Heip!
Miten käytännössä tapahtuu, jos on velkaa ulosotossa ja omistat osakeyhtiön. Firmastahan ei voida kamoja ulosmitata, mutta ulosmitataanko osakepääoma tai koko firma? Myykö ulosotto firman? Kiitos asiallisista vastauksista!
Velka
Ulosotto ja osakeyhtiö???
3
1950
Vastaukset
- jalallinen
Osakkeet voidaan ulosmitata sinulta, riippuu tietenkin vähän siitäkin onko ne realisoitavissa, elikäs kiinnostaako se ulosottomiestä. Jos firma on pieni, velkainen ja riippuvainen sinun osaamisestasi, suhteista ym. henkilöösi liittyvästä vaara on pieni.
Jos taas näyttää siltä, että olet perustanut tai käytät yhtiötä suojellaksesi itseäsi ulosotolta (fima omistaa autosi, veneesi, kesämökkisi ym) saattaa (näin olen kuullut) ulosottomies ohittaa koko yhtiön ja käsitellä sitä kuin sen omaisuus olisi sinun henkilökotaista omaisuuttasi. Voit jonain aamuna huomata, että fiman pankkitili on tyhjennetty ja ulosottokuitit tulevat postitse.
Tuollainen em. tulkinta ei ole mahdollista, mikäli yrityksessä on muita todellisia omistajia, tai osapuolija jotka joutuisivat kärsimään.
Tarkista kuitenkin asia omalta lakimieheltäsi, mutta näin minä olen ainakin kuullut. - JJray
Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Olisi kyllä mukava kuulla lainoppineilta "virallinen" maalaisjärkinen määritelmä. Laki periaatteessa suojaa kyllä osakeyhtiötä, sen käyttöpääomaa, tuotantokalustoa, ym. toiminnassa tarpeellista melko pitkälle koska se on eri kuin sinä henkilönä. Jos yrityksellä muutama kymppitonni osakepääomaa, eikä realisointimahdollisuutta niin eipä ne sillä mitään tee. Mutta jos omistaa vaikkapa tuotantolaitoksen koko osakepääoman ja sen arvo on esim. 10 miljoonaa...
Erityistä varovaisuutta kuitenkin kannattaa jatkossa noudattaa. Erilaiset omistukset jotka eivät ole yritystoiminnassa tarpeellisia tai liian alhainen palkan/osingon nosto saattavat tuottaa ongelmia.- JJray
Lisäys: Ja noiden palkkojen ja osinkojen osalta olet itse ilmoitusvelvollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483