Jo Lutherin aikaan alkoi ilmetä hurmahenkisyyttä Tuomas Munzerin johdolla, kehitys johti talonpoikaiskapinaan jossa Luther hurmahenkisyyttä suitsiessaan yllyttää ruhtinaat
noin 100 000 talonpojan surmaamiseen.
Hurmahenkisyys on sitä ettei kunnioiteta Raamatun ehdotonta arvovaltaa, vaan sepitellään koko ajan muka Hengen ilmoituksina mitä ihmeellisimpiä Raamatun vastaisia taruja, jotka muuttuvat koko ajan. Ei yli ja ohi Raamatun periaate poljetaan lokaan.
Koko vl-liikkeen tilaa kuvaa Heikki Saaren tokaisu : Ei tässä raamatuita tarvita. Tapaus on tosi. Hurmahenkinen lahko ei tarvitse Raamattua ilonsa pilaajaksi.
Lukekaa Mitä Rovasti Olavi Peltola kirjoittaa hurmahenkisyydestä:
https://rovasti.fi/node/256
Vl-liikkeen ongelmana on uushurmahenkisyys
32
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mitenkähän sinä pääsisit erooon tuosta pitkään kestävästä ja kalvavasta pahahurmahenkisyydestä?
- Anonyymi
Missä kohti sellainen on Raamatussa?
- Anonyymi
OLISI jo päästettävä rauhaan tuokin Heikki Saari, joka sattui tuon lausahduksen sanomaan. Heikki on jo aikaa sitten kuollut ja kuopattu, eikä häntä saada "sanoistaan kiinni ", eikä hänen "syntejään" voi kukaan ottaa kantaakseen, ne on pitänyt ihan itse Heikki Saaren kantaa. Tehdä parannus eläessään, jos on "kirkastettu" ne "vioiksi ja virheiksi", synnit on pitänyt uskoa anteeksi hänenkin täällä ajassa, ei se "saarna" nyt enää tavoita Saartakaan.
Turhaa energian tuhlausta ainainen "vatulointi" yksittäisen ihmisen virheistä.
Siellä on mies, johon Luoja on hänet siirtänyt. Toivottavasti taivaassa hänetkin nähdään, jos ja kun sinne "kostutaan"!!??Käsitit väärin joko tahallaan tai vahingossa, en syytä Heikki Saarta sen kummemmin. Hänelle sattui parapraktis eli freudilainen lipsahdus. Hän sanoi vahingossa ääneen sen jokanssa on liikkeessä ilmeinen toimintaperiaate. Hurmahenkisyys ei tarvitse raamatuita.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Freudilainen_lipsahdus- Anonyymi
SaaleminPastori-ko kirjoitti:
Käsitit väärin joko tahallaan tai vahingossa, en syytä Heikki Saarta sen kummemmin. Hänelle sattui parapraktis eli freudilainen lipsahdus. Hän sanoi vahingossa ääneen sen jokanssa on liikkeessä ilmeinen toimintaperiaate. Hurmahenkisyys ei tarvitse raamatuita.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Freudilainen_lipsahdusHymy lehti teki aikoinaan jutun Pylväspyhimyksestä jossa hurmahenkinen mies kiipesi seurateltan tolppaan suviseuroissa.
Anonyymi kirjoitti:
Hymy lehti teki aikoinaan jutun Pylväspyhimyksestä jossa hurmahenkinen mies kiipesi seurateltan tolppaan suviseuroissa.
En ota kantaa ns liikutuksiin enkä kiittäjämummojen toimintaan, pahoin pelkään että tuo lehtijuttu oli enemmän rienaa kuin tutkivaa journalismia.
Hurmahenkisyydellä tarkoitetaan alun perin sitä että syrjäytetään Raamattu ja Raamatun auktoriteetti uskonelämän ylimpänä ohjeena ja aletaan soveltaa mitä mieleen sattuu juolahtamaan.
Lestadiolaisuus on aikoja sitten lipsahtanut hurmahenkisyyden puolelle ja saanut kirouksen päällensä.- Anonyymi
En ota kantaa ns liikutuksiin enkä kiittäjämummojen toimintaan, pahoin pelkään että tuo lehtijuttu oli enemmän rienaa kuin tutkivaa journalismia.
Hurmahenkisyydellä tarkoitetaan alun perin sitä että syrjäytetään Raamattu ja Raamatun auktoriteetti uskonelämän ylimpänä ohjeena ja aletaan soveltaa mitä mieleen sattuu juolahtamaan.
Lestadiolaisuus on aikoja sitten lipsahtanut hurmahenkisyyden puolelle ja saanut kirouksen päällensä.Sinäkö sen kirouksen annoit?
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkö sen kirouksen annoit?
KR 1933/-38
Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.Anonyymi kirjoitti:
Sinäkö sen kirouksen annoit?
Minä en itsetarkoituksellisesti halua loukata ketään, enkä missään nimessä vihaa ketään.
Mutta minä olisin kirottu jos en kertoisi totuutta.
Minun tehtävä ei ole miellyttää.
Tämä kertoo vl-puhveleista:
Juud. 1:16 He ovat napisijoita, kohtalonsa nurkujia ja vaeltavat himojensa mukaan; heidän suunsa puhuu pöyhkeitä, ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden- Anonyymi
Minä en itsetarkoituksellisesti halua loukata ketään, enkä missään nimessä vihaa ketään.
Mutta minä olisin kirottu jos en kertoisi totuutta.
Minun tehtävä ei ole miellyttää.
Tämä kertoo vl-puhveleista:
Juud. 1:16 He ovat napisijoita, kohtalonsa nurkujia ja vaeltavat himojensa mukaan; heidän suunsa puhuu pöyhkeitä, ja he mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähdenKyllä tuo sopii sinuunkin, kohtalosi nurkuja.
- Anonyymi
Ja mitäs hän nurkuukaan kohtalossaan kerro muillekkin?
- Anonyymi
Vl liike elää hurmahenkisyydestä, ilman sitä liike kuihtuu. Hurmahenki on liikkeen epäjumala, siitä he saavat voimaa suoraan sielunviholliselta. Suviseurat on yksi elävä todiste tästä.
- Anonyymi
Mammona on vl-liikkeen pääjumala.
- Anonyymi
Pyhä Henki ei ole sama kuin hurmahenki. Tunteisiin voidaan vaikuttaa tietynlaisella puheella.
Hurmahenkisyys voi olla myös rauhallinen ja näemnnäisen maltillinen kuten vl-liikkeessä.
Hurmahenkisyys perustuu aina jonkinlaiseen hengelliseen aktiin, joka on riippuvainen tekijänsä vapaasta tahdosta. Se akti menee aina ohi sanan ja sakramenttien mentaliteetilla "ei tähän raamatuita tarvita".Sotket asioita. Hurmahenkisyys voi olla myös hyvin rauhallista, kuitenkin laittaen Raamatun sanan vain viitteellinen asemaan.
Ihmettelen ettei kukaan ole tullut jo sitä sanomaan mutta hurmahenkisyyttä esiintyy paljon myös vapaissa suunnista, saalemissakin eritoten.
- Anonyymi
Olen joskus kuunnellut pätkän suviseurojen puheista. Täytyy sanoa että kielestä liipatut puhujat vetoavat ihmisen tunteisiin. Oikein surkutellulla nuotilla saadaan ihmiset itsesääliin ja sitä kautta pillittämään. Siinä se ydin on.
Anonyymi kirjoitti:
Olen joskus kuunnellut pätkän suviseurojen puheista. Täytyy sanoa että kielestä liipatut puhujat vetoavat ihmisen tunteisiin. Oikein surkutellulla nuotilla saadaan ihmiset itsesääliin ja sitä kautta pillittämään. Siinä se ydin on.
Siltä se monesti näyttää mutta paha mennä sanomaan onko asia kaikkien kohdalla noin.
Voi olla myös aitoa synninmtuntoa.- Anonyymi
Siltä se monesti näyttää mutta paha mennä sanomaan onko asia kaikkien kohdalla noin.
Voi olla myös aitoa synninmtuntoa.Miksi ihmisen pitäisi joka sekunti hautoa pääkopassaan syntejä? Helpompaa on ajatella että kaikki ovat syntisiä. Elämä tulee liian raskaaksi ja yksitoikkoiseksi kun kantaa aivoissaan syntitaakkaa. Luultavasti vl- lahkossa on kirjanpito tekemisistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmisen pitäisi joka sekunti hautoa pääkopassaan syntejä? Helpompaa on ajatella että kaikki ovat syntisiä. Elämä tulee liian raskaaksi ja yksitoikkoiseksi kun kantaa aivoissaan syntitaakkaa. Luultavasti vl- lahkossa on kirjanpito tekemisistä.
Elämä kävisi helposti liian raskaaksi syntitaakkaa kantaessa. Siksi voimme uskoa, että Jeesus kantoi jo sen, saamme upottaa omat syntimme armon mereen ja seurata Jeesuksen askelissa.
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmisen pitäisi joka sekunti hautoa pääkopassaan syntejä? Helpompaa on ajatella että kaikki ovat syntisiä. Elämä tulee liian raskaaksi ja yksitoikkoiseksi kun kantaa aivoissaan syntitaakkaa. Luultavasti vl- lahkossa on kirjanpito tekemisistä.
On hyvä muistaa olevansa syntinen, vaikkakin armahdettu syntinen, se pitää nöyränä. Mutta koko ajan niitä ei pidä hautoa.
Tässä tullaan taas avainkysymykseen vl-tahranpoisto-opista, syntien poispanosta ,joka johtaa omien tekojen voimaan ohi Jeesuksen. Hurmahenkisyyteen. .Anonyymi kirjoitti:
Elämä kävisi helposti liian raskaaksi syntitaakkaa kantaessa. Siksi voimme uskoa, että Jeesus kantoi jo sen, saamme upottaa omat syntimme armon mereen ja seurata Jeesuksen askelissa.
Muistathan että Jeesus otti pois sinuniin syntisi 2000 vuotta sitten kuollessaan ristillä.?
Sinun ei tarvi upottaa jo upotettua, etkä siihen kykenisikään.- Anonyymi
Muistathan että Jeesus otti pois sinuniin syntisi 2000 vuotta sitten kuollessaan ristillä.?
Sinun ei tarvi upottaa jo upotettua, etkä siihen kykenisikään.Samalla tavalla taidamme uskoa siitä asiasta. Armon mereen upottamisesta tulee mieleen esim. tilanne, että olen loukannut toista ihmistä, pyydän häneltä anteeksi ja hän antaa omasta puolestaan anteeksi ja hän voi myös vakuuttaa minulle, että asia on syntinä upotettu armon mereen. Ei ole kysymys omasta teosta vaan armosta. - Ehkä ei kannata yrittää etsiä eroavuuksia vaan olla iloinen, jos löytyy yhteinen uskon kohde. Tämä blogi voi olla ihan ystävällisessä mielessä keskustelua varten.
Anonyymi kirjoitti:
Samalla tavalla taidamme uskoa siitä asiasta. Armon mereen upottamisesta tulee mieleen esim. tilanne, että olen loukannut toista ihmistä, pyydän häneltä anteeksi ja hän antaa omasta puolestaan anteeksi ja hän voi myös vakuuttaa minulle, että asia on syntinä upotettu armon mereen. Ei ole kysymys omasta teosta vaan armosta. - Ehkä ei kannata yrittää etsiä eroavuuksia vaan olla iloinen, jos löytyy yhteinen uskon kohde. Tämä blogi voi olla ihan ystävällisessä mielessä keskustelua varten.
Ekumeniaa vai uskontodialogia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samalla tavalla taidamme uskoa siitä asiasta. Armon mereen upottamisesta tulee mieleen esim. tilanne, että olen loukannut toista ihmistä, pyydän häneltä anteeksi ja hän antaa omasta puolestaan anteeksi ja hän voi myös vakuuttaa minulle, että asia on syntinä upotettu armon mereen. Ei ole kysymys omasta teosta vaan armosta. - Ehkä ei kannata yrittää etsiä eroavuuksia vaan olla iloinen, jos löytyy yhteinen uskon kohde. Tämä blogi voi olla ihan ystävällisessä mielessä keskustelua varten.
Erikoista, tähän asti vellut itse ovat halunneet hakea eroavaisuuksia.
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet vastaanottanut Herralta rakkauden totuuteen niin se on itseisarvo, pyrkimys kohti absoluuttista totuutta RAAMATUN SANA ehdottomana auktoriteettina. Silloin ei voi tehdä kompromisseja epätotuuksien puhujien kanssa konsensuksen hengessä.
Matt. 10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
Miika 7:6 Sillä poika halveksii isää, tytär nousee äitiänsä vastaan, miniä anoppiansa vastaan; ihmisen vihamiehiä ovat hänen omat perhekuntalaisensa
""Tämä blogi voi olla ihan ystävällisessä mielessä keskustelua varten.""
Niin voi ja pitääkin olla vaikka koruton suora puhe kirjoitettuna vaikuttaa tylyltä.
Tämän verran annan periksi ☺- Anonyymi
Näin on, kun avaaja kirjoitti. Tämän vahvasti sosiaalisen ja jäsenistöään kontrolloivan liikkeen imagon perimmäinen perusta on tosiaan hurmahenkisyys. Hienosti sanottuna ylhäältä päin ohjattu lakihenkinen tunnejohteisuus.
Opetus Kasteesta on väärä.
Opetus seurakunnasta on väärä.
Opetus Herran pyhästä ehtoollisesta on väärä.
Ainut "sakramentti" liikkeessä on tämä äänellinen syntien anteeksitodistelu.
Itse yhdistys on korotettu Kristuksen ja Jumalan sanan yläpuolelle, sotkemalla opetukseen runsaasti ihmisoppeja. Ainoaksi oikeaksi eristäytynyt liike on sulkenut itsensä liikettä johtavien henkilöiden rajaamaan nurkkaan.
Muutama esimerkki.- Anonyymi
Saalemin mielestä noin.
Anonyymi kirjoitti:
Saalemin mielestä noin.
Luterilaisen tunnustusten ja Raamatun mukaan noin. Eikö vl-liike ole sitoutunut kumpaankin?
1Sam. 2:3 Älkää yhä ylpeitä puhuko, älköön suustanne lähtekö julkeita sanoja; sillä Herra on kaikkitietävä Jumala, hänen edessänsä punnitaan teot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747484Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583173- 342420
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72060Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto311996- 201928
- 131877
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151653- 521588
- 181579