Katson sydämen asialla. Pojankosseillakin vaihdepyörät.
Oliko 60-luvulla vaihdepyöriä?
80
795
Vastaukset
- Anonyymi
Muistan kun paappani kertoi ensimmäisistä polkupyöristä Pohjanmaalla: eräs mies oli ihmetellyt :
"Mikä se oikein oli, kun se meni niin helekutin lujaa - ja siinä oli pyörät PERÄKANAA." - Anonyymi
Ainakin kolmevaihteisia kappavaihteita oli. Naapurin isännällä oli vaihdefillari palonkirenkailla.
- Anonyymi
Palonkirenkaat...enpä ole ikinä kuullut sanaa..!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palonkirenkaat...enpä ole ikinä kuullut sanaa..!
No niin, nyt kässäsin ballongslang, - luftslang eli ilmarengas...se oli vanhahtava sanonta
- Anonyymi
Sturmey-Archer oli varmaan merkki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sturmey-Archer oli varmaan merkki?
Niissä oli ongelmia? https://www.youtube.com/watch?v=QETtfxhftD8
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sturmey-Archer oli varmaan merkki?
Minullakin oli kouluaikana 70-luvulla tangon päällä valitsinkahva- kuin automaattivaihteistossa - , joka näytti hienolta. 3 vaihdetta. Vaijeri takakappaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullakin oli kouluaikana 70-luvulla tangon päällä valitsinkahva- kuin automaattivaihteistossa - , joka näytti hienolta. 3 vaihdetta. Vaijeri takakappaan.
Joo ne oli niitä "pitkälestaisia" 3-vaihdepyöriä. Joissakin oli valejousitukset edessä näön vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ne oli niitä "pitkälestaisia" 3-vaihdepyöriä. Joissakin oli valejousitukset edessä näön vuoksi.
Totesin silloin kaupassa koeajossa sen mallin huonoksi ja ostin tavallisen mallin vaihdefillarin Sturmey Archerin kolmella vaihteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ne oli niitä "pitkälestaisia" 3-vaihdepyöriä. Joissakin oli valejousitukset edessä näön vuoksi.
Tarkoitit varmaan niitä keppivaihteisia kuten on kuvassakin:
https://preview.redd.it/2fvox6nw18261.jpg?width=535&format=pjpg&auto=webp&s=f87762e945f2aa04fea6a03526c30290d62b0de8 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitit varmaan niitä keppivaihteisia kuten on kuvassakin:
https://preview.redd.it/2fvox6nw18261.jpg?width=535&format=pjpg&auto=webp&s=f87762e945f2aa04fea6a03526c30290d62b0de8Sitä keppivaihdetta en kuitenkaan ottanut, ja se etupyöräkin oli pienempi kuin takapyörä.
https://www.picclickimg.com/hVQAAOSwjIRlNuhx/NOS-Vintage-Sturmey-Archer-Muscle-Bike-3-Spd.webp
Nämä oli parempia ja näitä oli paljon:
https://m.media-amazon.com/images/I/21IcdqFL6xL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg
- Anonyymi
Muistelen nähneeni joskus 70-luvulla riihiladossa 50-lukulaisen pyörän jossa oli 6 ratasta takana on noita ollut olemassa jo ainakin 20-luvulta lähtien
- Anonyymi
Oli niitä vaihdepyöriäpaljonkin. Kilpapyörät, niissä oli paljon vaihteita. Oli myös apumoottoripyöriä.
- Anonyymi
Jooppppss ne ensimmäiset mopot oli polkupyöriä johon oli liitetty apumoottori joko poljinkeskiöön tai sitten veti etupyörästä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jooppppss ne ensimmäiset mopot oli polkupyöriä johon oli liitetty apumoottori joko poljinkeskiöön tai sitten veti etupyörästä
Mopo on lyhenne sanasta moottoripolkupyörä, mutta noin v. 1970 tuli mopoja joista oli kadonnut polkimet, niissä oli sen sijaan jalkatapit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jooppppss ne ensimmäiset mopot oli polkupyöriä johon oli liitetty apumoottori joko poljinkeskiöön tai sitten veti etupyörästä
1969-70 valmistettu Solifer 10 taisi jäädä viimeiseksi uudeksi poljinmopoksi joka myi aika heikosti kun 1970 tuli jalkatapit ensin nuorisomalleihin ja sitten vähitellen pappamalleihinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1969-70 valmistettu Solifer 10 taisi jäädä viimeiseksi uudeksi poljinmopoksi joka myi aika heikosti kun 1970 tuli jalkatapit ensin nuorisomalleihin ja sitten vähitellen pappamalleihinkin.
Solifer 10 muistaakseni lähti käyntiinkin polkemalla eteenpäin eikä siinä tarvinnut vaihtaa vaihteita. Hyvä mopo se olisi ollut.
https://youtu.be/kqREahPYKLs?si=MbrPcZYeIUnbW5m- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1969-70 valmistettu Solifer 10 taisi jäädä viimeiseksi uudeksi poljinmopoksi joka myi aika heikosti kun 1970 tuli jalkatapit ensin nuorisomalleihin ja sitten vähitellen pappamalleihinkin.
Solifer kymppiä myytiin liikkeissä vanhasta varastosta vielä joitakin vuosia valmistuksen päätyttyä.
- Anonyymi
Oli niitä. Meilläkin oli kirpparilta ostettu ysärillä, helvetin mukava ajaa, mutta se pöllittiin. Ehkä yksi parhaimmista pyöristä ajollisesti.
- Anonyymi
Keräilen kaikenlaisia missä lukee Made in Norway ne on hyviä ajaa ei mitään tunturi-halkoja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keräilen kaikenlaisia missä lukee Made in Norway ne on hyviä ajaa ei mitään tunturi-halkoja
Niissä oli 50 v runkotakuu ja mulla se loppui vuosia sitten, mutta ei se mitään.
- Anonyymi
Oli takakapan sisäisiä 3-vaihteisia Styurmey-Archer -vaihteistoja. Ostin semmoisen käytettynä joskus -60 - luvulla.
http://www.sturmey-archerheritage.com/
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history&type=technic&era=2
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history-detail&id=837
jne ...
Ehkä muitakin oli, tuo vaan muistuu parhaimmin mieleen.- Anonyymi
***** Bicycle Repairman - Monty Python's Flying Circus - video dailymotion
- Anonyymi
Joo olihan minulla STURME Y ARCHER ja on vieläkin mökillä, ostettu joskus 50 luvun puolivälissä, kun pääsin oppikouluun ja ajomatkaa oli 8km suuntaansa, siinä on 3 vaihdetta ja käsijarru, olen ajellut marja ja sienireissuja joka kesä tähän asti, hyvin on toiminut. Pyörä on muuten suomalainen Tunturi.
- Anonyymi
Eräällä leppäsellä on vaihdepyörä 50 luvulla
- Anonyymi
Vaihdepyörähän on vanha keksintö.
- Anonyymi
Kuvia voi yrittää hakea asiasta, toimisikohan vaikka tämmöinen:
https://www.google.com/search?biw=1280&bih=630&tbm=isch&sa=1&q=sixties 3-speed bicycle&oq=sixties 3-speed bicycle&aqs=mobile-gws-lite..
🚲 🚵 - Anonyymi
Tuli mieleen yksi 2000-luvun fillarivaihteisto, portaaton sellainen.
https://www.youtube.com/watch?v=kVPjhmTThPo
https://www.youtube.com/results?search_query=NuVinci CVT
Tuommoisia ei ole paljon meillä päin näkynyt.
Kaikkea voi näköjään kehitellä. Nykyään ovat materiaalit ja työstökoneeet aivan toista luokkaa kuin 60-luvulla.- Anonyymi
Myös BitRaptor-niminen portaaton fillarivaihteisto näyttää olevan:
https://youtu.be/b-v5KggDW54
CVT-vaihteistot ovat ilmeisesti kehittyneet kestävämmiksi kun semmoinen on jo tarjolla kauhakuormaajaan:
https://www.koneviesti.fi/uutiset/artikkeli-1.1278318
Kehitys kehittyy ja toisaalta edistys edistyy, ihmeellistä. - Anonyymi
Merkittävä innovaatio, mikäli etenee myytäväksi tuotteeksi asti:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/14308
"Italialainen Alter Ego -niminen yritys ja sen johtaja, mekaniikka- ja automaatioinsinööri Edyson Pavilcu kertovat kehittäneensä prototyypin maailman ensimmäisestä hammasrattain toteutetusta CVT-vaihteistosta.
RatioZero-vaihteistoa voidaan hyödyntää polkupyöristä raskaaseen kalustoon ainakin aikanaan. Toistaiseksi vaihteistosta on polkupyörään asennettu prototyyppi."
- Anonyymi
Torissa törmäsin -50 lukuiseen Hermes nuorisopyörään jossa oli vaihteet .
Liekkö modifoitu jälkikäteen , mutta itse pyörä oli kyllä hieno alkuperäisine lisävarusteineen ! - Anonyymi
60-luvulla ei tarvittu vaihteita fillareissa, koska silloin oli pyöräilijöilla reisissa paukkuja.
Nykysähköpyöräilijät ovat velliperseitä, jotka ajavat itsensä ennenaikaiseen hautaan.- Anonyymi
Pyrkijä eli "kyrpijä" oli paras pyörämerkki 50-60 luvulla, mummolla oli sellainen.
- Anonyymi
Huomasin polkevani ikivanhalla Jopollani ylämäessä ohi urheiluasuihin pukeutuneen kahden sähköpyöräilijän ostokseni kaupan kassissa ohjaustangossani roikkuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomasin polkevani ikivanhalla Jopollani ylämäessä ohi urheiluasuihin pukeutuneen kahden sähköpyöräilijän ostokseni kaupan kassissa ohjaustangossani roikkuen.
Oliko sinulla samanlainen asuste kuin Kinnusen Heikillä kun se kyselee "onks Viljoo näkyny"?
- Anonyymi
Tuolta voi etsiä vaikkapa vuosikymmenien perusteella millaisia vaihtajia on ollut
https://www.disraeligears.co.uk/site/derailleurs_-_decades.html
1900 -2020
Viiskyluvulla on jo ollut tutun näköisiä vaihtajia. - Anonyymi
Sachs torpedo 3 on vanhin ja automatic.
- Anonyymi
Mul on vain manuaali Sachs torpedo 3 ja vaihtaja pitäis vaihtaa ohjaustangossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mul on vain manuaali Sachs torpedo 3 ja vaihtaja pitäis vaihtaa ohjaustangossa
Sen kappavaihteen saa kuulemma koottua väärin keittiöseppä joten pyörähuoltoon jos vastustaa siviilit ei saa koskea
- Anonyymi
Faija opetti että mikä voimassa voitetaan se matkassa hävitään. Eikä suostunut ostamaan vaihdepyörää.
- Anonyymi
Tyhmä mikä tyhmä .
- Anonyymi
Oli, mullakin 3 vaihteinen cresent, jarrut sellaiset rumpujarrut.
- Anonyymi
V 1957 sain 3- vaihteiston nuorisofillarin ... En muista merkkiä , mutta väri oli punainen..
- Anonyymi
Taisi niitä olla.
- Anonyymi
Oli ja paljon kestävempiä.
Kappavaihteitakin oli eikä mitään vaijerivirityksiä. - Anonyymi
Zundapp mopo oli minulla 70 luvulla 70cc , jota virittelin 90kmh/h kulki
No poliisit sitten kerran pysäytti ja naureskelivat että tais poika ajaa lujaa!?
Sanoin että vissiin joku häirio koneessa.
Ilman kyparää ajeltiin aina (ei ollut silloin kellään eikä pakollinen)
eikä korttia (sitäkään ei tarvinnut)
Vakuutuskilvet väärennettiin yleensä , kuten tässäkin tapauksessa (poliisit huomasivat sen mutta ei sanoneet mitään)
Puristivat etujarrukahvasta kokeillen vain jarrun ja sanoivat että "Usvaa putkeen!"- Anonyymi
Laitoin Tunturi-mopoon saksalaisen virityssarjan. Siinä sylinterissä oli pitkät jäähdytysrivat että sylinteri oli suuri. Tehopiikki tuli kapeella kierrosalueella ettå vaihteita olis tarvinnut puolet enemmän, mutta kiekaistuaan meni se sitten pitkillä välityksillä mainiosti moottoritielläkin.
- Anonyymi
Polkupyörissä on ollut vaihteita jo ainakin vuodesta 1937 asti.
https://en.wikipedia.org/wiki/Derailleur - Anonyymi
öglandin punavalkone pyörä oli mul nuoruusajan, sekä " ennätys" merkkinen.
- Anonyymi
Olen keräillyt varaston täyteen norske lentokoneteräksestä tehtyjä oeglaend pyöriä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen keräillyt varaston täyteen norske lentokoneteräksestä tehtyjä oeglaend pyöriä
On myös yksi musta lammas eli Raahen ruostuvasta tehty Terässiipi yritän piilotella sitä näkyviltä
- Anonyymi
Suomessa ei monellakaan ollut vaihdepyörää
Kyllä myös 60 luvulla oli vaihdepyöriä joilla ajettiin myös kilpaa- Anonyymi
Varsinainen vaihdepyörävillitys taisi osua tuohon 70-luvun puoliväliin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinainen vaihdepyörävillitys taisi osua tuohon 70-luvun puoliväliin
60-luvun loppuun se osui.
- Anonyymi
oliko kellää semmosta vaihepyörää jossa polkimia piti taaksepäin pyöräyttää niin tuli eri vaihde?
- Anonyymi
Mulla oli. Piti hitusen polkaista jarrun päälle, niin kapan sisällä vaihtui veto kahden rattaan välillä.
- Anonyymi
Ajelen sillä jalkavaihteisella nykyäänkin melkein päivittäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajelen sillä jalkavaihteisella nykyäänkin melkein päivittäin.
Muistaakseni sekin oli sachs torpedo vaihde
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli. Piti hitusen polkaista jarrun päälle, niin kapan sisällä vaihtui veto kahden rattaan välillä.
Se 2-vaihteinen on juuri sopiva ja kestää eliniän. Välillä mulla oli 21-vaihteisiakin mutta ne on jo hajonneet.
- Anonyymi
Vaihdepyörät keksittiin 1800-luvulla.
- Anonyymi
Nykyiset vaihdepyörän vaihteistot perustuvat takapyörällä oleviin useisiin erikokoisiin ketjupyöriin, joihin vaihdetta muutettaessa ketju ohjataan asettumaan. Tuolla tekniikalle olevia 2-vaihteisia vaihdepyöriä on ollut jo 1905.
https://en.wikipedia.org/wiki/Derailleur
Suomessa 1960-luvun vaihdepyörät olivat kuitenkin erilaisia. Joko 2 tai 3 vaihteisia, ja vaihteisto oli säältä suojassa takapyörän takakapan sisällä.- Anonyymi
Kilpafillareissa on aina ollut ne avoimet rattaat. Niissä on pieni vastus ja paras polkuteho. Etukyyryssä poljettavissa kilpa- ja retkifillareissa oli 1960-luvullakin sellaiset vaihteet ja vaihdevalitsinvivut oli kiinni rintakehän alla runkoputkessa.
- Anonyymi
Ei 60 -luvulla oltu vielä edes keksitty pyörää, enkä nyt siis puhu polkupyörästä vaan pyörästä yleensä.
- Anonyymi
Spede keksi pyörän elokuvassa Hirttämättömät siihen asti oli vain neliskanttisia perunalaatikoita kärrynpyörinä
- Anonyymi
20 060 ekr.
- Anonyymi
https://www.700c.dk/?duomatic-models
Sachs duomaticin valmistus alkoi ilmeisesti vuonna 1964 ja on nykyään lopetettu. Duomatic oli ja on mainio vaihteisto, ei tarvitse mitään ulkoisia rämpyttimiä.
Fillarissani on Duomatic-takanapa. Harmi, että valmistus on lopetettu.- Anonyymi
On mahdollista että tehdään lisenssillä jossakin muualla.
- Anonyymi
Minulla oli sellainen kaksivaihteinen, jossa vaihdettiin isommalle vaihteelle, polkimia hieman taaksepäin polkaisten.
Kesti monta vuotta, kunnes jäi kovalla pakkasella ulos ja kun väkisin vain poljin niin jotain halkesi sisällä.
En ollut voidellut ja jäätyi.- Anonyymi
Naapurikunnassa on polkupyöräwelho joka huomaa kotkankatseella mm. väärin tehdyt viritykset väärät rattaat ym. hajotti ja huolsi torpedo vaihteen ja toimii taas kuin uusi
- Anonyymi
Oli kyllä mutta kalliita. Kovasti halusin vaihdefillaria mutta kitsas faija viisasteli että se mikä voimassa voitetaan se matkassa hävitään.
- Anonyymi
Oli, mutta todella harvassa, Yhdellä omalla kansakoulukaverilla oli3-vaihteinen, samoin broidini kaverilla.
- Anonyymi
Vanhat fillarit on kiinnostava aihe ja toisaalta uuttakin kehitellään:
https://tekniikanmaailma.fi/kahdella-ketjulla-varustettu-kaupunkipyora-on-aika-nerokas-keksinto/?shared=1388545-710b1c71-500
🚴♂️ - Anonyymi
Minulla oli -90 luvulla sähkövaihteet kilpafillarissa
- Anonyymi
https://tekniikanmaailma.fi/onko-tassa-se-vaihdelaatikko-joka-vihdoin-tekee-lapimurron-polkupyorissa/
Polkupyörän vaihteet kiinnostavat keksijöitä ja valmistajia edelleen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174