Aloin tänään aikani kuluksi tutkailemaan kirjahyllyäni. Löysin sieltä saksalaisen Hannes Steinin kirjoittaman kirjan "Vihdoinkin eroon ajattelusta". Olen kai kirjan joskus ostanut, mutta ajattelemattomuuttani laittanut kirjahyllyyn. Aloin sitä nyt lueskelemaan. Kirjassa on luku "Valmiiden ajatusten sanakirja". Siellä viitataan ranskalaisen kirjailijan Gustave Flaubertin 1800-luvulla kirjoittamaan saman nimiseen kirjaan. Kirjaan on ikuistettu sen ajan ihmisten puhetottumuksia.
Esimerkiksi "Italialaiset. Kaikki muusikoita. Kaikki huijareita."
Pari Steinin omaa puhetottumusta:
Israelilaiset. Sortavat palestiinalaisia.
Palestiinalaiset. Israelilaiset sortavat heitä.
Kirjan innoittamana kehitin muutaman oman puhetottumuksen.
Liberaali. Tarkka ihminen, joka erottaa ihmisen kirkosta.
Fundamendalisti. Raamattu on ok.
Raamattu. Liian kiusallista ollakseen fiktiota.
Tiede. Ainoa totuus itsensä mielestä.
Filosofia. Huonoa tieteen mielestä.
Dualisti. Näkee kaiken kahtena.
Sukupuoli. Katoavaa kansanperinnettä.
Suvaitsevaisuus. Vieläkö pitää sietää?
Tasa-arvo. Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
Kristityt. Ajanlaskun alussa elänyt uskonnollinen ryhmä.
Jeesus. Nuori kapinallinen.
PS. Kirjan kirjoittajan milestä kristinusko ei ole suositeltavaa, koska sekin pakottaa ajattelemaan.
Valmiiden ajatusten sanakirja
2
88
Vastaukset
- Anonyymi
Niin, loistava kirja. Näitä kutsutaan asenteiksi. Ihmiset joilla ei ole tietoa, kokoavat maailmankuvansa asenteilla. Psykologisesti asenteita pidetään apuvälineenä havainnoin nopeuteen, mutta kyllä ne tänä päivänä ovat jo haittaamassa tiedon perille menoa kuin nopeuttamassa sen käsittelyä.
- Anonyymi
Kuolema muuttuu elämäksi , kun tarpeeksi viiraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1597307
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1506016- 1535337
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484757Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554088- 733312
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.623280Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m253122- 472497
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢182409