Mikä sinusta, hyvä palstalainen, tuntuu positiiviselta, mukavalta, viihdyttävältä ja rakentavalta nyt kun mihinkään ei pääse ja kaikki paikat ovat kiinni?
Edellinen olettamus on tosin väärä ja elämänmeno Suomessa taitaa olla enemmän kontrolloitua kuin täällä, jossa viranomaisten mukaan meidän pitäisi harjoittaa ankaraa itsekuria, mutta se ei oikein taida olla realiteettia, varsinkin viikonloppuisin kun nuorempi urbaaniväestömme ei malta millään pysyä poissa krouveista ja kapakoista, kahviloista ja terasseilta. Koronan taltuttaminen on toistaiseksi vielä vain haavetta.
Mutta nyt kun asiat ovat kuten ovat ja emme voi sille mitään, niin miten arkipäiväsi kuluu karanteenissa kotona, samaan aikaan kun luonto on puhkeamassa kukkaan, aurinko lämmittää ainakin noin joka toinen päivä, linnut lirkuttavat ja perhoset lentelevät pihalla?
Meillä puuhaillaan pihalla ja puutarhassa, kasvihuoneella ja kukkapenkeissä. Ollaan ulkona kun voidaan, käydään kävelemässä kukkasien reunustamilla poluilla ja kastellaan kukkia illansuussa omalla pihalla. Pihakeinu on nyt koossa omenapuun alla ja kirsikka-ja luumupuut ovat puhkeamassa kukkaan.
Suomenmatka kesällä voi olla että jää hyvinkin loppukesään tai sitten kokonaan väliin. Pohjoiseen voisi tehdä muutaman päivän matkan autolla, Kukkolankoskelle siikajuhlien aikaan.
No niin, ei minullakaan mitään maailmaa kaatavaa ollut kerrottavana nytkään. Näitä samoja ajatuksia kuin muillakin, sam arki, samat jutut.
Yksi asia tuli mieleen kun olen lukenut (puuttumatta sen kummemmin mihinkään) miksi suomalaisille tuntuu olevan tärkeää se että olette selviytyneet paremmin koronakontrollista kuin me täällä Ruotsissa? Ei kai tämä nyt saisi olla mikään maanottelu siitä kuka voittaa Koronakilpailun?
Kevät tuli lumi suli puro sanoi puli puli
35
<50
Vastaukset
Kerros-taloni Taka-pihalla on nyt n.20kpl.leveilevää Voi-Kukkaa.
Kasvavat virhreällä patjalla.
Ihan vielä ei patjaa voi Nurmikoksi kutsua.
Ei ainakaan aamuisin parvekkeelta katsoen.
Minulla ei mikään ole muuttunut.
Ruotsi jäi taakse jo kymmeniä vuosia sitten.
Karanteenissa en ole.
Enkä suostuisi olemaankaan.
Aamulla ajellaan taas Prismaan ostamaan Vkl. lehdet.
Eilen kauppailin sapustat vkl. :ksi.
Unohdetaan jo, eiköstä?
Tämän aiheen Blogaus alkaa jo riittää.
Kerro jotain uutta Joki-Kallen-Kylästä.
Mutta ei mitään omaa.
H.Minua on aina kiinnostanut tavallinen arki, tavalliset asiat, ajatukset jotka pyörii tavallisen ihmisen päässä, asiat jotka motivoi, surettaa, askarruttaa häntä.
Mitään uutta ei kai ole missään, ellei sitä löydä todella pienistä asioista.
Jokivarren kylä elää omaa hiljaista elämäänsä: naapurit remontoivat, rakentavat, raivaavat. Pihoilta tulee grillitulien tuoksu auringon laskiessa Daljoen taakse. Joku on ostanut uuden auton, joku lopettanut ajamasta ja pihassa käy kunnan hoitoyksikön auto vanhusta auttamassa.
Minäkin käyn vielä kaupassa, mutta en uskalla kertoa siitä.
Mutta tää koronablogaus alkaa todellakin jo kyllästyttää.
Seurataan ja harkitaan mitä tehdä, mutta iänikuinen valittaminen ja pelkääminen alkaa jo väsyttämään.
Tiesin kyllä että ei tämä aloitus ole mistään kotoisin, samaa kaikki muutkin puhuvat. Ottaisin pois jos voisin.Paloma.se01 kirjoitti:
Minua on aina kiinnostanut tavallinen arki, tavalliset asiat, ajatukset jotka pyörii tavallisen ihmisen päässä, asiat jotka motivoi, surettaa, askarruttaa häntä.
Mitään uutta ei kai ole missään, ellei sitä löydä todella pienistä asioista.
Jokivarren kylä elää omaa hiljaista elämäänsä: naapurit remontoivat, rakentavat, raivaavat. Pihoilta tulee grillitulien tuoksu auringon laskiessa Daljoen taakse. Joku on ostanut uuden auton, joku lopettanut ajamasta ja pihassa käy kunnan hoitoyksikön auto vanhusta auttamassa.
Minäkin käyn vielä kaupassa, mutta en uskalla kertoa siitä.
Mutta tää koronablogaus alkaa todellakin jo kyllästyttää.
Seurataan ja harkitaan mitä tehdä, mutta iänikuinen valittaminen ja pelkääminen alkaa jo väsyttämään.
Tiesin kyllä että ei tämä aloitus ole mistään kotoisin, samaa kaikki muutkin puhuvat. Ottaisin pois jos voisin.Koronablogaus alkaa kyllästyttämään, mutta silti päätit tehdä siitä vielä uuden aloituksen.
- Anonyymi
Kylläpä oli typerä,ei ajankohtainen aloitus ilmentää aloittajan pysähtynyttä elämän tarkoitusta.
- Anonyymi
Voi voi...jäikö karva esinahan väliin ?
Ooolalaa, aikuisviihteen katselu on lisääntynyt,
siis pullo viiniä ja viihteen pariin, kello kolmeen kevyesti
ja kello neljä parhaat palat ja uusi pullo viiniä...- Anonyymi
Tuota samaa on täällä kaikki kertoneet, ainakin jos on omaa pihaa tai vaikka toisenkin omistamaa pihaa. Mikset voi osallistua jonkun muun samasta asiasta aloittamaan keskusteluun, miksi pitää kaikki esittää kuin suurenakin erikoisuutena ja uutena asiana ? No kohta tulee trukkilavoista terasseja kyhäilevä mukaan. Eihän sitä kahvia voi juoda missä tahansa pöydässä. Ihan oma lava pitää olla joka ilmansuunnassa, on se vaan niin iso ja tärkeä juttu korven elämässä se kahvin juonti.
- Anonyymi
Surettaa teidän kaupunkilaisten puolesta. Maalla on vuoden paras aika ainakin luontoa seuraavalle. Minä lukeudun heihin. Maatyöt pian liikuntana myös.
- Anonyymi
Meillä kaupunkilaisilla on ihanat puistot .
- Anonyymi
"Yksi asia tuli mieleen kun olen lukenut (puuttumatta sen kummemmin mihinkään) miksi suomalaisille tuntuu olevan tärkeää se että olette selviytyneet paremmin koronakontrollista kuin me täällä Ruotsissa? Ei kai tämä nyt saisi olla mikään maanottelu siitä kuka voittaa Koronakilpailun?"
Missähän sinä näet jotain kilpailua? Toisekseen, ei suomaliset ole ainoita, jotka ovat kommentoineet Ruotsin tapaa, että pysytään nyt totuudessa.En minäkään mitään kilpailua ole nähnyt.
Tosiasioita vain kerrottu sekä Suomen että Ruotsin tilanteesta (niinkuin monen muunkin maan), jotka ovat hyvin erilaiset.
Mutta tietysti, paljon kiinnostavaampahan se on saada lukea muutaman kerran päivässä sitä samaa kuinka Dalajoen suistossa puuhaillaan puutarhassa ja käydään metsälenkillä kuin että seurata mitä maailmassa tapahtuu.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
En minäkään mitään kilpailua ole nähnyt.
Tosiasioita vain kerrottu sekä Suomen että Ruotsin tilanteesta (niinkuin monen muunkin maan), jotka ovat hyvin erilaiset.
Mutta tietysti, paljon kiinnostavaampahan se on saada lukea muutaman kerran päivässä sitä samaa kuinka Dalajoen suistossa puuhaillaan puutarhassa ja käydään metsälenkillä kuin että seurata mitä maailmassa tapahtuu.Luojan lykky ettei kaikkea kuitenkaan ole pakko lukea, saa päättää itse millä itseään viihdyttää tai kiihdyttää.
Anonyymi kirjoitti:
Luojan lykky ettei kaikkea kuitenkaan ole pakko lukea, saa päättää itse millä itseään viihdyttää tai kiihdyttää.
Kun osaisikin ennustaa etukäteen mitä siinä lukee, mutta ainakin minun on luettava ensin, että tiedän sanoa kiinnostiko vai ei.
- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Kun osaisikin ennustaa etukäteen mitä siinä lukee, mutta ainakin minun on luettava ensin, että tiedän sanoa kiinnostiko vai ei.
Kaikkeen ei tarvitse puuttua.
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkeen ei tarvitse puuttua.
Ei tietenkään mitään pakkoa ole, mutta ei kiellettyäkään.
- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Ei tietenkään mitään pakkoa ole, mutta ei kiellettyäkään.
Toiset on hanakoita puuttumaan, toiset osaa ohittaa.
Anonyymi kirjoitti:
Toiset on hanakoita puuttumaan, toiset osaa ohittaa.
Niinhän se on.
Ja sitten kun osuu paikalla kaksi tällaista hanakkaa niinkuin me, niin siitä sukeutuu tällainen mukava keskustelu.
Ne ohittajat ovat kai ymmärtäneet tämän olevan jonkunlaista yksinpuhelua. No ei mitään väärää siinäkään, sillä yksin minäkin monesti juttelen, kun ei tässä muita kuin tuo nalle, joka vaikuttaa mykältä sekin.
Tämä on kiva aloitus, voi unohtaa koronat ja muut, en ole pahemmin ajatellut että olisi joku suomi-ruotsi maaottelu tämä kulkutauti, vaikka olenkin sitä mieltä, että ruotsi toimii viisaammin., mutta historiankirjoitus sen sitten aikanaan kertoo.
Onnellinen voi vain olla jos onnistuu välttelemään pärskeet ja taudin omalla ja läheistensä kohdalla..
Tilastotkin on jo unohtunut täysin. kuitenkin suurin merkitys on yksittäisen ihmisen kohdalla, ei tilastoissa.
Kävin puutarhassa ja totesin, että korona rajoitukset on kyllä unohdettu täysin, paljon ihmisiä ja jutut lensi. Kirsikkapuukin kukkii vain kerran vuodessa ja harmi jos se juhla jää väliin.
Äitienpäivään kuuluu jotenkin ruusu. Huomenna voi nostaa lipun salkoon ja vaikka hetken muistella kaikkia niitä äitienpäiviä, jotka ovat osuneet omalle kohdalle, ensin itse piirteli äitienpäiväkortit ja sitten alkoi saamaan omilta lapsiltaan muistamisia äitienpäivänä, olen niitä joitakin halunnut säilytellä. Ja nyt on tosi poikkeukselliset äitienpäivät . ei syödä yhdessä kakkua, ei yhdessä haravoida pihaa, sekin kuului yhteiseen äitienpäivään vuosi kausia.
Kuitenkin äiti kulkee aina mukana ajatuksissa, joko hyvissä tai pahoissa mietteissä, on sitten äitienpäivä tai tavallinen arki. Vanhemmat lyövät ihmiseen oman leimansa.- Anonyymi
Paloma hyvä, sinulla on yhtäläinen oikeus tehdä aloituksia kuin kaikilla muillakin, keneltäkään ei tarvitse lupaa kysyä eikä pahoitella tehtyä aloitusta.
Vein tänään kukkia haudoille, vaaleanpunaisia ruusuja ja kirkkaamman punaisia krysateemeja, heidän muistolleen jotka ovat jo poissa.
Väliin on surullisempi mieli, kun en ole nähnyt lapsia ja lapsenlasta moneen kuukauteen, enkä voi tietää koska näen.
Päivät kuluvat kuitenkin, ehkä tämä kotona-aika joskus loppuu, kukaan ei taida tietää.
Täytyy nauttia siitä mistä voi, keväästä varsinkin. Ensinnäkin ei ole mitään lakia, ettei voisi huushollistaan poistua.
Mutta jokainen järkevä ihminen tietysti suojaa itseään minkä voi ja ajattelee myös kohtaamiaan ihmisiä.
No kysymykseesi. Minä nautin mökkimaisemissa olosta ja tekemisestä täällä maalla.
Olen aina nauttinut.
Äsken olin alatalon rannassa pätkimässä tuulenkaatoa ja huitaisin muutaman muunkin puun nurin ja pätkin siinä sivussa.
Huolsin ruostuneen kesäkeittiön hellan ja huolsin myös kompostoivan vessan, istutin muutaman orvokin.
Sieltä sitten maitokärryjeni kanssa tänne ylämökille tullessani huomasin, etten ollut muistanut korona-sanaakaan kolmeen tuntiin. (Avasin tv:n sisälle tullessani, siellähän se).
Kissa tuli heti sisälle ja asettui viereeni.
Aurinko paistaa, vielä on orvokkeja istuttamasta, joten ulos.Tellukka kirjoitti:
Saakos nyt huitaista puita nurin, kun on lintujen pesimisaikaa?
Kyllä minä katson, ettei ole asukkaita.
- Anonyymi
Vastaan vaikka en palstalainen olekaan.
Olen aina ollut hyvä sopeutumaan ja vielä parempi toimimaan uusissa tilanteissa. Koronaviruspandemia vei arjestani vain joitain yksittäisiä ja helposti jollain vähintäänkin yhtä mieluisalla tekemisellä korvattavia asioita. Matkoja ja erilaisia kokoontumisia on jäi pois, mutta en tunne menettäneeni mitään, melkeinpä päinvastoin.
Pidän samoista asioista joista aina ennenkin olen pitänyt ja melkein kaikkea voin edelleenkin tehdä ja olen koko ajan tehnytkin. Minun ei ole tarvinnut olla karanteenissa vaan olen saanut ihan vapaasti oman tahtoni mukaan liikkua koko ajan, ei ollut mitään tarvetta Uudeltamaaltakaan poistua liikkumisrajoituksen aikana.
Vähän on joskus jopa tungosta paikoissa joissa ennen on saanut aika yksin tai omassa porukassa kulkea, mutta muuten aivan samalla tavalla kuin aina ennenkin luonto puhkeaa kukkaan, aurinko lämmittää, linnut laulavat ja perhoset lentelevät?
Puutarhatöitä en yleensä tee koska en pidä puutarhassa touhuamisesta. Muutaman voikukan päätin poikani pihanurmikolta poistaa, mutta kyllästyin jo ensimmäisen jälkeen. Ehkä tänään illemmalla kun palautan koiran kotiinsa poistan taas yhden, saa nähdä.
Bessie Eihän me kukaan eletä sillä tapaa omassa kuplassamme, etteikö kaikki mitä tapahtuu ympärillämme ei vaikuttaisi elämäämme, joko suoraan tai epäsuorasti.
Minua lähinnä motivoi tekemään tätä aloitusta ajatus siitä miten ihmiset yleensäkin sopeutuvat vallitseviin rajoituksiin ja mitä ilonaiheita he löytävät elämästään.
Olen loppusivuilla lukemassa romaania jota aihe tavallaan koskettaa, siis mitä sosiaalinen eristäytyminen tekee, miten se vaikuttaa todella pienissä yhteisöissä. En nyt tarkoita kuitenkaan ikäluokkamme yhden-tai kahdenhengen talouksia joko Suomessa tai Ruotsissa, vaan romaani kertoo 17 hengen yhteisöstä, haaksirikkoisista trooppisella saarella, kaukana laivareiteistä Ranskalaisessa Polynesiassa. Tulee mieleen historiallinen tositapaus Bountyn kapinasta ja ne yhdeksän jotka kaappasivat laivan ja sytyttivät sen tuleen ja yhdessä pienen joukon polynesialaisia naisia ja muutama mies, perustivat siirtokunnan sinne, katkaisten kaikki siteen muun maailman kanssa. Ryhmän sisäiset jännitteet ja peritty syyllisyys murhista ei antanut koskaan siirtokunnan vaurastua tai kasvaa, vaan vaikka siirtokunta on edelleen olemassa, se on surullinen paikka. Tavallaan kaikki johtaa sosiaaliseen eristäytymiseen.
(Kirja on nimeltään The Navigator, Morris West on kirjan kirjoittaja ja tietääkseni sitä ei ole käännetty suomeksi)
Miten sosiaalinen eristäytyminen vaikuttaa meihin ja meidän yhteiskuntaamme ei ole tietenkään verrattavissa suoraan haaksirikkoisiin Pitcairnilla, mutta nyt voimme jo todeta miten koronan seuraukset jäytävät yhteisöjämme sisältäpäin: perheväkivalta, alkoholismi ja muuta vastaavaa, nousussa joka puolella.Aloin miettimään tuota viimeistä kappalettasi.
En siinä nyt näkisi mitään ´´maaottelun´´ merkkejä.
Ajattelen, että se on tilanteiden seuraamista, pitääkö omaa strategiaa muuttaa vai onko oma parempi kuin naapurin.
Koska kuitenkin tulee se aika, kun asioita vertaillaan, miten hommassa kukin onnistui.
Sitten kun tämä on historiaa.
Tietysti päättäjät haluaa onnistua parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kun sitä ei kukaan tiedä etukäteen, koska strategioita on monensuuntaisia.
Ja jos esim. puhutaan laumaimmuniteetista, eihän sitäkään satavarmaksi tiedetä onko sitä ja jos on niin kuinka pitkäksi aikaa ja onko kaikilla ihmisillä.
Kun asia on uusi se on uusi, tietämättömyydestä ei voi ketään syyttää.
Tutkijat tekevät parhaansa, niin minä uskon.Minäkin uskon että on aivan liian aikaista vetää mitään johtopäätöksiä siitä mikä strategia "pitkällä juoksulla" on purrut parhaiten tai onko ollut parempi prioriteerata ihmishenkien pelastaminen vai taloudellinen tilanne maassa, todennäköisesti molemmat jossain tietyssä suhteessa.
Kyllä minä olen ollut huomaavinani sekä mediassa että somessa ja myös tälläkin palstalla jonkinlaista omahyväisyyttä ja jopa tiettyä piilotettua vahingoniloa siitä että Suomi on selviytynyt tähän saakka huomattavasti pienemmillä kuolonuhreilla kuin Ruotsi ("ähäkutti, kerrankin noi hurrit on huonompia kuin me tai siis tyhmempiä jne.") tai sitten olen lukenut huonosti rivien välistä.Paloma.se01 kirjoitti:
Minäkin uskon että on aivan liian aikaista vetää mitään johtopäätöksiä siitä mikä strategia "pitkällä juoksulla" on purrut parhaiten tai onko ollut parempi prioriteerata ihmishenkien pelastaminen vai taloudellinen tilanne maassa, todennäköisesti molemmat jossain tietyssä suhteessa.
Kyllä minä olen ollut huomaavinani sekä mediassa että somessa ja myös tälläkin palstalla jonkinlaista omahyväisyyttä ja jopa tiettyä piilotettua vahingoniloa siitä että Suomi on selviytynyt tähän saakka huomattavasti pienemmillä kuolonuhreilla kuin Ruotsi ("ähäkutti, kerrankin noi hurrit on huonompia kuin me tai siis tyhmempiä jne.") tai sitten olen lukenut huonosti rivien välistä.No jaa , voihan tuossakin olla perää. Onhan se vanha asetelma Ruotsin ja Suomen kesken, mutta minä olen sen yleensä nähnyt enemmänkin hyvän- kuin pahantahtoisena.
Kai se siitä historiasta johtuu, olihan meillä yhteiset kuninkaat melkein 700 vuotta.
Jos nyt kokonaisuutta ajatellaan , niin pitkässä juoksussa kuka tietää mitkä ovat kuoliluvut pitkässä juoksussa.
Entä ne, joille jää joku vajavainen sisäelintoiminta. Mitään ei vielä tiedetä varmaksi siitäkään.Eliaana kirjoitti:
No jaa , voihan tuossakin olla perää. Onhan se vanha asetelma Ruotsin ja Suomen kesken, mutta minä olen sen yleensä nähnyt enemmänkin hyvän- kuin pahantahtoisena.
Kai se siitä historiasta johtuu, olihan meillä yhteiset kuninkaat melkein 700 vuotta.
Jos nyt kokonaisuutta ajatellaan , niin pitkässä juoksussa kuka tietää mitkä ovat kuoliluvut pitkässä juoksussa.
Entä ne, joille jää joku vajavainen sisäelintoiminta. Mitään ei vielä tiedetä varmaksi siitäkään.Olen päättänyt olla vain iloinen jokaisesta aamusta kun saan herätä ilman tartuntaa tai koronan oireita. On täysin mahdoton ennustaa, selviäisinkö siitä ja minkälaisin vaurioin, jos selviäisin. Noudatan siis varovaisuustoimenpiteitä niin pitkälle kuin meille on mahdollista, mutta en jaksa ajatella enkä surra sitä että jos sairastuisin mitä silloin tapahtuisi.
Hyvää äitienpäivää!
Tänä keväänä ei ole tällä korkeudella purot pahemmin laulaneet puli puli,
talvella oli niin vähän lunta ja ojat olivat jo silloin täynnä vettä,
eipä enää riittänyt puroihin vettä.
Lenkkipolkuni varressa on puro, joka tavallisina talvina pulppuaa kunnolla juoksee hurjaa vauhtia kohti Päijännettä, mutta nyt ei paljon kannata kaarnavenettä siihen virittää saatikka vesimyllyä.
Tänään oli hauska haastattelu radiossa Minna Pyykkö haastatteli Mari Möröä,
siitä mikä merkitys puutarhan hoidolla ja kasveilla on ihmiselle, varsinkin nyt kun eletään vaikeaa ja monin tavoin koettelevaa aikaa.
Puutarha ja puutarhassa liikkuminenkin voi olla melkein kuin lääkettä, parantavaa lääkettä.
Kävin avojaloin laittamassa lipun aamulla salkoon, miten hyvältä jalan alla tuntuukaan maa, pikkasen vielä viileältä, mutta muuten paljain jaloin kävely tuntuu niin kepeältä.Minäkin koen puutarhan hoidon lähinnä terapeuttisena. Samoin ne joenrantakävelyt metsäpolulla, joista olen paljon puhunut. Paitsi kropalle ne tekee hyvää sielulle. (Kirjassa jota luen oli sopiva metafora siihen: ihmisen psyyke on kuin köysi joka välillä alkaa hajota ja löystyä repsottaviin kuituihin: kävely luonnossa auttaa solmimaan nämä kuidut ja punomaan köyden taas eheäksi ja vahvaksi). Nämä asiat me Pohjolan asukkaat ollaan aina tiedetty vanhastaan, pukematta sitä niin hienosti sanoihin: metsä, luonto ja vesillä liikkuminen on eheyttävää ja parantavaa. Nykyajan urbaani väestö, joka on muuttanut suurkaupunkeihin elintason ja työn, menestyksen ja edistyksen nimissä, ovat huomanneet sen tarpeen ja siis mökeille, telttailemaan ja veden äärelle heti kun kevät tulee. Pienikin piha, parveke tai siirtopuutarhan pläntti tulee henkireiäksi.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Minäkin koen puutarhan hoidon lähinnä terapeuttisena. Samoin ne joenrantakävelyt metsäpolulla, joista olen paljon puhunut. Paitsi kropalle ne tekee hyvää sielulle. (Kirjassa jota luen oli sopiva metafora siihen: ihmisen psyyke on kuin köysi joka välillä alkaa hajota ja löystyä repsottaviin kuituihin: kävely luonnossa auttaa solmimaan nämä kuidut ja punomaan köyden taas eheäksi ja vahvaksi). Nämä asiat me Pohjolan asukkaat ollaan aina tiedetty vanhastaan, pukematta sitä niin hienosti sanoihin: metsä, luonto ja vesillä liikkuminen on eheyttävää ja parantavaa. Nykyajan urbaani väestö, joka on muuttanut suurkaupunkeihin elintason ja työn, menestyksen ja edistyksen nimissä, ovat huomanneet sen tarpeen ja siis mökeille, telttailemaan ja veden äärelle heti kun kevät tulee. Pienikin piha, parveke tai siirtopuutarhan pläntti tulee henkireiäksi.
Niin se on paloma. Ei sitä koskaan voi kerrata liian usein. Ihmisillä on vaan paha taipumus vallata luonnon kauneimmat paikat ja alkaa rakentaa pytinkejä ja peittää luonto rakennelmillaan. Sittenkyllästytään kun koko tontti on täynnä toinen toistaan typerämpiä lautaviritelmiä ja jos mitä mautonta koristetta.
- Anonyymi
Tulee Kiinasta jotain muutakin kuin korona, esim. sananlauseita;)
''Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeätä." Anonyymi kirjoitti:
Niin se on paloma. Ei sitä koskaan voi kerrata liian usein. Ihmisillä on vaan paha taipumus vallata luonnon kauneimmat paikat ja alkaa rakentaa pytinkejä ja peittää luonto rakennelmillaan. Sittenkyllästytään kun koko tontti on täynnä toinen toistaan typerämpiä lautaviritelmiä ja jos mitä mautonta koristetta.
Mikä on luonnossa kauneinta ja kenen mielestä.
Kas siinä kysymys.
Stadiin on valmistumassa aikasti korkea oma-koti-talo.
134 kerrosta, tai jotain.
Minusta tuollaiset pitäisi rakentaa Lappiin.
Eihän Stadissa korkeita vuoria ole.
Tenohan virtaa korkeitten kukkuloitten välissä?
Sähkö-Pyöräni nauttii kiiltävästä, tasaisesta Asfaltista.
H.
- Anonyymi
Eilen oli Tiiroja lauma läheisellä pellolla. Tänään ihmettelin uutta lintua. Ehkä oli Luhtakerttunen kun ne kuulemma matkivat talviseutunsa lintujen lauluakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1885468- 1004989
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?954512Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1182744Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412738- 442257
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian322174Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2281923- 921907
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121831