Mooses sääti että kaikki poikalapset piti ympärileikata kahdeksanpäiväisinä!
Kuitenkin neljänäkymmenenä vuotena erämaassa ei ympärileikattu ketään.
Lakia toteutettiin vasta Mooseksen jälkeen luvatun maan rajalla!
Muutkin lait olivat tarkoitetut Israelin maahan!
Joosua 5:4 "Syy siihen että Josua toimitti ympärileikkauksen, oli tämä.... Sitä kansaa joka oli syntynyt matkalla erämaassa,...ei oltu ympärileikattu...
Joten Mooses ei ollut yhtä tarkka kuin fariseukset, jotka ympärileikkasivat sapattinakin, ettei Mooseksen lakia rikottaisi!
Mooses ei noudattanut Mooseksen lakia! Kuitenkin hän noudatti kymmentä käskyä!!
52
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mooses ei ole historiallinen henkilö, vaan keksitty hahmo, jonka esikuvana on ollut Akkadin kuningas Sargon.
Myös erämaavaellus on tarua. Mitkään historialliset tutkimukset eivät tue sitä. - Anonyymi
>>Mooses sääti että kaikki poikalapset piti ympärileikata kahdeksanpäiväisinä!<<
Tämä ei pidä paikkansa. Ko. käskyn antoi Jumala Abrahamille. Mooses ei oli saatanyt yhtään lakia, vaan on ainoastaan ilmoittanut kansalle sen, mitä Jumala on säätänyt.
"Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena, ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala." Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen. Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi. Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän. Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen. Ympärileikattakoon kaikki talossasi syntyneet orjat samoin kuin heimoosi kuulumattomat orjat, jotka itsellesi ostat, siis jokainen talossasi syntynyt tai rahalla ostamasi orja. Näin te kannatte ruumiissanne merkkiä siitä, että minun tekemäni liitto on ikuinen." (1 Moos 17:8-13) - Anonyymi
Jos 600 000 miestä plus naiset, lapset ja karja huuhailevat 40 vuotta Siinailla jättämättä mitään jälkeä Raamatun arkeologeille, niin steriilisti ovat toimineet. Ihmisten kokonaismäärä on saattanut olla 3x 600 000.
- Anonyymi
Arkelogisten todisteiden puute ei todista, ettei jotain ole ollut.
- Anonyymi
On aika tavallista, että jonkun asian puuttuminen on luultu tarkoittavan, ettei sitä ole ollut, mutta myöhemmin on kuitenkin löytynyt arkeologisissa kaivauksissa esinteitä ja rakennelmia, jotka todistavat asian. Esim. Jerusalemin temppeliin kuuluvia esineitä on hiljakkoin löytynyt lisää Temppelivuorelta tai sen välittömästä läheisyydestä, vaikka joidenkin salaliittoteoreetikkoiden mukaan temppeliä ei ole koskaan ollut Temppelivuorella.
- Anonyymi
Erämaassa ei ollut pysyvää astusta eikä sen takia myöskään valmistettu rakennuksia, joten raunoita ei voikkaan löytyä. Kansa asui lehtimajoissa ja söi Jumalan antamaa ruokaa ja vettä.
Anonyymi kirjoitti:
Arkelogisten todisteiden puute ei todista, ettei jotain ole ollut.
Raamattuhan on suurimmaksi osaksi sepitettyjä myyttejä. Tietenkin jokainen kansa haluaa luoda itselleen mahdollisimman hienon menneisyyden, joka sitten kohottaisi kansan oman arvon tuntua. Juutalaiset ovat olleet tässä erityisen hyviä.
Egyptiläisistä lähteistä on yritetty etsiä viitteitä Israelin kansan elämisestä siellä, joukkopaosta ja ennen muuta Joosefista. Olisi ollut hyvin todennäköistä, että edes ihmeellinen joukkopako olisi säilynyt myös Egyptin historiassa, mutta niin ei ole. Egyptiläisen rajavirkailijat ja sotilaat ovat kuitenkin kirjanneet tiedonantoja paljon pienemmistä tapahtumista 1200 eKr.
Pienten seemiläisten paimentolaisryhmien liikkeet Niilin suistossa on raportoitu, muttei kokonaisen 2 miljoonaisen kansan olemassaolosta mainita mitään. Faarao Ramses II:n tiedetään käyttäneen rakennustöissään erilaisia heimoja ja kansallisuuksia, ehkä myös israelilaisia.
Muutamien Egyptistä tulleiden israelilaisten vaeltamisesta Kanaanin maahan, tuli kuitenkin koko kansan yhteistä myyttistä historiaa. Daavidin perustaessa vuoden 1000 eKr tienoilla israelin valtion, ryhdyttiin kirjoittamaan muistiin suullisena perintönä säilynyttä historiaa (=myyttejä) israelin kansan menneistä vaiheista ja Jumalan eli Jahven välisestä liittosuhteesta.
Tästä myyttisyydestä on selvänä osoituksena mm. se seikka, että Vanhan testamentin vanhimmat profeettakirjat julistavat Jumalan valinneen kansansa jo Egyptissä, mutta Mooseksen kirjojen perusteella vasta Mooses sai tietää kuka Jahve oli, kun tämä ilmestyi hänelle palavassa pensaassa.- Anonyymi
Goodfellow kirjoitti:
Raamattuhan on suurimmaksi osaksi sepitettyjä myyttejä. Tietenkin jokainen kansa haluaa luoda itselleen mahdollisimman hienon menneisyyden, joka sitten kohottaisi kansan oman arvon tuntua. Juutalaiset ovat olleet tässä erityisen hyviä.
Egyptiläisistä lähteistä on yritetty etsiä viitteitä Israelin kansan elämisestä siellä, joukkopaosta ja ennen muuta Joosefista. Olisi ollut hyvin todennäköistä, että edes ihmeellinen joukkopako olisi säilynyt myös Egyptin historiassa, mutta niin ei ole. Egyptiläisen rajavirkailijat ja sotilaat ovat kuitenkin kirjanneet tiedonantoja paljon pienemmistä tapahtumista 1200 eKr.
Pienten seemiläisten paimentolaisryhmien liikkeet Niilin suistossa on raportoitu, muttei kokonaisen 2 miljoonaisen kansan olemassaolosta mainita mitään. Faarao Ramses II:n tiedetään käyttäneen rakennustöissään erilaisia heimoja ja kansallisuuksia, ehkä myös israelilaisia.
Muutamien Egyptistä tulleiden israelilaisten vaeltamisesta Kanaanin maahan, tuli kuitenkin koko kansan yhteistä myyttistä historiaa. Daavidin perustaessa vuoden 1000 eKr tienoilla israelin valtion, ryhdyttiin kirjoittamaan muistiin suullisena perintönä säilynyttä historiaa (=myyttejä) israelin kansan menneistä vaiheista ja Jumalan eli Jahven välisestä liittosuhteesta.
Tästä myyttisyydestä on selvänä osoituksena mm. se seikka, että Vanhan testamentin vanhimmat profeettakirjat julistavat Jumalan valinneen kansansa jo Egyptissä, mutta Mooseksen kirjojen perusteella vasta Mooses sai tietää kuka Jahve oli, kun tämä ilmestyi hänelle palavassa pensaassa.Israelin kansalla on tutkimusten mukaan maailman korkein keskimääräinen älykkyysosamäärä. Tämä näkyy mm. hämmästyttävän suuressa menestyksessä Nobelin palkintojen, shakkirankin listojen, maailman rikkaimpien listoista jne.
On johdonmukaista, että Jumala antoi omalle kansalleen korkeimman älykkyyden, koska sen tehtävä on olla pappisvaltakunta koko maailmalle. Tämä todistaa, että Jumala on olemassa ja Raamattu on ilmotusta Jumalasta ja menneiden aikojen tapahtumista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Israelin kansalla on tutkimusten mukaan maailman korkein keskimääräinen älykkyysosamäärä. Tämä näkyy mm. hämmästyttävän suuressa menestyksessä Nobelin palkintojen, shakkirankin listojen, maailman rikkaimpien listoista jne.
On johdonmukaista, että Jumala antoi omalle kansalleen korkeimman älykkyyden, koska sen tehtävä on olla pappisvaltakunta koko maailmalle. Tämä todistaa, että Jumala on olemassa ja Raamattu on ilmotusta Jumalasta ja menneiden aikojen tapahtumista.Suomalaiset ovat Euroopan älykkäin kansa, mutta se ei näy Nobel palkinnoissa.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014062818447456
"Tutkimuksessa suomalaisia kuvaillaan ahkeriksi ja sovitteleviksi. Suomalainen hillitsee hyvin itsensä, on epäitsekäs eikä räisky. Pisa-testeissä menestymistä edesauttaa suomalaisten kurinalainen luonne.
Kuitenkin nämä samat ominaisuudet kääntyvät suomalaisia vastaan tieteen saralla, tutkimus väittää. Itsehillintä ja ahkeruus voivat tukahduttaa luovuutta ja neroutta. Tämä selittänee tutkimuksen mukaan suomalaisten heikkoa Nobel-menestymistä."
Juutalaiset sen sijaan ovat äärimmäisen itsekkäita ns. oppurtunisteja, jotka käyttävät kaikki tilanteet hyväksi hyötyäkseen itse. Lisäksi juutalaiset arvostavat yli kaiken opiskelua. Mutta eivät he mitään "Jumalan valittua kansaa" ole. Se on heidän itsensä keksimä myytti. - Anonyymi
Ainakin Mooseksen lähde on lähellä Irakin rajaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaiset ovat Euroopan älykkäin kansa, mutta se ei näy Nobel palkinnoissa.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014062818447456
"Tutkimuksessa suomalaisia kuvaillaan ahkeriksi ja sovitteleviksi. Suomalainen hillitsee hyvin itsensä, on epäitsekäs eikä räisky. Pisa-testeissä menestymistä edesauttaa suomalaisten kurinalainen luonne.
Kuitenkin nämä samat ominaisuudet kääntyvät suomalaisia vastaan tieteen saralla, tutkimus väittää. Itsehillintä ja ahkeruus voivat tukahduttaa luovuutta ja neroutta. Tämä selittänee tutkimuksen mukaan suomalaisten heikkoa Nobel-menestymistä."
Juutalaiset sen sijaan ovat äärimmäisen itsekkäita ns. oppurtunisteja, jotka käyttävät kaikki tilanteet hyväksi hyötyäkseen itse. Lisäksi juutalaiset arvostavat yli kaiken opiskelua. Mutta eivät he mitään "Jumalan valittua kansaa" ole. Se on heidän itsensä keksimä myytti.Älykkyydestä ei ole mitään hyötyä, jos sitä ei osaa käyttää. Se taas vaatii paljon muitakin ominaisuuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Israelin kansalla on tutkimusten mukaan maailman korkein keskimääräinen älykkyysosamäärä. Tämä näkyy mm. hämmästyttävän suuressa menestyksessä Nobelin palkintojen, shakkirankin listojen, maailman rikkaimpien listoista jne.
On johdonmukaista, että Jumala antoi omalle kansalleen korkeimman älykkyyden, koska sen tehtävä on olla pappisvaltakunta koko maailmalle. Tämä todistaa, että Jumala on olemassa ja Raamattu on ilmotusta Jumalasta ja menneiden aikojen tapahtumista."Israelin kansalla on tutkimusten mukaan maailman korkein keskimääräinen älykkyysosamäärä. Tämä näkyy mm. hämmästyttävän suuressa menestyksessä Nobelin palkintojen, shakkirankin listojen, maailman rikkaimpien listoista jne."
Unohdit atomipommin kehitttäjän Leo Szilardin.
- Anonyymi
Kun Jeesus Kristus kuoli ristillä tarjoten Jumalalle vapaaehtoisen synti- ja polttouhrin, Hän Ihmisen Poikana edusti KOKO ihmiskuntaa, ei pelkästään "uskovia" tai "valittuja". Tämä on fakta, jota kukaan ei voi kiistää.
Kysymys kuuluukin: pitääkö Jumala tätä oman Poikansa uhria niin halpana ja vähäpätöisenä, ettei katso sen tosiasiassa poistavan KAIKKIEN ihmisten syntejä?- Anonyymi
Raamattu on kopioitu muista eepoksista kuten kertomus vedenpaisumuksesta. Gilgames on vanhin sellainen Mesopotamiasta jo 2300 vuotta eaa. Gilgames oli sumerilaisten hallitsija ja sankari. Jutut samanlaisia kuin myöhemin Raamattuun kopioidut kertomukset.
- Anonyymi
Valhehebrealanen, väitteesi ovat Sanan vastaisia:
Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy". - Anonyymi
>>Kun Jeesus Kristus kuoli ristillä tarjoten Jumalalle vapaaehtoisen synti- ja polttouhrin, Hän Ihmisen Poikana edusti KOKO ihmiskuntaa, ei pelkästään "uskovia" tai "valittuja". Tämä on fakta, jota kukaan ei voi kiistää.<<
Opetat väärin. Väitteesi on Raamatun vastainen.
Jeesus sanoi, että vain hyvin harva uskovistakin pelastuu. Kaikki ateistit joutuvat tuliseen järveen. Jeesukseen uskonsa tunnustaneet joutuvat myös tuliseen järveen, jos he eivät tehneet parannusta laittomuudesta. Vain hyvin harva uskovista pelastuu, koska vain ne uskovat pelastuvat, jotka tekivät parannuksen ja Jumalan tahdon.
Matt 7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
---
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Luuk 13:22 Jeesus vaelsi kohti Jerusalemia. Hän kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja opetti. [Luuk. 9:51 ]
23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.
25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23]
26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.'
28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos. - Anonyymi
Kyllä se hyvittää kaikkien maailman ihmisten synnit mutta Jeesus itse sanoi, että uuteen valtakuntaan pääsevät ne, jotka noudattavat Jeesuksen käskyjä. Perustuu siis vapaaehtoisuuteen ja on tarjolla kaikille, jotka haluavat. Siis koko maailmalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu on kopioitu muista eepoksista kuten kertomus vedenpaisumuksesta. Gilgames on vanhin sellainen Mesopotamiasta jo 2300 vuotta eaa. Gilgames oli sumerilaisten hallitsija ja sankari. Jutut samanlaisia kuin myöhemin Raamattuun kopioidut kertomukset.
Vastasit Jeesuksen kuolemasta kertovaan kommenttiin. Sillä ei ole mitään tekemistä Gilgameshin eikä muiden ennen Kristusta keksittyihin tarinoihin. Kristuksia toki oli muitakin Jeesuksen aikoihin ja heistä löytyy omat kertomuksensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ympärileikkausta harrastetaan myös monissa kultuureissa. Eikä se varsinaisesti edes liity uskontoon. Eniten ympärileikattuja löytyy USA:sta. Sillä lääkärit onnistuivat poikien ympärileikkauksen yleisenä toimenpiteenä hygieniasyihin vedoten. Sitä on vasta viime vuosina ryhdytty kyseenalaistamaan. Tietyistä ikäpolvista lähes kaikki miehet ovat ympärileikattuja.
- Anonyymi
Aloituksen ydin on ettei Mooseksen laki ollut ehdoton ja muuttumaton, vaan perustana myöhemmälle lainsäädännölle ja uskonnolliselle toiminnalle Israelin maassa.
Siksi esimerkiksi ympärileikkausta ei noudatettu erämaassa, eikä temppeliä tehty Mooseksen ohjeiden vaan Daavidin ohjeiden mukaan! (1.Aik.28)
Eikä riemuvuosia juuri vietetty!
Kymmenen käskyä sen sijaan ovat kaikille! Vieläpä taivaassa näkyi liiton arkki! (Ilm.11:19)- Anonyymi
Jopas jopas. 10 käskyä koski vaan israelilaisia ei pakanoita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopas jopas. 10 käskyä koski vaan israelilaisia ei pakanoita.
Mitä vikaa kymmenessä käskyssä on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä vikaa kymmenessä käskyssä on?
Kymmenen käskyä annettiin Israelin kansalle ja käskyt olivat sen ajan mukaisia. Esimerkiksi: "Älä sano väärää todistusta lähimäisestäsi", kieltää väärän todistuksen antamisen oikeudessa.
Käsky: "älä tapa" taasen kieltää viattoman murhaamisen, mutta on melkoisen absurdia, jos joku vaikka vetoaa tähän käskyyn kieltäytyäkseen varusmiespalvelusta, sillä muualla Mooseksen laissa annetaan sotalakeja ja ohjeita sotaan. "Jos joudut kauan piirittämään kaupunkia ja sotimaan sitä vastaan valloittaaksesi sen, niin älä hävitä sen puita äläkä heiluta kirvestäsi niitä vastaan."
Sapattikäskyyn sisältyy määräys surmata sapatinrikkojat: "seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon." - Anonyymi
Ympärileikkauksia ei tehty erämaassa, sillä Mooses oli sanonut ja määrännyt: Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
Käskyt olivat voimassa Israelin porttien sisäpuolella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ympärileikkauksia ei tehty erämaassa, sillä Mooses oli sanonut ja määrännyt: Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
Käskyt olivat voimassa Israelin porttien sisäpuolella.Mutta eihän Mooses ole voinut niin sanoa ja määrätä, koska häntä ei oikeasti edes ole koskaan ollut. Hän on taruolento.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenen käskyä annettiin Israelin kansalle ja käskyt olivat sen ajan mukaisia. Esimerkiksi: "Älä sano väärää todistusta lähimäisestäsi", kieltää väärän todistuksen antamisen oikeudessa.
Käsky: "älä tapa" taasen kieltää viattoman murhaamisen, mutta on melkoisen absurdia, jos joku vaikka vetoaa tähän käskyyn kieltäytyäkseen varusmiespalvelusta, sillä muualla Mooseksen laissa annetaan sotalakeja ja ohjeita sotaan. "Jos joudut kauan piirittämään kaupunkia ja sotimaan sitä vastaan valloittaaksesi sen, niin älä hävitä sen puita äläkä heiluta kirvestäsi niitä vastaan."
Sapattikäskyyn sisältyy määräys surmata sapatinrikkojat: "seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon."Kumma jutska, etteivät adventistit kuitenkaan noudata tuota surmaamisoikeuttaan ja tapa helluntailaisia, jotka haravoivat rukoushuoneitten piha-alueita lauantaina.
- Anonyymi
Käsky "älä tapa" on alunperin Älä murhaa!" Siis kyseessä on harkittu rikos!
Sapatin rikkominen oli yhtä paha teko kuin epäjumalan kumartaminen tai Jumalan nimen pilkkaaminen Mooseksen lain mukaan, kaikista tuli kuolemantuomio.
Sen sijaan ympärileikkaamattomuudesta ei tullut tuomiota, ainoastaan ei silloin saanut kaikkia oikeuksia!
Joten näissä laeissa oli ero!- Anonyymi
Et taida ihan tuntea Vanhan testamentin käskyjen tärkeysjärjestystä.
Sapattikäsky ei ollut niin tärkeä kuin ne kolme muuta, jotka aivan todella selvästi olivat tärkeimpiä käskyjä Vanhassa testamentissa. Muut käskyt jäivät kirkkaasti näiden kolmen jalkoihin: älä tee huorin, älä murhaa ja älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Eikä kyse oikeastaan ollut edes käskyistä vaan yhteisöllisistä elämänohjeista. Ne eivät olleet edes käskymuodossa. Jos nyt vähänkäään hepreaa taitaa, niin tietää, että oikeampi suomennos näille ns. "käskyille"oli se, että:
Jos seuraat Jumalaa, et (halua) murhaa.
Jos seuraat Jumalaa, et (halua) tehdä huorin, jne...
- Anonyymi
Jos siis käsky ympärileikkauksesta oli voimassa vain Israelin rajojen sisällä, niin eivät muutkaan säädökset olleet voimassa ulkopuolella!
- Anonyymi
Kymmenen käskyä olivat Jumalan sormella kiveen kirjoitetut. Mooses sanoi ettei Jumala lisännyt niihin sen enempää Siinailla! 5.Moos.5
Jeesus sanoi rikkaalle nuorukaiselle että hänen tuli noudattaa niitä.
Paavali puhui kymmenestä käskystä Room.7, kun hän sanoi että laki on hyvä, mutta hänen oli kuoltava voidakseen vapautua siitä.
Joten nykyaikanakin ihmisen täytyy kuolla pois omista yrityksistään ja vaeltaa uskossa! - Anonyymi
>>>Jos siis käsky ympärileikkauksesta oli voimassa vain Israelin rajojen sisällä, niin eivät muutkaan säädökset olleet voimassa ulkopuolella!<<<
Käsky ympärileikkauksesta koskee Abrahamin jälkeläisiä ja heidän perheensä jäseniä. Käsky ei velvoita ulkomailla asuvia pakanoita ottamaan ympärileikkausta, minkä takia apostolien kokous ei määrännyt lisää taakkaan pakanoille ympärileikkauksesta.
1 Moos 17:7 Minä pidän voimassa liiton sinun ja myös sinun jälkeläistesi kanssa, ikuisen liiton sukupolvesta toiseen, ja minä olen oleva sinun Jumalasi ja sinun jälkeläistesi Jumala.
8 Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena, ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala."
9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.
10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
Muuten Mooseksen laki on voimassa kaikkialla maailmassa ja kaikissa kansoissa. Jos joku suomalainen ei halua noudattaa Mooseksen lakia, niin Jeesus Kristus ei armahda häntä, koska Jeesus sanoi, ettei hän armahda laittomuuden tekijöitä. Jeesus armahtaa sellaisia suomalaisia, jotka lopettavat lain rikkomisen uskossa häneen.
Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
1 Kor 7:19 On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.
Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
---
27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.
Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa. Anonyymi kirjoitti:
>>>Jos siis käsky ympärileikkauksesta oli voimassa vain Israelin rajojen sisällä, niin eivät muutkaan säädökset olleet voimassa ulkopuolella!<<<
Käsky ympärileikkauksesta koskee Abrahamin jälkeläisiä ja heidän perheensä jäseniä. Käsky ei velvoita ulkomailla asuvia pakanoita ottamaan ympärileikkausta, minkä takia apostolien kokous ei määrännyt lisää taakkaan pakanoille ympärileikkauksesta.
1 Moos 17:7 Minä pidän voimassa liiton sinun ja myös sinun jälkeläistesi kanssa, ikuisen liiton sukupolvesta toiseen, ja minä olen oleva sinun Jumalasi ja sinun jälkeläistesi Jumala.
8 Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena, ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala."
9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.
10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
Muuten Mooseksen laki on voimassa kaikkialla maailmassa ja kaikissa kansoissa. Jos joku suomalainen ei halua noudattaa Mooseksen lakia, niin Jeesus Kristus ei armahda häntä, koska Jeesus sanoi, ettei hän armahda laittomuuden tekijöitä. Jeesus armahtaa sellaisia suomalaisia, jotka lopettavat lain rikkomisen uskossa häneen.
Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
1 Kor 7:19 On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.
Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
---
27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.
Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.>>> Jos joku suomalainen ei halua noudattaa Mooseksen lakia, niin Jeesus Kristus ei armahda häntä, koska Jeesus sanoi, ettei hän armahda laittomuuden tekijöitä.
Uskot, että laittomuudella Jeesus tarkoitti Mooseksen lakia, mutta Hän tarkoitti syntiä yleensä. Tämän vuoksi Jeesusken opetus pelastaa henkiä, kun taas Mooseken laki tappaa ne (2.Moos 32:27-28).- Anonyymi
Henki kirjoitti:
>>> Jos joku suomalainen ei halua noudattaa Mooseksen lakia, niin Jeesus Kristus ei armahda häntä, koska Jeesus sanoi, ettei hän armahda laittomuuden tekijöitä.
Uskot, että laittomuudella Jeesus tarkoitti Mooseksen lakia, mutta Hän tarkoitti syntiä yleensä. Tämän vuoksi Jeesusken opetus pelastaa henkiä, kun taas Mooseken laki tappaa ne (2.Moos 32:27-28).>>>Uskot, että laittomuudella Jeesus tarkoitti Mooseksen lakia, mutta Hän tarkoitti syntiä yleensä. <<<
Sinä olet väärässä.
Uusi testamentti tarkoittaa synnillä Mooseksen lain rikkomista. Synillä Raamattu tarkoittaa Jumalan tahdon vastaista tekoa. Moosesen lakiin on kirjoitettu Jumalan tahto, joten lain rikkominen on aina syntiä.
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
Heb 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. - Anonyymi
Henki kirjoitti:
>>> Jos joku suomalainen ei halua noudattaa Mooseksen lakia, niin Jeesus Kristus ei armahda häntä, koska Jeesus sanoi, ettei hän armahda laittomuuden tekijöitä.
Uskot, että laittomuudella Jeesus tarkoitti Mooseksen lakia, mutta Hän tarkoitti syntiä yleensä. Tämän vuoksi Jeesusken opetus pelastaa henkiä, kun taas Mooseken laki tappaa ne (2.Moos 32:27-28).Uusi testamentti tarkoittaa synnillä Mooseksen lain rikkomista. Synillä Raamattu tarkoittaa Jumalan tahdon vastaista tekoa. Mooseksen lakiin on kirjoitettu Jumalan tahto, joten lain rikkominen on aina syntiä.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi testamentti tarkoittaa synnillä Mooseksen lain rikkomista. Synillä Raamattu tarkoittaa Jumalan tahdon vastaista tekoa. Mooseksen lakiin on kirjoitettu Jumalan tahto, joten lain rikkominen on aina syntiä.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.Tuollaiseen potaskaan uskominen on silkkaa idiotismia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiseen potaskaan uskominen on silkkaa idiotismia.
Tuollaisella puheella sinä olet menossa kovaa vauhtia kohti helvetin tulta.
Matt 5:22 Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: Anonyymi kirjoitti:
Matt 5:22 Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:>>> Matt 5:22 Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Entä ne ihmiset, jotka sanovat "sinä ymmärrät väärin" tai "olet uskosta osaton" ? Mitä he ansaitsevat?Anonyymi kirjoitti:
Uusi testamentti tarkoittaa synnillä Mooseksen lain rikkomista. Synillä Raamattu tarkoittaa Jumalan tahdon vastaista tekoa. Mooseksen lakiin on kirjoitettu Jumalan tahto, joten lain rikkominen on aina syntiä.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.Nämä ovat loppuun kalutut lauseet, joissa Jeesus sanoo sen, mitä kouluttamaton väkijoukko pystyi sillä hetkellä ymmärtämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:Opettele lukeman ja tule sitten vasta esiintymään SUURENA OPETTAJANA: Etkö näe: "On ansainnut", mutta sinä kuvittelet, että ''heitetään helvetin tuleen'.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele lukeman ja tule sitten vasta esiintymään SUURENA OPETTAJANA: Etkö näe: "On ansainnut", mutta sinä kuvittelet, että ''heitetään helvetin tuleen'.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: - Anonyymi
No eipä ollut ei mutta israelilaisille oli ja vielä kaikille tuleville israelilaisten sukupolville.
Malakia 3:22
"Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, säädökset ja oikeudet, jotka annoin hänen kauttaan Hoorebilla koko Israelille. "
4. Mooseksen kirja 15:22-23
"22. Te voitte kuitenkin vahingossa jättää täyttämättä jonkin näistä käskyistä, jotka Herra on Moosekselle antanut. 23. Se voi olla mikä hyvänsä käskyistä, jotka Herra on Mooseksen kautta teille antanut, siitä päivästä lähtien, jona Herra antoi käskynsä. Nehän ovat voimassa myös kaikkien tulevien sukupolvien aikana. "
Siis koko israelille mutta ei ulkopuolisille, elleivät he asustaneet israelilaisten joukossa.
On huomioitava myös, että kymmenen käskyn lakia ei ollut annettu kenellekään ennen kuin se annettiin Mooseksen kautta Siinailla israelilaisille.
Hesekiel 20:10-11
"10. ”Kun olin vienyt heidät pois Egyptin maasta ja tuonut heidät autiomaahan, 11. minä annoin heille lakini ja ilmoitin heille säädökseni. Ihminen, joka niitä noudattaa, elää niistä. "
Galatalaiskirje 3:17
"Tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia (= lupaus Abramille) ei neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhemmin tullut laki (, joka annettiin Mooseksen kautta) kumoa, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi. "
- Anonyymi
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Tämä on sovituksen sana. Kun Jumala loi maailman, maailma tuli luoduksi. Ei puoliksi tai kolmasosaltaan, vaan kokonaan. Kun Jumala sovitti maailman itsensä kanssa, teki Hän senkin täydellisesti: ei puoliksi tai kolmasosaltaan, vaan täydellisesti. Tämä on ristin sanoma.
Maailma ei sovittanut itseään Jumalan kanssa, vaan Jumala oli Kristuksessa ja sovitti koko maailman itsensä kanssa. Tämä on peruuttamaton tosiasia, koska Jumalan teot ovat aina täydelliset ja horjumattomat. Tätä on evankeliumi. Tämä on kaiken a ja o, kaiken lähtökohta ja lopputulema.
Jumalan voisi mieltää vaikka täydelliseksi suutariksi, joka näkee mieluisan kenkäparin, jotka eivät sovi hänen jalkoihinsa, mutta joka silkalla taituruudellaan tekee kengistä itselleen sopivat.
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Tämä on peruuttamaton sovituksen sana. Tämä on ristin sanoma.
Paavali julisti: "Hyväksykää se, että teidät on jo sovitettu!"
Mitä on tässä valossa sitten ristin vihollisuus? Sitä, että julistaa: "Jumala tosin sovittI maailman itsensä kanssa, MUTTA - -"
Jumala sovitti Kristuksessa maailman itsensä kanssa kysymättä siihen lupaa maailmalta. Ristin viholliset väittävät, että tämä sovitus on kuitenkin jokaisen (sovitetun!) ihmisyksilön "otettava vastaan", ennen kuin se astuu kyseisen yksilön kohdalla voimaan. Tämä on yhtä mieletöntä kuin väite, että kun Reiska päättää antaa minulle tonnin vipin anteeksi ("sovittaen" siten minut minun puolestani itsensä kanssa), minun on otettava tuo Reiskan tekemä päätös "vastaan", jotta se voisi astua voimaan. Yhtä vähän kuin minulla on sananvaltaa Reiskan tekemään päätökseen hänen omia rahojaan koskien, yhtä vähän on ainoallakaan yksilöihmisellä sananvaltaa Jumalan päätökseen sovittaa KOKO MAAILMA Kristuksessa itsensä kanssa. Jeesus sanoi vetävänsä KAIKKI tykönsä, kun hänet korotetaan. Ja Kristuksessa, Ihmisen Pojassa, Jumala tuomitsi ihmisten synnin.
Ristin viholliset tekevät Jumalasta hengellisen ameeban; heidän mukaansa Jumala sovittaessaan maailman itsensä kanssa ei todellisuudessa sovittanutkaan maailmaa itsensä kanssa, vaan ainoastaan asetti Kristuksessa tapahtuneen sovituksen TARJOLLE. Vaikka siis Paavali kirjoittaa täysin yksiselitteisesti, että Jumala SOVITTI maailman itsensä kanssa eikä suinkaan asettanut sovitusta vain "tarjolle".
Paavalin mukaan ristin vihollisten loppu on "kadotus" - kadoksissa olo. Jos ihminen ei suostu hyväksymään sitä, että Jumala sovitti jo KOKO maailman - ketään ihmistä erittelemättä - itsensä kanssa, hän on Paavalin mukaan ymmärrykseltään kaiken aikaa täysin pihalla - yhtä kadoksissa kuin kadoksissa oleva lammas tai kadoksissa oleva hopearaha. Tällainen ihminen uskoo tulleensa sovitetuksi siksi, että "otti sovituksen vastaan". Tämä on yhtä typerää kuin minun olisi ajatella: "Sain Reiskalta sen tonnin pystyn anteeksi siksi, että OTIN SEN VASTAAN. Jollen olisi OTTANUT SITÄ VASTAAN, en olisi saanutkaan velkaani anteeksi." Jos kuvitellaan, että Reiska on suoraselkäinen periaatteen mies, joka ei kunniaansa jaa, miltäköhän hänestä tuntuisi, jos hän saisi kuulla minun selostaneen yhteisille tutuillemme, että sain tonnin velan anteeksi SIKSI, KUN OTIN SEN VASTAAN, MUUSSA TAPAUKSESSA VELKA OLISI JÄÄNYT VOIMAAN. Juuri näin röyhkeästi ja julkeasti ristin viholliset hengellisessä ja moraalisessa ymmärtämättömyydessään rististä ajattelevat; he kuvittelevat kykenevänsä saattamaan Jumalan sovitustyön Kristuksessa voimaan omalla kohdallaan "vastaanottamalla" sen; muussa tapauksessa sovitus ei päde. He ovat kuin mies, joka toteaa aurinkoisella säällä: "Auringonvalo pätee kohdallani ainoastaan siinä tapauksessa, että OTAN SEN VASTAAN."- Anonyymi
Valhehebrealainen, sinulla riittää valhetta ja jorinoita. Kirjoittelet jumalattoman ihmisen pahuutta ja häijyyttä.
Sana ilmoittaa:
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valhehebrealainen, sinulla riittää valhetta ja jorinoita. Kirjoittelet jumalattoman ihmisen pahuutta ja häijyyttä.
Sana ilmoittaa:
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.Sinä totisesti julistat oppia, joka vihaa sitä, mitä Kristus ristiillä sai aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä totisesti julistat oppia, joka vihaa sitä, mitä Kristus ristiillä sai aikaan.
Minä seuraa Jeesusta, ja Jumala vihaa valhetta, niinpä minäkin vihaan valhehebrealaisen valhetta. Vanhin ja arvomies on pää, mutta profeetta, joka valhetta opettaa, on häntä.
Mitä tässä on Kristuksen oppia vastaan?
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
- Anonyymi
Kukahan lienee apassi-intiaaneille opettanut tuon ympärileikkauksen. He vaan kylläkin leikkaavat väärän pään ympäri. Sen yläpään sano..
- Anonyymi
Ilman ympärileikkausta ei kukaan kuulu Mooseksen lakiliittoon, eikä olisi voinut käydä temppelissä uhraamassa, eikä viettää juhlia sääntöjen mukaan.
Sen sijaan Paavali opettaa että kaikki jotka perustuvat uskoon, ovat Aabrahamin lapsia ja lupauksen perillisiä!- Anonyymi
Mooses antoi käskyn: Sano israelilaisille: Kun nainen on synnyttänyt pojan, hän on sen jälkeen seitsemän päivää epäpuhdas, samalla tavoin kuin kuukautisvuodon aikana. Kahdeksantena päivänä pojan esinahka on leikattava.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2221935Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101748Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541206Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801045Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17988TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15940- 46855
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89834- 70792
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42784