Maalämmön kannattavuus kiinteistökokoluokassa

Anonyymi

https://lutpub.lut.fi/handle/10024/160979 "Lähtötietojen perusteella kohteen vuosittainen käyttöveden- ja tilojen lämmitystarve on 21 297 kWh/v. [...] Eri lämmitysmuotojen tuloksia vertaillaan öljylämmityksen käyttökustannuksiin, jotka perustuvat öljyn hintaan, jonka muutoksia ei arvioida herkkyystarkastelussa. Kustannuslaskelmat osoittavat, että 20 vuoden tarkastelujaksolla ja 5 % korkotasolla ilma-vesilämpöpumppu on kannattavin ratkaisu kyseiseen kohteeseen. Myös maalämpö ja kaukolämpö ovat kannattavia öljylämmitykseen verrattuna."

4

50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Missä kokoluokassa?

• Anonyymi

Kannattava se ei ole missään kokoluokassa, eikä siitä olkaan kysymys. Kysymys on maailman pelastamisesta. Olen itse vaihtanut öljylämmityksen maalämpöön. Öljylämmitykseni oli joka tapauksessa uusimisen tarpeessa ja ennen kaikkea taloni jälleenmyynti arvo kasvaa.

• Anonyymi

Kaukolämpö ei ole tainnut olla työn tilaajan tai ohjaajan suosiossa. Ilmeisesti todelliset lämpöpumppu friikit asialla. Kai noita lämpöpumppuja pitää joskus uusiakin. Kaukolämmön "ylläpitokustannus" 100 €/a ja lämpöpumppujen 30 €/a. Mitä huoltoa ja korjauksia kaukolämmön lämmönvaihdin vaatii sellaista mitä ei lämpöpumpussa ole. Talossa pitää olla joka tapaukssa kiertopumppu, maalämpöpumpussa lisäksi maaliuospumppu ja se koko kone. Nämä ovat sitten ilmeisesti ikuisia.

Mihin tarjoukseen lämpöpumpun ylläpito voi perustua? Ei kai tuommoisesta kukaan voi antaa mitään "tarjousta".

• Anonyymi

Mistähän noi laitehinnat on keksitty?

Nibe F1255-6 MLP 10 500, vaikka maalämpötukussa 6 800!

Nibe Split Box 8 VILP samat 6 300 kuin maalämpötukussa.

Tuosta siis saatu 4 000 € ylimääräistä hintaeroa VILPin eduksi. Tosin MLP:n kaivo vaikuttaa alimittaiselta, joten ehkä vain 2 - 3 000 ylimääräistä. Kuitenkin tarpeeksi poistamaan eron takaisinmaksuajassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      901
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      776
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      728
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      720
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      690
    Aihe