parlamentin paikkajaon mukaan diktatoorisin perustein? Eihän puolueet kerää mitään yhteiskannatuksia saati että täällä yksittäinen puolue voisi millään todennäköisyydellä saada itselleen yli 50 %:n kannatuksen. Puolueiden määrä jo torppaa sitä mahdollisuutta. Kukin puolue saa oman kannatuksensa ja hakee sillä poliittista sijaa puolueiden välisessä kisassa suuruudesta.
Jos sinun ajatusmallillasi alettaisiin maahan kyhäämään hallituksia, niin ensinnäkin hallitusneuvottelut voitaisiin unohtaa samantien. Miksi "pakkoavioliitossa" tarvitsisi sopia yhtään mitään, koska vaihtoehtoja ei annettaisi? Toisekseen, mikä virka oppositiolle sitten jäisi, jos sen parlamentaarinen asema mitätöitäisiin eli olisi ihan sama kannattaisivatko he vai vastustaisivatko he äänestyksissä? Hallituksissa olisi todennäköisesti kovia kriisejä ja se saattaisi äänestää jopa itseään vastaan opposition tuella, jos sisäinen valtapeli kääntyy hallitusta itseään vastaan. Hallituskoalitiota olisi kivulias muodostaa, koska pääministeripuolueen asemasta saattaisi tulla kovaa poliittista peliä juurikin siksi, koska hallitusohjelmalla ei olisi mitään merkitystä. Kukin hallituspuolue pyrkisi vain seisomaan oman asiansa takana.
Meillä olisi tuolla tavalla maassa aina joko oikeisto- tai vasemmistodiktatuuri riippuen siitä, saisiko oikeisto- tai vasemmistopuolueet yli 50 %:n yhteiskannatusosuuden vaaleissa. Sekö olisi oikeasti kansan ja maan edun mukaista? Veikkaanpa, että siinä kansan sekä maan etu unohtuisi hyvin äkkiä. Eikö parlamentarismin nykysysteemi tunnukin tässä valossa vain melko hyvältä vaihtoehdolta? - Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
https://vaalit.yle.fi/ev2019/fiVasemmisto veks! hallituksesta, ei sinne noin pienenä kuuluisi 25%
Demokratia ei ole sitä että peinenmmät blogit sinne tulee.
Vaikka kuin leuhkasti sanot, kyllä nämä tunnetaan.
Paljon suurempi enemmistö hallitus tulee ilman vasemmistoa.
- Anonyymi
Hyvää vappua vaan
Virtuaalisestihan se tällä kertaa vappupäivän picknic pitää hoitaa, kun ei Ullanlinnanmäelle ole asiaa.
Meillä jo Teams kutsut jaettu, 20 henkilöä tulee picknikille, osa Suomen rajojen ulkopuolella. Itse maaseudun rauhassa, ja jos sääennuste paikkansa pitää, niin ihan aurinkoisissa ja suht lämpimissä olosuhteissa saamme olla. Pöytä katetaan ulkoilmaan ja netin videoyhteys auki.
Pöydässä perinteiset vappu"herkut" aivan Ullanlinnanmäen hengen mukaan; silliä, suolakurkkua, hunajaa, smetanaa, lohipiirakkaa, karitsalihapullia ja tietysti perunasalaattia & nakkeja. Kuohuviiniä varattu tottakait, täll kertaa Luxemburgilaista, Bernard-Massard Cuvée de l'Ecusson Brut. Mielenkiintoinen ja hyvä tuttavuus.
Näin siis täälläKiitos toivotuksistasi! Vappuni on kyllä vain sellainen kuin kerron avauksellani, eli paljon vaatimattomampi kuin Sinulla. Mutta ei minullakaan mitään puutetta ole syötävistä eikä juotavistakaan, mutta vappuseurani on vain etäyhteyksillä.
Mutta jos tässä vielä yhteenkin vappuun tämän jälkeen saan elää, varmaan se vappuni tulee olemaan vilkkaampi, mutta ei tietenkään enää sellainen riehakas, kuin monet vaput olivat joskus kauna, kauan sitten.- Anonyymi
Hienoa herra majuri. Kapi järsii vanikkaa ja Hk:n sinistä. Alepasta saanut halvalla.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Kiitos toivotuksistasi! Vappuni on kyllä vain sellainen kuin kerron avauksellani, eli paljon vaatimattomampi kuin Sinulla. Mutta ei minullakaan mitään puutetta ole syötävistä eikä juotavistakaan, mutta vappuseurani on vain etäyhteyksillä.
Mutta jos tässä vielä yhteenkin vappuun tämän jälkeen saan elää, varmaan se vappuni tulee olemaan vilkkaampi, mutta ei tietenkään enää sellainen riehakas, kuin monet vaput olivat joskus kauna, kauan sitten.Ketä luulet vanhan homepersealiupseerin vaput kiinnostavan??
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Kiitos toivotuksistasi! Vappuni on kyllä vain sellainen kuin kerron avauksellani, eli paljon vaatimattomampi kuin Sinulla. Mutta ei minullakaan mitään puutetta ole syötävistä eikä juotavistakaan, mutta vappuseurani on vain etäyhteyksillä.
Mutta jos tässä vielä yhteenkin vappuun tämän jälkeen saan elää, varmaan se vappuni tulee olemaan vilkkaampi, mutta ei tietenkään enää sellainen riehakas, kuin monet vaput olivat joskus kauna, kauan sitten.Tee niinkuin tuo jolle vastaat. Virtuaalipicnic kavereittesi kanssa.
Ai ei ole kavereita, no siinä tapauksessa... vai niin, ettet osaa myöskään käyttää videoyhteyttä, no siinä tapuksessa...
Hyvää vappua
Vappu on tosiaan monille ollut tärkeä ihmisten kohtaamispäivä, mutta ei ainoa sellainen päivä vuoden kierrossa. Nimittäin vielä oudompi on tulossa kesästä, kun suomalaisilta jäävät väliin lukuisat perinteiset juhlat, kesäteatterit, urheilutapahtumat ja muut yleisötilaisuudet, joissa on tullut käytyä ja niillä henkisiä akkuja täytettyä. Ja kuitenkin ensi kesänkin jälkeen on kohdattava edessä oleva hiljainen ja pimeä vuodenaika.
Kaikesta huolimatta, hyvää vappua sinullekin!- Anonyymi
Noin on nyt, valitettavasti. Ei tule kesäteattereita ei rockfestivaaleja eikä muutakaan. Ei edes urheilutapahtumia, joita olen ollut mahdollisuuksieni mukaan aina paikallakin katsomassa, eikä näin ollen tulla näkemään urheilutapahtumia televisiostakaan.
Tässä nyt siis olemme ja on vain kestettävä toivoen, että näkisi vielä parempaakin - siis minäkin, korkeasta iästäni huolimatta, jollei korona minua kriisiryhmäläistä nappaa.
Kiitokset toivotuksistasi ja samat toivotukset Sinulle! Anonyymi kirjoitti:
Noin on nyt, valitettavasti. Ei tule kesäteattereita ei rockfestivaaleja eikä muutakaan. Ei edes urheilutapahtumia, joita olen ollut mahdollisuuksieni mukaan aina paikallakin katsomassa, eikä näin ollen tulla näkemään urheilutapahtumia televisiostakaan.
Tässä nyt siis olemme ja on vain kestettävä toivoen, että näkisi vielä parempaakin - siis minäkin, korkeasta iästäni huolimatta, jollei korona minua kriisiryhmäläistä nappaa.
Kiitokset toivotuksistasi ja samat toivotukset Sinulle!Ja perhana taas! Jälleen oli rekisteröitymiseni mennyt pois päältä. Tapahtuuko samoin Sinullekin? Kai tapahtuu, sillä yleinen vitsaus kai tämä käytäntö nyt on, mutta minua tarkkasilmäisempänä sen huomaat ennen kuin laitat tänne mitään.
kapi_ kirjoitti:
Ja perhana taas! Jälleen oli rekisteröitymiseni mennyt pois päältä. Tapahtuuko samoin Sinullekin? Kai tapahtuu, sillä yleinen vitsaus kai tämä käytäntö nyt on, mutta minua tarkkasilmäisempänä sen huomaat ennen kuin laitat tänne mitään.
Kyllä tuota on tapahtunut jo pitemmän aikaa. Talvella tilanne on mielestäni jopa ärsyttävämpi sillä tavalla, että kirjautuminen meni pois päältä yhtäkkiä saman saitilla piipahduksenkin sisällä, mutta nykyään yleensä vain, jos on sulkenut sivun välillä.
Mielessäni on käynyt, että pyrkiikö Suomi24 tarkoituksella saada kaikki kommentoimaan nimimerkillä Anonyymi, jotta henkilökohtaista paskaa heitettäisiin vähemmän.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Kyllä tuota on tapahtunut jo pitemmän aikaa. Talvella tilanne on mielestäni jopa ärsyttävämpi sillä tavalla, että kirjautuminen meni pois päältä yhtäkkiä saman saitilla piipahduksenkin sisällä, mutta nykyään yleensä vain, jos on sulkenut sivun välillä.
Mielessäni on käynyt, että pyrkiikö Suomi24 tarkoituksella saada kaikki kommentoimaan nimimerkillä Anonyymi, jotta henkilökohtaista paskaa heitettäisiin vähemmän.Pitkän loppuviestini heitettyäni tuohon vielä:
Joo, noin lienee kuin sanot. Mutta olisikohan syy tuo, sillä kyllä sitä paskaa tulee enemmän anonyymina kuin rekisteröityneenä. Palaan vielä tuossa aikaisemmin sanomaasi:
Ei ole nyt Rautavaara-päiviäkään, jotka ovat aina kesä-heinäkuun vaihteessa, ja toistakymmentä vuotta olen aina niillä käynyt ja niillä viettänyt syntymäpäiväänikin, joka on 1.7. Paitsi 75- ja 80 vuotta täyttäessäni olin synttärimatkalla ulkomailla.
Olen siis syntyisin Rautavaaralta - kuten käy ilmi tuosta loppuviestistänikin - ja niillä päivillä olen tavannut monia lapsuudenystäviänikin, joita tulee sinne muualta Suomesta ja Ruotsistakin ja asuuhan niitä vielä muutama siellä rautavaarallakin. Puhelimitse ja sähköpostitse olemme nyt muutamien kanssa vapputervehdyksiäkin vaihtaneet.
Onhan avaukselleni tullut muutama asiallinenkin viesti ja niihin olen vastaillut. Enemmän on tullut asiatonta, mutta yhteen typerään sellaiseenkin vastasin. Enempään en näe nyt olevan aihetta.
Avauksellani eilen toin esille vappumuistojani. Tällaisilla vanhuksilla on tapana muistella menneitä - jos heillä muisteltavaa on ja muisti vielä jotenkin pelaa. Avaukseni muistelot näkyvät erästä kovin innostaneen;)) Muistelenpa sitten lopuksi vielä vähän lisääkin, vappumuistoissa kuitenkin pysyen:
Hamassa nuoruudessani varmaan koin kuuluvani työväen luokkaan, sillä töitähän aina tein jo 16-vuotiaasta alkaen niillä itseni elättäen. Yleensä kovin pienellä palkalla, kun niissä töissä silloin - 1950-luvun alkupuolella - ei varmaan ollut mitään työehtosopimuksiakaan. Tietysti siksikin kävin Hakaniemessä katsomassa järjestyneemmän työväen vapputapahtumia. Kävin minä sitten sotilasaikananikin kyseistä tapahtumaa joskus katsomassa, tietysti siviilipuvussa, sillä vaikka olin alamme ammattiyhdistysmiehiä, ei siellä meidän liittomme ollut marssimassa. Olen vielä joskus myöhemminkin käynyt, mutta ei se minua ole enää kiinnostanut ja pian olen löytänyt viihdyttävämpää vappuhuvia.
1960-luvun alun lähipiiristäni tuli mieleeni muisto - hauska tai ei - mutta kerron sen kuitenkin:
Joukko-osastomme kaksi kersanttia jopa sotilaspuvuissaan olivat kyseistä Hakaniemen vapputapahtumaa katsomassa ja toinen kersanteista vahvoissa ”vappusimoissaan” liittyi jonkin lippukulkueen hännille ja alkoi sieltä antaa marssikomentoaan ”vasen, vasen, yks kaks, yks kaks jne.” Hän oli siis johtamishaluinen SOTILAS, mutta järjestystä valvomassa ollut poliisi noukki kersantin pois kulkueesta. Kai poliisi olisi vienyt hänet putkaan, mutta kersanteista selväpäisempi ehdotti, että kun teillä on tuo auto, viekää meidät sillä Santahaminaan, asia kyllä selvitetään siellä.
Poliisi suostui pyyntöön, ja auto oli jo lähellä Santahaminaa kun tuo ”vappusimoissaan” ollut kersantti vetäisi poliisin koppalakin tämän silmille ja mölähti ”bööö”. Poliisi oli jo kääntämässä autoaan takaisin, mutta selvemmän kersantin pyynnöstä vei kuitenkin kaverukset Santahaminaan. Ilmeisesti tuon poliisin kautta tapahtumasta tuli tieto pataljoonamme komentajalle ja ainakin tiukkaan puhutteluun kersantti joutui, en muista, saiko hän siitä putkarangaistuksen. Myöhemmin hän kyllä sai sellaisia muistakin syistä ja lyhyeksi hänen sotilasuransa jäi.
xxx
Sitten vielä Huopalahden kirkonmäen vapputapahtumasta joskus yli 10 vuotta sitten: Tapasin siellä silloin seurakunnan pappina - ei kai sentään kirkkoherrana - olleen entisen risupartaisen ”punapapin” Terho Pursiaisen. Juttelimme jonkin aikaa, sillä olemmehan molemmat syntyjämme ”raatavuaran poekia”. Hänen setänsä Toimi Pursiainen oli pitkäaikainen Rautavaaran kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kuulemma sanoi veljenpojastaan ”Terho on terävä poeka, voan kun se on niin ratikaali”. Ei ole Terho enää risupartainen, ei kai kovin radikaalikaan; tässä hänestä enemmän, ehkä yllättävääkin, kun esim. jo neljännessä avioliitossaan näkyy pappismies olevan:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Terho_Pursiainen
Vielä vain toistan jo avaukseni lopuksi esittämäni: Hauskaa tai ainakin viihtyisää vappua kaikille!- Anonyymi
Mihinpä korpikommunisti olisi aatteestaan päässyt. Se on aina näkynyt ja kuulunut sinusta.
- Anonyymi
Saitko erektion?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saitko erektion?
Sinua selvästi haittaa, jos jotkut voivat keskustella asiallisesti sovussa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinua selvästi haittaa, jos jotkut voivat keskustella asiallisesti sovussa?
Tietenkin se haittaa. Jos kaikki keskustelisivat sovussa niin mihin se jättää meidät trollit? Kyllä meidänkin täytyy saada trollailla.
Täytyipä vielä pistäytyä tällä avauksellani, kun vappurientoni eivät nyt sitä estä. Eihän tälle viimekäyntini jälkeen näy enää kovin merkittävää tulleen, mutta nettiuutisia selattuani esille tuli mielestäni merkittävääkin.
Ensiksi totean, että aamupäivällä tuossa ylempänä Li Anderssonin eilistä A-studioesiintymistä kehaistessani annoin tunnustusta myös Katri Kulmunille näin:
”Erinomaisia esiintyjiä on kyllä muissakin naisministereissämme. Sellainen on Kulmunikin, joskin ehkä hieman epävarmemman oloinen, mikä johtunee siitä, että hänen vastuualueellaan valtiovarainministeriössä on suurin epävarmuus siitä, mitä tuleman pitää. Suomen talouden ennustetaan supistuvan 15 %, eli tuettavaa tarvitaan yhä enemmän vaikka valtiolle tulee yhä vähemmän rahaa tukiin jaettavaksi. Entistä enemmän tukea tarvitsisivat myös Kulmunin puolueelle tärkeät maataloustuottajat, joilta tuloja valtiolle tulee vähiten. Teollisuus, kauppa ja palvelut ja niiden kautta työllisyys ovat valtion ja sitä kautta kansankin kannalta tärkeimmät tekijät ja niiden tukeminen olisi tärkeintä, mutta mistä siihen rahat! Siinä on Kulmunille pähkäiltävää niin, että ihme, kun hän niinkin rauhallisena pystyy esiintymään”.
Kovassa paikassa Katri on tässä tilanteessa. Vappupuheessaan näkyy sanoneen, että kaikkia suunniteltuja uudistuksia pitää siirtää, sillä niihin ei ole varaa, kun entisistä velvoitteistaan selvitäkseenkin valtio joutuu ottamaan lisävelkaa ainakin toistakymmentä miljardia euroa. Huh huh!
Eikä Katrin ehdokkaasta Päivi Nergistä taida tulla valtiovarainministeriön kansliapäällikköä, kun nimitystä on jälleen siirretty ja asia on nyt oikeusoppineiden tahojen punninnassa.
Hyvin Katri on ”pokkansa pitänyt” tässäkin tilanteessa, siitä suuri tunnustus hänelle! Varmaan kuitenkin hänen sisimmässään käy nyt melkoinen myllerrys. Sääliksi käy Katria - joka olemukseltaan on kuin Rovaniemen Irma, johon olin rakastunut siellä Lapissa ollessani vähän ennen sotaväkeen tuloani. Siis äskettäin. Olen tainnut siitä kertoakin.
”Kuoharipullosta” juuri kaadoin loput lasiini, jota kohottaen toivotan vielä kerran teille kaikille hauskaa - no, ainakin viihtyisää vappua!Hauskaa vappua myös sinulle vanha faitteri. Itse olen juhlistanut vappua parilla lasillisella ponchaa. Puistossa käymme kävelyllä parin tunnin kuluttua. Siinä menee nyt sitten vappu jonka jokainen suomalainen varmasti muistaa koronavappuna myöhemmin.
aito-arska kirjoitti:
Hauskaa vappua myös sinulle vanha faitteri. Itse olen juhlistanut vappua parilla lasillisella ponchaa. Puistossa käymme kävelyllä parin tunnin kuluttua. Siinä menee nyt sitten vappu jonka jokainen suomalainen varmasti muistaa koronavappuna myöhemmin.
Kun nyt vielä palstan avasin ja näin tuon viestisi, täytyy minun vanhana faitterina kiittää siitä Sinua, vanhaa faitteria!
Olen minäkin siellä Madeiralla nauttinut ainakin kerran sitä ponchaa. Se taitaa olla ihan paikallinen juoma? Ihan hyvä, raikas juoma se muistaakseni on. Eikö olekin väriltään keltainen; tehdäänkö se appelsiinista tai sitruunoista? Mikähän sen alkoholiprosentti lienee, mutta muistaakseni kivasti se hieman päässäkin kihahti.
Tuo jo tyhjentämäni vappujuoma-pulloni oli ihan Alkosta ostamaani italialaista Villa Conchi Cavaa, ei pahaa sekään. On sitä vielä toinenkin pullo jääkaapissa, mutta nyt tätä ”riehakasta vappuiltaani” tv-tarjonnan myötä jatkaessani valkoviinilasillinenkin on jo tullut nautituksi ja taidan ottaa vielä toisenkin ennen vuoteeseen menoani, mutta ei mitään vahvempaa tänä iltana, ei edes lempijuomaani gin-tonicia.
Oikein hyvää jatkoa Sinulle siellä Madeiran ihanalla saarella, josta toivottavasti maltat tulla vielä tänne Suomeenkin sitten, kun palaamiselle ei ole enää rajoituksia!kapi_ kirjoitti:
Kun nyt vielä palstan avasin ja näin tuon viestisi, täytyy minun vanhana faitterina kiittää siitä Sinua, vanhaa faitteria!
Olen minäkin siellä Madeiralla nauttinut ainakin kerran sitä ponchaa. Se taitaa olla ihan paikallinen juoma? Ihan hyvä, raikas juoma se muistaakseni on. Eikö olekin väriltään keltainen; tehdäänkö se appelsiinista tai sitruunoista? Mikähän sen alkoholiprosentti lienee, mutta muistaakseni kivasti se hieman päässäkin kihahti.
Tuo jo tyhjentämäni vappujuoma-pulloni oli ihan Alkosta ostamaani italialaista Villa Conchi Cavaa, ei pahaa sekään. On sitä vielä toinenkin pullo jääkaapissa, mutta nyt tätä ”riehakasta vappuiltaani” tv-tarjonnan myötä jatkaessani valkoviinilasillinenkin on jo tullut nautituksi ja taidan ottaa vielä toisenkin ennen vuoteeseen menoani, mutta ei mitään vahvempaa tänä iltana, ei edes lempijuomaani gin-tonicia.
Oikein hyvää jatkoa Sinulle siellä Madeiran ihanalla saarella, josta toivottavasti maltat tulla vielä tänne Suomeenkin sitten, kun palaamiselle ei ole enää rajoituksia!Poncha on paikallinen perinteinen juoma. Perustaltaanhan se on sokeriruokosta tislattua viinaa (40-60%). Saahan sitä raakana myös, jopa parista baarista mutta kukapa pontikasta pitää.
Jalostettua laimennettua ponchaa jossa joka hunajaa ja appelsiinimehua tai sitruunamehua myydään kaupossa pullotettuina 30-40% vahvuisina. Se on kylmänä ja jäiden kanssa mukava juoma.
Kaduilla, kojuissa ja baareissa sitä myydään ulos kyseisen paikan sekoitteena jossa isohkossa kulhossa sekoitetaan paikan valinnan mukainen (paikan oman salaisen reseptin mukainen) poncha. Sekoitin on nimeltään caralhinho joka on hauskan näköinen puinen vispilämäinen härpäke jota pyöritetään kämmenien välissä kun juomaa sekoitetaan. Täällä on monella oma suosikkibaarinsa jonka poncha kertojan mukaan aina parempaa kuin muualla.
Kansainvälisesti tunnettu drinkki caipirinha perustuu ponchaan joka on taas Brasilian lahja juovalle maailmalle. Brasilia on vanha Portugalin siirtomaa ja siksi se on maailman suurin portugalin-kielinen valtio.
Poncha on todellakin petollinen juoma ja kokematon saattaa saada siitä jalat alta vievän juhlakokemuksen jos sitä nauttii liian paljon. Se on petollinen siksi koska se on hyvänmakuinen koska sokeriruokomainen viinanmaku ei ole kitkerä ja perusosa hunaja ja appelsiini tai sitruuna antavan hyvän maun. Ponchan nauttimisen kolme kultaista sääntöä. 1. Laimenna. 2. Viilennä. 3. Ei liikaa.
Yhteisö jossa asumme täällä, sanottakoon sitä vaikka kyläksi kaupunginosassa, järjesti grillaustapahtuman jossa oli elävää musiikkia. Kävimme siellä ja olihan se hieno tapahtuma. Nuorisolla taisi olla omat tapahtumansa jossain koska heitä ei juuri näkynyt, vain varttuneempaa väkeä. Järjestäytynyttä ja ohjattua toiminta oli kuitenkin jossa turvaväleistä pidettiin huolta.
Tämänlainen on korona-arki Montessa Funchalissa vappunan anno domini 2020.
Hauskaa Vappua vaan!
Kahdestaan tässä vaimon kanssa vappua vietetään. Olen pariin kertaan kumartanut syvään ja pyytänyt, että aletaankos dansaamaan. En ole vielä kelvannut, kun olen kuulemma köntys, mitä toki olenkin. Mutta aina ovat kaikki muut naiset kehuneet tanssitaitojanikin. Ehkä sitten kohteliaisuudesta. Lapset perheineen kävivät ulkovisiitillä. Muistavat aina, mikä on mukavaa.
Pikkasen on näitä perinteisiä piknik-herkkuja tässä tehty ja skumppaa kohtuullisesti nautittu. Ulkona on vaan niin pirun kylmä, ettei sinne oikein tee mieli istuskelemaan.
Yksinään karanteeniin joutuneiden tilanne aika lailla surettaa. Meilläkin on muutamia tällaisia tuttuja, joihin olemme nyt yrittäneet olla yhteydessä tavallista enemmän. Siihen kehotan muitakin. Eivät nämä omat tutut ole tilanteesta moksiskaan, mutta ymmärrän, että tosiyksinäisiä tällainen voi ahdistaaa.
Nostetaan malja yksinäistenkin kunniaksi.Aito-arskan viestiin vastineeni heitettyäni huomasin, että viesti on tullut Sinultakin. Näin ollen olen tainnut saada viestit jokaiselta tällä palstalla rekisteröityneinä esiintyvältä asiakirjoittajilta - arskan lisäksi myös pystyyn_kuollelta ja OiskSosDmiltä - niin Ihan polleasti nyt ylpeilen sellaisesta samastani huomiosta!
Joo, koleanpuoleinen sää on nyt myös täällä Suomen eteläisellä palmurannikolla, mutta pikkulinnut kuitenkin ovat jo kevätpuuhissaan, sinitiainen näkyy rakentavan pesäänsä tuohon pihani linnunpönttöön.
Olen kai niitä yksinäisenä karanteeniin joutuneita, joiden tila sinua surettaa. Älä turhaan sure ainakaan minun vuokseni, sillä mm. etäyhteyksieni johdosta ja muutenkin ainakin minulla kaikki on - no, jos ei parhaalla mahdollisella tavalla, niin ainakin ihan hyvin.
Kiitos toivotuksistasi ja hyvää vappua myös Sinulle!- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Aito-arskan viestiin vastineeni heitettyäni huomasin, että viesti on tullut Sinultakin. Näin ollen olen tainnut saada viestit jokaiselta tällä palstalla rekisteröityneinä esiintyvältä asiakirjoittajilta - arskan lisäksi myös pystyyn_kuollelta ja OiskSosDmiltä - niin Ihan polleasti nyt ylpeilen sellaisesta samastani huomiosta!
Joo, koleanpuoleinen sää on nyt myös täällä Suomen eteläisellä palmurannikolla, mutta pikkulinnut kuitenkin ovat jo kevätpuuhissaan, sinitiainen näkyy rakentavan pesäänsä tuohon pihani linnunpönttöön.
Olen kai niitä yksinäisenä karanteeniin joutuneita, joiden tila sinua surettaa. Älä turhaan sure ainakaan minun vuokseni, sillä mm. etäyhteyksieni johdosta ja muutenkin ainakin minulla kaikki on - no, jos ei parhaalla mahdollisella tavalla, niin ainakin ihan hyvin.
Kiitos toivotuksistasi ja hyvää vappua myös Sinulle!Niin, olemme kaikki vähän erilaisia, toiset introvertteja, toiset ekstroverttejä. Itse olen enemmän jälkimmäinen eli yksinäisyys ahdistaisi, jos se olisi totaalista. Pidän yksinäisyyttä ihan kansantautina jo ennen tätä koronaaikaakin ja siksi olen suhtaunut ihan sympaattisesti esim. siihen, että ihmiset voivat tutustua netin kautta tai vaikkapa morsian maajussille -ohjelmiin. Ja vältän tietoisesti pilkkaamasta ketään, jota yksinäisyys painaa. Siis asia surettaa minua noin yleisesti ja varmaan sinunkaltaisilla on riittävästi yhteyksiä lapsiin ja ystäviin yms.
Lapsille, joilla ei ole vielä elämänkokemusta, yksinäisyys voi olla kova juttu, ihan elämän ja kuoleman kysymys. Nimenomaan lapsilta ja nuorilta toivoisi talvisodan henkeä eli sitä, ettei kaveria jätetä. Ymmärrän myös nuoria, jotka vähän rikkovat näitä koronasääntöjä, koska oli se kyllä yhtä piinaa omassa lapsuudessa, jos yhden kokonaisen päivän joutui sairauden tai huonon sään vuoksi olemaan vain kotona eikä kavereiden kanssa. Ihminen on kuitenkin hyvin sosiaalinen eläin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, olemme kaikki vähän erilaisia, toiset introvertteja, toiset ekstroverttejä. Itse olen enemmän jälkimmäinen eli yksinäisyys ahdistaisi, jos se olisi totaalista. Pidän yksinäisyyttä ihan kansantautina jo ennen tätä koronaaikaakin ja siksi olen suhtaunut ihan sympaattisesti esim. siihen, että ihmiset voivat tutustua netin kautta tai vaikkapa morsian maajussille -ohjelmiin. Ja vältän tietoisesti pilkkaamasta ketään, jota yksinäisyys painaa. Siis asia surettaa minua noin yleisesti ja varmaan sinunkaltaisilla on riittävästi yhteyksiä lapsiin ja ystäviin yms.
Lapsille, joilla ei ole vielä elämänkokemusta, yksinäisyys voi olla kova juttu, ihan elämän ja kuoleman kysymys. Nimenomaan lapsilta ja nuorilta toivoisi talvisodan henkeä eli sitä, ettei kaveria jätetä. Ymmärrän myös nuoria, jotka vähän rikkovat näitä koronasääntöjä, koska oli se kyllä yhtä piinaa omassa lapsuudessa, jos yhden kokonaisen päivän joutui sairauden tai huonon sään vuoksi olemaan vain kotona eikä kavereiden kanssa. Ihminen on kuitenkin hyvin sosiaalinen eläin.Ymmärrän hyvin kapin yksinäisyyden. Kaikki naissuhteet päättyneet eroon, lapset eivät käy eivätkä soita, vain muutama punatoveri lähettää vapputerveisiä palstan välityksellä. Väkisinkin tulee hulluksi, katsellessa ränsistyneen asunnon seiniä ja tietäen että elinaikaa on vähän. Voimia sinulle kapi.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Aito-arskan viestiin vastineeni heitettyäni huomasin, että viesti on tullut Sinultakin. Näin ollen olen tainnut saada viestit jokaiselta tällä palstalla rekisteröityneinä esiintyvältä asiakirjoittajilta - arskan lisäksi myös pystyyn_kuollelta ja OiskSosDmiltä - niin Ihan polleasti nyt ylpeilen sellaisesta samastani huomiosta!
Kiitos toivotuksistasi ja hyvää vappua myös Sinulle!Opettele kirjoittamaa tai lopeta tuo ryyppääminen.
Tavallinen vappupäivän aamu on ollut, siis kuten yleensä aina vappuina. Eli pienoinen kankkuna, vaikka en nauttinut eilen kuohuviiniä ja valkoviiniä vahvempaa. Täytyy taas siirtyä iltadrinkeissäni lempijuomiini gin-toniciin ja viskiin, en niistä koskaan kankkusta saa. No, ehkä johtuu siitä, että nautin niitä paljon maltillisemmin.
Jo varhain aamupäivällä kävin kuitenkin useamman kilometrin sauvakävelylenkillä keskuspuiston aarniometsien hiekkateillä, ja sinne jäi kankkunen.
Paljon minulla oli vapun merkeissä etäyhteyksiä jo eilen, tietenkin poikiini ja heidän perheisiinsä, myös poikieni äitiin - ex-vaimooni, jonka kanssa minulla jo kauan on ollut oikein hyvät välit. Myös omiin sisaruksiini ja moniin ystäviini ja armeija-aikaisiin sekä valiolaisiin entisiin työtovereihini. Vielä tänäänkin on muutama puhelintervehdys tullut; mm. seuraajaltani siinä toimiupseerikunnan ykköstehtävässä Pääesikunnassa. Hän tietenkin on niitä punatovereitani, joihin eräs näkyy tuossa viittaavan.
Ei minulla enää mitään kankkusta ole, mutta sen verran nuhjuinen olo vielä kuitenkin, että en viitsi alkaa laittaa parempaa ruokaa, en viitsi edes lämmittää mikrossa jo eilen pakkasesta ottamaani karjalanpaistia, kun sille pitäisi keittää perunat. Tyydyn nyt vain lämmittämään Knorrin pussissa olevan chicken noodle soupin ja sen kanssa syön voileivän normaalia tuhdimmilla päällysteillä, jälkiruoaksi jääkaapista ”sekametelisoppaa” - ja sitten päivälevoille.
Illemmalla olen varmaan jo pirteämpi ”vappuriehoihini”, eli tv:n ääreen, josta näkyy tulevan yhtä ja toista, ja jos ne eivät miellytä, digiboxini tallentamina on kivaakin. Onhan tämä vappu erilainen kuin ovat yleensä aina olleet, mutta kuluu se näinkin ihan hyvin. Moi!- Anonyymi
Kovasti on Jormalla asiaa melkein Keskustan politiikasta. HO HOO, HO HOO!
Tiedät kuka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovasti on Jormalla asiaa melkein Keskustan politiikasta. HO HOO, HO HOO!
Tiedät kukaJormalla on kova halu puhua asiaa..itsestään. Eipä minulla muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jormalla on kova halu puhua asiaa..itsestään. Eipä minulla muuta.
Minusta ymmärrettävämpi halu kuin halu puhua muista keskustelijoista. Puhu silti toki Jormasta jos hän on sinulle kiinnostavinta.
- Anonyymi
Täällä se ääliö määkii täyttä keskusta-asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä se ääliö määkii täyttä keskusta-asiaa.
Mielikuvitusmatkalla Arskana näyttää olevan. HO HOO!
Minä S
Kun tuossa edellisessä viestissäni avaukselleni hieman valittelin oloani, sanoin, että ”illemmalla olen varmaan jo pirteämpi”, ja niin olen ollut. Monia viestejäkin olen tänne heitellyt.
Nyt tässä jo iltapesuilla käytyäni - saunon vasta huomenna - ja jo pyjamassani vuoteeseen mennessäni täytyi vielä pistäytyä siksi, kun hieman ihmettelin sitä, miksi joku haluaa esiintyä täällä minuna ja Mielipidepankkina. Asiaa enemmän ajateltuani en sitä enää ihmettele, sille on selvä selitys:
Tuollaisen täytyy olla todella tyytymätön siihen, mitä hän itse on. Tunnustus hänelle siitä, että ymmärtää oikein itsensä, olemuksensa ja tilansa. Mutta ihmettelen kuitenkin sitä, miksi hänen täytyy noin se julkistaa? No, tarkemmin ajateltuani en ihmettele sitäkään: hänen älynsä on tietysti samaa tasoa kuin hän on muutenkin.
Näissä oivaltavissa ajatuksissa vain Hyvän Yön toivotukset kaikille, jopa edellä tarkoittamallenikin, vaikka varmaan vain minä ja muutamat muut asiakirjoittajat vaivaamme häntä unissaankin, jos hän edes sellaisiin pääsee!- Anonyymi
Yliväbel Orhonen sai entisestäänkin sekavan pääsi täysin tilttiin. Ei taida aliupseeri saada unta ensi yönä kun miettii moisia asioita....:))
- Anonyymi
Kapin sisällä sykkii keskustalainen sydän. Vaikka haukkuu ja ivaa keksustalaisia, siltikin, ei muuten täällä olisi. Keskusta sikälikin hyvä valinta, kun saa olla keskellä pitää kaiteista kummallakin kädellä kiinni, ei tuulet ja tuiverrukset silloin haittaa tee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kapin sisällä sykkii keskustalainen sydän. Vaikka haukkuu ja ivaa keksustalaisia, siltikin, ei muuten täällä olisi. Keskusta sikälikin hyvä valinta, kun saa olla keskellä pitää kaiteista kummallakin kädellä kiinni, ei tuulet ja tuiverrukset silloin haittaa tee.
Olet aivan oikeassa. Kapihan on imenyt keskustalaisuutensa jo karjakkoäitinsä maidosta.
Aate elää hänessä hamaan tappiin, vaikka yrittää muka näytellä demaria. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä ja milloin Kapi on haukkunut ja ivannut keskustalaisia? Eiköhän se ole noiden kahden palstapellen, Pankkomajurin ja Aisa-Ossin keksimää juttua. Hehän hänen kimpussaan jatkuvasti roikkuvat. Toisekseen, kumpikaan heistä ei ole pätkääkään keskustalainen. Näkeehän se jo kirjoituksistakin.
Anonyymi kirjoitti:
Missä ja milloin Kapi on haukkunut ja ivannut keskustalaisia? Eiköhän se ole noiden kahden palstapellen, Pankkomajurin ja Aisa-Ossin keksimää juttua. Hehän hänen kimpussaan jatkuvasti roikkuvat. Toisekseen, kumpikaan heistä ei ole pätkääkään keskustalainen. Näkeehän se jo kirjoituksistakin.
Huomenta! Huomiosi on oikea, en ole täällä koskaan haukkunut ja ivannut keskustalaisia. Heidän puoluettaan ja eräitä poliitikkojaan olen kyllä kritisoinutkin, jos - ja melko usein kun - sille aihetta on ollut.
Mutta olen myös antanut niin puolueelle kuin sen poliitikkojen tekemisille myös tunnustusta, jos sellaiselle on aihetta ollut. Viime aikoina on taas ollut, ja niinpä olen antanut kepulle tunnustusta vastuuntunnostaan lähteä mukaan hallitukseen, vaikka puolue koki vaaleissa rökäletappion - joka tietenkin johtui siitä, että puolueen politiikka ei ollut puolueen kannattajien mieleen. Viime aikoina olen useampaan kertaan kehaissut heidän eräitä poliitikkojaankin, erityisesti Katri Kulmunia, mutta myös Mika Lintilää ja ainakin kerran myös Antti Kurvista hänen erään televisioesiintymisensä johdosta.
Olen läheisestikin tuntenut monia kyseisen puolueen kannattajia, joita olen hyvästä syystä arvostanut. Sellainen oli mm. Valion tiedotusjohtajana toiminut Marjatta V,, joka oli ministerinäkin ja silloin hänestä joskus sanottiin, että hän on hallituksen ainoa mies. Valiolla työtovereinani oli myös eräitä nuoremman polven julkikepulaisia, joista ainakin yksi nousi ihan merkittävään asemaan puolueessaan. Oikein hyviä, kyvykkäitä ja rehtejä ihmisiä hekin kaikki olivat.
Sitten vielä eräs vanhempi muisto: Ensimmäinen vaimoni, lasteni äiti, oli maatalontyttö Karvialta. Hänen äitinsä, siis anoppini oli innokas kepulainen eli maalaisliittolainen silloin. Lomailimme usein vaimoni lapsuuskodissa. Anoppini usein alkoi minulle ylistää maalaisliittoa ja vaieten sitä olin jo monta kertaa kuunnellut. Kerran sitten, olinkohan tuolloin vielä ylikersantti tai vääpeli - lopulta sanoin: Ymmärränhän minä, että Sinä olet maalaisliiton kannattaja. Et olisi järki-ihminenkään, jos et sitä olisi. Mutta ymmärtänet, että minä en voi olla kyseisen puoleen kannattaja; jos sitä olisin, en olisi, en olisi järki-ihminen. Siihen loppuivat anoppini yritykset tehdä minusta maalaisliittolaista!
Ensimmäisen kerran elämässäni tulin tuntemaan kovin epämiellyttäviä kepulaisia vasta tällä palstalla. Ensimmäinen sellainen oli City-Keskusta nikkiä käyttänyt S. Hietanen. No, ei kai hän ollut oikea keskustalainen, kun sai potkut puolueesta ja persu hänestä sitten tuli. Luulenpa, olen melko varmakin siitä, että nytkin täällä keskustalaisina esiintyvistä monikaan ei ole sellainen oikeasti, ovat vain tyhjänpäiväistä ja tyhjäpäistä joutosakkia, jotka pystyvät vain tuollaiseen, jota heiltä jatkuvasti nähdään. Minä olen joutunut heidän erityiskohteekseen siksi, kun näkevät minun pystyvän niin paljon parempaan, että joitain kirjoituksiani poimivat omiksi avauksikseenkin niitä omiin nimiinsä ottaen.- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Huomenta! Huomiosi on oikea, en ole täällä koskaan haukkunut ja ivannut keskustalaisia. Heidän puoluettaan ja eräitä poliitikkojaan olen kyllä kritisoinutkin, jos - ja melko usein kun - sille aihetta on ollut.
Mutta olen myös antanut niin puolueelle kuin sen poliitikkojen tekemisille myös tunnustusta, jos sellaiselle on aihetta ollut. Viime aikoina on taas ollut, ja niinpä olen antanut kepulle tunnustusta vastuuntunnostaan lähteä mukaan hallitukseen, vaikka puolue koki vaaleissa rökäletappion - joka tietenkin johtui siitä, että puolueen politiikka ei ollut puolueen kannattajien mieleen. Viime aikoina olen useampaan kertaan kehaissut heidän eräitä poliitikkojaankin, erityisesti Katri Kulmunia, mutta myös Mika Lintilää ja ainakin kerran myös Antti Kurvista hänen erään televisioesiintymisensä johdosta.
Olen läheisestikin tuntenut monia kyseisen puolueen kannattajia, joita olen hyvästä syystä arvostanut. Sellainen oli mm. Valion tiedotusjohtajana toiminut Marjatta V,, joka oli ministerinäkin ja silloin hänestä joskus sanottiin, että hän on hallituksen ainoa mies. Valiolla työtovereinani oli myös eräitä nuoremman polven julkikepulaisia, joista ainakin yksi nousi ihan merkittävään asemaan puolueessaan. Oikein hyviä, kyvykkäitä ja rehtejä ihmisiä hekin kaikki olivat.
Sitten vielä eräs vanhempi muisto: Ensimmäinen vaimoni, lasteni äiti, oli maatalontyttö Karvialta. Hänen äitinsä, siis anoppini oli innokas kepulainen eli maalaisliittolainen silloin. Lomailimme usein vaimoni lapsuuskodissa. Anoppini usein alkoi minulle ylistää maalaisliittoa ja vaieten sitä olin jo monta kertaa kuunnellut. Kerran sitten, olinkohan tuolloin vielä ylikersantti tai vääpeli - lopulta sanoin: Ymmärränhän minä, että Sinä olet maalaisliiton kannattaja. Et olisi järki-ihminenkään, jos et sitä olisi. Mutta ymmärtänet, että minä en voi olla kyseisen puoleen kannattaja; jos sitä olisin, en olisi, en olisi järki-ihminen. Siihen loppuivat anoppini yritykset tehdä minusta maalaisliittolaista!
Ensimmäisen kerran elämässäni tulin tuntemaan kovin epämiellyttäviä kepulaisia vasta tällä palstalla. Ensimmäinen sellainen oli City-Keskusta nikkiä käyttänyt S. Hietanen. No, ei kai hän ollut oikea keskustalainen, kun sai potkut puolueesta ja persu hänestä sitten tuli. Luulenpa, olen melko varmakin siitä, että nytkin täällä keskustalaisina esiintyvistä monikaan ei ole sellainen oikeasti, ovat vain tyhjänpäiväistä ja tyhjäpäistä joutosakkia, jotka pystyvät vain tuollaiseen, jota heiltä jatkuvasti nähdään. Minä olen joutunut heidän erityiskohteekseen siksi, kun näkevät minun pystyvän niin paljon parempaan, että joitain kirjoituksiani poimivat omiksi avauksikseenkin niitä omiin nimiinsä ottaen.Kansakoulupohjainen evp aliupseeri ei pysty muuhun kuin suoltamaan soopaa itsestään.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Ensimmäisen kerran elämässäni tulin tuntemaan kovin epämiellyttäviä kepulaisia vasta tällä palstalla. Ensimmäinen sellainen oli City-Keskusta nikkiä käyttänyt S. Hietanen. No, ei kai hän ollut oikea keskustalainen, kun sai potkut puolueesta ja persu hänestä sitten tuli. Luulenpa, olen melko varmakin siitä, että nytkin täällä keskustalaisina esiintyvistä monikaan ei ole sellainen oikeasti, ovat vain tyhjänpäiväistä ja tyhjäpäistä joutosakkia, jotka pystyvät vain tuollaiseen, jota heiltä jatkuvasti nähdään. Minä olen joutunut heidän erityiskohteekseen siksi, kun näkevät minun pystyvän niin paljon parempaan, että joitain kirjoituksiani poimivat omiksi avauksikseenkin niitä omiin nimiinsä ottaen.Ei ole edelleenkään pienintäkään merkkiä kenestäkään muusta törkyilijästä kuin Sinä.
Oikia aito S - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole edelleenkään pienintäkään merkkiä kenestäkään muusta törkyilijästä kuin Sinä.
Oikia aito SÄlä puhu pääsi sisällä olevasta. Katso peiliin, näet sen pahimman törkyilijän, oikiasti aidon palstan pilaajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansakoulupohjainen evp aliupseeri ei pysty muuhun kuin suoltamaan soopaa itsestään.
Onko tuo muka keskustalaisen puhetta?
Muutaman viestin tänäänkin eräille avauksille heitettyäni, täytyi vielä käydä tällä omalla avauksellani. Profiilini kautta sen esille nostin, vaikka tämä oli jo kauas alas valahtanut. No joo - onhan tuo saunomiseni jälkeen ottamani ”yömyssynikin” jo hieman silmilleni valahtanut, mutta tässä jo pyjamassani vuoteeseen mennessäni täytyi kuitenkin täällä vielä pistäytyä.
Syy pistäytymiseeni on se, että palstaa nyt ja aiemminkin muutamina päivinä silmäiltyäni en voi olla ihmettelemättä, miksi täällä eräät kepulaiset - tai ainakin sellaisina esiintyvät - vähättelevät tätä todella kovassa paikassa olevaa hallitusta sitä huulipunatyttöjen hallitukseksi nimitellen. Kun se kepunkin ”huulipunatyttö” Katri Kulmuni on tuottanut puolueen kannatukselle parempaa tulosta kuin edeltäjänsä.
No, mitäpä minä tuollaisia pohtimaan, sillä enhän ole kepulainen. Sellainen ei tainnut oikeasti olla Kulmnin edeltäjäkään, ei ainakaan puolueen peruskannattajien mielestä. Nyt kuitenkin olemme tilanteessa, jossa ratkaisevasti tärkeämpänä ovat aivan muut asiat kuin oman tai minkään muun puoleen arvot.
Tuonne OikeistoSosDemin avaukselle päivällä heittämässäni viestissä lainaan arvostetun asiantuntijan näkemystä:
”Akuutin kriisin jälkeen tulemme palaamaan arkeen ja hallitus joutuu keskittymään valtion ja kuntien taloustilanteen tervehdyttämiseen. Olisi kova paine elvyttää, mutta tosiasialliset lääkkeet ja liikkumavara tulevat olemaan hyvin rajatut. Tilanne on vielä vaikeampi kuin finanssikriisin jälkeen. Pahin skenaario olisi, että toistaisimme runsaan kymmenen vuoden takaiset kokemuksemme”.
Elpyminen oli huomattavan hidasta finanssikriisin jälkeen. Suomi saavutti vuoden 2008 kansantuotteen tason vasta vuonna 2017. Elpymisessä meni siten lähes kymmenen vuotta. On todennäköistä, että voimakas talouden lasku tarkoittaa sitä, että olemme tämän vuoden lopussa alle vuoden 2008 bkt-tason reaalisesti. Emme olisi kasvaneet yli kymmeneen vuoteen Suomessa. Suomelle kävi huonosti”.
Näin se vain nyt on, kai meidän jokaisen tilannetta edes pyrkivän ajattelemaan täytyy tuo tosiasia ymmärtää. Omalla kohdallani on kuitenkin merkittävästi huojentava seikka: kun jo vajaan kahden kuukauden kuluttua täytän 85 vuotta, tuskinpa olen enää noita ennusteen mukaisia seuraamuksia näkemässä.
Näissä huojentuneissa ajatuksissa - Hyvää Yötä kaikille!- Anonyymi
Toivottavasti pääset pian pois ilmaa pilaamasta, vanha horisko.
Nykyinen tilanne erottuu finanssikriisistä sikäli, että pankit ovat pullollaan rahaa, eivätkä kansalaiset ole henkilökohtaisesti erityisen velkaantuneita. Lisäksi erllaisten määräysten ja suositusten ansiosta palkansaajille ja eläkeläisille on syntynyt tämän parin kuukauden aikana enemmän säästöjä kuin normaalisti. Kuluttajat odottavat, että pääsevät rahojaan jossain vaiheessa törsäämään.
Työttömiksi ja lomautetuiksi joutuneilla on tietenkin huonompi tilanne, mutta suurten pankkikriisien ja lamojen aikaista massatyöttömyyttä ei ole syntynyt. Kulutuksen päästyä rajoituksen purun jälkeen, heidän työllistymisensä palautunee suhteellisen nopeasti. BKT:n nousu voi olla jopa räjähdyksenomaista ja mikä parasta, ruokkii nimenomaan sisämarkkinoita eri maissa.
Toki huolta aiheuttaa ajatus, että pankkitilisäästöjen panttaaminen jatkuu vielä pari vuotta työttömyyden samalla kasvaessa. Niin pitkä aika tekisi hallaa taloudelle joka puolella. On jopa mahdollista, että palkkoja ja eläkkeitä joudutaan leikkaamaan kymmenillä prosenteilla. Itse olen kuitenkin optimisti ja luotan siihen, että ensi syksynä meillä on jo rokote, jonka myötä päästään normaalioloihin ja voimme lähteä tuhlaamaan rahojamme.- Anonyymi
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Nykyinen tilanne erottuu finanssikriisistä sikäli, että pankit ovat pullollaan rahaa, eivätkä kansalaiset ole henkilökohtaisesti erityisen velkaantuneita. Lisäksi erllaisten määräysten ja suositusten ansiosta palkansaajille ja eläkeläisille on syntynyt tämän parin kuukauden aikana enemmän säästöjä kuin normaalisti. Kuluttajat odottavat, että pääsevät rahojaan jossain vaiheessa törsäämään.
Työttömiksi ja lomautetuiksi joutuneilla on tietenkin huonompi tilanne, mutta suurten pankkikriisien ja lamojen aikaista massatyöttömyyttä ei ole syntynyt. Kulutuksen päästyä rajoituksen purun jälkeen, heidän työllistymisensä palautunee suhteellisen nopeasti. BKT:n nousu voi olla jopa räjähdyksenomaista ja mikä parasta, ruokkii nimenomaan sisämarkkinoita eri maissa.
Toki huolta aiheuttaa ajatus, että pankkitilisäästöjen panttaaminen jatkuu vielä pari vuotta työttömyyden samalla kasvaessa. Niin pitkä aika tekisi hallaa taloudelle joka puolella. On jopa mahdollista, että palkkoja ja eläkkeitä joudutaan leikkaamaan kymmenillä prosenteilla. Itse olen kuitenkin optimisti ja luotan siihen, että ensi syksynä meillä on jo rokote, jonka myötä päästään normaalioloihin ja voimme lähteä tuhlaamaan rahojamme.Moniko näistä "talouspätevistä" tälläkin palstalla ja oikeastaan yleensäkin muistaa sitä, että kyseessä on akuutti kriisi? Nyt maalataan pirua seinälle siitä, kuinka olisimme luisumassa kohti jotakin helvetillistä pätsiä. Tämä tulee olemaan monen asian summa. Jos pandemia pitkittyy vuosiksi, silloin edessä voi olla ihan yksittäisillekin maille talouskatastrofi. Mutta mikäli tämä kriisi saadaan sen vakavuuteen suhteutettuna jäämään kohtuullisen lyhyeksi, niin uusi talousnousu, mikä sieltä väistämättä tulee (alaspäinkään ei voi enää mennä) saattaa nostaa talouden ripeästikin kasvu-uralle.
Kaikki maat tulevat tämän tähden velkaantumaan, ei Suomi ole siinä yksin. Joten kun homma jatkuu, niin ei siitä yksittäistä maata tulla laittamaan tuomiolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka persumaista tekstiä. Itse Göebbels asialla?
Anonyymi kirjoitti:
Olen elänyt jo niin pitkän ja kokemusrikkaan elämän, että olen valmis täältä koska tahansa lähtemään. Uusilla kokemuksilla kun en paljon enää voi elämääni rikastuttaa, en ainakaan tämän tilanteen kenties kauankin jatkuessa.
Mutta oletko varma, ettet itse lähde täältä jo ennen minua. Vaikutat niin katkeroituneelta, että jonakin päivänä voit ajatella, että mitäpä tätä enempää jatkamaan…Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Toki huolta aiheuttaa ajatus, että pankkitilisäästöjen panttaaminen jatkuu vielä pari vuotta työttömyyden samalla kasvaessa. Niin pitkä aika tekisi hallaa taloudelle joka puolella. On jopa mahdollista, että palkkoja ja eläkkeitä joudutaan leikkaamaan kymmenillä prosenteilla. Itse olen kuitenkin optimisti ja luotan siihen, että ensi syksynä meillä on jo rokote, jonka myötä päästään normaalioloihin ja voimme lähteä tuhlaamaan rahojamme.Ei palkkojen ja eläkkeiden leikkaaminen ole mitenkään järkevää, jos harkitaan tietä kriisistä pois. Sehän vain leikkaisi kulutuskysyntää eli olisi todellinen noidankehä alaspäin. Se loisi odotusarvoja siihen suuntaan, että kaikki on taas huomenna halvempaa, jolloin ihmiset alkaisivat säästää sukanvarteen. Se tie olisi kaikille hyvin tuhoisaa.
EKP:n johdolla tehtävä elvytys on tässä tilanteessa paljon toimivampi tapa. Luodaan tyhjästä lisää rahaa. Se luo illuusion kulutusmahdollisuuksista ja kasvattaa inflaatioita, mikä puolestaan panee vauhtia talouden rattaisiin. Toki se väliaikaisesti voi heikentää elintasoa, mutta on pitkällä tähtäimellä järkevämpää, koska syntyy toimettomuuden sijaan toimeliaisuutta. Rahan arvon kanssa siinä toki joutuu olemaan tarkkana, koska hyperinflaation mahdollisuus vaanii aina näin poikkeuksellissa toimissa. EKP:llä on kuitenkin jumalainen valta luoda rahaa pelkästään painattamalla sitä lisää. Tällaista rahaa voidaan jakaa vaikka ilmaiseksi ihmisille, jos niin halutaan. Sitten on millä törsätä. Jos ihmsisille nyt jaettaisiin rahaa, se voitaisiin kohdentaa esim. niin, että rahan arvoisella kupongilla olisi mahdollista ostaa ravintolapalveluit sitten, kun ravintolat aukenevat. Eli se olisi suoraa tukea silloin myös ravintolaelinkeinolle, joka on ollut suurin kärsijä kriisissä.- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Olen elänyt jo niin pitkän ja kokemusrikkaan elämän, että olen valmis täältä koska tahansa lähtemään. Uusilla kokemuksilla kun en paljon enää voi elämääni rikastuttaa, en ainakaan tämän tilanteen kenties kauankin jatkuessa.
Mutta oletko varma, ettet itse lähde täältä jo ennen minua. Vaikutat niin katkeroituneelta, että jonakin päivänä voit ajatella, että mitäpä tätä enempää jatkamaan…Älähän kapi vielä ala köyttä rasvaamaan, mutta toisaalta mitäpä yksinoloa enempää jatkamaan...
Mielipidepankki kirjoitti:
Ei palkkojen ja eläkkeiden leikkaaminen ole mitenkään järkevää, jos harkitaan tietä kriisistä pois. Sehän vain leikkaisi kulutuskysyntää eli olisi todellinen noidankehä alaspäin. Se loisi odotusarvoja siihen suuntaan, että kaikki on taas huomenna halvempaa, jolloin ihmiset alkaisivat säästää sukanvarteen. Se tie olisi kaikille hyvin tuhoisaa.
EKP:n johdolla tehtävä elvytys on tässä tilanteessa paljon toimivampi tapa. Luodaan tyhjästä lisää rahaa. Se luo illuusion kulutusmahdollisuuksista ja kasvattaa inflaatioita, mikä puolestaan panee vauhtia talouden rattaisiin. Toki se väliaikaisesti voi heikentää elintasoa, mutta on pitkällä tähtäimellä järkevämpää, koska syntyy toimettomuuden sijaan toimeliaisuutta. Rahan arvon kanssa siinä toki joutuu olemaan tarkkana, koska hyperinflaation mahdollisuus vaanii aina näin poikkeuksellissa toimissa. EKP:llä on kuitenkin jumalainen valta luoda rahaa pelkästään painattamalla sitä lisää. Tällaista rahaa voidaan jakaa vaikka ilmaiseksi ihmisille, jos niin halutaan. Sitten on millä törsätä. Jos ihmsisille nyt jaettaisiin rahaa, se voitaisiin kohdentaa esim. niin, että rahan arvoisella kupongilla olisi mahdollista ostaa ravintolapalveluit sitten, kun ravintolat aukenevat. Eli se olisi suoraa tukea silloin myös ravintolaelinkeinolle, joka on ollut suurin kärsijä kriisissä.Kulutus ei lähde kasvuun ennen kuin koronasta on selvitty niin, että ihmiset uskaltavat liikkua ja kuluttaa. Joku lounasseteli ei saa kuluttajia ravintoloihin, jos he pelkäävät saavansa niissä tartunnan. Ja siinä vaiheessa kun eivät pelkää, rahan puute ei sinänsä ole ongelma eläkeläisille ja työpaikkansa säilyttäneille. Rahaahan on säästynyt niinä kuukausina tai vuosina, kun liikuttiin vain välttämättömimpiä tarpeita varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älähän kapi vielä ala köyttä rasvaamaan, mutta toisaalta mitäpä yksinoloa enempää jatkamaan...
Lohdutonta on piruparan elämä, mutta kyllä se tuonelan lautturi sieltä vielä saapuu ja tulikuumaan paikkaan kuljettaa.
Pitäisi varmaan hankkia käärinliinat joissa taskut niin voisi tuplaeläkkeestä jotakin mukaan ottaa. HO HOO, HO HOO!
Ystävällinen realisti
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282025Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101768Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571279Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801165Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89954TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46915
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804