Käytätkö D-vitamiinilisiä?

Anonyymi

Ostin Tokmannilta tosihalvan purkin 100 kaps/ 100 mikrog. Vain 6 €. Otan 2 kapselia päivässä , iso annos.

68

251

    Vastaukset

    • Otat ihan liian paljon, tuollainen määrää rasittaa myös munuaisia. Ota korkeintaan 50 mikrogrammaa päivässä. Lidlissä alle 6 euroa 200 kaps/50 mikog.

      • Se on juurikin näin, aloittaja ottaa aivan liikaa. Ainakin voisi puolittaa annoksen pävää kohti. Minulla d-vitamiini auttoi huomattavasti aftojen vähenemiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on juurikin näin, aloittaja ottaa aivan liikaa. Ainakin voisi puolittaa annoksen pävää kohti. Minulla d-vitamiini auttoi huomattavasti aftojen vähenemiseen.

        -Tulee huomata ero jaksottaisen ja jatkuvan käytön välillä - ei yksi purkki vahingoita, kunhan ei päästä vitamiinia kerääntymään haitalliselle tasolle pitkien aikojen kuluessa.

        Iso annos on tehokkain tapa korjata vajaus, jos sitä on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on juurikin näin, aloittaja ottaa aivan liikaa. Ainakin voisi puolittaa annoksen pävää kohti. Minulla d-vitamiini auttoi huomattavasti aftojen vähenemiseen.

        Tarvitseeko kesällä ottaa D vitamiinia ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on juurikin näin, aloittaja ottaa aivan liikaa. Ainakin voisi puolittaa annoksen pävää kohti. Minulla d-vitamiini auttoi huomattavasti aftojen vähenemiseen.

        Suomen Evira on kieltänyt D-vitamiinivalmisteita markkinoivia yrityksiä kertomasta, että D-vitamiini voi ehkäistä flunssaa, influenssaa ja muita sairauksia. Eviran kielto suosii lääketeollisuutta ja aiheuttaa jättisuuria kustannuksia yhteiskunnalle. Saksalainen D-vitamiinitutkija professori Armin Zittermann on arvioinut, että riittävä D-vitamiinin saanti säästäisi Saksassa 40 miljardia euroa vuodessa. Suomen väkilukuun suhteutettuna säästö vastaa noin 2,5 miljardia euroa/vuosi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitseeko kesällä ottaa D vitamiinia ?

        Ei tarvitse mikäli: olet kesäauringossa 20 minuuttia keskellä päivää joka päivä (kun varjosi on sinua lyhyempi), ilman vaatteita, lippalakkeja ja aurinkosuojarasvoja, saat riittävästi D-vitamiinia taivaalta. Ottaen lukuun sen että magnesiumtasosi ovat kunnossa, jolloin ihollasi muodostuu D-vitamiinia. Näin hankittu D-vitamiinivarasto kestää noin kuukauden sen jälkeen kun saanti heikkenee.

        Arkkiatri Arvo Ylppö neuvoi yli 5-vuotiaita suomalaisia ottamana purkista 100 mikrogrammaa D-vitamiinia joka päivä. Olen Ylpön linjoilla.


    • Unohda D-vitamiini ja liity hopeavesitohtori de Witin opetuslapsiin.

    • Ota paljon vähemmän, mutta sen kanssa pitää syödä jotain rasvaa sisältävää, koska se on rasvaliukoinen vitamiini, eli se ei imeydy ilman rasvaa.

      • Kun ostaa muualta kuin halpakaupasta, niin rasva on pillerissä jo valmiina. - Nm. Ei kantsi olla Sulo Vilen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun ostaa muualta kuin halpakaupasta, niin rasva on pillerissä jo valmiina. - Nm. Ei kantsi olla Sulo Vilen

        D-vitamiini on erittäin halpa vitamiini valmistaa, turha maksaa siitä paljon. Ruuan kanssa kun ottaa niin melkein kaikessa ruuassa on vähän jotain rasvaa.


      • D-vitamiini on jo öljykapseleissa valmiina (oliivi-, auringonkukka-ym.), mutta toki ruoan rasva varmaan parantaa imeytymistä.

        D-vitamiinitabletteja en osta lainkaan - niissä rasvalisä tietysti on tärkeä.


    • Hopeavesitohtori de Wit neuvoo kyllä toisin.

    • En. En myöskään juo maitoa, johon on kait lisätty nykyään tuota D-myrkkyä. Valion juustoa menee 200-300 grammaa viikossa. Siinäkin saattaa olla lisäaineita, mutta vielä olen hengissä.

      • Ennen ei pelätty D-vitamiinia, vaan saatiin sen terveyshyödyt:

        Annos pudotettiin 4 000 yksiköstä (100 µg) 2 000 yksikköön (50 µg) vuorokaudessa annettavaksi kaikille kahden viikon iästä kahden vuoden ikään.

        https://www.duodecimlehti.fi/duo99587

        Nykyisin kansaan lietsotaan pelkoa.

        Tätä saantiasiaa pitäisi selvitellä paremmin, ehkä joku taho yrittääkin.

        https://www.aka.fi/fi/tietysti/terveys/nyt-pinnalla1/d-vitamiinilisa-pitkaaikaisessa-kaytossa--mita-haittaa-mita-hyotya/#ad7c03f0

        Mielestäni jokaisen suomalaisen on syytä ottaa D-vitamiinilisää ainakin talvella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennen ei pelätty D-vitamiinia, vaan saatiin sen terveyshyödyt:

        Annos pudotettiin 4 000 yksiköstä (100 µg) 2 000 yksikköön (50 µg) vuorokaudessa annettavaksi kaikille kahden viikon iästä kahden vuoden ikään.

        https://www.duodecimlehti.fi/duo99587

        Nykyisin kansaan lietsotaan pelkoa.

        Tätä saantiasiaa pitäisi selvitellä paremmin, ehkä joku taho yrittääkin.

        https://www.aka.fi/fi/tietysti/terveys/nyt-pinnalla1/d-vitamiinilisa-pitkaaikaisessa-kaytossa--mita-haittaa-mita-hyotya/#ad7c03f0

        Mielestäni jokaisen suomalaisen on syytä ottaa D-vitamiinilisää ainakin talvella.

        Minä en usko humpuukeihin, kuten näihin koronapelleilyihin ja muihin. Tarkoitus on vaan kääntää henkinaamareilla, käsideseillä ja vitamiinipillereillä ihmisten rahat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en usko humpuukeihin, kuten näihin koronapelleilyihin ja muihin. Tarkoitus on vaan kääntää henkinaamareilla, käsideseillä ja vitamiinipillereillä ihmisten rahat.

        Suuri osa lääkärikunnasta näkee perusteita suuremmille saantisuosituksille:

        https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2014012417972340

        Tätä saa jokainen miettiä itse, hmm ... 🤔


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suuri osa lääkärikunnasta näkee perusteita suuremmille saantisuosituksille:

        https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2014012417972340

        Tätä saa jokainen miettiä itse, hmm ... 🤔

        Olen käynyt viimeksi lääkärissä joskus 20 vuotta sitten työhöntulotarkastuksessa. En juurikaan arvosta kyseistä ammattikuntaa, koska ovat pelkästään lääketehtaiden mannekiineja. Yrittävät tehdä terveistä sairaita syöttämällä nappeja ja muuta humpuukia.

        Jos tietysti tulee avomurtuma tai muuta paikkailua vaativaa remonttia, niin silloin on hyvä olla ompelu- ja lastoitustaitoisia tuttuja. Särky- ja nukutuslääkkeeksi sopii vaikka viski.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en usko humpuukeihin, kuten näihin koronapelleilyihin ja muihin. Tarkoitus on vaan kääntää henkinaamareilla, käsideseillä ja vitamiinipillereillä ihmisten rahat.

        Kyseiset aiheet eivät sinun uskostasi kiinni olekaan. Siksi kuulostat varsinaiselta pelleltä. - Nm. Ei junalauta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseiset aiheet eivät sinun uskostasi kiinni olekaan. Siksi kuulostat varsinaiselta pelleltä. - Nm. Ei junalauta

        Pellejä ovat "muotitietoiset" markkinavoimien vedätettävissä olevat tyhjäpäät.

        Osta hyvä nappi! Osta hyvä naamari! Osta hyvä käsidesi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pellejä ovat "muotitietoiset" markkinavoimien vedätettävissä olevat tyhjäpäät.

        Osta hyvä nappi! Osta hyvä naamari! Osta hyvä käsidesi!

        Ko. aiheilla ei ole muodin kanssa mitään tekemistä. Jos markkinavoimilla on lupa nostaa hinnat taivaisiin, kun tarve eli kysyntä kasvaa, niin siinäpä sulle hyvä aihe, jota alat hoitaa. Käsityskyky ja tietoisuus kasvaa siinä samalla. Ehkä. - Nm. Ja eikun kimppuun


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en usko humpuukeihin, kuten näihin koronapelleilyihin ja muihin. Tarkoitus on vaan kääntää henkinaamareilla, käsideseillä ja vitamiinipillereillä ihmisten rahat.

        Pelleilyä ? Montako kuollutta esim USA ? Italiassa ? Pelleilyä ? Ei minusta.


    • 20 mikrogrammaa ja riisitauti pysyy poissa. 100 mikrogrammaa talvella pitää taudit poissa.

    • Olen ottanut C-vitamiinia pillereinä, nuhaan, se kuivattaa nuhaa, persikoita hedelminä D-vitamiiniin purkista :)

    • Aurinkolisä on kivempaa kuin teollisten purkkipillerien hamsterointi

      • ⏸Luulitko Kanadan suurkaupunkien olevan pohjoisessa? Tämä kartta saattaa yllättää⏸

        https://tinyurl.com/y737oz9s (Jos linkki toimii)

        Suomi on yllättävän pohjoisessa, Aurinko paistaa täällä tehokkaasti vain kesäkuukausina.
        Tampere on yhtä pohjoisessa kuin eteläinen Alaska.

        Meillä siis Aurinkolisä toimii tehokkaasti vain keskikesällä.


      • Ite jättäny auringonoton vähemmälle ku kasvoihin tuli luomi, joka on auringosta johtuva aurinkokeratoosi. Ku lääkäri totes sen siksi, kysyin tietenki fiksuna ettei kuitenkaan ole ihosyöpää, niin lääkäri sanoi, ett voi olla ettei ole ihosyöpää ja voi olla että on, pitää itse seurata tuleeko muutoksia siihen luomeen. Mä olen penskana polttanut ihoni muutamat kerrat herkkähipiäisenä, sekin on saattanut lisätä riskiä saada ihosyöpää. Joten pysyttelen mieluummin vähän varjossa kesäisin ja otan D-vitamiinini purkista.


    • Olipa hyvä juttu, että muistutit, otin yhden, nyt en ainakaan tänään sairastu keuhkoruttoon ja joudu sairaalaan, missä hengityskoneet voivat syttyä tuleen.

      • Ota huomennakin yksi.


    • Jos näitä koronavirustaudin vaivoja voi ehkäistä tai pienentää D-vitamiinilla, niin sitä kyllä on syytä ottaa:

      https://www.youtube.com/watch?v=Jdc1vzn12cU

      Moni tutkimus antaa vähintäänkin viitteitä D-vitamiinin hyödyistä virustauteja vastaan.

      • D vitamiini on ok ja hyväksi. Mutta se sopiva annostus ?! Kuka osaa sanoa..


      • Anonyymi kirjoitti:

        D vitamiini on ok ja hyväksi. Mutta se sopiva annostus ?! Kuka osaa sanoa..

        Oikea annos on vaikea sanoa summittaisesti, olisi hyvä mittauttaa tasot verikokeella. Järkevä annos aikuiselle voisi olla jotain 20 µg - 80 µg, tämä on vain oma yksittäinen arvioni.

        Solakka vähärasvakudoksinen ihminen tarvitsee vähemmän ja rasvakudosta sisältävä keho tarvitsee enemmän D-vitamiinia.

        Karkeasti ottaen sopiva D-vitamiiniannos on ilmeisesti jossain määrin suorassa suhteessa kehonpainoon.


    • ..hotase hota pulveria ja d-vitamiinia-kyllä nassikatkin tykkää...USAn presidenttikin syöp...

    • Eläköitynyt tuttu lääkäri esitelmöi ihan muusta mutta koko ikänsä oli ottanut 50µg D-vitamiinia. Ubokinoniakin sitten kun alkoi kaupoista saada

      • Lääkäreiden on pakko potilastyössään ja julkisessa esiintymisessään noudattaa THLn ohjeita ja suosituksia. Omassa yksityiselämässään he ottavat vitamiineja sekä lisäravinteita oman harkintansa ja paremman tietonsa mukaan.

        Viralliselta taholta ilmeisesti jo eläkkeelle jäänyt Ilari Paakkari esittää omia harkittuja näkemyksiään asiasta, juttuja löytyy hakusanoilla.


    • Toisin kuin usein luullaan, D-vitamiinille asetetut suositusylärajat eivät perustu D-vitamiinin haittoihin. D-vitamiinimyrkytys vaatii yleensä jatkuvia vähintään 1000 µg päiväannoksia. Suositus yli 18 vuotiaat aikuiset: 300 - 500 µg päivässä.

      Sinun kannattaa lukea tämä läpi.
      https://suomivita.fi/pelkaatko_saavasi_liikaa_d-vitamiinia/

      Täältä (USA) saat ravinteet 90% edullisemmin, kuin mistään Suomesta.

      Esim. 240 kpl / D -vitamin á 5000 µg/tabletti (1 kpl / viikko riittää). Purkin hinta 8,75€.

      Että tällee.

      iHerb.com

      • Munuaiset rasittuu pitkäaikaisessa käytössä paljon vähemmästä kuin tuo mainitsemasi myrkytysannos, kannattaa pitää munuaiset kunnossa. 50 mikrogrammaa päivässä on hyvä ja turvallinen määrä, enemmästä ei ole hyötyä.



    • Aina keksitään joku yhden ja ainoan oikean totuuden pilleri, millä aletaan tehdä bisnestä. Syömällä monipuolisesti, pitämällä paino kurissa, liikkumalla ja nukkumalla riittävästi voi unohtaa pilleripurkit kauppaan.

      • Tavallisesta ruoasta, varsinkaan keskimääräisestä suomalaisesta ruoasta vaan ei kertakaikkiaan saa riittävästi D-vitamiinia. Muita vitamiineja sekä hivenaineita voi saada hyvin laaditusta ruokavaliosta riittävästi, mutta ei D:tä.

        Ammattilehti Duodecim kertoo:

        ⏸️D-vitamiinia on vaikea saada riittävästi ravinnosta.⏸️

        Pitoisuuden on oltava riittävä, edelleen lehti toteaa:

        ⏸️Hoitotutkimuksissa ikääntyneiden osteoporoosiin liittyvät murtumat estyvät merkittävästi vasta, kun kalsidioli on yli 75 nmol/l.⏸️

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044

        Järkevä ihminen hoitaa ja varjelee terveyttään, siis ottaa D-vitamiinivalmistetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisesta ruoasta, varsinkaan keskimääräisestä suomalaisesta ruoasta vaan ei kertakaikkiaan saa riittävästi D-vitamiinia. Muita vitamiineja sekä hivenaineita voi saada hyvin laaditusta ruokavaliosta riittävästi, mutta ei D:tä.

        Ammattilehti Duodecim kertoo:

        ⏸️D-vitamiinia on vaikea saada riittävästi ravinnosta.⏸️

        Pitoisuuden on oltava riittävä, edelleen lehti toteaa:

        ⏸️Hoitotutkimuksissa ikääntyneiden osteoporoosiin liittyvät murtumat estyvät merkittävästi vasta, kun kalsidioli on yli 75 nmol/l.⏸️

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044

        Järkevä ihminen hoitaa ja varjelee terveyttään, siis ottaa D-vitamiinivalmistetta.

        Duodecimin jutussa kirjoitetaan:

        "Etelänavan retkikunnalla tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että ihminen "polttaa" päivässä noin 40 mikrog D-vitamiinia, eli tätä vähäisemmällä päiväsaannilla kalsidiolin tasot laskivat auringonvalon puuttuessa kokonaan."

        Tuon perusteella voisi ajatella, että Suomen talvessa aikuisen ihmisen minimiannos on tuo 40 µg päivässä.


    • Joo, käytän D-vitamiinilisää.

    • Ota vaan rauhassa tuo 100 migrorammaa päivässä. Aika paljon olen elämäni aikana kipannut olutta ja ottanut purkista vitamiinejä ja vieläkin munuaiset pelittää. Vuosimallia1950.

      • Aivan. Täytyy olla huonot munuaiset jos ne yhdellä vitamiinipillerillä hajalle saa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Täytyy olla huonot munuaiset jos ne yhdellä vitamiinipillerillä hajalle saa.

        Toi on kyllä aika henkilökohtaista. Jotkut voivat saada haimatulehduksen kolestroolilääkkeestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toi on kyllä aika henkilökohtaista. Jotkut voivat saada haimatulehduksen kolestroolilääkkeestä.

        Eihän se kolestroonilääke ole mikään vitamiini.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se kolestroonilääke ole mikään vitamiini.

        Munuaisia rasittaa monet eri aineet, tyhmää niitä on kuormittaa turhanpäiten syömällä liikaa d-vitamiinia kaikkien muiden niitä kuormittavien tekijöiden päälle, vaan parempi on ottaa se sopiva 50 µg:ta päivässä.


    • Ei noussut D-vitamiinitaso 50 µg päiväannoksella.Otatin vitaamiinitasotestit labrassa kahteen eri otteeseen.Vasta 100-150 µg päiväannos kuuriluonteisesti nosti D-vitamiinitasoa,muut vitamiini tasot oli raja-arvoissa mutta tuo D-vitamiinitaso pysyi pitkään alhaisena.
      Hyvin yleistä että suomalaisilla tahtoo olla alhaiset tasot D-vitamiinin osalta,näkisin että ajoittainen D-vitamiinikuuri on hyvä ottaa.

    • Jätä vitamiinit ja juo viinaa. Viina runsaasti nautittuna suojaa taudeilta ja pitää ihmiset varmasti turvaetäisyyden päässä ja ylikin.
      Minä aloitin ryyppäämisen heti etätöihin päästyäni, pomo ei kettuile ja perhekin on löhtenyt anopin luo asumaan. Suosittelen.

    • Ompa suuri annos,talvella käytän d-vitamiiniä,korkeintaan 2&50mg.Kesällä saa auringosta.Lisäksi juuri tänään tekstitvssä luki lisät on turhia.Tää ainakin sai vitamiineilla veriarvon ,hemon pysymään hyvänä.Luulin matala kun söin huonosti ,laskin painoa.Onnistuin kokoon s.Muuten jos syö normaalisti ruoasta saa tarvitsemansa.Lisiä tarvita.

    • B12 arvot olemattomat.Kuukaudessa nousivat pilleriä ottaen normaaliksi arvoksi. Ainakin vitamiinipillerin ottaminen meikäläiseltä sai arvot kohdalleen.

      • Fekaanin ongelmia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Fekaanin ongelmia?

        Voi olla kyllä sitäkin ettei vitamiini imeydy elimistöön tarpeeksi hyvin suolen kautta.


      • Vesiliukoinen B-vitamiini on myös eri vitamiini kuin rasvaliukoinen D-vitamiini.


      • B-vitamiinien imeytymistä hidastavat/estävät mm diabetes-, masennus- ja närästyslääkkeet.
        Silloin ei auta edes B-vitamiinilisien popsiminen, vaan muutos on tehtävä ruokavalion kautta. 20 minuuttia ennen b-vitamiinipitoisten ruokien syömistä on tankattava vatsahappoja buustavaa esim inkivääriä muutamia siivuja.


    • Puoli vuotta otin 100 mikroa päivässä ja verestä löytyi 100 moolia. Näin se suurin piirtein menee

    • Mikä on sopiva määrä b12 vitamiinia / Päivässä ?

      • Mieti, että kannattaisikohan etsiä tieto muualta.


    • Suomessa suositus oli pari vuotta sitten 5mg päivässä hahahahah nykyään se on 10mg päivässsä edelleen hahahaha amerikassa esim. suositus on 100mg päivässä itse syön talvella juurikin yhden 100mg tabletin päivässä näin kesällä ei tarvitse syödä aurigosta saa tarivttvat d-vitamiinit.

      • Suosituksista hyvä kirjoitus.
        "Virallinen vitamiinien RDA suositus on ainoastaan suuntaa antava määritelmä, ja siihen ei kannata liikaa luottaa ainakaan noissa aiemmin mainituissa tapauksissa. RDA esim. määrittää päivän C-vitamiinin saantisuositukseksi 80mg, olitpa sitten 45 kiloinen toimistotyöntekijä tai 250 kiloinen sumopainija. Ei tarvitse olla Nikola Teslan kaltainen supernero ymmärtääkseen, että 80mg C-vitamiinia ei riitä 250 kiloiselle sumopainijalle, kuten ei myöskään riitä huippu-urheilijalle, tai kolmivuorotyötä tekevälle tupakoitsijalle, eikä työssään kemikaaleille altistuvalle."
        https://www.suomenparasvitamiini.fi/


    • synteettiset vitamiinit on aivan eri asia kuin aidot vitamiinit.
      aidot toimii terveellisesti .

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sedu Koskinen aikoo järjestää isot juhlat

      Näihin julkkiksiin ei näköjään päde mitkään lait tai korona tartu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637821.html Kyllä esim. taviksen ylioppilas
      99
      4892
    2. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      102
      3248
    3. Vapaavuorelle tuli kiire - Kaikki yleisötilaisuudet kielletään, mutta mites juottolat?

      Pelimies Vapaavuoren loppupeli Helsingin johdossa meni kimuraiseksi koronakriisin vuoksi. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637875.html "Vapaavuori
      Maailman menoa
      98
      3008
    4. Stefu kärähti taas amfetamiinista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Eikö tuolle sekoilulle näy loppua? https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/b3a29a6e-ac7d-460f-bd45-23ee51898a72
      37
      1530