Lisäaine naftaan?

Hei! Kannattako lisätä tankkiin jotain ainetta nyt keväällä kun vene on ollut käyttämättä 6 kuukautta. Teen aina niin että ensimmäisen koeajon jälkeen vaihdan moottorin polttoainesuodatin.

28

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tankkiin kannattaa laittaa säilyvyyttä parantavia aineita ennen kuin pistää veneen seisomaan. Sen jälkeen vahinko on jo tapahtunut, jos on tapahtuakseen.

    • Anonyymi

      Nykytietämyksen mukaan dieselmoottorin pa-tankkiin ei pidä laittaa mitään lisäaineita.
      Eritysesti näihin uuden teknologian moottoreiden käyttämään polttoaineeseen valmistajat erikseen kieltävät lisäämästä mitään.
      Vanhat siis yli 30 vuotiaat moottorit tuskin välittävät lisukkeista mitään, mutta useimmat asiantuntijat eivät suosittele lisäaineiden käyttöä niihinkään.
      Jos pelkäät vanhaa dieselpolttoainetta tai haluat puhdistaa tankin, niin poista se ja vie öljylämmitystä käyttävälle kaverille tai kaupungin ongelmajäte keräykseen.
      Dieselöljy ei pilaannu pidemmänkään säilytyksen aikana, joten jos tankkisi on puhdas, eikä vettäkään ilmaannu, niin voit aivan turvallisesti käyttää vanhaa soppaa.
      Masaesbosta

      • Anonyymi

        Talven kannattaa säilyttää tankki mahdollisimman täynnä jotta ei kondensoidu vettä.


      • Hei!
        OK, kiitos, liikket myyvät sitä lisäainetta, jätetään sitten ostamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talven kannattaa säilyttää tankki mahdollisimman täynnä jotta ei kondensoidu vettä.

        Tankki mahdollisimman tyhjänä talven.


      • Anonyymi

        Nykytietämyksen mukaan polttoaineessa kannattaa käyttää Fuel Set lisäaineistusta. Miksipä muuten suurimmat kaivosyhtiöt sitä käyttäisivät?


    • Anonyymi

      Ongelmat dieselissä tuntuvat syntyvän vedestä ja diesel bakteerista. Veden saat pois hyvillä suodattimilla, tyhjentämällä niiden vedenerottimet ja tarkkailemalla veden kertymistä suodattimiin jatkuvasti.

      Bakteeri on hankalampi juttu mikäli kasvustoa on päässyt jo kehittymään. Bakteerien estämiseen ja tappamiseen niitä aineita löytyy, mutta jos tankissasi on jo bakteerikasvustoa, niin siihen ei auta kuin tankin puhdistaminen. Mikäli lisäät myrkkyä kasvustoa sisältävään tankkiin, niin se kuollut moska ei poistu sieltä kuin moottoriisi aiheuttaen käyntiongelmia. Kannattaa siis avata huoltoluukkku, tutkia polttoainetankin puhtaus ja tarvittaessa tyhjentää sekä puhdistaa koko tankki.

      Dieselbakteeria voit saada jakeluketjusta tietämättäsi kun tankkaa eri paikoissa. Siksi itse käytän myrkkyä ennaltaehkäisevästi tappamaan puhtaaseen tankkiini mahdollisesti kulkeutuva bakteeri silloin kun vene on vähänkin pidempään seisomassa. Siksi kannattaa ennakoivasti laittaa myös talvikaudelle ko. ainetta tankkiin mikäli veneessäsi on nykyaikainen polttoaineen laadulle herkkä yhteispaineruiskulla toimiva diesel.

    • Anonyymi

      Lisään keväällä vain propanolia. En tankkaa säiliötä täyteen syksyllä. Mitään bakteeriongelmaa ei ole ollut 16v aikana, varmaankin 90% käyttämästäni polttoaineesta on Nesteen dieseliä, jossa ei ole FAME'a.

      • Anonyymi

        Pikku virhe: jäänesto onkin alkoholia eikä propanolia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikku virhe: jäänesto onkin alkoholia eikä propanolia.

        Miksi lisäät jäänestoa kesäksi? Ei Suomen juhannuskelit nyt niin jäätäviä ole että vesi pitää sekoittaa dieseliin.

        Parempi kyllä olisi panostaa mekaaniseen vedeneroittimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lisäät jäänestoa kesäksi? Ei Suomen juhannuskelit nyt niin jäätäviä ole että vesi pitää sekoittaa dieseliin.

        Parempi kyllä olisi panostaa mekaaniseen vedeneroittimeen.

        Mahdollisen veden takia 5dl, linjassa on 2 suodatinta, toinen taitaa hälyyttää tai pysäyttää moottorin, jos sinne tulee vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahdollisen veden takia 5dl, linjassa on 2 suodatinta, toinen taitaa hälyyttää tai pysäyttää moottorin, jos sinne tulee vettä.

        "Mahdollisen veden takia 5dl, linjassa on 2 suodatinta, toinen taitaa hälyyttää tai pysäyttää moottorin, jos sinne tulee vettä."

        Mutta kun pistät jäänestoa niin ei ne vedet jää sinne erottimeen vaan ajat ne ruiskun läpi koneen palotilaan.

        Googlaappa miten tuo jäänestoaine toimii. Miksi sitä laitetaan talvisin autoihin. Saatat yllättyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikku virhe: jäänesto onkin alkoholia eikä propanolia.

        Olisiko parempi ettet levittäisi näitä täysin sopimattomia lisäainetarinoitasi tänne. Joku saattaa jopa tehdä perässä ja aiheuttaa tuhansien eurojen vahingon moottoriinsa.
        Kaikille vielä kerran, myös takapenkkiläisille.
        Vedet ja muut epäpuhtaudet poistetaan pesemällä tankki puhtaaksi ja vaihtamalla uudet suodattimet.
        Sen jälkeen pidetään huoli, ettei sinne tankkiin joudu mitään sopimatonta.
        MITÄÄN lisäaineita ei pidä laittaa eikä niitä tarvita. Punkt. Full stop. Piste ym.
        Tiisselimann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko parempi ettet levittäisi näitä täysin sopimattomia lisäainetarinoitasi tänne. Joku saattaa jopa tehdä perässä ja aiheuttaa tuhansien eurojen vahingon moottoriinsa.
        Kaikille vielä kerran, myös takapenkkiläisille.
        Vedet ja muut epäpuhtaudet poistetaan pesemällä tankki puhtaaksi ja vaihtamalla uudet suodattimet.
        Sen jälkeen pidetään huoli, ettei sinne tankkiin joudu mitään sopimatonta.
        MITÄÄN lisäaineita ei pidä laittaa eikä niitä tarvita. Punkt. Full stop. Piste ym.
        Tiisselimann

        Omat kokemukset polttoaineen aiheuttamista moottoriongelmista ovat kummasti motivoineet lisäaineistamiseen. Vanhan tekniikan dieselit eivät ole kovin herkkiä tälle ongelmalle mutta nämä uusimmat laitteet kylläkin.

        Ongelmana siis säilyy se, ettet sinä yksittäinen veneilijä pysty veneillessäsi valvomaan mitä tankatessasi tankkiin kulkeutuu. Mikäli veneilet laajalti Suomen rannikolla, Virossa ja Ruotsissa, niin tankkaat veneesi paikallisilla asemilla. Sinä et voi käytännössä huolehtia ettei tankkiisi kulkeudu ”mitään sopimatonta”.

        Suureen tankkiin jää reissun jälkeen seisomaan pitkäänkin polttoaineetta, jossa sitten muhii diesel bakteeria. Talvikaudella tuo liemi saa rauhassa kehittyä ja ongelma syntyy. Vain säännöllinen tankin puhdistaminen ja lisäaineistaminen polttoaineen suojaamiseksi tuohon auttavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omat kokemukset polttoaineen aiheuttamista moottoriongelmista ovat kummasti motivoineet lisäaineistamiseen. Vanhan tekniikan dieselit eivät ole kovin herkkiä tälle ongelmalle mutta nämä uusimmat laitteet kylläkin.

        Ongelmana siis säilyy se, ettet sinä yksittäinen veneilijä pysty veneillessäsi valvomaan mitä tankatessasi tankkiin kulkeutuu. Mikäli veneilet laajalti Suomen rannikolla, Virossa ja Ruotsissa, niin tankkaat veneesi paikallisilla asemilla. Sinä et voi käytännössä huolehtia ettei tankkiisi kulkeudu ”mitään sopimatonta”.

        Suureen tankkiin jää reissun jälkeen seisomaan pitkäänkin polttoaineetta, jossa sitten muhii diesel bakteeria. Talvikaudella tuo liemi saa rauhassa kehittyä ja ongelma syntyy. Vain säännöllinen tankin puhdistaminen ja lisäaineistaminen polttoaineen suojaamiseksi tuohon auttavat.

        Kyllä voi jos käyttää suppiloa josta vesi ja paska ei mene läpi

        https://www.jokikone.fi/fi/p/49283/metsa-piha-ja-puutarha/oljyt-ja-kemikaalit/racor-tankkaus-suppilo-13,2-l--min

        Tuosta löytyy vielä l/minuutti suurempi suppilo, alkuperäinen valmistaja mr funell.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi jos käyttää suppiloa josta vesi ja paska ei mene läpi

        https://www.jokikone.fi/fi/p/49283/metsa-piha-ja-puutarha/oljyt-ja-kemikaalit/racor-tankkaus-suppilo-13,2-l--min

        Tuosta löytyy vielä l/minuutti suurempi suppilo, alkuperäinen valmistaja mr funell.

        "13,2-l--min"

        Eli minun 1000 litran tankin täyttö kestää sihti-suppilolla lähes 1,5 tuntia....

        Kyllä tuo kondenssivesi bio-lpakteerii-levineen on ihan oikea ongelma. 4 x 250 litran säiliöt ja jokaisessa noin 30 mm uohotinputki. Kerää talven aikana ihan mukavasti vettä jos ovat vajaat. Tietysti jossain pienessä 50 litran tankissa tälläistä ei huomaa.

        Shellin tai ST1:n dieseliä kun pistää tankkiin (vahingossa), niin sitten on aivan pakko laittaa dieselbakteerin tappavaa ainetta. Se kuollut kasvusto sitten suodatetaan pois ja samalla vesi poistuu samassa prosessissa. Säiliöissä on tätä varten oma kiertopumppu ja suodatin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikku virhe: jäänesto onkin alkoholia eikä propanolia.

        Se on isopropanolia ja myös alkoholia käytetään myös desifektio nesteenä 70% liuoksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "13,2-l--min"

        Eli minun 1000 litran tankin täyttö kestää sihti-suppilolla lähes 1,5 tuntia....

        Kyllä tuo kondenssivesi bio-lpakteerii-levineen on ihan oikea ongelma. 4 x 250 litran säiliöt ja jokaisessa noin 30 mm uohotinputki. Kerää talven aikana ihan mukavasti vettä jos ovat vajaat. Tietysti jossain pienessä 50 litran tankissa tälläistä ei huomaa.

        Shellin tai ST1:n dieseliä kun pistää tankkiin (vahingossa), niin sitten on aivan pakko laittaa dieselbakteerin tappavaa ainetta. Se kuollut kasvusto sitten suodatetaan pois ja samalla vesi poistuu samassa prosessissa. Säiliöissä on tätä varten oma kiertopumppu ja suodatin.

        Koitappa lukea paremmin, mainitsin noita suppiloita löytyvän suurempia, itselläni tankkit 2,5 kuutiota.


    • Anonyymi

      Nyt tuli sen verran hajontaa, että aloittajan kannattaa ottaa yhteys moottorin edustajaan ennenkuin lähtee lisäaineita tankkiin kaatamaan.
      Minä kuitenkin uskon oman moottorini ohjekirjaan, jossa kielletään lisäämästä mitään muuta kuin puhdasta dieseliä tankkiin.
      Bakteerikasvuun ainoa oikea tapa on tankin huolellinen pesu ja hyvälaatuisen polttoaineen käyttö.
      Tankki kannattaa talveksi pitää aivan täynnä tai täysin tyhjänä.
      Sen verran vielä, että propanolin lisääminen ei missään tapauksessa ole mihinkään dieselmoottoriin sallittua.

      • Anonyymi

        Miksi tankki pitäisi olla tyhjä tai täysi? Täyden ymmärrän kondenssivesimyytin takia, mutta sekin siis on vain myytti, jolla ei ole venetankeissa mitään käytännön merkitystä.

        Ilmassa on mitättömän vähän vettä ja kondenssivettä voi kertyä havaittavasti vain ilman vaihtuessa tehokkaasti tankissa. Tehokas ilmanvaihto tankissa vaatii kaksi putkea ja läpivirtauksen. Silloin taas on aivan sama onko tankki tyhjä vai täysi. Tai paremminkin täysi on pahempi, koska se pysyy pitkään kylmänä yön tai kylmemmän jakson jälkeen mahdollistaen kondenssin.

        Itse olen jättänyt talveksi dieseliä tankkiin sen verran kuin siellä sattuu olemaan. Vedenerottimessa on kerran ollut vettä 15 kauden aikana. Silloin myräkän jäljiltä luultavimmin vettä pääsi tankin huohotusletkusta.

        Ei ole suodattimessa myöskään näkynyt merkkejä kasvustosta tai muusta epäpuhtaudesta. Tankkaa lähes pelkästään autoasemalta kantamalla. Joskus harvoin joutuu reissussa meriasemalta tankkaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tankki pitäisi olla tyhjä tai täysi? Täyden ymmärrän kondenssivesimyytin takia, mutta sekin siis on vain myytti, jolla ei ole venetankeissa mitään käytännön merkitystä.

        Ilmassa on mitättömän vähän vettä ja kondenssivettä voi kertyä havaittavasti vain ilman vaihtuessa tehokkaasti tankissa. Tehokas ilmanvaihto tankissa vaatii kaksi putkea ja läpivirtauksen. Silloin taas on aivan sama onko tankki tyhjä vai täysi. Tai paremminkin täysi on pahempi, koska se pysyy pitkään kylmänä yön tai kylmemmän jakson jälkeen mahdollistaen kondenssin.

        Itse olen jättänyt talveksi dieseliä tankkiin sen verran kuin siellä sattuu olemaan. Vedenerottimessa on kerran ollut vettä 15 kauden aikana. Silloin myräkän jäljiltä luultavimmin vettä pääsi tankin huohotusletkusta.

        Ei ole suodattimessa myöskään näkynyt merkkejä kasvustosta tai muusta epäpuhtaudesta. Tankkaa lähes pelkästään autoasemalta kantamalla. Joskus harvoin joutuu reissussa meriasemalta tankkaamaan.

        Ei tämä tyhjänä pitäminen ole mikään uusi keksintö. Jos tankin tyhjentää syksyllä ja jättää manusluukun auki, niin siellä ei synny kondenssia eikä bakteerit kasva.
        Nuo ohjeet on tarkoitettu niille, joilla on aikaa touhuta järjestelmänsä kanssa tai niille, jotka pelkäävät lähteä vesille, jos eivät tiedä tarkkaan mitä tankki sisältää.

        Itse en ole koskaan tyhjentänyt tankkiani talveksi, enkä myöskään yleensä tarkoituksella täytä sitä syksyllä talvea varten.
        Seuraan sakkakupin sisältöä ja ryhdyn toimiin kun havaitsen siellä merkkejä mustista haivenista.

        Mainittakoon että olen aloittanut työt kaivoksella 70- luvun alussa raskaiden maansiirtokoneiden parissa. Muutamia asioita on näistä dieselkoneista tarttunut haalariin kuluneiden vuosien varrelta.

        Ps. ei ole olemassa mitään ”kondenssimyyttiä”, vaan selviä tutkimuksia asian tiimoilta.
        Veneen sisällä suojassa ja kun sekin on yleensä pressun alla, niin kondenssiveden muodostuminen on lähes olematonta.
        Jokaisessa pa-järjestelmässä on oltava esisuodatin, joka kerää pienet vesimäärät ja muut epäpuhtaudet sisäänsä.
        Asia on toinen kun esim. työkone seisoo ulkona taivaan alla eikä sitä ole eristetty. Silloin voi talvikelissä nähdä ulkopuolelta polttoaineen tason kun tankin ulkopuolella on selvä huurrekerros.
        Silloin voi vain kuvitella minkä verran ne lämpötilan muutokset aiheuttavat kondenssia.
        Meilläkin oli koneita, joiden tankki veti 800 l ja sitä peltiä on paljaana useita neliöitä kun se on tyhjä.
        Siellä tankin pohjassa on useamman litran sumppu, johon törky ja vesi hakeutuvat. Puolen tuuman pallohanan kautta sitten lasketaan ne töhnät ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä tyhjänä pitäminen ole mikään uusi keksintö. Jos tankin tyhjentää syksyllä ja jättää manusluukun auki, niin siellä ei synny kondenssia eikä bakteerit kasva.
        Nuo ohjeet on tarkoitettu niille, joilla on aikaa touhuta järjestelmänsä kanssa tai niille, jotka pelkäävät lähteä vesille, jos eivät tiedä tarkkaan mitä tankki sisältää.

        Itse en ole koskaan tyhjentänyt tankkiani talveksi, enkä myöskään yleensä tarkoituksella täytä sitä syksyllä talvea varten.
        Seuraan sakkakupin sisältöä ja ryhdyn toimiin kun havaitsen siellä merkkejä mustista haivenista.

        Mainittakoon että olen aloittanut työt kaivoksella 70- luvun alussa raskaiden maansiirtokoneiden parissa. Muutamia asioita on näistä dieselkoneista tarttunut haalariin kuluneiden vuosien varrelta.

        Ps. ei ole olemassa mitään ”kondenssimyyttiä”, vaan selviä tutkimuksia asian tiimoilta.
        Veneen sisällä suojassa ja kun sekin on yleensä pressun alla, niin kondenssiveden muodostuminen on lähes olematonta.
        Jokaisessa pa-järjestelmässä on oltava esisuodatin, joka kerää pienet vesimäärät ja muut epäpuhtaudet sisäänsä.
        Asia on toinen kun esim. työkone seisoo ulkona taivaan alla eikä sitä ole eristetty. Silloin voi talvikelissä nähdä ulkopuolelta polttoaineen tason kun tankin ulkopuolella on selvä huurrekerros.
        Silloin voi vain kuvitella minkä verran ne lämpötilan muutokset aiheuttavat kondenssia.
        Meilläkin oli koneita, joiden tankki veti 800 l ja sitä peltiä on paljaana useita neliöitä kun se on tyhjä.
        Siellä tankin pohjassa on useamman litran sumppu, johon törky ja vesi hakeutuvat. Puolen tuuman pallohanan kautta sitten lasketaan ne töhnät ulos.

        On se kondenssi täysi myytti. Ei sitä voi syntyä, jollei tankissa kierrä kostea ilma. Miksi tankissa kiertäisi ilma? Yksi pieni ja veneessä yleensä pitkä huohotinletku. Ei sen kautta ilma vaihdu. Kuutiossa ilmaa on vettä muutama gramma talvella ja pitää olla usean asteen lämpötilaero, että siitä kondendoituisi edes yksi gramma.

        Tankissa ei vaihdu ilmaa kuutiokaupalla ja lämpötilaero on vain pienen osa talvesta sellainen, että tankissa on kylmempää. Ei tankkiin tule sellaisia määriä kondensivettä, että ne eivät liukenisi dieseliin. Jos tankkiin tulee vettä enemmän kuin ruokalusikallisia talvessa, kansiyhde vuotaa tms. sadevesi pääsee tankkiin.

        Kesällä on paljon otollisempi olosuhde kondensille. Lämpimässä ilmassa vettä voi olla vettä jopa 20 g kuutiossa ja vesillä ollessa tankki voi olla jatkuvasti ilmaa kylmempi. Silti sitä ei tapahdu niin paljoa, että vedenerottimeen tulisi vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kondenssi täysi myytti. Ei sitä voi syntyä, jollei tankissa kierrä kostea ilma. Miksi tankissa kiertäisi ilma? Yksi pieni ja veneessä yleensä pitkä huohotinletku. Ei sen kautta ilma vaihdu. Kuutiossa ilmaa on vettä muutama gramma talvella ja pitää olla usean asteen lämpötilaero, että siitä kondendoituisi edes yksi gramma.

        Tankissa ei vaihdu ilmaa kuutiokaupalla ja lämpötilaero on vain pienen osa talvesta sellainen, että tankissa on kylmempää. Ei tankkiin tule sellaisia määriä kondensivettä, että ne eivät liukenisi dieseliin. Jos tankkiin tulee vettä enemmän kuin ruokalusikallisia talvessa, kansiyhde vuotaa tms. sadevesi pääsee tankkiin.

        Kesällä on paljon otollisempi olosuhde kondensille. Lämpimässä ilmassa vettä voi olla vettä jopa 20 g kuutiossa ja vesillä ollessa tankki voi olla jatkuvasti ilmaa kylmempi. Silti sitä ei tapahdu niin paljoa, että vedenerottimeen tulisi vettä.

        Mietipä hetki tuota kostean ilman kiertämistä. Kun 600 hp moottori haukkaa täydessä kuormassa dieseliä tankista, niin mitä sen polttoaineen tilalle tulee?
        Sen tankin päällä on iso huohotin venttiili, josta ulkoilma virtaa sinne tankkiin. Tuo ilma on aivan samaa ilmaa mitä siellä työmaalla kulloinkin sattuu olemaan.
        Kovalla pakkasella se tosin kuivaa, mutta jos esim. puolet tankin sivuista on konetta vasten, joka lämmittää sitä tankkia melkoisesti on tilanne aivan jotain muuta.
        Normaali ulkoilman lämpötilojen muutoskin riittää aiheuttamaan tankin ”hikoilemista”.
        Erityisesti polttoainetankin vieressä oleva hydrauliöljysäiliö (350litraa) ja sen 60-80 ˚C , muuttaa sen polttoainetankin ilmaston aivan muuksi kuin, jos se seisoisi jossain katoksessa.
        Kyllä se kondenssiveden muodostuminen on aivan totista totta, eikä mikään myytti.
        Se on totta ettei veneessä olevaan suojassa olevaan tankkiin sitä paljoa tule, mutta silti sinne on rakennettu aina esisuodatusjärjestelmä, jonka tehtävä on katkaista veden eteneminen hienosuodattimeen.
        Kun tutustut laajemmin kondenssiveden tuomiin ongelmiin, niin ymmärrät ettei riitä että tietää minkä verran mikin määrä ilmaa sisältää vettä, vaan on aina tehtävä enemmän tai vähemmän tuon veden poistamiseksi kulloinkin kyseessä olevasta järjestelmästä.
        Kyseessä ei todellakaan ole mikään myytti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietipä hetki tuota kostean ilman kiertämistä. Kun 600 hp moottori haukkaa täydessä kuormassa dieseliä tankista, niin mitä sen polttoaineen tilalle tulee?
        Sen tankin päällä on iso huohotin venttiili, josta ulkoilma virtaa sinne tankkiin. Tuo ilma on aivan samaa ilmaa mitä siellä työmaalla kulloinkin sattuu olemaan.
        Kovalla pakkasella se tosin kuivaa, mutta jos esim. puolet tankin sivuista on konetta vasten, joka lämmittää sitä tankkia melkoisesti on tilanne aivan jotain muuta.
        Normaali ulkoilman lämpötilojen muutoskin riittää aiheuttamaan tankin ”hikoilemista”.
        Erityisesti polttoainetankin vieressä oleva hydrauliöljysäiliö (350litraa) ja sen 60-80 ˚C , muuttaa sen polttoainetankin ilmaston aivan muuksi kuin, jos se seisoisi jossain katoksessa.
        Kyllä se kondenssiveden muodostuminen on aivan totista totta, eikä mikään myytti.
        Se on totta ettei veneessä olevaan suojassa olevaan tankkiin sitä paljoa tule, mutta silti sinne on rakennettu aina esisuodatusjärjestelmä, jonka tehtävä on katkaista veden eteneminen hienosuodattimeen.
        Kun tutustut laajemmin kondenssiveden tuomiin ongelmiin, niin ymmärrät ettei riitä että tietää minkä verran mikin määrä ilmaa sisältää vettä, vaan on aina tehtävä enemmän tai vähemmän tuon veden poistamiseksi kulloinkin kyseessä olevasta järjestelmästä.
        Kyseessä ei todellakaan ole mikään myytti.

        Niin se moottori vetää jossain ajassa tankin tyhjäksi ja tilalle tulee ilmaa. Kuution tankkiin tulee ilman mukana talvella muutama gramma ja helteellä jopa 20 g vettä. Tuosta ilman vesihöyrystä sitten osa voi kondensoitua, toisaalta osa voi myös höyrystyä tankista ilmaan. Muutama gramma kuution tankissa ei vaikuta mitään, vaan dieselissä on muutenkin luokkaa 0,1 g/kg vettä. Kuutio dieseliä painaa 830 kg ja sen mukana tulee kymmeniä g vettä ja ainakaan muutama sata g ei tuossa aiheuta ongelmia vaan liukenee jäämättä tankkiin tai vedenerottimeen.

        Tankin ulkopuolelle kertyvä kondenssivesi on täysin eri juttu. Siinä tuuli vaihtaa tehokkaasti uutta lämpimää ja kosteaa ilmaa, jolloin voi kondensoitua paljon suurempia määriä kuin tankin sisällä, jossa ilma vaihtuu hyvin heikosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tankki pitäisi olla tyhjä tai täysi? Täyden ymmärrän kondenssivesimyytin takia, mutta sekin siis on vain myytti, jolla ei ole venetankeissa mitään käytännön merkitystä.

        Ilmassa on mitättömän vähän vettä ja kondenssivettä voi kertyä havaittavasti vain ilman vaihtuessa tehokkaasti tankissa. Tehokas ilmanvaihto tankissa vaatii kaksi putkea ja läpivirtauksen. Silloin taas on aivan sama onko tankki tyhjä vai täysi. Tai paremminkin täysi on pahempi, koska se pysyy pitkään kylmänä yön tai kylmemmän jakson jälkeen mahdollistaen kondenssin.

        Itse olen jättänyt talveksi dieseliä tankkiin sen verran kuin siellä sattuu olemaan. Vedenerottimessa on kerran ollut vettä 15 kauden aikana. Silloin myräkän jäljiltä luultavimmin vettä pääsi tankin huohotusletkusta.

        Ei ole suodattimessa myöskään näkynyt merkkejä kasvustosta tai muusta epäpuhtaudesta. Tankkaa lähes pelkästään autoasemalta kantamalla. Joskus harvoin joutuu reissussa meriasemalta tankkaamaan.

        "mutta sekin siis on vain myytti, jolla ei ole venetankeissa mitään käytännön merkitystä. "


        Ei ole myytti. Sulla on vain niin pieni vene ja pa-säiliöt ettet tuosta ongelmasta kärsi.

        BTW. Näin kylmänä kevätaikana kun veneen lämmitys on viikonloput päällä pe-su ja muulloin poissa, niin pilssiin kertyy ihan mukavasti kondenssivettä. Tätäkin on täällä väitetty myytiksi.

        Terveisin Mythbusters


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se moottori vetää jossain ajassa tankin tyhjäksi ja tilalle tulee ilmaa. Kuution tankkiin tulee ilman mukana talvella muutama gramma ja helteellä jopa 20 g vettä. Tuosta ilman vesihöyrystä sitten osa voi kondensoitua, toisaalta osa voi myös höyrystyä tankista ilmaan. Muutama gramma kuution tankissa ei vaikuta mitään, vaan dieselissä on muutenkin luokkaa 0,1 g/kg vettä. Kuutio dieseliä painaa 830 kg ja sen mukana tulee kymmeniä g vettä ja ainakaan muutama sata g ei tuossa aiheuta ongelmia vaan liukenee jäämättä tankkiin tai vedenerottimeen.

        Tankin ulkopuolelle kertyvä kondenssivesi on täysin eri juttu. Siinä tuuli vaihtaa tehokkaasti uutta lämpimää ja kosteaa ilmaa, jolloin voi kondensoitua paljon suurempia määriä kuin tankin sisällä, jossa ilma vaihtuu hyvin heikosti.

        Nyt näyttää siltä että olet jo luopunut tuosta kondenssimyytistä. Dieseltankin ilmatilanne on erilainen verrattuna bensatankin vastaavaan.
        Dieseltankissa ei ole samanlaiset kaasuolosuhteet verrattuna bensiintankkiin ja siksi dieseltankissa on otolliset olosuhteet kondenssille.
        Polttoainejärjestelmä on aina mitoitettava sen mukaan mikä on tankkitilavuus.
        Oikein rakennetussa järjestelmässä on riittävät suodattimet epäpuhtauksien erottamiseen.
        Vettä voi tankkiin päätyä myös huonolaatuisen polttoaineen mukana tai epäkuntoisesta kansiyhteestä.
        Jos veneeseen on tankattu FAME:a sisältävää biodieseliä, niin veden kanssa siitä tulee vakava ongelma, joka voi pahimmillaan johtaa moottorin sammumiseen ja siten vene voi joutua kivikkoon.
        Musta sotku jota tankista sitten löytyy on bakteerien sivutuotetta ja kun se merenkäynnissä lähtee liikkeelle, niin se tukkii suodattimet ja jumppa alkaa siitä.
        Tankki on sitten pestävä huolella ja se tilaa on seurattava jatkuvasti, ettei pöpöt pääse enää yllättämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "mutta sekin siis on vain myytti, jolla ei ole venetankeissa mitään käytännön merkitystä. "


        Ei ole myytti. Sulla on vain niin pieni vene ja pa-säiliöt ettet tuosta ongelmasta kärsi.

        BTW. Näin kylmänä kevätaikana kun veneen lämmitys on viikonloput päällä pe-su ja muulloin poissa, niin pilssiin kertyy ihan mukavasti kondenssivettä. Tätäkin on täällä väitetty myytiksi.

        Terveisin Mythbusters

        Ei tuo polttoainetankin kondenssiongelma, tai siis sen puute, riipu tankin koosta. Isommassa tankissa on tietysti enemmän ilmatilaa ja siten tulee enemmän kondenssia, mutta samaan aikaan siellä ihan yhtä paljon enemmän dieseliä, johon liueta.

        Veneen sisätilat ovat tuuletettuja eli niissä ilma vaihtuu ja siten voisi potentiaalisesti syntyä kondenssivettä paljonkin. Riippuu ilmanvaihdosta, runkorakenteen lämmöneristyksestä ja sisustuksesta. Omassa veneessä pilssi pysyy rutikuivana. Ainoa mistä vettä joskus tulee on märät tavarat, joita sisään tuodaan.


    • Kiitos kaikille, oli kiinnostavaa lukea. Hyvää kesää kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe