Vertaistukea ja vastauksia

Anonyymi

Eli oon 14v tyttö ja mulla on IBD, Asperger, OCD, Paniikki häiriö, lukihäiriö, masennusta ja Tourette. Kaikkia näitä oon sairastanut ihan pienestä(1-4v) asti joten tiiän jo aika paljon. Päätin siis perustaa keskustelun jos joku jolla on uudempi diagnoosi voi kysyä mitä vaan. Toki en mä nyt mikään ekspertti oo mutta kyllä mä nyt jotain tiiän. Kaiken ikäiset saa kysyy ja ois tosi mahtavaa vastata sun kysymykseen mistä vaan yllä olevasta sairaudesta.

17

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hienoa, että tarjoat vertaistukea ja vastauksia niitä haluaville. Suuri osa tarjolla olevasta tiedosta on vaikeasti löydettävissä, eivätkä ne kerro millaisia haasteita lapset ja nuoret kohtaavat arjessa.

      Itse olen auttanut monia (ADHD , Asperger,...)koululaisia löytämään omat vahvuudet ja uskomaan itseensä.
      Urheiluvalmennuksen kautta ja työharjoitteluohjaajana olen huomannut rehellisen tiedon, keskustelun ja tukemisen nopean vaikutuksen.

      Omat diagnoosini ovat lähellä värisuoraasi, minulla on ADHD, Asperger, IBD, Ahdistuneisuus ja välillä masennus.
      Olen oppinut elämään tavallani, muiden säännöillä ei tulisi mitään.
      Minulla on kaksi yritystä ja työllistän yhteensä noin 20 henkilöä. Olen koukussa työntekoon ja tahdon aina kehittää jotain uutta. Olen ollut monissa työpaikoissa ennen yrittäjäksi lähtemistä, mutta muiden ymmärtäminen ja toisten säännöillä työskentely oli välillä haastavaa.
      Yrittäjänä teen paljon töitä, minä määrään tahdin ja saan suunnitella toiminnan näköisekseni. Välillä on pakko olla pari viikkoa ”piilossa peiton alla”, toisinaan taas voin tehdä järjettömän työmäärän parin kuukauden ajan.

      Itseltä puuttui teininä tuki ja turva, eikä diagnoosejani vielä tunnettu Suomessa. Nyt omalla lapsella on samoja diagnooseja, ei tietenkään mukava asia, mutta osaan ainakin tukea ja opastaa.

      Jokaiselle kelkasta putoamisvaarassa olevalle lapselle pitäisi saada/määrätä kaltaisesi kokemusvalmentaja, väitän syrjäytymisen tippuvan nopeasti puoleen :)

      Mies 36V

    • Anonyymi

      Onko masennus jatkuvaa vai tuleeko esim syksyisin?

      Oletko huomannut IBD:n, masennuksen ja paniikkihäiriöiden yhteyttä? Onko IBD pahempana kun masennusta tai olet jatkuvasti ”jännittyneenä”?

      Miten IBD vaikuttaa mielestäsi muiden sairausten hoitoon? Imeytyvyysongelmia lääkkeiden kanssa, IBD:n ollessa pahana väsymystä?

      Hauska verrata omiin oireisiin. Toivottavasti saadaan muitakin mukaan ketjuun vertaamaan oireita..

      M36

      • Anonyymi

        Masennus on yksilöllistä. Mulla on välillä pahempia kausia kun toisinaan. Toki se on aina siellä taustalla.

        IBD, masennus ja paniikkihäiriöt voi liittyä toisiinsa esim. Itselle välillä tulee paniikkikohtaus jos pidempään sairaalassa tai masennusta voi tulla esim hoidoista tai siitä että makaat sängyssä koko päivän tekemättä mitään

        Itsellä on mm väsymystä ja imeytymis lääkkeiden ongelmia. Mulla nyt jo aikuis puolen lääkkeet käytössä koska aiemmat ei ole oikein toiminut.

        Kiitos kysymyksistä😊


    • Anonyymi

      1. Mitä OCD oireita sulla on
      2. Mikä on tourette? Ei millään pahalla siis haluun tietää :)

      • Anonyymi

        1. Minulla on muun muassa käsien pesua, tarkastelua esim onko ovet kiinni ja suoraan asioiden laittamista

        2. Tourette on sairaus jossa käytännössä teet tai sanot asioita mitä et haluaisi sanoa.


    • Anonyymi

      Moi mä oon 15 ja mulla todettiin just pari viikkoa sitten IBDja noin vuosi sitten tourette ja ois muutama kysymys...

      1. Mikä ruokavalio kannattaa olla jos on IBD
      2. Mikä auttaa mahakipuun
      3. Miten kavereille kerrotaan IBDstä
      4. Minkälaisia tikkejä sulla on???
      5. Tää on vähän eri asiaan liittyvä mutta mikä auttaa piikkikammoon????? Mulla on siis paha piikkikammo ja en tiiä voitko auttaa tässä mutta kysyn kuitenkin.

      • Anonyymi

        Ruokavalio on yksilöllinen ja se kannattaa itse selvittää, mikä sattuu mahaan ja mikä ei. Itse en syö mm. Papuja, herneitä, viljoja tai maissia

        Mahakipuun auttaa särkylääkkeet, lämpöpussi, nukkuminen, paikallaan oleminen ja välillä vesi

        Kerrot vaan normaalisti mikä se on ja mitä siihen liittyy mutta kaikkea ei tartte kertoa

        On muun muassa käsien hankaamista yhteen, nyökkimistä, ja asioita jota sanon esim. Hei kaikki.

        Piikkikammoon auttaa terapiassa käynti tai rauhottava


    • Anonyymi

      Vaikuttaako lukihäiriö sun kouluun ja ootko normaalissa koulussa/luokalla??????

      • Anonyymi

        Vaikuttaa mutta kun löytää oikeat keinot se ei haittaa niin paljoa ja joo olen normaalissa koulussa mutta osa-aikaisesti erityisopetuksessa


    • Anonyymi

      Mun luokkakaverilla on tourette ja autismi ja sitä kiusataan koulussa koska se huutelee tunnilla vaikka mitä ja huitoo käsillä. En ihan ittekkään ymmärrä sitä mutta haluaisin olla sen kaveri koska se vaikuttaa kivalta (oon siis 11) mutta se ei puhu mulle ja menee vaan pois. En oikein tiiä mitö mun pitäis tehä. Voitko sä kertoa miten siitä vois tulla mun kaveri?

      • Anonyymi

        Tuo on tosi hienoa! Häntä saattaa pelottaa että sinä aiot kiusata häntä tai hänellä ei ole niin hyvät sosiaaliset taidot mikä voi liittyä autismiin. Hän ei välttämättä tiedä miten olla kaverisi vaikka haluaisikin. Yritä saada hänet ymmärtämään että haluat olla kaveri, et kiusata ja älä luovuta

        Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tosi hienoa! Häntä saattaa pelottaa että sinä aiot kiusata häntä tai hänellä ei ole niin hyvät sosiaaliset taidot mikä voi liittyä autismiin. Hän ei välttämättä tiedä miten olla kaverisi vaikka haluaisikin. Yritä saada hänet ymmärtämään että haluat olla kaveri, et kiusata ja älä luovuta

        Tsemppiä!

        Mitä mun kannattais tehä oon siis myös 14, mulla on touretten oirekuvaan sopivat ticit. Se asia on menossa eteenpäin diagnoosin kannalta (btw maanantaina uusi lääkärikäynti), mutta mun puoli-äiti ei auta mua tän asian kanssa vaan pahentaa. Se ei oikeastaan suostu hyväksymään asiaa vaan "lopeta noitten tekeminen", "en oikein usko tätä sun esitystä" ja "mä en oo nähnyt sun ticcailevan tällä viikolla" tyyliset kommentit ovat ihan arkipäivää. En oikeastaan jaksa tätä. Ollaan oltu esim. 3 päivää mökillä hänen äitinsä kanssa joten oon joutunut pidättelemään ja piilottelemaan näitä ticcejä (tuun kuolen kun pääsen kotiin).

        Joten send help.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mun kannattais tehä oon siis myös 14, mulla on touretten oirekuvaan sopivat ticit. Se asia on menossa eteenpäin diagnoosin kannalta (btw maanantaina uusi lääkärikäynti), mutta mun puoli-äiti ei auta mua tän asian kanssa vaan pahentaa. Se ei oikeastaan suostu hyväksymään asiaa vaan "lopeta noitten tekeminen", "en oikein usko tätä sun esitystä" ja "mä en oo nähnyt sun ticcailevan tällä viikolla" tyyliset kommentit ovat ihan arkipäivää. En oikeastaan jaksa tätä. Ollaan oltu esim. 3 päivää mökillä hänen äitinsä kanssa joten oon joutunut pidättelemään ja piilottelemaan näitä ticcejä (tuun kuolen kun pääsen kotiin).

        Joten send help.

        Mulla on ocd, sosiaalisen jännitteen pelko,ja hocd mutta ei oo diagnisoitu vielä. Just nämä satuttamisen pelot,hulluksi tulemisen pelko, seksuaalisen suuntautumisen vaihtumisen pelko. Kärsin ahistuksesta varmaan 2 vuotta en kertonu kellekkään, sitte puhkes ocd ja luulin jo että sekoan lopullisesti sitten hommasin apua,menin psykologille ja sieltä oon saanu apua paljonkin mutta aina tullee uus ajatus eikä sitä halua tietenkään ajatella ja yrittää vältellä sitä ajatusta pahentaa vaan ahistusta. Kertokaahan teijän kokemuksia Ocdsta ja muista juttuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mun kannattais tehä oon siis myös 14, mulla on touretten oirekuvaan sopivat ticit. Se asia on menossa eteenpäin diagnoosin kannalta (btw maanantaina uusi lääkärikäynti), mutta mun puoli-äiti ei auta mua tän asian kanssa vaan pahentaa. Se ei oikeastaan suostu hyväksymään asiaa vaan "lopeta noitten tekeminen", "en oikein usko tätä sun esitystä" ja "mä en oo nähnyt sun ticcailevan tällä viikolla" tyyliset kommentit ovat ihan arkipäivää. En oikeastaan jaksa tätä. Ollaan oltu esim. 3 päivää mökillä hänen äitinsä kanssa joten oon joutunut pidättelemään ja piilottelemaan näitä ticcejä (tuun kuolen kun pääsen kotiin).

        Joten send help.

        Käy koulupsykologilla elä puhu sille mittää ja sano että se ei usko että mulla on näitä oireita,tuohan on jo sairasta sun puoli äitin puolesta jos ei usko.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe