Loogiset totuudet ovat vain kokemukseen perustuvua

Perustavaa laatua olevat loogiset totuudet ovat meille itsestään selviä. Jos laitat omenan pöydälle, siinä on omena. Jos otat sen pois, niin siinä ei ole enää omenaa. Tälläisiä loogisia totuuksia ei voi päätellä mistään. Matematiikassa puhumme aksioomista, jotka kaikki me hyväksymme totuuksiksi.

Mutta mitä jos eläisimme toisenlaisessa maailmassa. Voisimme tehdä epäeettisen koneen. Laitamme vastasyntyneen vauvalle 3D-lasit ja hän saa elää luomassamme virtuaalimaailmassa. Siellä jos laitat pöydälle omenan, niin pöydälle tulee kaksi omenaa. Jos otat toisen pois, niin toinen jää.

Pohdin, että ymmärtäisikö tuo ihminen koskaan samoja loogisia sääntöjä kuin me? Onko mahdollista luoda maailmoja, jossa perustotuudet eli aksioomat ovat täysin erilaisia ja tällöin tuollaisessa maailmassa elävälle ihmiselle loogiikka olisi aivan eri asia kuin meille?

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole olemassa varsinaisia "loogisia totuuksia", on vain järjentotuuksia ja tosiasiatotuuksia. Logiikassa kyse on pätevästä päättelystä ja väitelauseiden välisistä suhteista. Järjentotuuksia ei voida kieltää ilman ristiriitaa. Vastaavasti tosiasiatotuudet voidaan kieltää ilman loogista ristiriitaa. Tästä myös seuraa, että järjentotuuksista ei voida johtaa tosiasiatotuuksia, eikä päin vastoin. Jos voisi, silloin empiiristä tutkimusta ei tarvittaisi lainkaan, vaan kaikki tutkimukset voitaisiin tehdä pelkästään järkeilemällä.

      Aksioomissa kyse on todistamattomista "totuuksista", eräänlaisista itsestäänselvyyksistä, jotka otetaan annettuina. Tästä seuraa, että maailmamme on pitkälti rakentunut meidän oman ajattelumme ja luokittelumme varaan. Tuossa ajattelussa ja luokittelussa tapahtuneet muutokset ovat johtaneet niin tieteellisiin kuin yhteiskunnallisiin mullistuksiin.

      • Kyse tässä on nimen omaan järjentotuuksien eli loogisten itsestäänselvyyksien kiistämisestä. Se voi vaikuttaa meille ristiriitaiselta, koska aivomme ovat kehittyneet tämän universumin säännönmukaisuuksille, mutta herätän kysymyksen, että jos universumi olisi toisenlainen voisimmeko olla eri mieltä myös järjentotuuksista.

        Oletan tässä, että puhumme Leibnizin jaottelusta, missä järjentotuuksilla tarkoitetaan matemaattisen aksiooman kaltaisia asioita (A=A) ja tosiasiatotuudet havaintoihin perustuvia faktoja, jotka eivät aina ole välttämättä tosia.


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Kyse tässä on nimen omaan järjentotuuksien eli loogisten itsestäänselvyyksien kiistämisestä. Se voi vaikuttaa meille ristiriitaiselta, koska aivomme ovat kehittyneet tämän universumin säännönmukaisuuksille, mutta herätän kysymyksen, että jos universumi olisi toisenlainen voisimmeko olla eri mieltä myös järjentotuuksista.

        Oletan tässä, että puhumme Leibnizin jaottelusta, missä järjentotuuksilla tarkoitetaan matemaattisen aksiooman kaltaisia asioita (A=A) ja tosiasiatotuudet havaintoihin perustuvia faktoja, jotka eivät aina ole välttämättä tosia.

        Voisi ehkä ajatella niinkin että kaikki järjentotuudet on johdettu tosiasiatotuuksista mutta ainoa ero on se että niitä järjentotuuksia ei voi useimpien mielestä kyseenalaistaa koska ne tuntuvat niin itsestäänselviltä.

        Esim.

        Onko omena A ajanhetkellä t vielä täsmälleen sama omena A kuin ajanhetkillä t-1 tai t 1?

        Tosiasiatotuuksilla on aina jonkinlainen aikakomponentti mukana kun taas järjentotuuksien suhteen ajatellaan ettei sitä tarvita koska kyse on "ikuisista" totuuksista tai niiden ajatellaan pätevän "kaikissa mahdollisissa maailmoissa" kaikkina mahdollisina ajanhetkinä.

        anonyymi2 ("B")


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Kyse tässä on nimen omaan järjentotuuksien eli loogisten itsestäänselvyyksien kiistämisestä. Se voi vaikuttaa meille ristiriitaiselta, koska aivomme ovat kehittyneet tämän universumin säännönmukaisuuksille, mutta herätän kysymyksen, että jos universumi olisi toisenlainen voisimmeko olla eri mieltä myös järjentotuuksista.

        Oletan tässä, että puhumme Leibnizin jaottelusta, missä järjentotuuksilla tarkoitetaan matemaattisen aksiooman kaltaisia asioita (A=A) ja tosiasiatotuudet havaintoihin perustuvia faktoja, jotka eivät aina ole välttämättä tosia.

        Ensimmäinen osio sisältää periaatteessa jo vastauksen. Järjentotuudet pätevät kaikissa loogisesti mahdollisissa maailmoissa. Modaalilogiikan mukaan "mahdollinen" on tosi jossakin mahdollisessa maailmassa. Vastaavasti "varma" on tosi kaikissa mahdollisissa maailmoissa. En tiedä, voidaanko järkevästi puhua ei-loogisista mahdollisista maailmoista?

        Toisen osion kohdalla oletuksesi on oikea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen osio sisältää periaatteessa jo vastauksen. Järjentotuudet pätevät kaikissa loogisesti mahdollisissa maailmoissa. Modaalilogiikan mukaan "mahdollinen" on tosi jossakin mahdollisessa maailmassa. Vastaavasti "varma" on tosi kaikissa mahdollisissa maailmoissa. En tiedä, voidaanko järkevästi puhua ei-loogisista mahdollisista maailmoista?

        Toisen osion kohdalla oletuksesi on oikea.

        "En tiedä, voidaanko järkevästi puhua ei-loogisista mahdollisista maailmoista?"

        Tuo riippunee käytetystä logiikasta. Esim ns. sumeassa logiikassa totuuarvo voi olla mikä tahansa luku nollan ja ykkösen välillä jos 0=täysin epätosi ja 1= täysin tosi.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sumea_logiikka

        Aloituksessa oli kyse omenoista jotka ovat aika selkeästi erillisiä ja kiinteitä kappaleita joiden suhteen onnistuu periaatteessa kaikki mahdolliset laskutoimitustavat kokonaisluvuilla.

        Kiinteiden konkreettisten kappaleiden suhteen taas pätee se että niiden osien (atomit ja molekyylit) määrä ja avaruudellinen konfiguraatio muuttuu ajan kanssa joten tietty omena esim. tunnin päästä ei välttämättä ole enää täysin identtinen nykyisen omenan kanssa vaan on tapahtunut vähintäänkin atomitason muutoksia.

        Matematiikka ja logiikka siis periaatteessa edellyttävät jonkinlaista pelkistämistä ja idealisointia toimiakseen eksaktisti reaalimaailmassa eli ts. ne järjentotuudet ovat aina vahvasti idealisoituja ja pelkistettyjä tapauksia kun taas aina jonkinlainen epävarmuus ja myös epätarkkuus vallitsee ns. tosiasiatotuuksien suhteen.

        2-arvoinen (kyllä/ei, joko tai) logiikka myös helposti tuottaa keinotekoisia vastakohtia joissa tapauksissa looginen päättely voi helposti mennä täysin pieleen. Sumea logiikka vastannee parhaiten reaalimaailmaa mutta ei ole niin helposti sovellettavissa käytäntöön kuin perinteinen 2-arvoinen logiikka.

        Lisäksi kannattaa muistaa että logiikka toimii ylipäätänsä vain kielellisten lauseiden suhteen eli kokemukset ja havainnot sinänsä eivät ole eivätkä voi olla tosia eikä epätosia sellaisenaan josta sitten taas seuraa että logiikan ja matematiikan toimivuus käytännösssä on aina riipuvaista havaintojen ja kokemusten tulkintojen pätevyydestä ja ne ne tulkinnat taas moduloivat vahvasti asioiden kielellistä hahmottamista ja periaatteessa omaksutut uskomukset (paradigma) kokonaisuutena määrittelevät sen miten asiat hahmotetaan.

        Eli ts. aivan hyvin voi hahmottaa sellaisia mahdollisia maailmoja joissa nykyiset ns. järjentotuudet eivät päde tai ovat vähintäänkin jollain tavalla kyseenalaisia (esim. maailma jossa ei ole selkeitä kiinteitä eikä erillisiä asioita ja jossa ei kyetä luokittelemaan havainnon objekteja mihinkään kielelliseen kategoriaan eli maailma jota on vaikea tai mahdotonta ylipäätänsä kuvata kielellisesti.

        Sorry tuli vähän koukeroinen esitys...

        B


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen osio sisältää periaatteessa jo vastauksen. Järjentotuudet pätevät kaikissa loogisesti mahdollisissa maailmoissa. Modaalilogiikan mukaan "mahdollinen" on tosi jossakin mahdollisessa maailmassa. Vastaavasti "varma" on tosi kaikissa mahdollisissa maailmoissa. En tiedä, voidaanko järkevästi puhua ei-loogisista mahdollisista maailmoista?

        Toisen osion kohdalla oletuksesi on oikea.

        "En tiedä, voidaanko järkevästi puhua ei-loogisista mahdollisista maailmoista?"

        Niin. Voimmeko luoda virtuaalimaailman, missä logiikka ei päde?

        Voimme yrittää keksiä, mitä omituisimpia maailmoja kuten maailma, jossa kaikki mahdollisuudet tapahtuvat samanaikaisesti tai maailman, missä kaikki on jonkinlaista nestemäistä sekoitetta, mutta niissäkin pätevät samat peruslogiikat ainakin jollain tavalla. Tuntuu, että jos loisin täysin logiikattoman maailman, niin siitä tulisi jonkinlainen sekamelska - hullun ihmisen ajatus tai uni, missä asioilla ei ole mitään riippuvuuksia ja kaikki on jotenkin satunnaista - kohinaa.

        Voi hyvinkin olla, että ihminen joka eläisi tuollaisessa virikeettömässä ympäristössä ei oppisi mitään loogisia totuuksia, mutta tämäkään ei tarkoita, etteikö sellaisia voisi kuitenkin olla olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi ehkä ajatella niinkin että kaikki järjentotuudet on johdettu tosiasiatotuuksista mutta ainoa ero on se että niitä järjentotuuksia ei voi useimpien mielestä kyseenalaistaa koska ne tuntuvat niin itsestäänselviltä.

        Esim.

        Onko omena A ajanhetkellä t vielä täsmälleen sama omena A kuin ajanhetkillä t-1 tai t 1?

        Tosiasiatotuuksilla on aina jonkinlainen aikakomponentti mukana kun taas järjentotuuksien suhteen ajatellaan ettei sitä tarvita koska kyse on "ikuisista" totuuksista tai niiden ajatellaan pätevän "kaikissa mahdollisissa maailmoissa" kaikkina mahdollisina ajanhetkinä.

        anonyymi2 ("B")

        "Onko omena A ajanhetkellä t vielä täsmälleen sama omena A kuin ajanhetkillä t-1 tai t 1?"

        Eli aina on muistettava ja merkittävä oletuksiin kyseinen kielipeli eli keskustelukumppanit, kohdeyleisö ja erikoisala: kalamiehet rantasaunalla (Onks tää omena viime kesäinen), Newton puunsa alla (Lähti ja osui), Einstein baarmatkallaan ratikassa (Vastaantulevassa ratikassa omena valonnopeudellla...), molekyylibiologit labrassaan (Sehän haihtuu satoja picogrammoja joka hetki).

        Näin vältetään turha "filosofinen" keskustelun rönsyily.


    • Anonyymi

      Filosofian kannalta asia ehkä on noin, mutta fyysikan kannalta toimiva maailma rakentuu noin 2000 ehdottomasta säädöksestä eli luonnonlaista, joita ei voida rikkoa. Maailmankaikkeuden kokonaisenergian eli mahat-tattvan pitää olla NOLLA. Energian ja massan häviättömyyyden lait yms. on ottettava huomioon. Ei voi tyhjästä tulla kahta omenaa paikalle kun yksi omena otetaan pois. Kyse on silloin puhtaasti pelkästä virtuaalimaailmasta ja siihen tahallaan luoduista harhoista. Jos kaksi omenaa ilmaantuu kun yksi otetaan pois. Energia ei voi hävitä vaan muuntua vain toiseksi. Tähän perustuu mm. sähkö.

      Mutta on toki muitakin maailmoja esim. Vaikuntha taivat, Brahmanin sädehohto, Maitomeriä, Alkoholimeriä, Lentäviä autoja jne. Nelikätisiä asukkaita. Nämä eivät ole sci-fiä, vaan todellisia omalla tavallaan - noissa taivaissa. Mutta sci-fi kertoo, että joskus voi olla mahdollista tehdä "vaikka mitä". Esim. kirjasarja : Viimeisten aikojen valtiaat - mutta missä? taivaissa vai sydämen valtakunnassa vai missä?.
      Voiko Sci-fi maailma käydä toteen on kyllä asia erikseen. Fysiikan säädökset ovat melko ikuisia omalla tavallaan. Itse uskon, että SEN JÄLKEEN KUN JEHOVA ON HENKEYTTÄNYT KOKO LUOMAKUNNAN VALTIKALLAAN JOPA ATOMIT JA ALKEISHIUKKASET VOI OLLA MAHDOLLISTA, ETTÄ VUORI TAI PUU ISTUTTAA ITSE ITSENSÄ MEREEN. Mutta se ei ole mahdollista vielä, vaan vasta sen jälkeen kun Jehova saattaa työnsä päätökseen.

      Käsityksenne logiikasta voi siis joskus tulevaisuudessa tai taivaassa olla ajankohtaisempaa kuin luulenkaan. Itse olen liikaa tieteen säädösten ja lainalaisuuksien vankina.

    • Logiikka ei sano mitään olemassaolosta. Kun loogisessa lauseessa on eksistenssikvanttori ∃, se ei ole päätelty tieto eikä itsestäänselvyys, vaan annettu tieto.

      Logiikka on puhdasta matematiikka, ja pitää aina paikkansa, vaikka mitään ei olisi olemassa. Eksistenssikysymykset ovat empiirisiä seikkoja.

      Filosofia ei voi lisätä mitään siihen, jota ei saavuteta loogis-matemaattisella päättelyllä ja empiirisellä tutkimuksella. Toisin sanoen filosofia on humpuukia.

      • Anonyymi

        Jos filosofia ei kerta voi lisätä mitään siihen, jota ei saavuteta loogis-matemaattisella päättelyllä ja empiirisellä tutkimuksella, niin miksi se olisi humpuukia? Miksi sen pitäisi lisätä jotain, jos asia kerran hoituu jollain toisella menetelmällä? Etkö nyt sekoita asioita pahemman kerran toisiinsa? Tai sitten olet tiedepolitiikan sokaisema?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos filosofia ei kerta voi lisätä mitään siihen, jota ei saavuteta loogis-matemaattisella päättelyllä ja empiirisellä tutkimuksella, niin miksi se olisi humpuukia? Miksi sen pitäisi lisätä jotain, jos asia kerran hoituu jollain toisella menetelmällä? Etkö nyt sekoita asioita pahemman kerran toisiinsa? Tai sitten olet tiedepolitiikan sokaisema?

        Se on humpuukia, kun sitä markkinoidaan tiedon lähteenä. Jos sen arvo nähdään samanlaisena kuin taide, kirjallisuus ja ajanviete, se on joillekin ihmisille o.k., mutta vain sillä ehdolla.


      • Anonyymi

        Olemassa oleminen on fundamentaalinen kaikelle empirialle ja loogiselle ajattelulle. Mainituilla ei ole mitään erillistä arvoa ilman olemassa olemista eli eksistenssia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olemassa oleminen on fundamentaalinen kaikelle empirialle ja loogiselle ajattelulle. Mainituilla ei ole mitään erillistä arvoa ilman olemassa olemista eli eksistenssia.

        Luonnontieteet eivät tunne käsitettä arvo muuten kuin ihmisen aivojen luomana harhakäsitteenä.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        Se on humpuukia, kun sitä markkinoidaan tiedon lähteenä. Jos sen arvo nähdään samanlaisena kuin taide, kirjallisuus ja ajanviete, se on joillekin ihmisille o.k., mutta vain sillä ehdolla.

        Onko rakettitiede humpuukia, kun se ei tuo mitään uutta talonrakentamiseen ja kun sitä käytetään tiedon lähteenä jossain muussa yhteydessä? Etkö nyt tarjoa omaa asennettasi jonain varman tiedon lähteenä? Arvojen suhteen suosittelisin perehtymään arvoteorioihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko rakettitiede humpuukia, kun se ei tuo mitään uutta talonrakentamiseen ja kun sitä käytetään tiedon lähteenä jossain muussa yhteydessä? Etkö nyt tarjoa omaa asennettasi jonain varman tiedon lähteenä? Arvojen suhteen suosittelisin perehtymään arvoteorioihin.

        Arvoteoriat, jotka pitävät arvoja muuna kuin ihmisaivojen luomana kuvitelmana, ovat samaa filosofista humpuukia. Luonnontieteitten kannalta ne ovat samaa sarjaa kuin eduskunnan säveltäjä, vihreä kolmio, vapaa tahto tai nelikulmainen kolmio.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        Arvoteoriat, jotka pitävät arvoja muuna kuin ihmisaivojen luomana kuvitelmana, ovat samaa filosofista humpuukia. Luonnontieteitten kannalta ne ovat samaa sarjaa kuin eduskunnan säveltäjä, vihreä kolmio, vapaa tahto tai nelikulmainen kolmio.

        Näytät arvostavan kovasti luonnontieteitä. Jos pidät arvoja ja arvostuksia humpuukina, niin eikö silloin luonnontiedekin ole humpuukia? Et ole perehtynyt arvoteorioihin ja vielä vähemmän tietoteorioihin. Missä kohtaa filosofiaa esittämäsi esimerkit otetaan jonain tosiasioina? Ylipäänsä, miten ne liittyvät filosofiaan? Tapauksesi on niin filosofian kuin psykologiankin kannalta mielenkiintoinen. Kerro lisää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näytät arvostavan kovasti luonnontieteitä. Jos pidät arvoja ja arvostuksia humpuukina, niin eikö silloin luonnontiedekin ole humpuukia? Et ole perehtynyt arvoteorioihin ja vielä vähemmän tietoteorioihin. Missä kohtaa filosofiaa esittämäsi esimerkit otetaan jonain tosiasioina? Ylipäänsä, miten ne liittyvät filosofiaan? Tapauksesi on niin filosofian kuin psykologiankin kannalta mielenkiintoinen. Kerro lisää.

        Riittänee, että vastoin luuloasi olen erittäin perehtynyt arvokuvitelmiin ja vielä enemmän tietoteorioihin.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        Riittänee, että vastoin luuloasi olen erittäin perehtynyt arvokuvitelmiin ja vielä enemmän tietoteorioihin.

        Ikävää, jos panttaat tuota perehtyneisyyttäsi. Olisin mielelläni lukenut lisää. Mutta eihän ketään voi pakottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää, jos panttaat tuota perehtyneisyyttäsi. Olisin mielelläni lukenut lisää. Mutta eihän ketään voi pakottaa.

        Olen käynyt PITKIÄ hyödyttömiä keskusteluja filosofisesti orientoituneiden kanssa. Filosofinen mielenlaatu on aivan yhtä sitkeä kuin esimerkiksi taiteellinen. Sitä ei voi poistaa. Mutta sen vain haluan kertoa, että tietoa ei sillä lisätä rahtuakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näytät arvostavan kovasti luonnontieteitä. Jos pidät arvoja ja arvostuksia humpuukina, niin eikö silloin luonnontiedekin ole humpuukia? Et ole perehtynyt arvoteorioihin ja vielä vähemmän tietoteorioihin. Missä kohtaa filosofiaa esittämäsi esimerkit otetaan jonain tosiasioina? Ylipäänsä, miten ne liittyvät filosofiaan? Tapauksesi on niin filosofian kuin psykologiankin kannalta mielenkiintoinen. Kerro lisää.

        <<Näytät arvostavan kovasti luonnontieteitä. Jos pidät arvoja ja arvostuksia humpuukina, niin eikö silloin luonnontiedekin ole humpuukia? <<

        Tässä on selkeä päättelyvirhe. Olet päätellyt siitä, että arvostaisin luonnontieteitä. Mutta en minä sellaista ole tarkoittanut. Sinä itse sanot niin. Pidän luonnontieteitä AINOANA tiedonsaantimenetelmänä. Se on aika eri asia.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        <<Näytät arvostavan kovasti luonnontieteitä. Jos pidät arvoja ja arvostuksia humpuukina, niin eikö silloin luonnontiedekin ole humpuukia? <<

        Tässä on selkeä päättelyvirhe. Olet päätellyt siitä, että arvostaisin luonnontieteitä. Mutta en minä sellaista ole tarkoittanut. Sinä itse sanot niin. Pidän luonnontieteitä AINOANA tiedonsaantimenetelmänä. Se on aika eri asia.

        Miten voi pitää jostakin ilman, että ei sitä arvosta? Miten arvostaminen ja jostakin pitäminen eroavat toisistaan ja millä perusteella?

        Arvo- ja tietoteoriat ovat filosofian keskeisiä aiheita. Tietoteorioihin kuuluvia totuusteorioita, eli korrespondenssi- ja koherenssiteorioita noudatetaan kaikilla vakavan tieteen aloilla. Yksinkertaisimmassa muodossaan luonnontiede on pelkkää ilmiöiden kirjaamista ja numerointia. Sen jälkeen tieto- ja totuusteoriat koko voimallaan selittävät noita ilmiöitä.


    • Anonyymi

      Järjentotuus on opittua. Logiikka voi muuttua oikeastikin ja tapa päästä eteenpäin on sopeutuminen. Ihmiset ovat hyviä siinä.
      --planeetta

      • Loogiset totuudet on samanlaisia kuin muu matematiikka. Ne ovat ikuisia, muuttumattomia, ne eivät sijaitse missään ja pitävät paikkansa kaikissa maailmoissa ja vaikka mitään maailmaa ei olisikaan.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        Loogiset totuudet on samanlaisia kuin muu matematiikka. Ne ovat ikuisia, muuttumattomia, ne eivät sijaitse missään ja pitävät paikkansa kaikissa maailmoissa ja vaikka mitään maailmaa ei olisikaan.

        Trobeli onkin siinä, että monet asiat eivät ole loogisia true/false ja on-off vaan komplekseja kokonaisuuksia. Ihminen itsessään on kompleksinen. Varsinkin ihmisjoukko on. Se miten ympäröivä vaikuttaa ihmisjoukkoon ja sen joukon alkiohin yksittäisiin ihmisiin, ei voi tarkkaan sanoa: on ehkä valistunut arvaus siitä, että se voi vaikuttaa suuntaan tai toiseen. Samoin kulkutaudit ovat komplekseja ihmisjoukossa. Tarkkoja sääntöjä ei logiikalla voi päätellä, mutta voidaan sanoa vaikka 70% tapauksista menneen niin tai näin. Ihmiset ovat tottuneet tähän, että asioilla on tapana mennä jotenkin. Ja että säännöt voivat äkisti muuttua myös. Toki kaikki on edelleen loogista ja noudattaa kaikkeuden sääntöjä, joskaan ei yksinkertaista. Tosin yksinkertaista et vaatinutkasn, joten taidamme olla kuitenkin lähtökohtaisesti samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trobeli onkin siinä, että monet asiat eivät ole loogisia true/false ja on-off vaan komplekseja kokonaisuuksia. Ihminen itsessään on kompleksinen. Varsinkin ihmisjoukko on. Se miten ympäröivä vaikuttaa ihmisjoukkoon ja sen joukon alkiohin yksittäisiin ihmisiin, ei voi tarkkaan sanoa: on ehkä valistunut arvaus siitä, että se voi vaikuttaa suuntaan tai toiseen. Samoin kulkutaudit ovat komplekseja ihmisjoukossa. Tarkkoja sääntöjä ei logiikalla voi päätellä, mutta voidaan sanoa vaikka 70% tapauksista menneen niin tai näin. Ihmiset ovat tottuneet tähän, että asioilla on tapana mennä jotenkin. Ja että säännöt voivat äkisti muuttua myös. Toki kaikki on edelleen loogista ja noudattaa kaikkeuden sääntöjä, joskaan ei yksinkertaista. Tosin yksinkertaista et vaatinutkasn, joten taidamme olla kuitenkin lähtökohtaisesti samaa mieltä.

        Järjentotuuksialle: esim. pelit, kirjat ja elokuvat ovat tapa muuttaa arkilogiikan sääntöjä hetkellisesti. Ihmiset selviävät niistä yleensä hienosti. Joskin jos sopeutuminen skenaarion vaatii paljon, se voi aiheuttaa hetkellistä sekavuutta. Myös fyysinen sekoittaminen toimii sopeutumisen näkökulmasta, esim. näkökentän kääntäminen ylösalaisin, johon aivo pystyy sopeutumaan täydellisesti.
        --planeetta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Trobeli onkin siinä, että monet asiat eivät ole loogisia true/false ja on-off vaan komplekseja kokonaisuuksia. Ihminen itsessään on kompleksinen. Varsinkin ihmisjoukko on. Se miten ympäröivä vaikuttaa ihmisjoukkoon ja sen joukon alkiohin yksittäisiin ihmisiin, ei voi tarkkaan sanoa: on ehkä valistunut arvaus siitä, että se voi vaikuttaa suuntaan tai toiseen. Samoin kulkutaudit ovat komplekseja ihmisjoukossa. Tarkkoja sääntöjä ei logiikalla voi päätellä, mutta voidaan sanoa vaikka 70% tapauksista menneen niin tai näin. Ihmiset ovat tottuneet tähän, että asioilla on tapana mennä jotenkin. Ja että säännöt voivat äkisti muuttua myös. Toki kaikki on edelleen loogista ja noudattaa kaikkeuden sääntöjä, joskaan ei yksinkertaista. Tosin yksinkertaista et vaatinutkasn, joten taidamme olla kuitenkin lähtökohtaisesti samaa mieltä.

        Näköjään et osaa pitää erillään yksilöllistä ja tilastollista.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        Näköjään et osaa pitää erillään yksilöllistä ja tilastollista.

        Mitä tarkoitit? Voi pitää paikkansa, mutta en täysin saanut ajatuksestasi kiinni.
        --planeetta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitit? Voi pitää paikkansa, mutta en täysin saanut ajatuksestasi kiinni.
        --planeetta

        Nimitit tilastollisia totuuksia "komplektisiksi".

        Komplektinen on eksakti, tilastollinen vain jollakin tarkkuudella eli todennäköisyydellä. Komplektinen on samanlainen kuin yksilöllinen. Sita ei muuta se, että se voi olla niin monimutkainen, että voimme tehdä siitä vain tilastollisia havaintoja.


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        Nimitit tilastollisia totuuksia "komplektisiksi".

        Komplektinen on eksakti, tilastollinen vain jollakin tarkkuudella eli todennäköisyydellä. Komplektinen on samanlainen kuin yksilöllinen. Sita ei muuta se, että se voi olla niin monimutkainen, että voimme tehdä siitä vain tilastollisia havaintoja.

        Kompleksi systeemi noudattaa fysiikan matemaattisia loogisia totuuksia ja sääntöjä pohjimmiltaan, systeemin sisäiset prosessit tekevät siitä kompleksin. Voi sanoa, että se on eristettynä täysin deterministinen, jos prosessit ovat tunnetut. Takaisinkytkennät ympäristöön tekevät siitä jälleen deterministinen, kum myös ympäröivä ymmärretään yhdessä takaisinkytkentöjen kanssa täydellisesti. Tilastollisuus tulee siinä, että kaikki asiat eivät ole tiedossa, jolloin voimme vain arvioida systeemin käyttäytymistä perustuen siihen miten sillä on ollut tapana käyttäytyä. Se tarkoittaa myös sitä, että uusi syöte systeemiin on lähtökohtaisesti arvaamaton. Iso syöte ei välttämättä vaikuta ollenkaan, ja pieni syöte voi saada suuren muutoksen. Sama syöte johonkin toiseen osaan joukkoa voi saada päinvastaisen muutoksen. Näin, eikä silti perusasioiden, fysiikan ja matematiikan, tarvitse olla väärin. Ne voivat olla vain joissain tapauksissa väärä tai riittämätön työkalu systeemin tutkintaan tai tulkintaan, kunnes ne kehittyvät sekä tietämys systeemistä itsestään syvenee. Käytännön esimerkki vaikka neuroverkko, joka on rakenteeltaan sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertainen ja voidaan opettaa ratkaisemaan tehtävä, mutta se miten se tarkkaan ottaen toimii, sitä ei välttämättä voida tietää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kompleksi systeemi noudattaa fysiikan matemaattisia loogisia totuuksia ja sääntöjä pohjimmiltaan, systeemin sisäiset prosessit tekevät siitä kompleksin. Voi sanoa, että se on eristettynä täysin deterministinen, jos prosessit ovat tunnetut. Takaisinkytkennät ympäristöön tekevät siitä jälleen deterministinen, kum myös ympäröivä ymmärretään yhdessä takaisinkytkentöjen kanssa täydellisesti. Tilastollisuus tulee siinä, että kaikki asiat eivät ole tiedossa, jolloin voimme vain arvioida systeemin käyttäytymistä perustuen siihen miten sillä on ollut tapana käyttäytyä. Se tarkoittaa myös sitä, että uusi syöte systeemiin on lähtökohtaisesti arvaamaton. Iso syöte ei välttämättä vaikuta ollenkaan, ja pieni syöte voi saada suuren muutoksen. Sama syöte johonkin toiseen osaan joukkoa voi saada päinvastaisen muutoksen. Näin, eikä silti perusasioiden, fysiikan ja matematiikan, tarvitse olla väärin. Ne voivat olla vain joissain tapauksissa väärä tai riittämätön työkalu systeemin tutkintaan tai tulkintaan, kunnes ne kehittyvät sekä tietämys systeemistä itsestään syvenee. Käytännön esimerkki vaikka neuroverkko, joka on rakenteeltaan sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertainen ja voidaan opettaa ratkaisemaan tehtävä, mutta se miten se tarkkaan ottaen toimii, sitä ei välttämättä voida tietää.

        Tätä juuri tarkoitan, mutta olen jo ikäytynyt ja voimat vähissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kompleksi systeemi noudattaa fysiikan matemaattisia loogisia totuuksia ja sääntöjä pohjimmiltaan, systeemin sisäiset prosessit tekevät siitä kompleksin. Voi sanoa, että se on eristettynä täysin deterministinen, jos prosessit ovat tunnetut. Takaisinkytkennät ympäristöön tekevät siitä jälleen deterministinen, kum myös ympäröivä ymmärretään yhdessä takaisinkytkentöjen kanssa täydellisesti. Tilastollisuus tulee siinä, että kaikki asiat eivät ole tiedossa, jolloin voimme vain arvioida systeemin käyttäytymistä perustuen siihen miten sillä on ollut tapana käyttäytyä. Se tarkoittaa myös sitä, että uusi syöte systeemiin on lähtökohtaisesti arvaamaton. Iso syöte ei välttämättä vaikuta ollenkaan, ja pieni syöte voi saada suuren muutoksen. Sama syöte johonkin toiseen osaan joukkoa voi saada päinvastaisen muutoksen. Näin, eikä silti perusasioiden, fysiikan ja matematiikan, tarvitse olla väärin. Ne voivat olla vain joissain tapauksissa väärä tai riittämätön työkalu systeemin tutkintaan tai tulkintaan, kunnes ne kehittyvät sekä tietämys systeemistä itsestään syvenee. Käytännön esimerkki vaikka neuroverkko, joka on rakenteeltaan sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertainen ja voidaan opettaa ratkaisemaan tehtävä, mutta se miten se tarkkaan ottaen toimii, sitä ei välttämättä voida tietää.

        "Kompleksi systeemi noudattaa fysiikan matemaattisia loogisia totuuksia ja sääntöjä pohjimmiltaan, systeemin sisäiset prosessit tekevät siitä kompleksin. "

        Tuo on sitä superdeterminismiä joka joka periaatteessa kieltää kaiken potentiaalisuuden eli esim. aaltofunktion romahtamisen kvanttifysiikassa.

        "Voi sanoa, että se on eristettynä täysin deterministinen, jos prosessit ovat tunnetut. Takaisinkytkennät ympäristöön tekevät siitä jälleen deterministinen, kum myös ympäröivä ymmärretään yhdessä takaisinkytkentöjen kanssa täydellisesti."

        Niin voi sanoa jos uskoo ensinnäkin todellisuuden olevan pohjimmiltaan reduktionistinen ja mekaaninen. Tämä on kuitenkin pelkkä haave ja uskomus koska se "ympäröivä" on käytännössä aina koko maailmankaikkeus ja eikä sitä koskaan voi tuntea eikä varsinkaan ymmärtää täydellisesti koska se maailmankaikkeus koostuu toisiinsa nähden avoimista systeemeistä jotka vuorovaikuttavat jatkuvasti keskenään tavoilla joita ei todennäköisesti läheskään kaikkia tunneta.

        "Näin, eikä silti perusasioiden, fysiikan ja matematiikan, tarvitse olla väärin."

        Ei tarvitsekaan missään absoluuttisessa mielessä olla väärin vaan niiden perusasioiden tietämys pätee ainoastaan joidenkin todellisuuden aspektien suhteen ja voi olla muutenkin pätevyydeltään ajallis-paikallisesti hyvin rajoitettua eli jonkinlaisia idealisoituja erikoistapauksia jotka pätevät vain melko yksinkertaisten systeemien tapauksessa. Jonkun absoluuttisen fysiikan ja matematiikan pätevyyden olettaminen on taas sitä haaveilua ja uskoa kuten se hokema että matematiikka ja logiikka pätevät kaikissa (loogisesti) mahdollisissa maailmoissa.

        "Käytännön esimerkki vaikka neuroverkko, joka on rakenteeltaan sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertainen ja voidaan opettaa ratkaisemaan tehtävä, mutta se miten se tarkkaan ottaen toimii, sitä ei välttämättä voida tietää."

        Ihan samalla tavalla kaikki tietotekniikka ylipäätänsä on sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertaista perusteidensa osalta mutta edellyttää kuitenkin taitavan ja älykkään ohjelmoijan ja laitteiston suunnittelijan jotta lopputulos olisi käyttökelpoinen.

        Hermoverkkoja ei kuitenkaan ohjelmoida eikä suunnitella muuten kuin oppimisen tai oikeammin ehdollistamisen suhteen mutta nekin edellyttävät toimiakseen että se opettaminen tapahtuu jonkun älykkäämmän olion toimesta eli ihmissuunnittelijan.

        Ihminen käyttää logiikkaa kun taas logiikka käyttää hermoverkkoa eli ihmisen ja koneen ero on lähinnä siinä että hermoverkko on oppimansa logiikan täysin ehdollistamaa eikä pysty sopeutumaan uusiin erilaisiin olosuhteisiin mihin sitä ei ole opetettu kun taas ihminen tai organismit ylipäätänsä kykenevät parhaimmillaan luovasti improvisoimaan ja sopeutumaan aidon älykkyytensä avulla uusiin tilanteisiin.

        Tietysti sitten pohjimmiltaan filosofisia erimielisyyksiä voi aiheuttaa joidenkin ylivahva usko ja haaveilu suhteessa determinismiin ja reduktionismiin jotka taas eivät ole edes fysiikkaa vaan metafysiikkaa ja puhdasta filosofiaa joka taas aiheuttaa helposti liian yksipuolisen hahmotuksen ja maailmankuvan.

        Logiikka ja matematiikka toimii kunhan ymmärtää niiden olevan toimivia työkaluja lähinnä vain käytännöllisiä tarkoituksia varten kuten esim. toimivan tekniikan kehittämiseksi eikä sotke niitä todellisuuden kokonaisuuteen joka taas ei ole kokonaisuudessaan ja tyhjentävästi pelkistettävissä algoritmeiksi eikä matemaattisiksi kaavoiksi.

        Älykäs ihminen osaa käyttää matematiikkaa ja logiikkaa apuvälineenä mutta ei ole niiden välineidensä ehdollistama.

        B


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kompleksi systeemi noudattaa fysiikan matemaattisia loogisia totuuksia ja sääntöjä pohjimmiltaan, systeemin sisäiset prosessit tekevät siitä kompleksin. "

        Tuo on sitä superdeterminismiä joka joka periaatteessa kieltää kaiken potentiaalisuuden eli esim. aaltofunktion romahtamisen kvanttifysiikassa.

        "Voi sanoa, että se on eristettynä täysin deterministinen, jos prosessit ovat tunnetut. Takaisinkytkennät ympäristöön tekevät siitä jälleen deterministinen, kum myös ympäröivä ymmärretään yhdessä takaisinkytkentöjen kanssa täydellisesti."

        Niin voi sanoa jos uskoo ensinnäkin todellisuuden olevan pohjimmiltaan reduktionistinen ja mekaaninen. Tämä on kuitenkin pelkkä haave ja uskomus koska se "ympäröivä" on käytännössä aina koko maailmankaikkeus ja eikä sitä koskaan voi tuntea eikä varsinkaan ymmärtää täydellisesti koska se maailmankaikkeus koostuu toisiinsa nähden avoimista systeemeistä jotka vuorovaikuttavat jatkuvasti keskenään tavoilla joita ei todennäköisesti läheskään kaikkia tunneta.

        "Näin, eikä silti perusasioiden, fysiikan ja matematiikan, tarvitse olla väärin."

        Ei tarvitsekaan missään absoluuttisessa mielessä olla väärin vaan niiden perusasioiden tietämys pätee ainoastaan joidenkin todellisuuden aspektien suhteen ja voi olla muutenkin pätevyydeltään ajallis-paikallisesti hyvin rajoitettua eli jonkinlaisia idealisoituja erikoistapauksia jotka pätevät vain melko yksinkertaisten systeemien tapauksessa. Jonkun absoluuttisen fysiikan ja matematiikan pätevyyden olettaminen on taas sitä haaveilua ja uskoa kuten se hokema että matematiikka ja logiikka pätevät kaikissa (loogisesti) mahdollisissa maailmoissa.

        "Käytännön esimerkki vaikka neuroverkko, joka on rakenteeltaan sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertainen ja voidaan opettaa ratkaisemaan tehtävä, mutta se miten se tarkkaan ottaen toimii, sitä ei välttämättä voida tietää."

        Ihan samalla tavalla kaikki tietotekniikka ylipäätänsä on sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertaista perusteidensa osalta mutta edellyttää kuitenkin taitavan ja älykkään ohjelmoijan ja laitteiston suunnittelijan jotta lopputulos olisi käyttökelpoinen.

        Hermoverkkoja ei kuitenkaan ohjelmoida eikä suunnitella muuten kuin oppimisen tai oikeammin ehdollistamisen suhteen mutta nekin edellyttävät toimiakseen että se opettaminen tapahtuu jonkun älykkäämmän olion toimesta eli ihmissuunnittelijan.

        Ihminen käyttää logiikkaa kun taas logiikka käyttää hermoverkkoa eli ihmisen ja koneen ero on lähinnä siinä että hermoverkko on oppimansa logiikan täysin ehdollistamaa eikä pysty sopeutumaan uusiin erilaisiin olosuhteisiin mihin sitä ei ole opetettu kun taas ihminen tai organismit ylipäätänsä kykenevät parhaimmillaan luovasti improvisoimaan ja sopeutumaan aidon älykkyytensä avulla uusiin tilanteisiin.

        Tietysti sitten pohjimmiltaan filosofisia erimielisyyksiä voi aiheuttaa joidenkin ylivahva usko ja haaveilu suhteessa determinismiin ja reduktionismiin jotka taas eivät ole edes fysiikkaa vaan metafysiikkaa ja puhdasta filosofiaa joka taas aiheuttaa helposti liian yksipuolisen hahmotuksen ja maailmankuvan.

        Logiikka ja matematiikka toimii kunhan ymmärtää niiden olevan toimivia työkaluja lähinnä vain käytännöllisiä tarkoituksia varten kuten esim. toimivan tekniikan kehittämiseksi eikä sotke niitä todellisuuden kokonaisuuteen joka taas ei ole kokonaisuudessaan ja tyhjentävästi pelkistettävissä algoritmeiksi eikä matemaattisiksi kaavoiksi.

        Älykäs ihminen osaa käyttää matematiikkaa ja logiikkaa apuvälineenä mutta ei ole niiden välineidensä ehdollistama.

        B

        B, kirjoitat mielestäni asiaa. On erikoista miten elämä yleensä on saanut puserrettua esiin ihmisen, jolla vaikuttaa olrvan mielenkiintoa, resursseja ja kapasiteettia pohdiskella syntyjä syviä. Muista lajeista on vaikea sanoa onko heillä vai ei, koska puuttuu tapa kommunikoida. Joka taas helposti tulkitaan toisten alempiarvoisuudeksi. Tosiasiassa se on ihmisen kyvyttömyyttä, typerää ylempiarvoisuuden harhaa ja muuta perinteistä hölmöilyä eläinkunnan kustannuksella. Muutoin elämä (loppupeleissä myös ihmisiä koskien vaikka ei ole superseksyä sanoa niin) yleisellä tasolla perustuu mielestäni periytyvyyteen ja sopeutumiseen, jossa yksilöllä ei juurikaan ole merkitystä muutoin, kuin muuntelun ja sopeutumisen funktiossa. Lähinnä petrimaljana, jossa erilaisia asioita ilmenee ja jossa voi tapahtua muutoksia siten, että vaikka miljoonasta yhdessä tapahtuu asia, josta on jatkossa populaatiolle hyötyä. Siltikin muutoksen ollessa liian suuri tai nopea populaation sopeutumiskyvylle, elämä on vaarassa ihan lajitasolla. Tai koska suuri osa elämästä pohjautuu muutamaan arkkityyppiin, suuressa katastrofista on vaarana kokonaisten haarojen häviäminen. Siinä mielessä keinotekoinen neuroverkko voi ollakin melko lähellä jo tiedonkäsittelyn tasolla sitä oppimisvaatimusta, mitä yksinkertainen elämä tarvitsee. Joskin algometrejä ei ole säädetty selviytymiseen tai muunteluun, eikä alustavaan ole sellainen jossa niin voisi tapahtua, jotta jokin suurempi elämän tai olemisen tarkoitus täyttyisi, vaan johonkin toisenlaiseen tehtävään. Eli suunnittelija on tarpeellinen näissä keinotekoisia, koska voi olla, että omaa ajattelua ei varsinaisesti kaivata, enemmänkin hallittua ja ennustettavissa toimintaa. AI on sitten suunta, jossa voidaan hakea myös ajattelun kaltaista toimintaa, joskin suunnittelijalle lienee tarve ja halu pysyä puikoissa. Lähinnä se mitä yritin kommunikoida oli se, että muutamalla yksinkertaisella säännöillä saadaan aikaan hankalia systeemejä, joiden ennustettavuus perustuu enemmän historian tutkintaan, kuin varsinaiseen laskelmoituun loogiseen simulointiin. Ei tarvita edes kvanttifysiikan erikoisuuksia mukaan. Tai logiikkaan ja laskentaan perustuvan simuloinnin osumatarkkuus ei ole parempi, kuin se miten asiat ovat yleensä pruukanneet menemään. Näinollen, noilla perusteilla, puhdas logiikka ja matematiikka myös tilastotieteet, ovat mielestäni ihan hyvä työkalu. Vahvasti kompleksissa ympäristöissä kuten se meidän arki, asiat kuitenkin tuppaavat vahvasti menemään niinkuin ne sattuvat menemään. Joskus arvaukset osuvat oikeaankin. Eli työkalu asiasta olen samaa mieltä. Enkä ole varsinaisesti determinismin tai karman tai muun ennaltakirjoitetun kohtalon vahva puolestapuhuja, kai ainakaan vielä. Ehkä vanhempana. Olipas se vuodatus.
        --planeetta


      • Anonyymi
        kynä.M kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitan, mutta olen jo ikäytynyt ja voimat vähissä.

        Pahoittelen siinä tapauksessa että vänkäsin vastaan asiassa, jossa olemme yhtä mieltä. My Bad. Yritän parantaa kykyäni ymmärtää kirjoitettua.
        --planeetta


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kompleksi systeemi noudattaa fysiikan matemaattisia loogisia totuuksia ja sääntöjä pohjimmiltaan, systeemin sisäiset prosessit tekevät siitä kompleksin. "

        Tuo on sitä superdeterminismiä joka joka periaatteessa kieltää kaiken potentiaalisuuden eli esim. aaltofunktion romahtamisen kvanttifysiikassa.

        "Voi sanoa, että se on eristettynä täysin deterministinen, jos prosessit ovat tunnetut. Takaisinkytkennät ympäristöön tekevät siitä jälleen deterministinen, kum myös ympäröivä ymmärretään yhdessä takaisinkytkentöjen kanssa täydellisesti."

        Niin voi sanoa jos uskoo ensinnäkin todellisuuden olevan pohjimmiltaan reduktionistinen ja mekaaninen. Tämä on kuitenkin pelkkä haave ja uskomus koska se "ympäröivä" on käytännössä aina koko maailmankaikkeus ja eikä sitä koskaan voi tuntea eikä varsinkaan ymmärtää täydellisesti koska se maailmankaikkeus koostuu toisiinsa nähden avoimista systeemeistä jotka vuorovaikuttavat jatkuvasti keskenään tavoilla joita ei todennäköisesti läheskään kaikkia tunneta.

        "Näin, eikä silti perusasioiden, fysiikan ja matematiikan, tarvitse olla väärin."

        Ei tarvitsekaan missään absoluuttisessa mielessä olla väärin vaan niiden perusasioiden tietämys pätee ainoastaan joidenkin todellisuuden aspektien suhteen ja voi olla muutenkin pätevyydeltään ajallis-paikallisesti hyvin rajoitettua eli jonkinlaisia idealisoituja erikoistapauksia jotka pätevät vain melko yksinkertaisten systeemien tapauksessa. Jonkun absoluuttisen fysiikan ja matematiikan pätevyyden olettaminen on taas sitä haaveilua ja uskoa kuten se hokema että matematiikka ja logiikka pätevät kaikissa (loogisesti) mahdollisissa maailmoissa.

        "Käytännön esimerkki vaikka neuroverkko, joka on rakenteeltaan sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertainen ja voidaan opettaa ratkaisemaan tehtävä, mutta se miten se tarkkaan ottaen toimii, sitä ei välttämättä voida tietää."

        Ihan samalla tavalla kaikki tietotekniikka ylipäätänsä on sekä fyysisesti että loogisesti yksinkertaista perusteidensa osalta mutta edellyttää kuitenkin taitavan ja älykkään ohjelmoijan ja laitteiston suunnittelijan jotta lopputulos olisi käyttökelpoinen.

        Hermoverkkoja ei kuitenkaan ohjelmoida eikä suunnitella muuten kuin oppimisen tai oikeammin ehdollistamisen suhteen mutta nekin edellyttävät toimiakseen että se opettaminen tapahtuu jonkun älykkäämmän olion toimesta eli ihmissuunnittelijan.

        Ihminen käyttää logiikkaa kun taas logiikka käyttää hermoverkkoa eli ihmisen ja koneen ero on lähinnä siinä että hermoverkko on oppimansa logiikan täysin ehdollistamaa eikä pysty sopeutumaan uusiin erilaisiin olosuhteisiin mihin sitä ei ole opetettu kun taas ihminen tai organismit ylipäätänsä kykenevät parhaimmillaan luovasti improvisoimaan ja sopeutumaan aidon älykkyytensä avulla uusiin tilanteisiin.

        Tietysti sitten pohjimmiltaan filosofisia erimielisyyksiä voi aiheuttaa joidenkin ylivahva usko ja haaveilu suhteessa determinismiin ja reduktionismiin jotka taas eivät ole edes fysiikkaa vaan metafysiikkaa ja puhdasta filosofiaa joka taas aiheuttaa helposti liian yksipuolisen hahmotuksen ja maailmankuvan.

        Logiikka ja matematiikka toimii kunhan ymmärtää niiden olevan toimivia työkaluja lähinnä vain käytännöllisiä tarkoituksia varten kuten esim. toimivan tekniikan kehittämiseksi eikä sotke niitä todellisuuden kokonaisuuteen joka taas ei ole kokonaisuudessaan ja tyhjentävästi pelkistettävissä algoritmeiksi eikä matemaattisiksi kaavoiksi.

        Älykäs ihminen osaa käyttää matematiikkaa ja logiikkaa apuvälineenä mutta ei ole niiden välineidensä ehdollistama.

        B

        "Hermoverkkoja ei kuitenkaan ohjelmoida eikä suunnitella muuten kuin oppimisen tai oikeammin ehdollistamisen suhteen mutta nekin edellyttävät toimiakseen että se opettaminen tapahtuu jonkun älykkäämmän olion toimesta eli ihmissuunnittelijan."

        Neuroverkot mukautuvat dataan. Ne eivät tarvitse älykästä opettajaa - riittää, että neuroverkolla on keino saada informaatiota ympäristöstään esimerkiksi havainnoimalla. Toki eri arkkitehtuurin neuroverkkojen kyky oppia voi vaihdella hyvinkin paljon.


    • Meillä vallitseva käsitys logiikasta on muodollinen logiikka, joka on vain tautologioita ja päättelysääntöjä. On hyvä erottaa se tosiasioita koskevasta logiikasta.

      Dialektinen logiikka kuitenkin jollain epämääräisellä tavalla ottaa tosiasiat mukaan. Onkohan sitä kukaan tarkemmin analysoinut?

      Itse olen huomannut sen kummallisen asian, että kaikkeuden kohdalla, vaikka se on reaalimaailman asia, kuitenkin on asioita, jotka ovat loogisesti tosia siinä mielessä, että muuten ei voi olla. Tämähän olisi vallankumous filosofiassa.

      Kaikkeushan on olemassa yhtä varmasti kuin Descartesin "jokin", eikä sen avaruudella ole ulkopuolta eikä rajaa ja sen materian määrä ei muutu ym. mikä voidaan tarkkaan analysoida. Silloin todellisuudella ja logiikalla olisi nämä kaksi yhteyttä, "jokin" ja kaikkeus.

      • Anonyymi

        Kerro vielä se tosiasia että jumala loi maan ja taivaan ja kaiken muunkin mitä raamatussa mainitaan. Sitten voitkin mennä jonnekin huuhaapalstalle jatkamaan julistustasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä se tosiasia että jumala loi maan ja taivaan ja kaiken muunkin mitä raamatussa mainitaan. Sitten voitkin mennä jonnekin huuhaapalstalle jatkamaan julistustasi.

        Tuo ei liity asiaan ollenkaan. Nyt on kysymys logiikasta enkä puhunut Jumalasta mitään.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Tuo ei liity asiaan ollenkaan. Nyt on kysymys logiikasta enkä puhunut Jumalasta mitään.

        No tulihan se jumalakin sieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tulihan se jumalakin sieltä.

        Ei tullut kuin sinun viestin takia. Sinä toit jumalat ja julistamiset joita ei viestissäni ollut.


      • Toveri Stalin opetti, että kullakin yhteiskuntaluokalla on oma logiikkansa, työväenluokalla dialektinen. Hän ajatteli, että dialektinen logiikka ei olisi vain historiallisen tapahtuman runkona (Hegel, Marx), vaan se olisi myös materiaalisen tapahtuman eli luonnontieteellisen perusstruktuuri.

        Hän kehitti opin dialektinen materialismi, joka on kuulemma työväelle ominainen. Opissa olisi neljä premissiä, jotka Stalin mainitsi. Samalla hän tuli luoneeksi opin, josta ei ollut johdettavissa mitään. Kukaan neuvostofilosifi ei uskaltanut sanoa selvästi, joten oppi neljästä premissistä säilyi vielä Stalinin ajan jälkeenkin kaikissa neuvostolaisissa filosofiankirjoissa, aina Neuvostiiton romahtamiseen asti. Sitä selitettiin valtavana neronleimauksena, vaikka Stalinin nimi olikin häveliäästi poistettu uusista painoksista.


    • Anonyymi

      2-arvoinen tai binäärinen (0/1) logiikka ei ota huomioon viitekehystä jolloin looginen päättely kielellisillä väitteillä helposti johtaa harhaan koska luonnollisen kielen käsitteet ovat usein monimerkityksellisiä ja voivat liittyä useampaan kuin yhteen viitekehykseen(=ympäristö).

      Pätevää loogista päättelyä syntyy vain jos mukaan otetaan aina myös se ympäristö eli viitekehys mitä väite kulloinkin koskee eli tietyssä mielessä logiikan pitää olla vähintään 3-arvoista ja sen kolmannen komponentin eli viitekehyksen tai ympäristön pitää pysyä samana koko päättelyketjun ajan johtopäätökseen asti.

      Erilaiset viitekehykset voivat täydentää toisiaan eli olla komplementaarisia (kuten esim. kvanttifysiikan aalto-hiukkasdualismi jossa makromaailmasta poimitut käsitteet 'aalto' ja 'hiukkanen' näyttävät olevan ristiriidassa keskenään mutta eivät todellisuudessa ole koska kuvattava kohde ei vastaa täysin kumpaakaan käsitettä mutta sisältää silti joitain analogisia tai vertauskuvallisia vastaavuuksia.)

      Viitekehys voidaan hahmottaa myös näkökulmana (eli havaitsijan suhde kuvattavaan kohteeseen) jolloin eri havaitsijoiden kielelliset kuvaukset samasta kohteesta voivat olla erilaisia ja näennäisessä ristiriidassa keskenään vaikka todellisuudessa voivat olla myös toisiaan täydentäviä.

      Tästä voidaan päätellä että perinteinen 2-arvoinen logiikka pätee vain saman viitekehyksen tai näkökulman sisällä mutta ei enää sotkettaessa kahta tai useampaa viitekehystä samaan päättelyyn.

      Monet ikivanhat ja sitkeät filosofiset kiistat kuten esim. ns. vapaan tahdon ongelma voidaan tällä periaatteella selkiyttää koska kokemuksellisuuteen liittyvä vapaa tahto ja sitten vastaavasti kiistan toisen osapuolen argumeteissa esiintyvä aineelliseen viitehykseen liittyvä kausalitetti ja determinismi kuuluvat kukin erilaiseen ja hyvin pitkälle täysin yhteismitattomaan viitekehykseen ja siitä seuraa että ongelmaa on mahdotonta ratkaista olemassaolevan tieteellisen tiedon ja pelkän logiikan avulla vaan kiistan ratkaisu edellyttää jotain nykyistä paljon laajempaa viitekehystä joka kattaa sekä ns. aineen että ns. tietoisuuden viitekehykset samassa sisäisesti koherentissa mallissa.

      Samantapainen kiista on kreationismin ja darwinismin välinen krooninen tappelu jossa molemmat osapuolet ovat kaivautuneet syvälle poteroihinsa eivätkä ota huomioon mahdollisuutta että molempien kiistapukarien omaksuma viitekehys on hyvin todennäköisesti virheellinen tai ainakin hyvin puutteellinen.

      B

      • Anonyymi

        Näin on. Sen vuoksi bitillä onkin neljä mahdollista arvoa: on, ei, ehkä ja vidunko väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Sen vuoksi bitillä onkin neljä mahdollista arvoa: on, ei, ehkä ja vidunko väliä.

        "Sen vuoksi bitillä onkin neljä mahdollista arvoa: on, ei, ehkä ja vidunko väliä."

        Viitekehyksen mukaan ottaminen ei todennäköisesti koskaan tule onnistumaan tietokoneilla ja tekoälyllä koska se edellyttää käsitteiden merkitysten ja yhteyksien ymmärtämistä ja sitä voi syntyä vain kokemuksen kautta, Tietokone ja tekoäly pystyy vain mekaaniseen päättelyyn jossa ei tarvita ymmärrystä eikä viitekehystä eli ts. joka on puhtaasti mekaanista tai automaattista "ajattelua" kuten esim. formaalin logiikan pyörittely filosofian logiikan opetuksessa.

        Ajattelu ei myöskään tunnu luonnistuvan sellaisilta ihmisiltä jotka ymmärtävät ja osaavat käsitellä kieltä vain kirjaimellisesti, kaavamaisesti eli usein juuri ns. luonnontieteellisen ja matemaattisen koulutuksen kautta vaikeasti ehdollistuneet yksilöt joita voisi kutsua formatoorisiksi apparaateiksi koska heillä ajattelu on jäykistynyt konemaiseen binäärimalliin.

        B


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen vuoksi bitillä onkin neljä mahdollista arvoa: on, ei, ehkä ja vidunko väliä."

        Viitekehyksen mukaan ottaminen ei todennäköisesti koskaan tule onnistumaan tietokoneilla ja tekoälyllä koska se edellyttää käsitteiden merkitysten ja yhteyksien ymmärtämistä ja sitä voi syntyä vain kokemuksen kautta, Tietokone ja tekoäly pystyy vain mekaaniseen päättelyyn jossa ei tarvita ymmärrystä eikä viitekehystä eli ts. joka on puhtaasti mekaanista tai automaattista "ajattelua" kuten esim. formaalin logiikan pyörittely filosofian logiikan opetuksessa.

        Ajattelu ei myöskään tunnu luonnistuvan sellaisilta ihmisiltä jotka ymmärtävät ja osaavat käsitellä kieltä vain kirjaimellisesti, kaavamaisesti eli usein juuri ns. luonnontieteellisen ja matemaattisen koulutuksen kautta vaikeasti ehdollistuneet yksilöt joita voisi kutsua formatoorisiksi apparaateiksi koska heillä ajattelu on jäykistynyt konemaiseen binäärimalliin.

        B

        "Ajattelu ei myöskään tunnu luonnistuvan sellaisilta ihmisiltä jotka ymmärtävät ja osaavat käsitellä kieltä vain kirjaimellisesti, kaavamaisesti"

        Niinpä. Tuon huomaa siinä, että naisen puhe menee miehen toisesta korvasta sisään, aivoista suoraan läpi ja toisesta korvasta ulos, jolloin ajattelutoiminnalle jää runsaasti tilaa.
        Naisella taas miehen puhe menee molemmista korvista sisään, jää kiertämään ja täyttämään aivot ja tulee ulos suusta muokatussa muodossa vuosien ajan.


    • Satumaailmoihin/virtuaalimaailmoihin voi tietysti luoda ihan erilaisen logiikan kuin todellisuuteen.

      • Anonyymi

        Jos loisi todellisuuteen jonkun sopivan viitekehyksen, niin silloin voisi siirtää arvaamisen ja ajattelun ja logiikan soveltamisen kokonaan kuulijalle.
        Jos viitekehyksen viitteellisyys olisi ihan viitteellistä, niin aina parempi logiikan kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos loisi todellisuuteen jonkun sopivan viitekehyksen, niin silloin voisi siirtää arvaamisen ja ajattelun ja logiikan soveltamisen kokonaan kuulijalle.
        Jos viitekehyksen viitteellisyys olisi ihan viitteellistä, niin aina parempi logiikan kannalta.

        Jos viitekehyksestä tekisi sydämenmuotoisen ja värittäisi sen vaaleanpunaiseksi, niin saattaisi naisen logiikka ruveta hyrräämään viitekehyksessä ja saattaisi itse päästä hmm...


    • Anonyymi

      Analoginen logiikka (pikainen, karkea ja alustava määritelmän yritys)

      Yhteinen rajapinta on hyvin olennainen.

      Analogiat ja vertauskuvat toimivat vain yhteisten rajapintojen ja ominaisuuksien kautta eli esim. biologisella ja aineellisella viitekehyksellä on keskenään yhteisiä ominaisuuksia mutta myös täysin toisistaan poikkeavia ominaisuuksia eli biologiset oliot kykenevät ylläpitämään ja monimutkaistamaan rakennettaan aineenvaihdunnan avulla jolloin informaatio säilyy ja voi myös lisääntyä vaikka alkuperäinen fysikaalinen aine vaihtuu jatkuvasti toiseksi.

      Analoginen päättely siis alkaa kahden tai useamman erilaisen asian (X,Y,Z) keskinäisistä yhteisistä ominaisuuksista (a,b,c,d,e,f,g,h) eli yhteiset rajapinnat) ja etenee niistä yhteisistä aspekteista niihin erilaisiin poikkeaviin ominaisuuksiin jolloin sekä ymmärrys että informaatio voi kasvaa samanaikaisesti.

      Systeemi X ominaisuudet a,b,c,d
      Systeemi Y ominaisuudet a,b,e,f
      Systeemi Z ominaisuudet e,f,g,h

      Erilaisten kielien ilmaisujen kääntäminen toisikseen on tyypillinen tällainen analoginen prosessi jossa ilmaisun merkityksen säilyttämiseksi ei yleensä ole tarkoituksenmukaista kääntää kirjaimellisesti yksittäisiä sanoja vaan yrittää löytää pikemminkin samamerkityksellinen toisen kielen ilmaisu joka voi koostuu täysin eri sanoista nimenomaan sen takia että eri kielet liittyvät erilaiseen kulttuuriin ja perinteeseen.

      Voidaan ehkä ajatella että kaikki mahdolliset vuorovaikutukset toimivat yhteisten rajapintojen kautta ja sen vuorovaikutuksen seurauksena tuottavat myös uusia yhteisiä rajapintoja (esim. kvanttifysiikan lomittuminen jossa aikaisempi vuorovaikutus synnyttää nonlokaalin linkityksen kahden tai useamman (määrällä ei ole ylärajaa!) hiukkasen välille.

      Formaali logiikka ja matematiikka mahdollistavat jonkinlaisen mekaanisen ja automaattisen päättelyn mutta eivät kykene ottamaan huomioon sitä että kaikki asiat eivät ole keskenään yhteismitallisia eli ts. niiltä puuttuu keskinäinen yhteinen rajapinta ja sitä että kaikki logiikka, matematiikka ja geometria on aina vahvasti pelkistettyä ja idealisoitua eli ts. reaalimaailmasta ei esim. löydy täydellisiä geometrisia kuvioita (neliöitä, kolmioita, ympyröitä , monikulmioita jne) eikä edes sellaisia asioita joita voisi keskenään mielekkäästi laskea yhteen, kertoa tai jakaa toisillaan eikä myöskään 2-arvoisen logiikan tuottamia ehdottomia totuuksia tai vastakohtaisuuksia. Toisaalta sitten tietenkin sekä matematiikka että logiikka jopa konekäyttöön soveltuvassa muodossaan voivat olla moneen käytännön tarkoitukseen sovellettuna hyvin hyödyllisiä ja käyttökelpoisia kunhan niistä ei tee jonkinlaista itsetarkoitusta jonka kuvittelee voivat korvata havainnot ja kokemuksen.

      Formaali logiikka ja matematiikka aksioomattisina järjestelminä ovat suljettuja kokonaisuuksia eli tietyssä mielessä tautologioita joista ei saa enempää ulos kuin sinne aksioomiin on määritelty alunperin. Sovellettuna nekin ovat tavallaan analogista päättelyä ja matematiikan osalta nimenomaan mitattavissa olevien määrien pohjalta analysointia mikä taas edellyttää sellaisen kielen missä samantapaisia asioita voi niputtaa joihinkin kielellisiin luokituksiin ja kategorioihin vaikka todellisuudessa kaikki konkreettiset asiat ovat toisiinsa nähden sekä erilaisia ja yksilöllisiä eikä identtisiä vaikka luokitellaankin kielellisesti samanlaiseksi.
      .......

      3 maailmaa (henkinen, nonlokaali informaatio, "mahdollisuuksien maailma", biologinen, fysikaalinen)

      keskenään yhteiset rajapinnat voivat olla a)biologinen <->aineellinen
      b)biologinen<->henkinen
      toisiinsa nähden suljetut rajapinnat: aineellinen#henkinen (jos ei ole aikaisempaa vuorovaikutusta) eli ts. biologinen vertauskuva (maailma organismina) on toimivampi lähestymistapa kuin maailman kuvaamisen vipuaminen puhtaasti aineellisten tai mekaanisten aksioomien pohjalta (maailma koneena) varsinkin kun kaikki tunnetut koneet ovat nimenomaan organismien suunnittelemia ja rakentamia.

      B

    • Muodollinen logiikka pätee kaikissa mahdollisissa maailmoissa, mutta se on vain tautologioita ja päättelysääntöjä.

      Todellisuuden logiikka, käsityksemme luonnonlaeista, riippuu siitä millaiseksi todellisuuden mallinnamme eli käsitämme. Ja kuinka syvällisesti luonnonlait tunnemme.

      Todellisuutemme on vain aineellinen maailma, vaikka ihminen voi olla yhteydessä henkimaailmaan, joka on todellisuuden toinen puoli. Koska olemme siitä erillämme, voimme luulla elävämme simulaatiossa. Kuitenkin molemmat ovat todellisia, mutta elämme vain yhdellä puolella.

      Sitten kun nämä puolet yhtyvät, elämme oikeassa, täydessä, koko todellisuudessa, silloin vasta kohtaamme todellisen maailman.

      • Anonyymi

        Tuo pätee yleismaailmallisesti. Jos ei joka lauseessa todista jotain jumalan olemassaolosta, niin kyseessä ei ole logiikka ollenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe