Totuttelu eläkeläisen arkeen

Anonyymi

Kertokaapas miten te jotka pääsitte eläkkeelle/tk-eläkkeelle sopeuduitte uuteen elämän rytmiin.Vuosi kohta kulunut minun myönteisestä tk-eläkepäätöksestä ja vieläki joutuu tunnustelemaan tätä olotilaa joutomiehenä.

46

1537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä minä ole sopeutunut ihan hyvin. Eläkkeelle jäin keväällä 2017. Kevät oli erinomainen aika muutenkin.
      Ensimmäinen vuosi tietysti oli ’harjoittelua’. Vaimoni eläköityi samaan aikaan.

      Kovasti puuhastelin mökillä ja kotona ja kotipihalla (omakotitalo). Itse asiassa ihmettelinkin välillä miten olinkaan ehtinyt aikanaan käydä töissä :-).
      Kesällä muutenkin olin liikkunut pitkin Suomea loma-aikoina erilaisissa tapahtumissa ja mielenkiintoisissa paikoissa. Tähänhän tuli lisää aikaa. Jo perinteeksi tullut matka keskieurooppalaiseen kaupunkiin vielä mahtui hyvin ja tietysti yleisten loma-aikojen ulkopuolella.
      Kevät ja kesä meni todella hienosti ja vähän samanlainen olo kuin työelämäaikaan tuli kesän loputtua eli siinäkö se nyt oli taas. Syksyn tulo vähän tuntui ankealta.

      Eipä ollutkaan. Vuokrasimme asuntoauton alkusyksystä, vuokrahinnathan puolittuivat heti kesän päätyttyä, ja lähdimme Lappiin. Ajankohta oli loistava, ei minkäänlaisia ruuhkia, lähes kaikki paikat olivat vielä auki. Ilmat kesäisiä, vaikkei nut juuri helteitä ollutkaan. Kertakaikkisen hieno reissu ja sen olemme tehneet joka syksy sen jälkeen.
      Syksyllä poimimme puolukoita ja sieniä, sekin on oikein mukavaa, kun ei ota mitään tavoitteita.
      Loppusyksy ja talvi olivat hiljaisempaa reissaamisen ja mökkeilyn osalta, mutta kulttuuritapahtumia kyllä riitti. Asun pk-seudulla, joten tarjontaa on yllinkyllin.
      Pari kertaa päiväristeily Tallinnaan. Joulutori siellä on tosi upea, sehän valittiinkin Euroopan parhaaksi pari vuotta sitten.
      Lapsenlapset, meillä vasta pieniä alle kouluikäisiä, ovat nousseet arvoon arvaamattomaan. Aina tarvittaessa osallistumme erittäin miellellään heidän elämään, viemällä päiväkotiin, hakematta pois, kipeinä hoidamme, jne. Parasta kaikesta on juuri lapsenlapset ja nyt on aikaa.
      No äkkiä se kevät taas tuli. Ensimmäinen vuosi menikin hujahtaen eikä työelämä enää muistunut juuri mieleenkään. Käyn kyllä säännöllisesti vajaan kahden kuukauden välein lounaalla muiden samasta yrityksestä eläkkeelle jääneiden kanssa. Pikkufirma kun oli, niin meitä eläköityneitä on pieni rajallinen porukka, joten se onnistuu hyvin.

      Minulla eläköityminen onnistui tosiaan erinomaisesti. Aktiivista elämää ei kannata hylätä, nythän sitä voi tehdä ihan oman aikataulun mukaisesti ja omaan tahtiin. Ja voi valita ruuhkattomia aikoja.
      Olen todella onnekas, kun terveys on kunnossa kuten talouskin.

      • Anonyymi

        Kiitos ! Siinäpä hyvä ostoslista. Sopii meille. Terveys parilla pillerillä kunnossa. Oma velaton talo ja autovelkaa vain 300 /kk. Perheen nettotulot yhteensä 3300/kk. Mitäs teillä ?
        Laskin kaikki vuoden kiinteät kulut ja kuukautta kohden se teki 1000/kk. Siihen päälle tuo autolaina, joka erääntyy 3 vuoden kuluttua. Loppu jää ruokaan, vaatteisiin, matkustamiseen ym. Ravintoloissakaan ei käydä. Pitäis varmaan pärjätä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos ! Siinäpä hyvä ostoslista. Sopii meille. Terveys parilla pillerillä kunnossa. Oma velaton talo ja autovelkaa vain 300 /kk. Perheen nettotulot yhteensä 3300/kk. Mitäs teillä ?
        Laskin kaikki vuoden kiinteät kulut ja kuukautta kohden se teki 1000/kk. Siihen päälle tuo autolaina, joka erääntyy 3 vuoden kuluttua. Loppu jää ruokaan, vaatteisiin, matkustamiseen ym. Ravintoloissakaan ei käydä. Pitäis varmaan pärjätä ?

        Kerroin kokemuksista eläköitymisen osalta omasta elämästäni kuten aloittaja toivoi. Se ei ollut opastusta, koulutusta tai ohjeita kenellekään, saati takautavia neuvoja miten olisi elämänsä pitänyt aikanaa elää. Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltäkään.

        Kuten kirjoitin, terveyteni on erinomainen eikä mitään lääkityksiä ole ja talous kunnossa. Velkaa ei ole laisinkaan ja kaikki meille tarpeellinen on hankittu aikanaan. Eläkkeemme riittää mainiosti kuvaamaani varsin tavalliseen elämiseen. Mitään ihmeellistä luksusta ei elämässämme ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos ! Siinäpä hyvä ostoslista. Sopii meille. Terveys parilla pillerillä kunnossa. Oma velaton talo ja autovelkaa vain 300 /kk. Perheen nettotulot yhteensä 3300/kk. Mitäs teillä ?
        Laskin kaikki vuoden kiinteät kulut ja kuukautta kohden se teki 1000/kk. Siihen päälle tuo autolaina, joka erääntyy 3 vuoden kuluttua. Loppu jää ruokaan, vaatteisiin, matkustamiseen ym. Ravintoloissakaan ei käydä. Pitäis varmaan pärjätä ?

        Varsinkin työkyvyttömyyseläkkeelle jäädessä ei talous ole välttämättä siinä kunnossa kuin pitäisi,voihan se terveyden menetys tulla täytenä yllätyksenä.Mutta itse olen ajatellut että velkoja ei kannattais kerätä niin,että vielä yli 50 vuotiaana kaikki tulot menee velkoihin,eikä tilanne helpota vielä hetkeen.Avioerot ja muut saattaa tehdä kepposia talouteen kyllä myöhemmällä iälläki.Itse asun maaseudulla velattomassa mökissä,eläke on pieni ja ajan muutaman satasen autonräpsyllä,koitan pitää kulut minimissä.


    • Anonyymi

      No "joutomiehenä" olit ollut jo jonkin aikaa ennen eläköitymistäsi, ellei syy eläköitymiseen ollut amputaatio tms. Se reitti on minimissään vuosi ja siinä jo sopeutuu.
      itse olen ollut jo 10v tk-eläkkeellä ja ihan normijuttu (oli sitä välittömästi juurikin pitkähkön odotusajan ansiosta). Työllisyys olisi ihan jotain muuta.

      • Anonyymi

        2018 tammikuun loppupuolella lähin sairauslomalle ja pidin kaikki 300pv pois muutaman kuukauden pätkissä,välillä kela oli vailla erikoislääkärin lausuntoa.Tätä edelsi lukuisat tutkimukset 3 vuoden aikana .Irtisanottiin ja jokunen kuukausi ansiosidonnaisella päivärahalla ja kesäkuussa 2019 tuli eläke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2018 tammikuun loppupuolella lähin sairauslomalle ja pidin kaikki 300pv pois muutaman kuukauden pätkissä,välillä kela oli vailla erikoislääkärin lausuntoa.Tätä edelsi lukuisat tutkimukset 3 vuoden aikana .Irtisanottiin ja jokunen kuukausi ansiosidonnaisella päivärahalla ja kesäkuussa 2019 tuli eläke.

        Onko se nykyään oikeastaan sääntö että ennen tk-eläkettä kaikki on ensin noin vuoden sairaslomalla? Kukaan ei taida päästä/joutua tk-eläkkeelle ennen tätä pitkää aikaa johon sisältyy myös tosiaan paljon tutkimuksia ja selvityksiä. Hyvä asia kyllä että sairasta hoidetaan ja saa apua sairauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se nykyään oikeastaan sääntö että ennen tk-eläkettä kaikki on ensin noin vuoden sairaslomalla? Kukaan ei taida päästä/joutua tk-eläkkeelle ennen tätä pitkää aikaa johon sisältyy myös tosiaan paljon tutkimuksia ja selvityksiä. Hyvä asia kyllä että sairasta hoidetaan ja saa apua sairauksiin.

        Sairausloma on ensiijainen etuus jonka aikana hoidetaan kuntoutustoimet,sen jälkeen tulee harkittavaksi tk-eläke .Ja se ikä kun on hyvä olla 60v tai yli.


    • Anonyymi

      Ihan oikea havainto oli se, että vuosi meni totutellessa siihen, että sai nukkua ainakin tunnin pitempään. Aluksi pelkää sitä, että se eläke ei riitä menoihin, mutta nyt voi 10 vuoden kokemuksella todeta, että ihan hyvin se riittää.
      Ihminen saa kuitenkin sen täyden 60%:n eläkkeen, niin onhan siinä eroa brutossa palkkaan verraten, mutta verotus muuttuu sen verran, että netossa se ero on yllättävän pieni, muutamia satoja vaan. Eläkkeellä matkakulut on pienemmät ja sitä vaan elää tarkemmin, joten kulutuskin on pienempää, joten rahat riittää hyvin.
      Kaikki ne vanhat reissut ja lomamatkat on pystynyt vielä selviytymään, vaikka välillä tuntuu, että talous kiristyy vuosi vuodelta. Liekö syy se Paavo Lipposen aikanaan tekemä eläkeindeksin leikkaus, kun eläke nousee 1,2 % ja kulut kuitenkin joka vuosi 2-3 % ja polttonesteet jopa 4-5 % (kiitos vihreiden, kuka äänesti niitä)
      Nyt se kurimus vasta alkaa, kun hulvattomasti on koronatukia jaettu 15-20 miljardia ja potti pitäisi pitkällä juoksulla maksaa takaisin. Veronmaksajan kukkarolla käydään monta kertaa: nouseeko ALV, kiinteistöverot, bensa ja sitten vielä kunnan vero. Vai millä elätetään se erilaisia tukiaisia nauttiva joutomiesten ja -naisten armeija , joka ei maksa itse kuin puolet vuokristaan ja hoidoistaan.

    • Anonyymi

      Minulla on aika pitkälti sama homma, eli tk-eläkkeelle viisikymppisenä 8kk sitten. Olin tosin jo kuntoutustuella ennen tuota kolme vuotta. Kuntoutustuki oli lähinnä vaan kidutusta, kun joutui aina odottamaan päätöstä. Lopulta psykiatri laittoi laput työeläkevakuuttajalle tk-eläkkeestä. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, mutta sitten lappu tuli postilla. Odotin, että kuntoutustukea on jatkettu tms. kälätystä, mutta lapussa lukikin, että olemme myöntäneet sinulle työkyvyttömyyseläkkeen. Luulin, että myönteinen päätös olisi jotenkin vapauttava, olihan loppuelämän talous taattu. Edelleen vähän outo olo, koska en itse tätä tietä valinnut ja työt jäivät kesken. En oikein tiedä mikä olen.. on hölmö olo, kun on vapautettu yhteiskunnan palveluksesta, mutta en tunne itseäni eläkeläiseksi. Istun välillä vain jossain penkillä kaupungissa katsellen ohitseni töihin jne. käveleviä ihmisiä. Minä en ole menossa enää minnekkään, on tyhjä olo. Milloin lienen tilanteen ymmärtää??

      • Anonyymi

        Kaiva vaan asiasta esiin ne positiiviset seikat. Fysiikka on vielä hyvässä kunnossa ja olet varmaan ollut työelämässä n. 30 vuotta, joten eläkekertymänkin pitäisi olla kohtuullinen, vaikka et olisi saanutkaan johtajien malliin bonuksia.
        Nyt kun toivut ensi järkytyksestä, niin alat vaan harrastamaan jotakin mukavaa ja toki voi alkaa myös matkustella sen verran , mitä talous antaa myöden. Kyllä niitä samanhenkisiä juttukavereita aina löytyy.


      • Anonyymi

        Ihan kuin itse olisin kirjoittanut... Pelottaa, kun ei tiedä, mihin tämä kaikki johtaa. Vaikka talous tietyllä tavalla kunnossa, itsestä ei ole pienimmänkään asian tekijäksi - näin tk-eläkeläisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kuin itse olisin kirjoittanut... Pelottaa, kun ei tiedä, mihin tämä kaikki johtaa. Vaikka talous tietyllä tavalla kunnossa, itsestä ei ole pienimmänkään asian tekijäksi - näin tk-eläkeläisenä.

        Sairaus rajoittaa minuaki ja paljon.Puullämmitys ja puut on vieläki pystyssä tuolla metsässä,tosin ne on niin lähellä että melkein näköyhteys!.No kunnon takia mun kuuluukin olla tk-eläkkeellä,mutta tympiihän se kun ei pysty siihen mihin pitäis.Kun olin työelämässä vielä,niin sitähän eli ihan unelmissa mikä ihanuus se on sitte ku pääsee eläkkeelle,teen sitä sun tätä ja naama on yhtä hymyä.Äkkiä se vaan tulee arki eteen ja naamaki pysyy peruslukemilla,aika yksinhän sitä on kun puolisokin on vielä töissä.No näillä mennään ja toivotaan ettei terveyspuoli mene kovin pahaksi.


    • Anonyymi

      Itse ollut 5 v eläkkeellä. Tämä on parasta aikaa elämässä, ei rahahuolia, koska eläke tulee tilille joka kuukausi, olenpa sitten missä tahansa.

      Matkustelen paljon, tosin nyt Korona aikana sitä ei voi harrastaa. Mutta rajat aukeavat taas pian ja pääsen menemään.

      Nykyään matkustan yksin, koska olen eronnut, mutta se ei haittaa. Aina löytyy kavereita matkalta ja vaikka ei löytyisikään, niin vähät siitä. Tekemistä löytyy kuitenkin aina ja ne ovat mieluisia kokemuksia.

      • Anonyymi

        Mikä estää matkustelemasta kotimaassa, kyllä täältäkin löytyy satoja kohteita.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen vuosi meni totutellessa. Kymmenet olivat ne yöt jolloin heräsin tunteeseen, että olen nukkunut pommiin. Koska olin ollut varsin tiukasti aikataulutetussa työssä, kyttäsin kelloa koko ajan aivan neuroottisesti. Vihdoin se työelämä alkoi unohtumaan ja pystyin nukkumaan jopa aamukuuteen saakka heräilemättä. Kaikenlaista puuhaa tuntui olevan ekavuoden aikana, mutta nyt kun tilanteeseen on rauhoittunut, tuntuukin välillä siltä, että mitähän nyt sitten tekis. Aika käy pitkäksi ja tekisi mieli lähteä takaisin töihin. 43 vuotta olin töissä neljälle eri työnantajalle. Elikkäs olo on tällähetkellä sellainen, että HOH HOIJAA....

      • Anonyymi

        Eli pääsit normaali vanhuuseläkkeelle 63v?.Täysin terveenä eläkkeelle lähtö voi ollakkin pieni shokki, kun sitä virtaa piisaa vielä vaikka kuinka.Ennen työkyvyttömyyseläkepäätöstä edeltää pitkät sairauslomat ja tutkimukset,sillon sitä jo sopeutuu ajatukseen että töihin ei ole enään paluuta terveydellisistä syistä.Mutta jokatapauksessa, iso on muutos kun se juna pysähtyy ja jäät yksin asemalle.


    • Anonyymi

      Olin 52v ikäinen nainen kun 4:n aivohalvauksen jälkeen onnistuttiin diagnostisoimaan oikean tyyppinen verisyöpä. Syöpätyyppi on Suomessa hyvin harvinainen josta johtui viive.
      Olin pettynyt. Ensimmäinen vuosi meni sytostaatti piikkien kanssa. Sen jälkeen olen ottanut solumyrkyt kapseleina.
      Eläkepäätös tuli taudin oikean diagnoosin jälkeen parissa kuukaudessa.
      Minua 5 vuotta vanhempi mieheni lopetti samoja aikoja pätkätyönsä jotka olivat milloin missäkin ja minkä mittaisia milloinkin.
      Ilmeisesti tuo syöpään mukautumisvuosi oli niin rankka, ettei mitään muuta pyörinyt mielessäkään.
      Mieheni ei tietenkään saanut mitään eläkettä mutta sanoi parin kuukauden jälkeen, että ajatuskin työhön lähtemisestä tuntuu vastemieliselle.

      Olen huijannut tilastonikkareita ja lääkäreitä koska olen hengissä ja kunnossa vielä 20:n vuoden jälkeenkin.

    • Anonyymi

      Varhaista valmistautumista. Olin 40:n pinnassa kun hankimme eläkeasuntomme. Toinen etelaisen Savon kaupungin satamakadulta, 47m2 kaksio ja toinen Vastaavalla paikalla oleva kaakkoisen Espanjalaisen kaupungin 78m2 kolmio.
      Heti kun työvoima = lapsemme lähtivät, muutimme rinnetalosta pikkukaupungin keskustan 74m2 kolmioon.
      Jäimme vaimoni kanssa etuajassa palkkatyöstä "eläkkelle" 50v kahden puolen.
      Ei ollut mitään mukautumista eikä kynnystä!

      • Anonyymi

        On siinä totuttelua, kun on "monen asunnon loukussa" . On toki järkevää jäädä eläkkeelle hyvissä ajoin, kun vielä jaksaa harrastaa ja muutenkin temmeltää vapaa-aikanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä totuttelua, kun on "monen asunnon loukussa" . On toki järkevää jäädä eläkkeelle hyvissä ajoin, kun vielä jaksaa harrastaa ja muutenkin temmeltää vapaa-aikanaan.

        No siinä ei auta kuin päästä niistä eroon :-) Tuohon eläkkeelle jäämisestä hyvissä ajoin sanonta "No millon sitte,jos ei eläessään" soveltuu tähänkin kohtaan hyvin.Riskit sen kuin lisääntyy ikääntyessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä totuttelua, kun on "monen asunnon loukussa" . On toki järkevää jäädä eläkkeelle hyvissä ajoin, kun vielä jaksaa harrastaa ja muutenkin temmeltää vapaa-aikanaan.

        Asuntoloukut? Tuo kotimaan vapaa-ajan asunto oli omassa käytössämme 6 vuotta kunnes katsoimme sen käytön niin vähäiseksi, että se oli vuokrattuna viime syksyyn saakka.
        Se oli lastemme nimissä mutta me otimme vuokratulon ja sovimme lastemme kanssa sen myynnistä. Kauppa tapahtui muutaman arkipäivän sisällä.

        Alkuvuodet oli Espanjan asunto vuokrattuna paitsi syksyt jolloin olimme siellä itse.
        Kun varmistelin eläkepäivien taloutta olin tehtävissä joissa ei ollut varsinaista kesälomaa vaan loma oli otettava itse. Ahnehdin 3,5 vuotta töitä melkein putkeen kunnes vaimoni sanoi, että ahneudelle on tultava loppu. Siis sovimme niin. Tuon ajan se Espajan asunto oli nuo vuodet yhden vuokralaisen käytössä.
        Laiskistuttuamme kokoaikaisesti emme ole vuokranneet sitä enää vieraille. Lapsemme käyttävät sitä halutessaan. Kun tuttavamme menevät sinne keskenään niin silloin perimme vuokraa 10€/vko/aikuinen.

        Tuo asunto ei ole sitonut meitä. Matkustelemme muutenkin muutamia kertoja vuosittain. Yleensä 1 - 2 viikkoa.
        Nyt tuo loukku on lauennut. Normaalisti olisimme menneet sinne kevättalvella ja olisimme siellä parhaillaan mutta se riivatun korona päätti toisin.
        Loukun hoitovastike on 52€/kk.
        Nyt olisi lentoja tarjolla alkaen 50€/suunta/hlö mutta vaimon astman vuoksi emme uskalla mennä vieläkään. Tähän saakka sinne ei olisi päässytkään.


    • Anonyymi

      Kyllä tuohon eläkeläisyyteen sopeutuu,mutta eläkeläisköhyyteen ei. Vasta nyt aletaan heräämään eläkeläisten toimeentulomahdollisuuksiin.

      https://yle.fi/uutiset/3-11389089

      Elkkeiden tason riittämättömyyys johtaa vääjämättä sosiaalisien kulujen nousuun.

      • Anonyymi

        Tottuminen vai varautuminen?
        Otin työeläkelaskelman melkein vuosittain. Pitemmän työsuhteen vallitessa väli saattoi olla pari, kolme vuotta mutta pätkissä ansioni vaihtelivat niin paljon, että vaihtelusta riippuen otin laskelman useammin.
        Seuranta oli osa työelämästä vetäytymisen suunnittelua.

        Pitäessäni kiinni periaatteestani, että työssä on oltava, tuli tilanteita joissa pahimmillaan palkkani putosi puoleen. Eräälle tälläiselle työnantajalleni, omistaja / toimistusjohtajalle sanoin, että siihen astinen, vajaa työeläkekertymäni on suurempi kuin hänen maksamansa palkka.
        Ei syntynyt keskustelua mutta vihelsin pelin poikki 9:n kuukauden jälkeen.

        Mikään ei yllätä. Sitä ei tee oma vanheneminen, ei eläkkeen koko eikä eläkeläisen vapaa-aika.
        En ymmärrä miksi ihmiset hilseilevät selvästä asiasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottuminen vai varautuminen?
        Otin työeläkelaskelman melkein vuosittain. Pitemmän työsuhteen vallitessa väli saattoi olla pari, kolme vuotta mutta pätkissä ansioni vaihtelivat niin paljon, että vaihtelusta riippuen otin laskelman useammin.
        Seuranta oli osa työelämästä vetäytymisen suunnittelua.

        Pitäessäni kiinni periaatteestani, että työssä on oltava, tuli tilanteita joissa pahimmillaan palkkani putosi puoleen. Eräälle tälläiselle työnantajalleni, omistaja / toimistusjohtajalle sanoin, että siihen astinen, vajaa työeläkekertymäni on suurempi kuin hänen maksamansa palkka.
        Ei syntynyt keskustelua mutta vihelsin pelin poikki 9:n kuukauden jälkeen.

        Mikään ei yllätä. Sitä ei tee oma vanheneminen, ei eläkkeen koko eikä eläkeläisen vapaa-aika.
        En ymmärrä miksi ihmiset hilseilevät selvästä asiasta!

        Hiljaiseksi vetää stoori
        Toivotaan patsasta eläkeläisille Turkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiljaiseksi vetää stoori
        Toivotaan patsasta eläkeläisille Turkuun.

        Turussa tavataan kirkastus juhlissa
        Patsas ja mä
        Oma patja mukaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turussa tavataan kirkastus juhlissa
        Patsas ja mä
        Oma patja mukaan?

        Katsotaan tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaan tilanne.

        Tirluum tahron uurelleen
        Tototityy tititityyy


      • Anonyymi

        Talouden sopeuttaminen on alkanut jo useita vuosia ennen eläköitymistä. Kodin remontit on rahoitettu jo työssäolon aikana ja asunto oli maksettuna samassa kuussa kun täytin 50 v.
        Eläkkeestä tarvitsee maksaa vain kuukausittain juoksevia kuluja ja jättää joka kuukausi vähän sukanverteen, niin saa maksetuksi helposti mahdolliset yllätysmenot kuten autoremontti tai kodinkoneiden hommaaminen. Niihin varautumiseen riittää vaikkapa vain 100 € /kk.
        Jos on säntillinen raha-asioissaan niin poikkeusmenot ei heiluta taloutta . Joku koronakin tuntuu vaan ohimenevältä tuulahdukselta mikä ei vaikuta pitkäaikaiseen kokonaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talouden sopeuttaminen on alkanut jo useita vuosia ennen eläköitymistä. Kodin remontit on rahoitettu jo työssäolon aikana ja asunto oli maksettuna samassa kuussa kun täytin 50 v.
        Eläkkeestä tarvitsee maksaa vain kuukausittain juoksevia kuluja ja jättää joka kuukausi vähän sukanverteen, niin saa maksetuksi helposti mahdolliset yllätysmenot kuten autoremontti tai kodinkoneiden hommaaminen. Niihin varautumiseen riittää vaikkapa vain 100 € /kk.
        Jos on säntillinen raha-asioissaan niin poikkeusmenot ei heiluta taloutta . Joku koronakin tuntuu vaan ohimenevältä tuulahdukselta mikä ei vaikuta pitkäaikaiseen kokonaisuuteen.

        Tuossa se pointti onkin. Eläkkeelle siirryttäessä ei pidä olla velkaa, ei minkäänlaista velkaa, joka vaikeuttaa eläkkeen riittävyyttä.

        Jokainen saa tietää oman tulevan eläkkeensä suuruusluokan jo vuosikausia etukäteen, työsuhteesta riippuen jopa yli kymmenenkin vuotta etukäteen saa tietää aika tarkasti suuruusluokan. Se ei siis ole kenellekään yllätys.
        Sen merkittävä kasvattaminen on yleensä hyvin vaikeaa ellei mahdotontakin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Siksipä käytännössä ainoa keino on huolehtia kuluista, jos muitakaan keinoja ei tulojen lisäämiseksi ole käytettävissä.
        Työelämäaikana pitää hankkia ja maksaa kaikki sellainen omaisuus, asunnot, sijoitukset yms, jotka katsoo tarpeelliseksi ja hyödyksi eläkeaikana. Eläkkeellä ei niitä enää kykene hankkimaan, jos on tavallinen palkansaajapulliainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa se pointti onkin. Eläkkeelle siirryttäessä ei pidä olla velkaa, ei minkäänlaista velkaa, joka vaikeuttaa eläkkeen riittävyyttä.

        Jokainen saa tietää oman tulevan eläkkeensä suuruusluokan jo vuosikausia etukäteen, työsuhteesta riippuen jopa yli kymmenenkin vuotta etukäteen saa tietää aika tarkasti suuruusluokan. Se ei siis ole kenellekään yllätys.
        Sen merkittävä kasvattaminen on yleensä hyvin vaikeaa ellei mahdotontakin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Siksipä käytännössä ainoa keino on huolehtia kuluista, jos muitakaan keinoja ei tulojen lisäämiseksi ole käytettävissä.
        Työelämäaikana pitää hankkia ja maksaa kaikki sellainen omaisuus, asunnot, sijoitukset yms, jotka katsoo tarpeelliseksi ja hyödyksi eläkeaikana. Eläkkeellä ei niitä enää kykene hankkimaan, jos on tavallinen palkansaajapulliainen.

        Teen joka päivä päiväbudjetin ja sen mukaan päivän "nuotit". Siitä tulee viikko budjetti ja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa se pointti onkin. Eläkkeelle siirryttäessä ei pidä olla velkaa, ei minkäänlaista velkaa, joka vaikeuttaa eläkkeen riittävyyttä.

        Jokainen saa tietää oman tulevan eläkkeensä suuruusluokan jo vuosikausia etukäteen, työsuhteesta riippuen jopa yli kymmenenkin vuotta etukäteen saa tietää aika tarkasti suuruusluokan. Se ei siis ole kenellekään yllätys.
        Sen merkittävä kasvattaminen on yleensä hyvin vaikeaa ellei mahdotontakin viimeisen kymmenen vuoden aikana. Siksipä käytännössä ainoa keino on huolehtia kuluista, jos muitakaan keinoja ei tulojen lisäämiseksi ole käytettävissä.
        Työelämäaikana pitää hankkia ja maksaa kaikki sellainen omaisuus, asunnot, sijoitukset yms, jotka katsoo tarpeelliseksi ja hyödyksi eläkeaikana. Eläkkeellä ei niitä enää kykene hankkimaan, jos on tavallinen palkansaajapulliainen.

        Vuosikausia etukäteen? Miten?
        Ainakin minä sain tiedon eläkevakuutusyhtiöltä vain siihen mennessä kertyneestä eläkkeestä!
        Salaisvatko?

        Jäin eläkkeelle 52 vuotisena ja nyt KELAn täydentämä eläkkeeni on1027,95€/kk.
        Mielestäni tulen toimeen vähintäänkin tyydyttävästi. Nyt korona aikana en ole päässyt tavanomaisille, vuosittaisille matkoillekaan.
        Rooman jouluviikosta ehdin kotiutumaan viime vuoden puolella ja tänä vuotena kevät Espanjassa estyi tunnetuista syistä. Saa nähdä miten käy syksyllä. Uskallanko mennä ilman rokotetta. Se tuskin on saatavana vielä syyskuussakaan?
        Olen riski-ikäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosikausia etukäteen? Miten?
        Ainakin minä sain tiedon eläkevakuutusyhtiöltä vain siihen mennessä kertyneestä eläkkeestä!
        Salaisvatko?

        Jäin eläkkeelle 52 vuotisena ja nyt KELAn täydentämä eläkkeeni on1027,95€/kk.
        Mielestäni tulen toimeen vähintäänkin tyydyttävästi. Nyt korona aikana en ole päässyt tavanomaisille, vuosittaisille matkoillekaan.
        Rooman jouluviikosta ehdin kotiutumaan viime vuoden puolella ja tänä vuotena kevät Espanjassa estyi tunnetuista syistä. Saa nähdä miten käy syksyllä. Uskallanko mennä ilman rokotetta. Se tuskin on saatavana vielä syyskuussakaan?
        Olen riski-ikäinen.

        Kyllä työeläkeotteellasi oli varmaan ennuste tulevasta eläkkeestä jo ansaittujen lisäksi. Minulla ainakin oli aikanaan. Ennuste tietysti perustui otteen tekohetken tietoihin ja oletukseen, että työskentelysi jatkuu sen hetkisen kaltaisena ja ennuste tietysti koski vanhuuseläkettä. Ellen ihan väärin muista siinä todettiin myös mahdollisen työkyvyttömyyseläkkeen suuruuskin. Ennuste tietysti oli sitä epävarmempi mitä kauempana eläkkeellejäämishetkesi oli. Aika tarkka se jo oli muutamia vuosia ennen eläköitymistä.
        Suuruusluokka kyllä ennusteen perusteella tuli aika hyvin selville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä työeläkeotteellasi oli varmaan ennuste tulevasta eläkkeestä jo ansaittujen lisäksi. Minulla ainakin oli aikanaan. Ennuste tietysti perustui otteen tekohetken tietoihin ja oletukseen, että työskentelysi jatkuu sen hetkisen kaltaisena ja ennuste tietysti koski vanhuuseläkettä. Ellen ihan väärin muista siinä todettiin myös mahdollisen työkyvyttömyyseläkkeen suuruuskin. Ennuste tietysti oli sitä epävarmempi mitä kauempana eläkkeellejäämishetkesi oli. Aika tarkka se jo oli muutamia vuosia ennen eläköitymistä.
        Suuruusluokka kyllä ennusteen perusteella tuli aika hyvin selville.

        Samoin minä näin työkyvyttömyyseläkkeen suuruuden Ilmarisen sivulta kun kirjauduin sinne ja piti hämmästyttävän tarkasti paikkansa.Eihän se eläke iso ole,mutta siihen tottuu nopeasti ja oppii elämään sen rahan kans minkä saa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä työeläkeotteellasi oli varmaan ennuste tulevasta eläkkeestä jo ansaittujen lisäksi. Minulla ainakin oli aikanaan. Ennuste tietysti perustui otteen tekohetken tietoihin ja oletukseen, että työskentelysi jatkuu sen hetkisen kaltaisena ja ennuste tietysti koski vanhuuseläkettä. Ellen ihan väärin muista siinä todettiin myös mahdollisen työkyvyttömyyseläkkeen suuruuskin. Ennuste tietysti oli sitä epävarmempi mitä kauempana eläkkeellejäämishetkesi oli. Aika tarkka se jo oli muutamia vuosia ennen eläköitymistä.
        Suuruusluokka kyllä ennusteen perusteella tuli aika hyvin selville.

        Jos nuo tiedot olisivat olleet yli 20 vuotta sitten käytettävissä niin luultavasti muistaisin sen.
        Ei ollut ennustetta vaan kyselyhetkeen mennessä kertynyt työeläke.

        Lopullisen päätöksen yhteydessä sain erittelyn työnantajittain ja kunkin laskentaperusteen summan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin minä näin työkyvyttömyyseläkkeen suuruuden Ilmarisen sivulta kun kirjauduin sinne ja piti hämmästyttävän tarkasti paikkansa.Eihän se eläke iso ole,mutta siihen tottuu nopeasti ja oppii elämään sen rahan kans minkä saa..

        Millä perusteella vakuutusyhtiö pystyy laskemaan tulevaisuudessa odotettavissa olevan eläkkeen?
        Perusteina useita, eri mittaisia "vakituisia" työsuhteita joiden ansio vaihteli rutkasti ja jatkona 10 kpl pätkätöitä kestoltaan 2pv > 7kk.
        Melkoisia fakiireja ovat vakuuttajan matemaatikot! Jos olisivat yrittäneet povata tulevaisuutta niin en olisi uskonut alkuunkaan!
        Tuleva eläke kesken kaiken laskettuna? Heko, heko!
        Kaikki eivät ole virkailija muumioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella vakuutusyhtiö pystyy laskemaan tulevaisuudessa odotettavissa olevan eläkkeen?
        Perusteina useita, eri mittaisia "vakituisia" työsuhteita joiden ansio vaihteli rutkasti ja jatkona 10 kpl pätkätöitä kestoltaan 2pv > 7kk.
        Melkoisia fakiireja ovat vakuuttajan matemaatikot! Jos olisivat yrittäneet povata tulevaisuutta niin en olisi uskonut alkuunkaan!
        Tuleva eläke kesken kaiken laskettuna? Heko, heko!
        Kaikki eivät ole virkailija muumioita.

        Et ehkä lukenut/ymmärtänyt tuossa edellä olevissa kirjoituksissa mainittuja ennusteita. Selkeästi kerrottiin, että ennuste perustuu nykyhetken tietoihin ja oletukseen, että työskentely jatkuu samanlaisena. Näin ennuste on jokseenkin simppeli tehdä, eikä vaadi edes matemaatikon koulutusta. Ja se on vieläpä melkoisen tarkkakin.

        Selväähän on tietysti, jos työsuhteet vaihtelevat kovasti palkan ja ajan suhteen, niin ennustaminen on vaikeaa ja jopa mahdotontakin ellei nyt ihan viimeisistä vuosista ole kyse.
        Sen ymmärtämiseenkään ei vaadita matematiikon koulutusta, eikä tarvitse olla edes kummoinen ’ruudiskeksijäkään’.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella vakuutusyhtiö pystyy laskemaan tulevaisuudessa odotettavissa olevan eläkkeen?
        Perusteina useita, eri mittaisia "vakituisia" työsuhteita joiden ansio vaihteli rutkasti ja jatkona 10 kpl pätkätöitä kestoltaan 2pv > 7kk.
        Melkoisia fakiireja ovat vakuuttajan matemaatikot! Jos olisivat yrittäneet povata tulevaisuutta niin en olisi uskonut alkuunkaan!
        Tuleva eläke kesken kaiken laskettuna? Heko, heko!
        Kaikki eivät ole virkailija muumioita.

        Jos on tiedossa sen hetkinen eläkekertymä, ja palkka on vaikkapa 3000/kk, niin eläkettä kertyy se 1,5 % eli 45 € lisää per kk . Jos olet vielä töissä vaikka 3 vuotta niin eläkkeen lisäys tämän hetkiseen arvioon on tuolla palkalla 135 € .
        JOs taas on risaisia pätkätöitä, niin on vaikea arvioida eläkkeen muutosta.
        Pitää laskea koko vuosiansio ja jakaa se tasaisena kuukausille, niin voi tehdä jotain suuntaa-antavia johtopäätöksiä.


    • Anonyymi

      Ei mitään vaikeuksia. Aikatauluttamaton elämä on parasta ikinä.

      • Anonyymi

        Eläkkeellä olo mahdollistaa paremmin aikataulutuksen kuin töissä käyminen.
        Haaliessani kasaan eläkeläisajan killinkejä viimeiset 12 vuotta oli elämän ahneuden sävyttämää. Keikat olivat milloin ,issäkin ja kestoltaan muutamasta päivästä muutamiin kuukausiin. Jos olisin kieltäytynyt niin tarjoukset olisivat vähentyneet. Noina vuosina en raaskinut pitää kuin muutaman, lyhyehkön loman.
        Kun sitten katsoimme vaimoni kanssa kassan riittävän niin 5-kympin pinnassa pistimme pensselit santaan ja "eläköidyimme".
        Olimme palkkatyöläisiä. Minä metallin sekatyömies ja vaimoni osa-aikainen marketin kassa.

        Tuon vapauttavan päätöksen jälkeen olemme voineet suunnitella tekemisiämme eteen päin riittävän pitkälle. Ei ole ollut ulkoisia tekijöitä vaikuttamassa päätöksiin.
        Esimerkkinä vaikkapa joku lämpimän meren risteily. Jos haluaa jollekin tietylle reitille, jonkin tietyn varustamon alukselle, johonkin tiettyyn hyttiluokkaan. johonkin tiettyyn osaan paattia niin 6kk on usein liian lyhyt aika ennakointiin.

        Lyhyellä tähtäyksellä pystyy yksityiskohtaisesti suunnittelemaan viikkorutiininsa.

        Vastapainoksi, nuo suunnitelmat voi harmitta muuttaa ilman vastentahtoisia oheisvaikutuksia.


    • Anonyymi

      Mulle taas asia tuli ajankohtaiseksi jo vuosia ennen eläkeikää. Aloin miettimään miten suhtaudun eläkkeelle jäämiseen, ja sitten yhtenä päivänä äkkäsin, ettei mun tarvitse työtä kokonaan lopettaa, vaan sitä voin tehdä eläkkeen kyljessä vaikka päivän viikossa ja näin olen tehnytkin. Tämä on ollut minulle paras päätös ikinä. Päätöstä helpotti se, että mulla on ollut pieni oma yritys jo reilut 20 vuotta ja jatko oli helppo muuttaa siten, että vain 1 päivä viikossa riittää. Tässä työskentelyssä on monta positiivita seikkaa. 1. saa hieman lisärahaa, jota kevyesti verotetaan 2. Kun työssä joutuu käyttämään päätään ja fundeeraamaan, niin se toimii pienenä treeninä nystyröille ja 3. Tuntee itsensä vielä tarpeelliseksi. Olen nyt 65v ja päättänyt, että jatkan näin niin kauan kun kysyntää on ja pää ja terveys sallii ,

      • Anonyymi

        Hyvä että on tämmöinen mahdollisuus,tai onhan se mullaki tk-eläkeläisenä tehdä tiettyyn rajaan asti, mutta tuo kunto on sen verran heppanen ettei taida selvitä.Taloudellisesti ei ole tarvettakaan,mutta oishan se kiva nähdä ihmisiä.Kirpputoreilla kerran viikossa käyny,mutta eihän siellä tahdo tuttuja nähdä,ne on vielä töissä.


    • Anonyymi

      tässä on totuttelua vieläkin, vaikka ollut jo toista vuotta eläkkeellä ??
      Vielä kun on yksin, eikä tämän ikäisenä oikein uusia ihmissuhteitakaan, noin "ohi mennen", ja eläke on pieni . . . Mutta vaikka olisi isompikin eläke , niin mihin sitä yksinään sitten "matkailis", tms ??
      Kyllähän sitä kotonakin puuhastelua, lukeminen, kirjat, netti, tv, käsityöt, jne.
      Vaan: jää sitä aikaa sitten vieläkin.
      Onhan täällä netilläkin, vaikka kaverihakua, mutta ei ne oikein "lähde käyntiin ??
      Raha kyllä vähä stressaa, ei sitä kehtaisi ainakaan rahasta ruveta valittaan, jos vaikka
      joku uusi tuttavuus, seurustelu, tms,
      Noh, voi pihistikin elää, jos vain yksin "möllöttää", eikä vieraita, eikä ketään, jne.
      Eipä kylläkään monet pariskunnatkaan, sen enempää harrastele, että kotona useimmat, siinä ne päivät menee, kotiaskareita, kauppa-asiointi, yms.

      • Anonyymi

        Niin, riippuu varmaan paljon siitäkin mitä on odottanut eläkeajaltaan? Onko odotukset olleet realistisia?
        Eihän mikään muu elämässään muutu kuin se, ettei enää tarvitse lähteä töihin päivittäin. Jos elämän kohokohta ja suurin ehkä ainoakin tarkoitus on ollut työ eikä muuta ole ehtinyt/jaksanut hankkia työn oheen, niin varmasti muutos on valtava, kun on keksittävä jotain muuta työn tilalle. Eläkkeellä ei yleensä ole mahdollista tehdä enää isompia hankintoja, mökki tms. Ne on tehtävä työelämäaikana, jos sellaiset katsoo tarpeelliseksi. , ja maksettavakin.,

        Taloustilanne tietysti muuttuu, tulot pienenee. Toisaalta myös kulut pienenee, vaikka sitä ei ehkä tule uskoneeksi helposti. Ja aivan varmaa on, ettei oman talouden tilanne parane eläkkeellä ollessaan verrattuna työelämäaikaan. Jos oli toimeentulo-ongelmia jo ennen eläköitymistä, niin ei ne poistu mihinkään, päinvastoin ennemminkin. Ei ainakaan ellei ole mahdollista muuttaa perusasioita kuten vaikkapa esim asuinpaikkaa, asuntoa, jne. halvempiin.


      • Anonyymi

        Paikallislehdet,eläkeyhdistykset ja monet muutkin yhteisöt järjestävät edullisia matkoja.Bussimatkat kotimaan kohteisiin on edullisa ja sieltä voi löytää sitä mieluista seuraakin.Ite tykkään käydä kerran viikossa kirpputoreilla,ei niistä yleensä mitää kouraan jää,mutta kunhan käyn kiertelemässä hyllyt läpi.


    • Anonyymi

      Minulla oli tulkintavirhe koskien kertynyttä eläkettä.
      Tarkoitin siihen hetkeen mennessä kertynyttä enkä tulevaa.
      Halusin olla selvillä mikä eläkkeeni on jos tökkään pensselit santaan sillä hetkellä enkä vuosien päästä.
      Kuun kypsyin riittävästi niin tökkäsin silloin kun halusin. Eläkkeeni peruste oli ilmoitetun mukainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe