Maksumuistutukset

Anonyymi

Laskujen käsittely näyttää siirtyneen lukuisissa yrityksissä ulkopuolisten hoidettavaksi. Ymmärrettävää, mutta se toiminta. Jos et muista maksaa ajoissa tai solmittu maksuyhteys pankissa lakkaa toimimasta, tai satut olemaan yksinasuvana matkoilla, heti ensimmäiseksi tulee vähintään 5e lisä laskuun. Ilmeisesti tarkoituksella ja säännöllisesti 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä, jolloin perintälaki kai sen sallii siitä lähtien. Lähettääkö enää kukaan maksutonta huomautusta? Ei kukaan normaali ihminen jätä laskuja tarkoituksella maksamatta, ellei siihen ole oikeasti syytä.

Tuollainen toiminta aiheuttaa suuttumusta yrityksiin, jotka itse tai ulkoistuksen kautta käyttävät hyödyksi ihmisten luonnollista muistamattomuutta tai muuta ennakoimatonta. Siinä annetaan asiakkaan tuntea itsensä vähintään rikolliseksi, jos asiasta huomauttaa.

Maksumuistutukset ovat tarpeellisia, ainakin itse haluaisin mahdollisuuden saada niitä tekstiviestinä tai sähköpostilla kaikkiin laskuihin, joissa automaattinen maksaminen ei ole toiminnassa. Mutta ilman kustannuksia, ja mielellään jo muutama päivä ennen eräpäivää. Näin yritys saisi jopa nopeammin maksujaan, eikä aiheuttaisi asiakkaille pahaa mieltä. Aion välttää jatkossa kaikkien yritysten palveluja, joilla ensimmäinen muistutus on maksullinen.

32

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä jos vain maksaisit laskut etkä valita?
      Tilaa e-lasku tai laita maksuun heti, kun lasku saapuu. Sen viivakoodin lukee puhelimella vaikka kävellessä postilaatikolta kotiin. Tuollainen krooninen maksujen unohtelu ei ole inhimillistä tai normaalia. Suurempi osa loukkaantuu ja pitää vainoamisena, jos jo ennen eräpäivää aletaan muistuttaa laskusta.

      Siirry sähköiseen laskutukseen ja laita itse itsellesi muistutukset tai elä varojesi mukaan..

      • Anonyymi

        Kannattaisi lukea tarkemmin, haluttiin saada mahdollisuus vastaanottaa ilmaisia muistutuksia. Totta kai maksetaan pakon edessä, mutta valitetaan syystä. Jos 5e on pieni summa ja vain harvat unohtuvat, onko sen 5e pyytämisestä yritykselle juurikaan hyötyä. Pilaa vain maineensa ja se alkuperäinen lasku voi olla alle 5e, joten kaikki on suhteellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi lukea tarkemmin, haluttiin saada mahdollisuus vastaanottaa ilmaisia muistutuksia. Totta kai maksetaan pakon edessä, mutta valitetaan syystä. Jos 5e on pieni summa ja vain harvat unohtuvat, onko sen 5e pyytämisestä yritykselle juurikaan hyötyä. Pilaa vain maineensa ja se alkuperäinen lasku voi olla alle 5e, joten kaikki on suhteellista.

        No ei sitä muistutusmaksua tienausmielessä laskuteta. Sen on tarkoitus olla muistutus.
        Ei niitä laskuja unohdeta erehdyksen takia. Kyseessä on jonkinasteinen maksukyvyttömyys/haluttomuus.

        Laskua vastaan on ostettu tavaraa/palvelua. Se ei tule yllätyksenä. Laskussa on huomautusaika ja eräpäivä. Jos se on aiheeton, siitä reklamoidaan. Jos aiheellinen, niin maksetaan ajallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei sitä muistutusmaksua tienausmielessä laskuteta. Sen on tarkoitus olla muistutus.
        Ei niitä laskuja unohdeta erehdyksen takia. Kyseessä on jonkinasteinen maksukyvyttömyys/haluttomuus.

        Laskua vastaan on ostettu tavaraa/palvelua. Se ei tule yllätyksenä. Laskussa on huomautusaika ja eräpäivä. Jos se on aiheeton, siitä reklamoidaan. Jos aiheellinen, niin maksetaan ajallaan.

        Jos ei tienausmielessä miksi siitä laskutetaan. Pelkkä maksullinen muistutus on JULMA HYÖKKÄYS ASIAKASTA KOHTAAN.

        Erehdyksiä sattuu. Esimerkkinä, käytin liikuntayrityksen palveluja satunnaisesti eli ilmoitin pitäväni välillä taukoja, koska oleskelen välillä muulla paikkakunnalla. Noin joka toisella tauolla tuli aiheettomasti lasku. Asiakaspalvelu oli ystävällinen, laskut ja huomautuskulut saatiin peruttua. Ei kivaa, mutta ymmärrän erehdyksiä tapahtuvan. Tietysti tulee mieleen valittavatko kaikki ja käytetäänkö niin hyväksi. Laskuja siis myös tehdään erehdyksen takia tai jopa tarkoituksella.

        Lähes kaikki laskut tulevat e-laskuina, mutta usein niidenkin kanssa tullut ongelmia alkuvaiheessa ja joskus myöhemminkin maksullisia muistutuksia. Melkoinen määrä käytäntöjä maksaa ja välittää tietoja ei ole kaikille helposti hallittavissa. Tieto pitäisi silti aina saadaa olipa kotona tai kännykän päässä, siksi pelkkä paperikirje kotiin on huono ratkaisu. Turha väittää etteikö erehdyksiä tulisi sekä laskuttajille että maksajille. Ja olisi aiheellista viitata tilastoihin kuinka suuri osuus 'erehdyksitä' on tahallisia ja tahattomia. Omalla kohdalla sähköiset laskut ja tiedot joskus helposti hukkuvat jonnekin kirjautumista vaativan palvelun taakse. Mutta aina nuo YLLÄTYKSENÄ TULEVAT MAKSULLISET MUISTUTUKSET ÄRSYTTÄVÄT ilman edeltävää maksutonta muistutusta.

        Fyysisen tavaran ostoissa muistutusongelmia ei ole ollut, koska olen maksanut heti kaiken, liikkeessä tai netissä.


    • Anonyymi

      5 euroa maksumuistutuskuluna on tosi pieni nykypäivänä. Lakisääteistä 5 euron maksimihintaa ei ole korotettu varmaan koskaan.

      5 euron katto koskee vain kuluttajasaatavia. Ajattele pienyrityksiä, joille saatetaan lähettää heti 30 euron hintainen maksumuistutus. Selvää ryöstöä, mutta ilmeisesti laillista.

    • Anonyymi

      Tutkimusten mukaan 86 % ihmisistä ei ole koskaan saanut maksuhuomautuksia eikä sis joutunut maksamaan mitään ylimääräistä koko elämänsä aikana. Mieti tuota. Paljoknko tulee säästöä? Ja jos ei koskaan missään tilanteessa osta mitään osamaksulla, säästöä tulee lisää. Säästyneillä rahoilla voi maksaa aina kaiken käteisellä koko pitkän loppuelämän.

      • Anonyymi

        Ydinkysymys ja ongelma on: miksi jo ensimmäinen huomautus maksaa ylimääräistä? Vastatkaa siihen! Muistutus olisi asiallista lähettää heti eräpäivän jälkeen. Maksullinen muistutus ei millään tavalla auta maksuttomaan nähden, päinvastoin siitä on harmia molemmille osapuolille. Säästöt ja osamaksut ovat aivan eri aiheita keskustella. Koko asiassa raha ei ole päällimmäinen ongelma, vaan erityisen epäystävällinen tapa lähestyä asiakasta.

        PS Mistä nuo tilastot löytyvät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ydinkysymys ja ongelma on: miksi jo ensimmäinen huomautus maksaa ylimääräistä? Vastatkaa siihen! Muistutus olisi asiallista lähettää heti eräpäivän jälkeen. Maksullinen muistutus ei millään tavalla auta maksuttomaan nähden, päinvastoin siitä on harmia molemmille osapuolille. Säästöt ja osamaksut ovat aivan eri aiheita keskustella. Koko asiassa raha ei ole päällimmäinen ongelma, vaan erityisen epäystävällinen tapa lähestyä asiakasta.

        PS Mistä nuo tilastot löytyvät?

        Sen laskun/muistutuksen lähettäminen maksaa yritykselle jo enemmän, kuin tuon 5€. Miksi et laita itse itsellesi muistutusta?
        Jos haluat ylimääräistä palvelua, niin maksa siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ydinkysymys ja ongelma on: miksi jo ensimmäinen huomautus maksaa ylimääräistä? Vastatkaa siihen! Muistutus olisi asiallista lähettää heti eräpäivän jälkeen. Maksullinen muistutus ei millään tavalla auta maksuttomaan nähden, päinvastoin siitä on harmia molemmille osapuolille. Säästöt ja osamaksut ovat aivan eri aiheita keskustella. Koko asiassa raha ei ole päällimmäinen ongelma, vaan erityisen epäystävällinen tapa lähestyä asiakasta.

        PS Mistä nuo tilastot löytyvät?

        Miksi sinua pitää erikseen huomauttaa? Ja monesko kerta se sinun tulkitsemasi ensimmäinen kerta oikeasti on? Sinä itse olet se suurin ongelma. Opettele toimimaan asiallisesti. Pääset paljon vähemmällä. Tutkimusraportteja voit tilata maksuhuomatuskeskukselta. Maksaa vain 5 €/kk. Sinulle tulee päälle tietysti huomatuskulut ja perintäkulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen laskun/muistutuksen lähettäminen maksaa yritykselle jo enemmän, kuin tuon 5€. Miksi et laita itse itsellesi muistutusta?
        Jos haluat ylimääräistä palvelua, niin maksa siitä.

        Pankit, Google ym. lähettävät tekstiviestin tai sähköpostin laskun maksussa tai kirjautumisessa. Näitä tulee parhaimmillaan 10 kertaa päivässä. Lisäksi tämä tieto kulkee sinulle maailman ääriin. Ilmeisesti vain minä saan näitä ja aiheutan yrityksille vuorokaudessa jopa sadan euron kulut laskuoppisi mukaan. Perintätoimistojen (= monien yritysten laskujen seuranta) viestit tulevat vain kämpän postiluukusta, eivätkä aina pääse sinnekään asti.

        Kerropa missä on helppokäyttöinen liittymä hallita noin viidellä eri tavalla tulevia laskuja ja asettaa niille muistutuksia?

        Taidat olla perintäliikkeessä töissä. Oikein nautitte siitä, kun asiakas ei muista maksaa ajoissa tai lasku ei tule edes perille, tai asiakas on maailmalla. Jos syystä tai toisesta lasku jää maksamatta eräpäivään mennessä, se on maksamatta suurella todennäköisyydellä vielä 14 vuorokautta myöhemmin ellei sinä aikana saa asiasta tietoa. Vieläkään ei ole tullut rehellistä vastausta miksi huomautuksella on taipumusta tulla juuri 14 vrk eräpäivästä eikä aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pankit, Google ym. lähettävät tekstiviestin tai sähköpostin laskun maksussa tai kirjautumisessa. Näitä tulee parhaimmillaan 10 kertaa päivässä. Lisäksi tämä tieto kulkee sinulle maailman ääriin. Ilmeisesti vain minä saan näitä ja aiheutan yrityksille vuorokaudessa jopa sadan euron kulut laskuoppisi mukaan. Perintätoimistojen (= monien yritysten laskujen seuranta) viestit tulevat vain kämpän postiluukusta, eivätkä aina pääse sinnekään asti.

        Kerropa missä on helppokäyttöinen liittymä hallita noin viidellä eri tavalla tulevia laskuja ja asettaa niille muistutuksia?

        Taidat olla perintäliikkeessä töissä. Oikein nautitte siitä, kun asiakas ei muista maksaa ajoissa tai lasku ei tule edes perille, tai asiakas on maailmalla. Jos syystä tai toisesta lasku jää maksamatta eräpäivään mennessä, se on maksamatta suurella todennäköisyydellä vielä 14 vuorokautta myöhemmin ellei sinä aikana saa asiasta tietoa. Vieläkään ei ole tullut rehellistä vastausta miksi huomautuksella on taipumusta tulla juuri 14 vrk eräpäivästä eikä aikaisemmin.

        Ongelma on kuitenkin sinulla, eikä yleisesti.
        Vaihda nuo kaikki laskut e-laskuksi.

        Kuten tuossa yllä on mainittu, niin 86% ei saa huomautusta koskaan. Jos sinulla niitä tulee usein, niin ala ottamaan vastuu teoistasi.

        Huomautuskirjeen lähetys maksaa. Siitä saa laskuttaa kuluttajalta 5€ 14vrk jälkeen. 14vrk jälkeen selviää jo, ettei laskua edes ollut aikeissa maksaa ajallaan. Muuten rahat olisivat tulleet ennen muistutuksen lähetystä.

        Jos saat laskun sähköpostiin, niin kirjaudu maksupalveluun ja maksa lasku. Miksi huomaisit muistutussähköpostin, kun et huomaa laskua.

        Jos saat kirjelaskun, maksa se. Miten huomaisit ilmaisen muistutuskirjeen, kun et huomaa laskua?

        Valitat aivan turhasta. Jos tuo muistutusmaksu on ongelma, niin kyseessä on ilmeisesti se, että haluaisit laskuille pidemmän maksuajan, koska et osaa elää varojesi mukaan ja odotat/toivot jotain äkkirikastumista. Kuukaudessa ei normaalisti edes tule kovin montaa laskua. Itsellä 2-4 ja ne tulee kaikki e-laskuna, enkä ole unohtanut koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on kuitenkin sinulla, eikä yleisesti.
        Vaihda nuo kaikki laskut e-laskuksi.

        Kuten tuossa yllä on mainittu, niin 86% ei saa huomautusta koskaan. Jos sinulla niitä tulee usein, niin ala ottamaan vastuu teoistasi.

        Huomautuskirjeen lähetys maksaa. Siitä saa laskuttaa kuluttajalta 5€ 14vrk jälkeen. 14vrk jälkeen selviää jo, ettei laskua edes ollut aikeissa maksaa ajallaan. Muuten rahat olisivat tulleet ennen muistutuksen lähetystä.

        Jos saat laskun sähköpostiin, niin kirjaudu maksupalveluun ja maksa lasku. Miksi huomaisit muistutussähköpostin, kun et huomaa laskua.

        Jos saat kirjelaskun, maksa se. Miten huomaisit ilmaisen muistutuskirjeen, kun et huomaa laskua?

        Valitat aivan turhasta. Jos tuo muistutusmaksu on ongelma, niin kyseessä on ilmeisesti se, että haluaisit laskuille pidemmän maksuajan, koska et osaa elää varojesi mukaan ja odotat/toivot jotain äkkirikastumista. Kuukaudessa ei normaalisti edes tule kovin montaa laskua. Itsellä 2-4 ja ne tulee kaikki e-laskuna, enkä ole unohtanut koskaan.

        Turhia arvauksia täysin tuntemattomasta ihmisestä en kommentoi, todella harvoin osuvat kohdalleen.

        Ei ole pelkästään minun ongelma. On monia ostettavia palveluja, joihin ei ole järkevää ottaa pysyvää e-sopimusta, jos palvelun käyttökään ei ole jatkuvaa. Tietääkseni kaikki eivät edes tarjoa e-laskua. Tottakai olisi ihannetilanne, jos olisi vain yksi mutta toimiva tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Valitettavasti näin ei ole.

        Se, että "ongelmia" on vain pienellä osalla ei ole mikään peruste jättää vähemmistöjä huomiotta, pitää ajatella erityisesti "heikompien" kykyä selviytyä tässä teknistyvässä maailmassa, näin pyritään toimimaan korona-aikana omalla aihe-alueella.

        Ei kiinnosta se aika, josta lähtien joku laki sallii ottaa lisämaksua. Se on tarkoituksella maksamatta jättävien tai oikeasti rahapulassa olevien aikajanaa. Haluan maksaa laskuni ajoissa ennen eräpäivää. Tämä ei valitettavasti ylivoimaisesta esteestä tai inhimillisestä syystä aina onnistu, jos on autuaan tietämätön taaksejääneestä eräpäivästä. Näissä tapauksissa olisi ystävällisessä hengessä lähestyttävä asiakasta ja mainittava viivästymisestä, muutama päivä eräpäivän jälkeen, silloin ajoissa maksetut laskut ovat jo varmasti tiedossa. Viesti sähköpostilla tai tekstiviestillä ei voi maksaa viittä euroa. Ei edes tarvitse monille lähettää, josta näytät olevan hyvin tietoinen. Ja jos joitakin nämä viestit häiritsevät, niin ei ainakaan ajoissa maksaneita. Eikä ole pakko lähettää niille, jotka jo sopimuksia tehdessä haluavat nimenomaan sen maksullisen muistutuksen sitten vähän myöhemmin.

        Kertomalla ajoissa viivästymisestä asiakkaan tavoittavalla tavalla yritys saa saatavansa nopeammin. Välinpitämättömällä toiminnalla menettää asiakkaansa. Yksi ilmeisen hyvä vaihtoehto olisi siirtää automaattisesti kerran tai pari maksamatonta laskua seuraavaan laskuun, jos laskutusjakso on kohtalaisen lyhyt.

        Inhimillisiä ja hyväksyttäviä syitä maksun viivästymiseen:
        - harvinaista, mutta lasku ei aina tule perille tai ajoissa
        - unohtaminen ja papereiden sekasotku on ymmärrettävää
        - jokin pettää lukuisten maksuvaihtoehtojen hallinnassa (monia syitä)
        - poissaolo, on paljon yksineläjiä ja matkustellaan paljon

        Muistutusmaksu on todellinen ongelma, jos viivästymisestä kerrotaan vasta aikaisintaan 14 vrk kuluttua. Se on epäystävällinen isku päin naamaa, kun ei ole ollut tarkoitus jättää maksua maksamatta. Epäoikeudenmukainen kohtelu, vääryys tai huijaus (0 tai 5 euroa) voi aiheuttaa suurempaa mielipahaa ja suuttumusta kuin kymmenien prosenttien menetys sijoituksissa esim. koronan takia (itse sen riskin on ottanut, vika ei ole muissa/muussa). Epäkohtiin on aina syytä puuttua ja tarvittaessa lakeja tulee muuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhia arvauksia täysin tuntemattomasta ihmisestä en kommentoi, todella harvoin osuvat kohdalleen.

        Ei ole pelkästään minun ongelma. On monia ostettavia palveluja, joihin ei ole järkevää ottaa pysyvää e-sopimusta, jos palvelun käyttökään ei ole jatkuvaa. Tietääkseni kaikki eivät edes tarjoa e-laskua. Tottakai olisi ihannetilanne, jos olisi vain yksi mutta toimiva tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Valitettavasti näin ei ole.

        Se, että "ongelmia" on vain pienellä osalla ei ole mikään peruste jättää vähemmistöjä huomiotta, pitää ajatella erityisesti "heikompien" kykyä selviytyä tässä teknistyvässä maailmassa, näin pyritään toimimaan korona-aikana omalla aihe-alueella.

        Ei kiinnosta se aika, josta lähtien joku laki sallii ottaa lisämaksua. Se on tarkoituksella maksamatta jättävien tai oikeasti rahapulassa olevien aikajanaa. Haluan maksaa laskuni ajoissa ennen eräpäivää. Tämä ei valitettavasti ylivoimaisesta esteestä tai inhimillisestä syystä aina onnistu, jos on autuaan tietämätön taaksejääneestä eräpäivästä. Näissä tapauksissa olisi ystävällisessä hengessä lähestyttävä asiakasta ja mainittava viivästymisestä, muutama päivä eräpäivän jälkeen, silloin ajoissa maksetut laskut ovat jo varmasti tiedossa. Viesti sähköpostilla tai tekstiviestillä ei voi maksaa viittä euroa. Ei edes tarvitse monille lähettää, josta näytät olevan hyvin tietoinen. Ja jos joitakin nämä viestit häiritsevät, niin ei ainakaan ajoissa maksaneita. Eikä ole pakko lähettää niille, jotka jo sopimuksia tehdessä haluavat nimenomaan sen maksullisen muistutuksen sitten vähän myöhemmin.

        Kertomalla ajoissa viivästymisestä asiakkaan tavoittavalla tavalla yritys saa saatavansa nopeammin. Välinpitämättömällä toiminnalla menettää asiakkaansa. Yksi ilmeisen hyvä vaihtoehto olisi siirtää automaattisesti kerran tai pari maksamatonta laskua seuraavaan laskuun, jos laskutusjakso on kohtalaisen lyhyt.

        Inhimillisiä ja hyväksyttäviä syitä maksun viivästymiseen:
        - harvinaista, mutta lasku ei aina tule perille tai ajoissa
        - unohtaminen ja papereiden sekasotku on ymmärrettävää
        - jokin pettää lukuisten maksuvaihtoehtojen hallinnassa (monia syitä)
        - poissaolo, on paljon yksineläjiä ja matkustellaan paljon

        Muistutusmaksu on todellinen ongelma, jos viivästymisestä kerrotaan vasta aikaisintaan 14 vrk kuluttua. Se on epäystävällinen isku päin naamaa, kun ei ole ollut tarkoitus jättää maksua maksamatta. Epäoikeudenmukainen kohtelu, vääryys tai huijaus (0 tai 5 euroa) voi aiheuttaa suurempaa mielipahaa ja suuttumusta kuin kymmenien prosenttien menetys sijoituksissa esim. koronan takia (itse sen riskin on ottanut, vika ei ole muissa/muussa). Epäkohtiin on aina syytä puuttua ja tarvittaessa lakeja tulee muuttaa.

        Ongelma on sinussa. Sinä olet ongelma. Usko jo ja opettele toimimaan järkevästi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on sinussa. Sinä olet ongelma. Usko jo ja opettele toimimaan järkevästi!

        Kiitos sinä lukutaidoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhia arvauksia täysin tuntemattomasta ihmisestä en kommentoi, todella harvoin osuvat kohdalleen.

        Ei ole pelkästään minun ongelma. On monia ostettavia palveluja, joihin ei ole järkevää ottaa pysyvää e-sopimusta, jos palvelun käyttökään ei ole jatkuvaa. Tietääkseni kaikki eivät edes tarjoa e-laskua. Tottakai olisi ihannetilanne, jos olisi vain yksi mutta toimiva tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Valitettavasti näin ei ole.

        Se, että "ongelmia" on vain pienellä osalla ei ole mikään peruste jättää vähemmistöjä huomiotta, pitää ajatella erityisesti "heikompien" kykyä selviytyä tässä teknistyvässä maailmassa, näin pyritään toimimaan korona-aikana omalla aihe-alueella.

        Ei kiinnosta se aika, josta lähtien joku laki sallii ottaa lisämaksua. Se on tarkoituksella maksamatta jättävien tai oikeasti rahapulassa olevien aikajanaa. Haluan maksaa laskuni ajoissa ennen eräpäivää. Tämä ei valitettavasti ylivoimaisesta esteestä tai inhimillisestä syystä aina onnistu, jos on autuaan tietämätön taaksejääneestä eräpäivästä. Näissä tapauksissa olisi ystävällisessä hengessä lähestyttävä asiakasta ja mainittava viivästymisestä, muutama päivä eräpäivän jälkeen, silloin ajoissa maksetut laskut ovat jo varmasti tiedossa. Viesti sähköpostilla tai tekstiviestillä ei voi maksaa viittä euroa. Ei edes tarvitse monille lähettää, josta näytät olevan hyvin tietoinen. Ja jos joitakin nämä viestit häiritsevät, niin ei ainakaan ajoissa maksaneita. Eikä ole pakko lähettää niille, jotka jo sopimuksia tehdessä haluavat nimenomaan sen maksullisen muistutuksen sitten vähän myöhemmin.

        Kertomalla ajoissa viivästymisestä asiakkaan tavoittavalla tavalla yritys saa saatavansa nopeammin. Välinpitämättömällä toiminnalla menettää asiakkaansa. Yksi ilmeisen hyvä vaihtoehto olisi siirtää automaattisesti kerran tai pari maksamatonta laskua seuraavaan laskuun, jos laskutusjakso on kohtalaisen lyhyt.

        Inhimillisiä ja hyväksyttäviä syitä maksun viivästymiseen:
        - harvinaista, mutta lasku ei aina tule perille tai ajoissa
        - unohtaminen ja papereiden sekasotku on ymmärrettävää
        - jokin pettää lukuisten maksuvaihtoehtojen hallinnassa (monia syitä)
        - poissaolo, on paljon yksineläjiä ja matkustellaan paljon

        Muistutusmaksu on todellinen ongelma, jos viivästymisestä kerrotaan vasta aikaisintaan 14 vrk kuluttua. Se on epäystävällinen isku päin naamaa, kun ei ole ollut tarkoitus jättää maksua maksamatta. Epäoikeudenmukainen kohtelu, vääryys tai huijaus (0 tai 5 euroa) voi aiheuttaa suurempaa mielipahaa ja suuttumusta kuin kymmenien prosenttien menetys sijoituksissa esim. koronan takia (itse sen riskin on ottanut, vika ei ole muissa/muussa). Epäkohtiin on aina syytä puuttua ja tarvittaessa lakeja tulee muuttaa.

        "Näissä tapauksissa olisi ystävällisessä hengessä lähestyttävä asiakasta ja mainittava viivästymisestä, muutama päivä eräpäivän jälkeen, silloin ajoissa maksetut laskut ovat jo varmasti tiedossa. "

        Sinäkin voisit tällaisen maksuttoman ystävällisessä hengessä lähetetyn muistutuksen jälkeen ottaa yhteyttä ko. yritykseen ja pahoitella aiheuttamaasi mielipahaa sekä lähettää heille vielä vaatimattomana hyvityksenä 20 euron lahjakortin Lidliin. Tosi hyvää käytöstä! Molemmille osapuolille jäisi hyvä mieli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sinä lukutaidoton.

        Jatka vain omaa rataasi. Muut ovat sinun mielestäsi aina väärässä. Haukut muita, vaikka vika on ainostaan ja vain ainoastaan sinussa. Muisteleppa mikset pärjännyt koulussa. Vika taisi olla opettajissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatka vain omaa rataasi. Muut ovat sinun mielestäsi aina väärässä. Haukut muita, vaikka vika on ainostaan ja vain ainoastaan sinussa. Muisteleppa mikset pärjännyt koulussa. Vika taisi olla opettajissa.

        Olit luultavasti oppilaanani keskiasteella. Turhauduin joidenkin haluttomuuteen edes yrittää oppia, joten opiskelin toisen akateemisen loppututkinnon ja ylikin ja uusille urille. Tottakai toistat nyt vian olleen opettajissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen laskun/muistutuksen lähettäminen maksaa yritykselle jo enemmän, kuin tuon 5€. Miksi et laita itse itsellesi muistutusta?
        Jos haluat ylimääräistä palvelua, niin maksa siitä.

        "Sen laskun/muistutuksen lähettäminen maksaa yritykselle jo enemmän, kuin tuon 5€."

        VALHE !

        Oikea hinta laskumuistutuksesta paperikirjeenä = Postin E-kirjeen hinta (1 sivu tai molemmin puolin tulostettu 1 arkki A4).

        Oikea hinta laskumuistutuksesta = tekstiviestin hinta, eli enintään 0,07 € sisältäen 24% ALV.

        Yritykset haluavat tienata noilla maksumuistutuksilla, se on todellinen syy, mikset monet yritykset halua lähettää tekstaria asiasta jo ennen eräpäivää.

        Yritykset pitäisi pakottaa lailla siihen, että asiakkaalla on niin halutessaan aina oikeus maksaa etukäteen, siis ennen tuotteen/palvelun toimitusta, ja jos ei maksa, niin ei tule ylimääräisiä kuluja vaan tilaus peruuntuu.

        Kokonaan toinen asia on sitten esim. "tapaus Anttila", eli konkurssitilanteessa osa asiakkaista maksoi etukäteen, eikä saanut tilaamaansa tuotetta.

        Lainasäädäntöä pitäisi muuttaa myös siten, että kun tuote on maksettu, se on tilaajansa omaisuutta, vaikka se olisi vielä valmistajan / maahantuojan / myyjän varastossa, lisäksi myyjät pitäisi lailla velvoittaa huolehtimaan siitä, että myyjän (tai muun asiaan liittyvän yrityksen) hallussa oleva ostajalle kuuluva omaisuus tulee aina olla vakuutettu varkauden, tulipalo- tai vesivahingon tai muun vastaavan omaisuutta uhkaavan tapahtuman varalta. Vakuutusvelvollisuuden laiminlyönti pitisi olla rikoslaissa rangaistava teko, sillä jos laki ei määrää jostain sinänsä laittomasta teosta rangaistusta, niin yritykset usein toimivat ikään kuin ko. velvoitetta ei olisi olemassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen laskun/muistutuksen lähettäminen maksaa yritykselle jo enemmän, kuin tuon 5€."

        VALHE !

        Oikea hinta laskumuistutuksesta paperikirjeenä = Postin E-kirjeen hinta (1 sivu tai molemmin puolin tulostettu 1 arkki A4).

        Oikea hinta laskumuistutuksesta = tekstiviestin hinta, eli enintään 0,07 € sisältäen 24% ALV.

        Yritykset haluavat tienata noilla maksumuistutuksilla, se on todellinen syy, mikset monet yritykset halua lähettää tekstaria asiasta jo ennen eräpäivää.

        Yritykset pitäisi pakottaa lailla siihen, että asiakkaalla on niin halutessaan aina oikeus maksaa etukäteen, siis ennen tuotteen/palvelun toimitusta, ja jos ei maksa, niin ei tule ylimääräisiä kuluja vaan tilaus peruuntuu.

        Kokonaan toinen asia on sitten esim. "tapaus Anttila", eli konkurssitilanteessa osa asiakkaista maksoi etukäteen, eikä saanut tilaamaansa tuotetta.

        Lainasäädäntöä pitäisi muuttaa myös siten, että kun tuote on maksettu, se on tilaajansa omaisuutta, vaikka se olisi vielä valmistajan / maahantuojan / myyjän varastossa, lisäksi myyjät pitäisi lailla velvoittaa huolehtimaan siitä, että myyjän (tai muun asiaan liittyvän yrityksen) hallussa oleva ostajalle kuuluva omaisuus tulee aina olla vakuutettu varkauden, tulipalo- tai vesivahingon tai muun vastaavan omaisuutta uhkaavan tapahtuman varalta. Vakuutusvelvollisuuden laiminlyönti pitisi olla rikoslaissa rangaistava teko, sillä jos laki ei määrää jostain sinänsä laittomasta teosta rangaistusta, niin yritykset usein toimivat ikään kuin ko. velvoitetta ei olisi olemassakaan.

        Et ymmärrä mitään, etkä tiedä mitään, mutta sinulla on kauhea tarve opettaa muita ja muuttaa maailmaa. Opettele kirjoittamaan asiaa ja lopeta sekoilu.


    • Anonyymi

      Laskut ylipäätänsä ovat TÖRKEÄ JULMA HYÖKKÄYS asiakasta kohtaan. Jatkossa en käytä enää puljuja, jotka lähettävät laskuja.

      • Anonyymi

        Ennakkomaksu on sinun ja aloittajan juttu.


    • Anonyymi

      Aikaisemmin oli sääntö, että ensimmäisestä huomautuksesta EI saa periä maksua. Miten lienee kuluttaja-asiamiehen linjaus nykyään?

      • Anonyymi

        En ole kuluttaja-asiamies. Eräpäivästä 14 päivää eteenpäin näyttää olevan jokin harmaa alue. Tuon jälkeen saa maksukehoituksen ja laskun jossa mainitaan viivästyskorosta. Korkoa ei ole kuitenkaan lisätty laskuun. Pitääkö korko laskea itse ja lisätä mukaan eräpäivästä alkaen, silloinkin kun maksaa esimerkiksi 10 päivää eräpäivän jälkeen palatessaan jostain muutaman viikon reissusta?


      • Anonyymi

        Ei ole kyse kuluttaja-asiamihen linjauksesta, vaan lakipykälästä.

        "Edellä 10 a §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta maksumuistutuksesta velalliselta saa vaatia perintäkuluja vain, jos saatavasta on vähintään 14 päivää ennen sen erääntymistä lähetetty velalliselle lasku tai muu erääntymisilmoitus ja erääntymisestä on ennen maksumuistutuksen lähettämistä kulunut vähintään 14 päivää. Jos saatava on sopimuksen mukaan maksettava tiettynä eräpäivänä ilman erillistä ilmoitusta, velalliselta saa vaatia perintäkuluja vain, jos eräpäivästä on ennen maksumuistutuksen lähettämistä kulunut vähintään 14 päivää."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990513#P10b


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuluttaja-asiamies. Eräpäivästä 14 päivää eteenpäin näyttää olevan jokin harmaa alue. Tuon jälkeen saa maksukehoituksen ja laskun jossa mainitaan viivästyskorosta. Korkoa ei ole kuitenkaan lisätty laskuun. Pitääkö korko laskea itse ja lisätä mukaan eräpäivästä alkaen, silloinkin kun maksaa esimerkiksi 10 päivää eräpäivän jälkeen palatessaan jostain muutaman viikon reissusta?

        Korko on pienessä laskussa absoluuttisesti ottaen lähes olematon, ja velkojan pitää se laskea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korko on pienessä laskussa absoluuttisesti ottaen lähes olematon, ja velkojan pitää se laskea.

        Aina summa ei ole ihan pieni. Kuinka velkoja sen koron laskee, kun ei tiedä koska velallinen maksaa? Mitä tapahtuu, jos piruuttaan hyökkäävästi käyttyvälle yritykselle tai perintäfirmalle maksaa pari senttiä liian vähän, vaikkapa siitä 5e sakosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina summa ei ole ihan pieni. Kuinka velkoja sen koron laskee, kun ei tiedä koska velallinen maksaa? Mitä tapahtuu, jos piruuttaan hyökkäävästi käyttyvälle yritykselle tai perintäfirmalle maksaa pari senttiä liian vähän, vaikkapa siitä 5e sakosta?

        Tuollaiset pirulaiset ovat kultakaivos perintäfirmoille. Sentti liian vähän tarkoitttaa heille usein yli 100 € lisätuloja. Jos panee oikein tosissaan hanttiin, joutuu maksamaan 10000 €. Ei mitään ylärajaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina summa ei ole ihan pieni. Kuinka velkoja sen koron laskee, kun ei tiedä koska velallinen maksaa? Mitä tapahtuu, jos piruuttaan hyökkäävästi käyttyvälle yritykselle tai perintäfirmalle maksaa pari senttiä liian vähän, vaikkapa siitä 5e sakosta?

        Korko on laskettu maksumuistutuksessa olevan uuden eräpäivän loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korko on laskettu maksumuistutuksessa olevan uuden eräpäivän loppuun.

        Esim. 50 euron myöhässä olevasta laskusta tehtii tulla kuukaudessa viivästyskorkoa vaivaiset 29 snt. Kaikki eivät edes laskuta viivästyskorkoa.


    • Anonyymi

      Keskustelut näyttävät päättyneen. On yhteenvedon aika. Mitä opimme?

      Laki ja sitä noudattavat käytännöt antavat laskujen maksajille melko pitkän jopa 24 vuorokauden aikavälin ilman lisäkuluja.

      Yrityksille ja palveluille, joiden toimintaan olet tyytyväinen, voit
      maksaa laskusi kiitokseksi jo heti, kun olet siitä tietoinen, mutta viimeistään eräpäivänä. Hyvä yritys ymmärtää asiakasta ja pyynnöstä oikaisee lisämaksut ja muut virheet, joiden syynä on tahaton inhimillinen erehdys, tiedonsaannin este tai muu pätevä syy.

      Epäasiallisesti tai joustamattomasti asiakkaisiin suhtautuville yrityksille
      voit maksaa laskusi vielä 14 vrk eräpäivän jälkeen (huomioi myös viikonloppusääntö). Varoitus: Ole tarkkana yhteenlaskutaitosi kanssa! Vaikka olit jo menettänyt luottamuksen yritykseen, sinulla on aina oikeus yrittää asioiden korjaamista tullessasi mielestäsi huonosti kohdelluksi. Asiakaspalvelu on olemassa sitä varten.

      Tarvittaessa maksupäivän muuttaminen onnistunee myös useimmista e-laskuista, aikaisemmaksi tai myöhemmäksi tilanteesi mukaan.

      • Anonyymi

        Aina yrityksiä vaaditaan olemaan hyviä, mutta ihminen voisi itsekin olla hyvä asiakas eikä vaatia vain muilta hyvyyttä.

        Esim. jos tulee muistutuslasku, maksaa heti laskun ja siirtyy sitten seuraavaan asiaan.

        Kauhea kaakatus pienestä asiasta.


    • Anonyymi

      Menee samaan asiaan kuin hoitajan vaihto miten päin pestään kysymys, kirjoittaa todella asiatonta tekstiä asikaille jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe