Sellainensattuu

Anonyymi

Miksihän sen katsastusmiehen pitää ulvottaa katsastettavan auton moottoria pakokaasumittauksessa niin, että autonomistajaa pelottaa, jotta lentääkö venttiilit koneesta pihalle?

58

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helppohan se on ulvottaa kaasupohjassa, kun ei ole oma auto ja oiken viran suomalla luvalla.

      • Anonyymi

        Onneksi katsastus on vain kerran vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi katsastus on vain kerran vuoteen.

        Joo jos olis useimmin niin ei sitä monikaan vanhempi mylly kestäisi.


    • Anonyymi

      Se edistää autokannan uusiintumista, kun vanha kone hyytyy katsastusasemalle?

    • Anonyymi

      Pakkohan se on jotenkin yrittää saada, vanhasta ritsasta kelvolliset päästölukemat. Joskus pieni karjuttaminen, auttaa asiaa. Hakekaa päästömittaus tulos joltakin korjaamolta, ni ei katsastuksessa huudateta. Voipi olla, että korjaamollakin tarvii huudattaa.

      • Anonyymi

        Ei ole kyllä korjaamolla tolleen ulvottaneet. Parivuotta sitten laitettu uusi ahdin ja kehuivat että päästöt on paremmat kuin uusissa autoissa vaikka saabbi onkin jo kohta 20 vuotias. Tänävuonna ensikertaan pitkästä aikaan mittautin ne katsastusasemalla ja siinä oli ulos rakennettu sellainen koju missä mittasivat pakokaasut ja yksi pappa kysäisi multa kuunnellessaan niitä ääniä että miksi se pittää tuolleen ulvottaa. Niin tokaisin hänelle, että siinä sitä tuli taas muutamatuhatkilometriä ajettua auton koneella ihan paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kyllä korjaamolla tolleen ulvottaneet. Parivuotta sitten laitettu uusi ahdin ja kehuivat että päästöt on paremmat kuin uusissa autoissa vaikka saabbi onkin jo kohta 20 vuotias. Tänävuonna ensikertaan pitkästä aikaan mittautin ne katsastusasemalla ja siinä oli ulos rakennettu sellainen koju missä mittasivat pakokaasut ja yksi pappa kysäisi multa kuunnellessaan niitä ääniä että miksi se pittää tuolleen ulvottaa. Niin tokaisin hänelle, että siinä sitä tuli taas muutamatuhatkilometriä ajettua auton koneella ihan paikallaan.

        Mitä se pappa siihen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se pappa siihen?

        Ainakin meillä on vanhoihin sabbeihin sama syvä ystävyys suhde. Niin ymmärsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se pappa siihen?

        Veti meisselin puntista ulos ja roiskaisi koronamällit ilmaan...


      • Anonyymi

        Silti se on mielestäni psyköa, että toisten omaisuutta kohdellaan tolleen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veti meisselin puntista ulos ja roiskaisi koronamällit ilmaan...

        Mones kalja menossa?


      • Anonyymi

        Miks se noin menis?


    • Anonyymi

      Se on sitä vihervassareiden ilmastovouhotusta.Tietenkin takana on salainen toive että se moottori hajoaisi.

    • Anonyymi

      Se moottorin ulvottaminen on täysin järjetöntä.
      Se ulvottaminen kannattaa ottaa videolle, onpahan todistusaineistoa, josjakun moottori vaurioituu.
      Välillä kuvaan näkyvästi, mutta useimmin kuvaan salaa jos täysin vitttumaisen tuntuinen poikanen ulvottaa moottoria.

      • Anonyymi

        Siinä vieressä siis ennen koronaa ne päästivät asiakkaansa sinne katsastushalliin on mukavaa kuultavaa kun omaa autoaan on vaalinut vuosikymmenenkin ja sitten joku hoope repii sen moottorista yhdeksänkymmentätonnia kierrosta kertaheitolla irti. Sen yhden kerran sen koneen moottorista jota huoltamalla vuosia on pitänyt kondiksessa.


    • Anonyymi

      Oliko tässä nyt diesel kyseessä?

      • Anonyymi

        Mittauksessa kuormittamatonta moottoria kiihdytetään joutokäynnillä säätimen rajoittamalle maksimipyörintänopeudelle. Tällöin syntyvä pakokaasu johdetaan mittauslaitteistoon, joka toimii ns. opasiteettiperiaatteella. Laitteisto mittaa pakokaasun valonläpäisykykyä, josta johdetaan savutusmittauksessa käytettävä k-arvo (yksikkö 1/m).


      • Anonyymi

        Benssiini kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Benssiini kone.

        Minun mielestänikin tuo "ulvottaminen" kuuluu vain dieselkoneen mittaustapahtumaan. Ainakaan minulla ei koskaan ulvotettu bensakonetta, mittaus tehtiin 1500 r/min kierroksilla. Nyt dieselautolla on tehty nuo pari spurttia mittauksessa. Olen ottanut tavakseni ennen katsastusta vetäistä jossain valtatiellä muutaman kerran nelosvaihteella "rajoittajaa vastaan" joitakin satoja metrejä. Siinä tulee karstat poltettua pois. Sitten vielä katsastukseen mennessä spurtti tai pari tien päällä niin moottorikin on ajolämmin konttorille päästessä. Näin viime viikollakin vanha Boxeri sai puhtaat paperit päästöistä.


    • Anonyymi

      Ihme uikutusta. Kokeilkaa miltä tuntuu nostaa moottorin kierrosluku samalle tasolle ajossa kuin katsastuskonttorin pihalla. Ei miltään, moottorin äänet eivät kuullosta kummalliselta kun kolmosella kiihdyttäessä on 120 vauhtia, motarin rampissa tämän tekee moni päivittäin, ilman koneiden hajoamista. Suurin piirtein samasta kierrosnopeudesta silloin puhutaan kuin katsastusukon parin sekunnin testissä.

      • Anonyymi

        Isolla koneella tarvii yli kommentoinnin harvoin mennä Suomen rajoituksilla.


    • Anonyymi

      Ei huudateta kuin siinä tapauksessa jos tyhjäkäyntiarvot näyttää siltä että huudattamalla saisi hylsyn aikaiseksi. Joten, ennen katsastusta, moottori lämpimäksi, luraus jotain stop smoke lisäainetta öljyn sekaan, vielä vartti ajoa, ja siten asemalle. Minulle on kolme kertaa selitettu että ihan uskomatonta kun päästölukemat on paremmat kuin uudessa autossa, ja yksi niistä oli jotain 15v vanha iso bensakone.

      • Anonyymi

        Joo, kannattaa ajaa vaikka 3:sella konttorille, minulle opetettin.
        Ja pullollinen MASINOLia aika tyhjään tankkiin. itsellä antoi tosi alhaiset päästöarvot, jotta katsuri resetoi laitteen - samoin tuloksin.


    • Anonyymi

      Mikäs vieterivehjes on kyseessä? Nykyään ajellaan sähköautoilla, joissa on VOIMAA. Katsastusukolle onnea vaan pakoputken etsinnässä.

    • Anonyymi

      Kannattaa aina mitoittaa ne arvot tutulla korjaamolla ennen katsastusta. Mutta on niitä kyllä olemassa korjaamoitakin mihin ei autoaan kannata viedä.

    • Anonyymi

      Mistä ne arvot oikein laskentaa. Ai siitäkö, että ajettaisiin aina kaasupohjassa?

      • Anonyymi

        Merkkiliikkeessä turbon uusinta maksaa jotain1200. Miten hitossa, ne päästöt voi olla jo heti vuodenpäästä siitä, niin vituralla, että kone pitää ajaa äärikierroksille, että katsastuksessa menisi läpi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkkiliikkeessä turbon uusinta maksaa jotain1200. Miten hitossa, ne päästöt voi olla jo heti vuodenpäästä siitä, niin vituralla, että kone pitää ajaa äärikierroksille, että katsastuksessa menisi läpi?

        Oli miten oli mutta ikinä en enää mittauta päästöjä katsastuksen yhteydessä. Sieltä en saa mitään korvausta edes yrittää vaatia, koska katsastus on lakisääteistä.


    • Anonyymi

      Pieni ylimääräinen reikä pakoputkessa, ni jo lukemat herjaa.

      • Anonyymi

        Tuli vanha vitsi mieleen, kun nuoret antoivat kierroksia äänekkäälle koneelleen, ja paikalle tullut poliisi kysäisi:
        "No onkos poikien pakoputkessa reikä?"

        - No tottakai - muutenhan se olisikin TANKO, kuului vastaus.

        :D


    • Anonyymi

      Itsehän EU-direktiivit tänne äänestitte.

    • Anonyymi

      Parempaa huolta moni iät omistamastaan autostaan pitää kuin nämä jotka vaihtelevat niitä vähänvälein. Ajetaan auto rapakuntoon muutamassa vuodessa tekemättä siihen ilmenneille vioille yhtään mitään ja vaihdetaan uuteen kun varaa kerran pankkilainalla on.

    • Anonyymi

      Taitaa olla kyseessä diesel-auto. Sen pakokaasutestaus ei jostain syystä ainakin muinoin ollut mahdollista pienemmän kaasun mukaan.

      • Anonyymi

        Bensiini auto on usko jo. Kas kun en ole niitä järki ihmisiä, jotka tajuaa säästää sillä, että talvenpakkasissa säästää vähän diiseliverotuksella jos kone ei käynnistyisikään ja taas kävellen ropisee euroja laariin diiselikonetta seisottaen autotallissaan.


    • Anonyymi

      Kannentiiviste alkoi vuotaa ja sitten eikun vaihtoon auto kun se oli vaikeampi temppu vaihdattaa kanteen uusi tiiviste kuin ostaa kokonaan uusi auto ilman vikoja. Tarina on tosi tänne kehtan kirjoittaa kun tiedän miten pässejä suvustani löytyy. Tuskin osaavat käyttää edes Suomi 24 palstaa.

      • Anonyymi

        Suvustasi löytyy sitten oikeita ekologisuus ihmisiä?


    • Anonyymi

      Kyllä sattuu.

      Ikinä ei itse sellaisia kierroksia tarvitse koneesta itse ottaa irti.

    • Anonyymi

      Aloittajalla taitaa olla w123 diiselimersu 1970-80 lukujen vaihteesta.

      Vieläkö Venetmäeltä saa varaosia?

    • Anonyymi

      Meikä ajelee aina tollasella kahdentuhannen ja kolmentonnin välillä. Jos ois matkanopeus yli kuudessatonnissa niin sitten mentäisiin vauhdilla kuin saksan baanoja. Toi kolmetonniakin alkaa olla jo isolla koneella sellainen vauhti että sheriffit on heti perässä.

    • Anonyymi

      Mikä varmin ja paras vaihtoehto ?
      1. Masinol
      2. Pienkonebensa, n 20€ maksaa kai 4 litran kannu.
      3. Lämmittää itse tyhjäkäynnillä moottori kuumaksi ennen katsastusukkoa

      • Anonyymi

        Katsastaja ajoi välittömästi auton katsastettavaksi. Mikä kiitettävää. Ajoaika viistoistaminuuttia ennen katsastusta. Luulisi varttitunnissa koneen jo niin lämminneen, ettei tarvisi sen vuoksi huudattaa pakokaasutestissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastaja ajoi välittömästi auton katsastettavaksi. Mikä kiitettävää. Ajoaika viistoistaminuuttia ennen katsastusta. Luulisi varttitunnissa koneen jo niin lämminneen, ettei tarvisi sen vuoksi huudattaa pakokaasutestissä?

        Tonne kyllä voisi jättää pois, että ihmisten omaisuutta kohtelee kuin omaansa? Omaansa autoaan varmaan kohtelee, kuin kukkaa kämmenellään? Vaan mistä sitä kukaan voi tietää?


    • Älkää aina vaihtako kun mittari näyttää 2kr/min, vaihtakaa joskus vasta kun 7kr/min, ei auto siitä hajoa. Ja jos hajoaa, on aika vaihtaa Lamborghini Corolla johonkin toiseen.

    • Anonyymi

      Joo kierrokset täytyy olla aina seitsämässätuhannessa, että moottori toimii ja on pitkäikäinen.

      • Anonyymi

        Luulin, että 2000 alkaa olla jo täysillä kierroksilla. Ei. Katsastuksessa otettiin jotain lähelle 7000.


      • Anonyymi

        Ajattele miten mojovaa on polkea tuntemattoman ihmisen auton kaasupoljin lattiaan asti kun laki on omallapuolella?


    • Anonyymi

      Paikalta lähdössä Kick down eikä kierrokset nouse puoliinkaan katsastuksen kierroksista.

      • Anonyymi

        Sitten on laatikossa vikaa jos kierrokset ei nouse. Pari "kierrosta" sitten kun oli viimeksi automaatti, niin kick-downissa laatikko otti ainakin pari pykälää pienemmälle ja koneen kierrokset lähes maksimiin. Vasta sitten alkoi vaihteita tulla lisää ja kierrokset laskea kun vauhtia oli mojovasti.


    • Anonyymi

      Pakkaselle pohjoinen näyttää menevän jo ilman autojenkin päästöjä kun ilmassa ei lennä enään yhtään Finnairia paskavanoineen. Mittarista kattelin että ihan yksi astetta täällä Etelä-Suomessa ja toukokuun puoliväliä eletään.

      • Anonyymi

        Viimevuoden huhtikuussa oli jo helteitä. Silloin sai lennellä lentokoneilla. Tuli vaan jostain mieleen.


      • Anonyymi

        Lappeenrannassa tehtiin tänään kevään lämpöennätys. Olikohan 19 astetta plussalla.


    • Anonyymi

      Ihmisiä ahdistetaan joillain autojensa päästöillä ja heti kun lentoliikenne pannaan jäihin niin ilmanlaatu alkaa paranemaan.?

      • Anonyymi

        Ihmiset ovat aina samaa mieltä mitä suurinosa ihmisistä on. Jos se on lain mukaa sallittavaa, että katsastusasema saa rikkoa sinun autosi moottorin, niin se on sitä lain mukaan . jonka lain meidän eduksemme on laatinut vaaleissamne valitsemamme kansanedustajamme ja piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat aina samaa mieltä mitä suurinosa ihmisistä on. Jos se on lain mukaa sallittavaa, että katsastusasema saa rikkoa sinun autosi moottorin, niin se on sitä lain mukaan . jonka lain meidän eduksemme on laatinut vaaleissamne valitsemamme kansanedustajamme ja piste.

        Onse kyllä sivusta murheellista katsella kun omaa vuosia vaalimaansa silmäterää rikotaan minuuteissa jonkun tumpelon käsissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onse kyllä sivusta murheellista katsella kun omaa vuosia vaalimaansa silmäterää rikotaan minuuteissa jonkun tumpelon käsissä!

        Samaa mieltä. Joskus oikein ihmetyttää,että mitä kaikkea se Suomen laki oikein salliikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onse kyllä sivusta murheellista katsella kun omaa vuosia vaalimaansa silmäterää rikotaan minuuteissa jonkun tumpelon käsissä!

        Poliisi antaa sakot jos konetta ulvotetaan täysillä.
        Ei autolla ajeta äärikierroksilla sen sanoo järkikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Joskus oikein ihmetyttää,että mitä kaikkea se Suomen laki oikein salliikaan?

        Auton moottori kuluu paljon enemmän noilla huippukierroksilla. Kaikki autojen moottoreitten ystävät tietää sen. On jotenkin järkyttävää kun katsastushenkilö ei ymmärrä sitä.


    • Anonyymi

      Vanhat romut on saatava muutenkin pois liikenteestä. Jos ei saastepommi kestä edes päästömittausta, niin se joutaakin paaliin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1373
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      1019
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      996
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      969
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      954
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      860
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      859
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      851
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      848
    Aihe