Onko köyhällä muuta elämää

Anonyymi

Kun jatkuva köyhyys? En usko että on. Köyhät on omissa luolissaan ja rikkaat omissa palatseissaan. Rikkailla on sosiaalista elämää, seurustelua omien kanssa, rakkautta mutta köyhän luolaan ei kukaan halua tulla joten ei ole rakkautta, ei seurustelua eikä sosiaalista elämää. Joskus voi olla että köyhä joutuu kelan luukulle sosialisoimaan nolosti häpeillen mutta muuten köyhät onkin omissa luolissaan.

209

5646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulojen perusteella minut on luokiteltu köyhäksi mutta mitäpäs tuon on väliä. Asun isossa vuokrayhtiössä ja työkyvyttömyyseläkkeellä ni hitto kun on helppoa. Vuokra kohtuullinen ja ei tarvi stressata asuntolainoista yms. Asumisen helppouden näkee siinä kun samassa rapussa asuu 92v henkilö. Omaisuudet mitä ne on.

      • Anonyymi

        Kai sä oot tekemisissä sen samanrapun 92v kanssa?
        Ettei sen tarvi elää ja kuolla Yksin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sä oot tekemisissä sen samanrapun 92v kanssa?
        Ettei sen tarvi elää ja kuolla Yksin?

        Ihmettelin joskus tuo henkilö usein matkalaukkujen kanssa ni selvis että teki itse leipiä ja pullaa sitten torille myymään ni 20vuotta tuota teki ja sano joskus ettei hirveesti rikastu.Kotihoito hänellä käy ja usein tyttärensä auto pihassa. Kyllä tuohonkin ikään mennessä kaikenlaista nähnyt ai niin aikoinaan ollut yrittäjä ja muuttanut kerrostaloon vuokralle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sä oot tekemisissä sen samanrapun 92v kanssa?
        Ettei sen tarvi elää ja kuolla Yksin?

        No en ole todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelin joskus tuo henkilö usein matkalaukkujen kanssa ni selvis että teki itse leipiä ja pullaa sitten torille myymään ni 20vuotta tuota teki ja sano joskus ettei hirveesti rikastu.Kotihoito hänellä käy ja usein tyttärensä auto pihassa. Kyllä tuohonkin ikään mennessä kaikenlaista nähnyt ai niin aikoinaan ollut yrittäjä ja muuttanut kerrostaloon vuokralle.

        Entäs pakolaiset, eräs proffa laski että 1 kappele "pakolaisia" tulee maksamaan valtiolle noin miljoona euroa. Itse yrittää hakea kaupungilta kämppää..... Ei toivokaan nim. Vantaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelin joskus tuo henkilö usein matkalaukkujen kanssa ni selvis että teki itse leipiä ja pullaa sitten torille myymään ni 20vuotta tuota teki ja sano joskus ettei hirveesti rikastu.Kotihoito hänellä käy ja usein tyttärensä auto pihassa. Kyllä tuohonkin ikään mennessä kaikenlaista nähnyt ai niin aikoinaan ollut yrittäjä ja muuttanut kerrostaloon vuokralle.

        Öö en tiedä mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en ole todellakaan.

        Tylsää


      • Anonyymi

        Helppo kunnes suthäädetään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppo kunnes suthäädetään

        Tai sitten menee työkyky ja kämppä pankille isolla tappiolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs pakolaiset, eräs proffa laski että 1 kappele "pakolaisia" tulee maksamaan valtiolle noin miljoona euroa. Itse yrittää hakea kaupungilta kämppää..... Ei toivokaan nim. Vantaa

        Hyvin pistetty. Tässä myös tarkemmin:
        https://lbry.tv/@DollarVigilante:b/Lies-Fear-and-Chaos:b

        Tämä varmaan selkeyttää miksi näin on tilanne? Selvästi ollaan luomassa ikävä tilanne etenkin lähitulevaisuutta ajatellen


      • Anonyymi

        MUTTA ONHAN SIUL PIÄ KUNNOSSA.AINA IMMEISET VALITTAA TURHISTA ASIISTA,JOS EI NÄLÄKEEN NIÄ JUST KUOLE MUT ONHASEN SENTÄÄ ILIMANEN HAUTAAS JA PIÄSEE SINNE KIRKKO MUALLE JA KIVEN ALLE.PUHUT OIKEETA ASIITA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelin joskus tuo henkilö usein matkalaukkujen kanssa ni selvis että teki itse leipiä ja pullaa sitten torille myymään ni 20vuotta tuota teki ja sano joskus ettei hirveesti rikastu.Kotihoito hänellä käy ja usein tyttärensä auto pihassa. Kyllä tuohonkin ikään mennessä kaikenlaista nähnyt ai niin aikoinaan ollut yrittäjä ja muuttanut kerrostaloon vuokralle.

        Kokookomus ei asu siellä joten ongelmaa ei ole mutta lämmin myötä tunto olkoon keskuudessanne toivoa ei ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en ole todellakaan.

        Niin, itsekin olen 5-kymppinen liikuntarajoitteinen jolla kotipalvelu ei enää koronan takia käy, kukaan ei käy eikä soita. Sitten kun kuukahdan niin menee varmaan taas viikkotolkulla aikaa ennen kuin naapurit alkaa ihmettelemään outoja hajuja....


      • Anonyymi

        Totta puhut, nurmikko leikataan täällä rivitalokaksiossa ajallaan ja siinä pienessä kukkapenkissä, siinä oven vieresssä, kasvatan sipulia ja salaattia. Onpahan aika kivaa istua Lidlin halpistuolilla, juoda halpaa olutta ja natustella sitä sipulinvartta. Ja ihmetellä naapureita... kuinka ihmeellistä...!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MUTTA ONHAN SIUL PIÄ KUNNOSSA.AINA IMMEISET VALITTAA TURHISTA ASIISTA,JOS EI NÄLÄKEEN NIÄ JUST KUOLE MUT ONHASEN SENTÄÄ ILIMANEN HAUTAAS JA PIÄSEE SINNE KIRKKO MUALLE JA KIVEN ALLE.PUHUT OIKEETA ASIITA.

        Just siskoni tuhkat sirottelin sinne ison pihlajan juurelle , sinne hän halusi. Lupia ei kyselty. Itse haluaisin tuhkani raketissa taivaalle, sen voi tehdä Pohjois- Thaimaassa , olispa loistava lähtö minulle. ystäville ja ei-niin-ystäville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta puhut, nurmikko leikataan täällä rivitalokaksiossa ajallaan ja siinä pienessä kukkapenkissä, siinä oven vieresssä, kasvatan sipulia ja salaattia. Onpahan aika kivaa istua Lidlin halpistuolilla, juoda halpaa olutta ja natustella sitä sipulinvartta. Ja ihmetellä naapureita... kuinka ihmeellistä...!

        Maksatkuitenkin kaikkien yritystukiloisten ja maataloustukiloisteten runsauden rikaan elämän ja ki t kuutat itse lidlin makkkaroila.

        Maatalous t ukiloiset ja yritystukiloiset ajaa meruilla ja niiden vct kin isompii kuin sun kontulan vuokra yksiö. Ilman autopaikkaa


    • Anonyymi

      Täyttä potaskaa taasen kirjoitat, sillä köyhyys tai rikkaus ei korreloi mitenkään sosiaalisia suhteita.
      Köyhällä voi olla hyvinkin vilkasta sosiaalista elämää ja voi olla hyvin ulospäin suuntautunut. Rahalla ei siinä ole mitään merkitystä!
      Rikkaat voivat olla hyvinkin eristäytyneitä ja yksinäisiä vailla sosiaalisia kontakteja.

      Nykyään köyhällä on mahdollista ylläpitää sosiaalisia suhteita netin kautta monella lailla ja se ei edes maksa erikseen. Paljon on harrastuksia, joissa köyhä voi tapailla toisia ihmisiä, kunhan nyt tästä koronasta päästään. Moneen harrastukseen ei rahaa juuri tarvita, varmaan jokaisella paikkakunnalla toimii shakkikerho, on seurakuntien ja työttömien toimintaa. Erilaiset yhdistykset kaipaavat aktiivisia toimijoita ja yhdistysten mukana pääsee matkustelemaan. Köyhällä on mahdollisuuksia vaikka kuinka vilkkaaseen sosiaaliseen elämään ja seurusteluun.

      • Anonyymi

        Itseasiassa ne korreloi ja vieläpä erittäin voimakkaasti.

        Yksinäisyyttä on ehdottomasti eniten köyhien keskuudessa.
        Ystävien määrä on köyhien keskuudessä huomattavasti alhaisempi kuin hyvätuloisten keskuudessa.
        Sosiaalisten kontaktien määrä on vain murto-osa siitä kun vertaa rikkaiden sosiaalisiin kontakteihin (sosiaaliset kontaktit ovat mm. kauppakäyntejä, lääkärikäyntejä, tilaisuuksia (mm. taidenäyttelyt, konsertit), kokemuksia , (mm. matkailu) jne.)

        Se että köyhällä voi olla, ei tarkoita sitä että köyhillä on. Yksittäistapaukset eivät merkitse kun puhutaan joukoista, köyhät, keskituloiset ja hyvätuloiset.

        Käytännössä köyhällä on mahdollisuuksia muiden köyhien kanssa vilkkaaseen sosiaaliseen elämään ja seurusteluun. Köyhän sosiaalinen piiri, eli siis se piiri missä köyhä liikkuu on keskimäärin vain noin kilometrin. Keskituloisilla sosiaalinen piiri on noin reilu kolme kilometriä ja rikkaammilla se on noin kymmenen kilometriä. Tämä piiri siis tarkoittaa sitä missä kaukana matkustellaan, missä tehdään ostokset, missä tapaillaan ihmisiä. Sen vuoksi nuo kilometrimäärät ovat noin pieniä, koska rikkaat eivät käy esimerkiksi lähikaupoissa tai lähipankissa, mutta heistäkään kaikki eivät käy jatkuvasti tuhansien kilometrien päässä.


      • Anonyymi

        =)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        =)

        Saa ainakin köyhä nukkua rauhassa ei varkaat ainakaan rahja vie kuin ei ole edes vaimoa että veisivät sen.


      • Anonyymi

        Se on juurikin noin. Itse kannattaa olla aktiivinen, ei jäädä itsesääliin ja tekemään luokkaeroja. Itse hyväksyn vähätuloisuuteni mutten kadehdi hyvätuloisia. Onnea meille kaikille elämässä.


      • Anonyymi

        Itse olen persaukinen ja on ystäviä mut sen olen huomannut et häihin ei tipu kutsuja. Aina on sen verran kutsulistaa jouduttu karsimaan. Olisikohan siitä syystä että eivät odota saavan tarpeeksi kalliita lahjoja. Olisi kiva joskus tehdä muutakin kun käydä hautajaisissa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa ne korreloi ja vieläpä erittäin voimakkaasti.

        Yksinäisyyttä on ehdottomasti eniten köyhien keskuudessa.
        Ystävien määrä on köyhien keskuudessä huomattavasti alhaisempi kuin hyvätuloisten keskuudessa.
        Sosiaalisten kontaktien määrä on vain murto-osa siitä kun vertaa rikkaiden sosiaalisiin kontakteihin (sosiaaliset kontaktit ovat mm. kauppakäyntejä, lääkärikäyntejä, tilaisuuksia (mm. taidenäyttelyt, konsertit), kokemuksia , (mm. matkailu) jne.)

        Se että köyhällä voi olla, ei tarkoita sitä että köyhillä on. Yksittäistapaukset eivät merkitse kun puhutaan joukoista, köyhät, keskituloiset ja hyvätuloiset.

        Käytännössä köyhällä on mahdollisuuksia muiden köyhien kanssa vilkkaaseen sosiaaliseen elämään ja seurusteluun. Köyhän sosiaalinen piiri, eli siis se piiri missä köyhä liikkuu on keskimäärin vain noin kilometrin. Keskituloisilla sosiaalinen piiri on noin reilu kolme kilometriä ja rikkaammilla se on noin kymmenen kilometriä. Tämä piiri siis tarkoittaa sitä missä kaukana matkustellaan, missä tehdään ostokset, missä tapaillaan ihmisiä. Sen vuoksi nuo kilometrimäärät ovat noin pieniä, koska rikkaat eivät käy esimerkiksi lähikaupoissa tai lähipankissa, mutta heistäkään kaikki eivät käy jatkuvasti tuhansien kilometrien päässä.

        Tämä pätee vain kaupungeissa. Täällä maalla lähin kauppa on n. kuuden kilometrin päässä. Itse käyn siinä joka on n. seitsemän kilometrin päässä ellei ole käyntiä lähimpään kaupunkiin joka sijaitsee n. kolmenkymmenen kilometrin päässä. Silti olen köyhä vaikka kuljen paljon kauempana mitä asteikkosi käsittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen persaukinen ja on ystäviä mut sen olen huomannut et häihin ei tipu kutsuja. Aina on sen verran kutsulistaa jouduttu karsimaan. Olisikohan siitä syystä että eivät odota saavan tarpeeksi kalliita lahjoja. Olisi kiva joskus tehdä muutakin kun käydä hautajaisissa..

        Häät on turhia. Yksikään tuttava ei kymmentä vuotta ole pysynyt naimisissa😂😂Mitä järkeä siis häitä viettää. En menisi vaikka kutsuttaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa ne korreloi ja vieläpä erittäin voimakkaasti.

        Yksinäisyyttä on ehdottomasti eniten köyhien keskuudessa.
        Ystävien määrä on köyhien keskuudessä huomattavasti alhaisempi kuin hyvätuloisten keskuudessa.
        Sosiaalisten kontaktien määrä on vain murto-osa siitä kun vertaa rikkaiden sosiaalisiin kontakteihin (sosiaaliset kontaktit ovat mm. kauppakäyntejä, lääkärikäyntejä, tilaisuuksia (mm. taidenäyttelyt, konsertit), kokemuksia , (mm. matkailu) jne.)

        Se että köyhällä voi olla, ei tarkoita sitä että köyhillä on. Yksittäistapaukset eivät merkitse kun puhutaan joukoista, köyhät, keskituloiset ja hyvätuloiset.

        Käytännössä köyhällä on mahdollisuuksia muiden köyhien kanssa vilkkaaseen sosiaaliseen elämään ja seurusteluun. Köyhän sosiaalinen piiri, eli siis se piiri missä köyhä liikkuu on keskimäärin vain noin kilometrin. Keskituloisilla sosiaalinen piiri on noin reilu kolme kilometriä ja rikkaammilla se on noin kymmenen kilometriä. Tämä piiri siis tarkoittaa sitä missä kaukana matkustellaan, missä tehdään ostokset, missä tapaillaan ihmisiä. Sen vuoksi nuo kilometrimäärät ovat noin pieniä, koska rikkaat eivät käy esimerkiksi lähikaupoissa tai lähipankissa, mutta heistäkään kaikki eivät käy jatkuvasti tuhansien kilometrien päässä.

        Hyvä analyysi kieltämättä. Olen köyhä ja tykkään tosin ajaa kauemmaksi Lidliin, koska diesel-maasto-pakuni vain tykkää ladata akkunsa ajossa, mikä onnistuu parhaiten yli kilometrin ajosuoritteilla. Näin ollen liikkumisessa vastaan ”rikasta” esimerkkisi mukaan. Toki ajan virkistysajoa omistusajoneuvoillani siihen lisäksi. Harrastusta riittää lisäksi kulkuneuvojen kunnostelussa, mikä on omiaan lisäämään sosiaalisia kontaktejani, sillä mikäpä paremmin pysäyttäisi miehen kuin naapuri (taas) korjaamassa autoaan/motoaan? Teatteria en tarvitse erikseen, sillä vuokratalojen naapurustoa seuratessa riittää traamaa omiksi tarpeiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häät on turhia. Yksikään tuttava ei kymmentä vuotta ole pysynyt naimisissa😂😂Mitä järkeä siis häitä viettää. En menisi vaikka kutsuttaisiin.

        Höpsistä , huomaa ettei joillain ole vaan natsannut rakkaudessa...
        Naimisissa olo on parasta elämässä rakastamansa ihmisen kanssa..
        Kokemusta on jo 35 vuotta pupuseni..
        Tsemppiä elämään ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä pätee vain kaupungeissa. Täällä maalla lähin kauppa on n. kuuden kilometrin päässä. Itse käyn siinä joka on n. seitsemän kilometrin päässä ellei ole käyntiä lähimpään kaupunkiin joka sijaitsee n. kolmenkymmenen kilometrin päässä. Silti olen köyhä vaikka kuljen paljon kauempana mitä asteikkosi käsittää.

        On tainnut jäädä koulutkin käymättä kun ei ole ymmärrystä sellaisesta käsitteestä kuin keskiarvo.

        Tuossa ei lueteltu sinun matkoja, vaan kaikkien suomalaisten (ja eurooppalaisten) keskimääräinen matka.

        Selitetään kun et sinä kuitenkaan tuosta tajua mitään.

        Jos on yksi ihminen, joka käy 10 kilometrin päässä kaupassa ja asuu jossain mehtänperseessä, ja sitten on 99 muuta joilla kauppa on käytännössä kerrostalon parkkipaikan reunassa 10 metrin päässä risuaidan takana, niin mikä on keskiarvo matkan pituus noiden joukossa?

        Tuota keskiarvoa ei kuitenkaan käytetä kun puhutaan tuon kaltaisista tilastoista joissa mietitään köyhien, keskituloistan ja rikkaiden touhuja, sillä luulen että tuossa on käytetty mediaania tai moodia, eli sitä suurinta joukkoa joiden etäisyydet ovat saman suuruisia.

        Eli sinunkin köyhyytesi on otettu huomioon ihan yhtä painavin perustein kuin muidenkin köyhien. Eli se ei päde kaupungeissa kuten ajattelet, vaan siitä voi päätellä että kaupungissa, missä on muutenkin enemmän ihmisiä, on myös suhteellisesti enemmän köyhiä kuin maalla missä ihmiset asuvat harvassa.


      • Anonyymi

        OK NÄIN SE ON,VOI VALITTA PÄIVÄT PITKÄT KAIKALLISTA ASIOISTA EIKÄ TAPAHTU MITÄÄN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa ne korreloi ja vieläpä erittäin voimakkaasti.

        Yksinäisyyttä on ehdottomasti eniten köyhien keskuudessa.
        Ystävien määrä on köyhien keskuudessä huomattavasti alhaisempi kuin hyvätuloisten keskuudessa.
        Sosiaalisten kontaktien määrä on vain murto-osa siitä kun vertaa rikkaiden sosiaalisiin kontakteihin (sosiaaliset kontaktit ovat mm. kauppakäyntejä, lääkärikäyntejä, tilaisuuksia (mm. taidenäyttelyt, konsertit), kokemuksia , (mm. matkailu) jne.)

        Se että köyhällä voi olla, ei tarkoita sitä että köyhillä on. Yksittäistapaukset eivät merkitse kun puhutaan joukoista, köyhät, keskituloiset ja hyvätuloiset.

        Käytännössä köyhällä on mahdollisuuksia muiden köyhien kanssa vilkkaaseen sosiaaliseen elämään ja seurusteluun. Köyhän sosiaalinen piiri, eli siis se piiri missä köyhä liikkuu on keskimäärin vain noin kilometrin. Keskituloisilla sosiaalinen piiri on noin reilu kolme kilometriä ja rikkaammilla se on noin kymmenen kilometriä. Tämä piiri siis tarkoittaa sitä missä kaukana matkustellaan, missä tehdään ostokset, missä tapaillaan ihmisiä. Sen vuoksi nuo kilometrimäärät ovat noin pieniä, koska rikkaat eivät käy esimerkiksi lähikaupoissa tai lähipankissa, mutta heistäkään kaikki eivät käy jatkuvasti tuhansien kilometrien päässä.

        Niin, olenko köyhä? Itse asun Inarin saaressa, saan eläkeläisen asumistukea ja takuueläkettä. Lähimmät ystävät käyn hakemassa Ivalon lentokentältä, ja se riittää
        Olenko köyhä; omasta mielestäni en ole-----. Jep, nämä lmaiset videopuhhelut... kaikkia nykyvehkeitä osaan käyttää. Mutta tämä tunne ,eipähän kukaan kutsumatta tule!


    • Anonyymi

      Riippuu itsestä kuinka sosiaalinen on eikä se raha vaikuta yhtään esim, kirpputoreilla käy nykyään paljon säädystä riippumattomia henkilöitä. Pukeutuminen vaikka ukkeillla niin ei paljon maksa vaikka valkoinen kauluspaita ja puuvillahousut.

      • Anonyymi

        En pidä itseäni mitenkään sosiaalisena tyyppinä. Se on suhteellista. Koko sukuni on niin viimeisen päälle suupaltteja.Pidän sitä normaalina. Samoin kuin vähemmän puheliaita tyyppejä.


      • Anonyymi

        Luuletko, että kirpputoreilla tutustuu uusiin ihmisiin? Tai lenkillä tai kuntosaleilla? Tai missä tahansa? Ei ainakaan jos olet yksinäinen 60 mummo tai pappa?

        Raha ratkaisee hyvin paljon, pääsetkö osallistumaan yhteiskunnan rientoihin, esim onko edes varaa mennä kansalaisopiston kursseille tai tanssimaan.

        Nm. kokemusta on.


    • Anonyymi

      Mikä on köyhän määrre?

      Lapsuuteni oli materialistisesti köyhä.
      Mutta sen kaikken rakkauden ansiosta
      Olen hyvilläni siitä että lapsuuteni oli
      rakkaudesta rikas.

      Nykyaikana rahallinen köyhyys ei ole samaa mitä
      se oli 60 luvulla.

      Sosiaalituet kaikkinensa huolehtivat siitä.

      • Anonyymi

        Yksi käytetyimpiä määritelmiä köyhyydelle on nettotulot alle 60 % väestön mediaanista.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Suomessa jokaisella on mahdollisuus koulutukseen ilmaiseksi. Mihin omat eväät riittävät, se on jokaisesta itsestä kiinni.

      • Anonyymi

        Ei se opiskelu nyt ihan ilmaista ollut (paitsi peruskoulu) ja ne opintolainatkin meni osin materiaalihankintoihin, osin ravintolan kassaan niin kuin muillakin opiskelijoilla.
        Ikävä niitä oli maksella sitten takaisin työstä saaduilla ansioilla.
        Kun ei yksi ammattitutkinto vetänyt, niin piti hankkia toinen ja aikaahan se vei ja opintolainat sen kun lisääntyivät. Mutta periksi ei pidä antaa. Ja saihan ne sitten lopulta maksettua.
        Aiheuttaa se köyhyyttä ja asunnon hankintaan joutuu lähtemään ikäisiinsä nähden jonkinlaiselta takamatkalta samoin kun perheen perustamiseen, mutta senkin saa kirittyä kiinni kun elää kurinalaisesti. Kun pitää ne hankinnat kohtuullisina, niin tilava asuntokin on maksettuna 16 vuoden aikana ja kun täytti 50 niin oli velaton ihminen.
        Kyllä siinä ohella voi harrastaa sitä sosiaalistakin elämään ihan riittämiin.


      • Anonyymi

        Ei ole itsestään kiinni.

        Joskus se on rahasta kiinni, kaikilla ei ole varaa opiskella sitä mitä haluaa.

        Kaikilla ei ole lukulahjoja ja taitoa opiskella esim lääkäriksi tai juristiksi... se vaatii enempi älliä ja rahaa.

        Jos et ole ylippilas et pääse ihan minne haluaisi..
        On myös paikkoja joihin on tuhansia hakijoita ja vain muutama pääsee sisään.

        Ei kaikki ole itsestään kiinni.

        Itse olisi juuri halunnut lakimieheksi, tai rakennus tai sisustus arkkitehdiksi, mutta en päässyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole itsestään kiinni.

        Joskus se on rahasta kiinni, kaikilla ei ole varaa opiskella sitä mitä haluaa.

        Kaikilla ei ole lukulahjoja ja taitoa opiskella esim lääkäriksi tai juristiksi... se vaatii enempi älliä ja rahaa.

        Jos et ole ylippilas et pääse ihan minne haluaisi..
        On myös paikkoja joihin on tuhansia hakijoita ja vain muutama pääsee sisään.

        Ei kaikki ole itsestään kiinni.

        Itse olisi juuri halunnut lakimieheksi, tai rakennus tai sisustus arkkitehdiksi, mutta en päässyt.

        "Jos et ole ylippilas et pääse ihan minne haluaisi.." Tuo nyt on taas puppua, että pitää olla muka ylioppilas, että pääsee minne haluaisi.
        On niitä muitakin opintopolkuja, että pääsee opiskelemaan. Minä ja sisareni ei menty aikoinaan lukioon, vaan hankittiin ammatillisesta oppilaitoksesta pätevyydet, millä pääsi yliopistoon. Sisareni opiskeli myös yliopistossa ilman ylioppilastodistusta tai lukiota suorittamatta.
        Kaveri on diplomi-insinööri ilman luokiota ja ei ole ylioppilas, piti vaan opiskella ensin insinööriksi ja siitä sitten jatkoi diplomi-insinööriksi.
        Nyt vanhoilla päivilläni olen alkanut harkitsemaan lukion suorittamasta ja kirjoittamista ylioppilaaksi ihan vain huvikseni.

        Suomessa on tosi helppoa opiskella köyhänkin, koska opiskelu on käytännössä ilmaista erilaisten tukien vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos et ole ylippilas et pääse ihan minne haluaisi.." Tuo nyt on taas puppua, että pitää olla muka ylioppilas, että pääsee minne haluaisi.
        On niitä muitakin opintopolkuja, että pääsee opiskelemaan. Minä ja sisareni ei menty aikoinaan lukioon, vaan hankittiin ammatillisesta oppilaitoksesta pätevyydet, millä pääsi yliopistoon. Sisareni opiskeli myös yliopistossa ilman ylioppilastodistusta tai lukiota suorittamatta.
        Kaveri on diplomi-insinööri ilman luokiota ja ei ole ylioppilas, piti vaan opiskella ensin insinööriksi ja siitä sitten jatkoi diplomi-insinööriksi.
        Nyt vanhoilla päivilläni olen alkanut harkitsemaan lukion suorittamasta ja kirjoittamista ylioppilaaksi ihan vain huvikseni.

        Suomessa on tosi helppoa opiskella köyhänkin, koska opiskelu on käytännössä ilmaista erilaisten tukien vuoksi.

        Minäkään en oo käyny kun 8 vuotta koulua huonolla menstyksellä, mutta olen huippu yritysjohtaja, tyhjästä luonu ison imperiumin ymprilleni, ja työllistän satoja alaisia.
        Mitään en osaa mut aliset osaa, määä vaan mopotmotan.

        Osikoa nosta ja lomailen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos et ole ylippilas et pääse ihan minne haluaisi.." Tuo nyt on taas puppua, että pitää olla muka ylioppilas, että pääsee minne haluaisi.
        On niitä muitakin opintopolkuja, että pääsee opiskelemaan. Minä ja sisareni ei menty aikoinaan lukioon, vaan hankittiin ammatillisesta oppilaitoksesta pätevyydet, millä pääsi yliopistoon. Sisareni opiskeli myös yliopistossa ilman ylioppilastodistusta tai lukiota suorittamatta.
        Kaveri on diplomi-insinööri ilman luokiota ja ei ole ylioppilas, piti vaan opiskella ensin insinööriksi ja siitä sitten jatkoi diplomi-insinööriksi.
        Nyt vanhoilla päivilläni olen alkanut harkitsemaan lukion suorittamasta ja kirjoittamista ylioppilaaksi ihan vain huvikseni.

        Suomessa on tosi helppoa opiskella köyhänkin, koska opiskelu on käytännössä ilmaista erilaisten tukien vuoksi.

        Mää kysyin kerra työkkärissä, että haluisin lakimieheksi ja opiskella yhdisvalloissa, kun on hyvä englannin osaaminen mulla, mutta ei rahaa eikä korkeaa koulutusta. Niin ei suositellut, siihen olisi tarvinnut yo todistus ja rahaa. Kelan tuet ei siihen riitä. Joten ei se ollut helppoa. Lainaa olisi pitänyt ottaa ja siihen en lähde, koska olin köyhä.

        Olen nyt van pelkkä toimistotyöläinen joka tekee myös sihteerin tehtäviä.

        Oispa ollut sinun laisesi neuvoja saatavilla, niin olisin varmasti osannut toimia oikein että olisin ilmaiseksi päässyt yhdysvaltoihin opiskelemaan.

        Voitko neuvoa nyt kun lastenlapsista on tulossa nuoria opiskelijoita, miten he voisivat saavuttaa toiveensa ilmaiseksi ja opiskella sitä mitä haluaa. Ei heilläkään ole sitä rahaa käytettävissä. Osalla on suuria ammattihaaveita, joten laitatko tähän vähän ojeita miten voisi toimia, että saisi ilmaiset opiskelut ja ylläpidot ulkomailla. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en oo käyny kun 8 vuotta koulua huonolla menstyksellä, mutta olen huippu yritysjohtaja, tyhjästä luonu ison imperiumin ymprilleni, ja työllistän satoja alaisia.
        Mitään en osaa mut aliset osaa, määä vaan mopotmotan.

        Osikoa nosta ja lomailen

        Nuin. Lukihäiriön kans pärjää johtajana😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuin. Lukihäiriön kans pärjää johtajana😂

        Kyllä pärjää. Ei johtaminen tarvitse täydellistä ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mää kysyin kerra työkkärissä, että haluisin lakimieheksi ja opiskella yhdisvalloissa, kun on hyvä englannin osaaminen mulla, mutta ei rahaa eikä korkeaa koulutusta. Niin ei suositellut, siihen olisi tarvinnut yo todistus ja rahaa. Kelan tuet ei siihen riitä. Joten ei se ollut helppoa. Lainaa olisi pitänyt ottaa ja siihen en lähde, koska olin köyhä.

        Olen nyt van pelkkä toimistotyöläinen joka tekee myös sihteerin tehtäviä.

        Oispa ollut sinun laisesi neuvoja saatavilla, niin olisin varmasti osannut toimia oikein että olisin ilmaiseksi päässyt yhdysvaltoihin opiskelemaan.

        Voitko neuvoa nyt kun lastenlapsista on tulossa nuoria opiskelijoita, miten he voisivat saavuttaa toiveensa ilmaiseksi ja opiskella sitä mitä haluaa. Ei heilläkään ole sitä rahaa käytettävissä. Osalla on suuria ammattihaaveita, joten laitatko tähän vähän ojeita miten voisi toimia, että saisi ilmaiset opiskelut ja ylläpidot ulkomailla. Kiitos.

        "en halunnut ottaa opintolainaa" no siinä on syy sun kouluttamattomuudelles ;D ei tässä muillakaan kauheesti vaihtoehtoja ole ollut. 20 000€ lainaa ja kaikki mennyt vuokriin ja elämiseen. Minkäs teet. Jos haluat tienata joskus enemmän paremman tutkinnon myötä, se laina on pakko ottaa. Muualla euroopassa ei ole tukijärjestelmää ollenkaan, vaan opiskelijat ottavat lainaa 50 000€. Turhaa kitinää tuollainen ja tekosyiden keksimistä


      • Anonyymi

        Omat eväät tarjoillaan myös lapsuudessa. Se ei ole kaikilla ihan helppoa. Negatiiviset lapsuuden kokemukset voivat ohjailla aikalailla ihmistä niinkuin myrskytuuli höyhentä. Mutta joo, ihmisistä voi olla vaikka miksi jos taustat on helvetin hyvässä kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole itsestään kiinni.

        Joskus se on rahasta kiinni, kaikilla ei ole varaa opiskella sitä mitä haluaa.

        Kaikilla ei ole lukulahjoja ja taitoa opiskella esim lääkäriksi tai juristiksi... se vaatii enempi älliä ja rahaa.

        Jos et ole ylippilas et pääse ihan minne haluaisi..
        On myös paikkoja joihin on tuhansia hakijoita ja vain muutama pääsee sisään.

        Ei kaikki ole itsestään kiinni.

        Itse olisi juuri halunnut lakimieheksi, tai rakennus tai sisustus arkkitehdiksi, mutta en päässyt.

        Olet oikeassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos et ole ylippilas et pääse ihan minne haluaisi.." Tuo nyt on taas puppua, että pitää olla muka ylioppilas, että pääsee minne haluaisi.
        On niitä muitakin opintopolkuja, että pääsee opiskelemaan. Minä ja sisareni ei menty aikoinaan lukioon, vaan hankittiin ammatillisesta oppilaitoksesta pätevyydet, millä pääsi yliopistoon. Sisareni opiskeli myös yliopistossa ilman ylioppilastodistusta tai lukiota suorittamatta.
        Kaveri on diplomi-insinööri ilman luokiota ja ei ole ylioppilas, piti vaan opiskella ensin insinööriksi ja siitä sitten jatkoi diplomi-insinööriksi.
        Nyt vanhoilla päivilläni olen alkanut harkitsemaan lukion suorittamasta ja kirjoittamista ylioppilaaksi ihan vain huvikseni.

        Suomessa on tosi helppoa opiskella köyhänkin, koska opiskelu on käytännössä ilmaista erilaisten tukien vuoksi.

        Ihan vain huvikseen opiskelu maksaa kyllä yhteiskunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en oo käyny kun 8 vuotta koulua huonolla menstyksellä, mutta olen huippu yritysjohtaja, tyhjästä luonu ison imperiumin ymprilleni, ja työllistän satoja alaisia.
        Mitään en osaa mut aliset osaa, määä vaan mopotmotan.

        Osikoa nosta ja lomailen

        Ja tuon jälkeen huikkasin täältä peräkammarista äitimuorille, että onkos se soppa jo valmista. ,


    • Anonyymi

      Olen pienituloinen,hieman introvertti. Muutama ystävä on ja heidän seura on piristävää🌞Olen tyytyväinen elämääni.

    • Anonyymi

      En tiedä ovatko köyhiä mutta eivät kuitenkaan pikkukaupunkimme äveriäimpiäkään jotka istuvat uutterasti keskustan pubissa imien olutta ja savukkeita.
      ainakin heillä on hyvin vilkas sosiaalinen elämä!

      Me olemme vaimoni kanssa todella köyhiä. Olemme toistuvasti 1 -3 kuukauden jaksija ilman vähäisintäkään sosiaalista elämää. Olemme vain kahdestaan ja olemme niin köyhiä, ettemme arvaa lähestyä kaupunkimme Suomiseuran jäsenistöäkään!
      Köyhemmäksi ei siis voi tulla!

      • Anonyymi

        Tuo on sitä korvienväliköyhyyttä pahimmillaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on sitä korvienväliköyhyyttä pahimmillaan.

        Rikkailla on usein vammaisia lapsia


    • Anonyymi

      Käyhä ei saa naista joten ei ole sosiaalista elämää.

      • Anonyymi

        Minulla on köyhä mies. Olemme hyvässä kunnossa,koska emme syö hirveästi,mutta treenaamme. Halvallakin voi syödä proteiinipitoista ruokaa ja hedelmiä. Kalsiumia saa muustakin kuin lehmänmaidosta. Joskus saamme extratuloa voittaessamme fitness kisoja,muuten olemme aika pienituloisia.


    • Anonyymi

      Liikunnalla pidän pään kasassa. Oikeastaan luojan lykky,ettei ole varaa autoon😀

      • Anonyymi

        Liikun lähinnä autoa huoltaessani ja olen tosi tyytyväinen kehittyvään osaamiseeni 👌🏿👍. Aika on rahaa ja sitä riittää kunnes se loppuu ja sillä sitten ei enää ole mitään merkitystä. Köyhyys on ilomme! Rikkauttakin on kokeiltu ja siinä on toki puolensa kuten kuvitteellinen kaikkivoipaisuuden kokemus kun voi ostaa asioita - kunnes tulee ostokrapula.

        Suurinta köyhyyttä on elää ilman uskoa Jeesukseen, kuolemasta nyt puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikun lähinnä autoa huoltaessani ja olen tosi tyytyväinen kehittyvään osaamiseeni 👌🏿👍. Aika on rahaa ja sitä riittää kunnes se loppuu ja sillä sitten ei enää ole mitään merkitystä. Köyhyys on ilomme! Rikkauttakin on kokeiltu ja siinä on toki puolensa kuten kuvitteellinen kaikkivoipaisuuden kokemus kun voi ostaa asioita - kunnes tulee ostokrapula.

        Suurinta köyhyyttä on elää ilman uskoa Jeesukseen, kuolemasta nyt puhumattakaan.

        Suurinta köyhyyttä on korvata todellisuus joillakin Jeesus-kuvitelmilla.


      • Anonyymi

        "Liikunnalla pidän pään kasassa. Oikeastaan luojan lykky,ettei ole varaa autoon😀"
        Mtn niin,eihän ne sulje toisiaan pois,mulla on auto mutta usein pyöräilen duuniin ja takas,kuukaudessa tulee n 600 km kun harrastan muutenkin MTB hommia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurinta köyhyyttä on korvata todellisuus joillakin Jeesus-kuvitelmilla.

        Valkeus loistaa pimeydessä, mutta pimeys ei sitä käsittänyt.


    • Anonyymi

      Nykyään netissä hoituu kelan luukulla käynti tai puhelimessa. Täällä päin ei kelan toimistoa näy. Että se siitä. Kukaan ei tiedä saanko mistä rahaa.

    • Omakotitalo keskellä korpea, mikäs tässä katiskoja viritellessä ja korppeja hämmästellessä 👍☀️ 500€ kk veronmaksajien rahaa tilille 👍

      • Anonyymi

        Ole hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole hyvä.

        Eipä kestä.


    • Anonyymi

      Me ollaan 6 henkinen perhe ja jouduin työttömäksi irtisanomisen vuoksi.. minä nyt kotona ja mies töissä,ei tämä helppoa ole,laskut saadaan nipin napin maksettua,koko ajan saa laskea mitä syödään,ja syödäänkö itse kunhan vain lapset saavat ruokaa..
      Kesäloma alkoi,eikä ole yksinkertaisesti varaa tehdä mitään mikä maksaa,saatika uusien kouluvaatteiden osto on vain haave muiden joukossa..
      Joku kirjoitti että apua talousongelmiin saa soskusta,tahtoisin tietää että miten?
      Otin yhteyttä sosiaalitoimistoon,eikä sieltä mitään saatu,kotimaanapuun myös otimme yhteyttä,eikä sieltäkään,koska paikkakuntamme ei kuulu heidän avustus piiriin,spr ei auta kuin materiaalisesti kun sieltä kysyttiin,toimeentulotuki päätös kielteinen,syynä omistusasunto kun koko lyhennystä ei oteta huomioon,sähköstäkin vain osa,puhelin laskusta osa,talon kiinteänetti piti sulkea ja jakaa puhelimella koska ei vain ole rahaa maksaa..lainan ja laskujen jälkeen jäi 320e kesäkuuksi elämiseen ja pienimmäinen on vaipoissa ja korvikkeella..
      Se tunne kun joudut koko ajan sanomaan lapsille ei,nyt ei taaskaan ole varaa särkee sydämeni..juhannuksesta tulee synkkä,tässä talossa ei voida mitään herkkuja ostella..
      Silti olen kiitollinen terveydestä ja lapsista,toivon että saan pian töitä ja tämä helpottaa..❤❤

      • Anonyymi

        Otin yhteyttä diakoniaan heti kun työttömäksi jäin,saimme kaksi ruoka avustuskorttia tammikuussa ja helmikuussa,sen jälkeen emme ole saaneet,se on kuntamme maksimi määrä ilman tiimin kokoontumista,tiimi kokoontunut kahdesti ja päätös ollut molemmilla kerroilla kielteinen.. tämä on ollut nöyryyttävää,häpeä ja pahamieli ovat sanoin kuvaamattomia..pahamieli lasten puolesta..
        Vanhempana tahtoo heille vain parasta,tahtoisin joskus laittaa heille jotain uutta ❤


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otin yhteyttä diakoniaan heti kun työttömäksi jäin,saimme kaksi ruoka avustuskorttia tammikuussa ja helmikuussa,sen jälkeen emme ole saaneet,se on kuntamme maksimi määrä ilman tiimin kokoontumista,tiimi kokoontunut kahdesti ja päätös ollut molemmilla kerroilla kielteinen.. tämä on ollut nöyryyttävää,häpeä ja pahamieli ovat sanoin kuvaamattomia..pahamieli lasten puolesta..
        Vanhempana tahtoo heille vain parasta,tahtoisin joskus laittaa heille jotain uutta ❤

        Ja kyllä tämä huono rahatilanne ja lasten surku vaikuttavat minun sosiaaliseen elämääni,ei huvita lähteä pyöräretkelle ja ajaa jäätelökioskien ohi kun tietää että lapset jäätelöt pyytävät ja taas joutuisi sanomaan ei.. leikkipuistossa sentään käydään,sielläkin iloisia lapsia pillimehujen ja keksien kera,meillä mukana ehkä ne omista marjoista tehdyt mehupullot..
        Että kyllä se köyhyys vaikuttaa sosiaaliseen elämään,yhtenä päivänä olimme ruokakaupassa jossa tyttäreni pysähtyi tuijottamaan toista tyttöä ja sanoi hänelle että sinulla on sievät vaatteet,äiti voidaanko mullekki ostaa tuommoset sitten kun sinulla on rahaa.. tunne oli kamala,itku kurkussa hoidin ostokset ja lähdimme,tyttäreni kysyi miksi itken,vastasin vain että äiti rakastaa sinua niin paljon.. en voinut säästyä ihmisten katseilta mitä sain jotka asian kuulivat..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kyllä tämä huono rahatilanne ja lasten surku vaikuttavat minun sosiaaliseen elämääni,ei huvita lähteä pyöräretkelle ja ajaa jäätelökioskien ohi kun tietää että lapset jäätelöt pyytävät ja taas joutuisi sanomaan ei.. leikkipuistossa sentään käydään,sielläkin iloisia lapsia pillimehujen ja keksien kera,meillä mukana ehkä ne omista marjoista tehdyt mehupullot..
        Että kyllä se köyhyys vaikuttaa sosiaaliseen elämään,yhtenä päivänä olimme ruokakaupassa jossa tyttäreni pysähtyi tuijottamaan toista tyttöä ja sanoi hänelle että sinulla on sievät vaatteet,äiti voidaanko mullekki ostaa tuommoset sitten kun sinulla on rahaa.. tunne oli kamala,itku kurkussa hoidin ostokset ja lähdimme,tyttäreni kysyi miksi itken,vastasin vain että äiti rakastaa sinua niin paljon.. en voinut säästyä ihmisten katseilta mitä sain jotka asian kuulivat..

        Kyllähän nyt omista marjoista tehty mehu peittoaa jonkun synteettisen pillimehun. Ja jos keksejä haluaa lapsilleen syöttää niin olisikohan se halvin keksipaketti kaupassa euron verran. Vaihtoehtoisesti voi leipoa itse, joka on mielestäni lapsille paljon parempi esimerkki kuin rahalla maksaminen. Älä opeta lapsillesi että raha tuo onnellisuutta, ja että ilman sitä ollaan lannistuneita ja itketään kaupoissa.

        Mitä toimeentulotukeen tulee, niin tilanteenne ei voi olla kertomasi kaltainen. Sinun täytyy nyt vain vaatia lisäselvitystä asiassa, taistella lastesi puolesta. Täydentävää toimeentulotukea voi hakea kunnalta, ja se tullaan lapsiperheelle myöntämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän nyt omista marjoista tehty mehu peittoaa jonkun synteettisen pillimehun. Ja jos keksejä haluaa lapsilleen syöttää niin olisikohan se halvin keksipaketti kaupassa euron verran. Vaihtoehtoisesti voi leipoa itse, joka on mielestäni lapsille paljon parempi esimerkki kuin rahalla maksaminen. Älä opeta lapsillesi että raha tuo onnellisuutta, ja että ilman sitä ollaan lannistuneita ja itketään kaupoissa.

        Mitä toimeentulotukeen tulee, niin tilanteenne ei voi olla kertomasi kaltainen. Sinun täytyy nyt vain vaatia lisäselvitystä asiassa, taistella lastesi puolesta. Täydentävää toimeentulotukea voi hakea kunnalta, ja se tullaan lapsiperheelle myöntämään.

        Olen opettanutkin lapset siihen.. tarkoitin vain että olisi ihanaa laittaa joskus jotain uutta heille,he tietävät että olemme köyhiä js varaa ei ole.. välillä tuntuu että he tietävät liiankin paljon lapsiksi,ei lapsen kuulu miettiä liikaa raha asioita..
        En tarkoittanut kommentillani mitään pahaa tai antaa väärää kuvaa..
        Vaikka olenkin köyhä niin rakkautta ja läheisyyttä meidän perheessä riittää ❤❤


      • Anonyymi

        Vaikka itse asun vuokralla, mielestäni toimeentulotuessa pitäisi ottaa eri tavalla omistusasunto huomioon.

        Käytännössä omistusasujat, jotka päätyvät siihen tilanteeseen ettei rahaa ole, joutuisivat myymään asuntonsa ja muuttamaan vuokralle.

        Mutta omistusasunnon myyminen ei tapahdu kuukauden sisällä ja tämä on se ongelma. Laki ei huomioi tuota siirtymäaikaa.

        Toisaalta, omistusasunto on omaisuutta, joka pitää realisoida, ennenkuin tukia voi saada. Näin siksi ettei pääse syntymään tilannetta jossa oikeasti omaisuutta omaava henkilö vielä kuppaa yhteiskunnan tukia. Mutta tilannetta pitäisi käsitellä yksittäistapauksina, sillä sekään ei ole kenellekään hyvä eikä reilu tilanne että omistusasujat laittavat asuntonsa myyntiin, ja sitten sitä vastaan muuttavat vuokralle, kun vuokralaisia (eli "asunnottomia") on kuitenkin huomattavasti enemmän asunnon perässä.


      • Anonyymi

        On aikoja että joutuu menemään tosi tiukalla japriorisoimaan oikeastaan kaiken mihin liittyy kustannuksia. Voimia teille.


      • Anonyymi

        Onko kunnallinen pk sitten niin edullinen, että rahaa jää verojen ja matkojen jälkeen juurikaan enempää? Ja elämä auvoisempaa??? Sitten tietenkin jos olet erittäin hyväpalkkainen keskituloinen työhön pääsysi jälkeen. No Suomessahan ei rikastu työtä tekemällä, ei vaikka miten olisi 3n lapsen vanhemmat työssä, ellei tosiaan pääse korkeimmille palleille, mitä monikaan ei pääse tekemällä tekemään. Oli lahjoja tai ei. Ikävä kyllä, mutta voimia jaksamiseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka itse asun vuokralla, mielestäni toimeentulotuessa pitäisi ottaa eri tavalla omistusasunto huomioon.

        Käytännössä omistusasujat, jotka päätyvät siihen tilanteeseen ettei rahaa ole, joutuisivat myymään asuntonsa ja muuttamaan vuokralle.

        Mutta omistusasunnon myyminen ei tapahdu kuukauden sisällä ja tämä on se ongelma. Laki ei huomioi tuota siirtymäaikaa.

        Toisaalta, omistusasunto on omaisuutta, joka pitää realisoida, ennenkuin tukia voi saada. Näin siksi ettei pääse syntymään tilannetta jossa oikeasti omaisuutta omaava henkilö vielä kuppaa yhteiskunnan tukia. Mutta tilannetta pitäisi käsitellä yksittäistapauksina, sillä sekään ei ole kenellekään hyvä eikä reilu tilanne että omistusasujat laittavat asuntonsa myyntiin, ja sitten sitä vastaan muuttavat vuokralle, kun vuokralaisia (eli "asunnottomia") on kuitenkin huomattavasti enemmän asunnon perässä.

        vai että omistusasunto pitäisi myydä jne....? Kyllä vuokralla asuja taas tietää. Vaan ei tiedä sitä erästä motiivia omistusasumiseen, että paitsi omistaa luukkunsa on asumisen kulut alemmat (yhtiövastike!). Kuinka muuten sijoitusasunnot tuottaisivat voittoa? Tästä johtuen yhteiskunnan on halvempi maksaa työttömälle vastikkeita kuin vuokria. Tässä vaaditaan jotain taas samaa kohtelua ja enpä ole kuullutkaan että omistusluukku pitäisi myydä (ja ryypätä rahat, jottei näkyisi tililläkö) jotta sossusta saisi rahaa. Kyllä saa juoda ja rällätä vaikkapa sata- parisataa tuhatta nopeasti ja taivasalla ja kenties sen jälkeen pääsisi sisään kaupungin vuokraluukkuun työvoimareserviin. Haloo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vai että omistusasunto pitäisi myydä jne....? Kyllä vuokralla asuja taas tietää. Vaan ei tiedä sitä erästä motiivia omistusasumiseen, että paitsi omistaa luukkunsa on asumisen kulut alemmat (yhtiövastike!). Kuinka muuten sijoitusasunnot tuottaisivat voittoa? Tästä johtuen yhteiskunnan on halvempi maksaa työttömälle vastikkeita kuin vuokria. Tässä vaaditaan jotain taas samaa kohtelua ja enpä ole kuullutkaan että omistusluukku pitäisi myydä (ja ryypätä rahat, jottei näkyisi tililläkö) jotta sossusta saisi rahaa. Kyllä saa juoda ja rällätä vaikkapa sata- parisataa tuhatta nopeasti ja taivasalla ja kenties sen jälkeen pääsisi sisään kaupungin vuokraluukkuun työvoimareserviin. Haloo?

        Faktahan on ettei lainanlyhennystä katsota menoksi toimeentulotuessa, vastike katsotaan. Tämä on aika visainen kysymys. Onko oikein, että yhteiskunta maksaa sinun ottamaa lainaasi pois, siis kartuttaa omaisuuttasi, toisaalta hävitäänkö sama raha siinä että pakotetaan ihminen asumaan vuokralle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vai että omistusasunto pitäisi myydä jne....? Kyllä vuokralla asuja taas tietää. Vaan ei tiedä sitä erästä motiivia omistusasumiseen, että paitsi omistaa luukkunsa on asumisen kulut alemmat (yhtiövastike!). Kuinka muuten sijoitusasunnot tuottaisivat voittoa? Tästä johtuen yhteiskunnan on halvempi maksaa työttömälle vastikkeita kuin vuokria. Tässä vaaditaan jotain taas samaa kohtelua ja enpä ole kuullutkaan että omistusluukku pitäisi myydä (ja ryypätä rahat, jottei näkyisi tililläkö) jotta sossusta saisi rahaa. Kyllä saa juoda ja rällätä vaikkapa sata- parisataa tuhatta nopeasti ja taivasalla ja kenties sen jälkeen pääsisi sisään kaupungin vuokraluukkuun työvoimareserviin. Haloo?

        Sinulla on lukemisen ymmärtämisessä selkeästi pahoja ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktahan on ettei lainanlyhennystä katsota menoksi toimeentulotuessa, vastike katsotaan. Tämä on aika visainen kysymys. Onko oikein, että yhteiskunta maksaa sinun ottamaa lainaasi pois, siis kartuttaa omaisuuttasi, toisaalta hävitäänkö sama raha siinä että pakotetaan ihminen asumaan vuokralle.

        Toisen lainaa ei saa maksaa. Ikinä. Jos otat lainan, maksat sen omalla työlläsi. Tapahtui mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kyllä tämä huono rahatilanne ja lasten surku vaikuttavat minun sosiaaliseen elämääni,ei huvita lähteä pyöräretkelle ja ajaa jäätelökioskien ohi kun tietää että lapset jäätelöt pyytävät ja taas joutuisi sanomaan ei.. leikkipuistossa sentään käydään,sielläkin iloisia lapsia pillimehujen ja keksien kera,meillä mukana ehkä ne omista marjoista tehdyt mehupullot..
        Että kyllä se köyhyys vaikuttaa sosiaaliseen elämään,yhtenä päivänä olimme ruokakaupassa jossa tyttäreni pysähtyi tuijottamaan toista tyttöä ja sanoi hänelle että sinulla on sievät vaatteet,äiti voidaanko mullekki ostaa tuommoset sitten kun sinulla on rahaa.. tunne oli kamala,itku kurkussa hoidin ostokset ja lähdimme,tyttäreni kysyi miksi itken,vastasin vain että äiti rakastaa sinua niin paljon.. en voinut säästyä ihmisten katseilta mitä sain jotka asian kuulivat..

        Tuo viimeinen lause kertoi siitä miten rikasta tuo rakkautesi heitä kohtaan on?

        Aikoinaan kun he lähtevät maailmalle he tulevat aina muistamaan Äitinsä sanat.
        Se jos mikään on rikkautta ja tulee kantamaan lapsiasi monessa.
        Sekä tulee jatkumaan kauttasi sukupolvelta toiselle.

        Nykyään on nämä mediaihanteet joita tuputetaan joka paikasta.
        Itseäni ärsyttää enten tämä prisman mainos "kaikkea on ja Rahani riittä"

        https://blogs.univaasa.fi/halltutk/2019/12/19/kaikkea-on-ja-rahani-riittaa/

        Itse olen 60 luvulla syntynyt ja olimme köyhiä ja tiesin 6v sen että
        kun menin Leski Äitini kanssa kauppaan en koskaan sanonut : "Äiti haluaisin tollasen..."?
        Koska tiesin että ei meillä ollut rahaa.
        Kun päästiin kotiin Äiti laitto perunat kiehumaan ja kiipesin Äitin syliin
        "voi että siinä oli hyvä olla" <3
        Saman Äitini perimän olen jakanut lapselleni ja hänen lapsilleen.
        Siis kuka on se rikas?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otin yhteyttä diakoniaan heti kun työttömäksi jäin,saimme kaksi ruoka avustuskorttia tammikuussa ja helmikuussa,sen jälkeen emme ole saaneet,se on kuntamme maksimi määrä ilman tiimin kokoontumista,tiimi kokoontunut kahdesti ja päätös ollut molemmilla kerroilla kielteinen.. tämä on ollut nöyryyttävää,häpeä ja pahamieli ovat sanoin kuvaamattomia..pahamieli lasten puolesta..
        Vanhempana tahtoo heille vain parasta,tahtoisin joskus laittaa heille jotain uutta ❤

        Anna suukko, hali tai kehu, sillä ne eivät kulu tai katoa, vaan jatkavat lapsilta niiden lapsille! Ostojutut on suhteellisia ja katoavia iloja. Kaikkea hyvää ja runsasta siunausta sinulle ja perheellesi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän nyt omista marjoista tehty mehu peittoaa jonkun synteettisen pillimehun. Ja jos keksejä haluaa lapsilleen syöttää niin olisikohan se halvin keksipaketti kaupassa euron verran. Vaihtoehtoisesti voi leipoa itse, joka on mielestäni lapsille paljon parempi esimerkki kuin rahalla maksaminen. Älä opeta lapsillesi että raha tuo onnellisuutta, ja että ilman sitä ollaan lannistuneita ja itketään kaupoissa.

        Mitä toimeentulotukeen tulee, niin tilanteenne ei voi olla kertomasi kaltainen. Sinun täytyy nyt vain vaatia lisäselvitystä asiassa, taistella lastesi puolesta. Täydentävää toimeentulotukea voi hakea kunnalta, ja se tullaan lapsiperheelle myöntämään.

        Synteettinen pilli on mehussa mukana, muuten kaupan mehu on ihan samaa kuraa kuin omista marjoista jauhettu. Höpöti 😂 noiden luomusäätäjien juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vai että omistusasunto pitäisi myydä jne....? Kyllä vuokralla asuja taas tietää. Vaan ei tiedä sitä erästä motiivia omistusasumiseen, että paitsi omistaa luukkunsa on asumisen kulut alemmat (yhtiövastike!). Kuinka muuten sijoitusasunnot tuottaisivat voittoa? Tästä johtuen yhteiskunnan on halvempi maksaa työttömälle vastikkeita kuin vuokria. Tässä vaaditaan jotain taas samaa kohtelua ja enpä ole kuullutkaan että omistusluukku pitäisi myydä (ja ryypätä rahat, jottei näkyisi tililläkö) jotta sossusta saisi rahaa. Kyllä saa juoda ja rällätä vaikkapa sata- parisataa tuhatta nopeasti ja taivasalla ja kenties sen jälkeen pääsisi sisään kaupungin vuokraluukkuun työvoimareserviin. Haloo?

        En tiedä omistusasumisesta muuta kuin osaketta ei saa uurnaan mukaan ja kela hoitaa suurimman osan vuokrasta. Rahaa jää omistusautoiluun mukavasti ja metsätiet ovat tulleet tutuiksi kesä talvet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on lukemisen ymmärtämisessä selkeästi pahoja ongelmia.

        Sinulta käy tuo trollaus hyvin. Onpa kiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta käy tuo trollaus hyvin. Onpa kiva.

        Ja mikähän kommentissani oli trollausta?

        Ellet ymmärrä selkää suomenkieltä, niin se on voi voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otin yhteyttä diakoniaan heti kun työttömäksi jäin,saimme kaksi ruoka avustuskorttia tammikuussa ja helmikuussa,sen jälkeen emme ole saaneet,se on kuntamme maksimi määrä ilman tiimin kokoontumista,tiimi kokoontunut kahdesti ja päätös ollut molemmilla kerroilla kielteinen.. tämä on ollut nöyryyttävää,häpeä ja pahamieli ovat sanoin kuvaamattomia..pahamieli lasten puolesta..
        Vanhempana tahtoo heille vain parasta,tahtoisin joskus laittaa heille jotain uutta ❤

        Nämä on juuri niitä asioita johon Juhana vastaa se piristää ja virkistää Petteri orpo jakovaraa ei ole ja presidenttikin tokaisi rahaa ei tehdä tyhjästä kansa ei(hyvä osaiset halua maksaa veroja) joten kaverille ei jätetä t. K. Löppönen kannattaisko käyttää ääni oikeuttaan?? Jos et se on ääni kokoomukselle ja tiukalle finanssi politiikalle! Mieti sitä hyvää kesän jatkoa uimarannat ja kirjastot ovat vielä ilmaisia museot maksaa jo maltaita joten tyydytään osaamme!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vai että omistusasunto pitäisi myydä jne....? Kyllä vuokralla asuja taas tietää. Vaan ei tiedä sitä erästä motiivia omistusasumiseen, että paitsi omistaa luukkunsa on asumisen kulut alemmat (yhtiövastike!). Kuinka muuten sijoitusasunnot tuottaisivat voittoa? Tästä johtuen yhteiskunnan on halvempi maksaa työttömälle vastikkeita kuin vuokria. Tässä vaaditaan jotain taas samaa kohtelua ja enpä ole kuullutkaan että omistusluukku pitäisi myydä (ja ryypätä rahat, jottei näkyisi tililläkö) jotta sossusta saisi rahaa. Kyllä saa juoda ja rällätä vaikkapa sata- parisataa tuhatta nopeasti ja taivasalla ja kenties sen jälkeen pääsisi sisään kaupungin vuokraluukkuun työvoimareserviin. Haloo?

        Toimeentulotukea saa hoitovastikkeeseen sekä mahdollisen rahoitusvastikkeen ja pankkilainan korkoihin. Tukea ei tietenkään saa pääomalyhennyksiin, niihin pitää fyrkat ihan omasta takaa.

        Vuokra-asuminen on pääomakulut huomioituna halvempaa kuin omistusasuminen esimerkiksi Helsingissä, omaa omaisuutta ei vuokralla kerry, mutta kuukauden asumiskulut halvemmat.


      • Anonyymi

        Toivottavasti talousahdinkosi helpottaa. Muistan kun lapsena sanottiin huonoista vaatteista, sen takia olen aina ollut tarkka siisteistä pukeista.


    • Anonyymi

      Olen vapaaehtoisesti köyhä ja nautin elämästäni. Puolisollani on samanlainen tilanne. Meillä on sekä kaupungin vuokra-asunto että mökki lähellä kaupunkia, jossa asumme keväästä syksyyn, välillä toki käymme kaupungissa ystäviä ja läheisiä moikkaamassa ja asioita hoitamassa. Silloin tällöin teemme keikkatöitä.
      Kai minullakin olisi ollut mahdollisuus ihan hyvään toimeentuloon, mutta opiskeluaikana väsyin ylisuorittamiseen ja yliopistomaailman elitismiin. Kävin läpi masennuskauden jonka aikana päätin ettei titteli tai palkkapussi voi määrittää minua ihmisenä. Ja että en ajaudu virka-ajan orjaksi, joka elää kuukauden ajan vuodesta, lomalla.
      Rikkaat tai edes keskituloiset eivät tajua kuinka vähällä rahalla ihminen oikeasti tulee toimeen. Vähälläkin rahalla saa syödä laadukasta ruokaa, jos vain painottaa kasviksia ja palkokasveja. Lisäksi viljelen mökillämme juureksia, vihanneksia ja yrttejä. Keväällä kerään villiyrttejä, hieman myös varastoon, kesällä ja syksyllä kerään marjoja ja sieniä vuoden tarpeiksi. Kalastusharrastus on opetteluasteella. Alkoholituotteet valmistan itse tai haen laivalta jossa joskus käydään ihan vain sen takia.
      Vaatteeni ostan lähinnä käytettynä, mikä sopiikin hyvin, sillä valikoima on paljon laajempi kuin sesonkimuotiliikkeissä. Suosin käytettynäkin laadukkaita, kestäviä ja mahdollisimman luonnollisia kankaita.
      En oikeastaan edes keksi mihin voisin tarvita enemmän rahaa. Ehkä uudempaan ja vähemmän saastuttavaan autoon, mutta toisaalta en lennäkään kerran vuodessa Aasian turistihelvetteihin tai yksityisautoile töihin.

      • Anonyymi

        Juuri näin! Typerää väittää ettei köyhällä olisi muka tarpeeksi terveellistä syötävää! Laittakaa omalle pihalle marjapuskia, ja pikkuinen pelto, niin sieltä saa koko perhe koko talveksi ruokaa. Joista ja järvistä saa kalat pannulle ja mikä parasta, pikku reissu yön yli ja aamuauringon sarastuksessa herääminen on sitä parasta sosiaalista elämää. Jos haluaa kunnolla hyviä ja terveellisiä marjoja, niin pikku matka pohjoiseen riittää. Ei siihen tarvitse mitään omaisuuksia laittaa. Jokaisella on nykyään auto johon kalavehkeet ja marjakone mahtuu ja jos metsästystä vielä harrastaa, niin metsäthän on riistaa täynnä syksyisin! Hirviporukkaan vain mukaan, niin saa talveksi lihat.


      • Anonyymi

        Fiksu ihminen olet.😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Typerää väittää ettei köyhällä olisi muka tarpeeksi terveellistä syötävää! Laittakaa omalle pihalle marjapuskia, ja pikkuinen pelto, niin sieltä saa koko perhe koko talveksi ruokaa. Joista ja järvistä saa kalat pannulle ja mikä parasta, pikku reissu yön yli ja aamuauringon sarastuksessa herääminen on sitä parasta sosiaalista elämää. Jos haluaa kunnolla hyviä ja terveellisiä marjoja, niin pikku matka pohjoiseen riittää. Ei siihen tarvitse mitään omaisuuksia laittaa. Jokaisella on nykyään auto johon kalavehkeet ja marjakone mahtuu ja jos metsästystä vielä harrastaa, niin metsäthän on riistaa täynnä syksyisin! Hirviporukkaan vain mukaan, niin saa talveksi lihat.

        EIhän köyhällä ole pihaa pikkuista peltoa mihin laittaa kasviksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EIhän köyhällä ole pihaa pikkuista peltoa mihin laittaa kasviksia.

        No missä ihmeessä köyhät sitten asuu, jos heillä ei ole pihaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No missä ihmeessä köyhät sitten asuu, jos heillä ei ole pihaa?

        Oletko kuullut kerrostaloista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Typerää väittää ettei köyhällä olisi muka tarpeeksi terveellistä syötävää! Laittakaa omalle pihalle marjapuskia, ja pikkuinen pelto, niin sieltä saa koko perhe koko talveksi ruokaa. Joista ja järvistä saa kalat pannulle ja mikä parasta, pikku reissu yön yli ja aamuauringon sarastuksessa herääminen on sitä parasta sosiaalista elämää. Jos haluaa kunnolla hyviä ja terveellisiä marjoja, niin pikku matka pohjoiseen riittää. Ei siihen tarvitse mitään omaisuuksia laittaa. Jokaisella on nykyään auto johon kalavehkeet ja marjakone mahtuu ja jos metsästystä vielä harrastaa, niin metsäthän on riistaa täynnä syksyisin! Hirviporukkaan vain mukaan, niin saa talveksi lihat.

        "Jokaisella on nykyään auto johon "

        Jotkut ne vain ovat ihan pihalla toisten elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Typerää väittää ettei köyhällä olisi muka tarpeeksi terveellistä syötävää! Laittakaa omalle pihalle marjapuskia, ja pikkuinen pelto, niin sieltä saa koko perhe koko talveksi ruokaa. Joista ja järvistä saa kalat pannulle ja mikä parasta, pikku reissu yön yli ja aamuauringon sarastuksessa herääminen on sitä parasta sosiaalista elämää. Jos haluaa kunnolla hyviä ja terveellisiä marjoja, niin pikku matka pohjoiseen riittää. Ei siihen tarvitse mitään omaisuuksia laittaa. Jokaisella on nykyään auto johon kalavehkeet ja marjakone mahtuu ja jos metsästystä vielä harrastaa, niin metsäthän on riistaa täynnä syksyisin! Hirviporukkaan vain mukaan, niin saa talveksi lihat.

        Niin miten niihin hirvi porukoihin päästään metsästyskortti hyväksyntä lisäksi hyvä ase ja säilytys maksaa 3000-5000€ miten se onnistuu jäsen maksut. Ym.. Ym??! K. Löppönen


    • Anonyymi

      Oletko kysynyt seurakunnan diakonityöntekijältä.

    • Anonyymi

      Kyllä henkisesti köyhänä elo on pahempi olotila kuin materiaalisesti köyhän tavis suomalaisen normi elämä. Rikkaat ovat pieni osa kansaa ja rikkaiksi ei lasketa alle miljoonaomaisuudella olevia valkokaulusköyhälistöäkään.

    • Anonyymi

      Toivottavasti ei kohta aleta puhumaan velallisista nk.olevinaan rikkaista, näteistä, rohkeista kivoilla palkkatuloilla verokortilla olevista tai muuten vaan valehtelevista ihmisistä? Jotka ei ikinä oo eikä tuu edes rikastumaan aidosti ja oikeesti edes niin paljon jotta voisivat jättää joutavan sonnanjauhannan.

      • Anonyymi

        Jaa niin joo täh? Sonnanjauhantaapa hyvinkin.


    • Anonyymi

      Pitäisikö minun nyt sitten hyvätuloisena potea huonoa omaatuntoa siitä, että olet köyhä? Se missä olen nyt, ei ole tullut helposti vaan se on vaatinut helvetinmoisen työn ja ponnistelun...mikään, ei mikään ole tullut ilmaiseksi, mikään ei ole tullut hopeatarjoittimella nenän eteen. Rakkaudessahan meillä kaikilla on omat haasteensa, olit sitten rikas tai köyhä.... Kun on rahaa, se tuo toisenlaista probleemaa...onko tämä ihminen kiinnostunut oikeasti sinusta vai siitä, että mitä voit hänelle antaa, tehdä hänen hyväksi...miten hän haluaa hyötyä sinusta (vrt Belorf ja Torppa)? Sosiaalista elämää löytyy kun menee ovesta pihalle ulos kävelylle tapaamaan ihmisiä, ihmisten joukkoon...se ei maksa mitään. Ihmisten pitää ottaa itsestään niskasta kiinni, lopettaa toi v.tun itsesäälissä rypeminen...sitä ei KUKAAN jaksa kuunnella.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko kommentillasi minua joka puhuu 6 henkisestä perheestä ja köyhyydestä..
        Ei tietenkään pidä potea huonoa omaatuntoa siitä,olen aidosti onnellinen niuden puolesta joilla on varaa tehdä ja laittaa asioita..tiedän sen että kovalla työllä olette omaisuutenne ansainneet!
        Olisinpa itsekkin ollut nuorena viisas ja lähtenyt opiskelemaan hyvää ammattia! Enkä välittänyt pikkukylän puheista: ei siitä tytöstä mitään tuu,juopon lapsi ja velikin on rikollinen.. niinpä niin.. en uskonut itseeni kun pääsykokeisiin tuli kutsu,en mennyt ja kadun sitä,kadun niin paljon..
        Luottakaa itseenne ja olkaa onnellisia jos teillä on asiat hyvin ❤


      • Anonyymi

        Minä, joka tuossa kerroin olevani köyhä nautiskelija, olen sitä mieltä että monilla rikkailla olisi syytä potea huonoa omaatuntoa, mutta ei välttämättä juuri sinulla. Moni rikas on nimittäin rikas vain siksi, että moni hänen alaisensa tekee raskasta työtä surkealla palkalla. Vaihtoehtoisesti voi olla rikas esim. riistämällä yhteisiä luonnonvaroja ekologisesti kestämättömällä tavalla. Nämä ovat yhteiskunnan rakenteellisia virheitä toki, eivätkä suoraan rikkaan syytä, mutta huonoa omaatuntoa sekään ei poista.


      • Anonyymi

        Montako ystävää sinulla on?

        Montako täysin uutta ystävää sinulla on? (joihin olet tutustunut viimeisen viiden vuoden sisällä)

        Montako uutta ystävää sinulla on? (joihin olet tutustunut viimeisen viidentoistavuoden sisällä, mutta kauemmin kuin viisi vuotta sitten?)

        Montako ystävää sinulla on? (Joihin olet tutustunut lapsuudessa, ja kauemmin kuin viisitoista vuotta sitten.)

        Ystäväksi lasketaan sellaiset henkilöt joille voit kertoa vapaasti omista tunteista ja huolista. Ystäväksi ei lasketa puolisoa tai seurustelukumppania jonka kanssa on vakava suhde. Niihin ei myöskään lasketa suvun jäseniä.

        Kuinka monta sukulaista sinulla on, johon olet yhteydessä säännöllisesti ja joiden kanssa haluat olla, tai olet yhteyksissä esimerkiksi yhteisen työn tai harrastuksen puitteissa säännöllisesti?


      • Anonyymi

        Tässä juurikin juopon tytär ja kouluttamaton luonnon lapsi, nyt tosin jo mummo ja olin aikanani 90 luvullla köyhyysrajan alapuolella ja sen ylikin, enkä tosiaankaan koulussa ollut luokkani priimus, hyvä jos luokaltani pääsin. vaan kun kyllästyin juurikin näihin suuriin sosiaalisiin suhteisiin joita oli yli tarpeitteni, varsinkin kela ja sossu päivinä, lähdin opiskelemaan, ihan paska käsityöläisammattia, mutta nousin suosta, jossa tunsin rypeväni ja aloin itsenäiseksi yrittäjäksi ja nousin peräti keskituloiseksi. On myös huono avioero takana, jossa pahoinpitelevä persaukinen juoppo mies, josta poika, joka menestynyt todella paljon paremmin, kuin mammansa ja josta voin olla ylpeä! Eikä hänkään ylioppilaaksi voinut köyhyytemme tähden lukea, sillä töihin oli mentävä heti kun ikä salli. Koska elimme köyhyysrjalla, tai sen alla...En juurikaan pode huonoa omaa tuntoa, että löytyy yhä ihmisiä, joilla ei ole "mitään", muuta kuin sosiaalisia suhteita, kuten 20v sitten, eli lähinnä lainattiin siltä kellä oli ja maksettiin "hyville ystäville" kun jaksettiin, tai yleensä ei maksettu, ainakaan minulle...(ilmeisesti en ollut hyvä ystävä paitsi silloin,kuin rahaa tarvittiin , tässä pitäisi olla naurava hymiö, vaan nyt ei ole tarjolla) Joten nautin juurikin siitä, ettei tarvitse miettiä syönkö sitä ainaista hernaria ja ranskista, vai paistanko pihvin ja teen tuoreen salaatin, huolimatta koronasta tai muiden köyhyydestä. Olen onnellinen nyt, en rikas enkä köyhä, mutta pärjään...Mikään korona tai teidän pilkka puheenne, eivät voi pilata minun onneani, minä pääsin oravanpyörästä pois, moniko voi sanoa samaa? Ja te entiset keskituloiset, tai vähän rikkaat, jotka olette köyhtyneet, kokekaa kaikki mitä minä, niin osaatte arvostaa sitä, mitä teillä nyt on, eli lapsianne, elämäänne ja suhteitanne, niin kauan kun ne teillä nyt ovat...Köyhyys voi viedä kaiken, sillä rakkaus tuppaa lentämään ikkunasta pers aukisuuden myötä, ikävä kyllä, nähty tämä on, muidenkin kohdalla, kuin omani... Elämä on...Miehet on...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako ystävää sinulla on?

        Montako täysin uutta ystävää sinulla on? (joihin olet tutustunut viimeisen viiden vuoden sisällä)

        Montako uutta ystävää sinulla on? (joihin olet tutustunut viimeisen viidentoistavuoden sisällä, mutta kauemmin kuin viisi vuotta sitten?)

        Montako ystävää sinulla on? (Joihin olet tutustunut lapsuudessa, ja kauemmin kuin viisitoista vuotta sitten.)

        Ystäväksi lasketaan sellaiset henkilöt joille voit kertoa vapaasti omista tunteista ja huolista. Ystäväksi ei lasketa puolisoa tai seurustelukumppania jonka kanssa on vakava suhde. Niihin ei myöskään lasketa suvun jäseniä.

        Kuinka monta sukulaista sinulla on, johon olet yhteydessä säännöllisesti ja joiden kanssa haluat olla, tai olet yhteyksissä esimerkiksi yhteisen työn tai harrastuksen puitteissa säännöllisesti?

        kenties aika hyvä kriteeristö tässä esitetty. Tämän perusteella minulla ei ole montaakaan ystävää. Vaikken ole köyhä. Ystävissäni on köyhiä, mikä lisää tämän yhteiskunnan ymmärtämistä. Siis sitä mikä on totta ja mikä suomi24:n tyyppistä huuhaapuhetta. Nyt tiedän oikeasti kuinka sossua huijataan ja että sitä oikeaseti tapahtuu, minunkin verorahoilla. Tämä toki vaikuttaa myös ystävyyteen. Omia lapsia ei ole mutta elätettäviä kyllä eikä asiaan ole tulossa muutosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä, joka tuossa kerroin olevani köyhä nautiskelija, olen sitä mieltä että monilla rikkailla olisi syytä potea huonoa omaatuntoa, mutta ei välttämättä juuri sinulla. Moni rikas on nimittäin rikas vain siksi, että moni hänen alaisensa tekee raskasta työtä surkealla palkalla. Vaihtoehtoisesti voi olla rikas esim. riistämällä yhteisiä luonnonvaroja ekologisesti kestämättömällä tavalla. Nämä ovat yhteiskunnan rakenteellisia virheitä toki, eivätkä suoraan rikkaan syytä, mutta huonoa omaatuntoa sekään ei poista.

        Muistan kun 10v:na sain ensimmäisen kaupasta ostetun, omaa kokoa vaatteen ylleni. Se oli juhlapäivä vailla vertaa!Uuden uutukainen tuoksu ja niin sileä ja kirkkaat värit!Tuotakaan erinomaista muistoa tuskin olisi jos aina olisi saanut kaupasta uusia vaatteita.Monet kylmät talvet muistan myös ilman lapasia,hattuja talvikenkiä,varpaat jäässä ja kyyneleet silmissä lampsittiin kouluun ja takasi 3km suuntaansa.Koulukyytejä ei silloin ollut ja sinne mentiin myös lauantaisin.Ruoka oli koulussa aina 'lusikkaruokaa' ja kotona monilapsisen perheen nuorimmasta päästä jäi usein 'nuolemaan pannun pohjia.Tässäpä pläjäys menneisyyttä eli heti sodan jälkeiseltä ajalta.Herran siunausta meille kaikille toivottaen.


      • Anonyymi

        Kannatetaan! Vain varakas valitsee, mutta köyhän osa on tyytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä, joka tuossa kerroin olevani köyhä nautiskelija, olen sitä mieltä että monilla rikkailla olisi syytä potea huonoa omaatuntoa, mutta ei välttämättä juuri sinulla. Moni rikas on nimittäin rikas vain siksi, että moni hänen alaisensa tekee raskasta työtä surkealla palkalla. Vaihtoehtoisesti voi olla rikas esim. riistämällä yhteisiä luonnonvaroja ekologisesti kestämättömällä tavalla. Nämä ovat yhteiskunnan rakenteellisia virheitä toki, eivätkä suoraan rikkaan syytä, mutta huonoa omaatuntoa sekään ei poista.

        Virhevasukkien propaganda on järjen köyhyyttä. Aina huono omatunto kun ei syyllistä muita oman hysteriansa mukaan tarpeeksi. Fyfittan.


    • Anonyymi

      Oli materiaalisesti köyhä tai rikas, niin elämisen mielekkyys on aika pitkälle itsestä kiinni. Harrastaa voi kaikenlaista tosi pienellä budjetilla. Oma kasvimaa ja leipominen kannattaa varsinkin lapsiperheissä. Vaatteet saa kirpparilta, siellä on tosi nättejä mekkoja tytöille yms. että ei tarvitse itkeä jos ei ole sitä satkun rättiä leikkipuistoon.

      Omat lapset tottuivat tiettyyn elintasoon syntymästään saakka ja nyt erottuani hämmästelevät että äiti, sulla ei ole astianpesukonetta. Tai auto ei ole mersu. Hirvittää vaan, jos ja kun lapset kasvatetaan tiettyyn keskiluokkaiseen materialistiseen arvomaailmaan, silloin oma kriittinen ajattelu ei kehity ollenkaan.

      • Anonyymi

        Tarkoitin omalla kommentillani sitä että kun tyttö katsoi tytön vaatteita ja pyysi saada samanlaiset,olemme ostaneetkin kaiken kirppareilta,olisi mukava JOSKUS laittaa jotain uutta,edes kun koulut alkavat syksyllä eikä aina laittaa kirppari vaatteissa.. olen opettanut lapsille että vähällä myös pärjää,kuten mekin olemme jo pitkään tehneet.. joskus vain olisi mukava palkita ja yllättää lapset tai olla yksi päivä miettimättä montako leipää pussiin jää jos nyt otetaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin omalla kommentillani sitä että kun tyttö katsoi tytön vaatteita ja pyysi saada samanlaiset,olemme ostaneetkin kaiken kirppareilta,olisi mukava JOSKUS laittaa jotain uutta,edes kun koulut alkavat syksyllä eikä aina laittaa kirppari vaatteissa.. olen opettanut lapsille että vähällä myös pärjää,kuten mekin olemme jo pitkään tehneet.. joskus vain olisi mukava palkita ja yllättää lapset tai olla yksi päivä miettimättä montako leipää pussiin jää jos nyt otetaan..

        Kyllä ainakin täältä Etelä-Suomesta löytää kirppariltakin ihan uutta vastaavia vaatteita pilkkahintaan, en sitten tiedä mikä on pienempien kaupunkien tilanne. Tuntuu että olet tehnyt tuosta Uuden ostamisesta itsellesi jonkun ihmeellisen statuskysymyksen, en tarkoita tätä pahalla. Kuulostat masentuneelta, ja masentuneena ihminen jää usein tiettyjen ajatuskuvioiden vangiksi. Lapsillehan uusi voi olla myös käytettyä. Itse ainakin muistan lapsuudesta mahtavia kirppari- ja jopa roskislöytöjä, myös koulun lelunvaihtopäivät ovat jääneet mieleen.

        Ootko miettinyt että voisitkohan organisoida kotipaikkakunnallasi jonkinlaista "siivouspäivän" kaltaista kesätapahtumaa, jossa vaatteita ja leluja voisi vaihtaa tai myydä pikkuhintaan? Jokin 4H-tyyppinen organisaatio voisi myös lähteä sellaiseen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin omalla kommentillani sitä että kun tyttö katsoi tytön vaatteita ja pyysi saada samanlaiset,olemme ostaneetkin kaiken kirppareilta,olisi mukava JOSKUS laittaa jotain uutta,edes kun koulut alkavat syksyllä eikä aina laittaa kirppari vaatteissa.. olen opettanut lapsille että vähällä myös pärjää,kuten mekin olemme jo pitkään tehneet.. joskus vain olisi mukava palkita ja yllättää lapset tai olla yksi päivä miettimättä montako leipää pussiin jää jos nyt otetaan..

        No onhan teillä lapsilisät, niistä laittaa vaikka kesän aikana joka kuukausi pienen summan ja syksyllä voitte sitten mennä ostamaan jotain uutta. Ja kannattaa ehdottomasti hyödyntää villiyrtit, joita saa kerättyä jostain puhtailta paikoilta kaempaa liikenteestä. Voikukan ja nokkosen lehdet, jauhosavikka yms. ovat todellista superfoodia. Niitä laittaa patoihin pinaatin tavoin, leipiin, sämpylöihin jauheena etc. Katsopa esim. jauhosavikan ravintosisältöä. Se on kvinoan sukulaiskasvi ja sitä todella kasvaa joka puolella. Ilmaista superfoodia, jota Suomessa syötiin yleisesti ennenkuin pinaatti yleistyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin omalla kommentillani sitä että kun tyttö katsoi tytön vaatteita ja pyysi saada samanlaiset,olemme ostaneetkin kaiken kirppareilta,olisi mukava JOSKUS laittaa jotain uutta,edes kun koulut alkavat syksyllä eikä aina laittaa kirppari vaatteissa.. olen opettanut lapsille että vähällä myös pärjää,kuten mekin olemme jo pitkään tehneet.. joskus vain olisi mukava palkita ja yllättää lapset tai olla yksi päivä miettimättä montako leipää pussiin jää jos nyt otetaan..

        Kyllä auton pitää Mersu olla vaikka vanhempikin, sillä aasialaisten kauppavajeiden ostelu kuluttaa kertakäyttökulttuurin lisäksi tulevien polvien velkataakkaa. Se tekee joka osaa ja se osaa joka tahtoo, sitä kutsutaan TI-mieheksi.


    • Anonyymi

      Ellei elämäsi ole sellaista kuin haluaisit sen olevan etkä voi asiaa muuttaa, niin sinun täytyy sitten vain elää sen kanssa niin hyvin kuin voit. Valittaminen ei auta, masentaa vain. Sinun elämäsi on sinun ja siinä sinä olet pääosassa, ei kukaan muu. Siinä filmissä voi olla vaikeita jaksoja, mutta parhaat päiväsihän saattavat vielä olla edessä päin.

      Minulta loppui yksinäisyys kun tajusin että kun sanoin olevani yksin niin tarkoitin itse asiassa etten löytänyt sellaista seuraa joka olisi minulle kelvannut. Jos lasken vaatimuksiani siitä kenen kanssa minun sopii seurustella niin ei yksinäisyys vaivaa. (Siitä huolimatta saatan tuntea itseni yksinäiseksi, mutta en enää valita koska tiedän että se ei ole totta).

      Parempaa jatkoa!

    • Anonyymi

      Rikkaiden elämä on säälittävää, sisältö pelkkää juhlimista ja uusien turhien tavaroiden ostamista. Varakkaat taas ovat eri maata, heillä on oijeita ja mielekkäitä harrastuksia ja projekteja, heille olen joskus kade, bailaaminen ja matkustelu ja kalliiden vaatteiden ostelu ei kiinnosta, se on aivottomille sopivaa puuhaa.

      Köyhyydessä oma mielentila ratkaisee, osa lamaantuu ja taantuu, osa toimii ja kohentaa elintasoa, meitä on moneen junaan. On ne monet miljonääritkin juoneet terveytensä, kuolleet huumeiden yliannostukseen, itkevät menetettyä rakkautta jne.

      Turha lokeroida, ite olen hylännyt vain tyypit joilla luuseri asenne, varallisuudella ei ole merkitystä.

      t. Voittaja

      • Anonyymi

        Rikkaat ei ostele turhia tavaroita, moni kauppa ja vuorineuvos neuvoo jälkeläisiään, älä osta mitä tarvitse, vaan osta mitä ilman et voi olla. Rikkaat ovat äärimmäisen tarkkoja rahoistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikkaat ei ostele turhia tavaroita, moni kauppa ja vuorineuvos neuvoo jälkeläisiään, älä osta mitä tarvitse, vaan osta mitä ilman et voi olla. Rikkaat ovat äärimmäisen tarkkoja rahoistaan.

        Tikkaat köyhyyteen vievät aina alaspäin selitti asiaa kuinka syyttelevästi tahansa. Sen tietää vasta rikkaat, muut kerätköön voikukkia ranskanleipänsä täytteeksi ja syököön sanansa henkensä pitimiksi?


    • Anonyymi

      Tuo rakkaus on nyt vaiheessa, jossa eksytys on väkevää. Hikevyyttä saa salilta.

    • Anonyymi

      Olis edes köyhän elämä mutta kun ei ole siihenkään annettu tilaisuutta...

    • Anonyymi

      Ihminen puhuu, mitä tahtoo -
      näin tekee!
      Ei voi mitään.

    • Anonyymi

      En tiedä sit mikä kellekin on köyhä?
      Ja lapsiperheiden ahdinkoon en haluakaan puuttua. Siinä kun on huolissaan muista kuin itsestään.

      Mut itse elän n. tonnin kk tuloilla. asunto on ok-talo
      auto on, Ainakin kk vietän ulkomailla jossakin auringossa joka vuosi.
      Syön terveellistä hyvää ja monipulista ruokaa. Teen alusta asti itse.
      Tänään kanasalaattia, jossa tomaattia kurkkua, viinirypäleitä, ananasta, salaattijuustoa, vähän aioli kastiketta.
      huomenna on ylikypsää kasleria, wisky bbq kastikkeella. en tiedä onko perunalla vai salaatilla, riippuu säästä.

      Kavereita on sen verran kun pystyy hoitamaan, ja nainenkin on, joskin hän asuu omassa kodissaan.

    • Anonyymi

      Olin köyhä. Tein työtä yli 30 vuotta. Nyt vuositulot yli 300 000 €. Se on omista valinnoista kiinni, ei tuurista. Sen kun sisäistää niin voi alkaa rikastumaan. Ei mulla muuta. Omista valinnoista kiinni. Pelkästään. Mutta. Se vaatii työtä. Pitkäjänteistä työtä. Joka vuosi. Suosittelen työn tekoa. Kaikille.

      • Anonyymi

        Hyviä neuvoja kiitos. Kannattaako muuten laittaa aika kiinni rahaan, kun aika on rahaa? Se on yhtälönä vähän plus miinus nolla.


    • Anonyymi

      Nyt kyllä osuit asian ytimeen. Elämä köyhänä on tuskallista ja yksinäistä, kokemusta on.

    • Anonyymi

      Voihan sen noinkin ajatella! Pakko ei ole köyhänkään(pienituloisen)eristäytyä. Rikkailla omat ryyppyjuhlansa(sosiaaliset sellaiset)! Köyhät järjestävät omansa! Kaikkeen toimintaan ei tarvitse öky venettä, öky autoa, öky huushollia, vaikka niin ajatellaan liian usein meillä Suomessa! Sosiaalinen verkosto toimii vähemmälläkin, huomattu on ja riittävästi! Sama mihin joukkoon kuulut! Nähty molemmat puolet elämässä :-(

      • Anonyymi

        Se on helankoor Kustavilla ja kiljua Kallella.


    • Anonyymi

      Suomessa ei ole köyhiä.

      • Anonyymi

        Et ole varmaan koskaan nähnyt leipä jonossa naamoja jotka katsovat kun naapurimaan mustat autot kurvaavat jonon eteen hakemaan pari kassia evästä?


    • Anonyymi

      Voisiko Suomi irroittaa kehitysapu miljoonista jonkin summan vähävaraisille raha menisi varmasti tarpeeseen kysyttäisiin vaikka naapurimaasta ruotsista miten ne ovat hoitaneet kys,asian kun siellä aikoinani asuessa ei leipäjonoja näkynyt missään eikä köyhistä kansalaisista kirjoitettu ikinä missään ???

      • Anonyymi

        Leipäjono on bussines jonon pitäjälle, alkolle ja huumekauppiaalle. Miksi maksaa turhasta, kun voi sijoittaa sossun tulomitoituksen muuhun? Neuvostomeininkiä tuo jonottaminen, mutta siihenkin jotkut tottuvat elääkseen.


    • Anonyymi

      Lähtee köyhänä käymään niiden rikkaiden ökyveneelle ja taloille niin minä aina teen. Minulla köyhällä on kaveripiirissä joka yhteiskunnanluokan ihmisiä ja minulle ne kaikki on samanarvoisia kun he pitävät minuakin ihmisenä ja minä heitä. Osaan myös auttaa heitä sellaisissa asioissa missä heillä ei ole taitoa ja taas toisin päin. Poliittisista asioista ei keskustella eikä muustakaan joutavanpäiväisistä vaan vapaa-ajan asioista ja elämän tärkeämmistä asioista. Rikkaat saa hoitaa ne bisnes asiat sitten niiden rikkaiden kavereidensa kesken. Ihan samanlaista se on käydä hyvien ystävien ja kavereiden luona olipahan ne köyhiä tai rikkaita tai siltä väliltä jos ihmiset arvostaa toisiaan sellaisina kuin he ovat. Toki kaikki ihmiset ei tuu kaikkien kanssa toimeen ja silloin pitää punnita kaveri ja ystäväpiiriä uudestaan,mutta ei siihen raha aina vaikuta.

    • Anonyymi

      Terve vaan! Enpä tarvitse palatsia enkä miljoona-asuntoa Hesasta. En edes Suomen kauneinta ja upeinta kesämökkiä. Kyllä tietenkin rahan puute ajoittain rasittaa; olisihan mukava hankkia esim. vähän uudempi auto. Mutta itsestä on kiinni, millaiset sosiaaliset suhteet on. Kyllä köyhilläkin on kavereita. En usko, että niitä oikeita elämyksiä ja kokemuksia löytyy palatseista tai miljoonaluolista. Itse tulen toimeen viidellä eurolla päivässä. Olen terve, nautin luonnosta ja elämän pienistä ilopisaroista.
      Pitää ajatella, että jokainen päivä on aarre. Uskon, että jokaisella ihmisellä on tietyt raamit, joiden puitteissa voi elää. Kuolema meitä kaikkia tuolla jossain nurkan takana odottaa.

      • Anonyymi

        Ihmiset miljoona asunnoissa hyvinkin yksinäisiä ja turhautuneita kun ei materia onnellisuutta tuo nooh ehkä vähän aikaa.


    • Anonyymi

      Tosiaan, määrittele köyhä. Onko köyhä sellainen jolla on vain vähän rahaa? Ja rikas siten sellainen jolla on paljon rahaa? Sellainen rikas jolla on paljon rahaa on joko tyhmä tai muuten päätyy köyhäksi. Rahaa ei näet makuuteta tilillä saati käteisenä. Tämä luulo on vain yksi pykälä siinä että köyhä JÄÄ KÖYHÄKSI (siis: rahallisesti). Köyhä joka on päättänyt jäädä köyhäksi mittaa ihmisten varakkuutta lompakosta. Kun ei ole ikinä sijoittanut mitään ja näkee vain sossutukien horisontin. Sitten: joka ikinen päivä on arvokas. Myös köyhän päivä. Kuinka köyhä sitten käyttää tämän arvokkaan päivänsä? Köyhyytensä pönkittäenkö? Voiko mennä tyytyväisenä nukkumaan, tai mitä edes aamulla päätti tekevänsä? Vai odottiko, että joku tulisi soittaen ovikelloa ja toisi miljoonan käteen? Samalla voi odotella vaikka Jeesuksen uutta tulemista joka korjaisi kaiken, ja tämä jälleen pelkästään niin ettei itse tarvitsisi tarkistaa omaa elämää. Nämä ihmiset ovat ylipäätään hengissä sosiaalidemokratian ansiosta, joka toimii vastoin luonnon omaa evoluutiota. Niinpä samaan logiikkaan sopii se kovaan ääneen huudeltu tasa-arvo, jonka mukaan riskejä ottava, yrityslainaa hakeva ts. luottokelpoinen joka stressaa yötä päivää tarjoten siinä sivussa vaikka töitä halukkaille on onnistuessaan ihan samanarvoinen kuin se joka voivottelee köyhyttään mutta odottaa samaa lopputulosta. Samassa tyyssijassa rehottaa myös erilainen taikausko ja muunlainen sivistymättömyys ja utopistiset luulot kuten kerrassaan kommunismi jotka kaikki niin ikään pönkittävät aikaansaatua köyhyyttä. Siinä eräänlaisessa lapsenomaisessa tyhmyydessä kun laskutaito ja kokemukset maailmalta ja töissä hikoilemisesta puuttuvat on hyvä haihatella sitten kaikenlaisia lottovisioita ja firmaleikkejä.

    • Anonyymi

      Kyllä taloudellinen tilanne valitettavasti rajaa sosiaalisia suhteita. Varakkaammat kaverit kun suunnittelee ajanvietettä on joutunut jäämään pois kyydistä koska ei ole ollut varaa liittyä touhuun mukaan. Naimisiin mennessä ei puhettakaan kirkkohäistä tai tuttavien kestitsemisestä. Elämän kokemukset moniin verraten vähäisempiä kun ulkomaille ei voi lähteä ja sama rajaa seurustelua ja kumppanin löytämistä. Rikkaammalle kirpparilla käynti tuntuu lähes häpeälliseltä kun itselle se on arkea. Lasten vaatteet kierrätyskamaa käytännöllisyys syistä. Baariin, teatteriin, keikoille ja festareille voi toki ehkä lähteä jos jättää syömättä ja kiristää vyötä. Kyllä sitä helposti sitten käpertyy kuoreensa ja eristäytyy.

      • Anonyymi

        Rehellinen kommentti. Kiitos ja kuittaus.


      • Anonyymi

        En ole köyhä, siis rahaa on riittävästi. Mutta sitä ei olisi riittävästi, mikäli norkoilisin baareissa . Festareita inhoan. Autoja inhoan, tykkään kävellä ja käyttää julkista liikennettä; ammatti-ihminen ajaa ja minä kirjoitan ja mietiskelen tai torkun huolettomana. Minulla ei ole vaikeuksia osallistua rikkaiden pippaloihin, jos niin haluan. Jos tarvitaan viemisiksi lahja, vien budjettini mukaisen; milloinkaan sitä ei ole kritisoinut kukaan.

        Mieheni ja minä reppureissasimme pari kesää sitten Euroopan pitkin ja poikin. Siinä tuli upeat ja taatusti enemmän kokemuksia kuin mersulla autobaanalla viiden tähden hotelliin menosta.

        Jos olet ihmisenä tasapainoinen ja mukava, löydät kyllä seuraa vaikkapa deittipalstoilta. Ilmaisia/pari euroa maksavia aktiviteeteja löytyy pilvin pimein. Mitä teet Ooopperan aitiossa? Mene kuuntelemaan ilmaisia kenraaliharjoituksia, niissä käy hyvinkin rikasta väkeä.
        Nykyisin kirppareilla ja secon hand shopeissa asioivat kaikki varallisuudesta riippumatta. Kukaan ei häpeä.
        Lasten vaatteita bongaat uusina alennusmyynneistä, kunhan maltat etsiä.
        Sinun köyhyytesi on sitä pahinta laatua: katkeraa ja kateellista.
        Avarra ajoissa näköalaasi!


    • Anonyymi

      Tässä köyhät ja häijyt ,toisiansa haukkumassa. Pois täältä ja äkkiä.

      • Anonyymi

        Menitkö jo?


    • Anonyymi

      Mitä kuuluu

    • Anonyymi

      Niipä niin. Suomihan kuuluu tai ainakin pitäisi kuulua niin sanottuihin hyvinvointi -valtioihin....

    • Anonyymi

      Opintolainaa ei tarvi ottaa kun hommaa lääkäriltä b paperit. Yhteiskunta antaa vielä kuntoutusrahaa opiskelijalle yli 500,- verottomana kouraan. Tämän jos olisin itsekkin aikanani tiennyt niin varmaan opsikelisin vieläkin.....eihän sitä voi ketään "pakottaa" töihin kun päässä viiraa.

    • Anonyymi

      Minulla on seuraa täällä vuokratalossa. Ja peleissä tulee juteltua. Parvekkeella kun röökillä,aina joku naapuri huhuilee ja jutskaa. Hyvin tyytyväistä täällä. Vähän kuin yhteisö. Kaupatkin lähellä.

      • Anonyymi

        Mullakin on kivaa kun alakerran syöpäsisko ja löyhkälissu vetää röökiä partsilla kaksin käsin ja mun huoneisto haisee kroonisesti savulle. Joskus tulee huljautettua partsia haisevalla pesunesteellä kiitokseksi. Muuten on kanssa sosiaalista näiden kohtalontovereiden kanssa.


    • Anonyymi

      Se on muuten itsestä kiinni kuinka sosiaalista elämä on. Silloin kun terveyden vuoksi ei ollut töissä sosiaalinen elämä kukoisti. Töitten jälkeen ei sitten enää jaksanutkaan aina lähteä ja se puoli on kapea nykyään. Sitä on just minkä jaksaa.

    • Anonyymi

      Ei voi koskaan olla niin rikas ettei vielä rikkaampi pelmahda vierelle. Ja rikkaille raha on vain virtuaalista, ei oikeaa. Maailmassa on vain 5 triljoonaa dollaria käteistä ja keskuspankit ovat painaneet juuri parissa kuussa enemmän virtuaalista rahaa (finanssitalouteen, ei reaalitalouteen).

      • Anonyymi

        Onse niin väärin tuon rahan kanssa, mutta onneksi oravat saavat pitää nykyisin nahkansa.


    • Anonyymi

      Köyhä ei ole se jolla vähän on vaan se jolta paljon puuttuu!
      Köyhä voi tyytyä niukkuuteen mutta rikas haluaa hamuta lisää joten häneltä puuttuu paljon.

    • Anonyymi

      Kun jatkuva köyhyys? En usko että on. Köyhät on omissa luolissaan ja rikkaat omissa palatseissaan. Rikkailla on sosiaalista elämää, seurustelua omien kanssa, rakkautta mutta köyhän luolaan ei kukaan halua tulla joten ei ole rakkautta, ei seurustelua eikä sosiaalista elämää. Joskus voi olla että köyhä joutuu kelan luukulle sosialisoimaan nolosti häpeillen mutta muuten köyhät onkin omissa luolissaan.

      Olet ihan saman arvoinen ihminen,kuin muut. Älä ala-arvioi itseäsi.
      Olet tärkeä,kuin muut ihmiset. Ei rikkailla ole elämä kovinkaa erillaista(paitsi se raha).
      He,eivät ymmärrä kaikkea ja ovatkin osin ylimielisiä.
      Kuitenkin jos sinulla on mahdollisuus,mene luontoon,koe,sytytä nuotio..istu rauhassa..Näet siellä on hyvä olla. Luonto on sinun ystäväsi ja siellä on muita ihmisiä,jotka rakastavat luontoa ja siellä saa sosiaallisia tapahtumia.
      Minä olen sellainen ihminen,tulisin sinun luolaan,en luokittele ihmisiä,en yhtään !
      Olet tärkeä,muista se ! Sinua Rakastetaan !
      Vaikka näin kirjoitan,olen ihan normaali ihminen,silti tiedän,että olet tärkeä.

    • Anonyymi

      En kaipaa suuria rikkauksia,sillä se ei tuo helppoa elämää, sillä jatkuvasti pelko menettää omaisuutta. Elän normaalia työssä käyvän ihmisen elämää ja nautin asioista ,joista edes rikkaat ei osaa nauttia. Istun mökillä ulkotulilla ja grillaan itse saalistamaani kauriinlihaa,tai itse pyydystämääni lohta. En mieti osinkoja,enkä perintöverotusta,kuten eräs pankkiiri joka muutti ruotsiin. Nautin luonnosta ja hyvistä kavereista,oikein aidoista kavereista enkä mistään selkään puukottaja porukoista. Kaveri piiriini ei kujlu typeriä itsekeskeisiä lakimiehiä eikä politiikkoja,eikä insinöörin renttuja,vaan aitoja ihmisiä.
      Muuta en ympärilleni kaipaa.
      Mies pohjolasta.

    • Anonyymi

      "Kun jatkuva köyhyys? En usko että on. Köyhät on omissa luolissaan ja rikkaat omissa palatseissaan. Rikkailla on sosiaalista elämää, seurustelua omien kanssa, rakkautta mutta köyhän luolaan ei kukaan halua tulla joten ei ole rakkautta, ei seurustelua eikä sosiaalista elämää. Joskus voi olla että köyhä joutuu kelan luukulle sosialisoimaan nolosti häpeillen mutta muuten köyhät onkin omissa luolissaan."


      Ihme itkemistä,ei ole sitäjatätä ja lässynlässyn. Todellakin on noita kaikkia myös köyhällä kuten mulla. Paskaa palkka eli 2500€/ kk mutta silti löytyy vaimo,2 lasta ja sosiaalista elämää,esim työkavereitten kanssa ym ym. Ei tartte olla 10k€/kk tuloja että voi elää kuten normaali ihminen hemmetti,kyl oli taas niin älyvapaa ja retardi postaus ettei mtn rajaa.

    • Anonyymi

      Ite olet osasi valinnut. Lusmu. Onnea köyhyyteesi sohvan pohjalle.

      • Anonyymi

        Kiitos samoin.


    • Anonyymi

      Onnellisuutta ei saa rahalla. Toivottavasti ihmiset ymmärtää tämän koronan aikana ja jälkeen että mikä elämässä on oikeasti tärkeää.

    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Mitää puhua koronaviruksesta⭐

    • Anonyymi

      Köyhiä mekin,enkä saata uskoa,ettei varaa keksiin tai jäätelöön,koska lidlissä tuuttipaketti noin euron!! Ja pillimehut on esim rainbow 0,20€ kpl!!! Provoa on,jos noihin ei rahaa!

      • Anonyymi

        Se pillumehuläppä oli siis jonkun korvike kioskijäätelölle, koska mehuun rahat riittivät. Sisälukutaito on lukivian a ja o.


    • Anonyymi

      Usko tai älä rikkaat päättäjät Juhana Vartiainen etunenässä sanoo että rutiköyhyys piristää ja virkistää!

      • Anonyymi

        Syökää silakkaa sanoi aikoinaan eräskin politiikko. Mitäs ne minkit sitten syö, kassilohtako?


    • Anonyymi

      Minä olen elellyt noin 800e budjeteilla aika pitkään kiitos anteliaiden sukulaisteni.
      Olin etätöissä ja silppu duuneissa about 4 vuotta ennen tätä koronaa.
      Ulos voi mennä ulkoilemaan ja välillä voi jopa ostaa kalaa kun siinä on oranssi tarra.
      Ja jois oikeesti sorvaa päästä niin aina voi muuttaa landelle ja alkaa ankkafarmariksi.

      Ei täällä ketään ammuta takaraivoon sen takia että on vähän erilainen.

      Ja kaikki rahahan kiertää kyllä.

      Todellista köyhyyttä tässämaassa on ainoastaan ja vain mielen köyhyys.
      Joko akuutti tai krooninen.
      Minulla tohtorin mukaan krooninen.. Monella ei.

      Toisaalta on olemassa niitä neo-aristokraatteja, jotka eivät ole päivääkään tehneet mitään ja omistavat kaiken. Näistä ihmisistä kasvaa lisää Trumppeja tähän palloon joka alkaa jo huojumaan meistä muutenkin.

      Ne jotka ovat ansainneet ovat ansainneet ansaintonsa.
      Kannattaa myös muistaa että kaikki eivät ole Koneen tai Nokian johtajan pojan veljen tai siskon kavereita. Ja se perkeleen "trickledown" menee caymansaarille.
      Tai Björnen siskon veljen lapsen parhaankaverin siskon serkun kultakoruun.
      (onhan siinä kiinteästi atomit mukavasti järjestettynä)

      Pieni raja olisi paikallaan tässäkin kenties.
      Mutta kyllä täällä pärjää.... Jos olisin syntynyt amerikkaan olisin jo vainaa.
      (lääkkeideni hinta)

      • Anonyymi

        Aika vuodatusta. Trump teki omin kätösin 200 miljoonan perinnöstä 2000 miljoonan omaisuuden ja on jopa sen verran varakas että tyytyy presidentin virassa dollarin vuosipalkkaan veronmaksajien hyväksi. Kannatan tätä neroa myös seuraaville kausille neljän taalan palkalla! Demonikraattien agenda on homoilun siunailu ja aborttien teettäminen sekä loputon ahneus ja valehtelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vuodatusta. Trump teki omin kätösin 200 miljoonan perinnöstä 2000 miljoonan omaisuuden ja on jopa sen verran varakas että tyytyy presidentin virassa dollarin vuosipalkkaan veronmaksajien hyväksi. Kannatan tätä neroa myös seuraaville kausille neljän taalan palkalla! Demonikraattien agenda on homoilun siunailu ja aborttien teettäminen sekä loputon ahneus ja valehtelu.

        Talousosaaminen yhdistettynä megalomaaniseen egoon tekee huonon valtiaan. Kun kahmii vain itselleen eikä osaa diplomatiaa, on kohta riidoissa kaikkien kanssa.


    • Anonyymi

      Monet sikarikkaat on sanonut että tärkeintä on henkinen rikkaus joka kuuluu kaikille! Kansa kuuntelee kokoomus huomisen turvaa kokoomus käykää uurnilla ihmiset

      • Anonyymi

        Se iloinen piirileikki joka alkujaankin ajoi alas tämän maan sosiaaliturvan?

        "koska jos minä saan euroja niin kaikki rikastuu".

        Se kerho joka halusi että kaikki yksityistetään?
        (miksi et maksaisi osakeyhtiölleni tuosta vedestä jonka juuri joit hanasta josta jo maksoit)

        Juu.

        Euroja vaan lisää siitä mitä ollaan jo maksettu koska niillä maailma pelastuu (tai monikansallisten yhtiöiden johtoporras saa lisää jahteja..)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se iloinen piirileikki joka alkujaankin ajoi alas tämän maan sosiaaliturvan?

        "koska jos minä saan euroja niin kaikki rikastuu".

        Se kerho joka halusi että kaikki yksityistetään?
        (miksi et maksaisi osakeyhtiölleni tuosta vedestä jonka juuri joit hanasta josta jo maksoit)

        Juu.

        Euroja vaan lisää siitä mitä ollaan jo maksettu koska niillä maailma pelastuu (tai monikansallisten yhtiöiden johtoporras saa lisää jahteja..)

        Puhumattakaan osakkeiden omistajista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se iloinen piirileikki joka alkujaankin ajoi alas tämän maan sosiaaliturvan?

        "koska jos minä saan euroja niin kaikki rikastuu".

        Se kerho joka halusi että kaikki yksityistetään?
        (miksi et maksaisi osakeyhtiölleni tuosta vedestä jonka juuri joit hanasta josta jo maksoit)

        Juu.

        Euroja vaan lisää siitä mitä ollaan jo maksettu koska niillä maailma pelastuu (tai monikansallisten yhtiöiden johtoporras saa lisää jahteja..)

        Valikoivan poliittisen muistisi mukaan tuskin muistelet, että vihreet ministerit päättivät sähköverkon myynnistä yksityissijoittajille koska EU määräsi eriyttämään tuotannon ja jakelun erikseen. Köyhät köyhtyy siirtomaksuista.


    • Anonyymi

      Kommunismi helvettiin mihin se kuuluu, mutta... On se perkele ihmeellistä miten tämä vastuu on nykyaikana ulkoistettu kymmenennille osapuolille..

    • Anonyymi

      Jaa rikkaus kyöhyys mitä ne lopulta on. Elin kodittomana kadulla ja nukuin rautatieasemalla. Olin onnellinen. Sain kämpän ja byrokratian sen mukana annoin pois. Joskus helpompaa vain elää kadulla ja toisinaan punkata sellissä.

      • Anonyymi

        Kadulla vai metsässä? Iso ero.


    • Anonyymi

      Suomalainen mies bunkkaa metsässä helposti.

      Katu on toinen viidakko.

    • Anonyymi

      Tilapäinen köyhyys? Kuvaile!

    • Anonyymi

      Ihminen on mieleltään rikas elämä on myös sen arvoista tuoko se raha loppuen lopuksi onnea mutta arkeen vähän helpotusta mutta näillä mennään

    • Anonyymi

      Ei Suomessa ole oikeita köyhiä, ota ittees niskasta kiinni ja tee jotain. Naurettavaa "köyhistellä" kun ei ole hätäpäivää nähnytkään, toisin kuin oikeilla köyhillä tossa jo tuhannen kilometrin päässä. Hävetkää ja auttakaa oikeita köyhiä!!

    • Anonyymi

      Olipa kerran naapurissa rikas mies. Iso talo, urheiluauto ja kaikkea. Siihen aikaan kylällä ei muistaakseni ollut kellään autoa. Kerran mies kuljeskeli pihalla ja keräsi pihalta löytyneitä roskia. Joku paikallaolija sanoi ihaillen hänellä: "Sinulla on varmasti onnellinen elämä", johon mies vastasi: "Niinhän sitä luulisi".
      Hän asui vain puolen kilomerin päässä meiltä ja taloon oli näköyhteys pienen lahden yli.

      Rikkaat on usein onnettomia, mutta toisella tavalla, kuin köyhät. Ei varmasti ole kivaa olla kasarmin yksiössä köyhänä. Minä olen aina asunut niin, että olen päässyt metsään rauhottumaan ja tervehtimään eläimiä. Siellä on sitten tutustunut muutamiin, joilla on sama intressi. Vahinko vain, että vanhat alkavat olla laitoskunnossa ja nuoret katsoo luontoa vain netistä.

      • Anonyymi

        Jos p aska olis kullan arvoista niin köyhät kärsisi ummetusta!


    • Anonyymi

      NIIN!? Mistä erottaa noinniikun valerikkaan ketä joutaa käydä palkkatöissä vaikkapa velallisen aidosti köyhästä jellä ei oo mitää ees lainaksi? Samaanaikaan kun 100 maapalleron rikkainta omistaa enempi kun kaikki lähes 8miljardia muuta immeistä Dona lukuunottamatta?

    • Saa nähdä onko Jumalaa kristinuskon perustajalla
      Soitti päävuokralainen että oikeuteen menee
      2500 maksamattomia vuokria
      Olen kristinuskon perustaja, Jeesuksen sukulainen
      Asunnottomana 8 v olin
      Kukaan eiminusta välittänyt. Vaikka olin fiksu
      Olin valaistunut olin se sielu joka kristinuskonperustaja
      Kukaan ei vastaa s postiin
      ( Niin vähällä rahalla ei selviä minkä kuukaudessasaa
      Ei pystynyt ostamkännykkää läppäriä
      Oli paha ollasiitä kun olisin tahtonut tehdä elokuvia
      Nyt ulkonäkö on huonompi. En siedä nähdä
      Tarvitsisi kaksoisleuan leikkaukseen 1400 e
      Miks tämä tähän pitäis lopettaa. Teitä kiinnostaa ulkonäkö vaan? Sijeesus on köyyhäjätkävaan
      Niin . Tuli tuoseteen kun siivosin pussia jossa oli ehkmuutakin. Ku roskaa sieltä se sininauhaliiton
      Lappu jonka Eeva antanut niin revin sen.
      Hänestä on lähtöisin että minua raiskattiin
      20 vuotta tuhottiin sielu
      Osasinko kirjoittaa hyvin?
      Että hän antoi minulle muutamankin kerran sininauha liiton numeron
      Koska hän asuu sininauha liiton yksiössä,
      Koin sen todella kuvottavana vallanhaluna
      Että täs tilanteessa se lappu löytyi käsiini
      Hänel on tietysti ylimmän kerroksen asunto
      Minulle tietystiolisi annettumummojen välistä alemman kerroksen asunto
      En tahdo elää kenenkään vallassa.
      Puistossa saa teltassa nukkua, laillisesti.
      Ei ole laissa kielletty. Esim puistoissa.
      Ja metsissä on jokamiehen oikeus.
      Näin unta missä minull oli 2 saksanpaimenkoiraa, ja kaksi poliisia tuli siihen ovelle.
      Tai se toinen oli ilmestynyt oli vaan yksi
      Ja havaitsin että nyt on kaksi,
      Siellä oli yksi susi viime talven kun nukuin teltassa.
      ( Just luin päiväkirjastani tuossa äsken ettäheräsin. Teltas yksi aamu huudahtaen Piski!!
      Oikeasti huhusin sitä piskiäni teltan ovesta
      Sitten vasta kunnolla heräsin olin unessa kokenut että minulla on piski.
      Näin sen monta kertaa. Ei ne tule lähelle ihmistä.
      Ei ole vaaraksi ihmisille. Mutta suellä pitää uskoa Jumalaan että Jumala putää ne eläimet joiden pitää syödä joku söpö pupu
      Se siinä on olen osannut olla ajatuksenkansetJumala huolehtii niistä elikoistaan
      En ymmärrä niistä asioista En kestä kirkassilmäisen hiirenkään repimistä mutta Jumala on luonut niin ehkä se onjotain mitä en ymmärrä
      Että se hiiri tai kani ei koe mitään
      City ketut pitäisi kylläruokkia
      Hirveä laiha kettu juoksi tääll pihan poikki
      Aivan nälänhätäisen laiha
      Eilenkin laitoin sille ruuan
      Kanit eivät ole luonnon eläimiä vaan kesykaneja,
      Citykanit, ja ne pitää talvella ruokkia.

      • Ei hirveä, vaan hirveän laiha kettu. Aamulla seisemältä täydessä valossa se ilmaantui
        Hirveän söpö


      • STMariaSalome kirjoitti:

        Ei hirveä, vaan hirveän laiha kettu. Aamulla seisemältä täydessä valossa se ilmaantui
        Hirveän söpö

        Tuntui kun otsikkoa katsoin nyt että se henki että oletko sinä minulle jotain! En taida olla ajattelin
        Päävuokralainen osaa olla köyhä.
        Hän oli Yukteswar Giri
        Guru Intiassa ed elämässä. Jotkut osaa olla
        Siis että osaavat olla köyhien ihmisten kanssa
        He on yleensä henkisestiköyhiä
        Yksinkertaisia. En ole rakastanut ketään
        Olen esim kontaktikykyinen
        On ihan sairasta ett kykaanei osaa vastata s postiin.
        Olen eilisenkin kirjoittanut viestejä Meeri Koutaniemelle videoita ja kuvia lähetin ja Alexander Rybakille, eikä he ole vastanneet mitään. Olen oppinut kun kirjoitin Ismo Alangolle ja Toni Wirtaselle. Eikä he vastanneet
        Ville Valo, ja Marko Poetsin.
        Eikä kukaan muukaan vastannut.
        Njassa ja Norppa radiocityn. Heillekirjoitin
        Kukaan ei koskaanvastannut.
        Opin sellaiseksi etten kärsi siitä
        Minusta oli kivaa lähettää jotain
        Ei eilen tullut mieleenkään että he vastaisi
        He on niin alhaisia ihmisiä ett sulla ei ole aivoja sanoi henki nyt
        Niin ne pahat henget alkoi olla oikeassa
        Ne ei enää panetelleet vaan ihmiset oli niin alhaisia. Kuin ne henget sanoi
        Taidan mennä kahville
        Kumpase eräs aatelinen olis siellä taas


    • Luther tuli apuun, luinjuur ensimmäiseksi
      Kyllä se sopii kun olin kysynyt voisinko hänen pellolle teltassa nukkua, ja kuulema ruuanjaosta saa ruokaa joka riittää viikoksi.
      Siellä ei vaan ole mitään, ei sähköjäkään
      Ja unessahän tahtoo olla vallassa
      Siksi varmaan vei minut aina kaupunkiin aina neljän päivän päästä että en ollut hänen alamainen
      Mutta oli ain ihana päästä sieltä
      Jumalasta oli että kyyti kaupunkiin oli 4 päivän päästä.
      Siel ei ollut kuin kaivaa lapiolla maata tai kutoa,
      Koin todellisuuden ett mit muuta tehtävää ei oikeasti ollut. Ei sovi minulle.
      Eihän Jumala niin pahaa tahdo minulle.
      Siellä ei ole sähköjäkään.
      10 km kyläkaupalle.
      Ajoin sinne pyörällä jokapäivä. Siellä ei ollut mitään.
      Minulle ei sovi maalaiselämä.

    • https://youtu.be/dT5O79QXjzs

      Tuossa on Mariko ja intiaani, kertomus mitä meille tapahtui, kuninkaallisille. Aatelisille.
      Intiaanien takia olen asunnoton
      Ja teltassa nukkunut.
      ( Ismosta näkyi näky että katuiettei tehnyt aitaa
      Tilamme ympärille
      ( Tai sen alueen oliko se sitten intiaanien maata )
      Pelkäsin niitä intiaaneja
      Siitä on jokin karma että emme tahtoneet heitä
      Lähettyville
      Meillä oli talo
      He oli alkuperäisasukkait
      Siksi tääl on Suomi täynnä ulkomaalaisia
      Heille on annettu asunnot ei minulle
      Mutta intiaanit ei kuulema tahdo minulle pahaa.
      ( Kuolin kyllä warsowassa ed elämässä
      Hitlerin takia. Koin siellä vainon ja valloittajan
      Ja ammuttiin 1944
      Siihen astikiduin nälänhädässä
      Alexander Rybak oli poikani
      Luther oli mieheni
      ( Viulupedagoogi Jakub , Kuba, juutalainen.
      Yhä viettää sapatin lauantaina.
      Se on hänestä oikea päivä
      Vaikka on nyt helluntaiseuroissa käynyt

    • Anonyymi

      Minkä tahansa asian arviointi ja vertaislu vaatii omakohtaisia kokemuksia.
      Kun on pakon edessä elänyt muutaman vuorokauden täydellisessä vesipaastossa, muutaman vuoden vastuullisena perheen huoltajana pitkälti metsästä kerätyn ravinnon varassa pystymättä hankkimaan muuta kuin alaasteikäislle penskoille välttämättömät vaatteet ja tarpeet käytettyinä, niin tuollaisten kuurien jälkeen osaa arvostaa pientäkin väljyyttä taloudessa ilman, että se vie toiseen äärimmäisyyteen.

      Kun tuon muutaman puutevuoden kuurin jälkeen vaimoni meni osa-aikaiseksi myyjäksi markettiin niin kulutuksemme oli mukautunut niukkuuteen ja vaimon pieni palkka jäi säästöön.
      Huom! Ei ollut kodinhoidon tukia tai muutakaan.

    • Anonyymi

      Köyhyyttä on monenlaista, ei kaikki köyhät ole sosiaalisessa elämässä köyhiä, vaikkei olisi rahaa, koska osa hynärikkaistakin on sietämättömiä persoonallisuuksia ja pihejä, ei aina mammonarikkaalla ole paljoa ystäviä. Mutta jopa kuningas Salomo ehkä erehtyi luulemaan ihmissuhderikkautta johtuvaksi taloudellisesta toimeentulosta, ei ne asiat läheskään aina synkkaa, vaikka totta on se, että jos joku on taloudellisesti rikas, niin lievää hyväksikäyttöä esiintyy, varsinkin hänen kustannuksellaan, ja jos rahat sitten loppuu, ja ystävänsä olivatkin pahoja, ystävyyskin samantien päättyy.
      Jos jopa aineellisesti köyhällä on YSTÄVÄ, vasta hänellä oli se "todellinen ystävä". Hihhulit kuiskaavat tällöin: jeeeesuuus...
      Henkinenkään rikkaus ei liity paljoakaan rahamääriin, koska ihminen voi olla vaikka kuinka viisas ajattelija, ja jopa KOULUTTAUTUNUT, huolimatta siitä, että raha-asioissa menee kehnosti...
      Ja fyysinen terveys on yksi suurimmista rikkauksista, Ihmiselle, sekään ei liity suoranaisesti rahamääriin...
      Älkää tehkö hätäisiä zoinauksia, se ei ole viisasta... Siinä touhussa, etsiessään huonoja syytöksiä, sairastuu niin mieli, henki kuin lopulta kroppakin...

    • https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fool_Bull

      Medicin man hän oli. Me paransimme yrteillä myös ihmisiä. Oliko hän intiaanioppaamme,
      Läheisestä Dakotasta.
      Siellä oli Medicin nimisiä paikkoja paljon
      Medicin vuori.. mikä se oli englanniksi..
      Medicine Place etc.
      Niin muistan että me kerätttiin yrttejä,
      Ja oli purkkeja tai pulloja, mihin tehtiin
      Uutteita?
      Muistan kun täällä oli rahapula että se olisi kuulunut minulle , se yrtti parannus asia, ilmaistiin
      Kun monet alkoi harjoittaa harjoitti sitä
      ( Muistan sellaisen
      Ett olisin saanut
      He oletti ett osaan
      ( Siis että se oli vähän väärin että veivät kaiken mikä meillä ensin oli ) ? Niin väitettiin mutt en ymmärtänyt yrteillä lääkitsemisestä
      Ehkä voisi olla intuitiota , mikä auttaa, johonkin
      Mutta kun ei ole ollut yhtä ihmissuhdetta
      Ei ole oikea henki tai fiilis monia ihmisiä kohdata
      En tahdo mitään intuitiots heidän asioihisilloin oli
      Aviomies ja lapsia ja ehjä elämä.
      Ostin preeria kukan echina fortes
      Mutta se kuoli talven aikana ja maa vietiin minulta
      Nyt keväällä ottivat palstani
      Kun pidin sitä intiaanien tapaan luontoa kunnioittaen

      Nyt huomaan kyllä että syntyi 49 Medicinman,
      Ja tietääkseni olimme 60. 70 luvulla siellä ehkä 80
      1880. Sitten menehdyin synnytykseen.
      Lapsia tyttäriä oli paljon.
      ( Sain pitää kasvini yhdellä kulmalla
      Siinä on oikeastaan koko palsta
      En tiedä saako siihen koko palstalle tehdä ,
      Ei ole ilmestynyt ketään sitä ottamaan
      Uusi palstanpitäjä teki aidat korkeat
      Kauriilta suojaksi
      ( Entiselle palstalleni viereen. En tunne yhtään mitään sen takia että se ei ole enää minun palsta.

      • Niin minusta oli kiva, ihmeellistä. Että Marikolla henkselit! Mus videolla, kuten Ismolla
        ( Siihenaikaan henkselit oli
        pieni talo preerialla näkyy Charles? Isällä henkselit aina,
        Uudisraivaajilla 1800,
        Marikolla oli ne henkselit! Istuessa valtaistuimella
        Kuningattarena prinsessana videolla.
        Siis Ismolla levyn takakannessa kuva
        Missä hänellä oli henkselit ( 1800 luvun vaatetus
        Mihin biisiin se liittyi???
        Oli eri biisejä ja kuvia
        "Kevät koittaa Hitlerille." Oli yksi laulu
        Ja "seinilläki. Korvat on " oli yksi laulu
        Ja Dream dream dream oli yksi
        ( Menen kuuntelemaan sen
        Jos se löytyy
        ( Olin Hämeentiellä isoäitini luona sain asua 2 v
        Opiskellessa taidekoulussa Maassa
        Maharishi Art Academy
        4 v ammattiin valmistava
        Siellä raitiovaunujen kiskojen kolkkeessa kuulin tuota levyä mikä levyn nimi oli?
        En lainkaan pelännyt kun oli biisi sua kunnellaan, seinilläkin korvat on
        Olin terve luotinJumalaan
        Ei tullut mieleenkään et Jumala antaisi kenenkään loukata yksityisyyttä.
        Se oli vaan laulu. Kaikki laulut oli hyviä.


    • https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Onnenpyörä_(albumi)

      Niin tuossa on ! Näkyy kannessa levyn Ismo cowboy hatussa, ja henkseleissä näkyy.
      Siinä on aikakausia.
      Springtime for Hitler,
      Oli sen intiaani 1800 jälkeen
      Jaa hän ymmärsi sen
      Me oltii. Intiaanien ystäviä
      Ismolla on laulujakin " viimeinen mohikaani"
      Ja. "Kullankaivajat" .
      Jos Ismo tulusi telttaan asumaan myös olisi turvallista.
      Me voitaisi perustaa "Preeriat takaisin intiaaneille"
      Trump voisi kustantaa puhvelilaumat sinne.
      Mutta niitä ei surmattaisi.
      Puhvelinmaitoa myydään jossain tai juustoa.
      En kyllä syö sitä. Mutta he jos tahtoisi.
      Tai puhvelinlihas tahtooko he.
      Vapauden
      He oli todella ylväitä ! Intiaanit. Valokuvissa.
      1800 lopulla. He varmaan tahtoi kokea jotain uutta
      Eikristinuskonkaan Jumala muuten olisi päästänyt sinne?
      Mutta tietysti alkuperäisväestölle kuului maa.
      Me oltiin lapsia kun meidät sinne vietiin.
      ( Marikon laulun sanoista kuului 3 sta lauseesta rivistä se karavaani vankkuri...
      Eli ei hän ollut tyttäreni ( sanoi että oli ehkä täti? )
      Olin kai lapsi sillä vankkurimatkalla
      Ruotsist a lähdettiin
      Vankkurit muistan hyvin
      Siis ei tiet sielt asti vankkureilla
      Vaan meren ylitys oli. Pelottava
      Ja kauhea matka sinne seudulle
      Nuorena Joka sitten kihlautui avioitui
      Ruotsiahan Ismo osaa.....
      Ruotsista lähdettiin
      Äiti vei siis
      Isä oli se. Nimikunnyt tulis mieleen....
      Kaktusviinaa.......mikä hänen nimi on
      Laulaja. Joka avioituijonkun tummatukkaisen kanssa
      ( He haluaa vaannussia. Varmaankin
      Mikä se nimi oli
      Saunasta hän ouhui
      Hän on joku sovinusti minun suhteen ymimielinen tshtoo olla
      Tosi yksinkertainen kuului olevan kirjoutuksissaan
      Alkeellisia lauluja suurimäärä.
      Nimiei nyt tule mieleen.
      Arvelin ett hänn ei lähtenyt Amerikkaan en tiedä miksi.
      Yhden siskon tiedän ei ole läheinen,
      ei ole kuuluisa. Mari oli siellä. Lypsi lehmät.
      Isä ajoi niillä suurilla hevosilla
      PohjoisRuotsin hevonen
      Muistan sen omemuksen.
      Vaikka oliko ne jotain ardenneja?muistaa metsää,
      Ja se oli Lapin lähettyvillä. Oli vuono vai tunturi kumpu siellä.
      Järven takana. Vai vaara. Miten löytäisi paikan.
      Sjö. Mikä Sjö. Eiköse ole järvi?
      Se kiinnostaa. Missä on elänyt.
      Koira oli, olisiko voinut olla poroja.

      • Vasemmalla puolella on järvi, sileä, ja sen takana kumpu tai vaara, fjäll.
        Muistan noita että missä päin hahmotan,
        Että se järvi oli vasemmalla. Talosta päin sitten varmaan.
        En sitten kyll paljon enempää muista....
        Oli tie jonnekin kylän keskustaan ja siellä olivarmaam
        Rovasti, vallesmanni, jotain sellaista.
        En tiedä mikä vsllesmanni on..
        Kreivi .. Ruotsin vallan aika..
        Kuka oli Kuningas Oliko Venäjänkin
        Että oliko se Venäjän valta
        Olis kiva muistaa!!!!;! Mutta olen 5 h vain nukkunut noin pari viikkoa. Siis yössä, tai vuorokaudessa.
        Nyt pitäis rahan riittää hakea unilääke
        Että nukkuu illasta aamuun kun ei auringossa voi nukkua. Mut jos valvoo yön nukkuu seuraavana iltana.
        Mut ei ole kiva mennä susien keskuuteen sellaisena joka ei ole nukkunut.
        Kuuron tytön luona voi olla yön yli
        Mutta en nuku siellä.
        Pidän vaan kiinni että olen inhimillinen
        Parhaani yrittävä Jumalalle elävä
        En pysty nukkumaan kuurojen energioissa.
        Heillä on alempi energia
        On hirvittävän sumea olo
        Jos nukkunut kuuron vieressä
        Luther on myös puolikuuro. Ilmeisesti.
        Voisi kuulolaitteella kuulla
        Sanoi että se maksaisi 50 000??se kunnollinen kuulolaite? Voisi kokeilla jotain halpaakin arvelen
        ( Oli kerra ilmoitus jostain edullisesta kuulolaitteesta
        Tätini luonakin nukuin kuurojen ja sokeiden laitoksen vieressä
        Jos ei ole aatelisella
        Ylhäisellä rakkautta auttaa ja tukea
        Meitä vainotaan tuolla tavalla
        Heikot tahtois vetää alas
        He ei pysty muuhun
        ( Nauran kuulin Jeesuksen äänen itsestäni;
        " He ei pysty muuhun"

        Jeesus oli injarnoituneena Suomeen mutta on syntynyt muualle
        Onnepyörä levy n laulun etsin
        Kirjoutin siitä siis
        Proffiilistani voitte katsoa
        Kaik ihmeelliset kirjoitukset Jeesuksen vieressä yön nukkuneen


    • https://youtu.be/lS-af9Q-zvQ

      Siinän On "Riders on the storm"
      Se oli näköjään Ismon levyllä,
      En muistanut ettäoli preeria laulu.
      Ja tuo on nähty useammin kuin on ihmiskunnassaihmisiä? Doorsin laulu.
      ( Ens kerran katsoin )
      Ja hän kuin Jeesus .
      Aivan kuin Jeesus jonka vieressä nukuin yön Järvenpäässä. Voin näyttää hänen videon missä on tuon saman näköinen.

    • Anonyymi

      Kyllä se on enempi omasta persoonasta kiinni löytyykö kavereita tai seurustelusuhteita. Kovan koulun oon käynyt ja nyt hiukan varakkaampana voin sanoo että enemmän oli frendejä ja naisystäviä kun olin köyhä. Laskin kolikoita.Nyt on niin hiljasta että huuhh.

    • Ei ole Joel Jeesus ollut Jim Morrison..
      Ei ole hänen inkarnaatio.
      Olis ollut kiva että olis ollut. Siiskuulu säveltäjä.
      Katsoin Jim Morrisonin kuvia.
      Hän on vaan ollut Jeesuksen hengessä.
      Ylväs jne. Ollut iloa autoista. kiva video.
      Hieno video. Sen aikainen.
      Mietin ett Jeesuskaan
      Ei ehkä tiedostanut ett saastuttavat autot
      Siis minä en tiedostanut
      Muistelin sitä että se oli jonain vuonna kun alkoi tiedostaa että ne saastuttaa.
      Ei ole kauan siitä. Voi olla ettei Jeesuskaan tiedostanut
      Oli vaan onnellista elämää ihmisillä viattomina

    • Anonyymi

      Niin. Olet oikeassa. Syytä et ikinä arvaisi

      https://lbry.tv/@DollarVigilante:b/Get-Far-Away:8

      Keskuspankit alistavat valtioita ja valtiot joutuvat sitten alistamaan ja luomaan kapitalistestakin valtiosta kommunistisemman keskuspankin kommunististen periaatteiden vuoksi. Videolinkki selventää

    • Anonyymi

      Itse kalastan paljon nyt kun kesä niin ahventa yritän kalastaa niin paljon kun saan. Myyn ja syön itse. Ainakin 400 kg olis tavoite ja verkoilla tullut kalaa myös. Ei rahaa ole mitenkään liikaa. Työttömyydessä kamalinta on ettei naiset kiinnostu. Nykyään on vain pinnallisia naisia jotka haluaa rikkaan miehen. Onneksi olen velaton, se olis pahinta.

      • Anonyymi

        No jo on yksipuolinen ruokavalio kun laitat ahventa nassuun heh eipä ihme ettei naiset kiinnostu. Kehut että 400kg ahventa ja myyt niin voipi verottaja alkaa kiinnostuun. Ahventa en itse ostais vaan kuhafilettä. Hauki kaikista surkein. Eipä kalastaminen järkevää jos kaljankulutus lisääntyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jo on yksipuolinen ruokavalio kun laitat ahventa nassuun heh eipä ihme ettei naiset kiinnostu. Kehut että 400kg ahventa ja myyt niin voipi verottaja alkaa kiinnostuun. Ahventa en itse ostais vaan kuhafilettä. Hauki kaikista surkein. Eipä kalastaminen järkevää jos kaljankulutus lisääntyy.

        Ahvenen syöjä tietää sen vanhan viisaan sananlaskun:
        "Kala kalun kasvattaa, kalja kalun kaataa"
        Tätä eivät Esson baarin takapöydän aikamiespojat vaan hiffaa.
        Saattaa nimittäin ahvenen syöjällä käydä hyväkin flaksi.


    • Anonyymi

      Mun käsitys on että se rikas eliitti joka päättää kaikista asioista on vielä kateellinen siitä köyhyydestäkin eräs Suomalainen politikko on -90 luvun laman tiimoilta sanonut että " köyhät aina selviää ne on mestareita venyttämään markkaa ja keksimään miten selvitä vähillä rahoilla" nykyään varmaan senttejä mutta idea sama. Niin että jopa varattomuus on eliitin mielestä kateutta herättävä asia eikä niistä kukaan ole varmasti halukas tippumaan köyhyyteen.

    • Anonyymi

      Herrain mielestä köyhä ei tarvitse muuta kuin kovan työn, huonon ruuan ja äkkilopun.

      • Anonyymi

        Mutta kun kaksi köyhää on samassa taloudessa niin yhteistuloilla voi elää ihan mukavasti.
        Voi harkiten ostaa mitä tarvitsee ja lopuilla rahoilla voi heittää silloin tällöin vaikka lomareissun kotimaassa, missä onkin järkevää matkustella. Sosiaalisia yhteyksiä voi pitää yllä melko pienellä budjetilla , kun kylään mennessä ei tarvi hankkia kuin pulla ja piparipaketti.
        Voisivat yltiököyhät perustaa jopa kommuunin, missä keitetään yhteinen jauhelihasoppa jopa pariksi päiväksi kerrallaan, niin ei kulu paljoa siihen ruokaankaan. Varsinkin kun jokainen käy vuorollaan leipäjonossa vaikka Hurstin valinnassa tai seurakunnassa.


    • Anonyymi

      Saako esittelemilläsi kirjoituksilla hyvän mielen?

    • Albertina Agnes van Nassau von Nassau-Diez
      BIRTH 9 Apr 1634
      Den Haag Centrum, Den Haag Municipality, Zuid-Holland, Netherlands
      DEATH 24 May 1696 (aged 62)
      Heerenveen, Heerenveen Municipality, Friesland, Netherlands
      BURIAL
      Leeuwarden Grote of Jacobijnerkerk
      Leeuwarden, Leeuwarden Municipality, Friesland, Netherlands
      MEMORIAL ID 44361215 · View Source

      Fürstin Albertine ließ sich von 1672 bis 1681 in Diez an der Lahn das Schloss Oranienstein als Witwensitz errichten, nachdem sie sich schon kurz nach 1664 das Lustschloss Oranienwald (Oranjewoud) in Heerenveen hatte erbauen lassen (das im 19. Jahrhundert durch einen Neubau ersetzt wurde).

      In 1676 Albertine Agnes bought a country seat in Oranjewoud and called it Oranjewoud Palace. It was here that she died in 1696. She also had Schloss Oranienstein built from 1672 as her new residence at Diez.

      Amalie von Nassau-Dietz (Nassau), Herzogin zu Sachsen-Eisenach
      Syntynyt: 25. marraskuuta 1655
      Syntymäpaikka: Den Haag, Nederlande
      Kuollut: 16. helmikuuta 1695 (39)
      Hautapaikka: Allstedt, Sachsen-Eisenach, Deutschland(HRR)
      Amelie 17 kun äitinsä oleskeli Dietzissä 72-81
      an der Lahn on tutumpi
      Diez an der Lahn
      76 osti Oranjewoud oli siellä 76 – 96
      Amalie lähti 95
      Amalie eli 90-95 miehensä kanssa Alstet
      Amelie 17 v 1672 4 v myöhemmin 1676 oli 21
      Oliko hän Palace Oranienstein kun se on vieras nimi
      Slos oraanstein en ollut siellä en ollut nassau
      Missä oli Amelie joka syntyi Haagissa Den Haag 1655,
      Eli lapsuus meni ilman Oranieenstein joka vierasnimi..
      oli jo 21 vuotias kun äitinsä osti sen,
      ja oli 17 kun äitinsä alkoi oleskella Dietzissä

      joten on mahdollista että Ameliena ei tiedä nimeä
      Dietz ja Oranienstein tutuksi…. no pitäisi kai tutuksi tietää
      vaikkei asunut siellä
      Missä asui nunnako oli ? Ei kerrota missä asui.
      ( Voisi olla erään sukulaiseni näköinen
      sukulaisen sukulaisen sukulaisen.
      Oliko hän.
      Ja miten ei tiennyt olevansa Nassau Dietz
      jos olinhän… Jos oli nunnana Luostarissa. ?
      siis isä oli Nassau Diettz
      mutta isä kuoli.. kun Amelie 9 vuotias..
      Hän ei ehkä kuullut koskaan nimeä Nassau Dietz.
      Kun oli lapsi. Eli lapsen elämää. Isoisä Dietz oli kuollut kauan ennen syntymää Amelien ja isoäiti myös,
      isän äiti ja isä,
      entä äidin äiti ja isä.. äidin isä oli myös lähtenyt
      hänen nimi Orange oli hassu ehkä lapsesta …. mutta isoäiti Solms Braunfels oli 20 vuotta
      Amalien elämää ja hänellä sama nimi , Amalia..
      Isoäiti had Court life in Haag.
      20-34 vuotiaaksi Amelia oli jossain.
      Sitten tapasi aviomiehensä ja nimi muuttui Sachsen Eicenach.
      34 vuotiaana naimisiin ja 5 vuotta avioliitossa ja sai lapsia.

    • Anonyymi

      Jos katsoo elämää helsingin kaupungin vuokrataloissa mm, itä helsingin kontulassa niin ei ole muuta elämää.

    • Anonyymi

      Pieniä eläkkeitä saavan pariskunnan sosiaalinen elämä.
      Viikottaiset tapahtumat. Mummeli käy normaalisti kolmesti viikossa harmaahapsiklubin tapahtumissa. Matkaa on reilu 100m. Nyt korona on sotkenut sen.
      Vuosikustannus 20€.

      Minä käyn kuntosalilla 6krt/vko. Vaihtoehtoina kaupallinen sali ja oman seuraan vastaava. Matkaa on noin 400m.
      Seuran salin vuosiavain maksaa nykyisin 50€. Kaupallinen on sovittavissa.
      Kaupallisella on enemmän tuttua porukkaa.

      Noiden lisäksi tuttavien merkkipäivät ja satunnaiset tapaamiset.

      Emme kaipaa enempää!

    • Anonyymi

      On eri asia olla 25 vuotias köyhä kun 50 vuotias köyhä. Nykyään 25 vuotias ei helposti saa töitäkään ja nuoret syrjäytyy sen takia. Syrjäytyneitä ja masentuneita on todella paljon. 50 vuotias voi miettiä että jos töitä ei saa niin ei saa rahaa ja joutuuko sitä loppuelämän kitkuttelemaan köyhänä kun ei ole rahaa harrastaa mitään eikä voi paljon mitään tehdä jos ei voi rahaa tienata.

    • Anonyymi

      Siis muuta elämää? Eihän kellään ole kuin yksi elämä. En ymmärrä kysymystä.

    • Anonyymi

      Ompa typerä alotus,just mietin koronaaika ihanaa,elämä enne sitäkin ,koko ajan kiire meesinne meetänne,juoksee väkee,miten tyhmää.Rahaa turhaan.Nyt on nautittu elämästä! Ei se materiaalinen köyhyys VAAN tuo henkinen köyhyys.Tunnen aika monia pinnallisii bimboja.Kyläs aina väkee,juoppojuhlii ne on.Kulissit kustannettu velkarahalla.Siis inhoon just semmosta,ilmankos maailma voi pahoin ..Nyt puheltu puh.elämän niin parhaimpien ihmisten kanssa.Elämä muuttuu.Lopettakaa noi ns.rikkaiden paapomiset.Eläkööt tana omillaan!kuka kaipaa lässynlässyn väkee elämäänsä.Kun kaikki on niin hienoo.Köyhänkin elämä on hienoo kun haluaa, kaikkeen ei rahaa tarvita!

      • Anonyymi

        Ihan oikeita ja hyviä kommentteja lapsi perheistä. Heille suokoon se mitä he tarvitsevat. Itse poikamies joten olen "vapaa" vastuusta ja huolehtemisesta.

        Minä pidän luonnosta, se on minun paikkani ja nimenomaan veneessä. Merenkulusta piti tulla työ, mutta ei tullut.

        Retkeilystä on tullut elämäntapa, päivät menee retkeilyn parissa. Taidot pitää hankkia tietysti. Aikanaan tuli reppureissattua Euroopassa, siihen sitten kyllästyi. Kyllä Suomen luonto on paras paikka!!!

        Talouden kirjat tuli onneksi luettua, ei taloutta ole eilen keksitty. Siitä vaan opiskelemaan talous,kun talouden saa avattua niin hyvä juttu.Elän ihan minimalismissa, päiväbujetilla. Siitä tulee viikko budjetti ja jne.

        Minulle vapaus on tärkeintä, tässä vallitsevassa ympäristössä pitää vaan pärjätä. Paha maailmahan se on,sille ei voida mitään.

        Retkeily on siis minun elämänmuotoni, luonnossa rauhoittuu. Luonnon pitää vaan avautua, näin se on.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kateruus ei auta sua. Kokeileppa elää sillälailla ettet murehdi tilannettasi tai ylipääään ketään.


    • Anonyymi

      Eipä ole.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe