C5 tyhjäkäynti

autonetsijä

Olen ihan oikeassa ostomielessä koeajanut paria Citroen C5:sta, molemmat vm. 2001, toinen 1,8 ja toinen 2 litrainen. Molemmissa oli seuraavanlainen "vika", joka vähän ihmetytti. Nimittäin tyhjäkäynti oli harmittavan epätasainen. Aivan kuin autolla olisi ollut hikka ja se välittyi selkeästi matkustajillekin. Kun kysyin myyjältä asiasta, niin sanoi, että C5:dessä on kuulemma niin paljon sähkölaitteita, että moinen on ehkä ominaisuus! Tuntui vähän paskanpuhumiselta. Just joo, jos maksan käytetystäkin autosta 18 000 euroa, niin odotan kyllä parempaa...

Joten C5 kuskit, miten kommentoitte asiaa? Onko C5:ssa tuollainen epätasainen tyhjäkäynti ominaisuus?

Tv.
Tuleva Citroenistiko...

31

15257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silirimpsis

      Mulla on -03 vuosimallia oleva 2-litrainen C5.
      Tyhjäkäynti on tosiaan hieman epätasainen. Sitä ei huomaa kierroslukumittarissa, mutta pienenä penkin tärähtelynä kyllä.

      Valitin asiasta aikoinaan määräaikashuollon yhteydessä - vaihtoivat polttoainesuuttimet. Ei auttanut yhtään, on kuulemma jossain määrin ominaisuus.

      • matti miekäläienn

        onko nuissa ns. uudemmissa C5ssa noita vikoja enään? vai onko ne saatu karsittua pois.
        kyseessähän on melko "vanha" malli.


    • Citrophoros

      Oikeastaan olen vasta nyt tässä vaiheessa, 17 kuukauden käytön aikana huomannut, kuinka oman C5:n tyhjäkäynti pian käynnistyksen jälkeen on tätä nykyään hämmästyttävän sahaava. Minun mielestä ilmiö ei ollut yhtä häiritsevä vuotta aikaisemmin.
      Kyydissäkin ollut vieras henkilö alkoi kyselemään minulta viikko sitten, käykö moottori vain kolmella sylinterillä.
      Täyteen kaadettu viinilasi läikyttäisi punaviiniä reilusti, kun kori tärisee eli C5 ei ole mikään Rolls-Royce!!!

      Hei, kenenkään ei kannattaisi ostaa vanhan mallista C5:sta riesakseen, ei ainakaan ensimmäisen tuotantovuoden autoja. Hämmästyttää suuresti, kuinka heikkotasoinen tekele C5 on edelliseen autooni, Xsaraan nähden ja Xsara olikin autonani 5½ vuotta, 62 tkm. C5 vaihtuu C4:een noin kolmen viikon päästä, jippii!

      Välistä on tehnyt mieli nostaa peukku vastaantuleville, tuntemattomille C5:n ajajille toivoen heille pitkää pinnaa autonsa jatkuvasti aiheuttamillle mystisille vastoinkäymisille, varsinkin uuden C5:n ostaneille

      Vikoja ja ominaisuuksia:
      - jatkuvasti vilkkuvat ajovalot
      - jatkuvasti koliseva taka-akseli (kampanja tehty)
      - yliherkät kaukosäätimen painikkeet (ovien lukituksen tilan muutos vilkuttaa vilkkuvaloja)
      - lyhytkestoiset pyöränlaakerit
      - ilmastointilaitteen anturin lyhytikäisyys
      - jatkuvat Antipollution Fault-viestit (Veho ei osaa korjata)
      - jatkuvat Catalytic Converter Fault-viestit (Veho ei osaa korjata)
      - heikkotehoinen lämmitysilmanpuhallin talviaikaan
      - jäätyvät huohotinletkut, öljyä pihalle noin litra maaliskuussa
      - sahaava tyhjäkäynti, kori tärisee häiritsevästi
      - huonosti kelautuvat turvavyöt
      - todella lyhytikäiset ajopolttimet (H7)
      - huonosti toimivat pissapojan suihkusuuttimet (vaihdettu uudempiin)
      - pesuneste usein enemmän takalasille kuin tuulilasille
      - etupenkki ei pysy säädetyllä korkeudella
      - liian herkkä pyyhkijöiden sadetunnistin
      - ominaisuus: häikäisysuojat liian lähellä kuljettajaa fyysisesti, kun käytössä
      - tyytymätön automaatti-ilmastoinnin toimintaan
      - takakontille valuu vettä, kun takaluukun nostaa sateella ylös
      - radioantenninvaihto oli kallis rakenteensa vuoksi
      - moottorin kansipahvi vaihdettu 40 tkm huollossa (mysteeri sekin)
      - penkkien välissä, konsolissa oleva "jack-in-the-box" ei pysy alhaalla kuin renkkaamalla (siis se kahden tölkin jako-osa konsolin syvänteessä). Onneksi C4:ssa ei ole sellaista.
      - 2,0 litran kone tehottoman oloinen eli täytyy miettiä kahdesti, uskaltaako ohittaa
      - musta maalipinta häiritsevän naarmuuntunut
      - ominaisuus: liian moni perinteinen mittariston varoitusvalo on vain viesti ajotietokoneen ruudussa
      - ajotietokone ei osaa laskea keskikulutusta, jos ajokilometrejä on tietyn rajan yli
      - radion äänenvoimakkuus ei osaa mukautua auton melutasoon, vaikka pitäisi
      - mittaristovalojen kirkkautta ei pysty säätämään
      - ominaisuus: ajokorkeuden säätö keskuslukituksen aukaisun yhteydessä on aivan turhaa
      - ominaisuus: bensakorkin luukku ei ole keskuslukituksessa
      - ominaisuus: piippaava ääni on aivan sama, jos ovi on auki tai uusi CCF-viesti on ruudussa
      - ominaisuus: SX berlinen verhoilu mitäänsanomaton (verrattuna BX GTI:n plyysipenkkeihin)
      - kuljettajan istuimen lämmitys ei toimi (alkoi kytkeytyä itsestään päälle vähän väliä viime kesänä; otin sulakkeen pois)
      - ominaisuus: jos painat ovien ollessa kiinni ovien lukitusta kiinni kauko-ohjaimella, vilkkuvalot vilkkuvat verkkaisesti 10 kertaa (vähempikin riittäisi asian uskomiseksi)
      - ominaisuus: käsijarru vaikuttaa etupyöriin (johtuu tietenkin maavaran säätöominaisuudesta)
      - OBD-testin tuloksen epävarmuus, meneekö auto katsastuksesta läpi

      • jokumuu

        Ja et sitten merkkiä vaihtanut??(C4)huh huh.Tunnetusti mallisarjan ensimmäiset autot ovat aika raakileita,mutta onnea valitsemallasi tiellä .Itse vaihdoin -03 xsaran 2kk sitten toiseen merkkiin ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.


      • Silirimpsis

        ... pystyy säätämään.
        Kaivappa ohjekirja esille.


      • TeeKoo

        Jo on listaa. Omassa 02-versiossa ei tommosia ole ollut.

        En sinun listaasi epäile, mutta kyllä joukossa on paljon asioita, jotka eivät ole vikoja. Mutta ikävää että sulle sattui susi.

        Osa asioista on käyttäjästä johtuvia, osa taas osaamattomuutta ja loput makuasioita.


      • JC5

        ...keksitty vikoja.
        Tuomoisen listan pystyisi kyllä väsäämään melkein autosta kuin autosta, kun alkaa tarkkaan miettiä, mikä voisi omasta mielestä olla paremmin.


      • n.n.

        Oli pakko kommentoida edellinen viesti :

        OBD-testin tuloksen epävarmuus, meneekö auto katsastuksesta läpi

        Katsastusmiehen mukaan ongelmat ODB-testin kanssa johtui katsastuslaitoksen ostamista vanhentuneista leitteista sekä niiden vanhentuneista ohjelmistoista, kaikissa kolmessa ranskalaisemerkeissä uudempaa teknikkaa käyttössä kun mihin katsastusasemien laitteistot olivat yhteensopivia. Sen lisäksi kaikissa kolmessa itsediagnostiikkajärjestelmä joka aiheuttaa sen ettei kaikkia katsastusaseman testejä voidakaan tehdä -> jätetään tekemättä.

        - mittaristovalojen kirkkautta ei pysty säätämään

        Mieleenkiintoista, omassa cfemmassani kirkautta voidaan säätää ( varhainen -02 )

        - 2,0 litran kone tehottoman oloinen eli täytyy miettiä kahdesti, uskaltaako ohittaa

        Ei oikein kuullostaa siltä että auto on kunnossa, vai onko kyseessä AL4 aski monta kuljettajaa joilla erillainen ajotapa -> aski ei ole oppinut toimimaan optimaalisesti, manuaalilla löytyy aivan kivasti potkua 2-litraisesta bensakoneesta.
        TM ( virallinen totuus ) kellotti oma versioni EW-koneesta aikoinaan 0-100 km/h aikaan 9.6 s, mikä riittänee ;)

        - sahaava tyhjäkäynti, kori tärisee häiritsevästi

        Auto ei ole kunnossa. Hieman EW-koneen tyhjäkäynti aaltoilee, mutta kori ei tärise siitä.

        - jäätyvät huohotinletkut, öljyä pihalle noin litra maaliskuussa

        Ei tapahdu jos vaivaudu laittamaan auto talvikuntoon talven alkaessa. Sen lisäksi syksyllä -02 oli huoltokampanja jossa kyseinen ongelma laittetiin kuntoon.

        - heikkotehoinen lämmitysilmanpuhallin talviaikaan

        Diesel ? Bensaversion lämmitys enemmän kun riittävä ja puhallusta löytyy jos säädintä käytetään.

        - lyhytkestoiset pyöränlaakerit

        Alunperin tehdas käytti SKF:n laakereita, ne todettiin heikonlaisiksi ja korvattiin ranskalaisilla SNR:n laakereilla, jotka kestävät.

        - radioantenninvaihto oli kallis rakenteensa vuoksi

        Monitoimiantenni on aina kallis. Toi antenni on tarkoitettu vähän muuhunkin kun pelkästään radion vastaanottoon, asia mikä on tärkeä tuulilasin säteilykilven takia.

        - jatkuvat Antipollution Fault-viestit (Veho ei osaa korjata)
        - jatkuvat Catalytic Converter Fault-viestit (Veho ei osaa korjata)

        Kyllä ne osaa jos vaan haluavat......Vehon kanssa asioidessa pitää olla tiukkana. Ammispojut siellä huollossa eivät taida juuri saada mitään koulutusta paitsi se raadon rassaus mikä heillä oli ammiksessa, eli sääli poikia jotka joutuvat huoltamaan nykyaikaisimpia autoja ilman koulutusta. Ilmeisesti Vehon koulutuspolitiikka.

        - etupenkki ei pysy säädetyllä korkeudella

        Löytyy korjaus joka olisi pitänyt olla tehty jo luovutushuollossa.

        - liian herkkä pyyhkijöiden sadetunnistin

        Säätöhomma jos huollossa halua/osaamista.

        -----

        Omat kokemukseni varahisesta -02:sta, eli mitä siinä on tehty :

        - koliseva taka-akseli (kampanja tehty ja todettu toimeenpide onnistuneesti suoritetuksi)
        - huhottimeen asennettu vastus, putkisto muutettu sekä imusarja uusittu ( tehdaskampanja )
        - huonosti toimivat pissapojan sumusuuttimet ( vaihdettu Xsaran suuttimiin heti uutena )
        - flektien liittimet uusittu ( tehdaskampanja määräaikaishuollon yhteydessä )
        - Vanteet uusittu ( Michelinin tehdaskampanja )
        - Takaluukun vesivalumaongelma osittain ratkottu vaihtamalla kumilista, lopullisesti ongelma fiksattu käyttämällä mallikohtainen kumikaukalo takakontissa jolloin mahdollisista vesitipoista ole haittaa.

        Muuta ei ole määräaikaishuoltojen ohella tehty.

        H7 on huono keksintö. Ajoittain huomaa että valot nopeasti himmenevät hetkellisesti kun hydepumppu lyö käyntiin ( sähköinen )

        Siinä vikalista kun mittarissa nyt 58 tkm. Ja Vehon tietokannasta löytyy varmasti kohdaltani merkintä 'asiakas on m*****'


      • pekka.p

        Jos nuo kaikki edellä luettelemasi ovat mielestäsi vikoja,niin kehoittaisin ostamaan pappatunturin tai jonkin 70 luvun auto jossa ei ole mitään ylimääräistä tekniikkaa.
        jaa kohta alkaa sitten C4:sen haukkuminen sillä samaa tekniikka se sisältää kuin C femma.
        PS.itsellämi ollut 3 xsaraa ja 2 C viitosta ja tänään tuli pihalle -05 mallinen C femma.omissani femmoissa ei ole ollut kuin murto osa noista sinun mainitsemista NS.vioista ja mitä on ollutkin niin ne on laitettu kaikki takuuseen.


      • Citrophoros
        Silirimpsis kirjoitti:

        ... pystyy säätämään.
        Kaivappa ohjekirja esille.

        Mittarivalojen kirkkaudensäätö ei onnistu omassa autossa, vaikka olen pitänyt ohjekirjaa esillä. Jos muistan oikein, huomiovalojen piti olla pelkästään päällä säätöä tehtäessä.


      • Citrophoros
        jokumuu kirjoitti:

        Ja et sitten merkkiä vaihtanut??(C4)huh huh.Tunnetusti mallisarjan ensimmäiset autot ovat aika raakileita,mutta onnea valitsemallasi tiellä .Itse vaihdoin -03 xsaran 2kk sitten toiseen merkkiin ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

        Ennen C5:sta ajelin uutena ostetulla Xsara VTS:llä ja se oli kotikaupungissani toinen Xsara VTS aikoinaan. Siis auto oli ensimmäisen tuotantovuoden autoja tai ainakin coupé-koristen autojen suhteen Suomessa (1998).
        Tuo auto on ollut paras ja luotettavin Citroën viidestä omistamastani mallista (Visa > BX > ZX > Xsara > C5 > C4).


      • Citrophoros
        jokumuu kirjoitti:

        Ja et sitten merkkiä vaihtanut??(C4)huh huh.Tunnetusti mallisarjan ensimmäiset autot ovat aika raakileita,mutta onnea valitsemallasi tiellä .Itse vaihdoin -03 xsaran 2kk sitten toiseen merkkiin ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

        Ennen C5:sta ajelin uutena ostetulla Xsara VTS:llä ja se oli kotikaupungissani toinen Xsara VTS aikoinaan. Siis auto oli ensimmäisen tuotantovuoden autoja tai ainakin coupé-koristen autojen suhteen Suomessa (1998).
        Tuo auto on ollut paras ja luotettavin Citroën viidestä omistamastani mallista (Visa > BX > ZX > Xsara > C5 > C4).
        Odotin C5:n olevan Xsaran tapaan loppuunasti ajateltu valmiste automarkkinoille v.2001, lehdistössä puhuttiin hurjista suunnitteluun käytetyisä rahasummista.


      • Citrophoros
        pekka.p kirjoitti:

        Jos nuo kaikki edellä luettelemasi ovat mielestäsi vikoja,niin kehoittaisin ostamaan pappatunturin tai jonkin 70 luvun auto jossa ei ole mitään ylimääräistä tekniikkaa.
        jaa kohta alkaa sitten C4:sen haukkuminen sillä samaa tekniikka se sisältää kuin C femma.
        PS.itsellämi ollut 3 xsaraa ja 2 C viitosta ja tänään tuli pihalle -05 mallinen C femma.omissani femmoissa ei ole ollut kuin murto osa noista sinun mainitsemista NS.vioista ja mitä on ollutkin niin ne on laitettu kaikki takuuseen.

        Koetin listata kaikki mahdolliset havaisemani epäkohdat C5:sta, sillä minusta ostajan tulisi tietää kaikki mahdollinen vieraasta autosta. Kylläpä vaikka markkinoiden luotettavimmasta autostakin huomautettavaa löytyy; täydellistä autoa ei ole olemassakaan.

        C4:n tulemiseen olen varautunut hankkimalla huollonpitosopimuksen, sillä 18 kk C5:lla on tullut maksamaan minulle toiseenkymmineen menneinä huoltokäynteinä noin 1290 EUR.
        Nyt C4:lla seuraavat kolme vuotta (36 kk) maksaa vain 864 EUR eli on siis edullinen.

        Kun Xsara oli ollut ensimmäisessä katsastuksessa (läpi meni tietenkin), niin ihmettelinpä kuitenkin huomattavaa poikkeavaa jarruarvojen epätasapainoa. Kun seuraava määräaikaishuolto koitti (40 tkm), Vehossa todettiin jarrujärjestelmässä olevan ilmaa. Minun mielestä jarrujärjestelmän korjauttaminen olisi pitänyt mennä takuuseen, minusta vika vaikutti tehdasperäiseltä. Minä sain kuitenkin maksaa itse tästä huollosta ja tämän jälkeen en ole enää asioinut tämän huoltopäällikön kanssa toistamiseen. 40 tkm huolto plus jarrujen kunnostus maksoivat yhteensä 321,10 EUR, lasku vuodelta 2002.

        Tulen tekemään uuden, perusteellisen topiikin C5:sta, kun siitä eroon pääsen.


      • grumman

        Onpas se kumma, muinka voi olla erilaisia kokemuksia. Mun C5 toimii ihan aikuisten oikeasti kuin enkeli, mitä nyt kaksi kertaa on ilmoittanut monitoiminäytössä jotain kummaa, ja lukituksen merkkivalo ei aina vilku. Kokonaisuus on ehdottomasti hintansa väärti.


      • 04-mallin omistaja

        300tkm on mittarissa, eikä ole tartten ku perushuollot suorittaa.. tämmöstä tänään.


      • Anonyymi

        Itselläni oli oli sellainen vika, kun toisio ilmapumppu lakkasi toimimastsa, niin tyhjäkäynti muuttui todella huonoksi. aloitin tutkimuksen sillä että puhalsin kevyesti putkeen johon toisioilmapumpun letku kiinittyy, ilmaa ei mennyt, eli se oli kunnossa. seuraavaksi jäikin vain kaksi mahdollista vian aiheuttajaa, imusarjan paine tunnistin tai imuilman lämpötila anturi, joten vaihdoin molemmat anturit, ja sen jälkeen auto on toiminut moitteettomasti jo useita vuosia. kyseessä siis citroen c5 2L vm2003 toivottavasti auttoi jotain kirjoitusvirheistä huolimatta.


      • Anonyymi

        rikkinäinen sytyspuolasto ei antanut ainakaan minulla mitään vikakoodia, vaan vika ilmeni sytyskatkoksista johtuvilla Antipollution Fault-viestinä. puolaston vaihdonjälkeen ei näitä Antipollution Fault-viestejä enään tullut. kannattaa myos tulpat vaihtaa samalla ja imusarjan paine tunnistin sekä imuilman lämpötila anturi, koska nuo rikkonaiset anturit aiheuttavat myös moottorin huonokäyntisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        rikkinäinen sytyspuolasto ei antanut ainakaan minulla mitään vikakoodia, vaan vika ilmeni sytyskatkoksista johtuvilla Antipollution Fault-viestinä. puolaston vaihdonjälkeen ei näitä Antipollution Fault-viestejä enään tullut. kannattaa myos tulpat vaihtaa samalla ja imusarjan paine tunnistin sekä imuilman lämpötila anturi, koska nuo rikkonaiset anturit aiheuttavat myös moottorin huonokäyntisyyttä.

        myös vuotava egr venttiili, (pakokaasun takaisinkierratys venttiili) aiheuttaa huonokäyntisyyttä. itse tulppasin koko egr venttiilin tekemällä peltilevyn venttiilin alle, mutta muista kytke egr ventiiliilin johdot takaisin ettei tule vikakoodeja. citroen c5 2l bensa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        myös vuotava egr venttiili, (pakokaasun takaisinkierratys venttiili) aiheuttaa huonokäyntisyyttä. itse tulppasin koko egr venttiilin tekemällä peltilevyn venttiilin alle, mutta muista kytke egr ventiiliilin johdot takaisin ettei tule vikakoodeja. citroen c5 2l bensa

        Paljonko kulutus nousi kun tulppasit EGR venttiilin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko kulutus nousi kun tulppasit EGR venttiilin?

        sen egr venttiilin tulppaus ei vaikuta bensankulutukseen milläänlailla, koska pakokaasun takaisin kierratys tapahtuu vain tyhjäkäynnillä, eikä se vaikuta tyhjäkäynninninkään kulutukseen. kävin tekemassä päästömittaukset ja päästöt oli paremmat tämän egr venttiilin tulppauksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sen egr venttiilin tulppaus ei vaikuta bensankulutukseen milläänlailla, koska pakokaasun takaisin kierratys tapahtuu vain tyhjäkäynnillä, eikä se vaikuta tyhjäkäynninninkään kulutukseen. kävin tekemassä päästömittaukset ja päästöt oli paremmat tämän egr venttiilin tulppauksen jälkeen.

        Bensakoneissa EGR-venttiiliä käytetään nimenomaan siihen, että moottorin ominaiskulutusta saataisiin alaspäin. Pakkohan sen tulppauksen on vaikuttaa kulutukseen. Eri juttu sitten, että kuinka iso tuo ero on, sitä ei välttämättä huomaa ilman tarkempia mittauksia.

        Ja tuo pakokaasujen kierrätys ei tapahdu tyhjäkäynnillä vaan kierrosalueella 1500 - 2500 rpm.

        Mitä sitten tulee noihin päästömittauksiin, niin katsastusaseman mittaus ei ole täydellinen, siellä ei mm. mitata typenoksideja laisinkaan, joita myös pyritään pienentämään EGR-venttiilillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensakoneissa EGR-venttiiliä käytetään nimenomaan siihen, että moottorin ominaiskulutusta saataisiin alaspäin. Pakkohan sen tulppauksen on vaikuttaa kulutukseen. Eri juttu sitten, että kuinka iso tuo ero on, sitä ei välttämättä huomaa ilman tarkempia mittauksia.

        Ja tuo pakokaasujen kierrätys ei tapahdu tyhjäkäynnillä vaan kierrosalueella 1500 - 2500 rpm.

        Mitä sitten tulee noihin päästömittauksiin, niin katsastusaseman mittaus ei ole täydellinen, siellä ei mm. mitata typenoksideja laisinkaan, joita myös pyritään pienentämään EGR-venttiilillä.

        voihan se varmaan kulutukseen vaikuttaa, itse en ole kyllä huomannu vuosiensaatossa kulutuksessa mitään eroa entiseen. enemmän haittaa oli siitä kokonaan auki jumittuneesta egr venttiilistä, tokihan sitä voi ostaa uuden venttiilin tai koettaa kunnostaa rikkoutunutta venttiiliä. jokainen tekee kuten parraaks näkkee, mulle toimi ihan hyvin toi tulppaus.. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensakoneissa EGR-venttiiliä käytetään nimenomaan siihen, että moottorin ominaiskulutusta saataisiin alaspäin. Pakkohan sen tulppauksen on vaikuttaa kulutukseen. Eri juttu sitten, että kuinka iso tuo ero on, sitä ei välttämättä huomaa ilman tarkempia mittauksia.

        Ja tuo pakokaasujen kierrätys ei tapahdu tyhjäkäynnillä vaan kierrosalueella 1500 - 2500 rpm.

        Mitä sitten tulee noihin päästömittauksiin, niin katsastusaseman mittaus ei ole täydellinen, siellä ei mm. mitata typenoksideja laisinkaan, joita myös pyritään pienentämään EGR-venttiilillä.

        kiitos viestistäsi, aloin kiinostumaan asiasta ja kävin autopurkaamolta hakemassa käytetyn mutta toimivan egr venttiilin 5e ja asensin sen paikoilleen, ja kyllä kulutus laski jonkinverran, itselläni ero ei ole merkittävä koska ajan vain noin 30km päivässä, mutta paljon ajavalle vuosittainen bensansäästö voi olla mittava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voihan se varmaan kulutukseen vaikuttaa, itse en ole kyllä huomannu vuosiensaatossa kulutuksessa mitään eroa entiseen. enemmän haittaa oli siitä kokonaan auki jumittuneesta egr venttiilistä, tokihan sitä voi ostaa uuden venttiilin tai koettaa kunnostaa rikkoutunutta venttiiliä. jokainen tekee kuten parraaks näkkee, mulle toimi ihan hyvin toi tulppaus.. :D

        kiitos viestistäsi.
        aloin kiinostumaan asiasta ja kävin autopurkaamolta hakemassa käytetyn mutta toimivan egr venttiilin 5e ja asensin sen paikoilleen, ja kyllä kulutus laski jonkinverran, itselläni ero ei ole merkittävä koska ajan vain noin 30km päivässä, mutta paljon ajavalle vuosittainen bensansäästö voi olla mittava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni oli oli sellainen vika, kun toisio ilmapumppu lakkasi toimimastsa, niin tyhjäkäynti muuttui todella huonoksi. aloitin tutkimuksen sillä että puhalsin kevyesti putkeen johon toisioilmapumpun letku kiinittyy, ilmaa ei mennyt, eli se oli kunnossa. seuraavaksi jäikin vain kaksi mahdollista vian aiheuttajaa, imusarjan paine tunnistin tai imuilman lämpötila anturi, joten vaihdoin molemmat anturit, ja sen jälkeen auto on toiminut moitteettomasti jo useita vuosia. kyseessä siis citroen c5 2L vm2003 toivottavasti auttoi jotain kirjoitusvirheistä huolimatta.

        monesti tuon imusarjan paine tunnistimen voi puhdistaa suihkauttamalla muutamankerran Brake Cleeaneriä ja kuivaamalla ylimääräiset cleeanerit poikkee, itsellä ainakin toimi. eikä tullut enään vikakoodia pressure sensor Short Circuit. mutta eihän nuo paljoa maksa uutenakaan.


      • Anonyymi
        pekka.p kirjoitti:

        Jos nuo kaikki edellä luettelemasi ovat mielestäsi vikoja,niin kehoittaisin ostamaan pappatunturin tai jonkin 70 luvun auto jossa ei ole mitään ylimääräistä tekniikkaa.
        jaa kohta alkaa sitten C4:sen haukkuminen sillä samaa tekniikka se sisältää kuin C femma.
        PS.itsellämi ollut 3 xsaraa ja 2 C viitosta ja tänään tuli pihalle -05 mallinen C femma.omissani femmoissa ei ole ollut kuin murto osa noista sinun mainitsemista NS.vioista ja mitä on ollutkin niin ne on laitettu kaikki takuuseen.

        Mulla vasta toinen C5 ja on hyviä ajaa,siihen ihastuin,eka oli VM 2004 2,0l tomaatti,oli helmi,kunnes laatikko alko tekee,mitä tekee,sähköinen joku paineensäätöventtiili hajosi,edellinen omistaja vaihtanut,3vuotta sitten,mut nykyään 1,7 manuaali,mutta samoja vikoja,kuten yllä mainittu,mut ei onnex kaikkia,löytyy sahaava tyhjäkäynti ja jotain nakutusta,olisko venttiilin nostin,aika varma,mun auton tuntemuksella,kuulen,jos vetäisi tai laakeri menossa


    • Parani ihan tasaiseksi Xatiassani 1997 150000km huollossa, kun pyysin puhdistamaan 'tyhjäkäyntimoottorin'. On kai joku 'lisäilmaluisti'. Tämä on kantapään kautta opittua.

    • geri

      no kyllä se vähän on...tuntuu myös lievänä ohuutena väännössä liikkeelle lähdettäessä.vieläkään täällä ei ole kukaan osannut paikallistaa vikaa koska kone ei ole kovin yläviritteinen jolloin ymmärtäisin kyllä. seuraava joka käy konetohtorilla pyytäkää testaamaan puola että varmasti purkautuu joka sytytyksen jälkeen ja latautuu kunnolla ( käyrä on kuin sydänfilmi). vaikka vian näkee kyllä pakokaasuanalyysissä...kai.tuli vaan yx -90 pösö 309 gli mieleen ja se kuinka osaamatonta porukkaa merkkiliikkeissä joskus on.heidän mielestään auto oli ok vaikka tyhjäkäynti vaelsi pahasti.tampereen Lempisen autosähkö selvitti vian vartissa: puola paskana!!!!

    • geri

      muuten sillä hinnalla saat hyvän auton C5:sta kaikilla ominaisuuksilla.on nahkaa plyysiä ja herkkuja jotka mulla ainakin toimii,en sitten tiedä toisista...vika jommassa kummassa.jos osaat seurata ajatella ja vähän itsekin tehdä jotain niin suosittelen.toinen voisi olla Opel mutta ajattele sen 16V kone...luotatko? VW:t mopoja perusautoja,Fordit samoin kun Ghiaa ei tolla rahalla saa ja japsit olkoon oma lukunsa..

    • Citrophoros

      Nimimerkille Autonetsijä:

      Jos olisin sinä ja haluaisin maksaa 18 000 EURoa Citroënista, niin harkitsepa Xsara breakin X-Wagon 1,6i-mallia. Veho kauppaa erää tätä mallia vain 17 990 EURon hintaan, siis uusista autoista on kysymys.

    • Anonyymi

      Itselläni oli oli sellainen vika, kun toisio ilmapumppu lakkasi toimimastsa, niin tyhjäkäynti muuttui todella huonoksi. aloitin tutkimuksen sillä että puhalsin kevyesti putkeen johon toisioilmapumpun letku kiinittyy, ilmaa ei mennyt, eli se oli kunnossa. seuraavaksi jäikin vain kaksi mahdollista vian aiheuttajaa, imusarjan paine tunnistin tai imuilman lämpötila anturi, joten vaihdoin molemmat anturit, ja sen jälkeen auto on toiminut moitteettomasti jo useita vuosia. kyseessä siis citroen c5 2L vm2003 toivottavasti auttoi jotain kirjoitusvirheistä huolimatta.. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe