Maalämmön kannattavuus kiinteistökokoluokassa

Anonyymi

https://lutpub.lut.fi/handle/10024/160979 "Lähtötietojen perusteella kohteen vuosittainen käyttöveden- ja tilojen lämmitystarve on 21 297 kWh/v. [...] Eri lämmitysmuotojen tuloksia vertaillaan öljylämmityksen käyttökustannuksiin, jotka perustuvat öljyn hintaan, jonka muutoksia ei arvioida herkkyystarkastelussa. Kustannuslaskelmat osoittavat, että 20 vuoden tarkastelujaksolla ja 5 % korkotasolla ilma-vesilämpöpumppu on kannattavin ratkaisu kyseiseen kohteeseen. Myös maalämpö ja kaukolämpö ovat kannattavia öljylämmitykseen verrattuna."

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä kokoluokassa?

    • Anonyymi

      Kannattava se ei ole missään kokoluokassa, eikä siitä olkaan kysymys. Kysymys on maailman pelastamisesta. Olen itse vaihtanut öljylämmityksen maalämpöön. Öljylämmitykseni oli joka tapauksessa uusimisen tarpeessa ja ennen kaikkea taloni jälleenmyynti arvo kasvaa.

    • Anonyymi

      Kaukolämpö ei ole tainnut olla työn tilaajan tai ohjaajan suosiossa. Ilmeisesti todelliset lämpöpumppu friikit asialla. Kai noita lämpöpumppuja pitää joskus uusiakin. Kaukolämmön "ylläpitokustannus" 100 €/a ja lämpöpumppujen 30 €/a. Mitä huoltoa ja korjauksia kaukolämmön lämmönvaihdin vaatii sellaista mitä ei lämpöpumpussa ole. Talossa pitää olla joka tapaukssa kiertopumppu, maalämpöpumpussa lisäksi maaliuospumppu ja se koko kone. Nämä ovat sitten ilmeisesti ikuisia.

      Mihin tarjoukseen lämpöpumpun ylläpito voi perustua? Ei kai tuommoisesta kukaan voi antaa mitään "tarjousta".

    • Anonyymi

      Mistähän noi laitehinnat on keksitty?

      Nibe F1255-6 MLP 10 500, vaikka maalämpötukussa 6 800!

      Nibe Split Box 8 VILP samat 6 300 kuin maalämpötukussa.

      Tuosta siis saatu 4 000 € ylimääräistä hintaeroa VILPin eduksi. Tosin MLP:n kaivo vaikuttaa alimittaiselta, joten ehkä vain 2 - 3 000 ylimääräistä. Kuitenkin tarpeeksi poistamaan eron takaisinmaksuajassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe