Uuteen tieliikennelakiin jo korjauspaketti?

Anonyymi

44

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo korjauspaketti hyväksyttiin muistaakseni 8.5. ja siinä on paljon muitakin muutoksia, tässähä keskityttiin vain pyöräilijöihin.

      • Anonyymi

        OK. Onko nämä muutokset jossain listattuna?



      • Anonyymi
        ich-bin kirjoitti:

        Tuoltahan nuo löytyvät:
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200360

        Ilmeisesti kakkia pyöräliiton blogissa listattuja ehdotuksia ei ole hyväksytty, kuten esim. 5 pykälän muutos, jossa "kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa" halutaan muotoon "kaikissa ennakoitavissa tilanteissa".

        En myöskään näe tuolla pyöräilijän suuntamerkin velvollisuutta koskevaa muutosta joka halutaan muotoon "Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan."


      • Anonyymi
        ich-bin kirjoitti:

        Tuoltahan nuo löytyvät:
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200360

        Ei ole kaikkia tuossakaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajantasainen linkki:
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Ajantasainen linkki ilmeisesti on mutta silti ei tuollakaan ole suuntamerkkiä koskevaa muutosta, joka ilmeisesti tuli ja jossa suuntavalaisimella annettavan merkin tulee kestää koko toimenpiteen ajan.


    • Anonyymi

      Onko kukaan tietoinen, miten uudessa tieliikenne laissa on huomioidu vähemmistöjen oikeuset ja ihmisoikeudet, nehän kaikessa tahtovat kaikessa ajaa ohi muiden lakien Maria Ohisalon mukaan.
      Suomessahan alkaa olla 90%:a huumeiden käyttäjiä ja alkoholisteja. Miten näiden oikeudet ovat sitten turvattu uudessa tieliikenne laissa. Eikö se ole myöskin niin,että enemmistö päättää, kuten hallituksessakin ja eduskunnassa.

      • Anonyymi

        2018 kerätyn aineiston mukaan huumeita ( kannabis ) jossain vaiheessa elämäänsä käyttäneitä henkilöitä on 24 prosenttia väestöstä. Stimulantteja ( esim. ekstasi ) käyttäneitä on n. 5 proaenttia. Alkoholisteja on Suomessa 400000. Eli väittämäsi 90 prosenttia on erittäin suuresti liioiteltu.


    • Anonyymi

      Tieliikennelakiin oli tulossa laaja korjauspaketti, jonka piti oikoa lakiin pujahtaneita virheitä ja epäloogisuuksia. Siitä on olemassa hallituksen esitys, jossa oli todella paljon asiaa.

      Korona tuli ja vei eduskunnan ja valiokuntien ajan. Tieliikennelaista tuli yksi mini-korjaussarja. Siihen oli mahdutettu tärkeät asiat, kuten kotihoidon pysäköinnin vaikeuksien helpottaminen ja HCT-ajoneuvojen salliminen edelleen. Kaikki muu korjauspaketista jäi odottamaan rauhallisempaa aikaa. Muistettakoon, että lakeja muutellaan joka viikko...

      • Anonyymi

        Jotakin muutakin on ilmeiesti tämän videon tietojen mukaan hyväksytty, kuin mitä "ich-bin" linkittämän linkin takaa löytyy.

        Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
        https://youtu.be/SttGw1D5pr8

        Vielä ei näy lakitekstissä muutoksia kuin esim. pyöräilijän suuntamerkkiä koskeva muutos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotakin muutakin on ilmeiesti tämän videon tietojen mukaan hyväksytty, kuin mitä "ich-bin" linkittämän linkin takaa löytyy.

        Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
        https://youtu.be/SttGw1D5pr8

        Vielä ei näy lakitekstissä muutoksia kuin esim. pyöräilijän suuntamerkkiä koskeva muutos.

        Ei ole hyväksytty paljon mitään. Kuten edellä jo kerroin, "korjauspaketista" karsittiin valtaosa pois ja sen tila pois jääneiden asioiden osalta on huomattavan epäselvä. EHKÄ eduskunta ottaa sen uudelleen käsittelyyn tämän viruskohun laantuessa, ehkä se pitää viedä uutena hallituksen esityksenä. Ehkä sitä ei ihan heti oteta ollenkaan käsittelyyn.

        Suuntamerkki on parhaita esimerkkejä lakiin jääneistä suunnitteluvirheistä. Lähdepä tien reunasta liikkeelle pyörällä niin, että näytät suuntamerkkiä kädellä etukäteen ja koko toimentpiteen ajan. Tuntuuko turvalliselta?


    • Anonyymi

      Harmi että muuttivat kärkikolmion takaisin vanhaan malliin, tuo joka oli alkuperäisessä versiossa oli parempi.

      • Toinen mikä ärsyttää on vilkulle annettu kaksoismerkitys. Nykylaissa vilkku on aika selkeä ilmaisin, tulevassa laissa se voi tarkoittaa useampaa eri asiaa...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Toinen mikä ärsyttää on vilkulle annettu kaksoismerkitys. Nykylaissa vilkku on aika selkeä ilmaisin, tulevassa laissa se voi tarkoittaa useampaa eri asiaa...

        Uudessa laissa suuntamerkin antaminen on selvästi paremmin vaadittu kuin nykyisessä.
        Nyt riittää kun antaa suuntamerkin hyvissä ajoin ENNEN AIOTTUA toimenpidettä.
        Nyt riittää kun vilkauttaa vilkkua sen kolme kertaa vaikkapa 50 metriä ennen risteystä oikealle käännyttäessä. Uudessa laissa ei enää aikomuksen ilmaiseminen riitä, vaan merkin tulee kestää toimenpiteen ajan, esimerkiksi koko kääntymisen ajan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa laissa suuntamerkin antaminen on selvästi paremmin vaadittu kuin nykyisessä.
        Nyt riittää kun antaa suuntamerkin hyvissä ajoin ENNEN AIOTTUA toimenpidettä.
        Nyt riittää kun vilkauttaa vilkkua sen kolme kertaa vaikkapa 50 metriä ennen risteystä oikealle käännyttäessä. Uudessa laissa ei enää aikomuksen ilmaiseminen riitä, vaan merkin tulee kestää toimenpiteen ajan, esimerkiksi koko kääntymisen ajan.

        Mutta nyt et tiedä mitä vilkuttaja on tekemässä. Onko opetaatio vasta tulossa vai joko sitä tehdään. Esim. kolmikaistaisella tiellä kaistanvaihto. Ennen oli selkeää, nyt ei voi tietää.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mutta nyt et tiedä mitä vilkuttaja on tekemässä. Onko opetaatio vasta tulossa vai joko sitä tehdään. Esim. kolmikaistaisella tiellä kaistanvaihto. Ennen oli selkeää, nyt ei voi tietää.

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta mielestäni niissä on aika lailla samat asiat listattu. Uudessa on lisäksi tuo "tulee kestää toimenpiteen ajan". Mikä on nyt sellainen asia jota ei voi tietää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta mielestäni niissä on aika lailla samat asiat listattu. Uudessa on lisäksi tuo "tulee kestää toimenpiteen ajan". Mikä on nyt sellainen asia jota ei voi tietää?

        Nyt eletään tätä päivää, ja nyt tarkoitetaan voimassa olevaa tieliikennelakia.
        Nyt et voi tietää onko kuljettaja tekemässä jotakin vai aikooko vai aikoiko hän tehdä jotakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta mielestäni niissä on aika lailla samat asiat listattu. Uudessa on lisäksi tuo "tulee kestää toimenpiteen ajan". Mikä on nyt sellainen asia jota ei voi tietää?

        Olet aloittamassa täysin hyödyttömän keskustelun siitä, onko innokkaan tahallaan väärin ymmärtävän jankkaajan tarkoituksella vääristetty tulkinta parempi kuin kaikkien muiden keskenään yhtenevä tulkinta. Keskustelun tarkoitus ei ole saavuttaa yhteisymmärrys, vaan jatkaa jankkaamista vaikka ensi vuoteen. Siitä vaan, jos siltä tuntuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi tyhmyyteni, mutta mielestäni niissä on aika lailla samat asiat listattu. Uudessa on lisäksi tuo "tulee kestää toimenpiteen ajan". Mikä on nyt sellainen asia jota ei voi tietää?

        Kolme kaistaa kulkee samaan suuntaan. Oikeanpuoleisimmalla kaistalla oleva laittaa vilkun päälle ja siirtyy keskimmäiselle kaistalle. Kun hän on lähes kokonaan keskikaistalla, on vilkku luonnollisesti vielä päällä vasemmalle (uuden lain mukaan).

        Onko hän siirtymässä vasemmanpuoleisimmalle kaistalle, vai onko tarkoitus jäädä keskikaistalle?

        Nykylain mukaan tilanne oli selkeä. Vilku pois ennen kuin kaistanvaihto on suoritettu loppuun. Ei ongelmia.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kolme kaistaa kulkee samaan suuntaan. Oikeanpuoleisimmalla kaistalla oleva laittaa vilkun päälle ja siirtyy keskimmäiselle kaistalle. Kun hän on lähes kokonaan keskikaistalla, on vilkku luonnollisesti vielä päällä vasemmalle (uuden lain mukaan).

        Onko hän siirtymässä vasemmanpuoleisimmalle kaistalle, vai onko tarkoitus jäädä keskikaistalle?

        Nykylain mukaan tilanne oli selkeä. Vilku pois ennen kuin kaistanvaihto on suoritettu loppuun. Ei ongelmia.

        Tuohan on positiivista että muut joutuvat olemaan enemmän varpaillaan, että jääkö siihen kaistalle vai tekeekö vielä toisen kaistanvaihdon sen ensimmäisen perään. Vilkku pitää tosin sammua siinä välissä ensimmäisen toimenpiteen valmistumisen merkiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan on positiivista että muut joutuvat olemaan enemmän varpaillaan, että jääkö siihen kaistalle vai tekeekö vielä toisen kaistanvaihdon sen ensimmäisen perään. Vilkku pitää tosin sammua siinä välissä ensimmäisen toimenpiteen valmistumisen merkiksi.

        Pitäisiköhän jatkossa pitää aina vilkkua päällä, jos se kerran on positiivista, että on epämääräisyyttä liikenteessä.

        Annatko muuten linkin siihen lakikohtaan, jossa käsketään sammuttamaan vilkku välissä? Ei ole tämä uusi vielä ihan yhtä hyvin hallussa kuin vanha.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Pitäisiköhän jatkossa pitää aina vilkkua päällä, jos se kerran on positiivista, että on epämääräisyyttä liikenteessä.

        Annatko muuten linkin siihen lakikohtaan, jossa käsketään sammuttamaan vilkku välissä? Ei ole tämä uusi vielä ihan yhtä hyvin hallussa kuin vanha.

        Onko muuten usean kaistan kaistanvaihto sallittua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko muuten usean kaistan kaistanvaihto sallittua?

        On. Olisi ajaminen muuten aika hankalaa, jos ei saisi vaihtaa kuin kerran kaistaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        On. Olisi ajaminen muuten aika hankalaa, jos ei saisi vaihtaa kuin kerran kaistaa.

        Ymmärrät ilmeiesti ihmisten kirjoitukset tahallasi väärin vain vittuillaksesi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrät ilmeiesti ihmisten kirjoitukset tahallasi väärin vain vittuillaksesi?

        Kyllä ja en.
        On paikkoja, joissa joutuu vaihtamaan useamman kaistan yli päästäkseen haluamaansa suuntaan. On olemassa suositus, että kaistoja vaihdettaisiin yksi kerrallaan ja pidettäisiin välissä pieni tauko, mutta ei se suoraan lakiin perustu.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kyllä ja en.
        On paikkoja, joissa joutuu vaihtamaan useamman kaistan yli päästäkseen haluamaansa suuntaan. On olemassa suositus, että kaistoja vaihdettaisiin yksi kerrallaan ja pidettäisiin välissä pieni tauko, mutta ei se suoraan lakiin perustu.

        Tuo suositus on se joka meille opetettiin autokoulussa aikanaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo suositus on se joka meille opetettiin autokoulussa aikanaan.

        Joo, autokouluissa opetellaan kaikenlaista, eikä kaikki siitä lakiinkaan perustu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrät ilmeiesti ihmisten kirjoitukset tahallasi väärin vain vittuillaksesi?

        Rotta on aina mahdollisuuksien mukaan halunnut ymmärtää asioita väärin. Tällöin hän pääsee viemään keskustelua ohi alkuperäisestä aiheesta. Näin alkaessaan puhumaan eri asiasta, hän pääsee näyttämään omasta mielestään muille ylivertaista älyään ja nokkeluuttaan. Myös viisastelu ja pilkun viilaaminen on Rotalle aina ollut tärkeää. Näin toimii tyypillinen narsisti.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kolme kaistaa kulkee samaan suuntaan. Oikeanpuoleisimmalla kaistalla oleva laittaa vilkun päälle ja siirtyy keskimmäiselle kaistalle. Kun hän on lähes kokonaan keskikaistalla, on vilkku luonnollisesti vielä päällä vasemmalle (uuden lain mukaan).

        Onko hän siirtymässä vasemmanpuoleisimmalle kaistalle, vai onko tarkoitus jäädä keskikaistalle?

        Nykylain mukaan tilanne oli selkeä. Vilku pois ennen kuin kaistanvaihto on suoritettu loppuun. Ei ongelmia.

        kannattaa painaa sitä vilkkua vähän niin vilkauttaa 3 kertaa ja voi tehdä kaistanvaihdon, sitä käytän tulevaisuudessakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        kannattaa painaa sitä vilkkua vähän niin vilkauttaa 3 kertaa ja voi tehdä kaistanvaihdon, sitä käytän tulevaisuudessakin.

        Toki näin, mutta se ei ole enää lain mukainen toiminta. Ongelma on siinä, että meidän on oletettava että muut saattavat noudattaa lakia, ei siinä ettemmekö itse osaisi sitä tarvittaessa oikoa paremmaksi.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Toki näin, mutta se ei ole enää lain mukainen toiminta. Ongelma on siinä, että meidän on oletettava että muut saattavat noudattaa lakia, ei siinä ettemmekö itse osaisi sitä tarvittaessa oikoa paremmaksi.

        Tiedän ruokkivani trollia, mutta nyt on jo sen tason häröilyviesti, että se on pakko palkita kirjoittaja osoittamalla, että se on huomattu 😁😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän ruokkivani trollia, mutta nyt on jo sen tason häröilyviesti, että se on pakko palkita kirjoittaja osoittamalla, että se on huomattu 😁😂

        Kyllä, kevät on niin pitkällä, että kaikki kukat alkavat taas kukkia.

        Kuningas on täällä, ja jankutus jatkuu. Aina joku tarttuu, kun ei tiedä ennenstään yrityksen toivottomuutta. Rotalla kuitenkin on omat säännöt. Lait vaihtuvat, asenteet eivät.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Toki näin, mutta se ei ole enää lain mukainen toiminta. Ongelma on siinä, että meidän on oletettava että muut saattavat noudattaa lakia, ei siinä ettemmekö itse osaisi sitä tarvittaessa oikoa paremmaksi.

        On se niin viihdyttävää seurata, mihin kuoppaan Rottis itsensä milloinkin linnoittautuu.

        On helppoa olla kun tietää ja osaa kaiken aina paremmin kuin esim. lain laatija. Jos Rotta tekee väärin, vika on säännöissä. Tyypillistä narsistin settiä. Samoin kuin se, ettei osaa luovuttaa, vaikka hävisi väittelyn lopullisesti viisi viestiä sitten.

        Jos aiheessa ei pärjää, vaihdetaan aihetta kesken keskustelun. Ja taas voi olla oikeassa omalla tavallaan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Toki näin, mutta se ei ole enää lain mukainen toiminta. Ongelma on siinä, että meidän on oletettava että muut saattavat noudattaa lakia, ei siinä ettemmekö itse osaisi sitä tarvittaessa oikoa paremmaksi.

        Siksi pitääkin liikenteessä olla entistä enemmän hereillä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lakia pitää lukea ja tulkita siten, miten sen on perusteluissa tarkoitettu luettavan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitoset näistä.

        - kooysi -


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Uudessa tieliikennelaissa annetaan epäsuorasti lupa pyöräillä myös jalkakäytävällä:
        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä
        jalkakäytävää tai pyörätietä;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa tieliikennelaissa annetaan epäsuorasti lupa pyöräillä myös jalkakäytävällä:
        Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä
        jalkakäytävää tai pyörätietä;

        Tuo on väistämissääntö. Ei siinä anneta sellaista mahdollisuutta, jos yhtään ymmärtää mitä tuossa lukee.

        Uuden tieliikennelain mukaan ei edelleenkään saa pyöräillä jalkakäytävällä, paitsi alle 12-vuotias tiettyjen ehtojen täyttyessä. Uudessa TTL lukee mm. näin: "Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle."


    • Anonyymi
      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7820
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2009
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe