Uskon silti Jeesukseen. En kuulu, koska siellä oli enemmän ja enemmän näitä Irjoja ja Teemuja ja pridevouhotukseen osallistumista ja muitakin vääriä oppeja, naispastoreita yms. Toisin sanoen, koin kirkon hyvin maallistuneeksi vaikka joissakin seurakunnissa on uskovia totuutta saarnaavia pastoreita.
Uskonto on eri asia kuin usko ja kirkko on tuota edellistä rituaalisena ja maallistuneena. Katsoin erään youtube-videon jossa oli minusta sanottu hyvin että Jeesus ei ole uskonto, Jeesus on kuningasten kunigas ja hänen valtakuntansa ei ole tästä maailmasta. Häneen uskovat ja hänen käskynsä pitävät ovat Jeesuksen valtakunnan suurlähettiläitä tässä maailmassa, käyttäytyköönkin sen mukaan mitä edustavat.
Raamatussa kuitenkin puhutaan paljon seurakunnasta muiden uskovien kanssa, mutta ei niistäkään voi minusta ymmärtää että pitää rakentaa uskonto rituaaleinen. Seurakunnan yhdistää aito usko ja rakkaus Herraan Jeesukseen. Sanoihan Jeesuskin, että missä kokoontuukin useampi Hänen nimeensä, siellä hänkin on.
Jos unohdetaan nuo harhaopit, niin siltikin kauniit kirkot kauniine maalauksineen ja esineineen eivät minusta edusta sitä mitä Jeesus edustaa tai uskoa Häneen.
Hapatus on alkanut jo varhain, esim. se kultatukkainen Jeesusmaalaus tunnettu länsimaissa, jolla ei ole mitään pohjaa. Erään tarinan mukaan se oli 1500-1600 tms. luvun maalaus homoseksuaalista Borgia -sukuun kuuluvasta paavin pojasta. Vatikaani on täynnä enkeleiden, marian ja jumalankuvia, nekin homoseksuaalien Michaelangelon ja Da Vincin maalaamia. Ei minusta ollenkaan Raamatun mukaisia, varsinkin kun siellä sanotaan että jumalankuvia ei saa tehdä. No, nämä vain esimerkkinä.
Samaan tapaan luterilainen kirkko on maallistunut, vaikkakaa ei yhtä prameasti, mutta sillä ei ole väliä millaiset puitteet on jos usko puuttuu.
Kuulenkin mielellään mielipiteitä nimenomaan luterilaisilta, sillä koen edelleen itseni jollain tavalla luterilaiseksi ja olen miettinyt pitäisikö liittyä takaisin. Olemalla seurakunnassa, seurakuntaa voinee myös yrittää korjata ("nuhdella")? Vai olisiko joku muu seurakunta sopivampi? Kyllähän Paavalikin nuhteli joitakin alkuseurakuntia vääristä opeista ja riidoista, mutta ei tainnut ketään kehoittamaan eroamaan sellaisista vaan korjaamaan väärät opit ja "oikeamielisiä oli vieläkin muutamia joukossa" tms.
Mutta en koe, että kirkollisverot ja luterilaiset tapaopit ovat joku porttimaksu taivastan valtakuntaan. Kirkko vaan tuntuu liian maallistuneelta. Mitä näkemyksiä tästä? Kun lukee että kirkon jäsenmäärä laskee niin tuntuu se silti surulliselta, jos se johtuu siitä että ihmiset eivät halua maksaa veroa tai johtuu uskonpuutteesta, vai olisiko muillakin samankaltaisia syitä kuin itsellä?
Olen ex-luterilainen, joka ei kuulu kirkkoon
11
<50
Vastaukset
Sama trollaus on ollut täällä ennekin 😃
- Anonyymi
Olen aloittaja. Mikä trollaus, ihan aidosti sen kirjoitin. Jos tämä on ollut täällä aiemmin, niin se on jonkin sortin ihme varmaan koska kirjoitin sen ihan sydämestä. Mikä tässä ei ole uskottavaa?? Kysyin uskovilta mielipiteitä, en pilkkaajilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen aloittaja. Mikä trollaus, ihan aidosti sen kirjoitin. Jos tämä on ollut täällä aiemmin, niin se on jonkin sortin ihme varmaan koska kirjoitin sen ihan sydämestä. Mikä tässä ei ole uskottavaa?? Kysyin uskovilta mielipiteitä, en pilkkaajilta.
Älä viitti, trolli sinä olet :=)
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitti, trolli sinä olet :=)
:D:D:D ja tämän sanoo meidän oma Lettas :D:D:D:D:D:D:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Borgia-suvun paavin poika (taisi olla etunimeltään Cecare) todellakin on ollut esikuvana itse Jeesus-maalareille, mutta ei tee tyhjäksi sitä ilmeistä tosiasiaa, että myös Jeesus, perimätiedon mukaan muistutti tuota kuvaa. Eli Cecare Borgia muistutti perimätiedon Jeesusta ja pääsi siten malliksi.
Jeesuksella kerrotaan olleen melko pitkä, olleen pitkät, punertavanruskeat hiukset ja siniset silmät. Tästä syystä hänen oletettiinkin olleen erään roomalaisen sotilaan poika.
Minä en vanno, minkä näköinen Jeesus oli, mutta näin kertoi väitetty perimätieto...
Juutalaisessa hengellisessä elämässä on aina vallinnut tiukka järjestys, eli eräänlainen liturgia. Samoin on kristinuskossa. Uskonelämä ei ole villiä "kyl mä uskon Jeesukseen, mut emmä tarvii mitää rituaalikirkkoo", kuten villihenkiset anabaptistit ovat opettaneet ja edelleen opettavat. Jumalan käskyt ja sana on rituaalinomaista ja tarkkaa.
Ei Jerusalemin temppelssä huidottu miten sattui, jumalanpalvelus oli tarkoin säädettyä, symbooleita täynnä olevaa liturgiaa. Näin myös alkukristittyjen tilaisuuksissa.
Anabaptistit valehtelevat.
Älä usko heitä, äläkä yritä keksiä jotain "mun Jumala"-juttua. Sellainen ei ole Raamatun Jumala, Herra Sebaot (Armeijoiden Herra), JHWH. Armeijoissa on tiukka kuri ja järjestys: kenraalit eli papisto jne. Marssijärjestys ja rituaalit. Ne pitävät uskovat ojennuksessa, eivät salli harhapolkuja, eli -oppeja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Borgia-suvun paavin poika (taisi olla etunimeltään Cecare) todellakin on ollut esikuvana itse Jeesus-maalareille, mutta ei tee tyhjäksi sitä ilmeistä tosiasiaa, että myös Jeesus, perimätiedon mukaan muistutti tuota kuvaa. Eli Cecare Borgia muistutti perimätiedon Jeesusta ja pääsi siten malliksi.
Jeesuksella kerrotaan olleen melko pitkä, olleen pitkät, punertavanruskeat hiukset ja siniset silmät. Tästä syystä hänen oletettiinkin olleen erään roomalaisen sotilaan poika.
Minä en vanno, minkä näköinen Jeesus oli, mutta näin kertoi väitetty perimätieto...
Juutalaisessa hengellisessä elämässä on aina vallinnut tiukka järjestys, eli eräänlainen liturgia. Samoin on kristinuskossa. Uskonelämä ei ole villiä "kyl mä uskon Jeesukseen, mut emmä tarvii mitää rituaalikirkkoo", kuten villihenkiset anabaptistit ovat opettaneet ja edelleen opettavat. Jumalan käskyt ja sana on rituaalinomaista ja tarkkaa.
Ei Jerusalemin temppelssä huidottu miten sattui, jumalanpalvelus oli tarkoin säädettyä, symbooleita täynnä olevaa liturgiaa. Näin myös alkukristittyjen tilaisuuksissa.
Anabaptistit valehtelevat.
Älä usko heitä, äläkä yritä keksiä jotain "mun Jumala"-juttua. Sellainen ei ole Raamatun Jumala, Herra Sebaot (Armeijoiden Herra), JHWH. Armeijoissa on tiukka kuri ja järjestys: kenraalit eli papisto jne. Marssijärjestys ja rituaalit. Ne pitävät uskovat ojennuksessa, eivät salli harhapolkuja, eli -oppeja.Höpöhöpö! Raamattu kertoo Jeesuksesta kaiken mitä meidän pitää tietää. Älä höpötä omiasi yli kirjoitusten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö! Raamattu kertoo Jeesuksesta kaiken mitä meidän pitää tietää. Älä höpötä omiasi yli kirjoitusten.
Joo, näin se on. Sille varmaan syynsä ettei ulkonäköä kuvailtu, koska se ei ole olennaista. Mutta se ei ole olennaista tässä aloituksessakaan, johon en valitettavasti saanut mitään syvällisempää vastausta.
Tapaus Lettas on vieläkin Pasilassa kiivaan poliisitutkinnan alla. Liekö tämä corona hidastanut että tuloksia ei ole vieläkään tullut!?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, näin se on. Sille varmaan syynsä ettei ulkonäköä kuvailtu, koska se ei ole olennaista. Mutta se ei ole olennaista tässä aloituksessakaan, johon en valitettavasti saanut mitään syvällisempää vastausta.
Olet nestoriolaisessa järkeisuskossa. Samassa kuin j.todistajat. "Ei ole olennaista". Et piittaa Itse Jeesuksesta vähääkään! Kyllä Kristusta rakastavaa kristittyä kiinnostaa myös Hänen ulkonäkönsä: Herra Sebaot, todellinen taivasten marsalkka, sotapäällikkö. Olen ainakin kerran kuullut Hänen äänensä ja muistan sen hyvin. Enemmän kuin ihminen, kuningas Daavid, jota hellarit kyllä juutalaisten kanssa mieluummin ylistelevät!
Ja: "Ohi sen mitä on kirjoitettu". Olet selvästi anabaptisti, et kristitty, et tunne mainitsemiasi "kirjoituksia", mutta nostat ne ohi Itse Kristuksen.
Joh. 21:24, 25
24 Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on tosi.
25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin. luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.
On paljon muitakin kirjoituksia Jeesuksesta, mutta nk. UT on koostettu ainoastaan todistettavimmin itse apostolien kirjoituksista. Näin ei ole Itse Jumala säätänyt, vaan kirkolliskokoukset. Apostolien kirjeet toki ovat luotettavimmat kuin esim. jotkut epämääräisemmät apokryyfikirjat.
Ed. kirjoittajan kohdalla ilmeneekin tuo helluntailainen harhaoppi palvoa kirjaimellista, eli "fundamentalistisesti"... kirjaa, "Raamattua". Raamattu on Jumalan sanaa (sekaan mahd. ehkä lipsahtanut jonkin verran myös ihmisen omaa sanaa), mutta Jumalan sanaa on paljon enemmänkin! Helluntailaiset näkevät vain "Raamatun", kirjapainossa painetun, useimmiten nahkakantisen kirjan. Raamattu ON pyhä kirja, mutta myös kaikki muukin Jumalasta lähtevä, kirjoitusten kanssa yhtäpitävä, on pyhää.
Helluntailainen järkeisusko (nestoriolaisuus) ei kuitenkaan (toisin kuin väittävät) tunnusta ensisijaisesti Kristusta, Hänen sanaansa ja Henkeään, vaan ateistisesti vain sen, minkä ihmislihan silmin voivat nähdä, tehdä ja mitä käsin koskettaa.
Henkeä heissä ei ole. Ei aitoa uskoa.
Mutta anabaptistien oma, lihallinen, antikristillinen henki tuli kyllä edellä osoitettua, eli "MOT" / toteennäytettyä.
- Anonyymi
Uskotko myös että kaikki muutkin yksinäisten naisten lapset on pannut alulle se sama jumala.
Jos et niin onko ensimmäistäkään perustetta miksi olisit sattumalta valinnut juuri oikean au-kersan tunteittesi kohteeksi.
Jumalasi taisi olla tuhkamuna. ”Katsoin erään youtube-videon jossa oli minusta sanottu hyvin että Jeesus ei ole uskonto…”
Tuota, kyllä se on uskonto ja sitä kutsutaan kristinuskoksi. En kyllä ymmärrä, miksi näitä asioita pitää väännellä?
”Olemalla seurakunnassa, seurakuntaa voinee myös yrittää korjata ("nuhdella")? Vai olisiko joku muu seurakunta sopivampi?”
Niin, seurakunta on aika laaja juttu. Sehän ei pelkästään tarkoita Jumalanpalvelustilaisuutta, vaan yleisesti yhteen kokoontumista. Jokaisella paikkakunnalla on omanlaisensa seurakunnat ja papit, sitten on monia herätysliikkeitä. Seurakuntatoimintaan voi osallistua monin tavoin.
Mitä tulee rituaaleihin, niin mielestäni me ihmiset niitä tarvitsemme. Ne virittävät meidät henkisesti ja luovat niin turvallisuutta kuin kokemusta pyhyydestä. Itse pidän erityisesti ortodoksikirkon rituaaleista, etenkin kun tietää niistä vähän jotain. Eli mihin ne perustuvat.
”Sanoihan Jeesuskin, että missä kokoontuukin useampi Hänen nimeensä, siellä hänkin on.”
Tästä olen aivan samaa mieltä.
”Mutta en koe, että kirkollisverot ja luterilaiset tapaopit ovat joku porttimaksu taivastan valtakuntaan…”
Tuskin kukaan noin edes ajattelee. Moni tukee ihan kirkon perustyötä diakonian parissa, tai kokee että kirkon toiminta on tärkeää muutenkin instituutiona.
Jumalanpalveluksiin voi osallistua, vaikkei kirkon jäsen olisikaan. Ei sieltä ketään käännytetä pois.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124540MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar902334Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5621769Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 81369
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671177Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331118Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219990Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64957Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3928