Mitä hyvää pakkoruotsi muka olisi tuonut mukanaan?

Anonyymi

Eivätkö ruotsinkieliset nyt vain voisi myöntää, että pakkoruotsi ei tuo mitään hyvää.

Tai jos se jonkun mielestä on tuonut jotain hyvää, kertokaa nyt edes mitä!

35

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Odotetaan vastausta

• Anonyymi

Ei kannata pidättää hengitystä sitä vastausta odotellessa. Ruotsipakon kannattajat vyöryttävät palstan täyteen kiukkuaan fennoja kohtaan, mutta tähän he eivät halua vastata.

• Anonyymi

Ja vastatessaankaan eivät kuitenkaan vastaa, vaan puhuvat omiaan:
        "Minä olen lukenut viittä kieltä..."
        "Minä olen tarvinnut ruotsia..."
        "Minä pidän Nordenia arvossa..."

• Anonyymi

Edelleen odotellaan vastausta.

• Anonyymi

Miksi ruotsinkielisten pitäisi hyötyä pakollisesta ruotsista, hehän puhuvat ruotsia äidinkielenään? En ymmärrä kysymystä, mutta vastaan silti.

Minä olen hyötynyt ruotsista ja muista osaamistani kielistä työelämässä. Olen DI ja työskentelen alalla, jossa on paljon kansainvälisiä kontakteja. Paljon myös Pohjoismaihin. Tällä alalla on tärkeä osata kieliä. En usko, että olisin saanut työtä, jos olisin ilmoittanut, että en osaa lainkaan ruotsia.

Olen lapsillenikin tähdentänyt kielitaidon merkitystä. Toinen lapsistani lukee ruotsia toisena kielenä. Uskon, että hän osaa sitä minuakin paremmin kun koulusta valmistuu. Aikainen aloittamisikä on tärkeä.

• Anonyymi

Minä olen asiantuntijana ruotsalaisessa, ympäri Itämeren laajentaneessa firmassa enkä ole käytännössä tarvinnut ruotsia mihinkään. Konsernikieli on englanti.

• Anonyymi

Et voi puolustaa pakkoruotsia kielitaidon merkityksellä - sitä saa yhtä hyvin valinnaiskielistä.

Etkä voi puolustaa pakkoruotsia sillä, mitä voisi yhtä hyvin käyttää valinnaisen saksan hehkutteluun.

Mitä hyvää pakkoruotsista on seurannut?
        Pakkoruotsista on mm. seurannut, että ruotsi on syönyt yhden maailmankielen paikan. Mutta onko se nyt sitten hyvää...

• Anonyymi

> Aikainen aloittamisikä on tärkeä.

Kyllä. Pienet lapset imevät uutta kielitaitoa kuin sienet. Oleellista on, että lapset saavat tukea kotoaan, koulusta ja myös ympäristöstään. Ellei kotoa saa tukea, kielitaitoa pidetään turhana, josta seuraa kateutta ja katkeruutta.

• Anonyymi

Tällä ei nyt ole mitään tekemistä pakkoruotsin kanssa.

Minäkin olin viisivuotias päästessäni englanninkieliseen leikkikouluun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tällä ei nyt ole mitään tekemistä pakkoruotsin kanssa.

Minäkin olin viisivuotias päästessäni englanninkieliseen leikkikouluun.

Katkeruus ja kateus ovat ehtymätön luonnonvara.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katkeruus ja kateus ovat ehtymätön luonnonvara.

Pois, pois, kaikilta muilta pois. En oppinut ruotsia mutta haluan viran.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi suomalaisen tulisi osata ruotsia kelvatakseen virkoihin omassa maassaan

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä paremmin ruotsin osaa, sitä selkeämmin näkee, ettei ruotsille ole tarvetta.

• Anonyymi

Jos vaikka ajatellaan niitä ruotsinkielisiä palveluita: onko 100 %, tai edes 20 % ikäluokasta ruotsin osaaminen riittävä ruotsinkielisiin työtehtäviin? Svekonkin lienee pakko myöntää että ei. Kannattiko meille 80 %:ille sitten opettaa ruotsia joka kouluasteella?

• Anonyymi

Olen äärifennomaanien kanssa samaa mieltä, että opettajan ja koulupsykologin avustamana ja vanhempien luvalla lapsi pitää voida vapauttaa kaikista kieliopinnoista, myös pakollisista ruotsin opinnoista.

Silloin myös äärifennomaani voisi olla onnellinen. Nyt fennomaani ei voi olla koskaan onnellinen, sillä kieliasia on niin pahasti ihon alla.

• Anonyymi

Sinulla ei taida olla koskaan mitään sanottavaa.

• Anonyymi

>>>>> Olen äärifennomaanien kanssa samaa mieltä, että opettajan ja koulupsykologin avustamana ja vanhempien luvalla lapsi pitää voida vapauttaa kaikista kieliopinnoista, myös pakollisista ruotsin opinnoista.

Juuri näin, kyllä fennomaanien vanhemmat ovat päättää omien lastensa kohtalosta. Turha on kuitenkaan tarjota ranskaa, italiaa tai japania tilalle. Lapsi voi panostaa 100 % luku- ja kirjoitustaitoon ja peruslaskuihin kuten plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskut.

• Anonyymi

Osaavat päättää.

• Anonyymi

Miten pakkoruotsiasi auttaa se, että ilkeilet täällä

• Anonyymi

Ei yksikään kielitaitoinen ihminen märehdi vuosikymmenten jälkeen sitä, lukiko hän jotakin kieltä ”pakolla” vai ei. Ainoa asia mikä merkitsee on itse kielitaito.

Suomessa on lisäksi havaittu, että jatkuva kielten opiskelun helpottaminen on romahduttanut kielten opiskelun aika heikolle tasolle.

• Eivät ihmiset halua lastensa toistavan samoja virheitä - siksi pakkoruotsia ei haluta omille lapsille.

Siksi Reiskakin arvioi, ettei valinnaista ruotsia lukisi 75% ihmisistä (oikeastaan vielä enemmän).

• Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

Eivät ihmiset halua lastensa toistavan samoja virheitä - siksi pakkoruotsia ei haluta omille lapsille.

Siksi Reiskakin arvioi, ettei valinnaista ruotsia lukisi 75% ihmisistä (oikeastaan vielä enemmän).

On mielestäni aika vinksahtanutta sälyttää omia ongelmallisia kieliopintoja lasten ja lastenlasten niskaan. Kannattaisi pitää mölyt mahassa ja antaa lasten kehittyä rauhassa.

• Anonyymi

"Ei yksikään kielitaitoinen ihminen märehdi vuosikymmenten jälkeen sitä, lukiko hän jotakin kieltä ”pakolla” vai ei. Ainoa asia mikä merkitsee on itse kielitaito."

Kielifennomaani märehtii asioita vuodesta toiseen. Kateus, katkeruus ja huono menestyminen elämässä ovat pakollisten opintojen syytä.

• Anonyymi

Tämä!

• Anonyymi

Palstan yövartiovanhuksetkaan eivät tohdi vastata.

• Anonyymi

Liian kiire pilkata fennoja. Elämänmittainen harrastus.

• Anonyymi

Eivätkö ruotsinkieliset nyt vain voisi myöntää, että pakkoruotsi ei tuo mitään hyvää.

Tai jos se jonkun mielestä on tuonut jotain hyvää, kertokaa nyt edes mitä!

• Anonyymi

Kyllä pakkoruotsi tuo hyvää, mutta vain pakkoruotsittajille. Tämän takia he ovat nyt hiljaa ja yrittävät salailla tätä kusetusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä pakkoruotsi tuo hyvää, mutta vain pakkoruotsittajille. Tämän takia he ovat nyt hiljaa ja yrittävät salailla tätä kusetusta.

Kuulostaa uskottavalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa uskottavalta.

Niinpä

• Anonyymi

Ei tule mitään mieleen, kenelläkään.

• Anonyymi

Voi tutustua suomen ruotsalaisiin, kielenkin oppimis ideana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi tutustua suomen ruotsalaisiin, kielenkin oppimis ideana.

Suomenruotsalaisetko eivät osaa suomea - tai edes englantia.

• Anonyymi

Eikä edelleenkään mitään hyvää.

• Anonyymi

Ei ole kukaan vielä keksinyt mitään hyvää...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5934
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2986
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2173
    4. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1797
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      17
      1717
    7. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      12
      1496
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1476
    10. Hyvää joulua!

Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9