Etuakselipalkin ruostevaurio

Anonyymi

Hylky tuli -99 autolle. Muuten kunnossa, mutta tuossa palkistossa löytyi kovan ronkkimisen jälkeen reikä. On ronkittu monta vuotta, mutta nyt saatiin reikä aikaiseksi. 1 kk aikaa jälkitarkastukseen ja lukee, ettei saa hitsata.

Tuossahan joutuu purkamaan puoli autoa ja jostain pitäisi saada varaosa. Ei siis tule kysymykseen vanhaa selvästi alle tonnin arvoista autoa noin korjata, vaikka toimiikin muuten OK ja on mieluisa.

Onko mitään mahdollisuutta päästä hitsaamalla läpi?

Entä mitä nyt seuraa, jos ei korjaa? 1 kk saa ajaa ennen ja sitten ilmeisesti vielä 1 kk aikaa, jonka aikana pitäisi tehdä uusintakatsastus.

37

2414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun kerran lukee ettei saa hitsata niin enpä usko että hitsaaminen on silloin sallittua. Uusintakatsastus tehdään samalla konttorilla kuin ensimmäinen näyttö. Saattaa olla sama katsastusinsinööri joka pompautti autosi. Mitäpä ihan oikeasti luulet, teetkö turhaa työtä jos alat hitsauspuuhiin?

      • Anonyymi

        Eihän sitä tarvitse samalle asemalle viedä, mutta näkee ne muutkin kuulemma mitä tuonne on kirjoitettu.


    • Anonyymi

      Uusi apurunko italiasta ja sitten hommiin, mahtaako olla toitsuis kans noin huonoa peltiä??

      • Anonyymi

        Ei ole italialainen. Ei kai se kovin huonoa ole, kun on 21 vuotta kestänyt suolakylpyä?


    • Anonyymi

      Joo mut varaosat tehdään Italiassa.

    • Anonyymi

      Koominen tää sääntösuomi, hitsaamalla se on kasattukin, on siellä automiehet tekniikkahommissa ...

    • Anonyymi

      Jos katsastaja on kirjoittanut, että ei saa korjata hitsaamalla, niin homma on selvä. Ei mene hitsaamallaa korjaus läpi.

      Jossakin vaiheessa tulee se kohta, jolloin auton matka päättyy. Usein sen takia, että katsastuksessa todettujen vikojen korjaus käy liian kalliiksi auton arvoon nähden.

      Kunnossa oleva akselipalkki (oletan, että se kyseessä tässä tapauksessa) kestää kyllä katsastuksessa tapahtuvan "ronkkimisen", parempi että löydettiin nyt, ettei pettänyt kesken ajon mahdollisesti vakavin seurauksin.

      Ymmärrän kyllä, että tuntuu kurjalta, jos on muuten mukava menopeli .

      • Anonyymi

        Akselipalkki ei ole mätä. Paikallinen 10x10 cm alue on ruostunut ja kyse on palkin pohjaan hitsatusta lapusta, joka lienee tarkoitettu ruostesuojaksi. Siis ollut uudesta saakka tuossa (mulla auto on ollut vuodesta 2003). Sen alla on palkiston rakenteellinen "kolo".

        Muutenkaan auto ei ole mätä. Pari pientä paikkaa on joutunut hitsaamaan kynnyskoteloon tai paremminkin sen koristeulkokuoreen, Kantava palkki on tuon kuoren sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akselipalkki ei ole mätä. Paikallinen 10x10 cm alue on ruostunut ja kyse on palkin pohjaan hitsatusta lapusta, joka lienee tarkoitettu ruostesuojaksi. Siis ollut uudesta saakka tuossa (mulla auto on ollut vuodesta 2003). Sen alla on palkiston rakenteellinen "kolo".

        Muutenkaan auto ei ole mätä. Pari pientä paikkaa on joutunut hitsaamaan kynnyskoteloon tai paremminkin sen koristeulkokuoreen, Kantava palkki on tuon kuoren sisällä.

        Hah hah hah :D

        Ruostunut alue on suuri, 10x10 senttimetriä, mutta siitä huolimatta olet sitä mieltä, että "akselipalkki ei ole mätä".

        Hah hah hah :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah hah :D

        Ruostunut alue on suuri, 10x10 senttimetriä, mutta siitä huolimatta olet sitä mieltä, että "akselipalkki ei ole mätä".

        Hah hah hah :D

        Et osannut lukea kommenttia loppuun? Laitan sen sinulle tähän:

        "Paikallinen 10x10 cm alue on ruostunut ja kyse on palkin pohjaan hitsatusta lapusta, joka lienee tarkoitettu ruostesuojaksi."

        Suomennettuna, palkkiin on hitsattu suoja, joka on ruostunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et osannut lukea kommenttia loppuun? Laitan sen sinulle tähän:

        "Paikallinen 10x10 cm alue on ruostunut ja kyse on palkin pohjaan hitsatusta lapusta, joka lienee tarkoitettu ruostesuojaksi."

        Suomennettuna, palkkiin on hitsattu suoja, joka on ruostunut.

        Kyllä minä luin sepostuksesi loppuun ja ymmärsin sen. Katsos, "lienee"-sana viittaa epävarmuuteen. Minä kuitenkin tiedän, että autosi on mätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä luin sepostuksesi loppuun ja ymmärsin sen. Katsos, "lienee"-sana viittaa epävarmuuteen. Minä kuitenkin tiedän, että autosi on mätä.

        just just

        koita jaksella, vaikeeta on varmasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        just just

        koita jaksella, vaikeeta on varmasti

        Turhaan sinä täällä vikiset. Olisikohan sinun jo aika vaihtaa kulkuneuvosi kunnossa olevaan kun kerta nykyisen laittaminen ajokuntoon tuntuu olevan noin iso haaste?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan sinä täällä vikiset. Olisikohan sinun jo aika vaihtaa kulkuneuvosi kunnossa olevaan kun kerta nykyisen laittaminen ajokuntoon tuntuu olevan noin iso haaste?

        kyllä me uskotaan vähemmälläkin että sulla mättää, ei tarvi enää todistella asiaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä me uskotaan vähemmälläkin että sulla mättää, ei tarvi enää todistella asiaa

        Heh heh! Vaihda jo suosiolla lahonnut kotterosi sellaiseen joka ei ainakaan vielä lähivuosina ruostu alle.


    • Anonyymi

      Varmaan paras ostaa käytettynä (hyväkuntoisesta) romuautosta, ruosteet pois ja siihen massat päälle?

      • Anonyymi

        Tuskin löytyy ainakaan Suomesta. Tämä on ko. automallin viimeistä vuosimallia ja niitä myytiin yksittäisiä viimeiset vuodet. Lisäksi eri moottoreilla oli eri akselipalkki. Tämä oli Suomessa uutena ruostesuojattu ja auto on vähän ajettu ko. malliksi. Vaikea kuvitella, että löytyisi akselipalkki, jota ei ole eikä tarvitse hitsata. Tietysti jostain maasta, jossa autot eivät ruostu Suomen malliin voisi löytyä.

        Maahantuojalta ei saa varaosana ja jos saisikin maksaisi enemmän kuin auton arvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin löytyy ainakaan Suomesta. Tämä on ko. automallin viimeistä vuosimallia ja niitä myytiin yksittäisiä viimeiset vuodet. Lisäksi eri moottoreilla oli eri akselipalkki. Tämä oli Suomessa uutena ruostesuojattu ja auto on vähän ajettu ko. malliksi. Vaikea kuvitella, että löytyisi akselipalkki, jota ei ole eikä tarvitse hitsata. Tietysti jostain maasta, jossa autot eivät ruostu Suomen malliin voisi löytyä.

        Maahantuojalta ei saa varaosana ja jos saisikin maksaisi enemmän kuin auton arvo.

        Purukumia ruosteisen reijän ympärille ja menoksi!


    • Anonyymi

      * Mieluisa = meluisa

      • Anonyymi

        Taisi olla 90-luvun loppupuolella yksi hiljaisimmista Suomessa myydyistä autoista. En luonnehtisi meluisaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi olla 90-luvun loppupuolella yksi hiljaisimmista Suomessa myydyistä autoista. En luonnehtisi meluisaksi.

        Järki käteen nyt. Et sinä voi koko aikaa kehua, että kotterosi oli silloin uutena niin ja niin hyvä. Siitä nimittäin on aikaa jo 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järki käteen nyt. Et sinä voi koko aikaa kehua, että kotterosi oli silloin uutena niin ja niin hyvä. Siitä nimittäin on aikaa jo 20 vuotta.

        Totta, nyt pitäisi alkaa kehumaan että 20 vuotta vanha auto on parempi kuin monet uudet.


    • Anonyymi

      Hyvä hitsaus esim. kaasulla ja hiekkapuhallukseen hitsijälkien poiston hiomisen jälkeen
      sitten maalaus ja suojaus.

      • Anonyymi

        Hitsauskiellolla perusteena todennäköisesti että se voi muuttaa metallin lujuutta, jolloin akselipalkin kestävyys heikkenee. Osa lienee kantava ja joutuu varsinkin Suomen huonoilla teillä koville.
        Harmi sinänsä jos auto on muuten ehjä, periaatteessa pienen ruostevaurion vuoksi joutuu luopumaan siitä mutta ehkä sen joku saa korjattua jolla on hyvät tilat, taidot ja työkalut vaihtaa itse uusi palkki siihen.
        Tonnin-parin autoilussa ei kannata kovin kiintyä niihin koska melko pienikin vika voi aiheuttaa sen ettei kannata korjata vaan paalata tai koettaa myydä korjattavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitsauskiellolla perusteena todennäköisesti että se voi muuttaa metallin lujuutta, jolloin akselipalkin kestävyys heikkenee. Osa lienee kantava ja joutuu varsinkin Suomen huonoilla teillä koville.
        Harmi sinänsä jos auto on muuten ehjä, periaatteessa pienen ruostevaurion vuoksi joutuu luopumaan siitä mutta ehkä sen joku saa korjattua jolla on hyvät tilat, taidot ja työkalut vaihtaa itse uusi palkki siihen.
        Tonnin-parin autoilussa ei kannata kovin kiintyä niihin koska melko pienikin vika voi aiheuttaa sen ettei kannata korjata vaan paalata tai koettaa myydä korjattavaksi.

        Uutta palkkia ei saa. Ei löydy varaosanumerolla netistä ja maahantuojan mukaan tehtaalta ei saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uutta palkkia ei saa. Ei löydy varaosanumerolla netistä ja maahantuojan mukaan tehtaalta ei saa.

        Hitsaa kunnolla, hioo saumat tasaiseksi, maalaa koko palkin ja kevyt massaus, sekä käyttää pultit auki. Oli vaikea vaihtaa.. Noiden hitsaus kielletty kun 90% hitsauksista täyttä pulun kakkaa, pajalla tehtynäkin.


    • Anonyymi

      Mikä auto kyseessä, vai oliko mainittu ketjussa?
      Aika harvinaninen malli jos palkkia ole mistään ostettavissa.

    • Anonyymi

      Sitä minäkin, kunnollinen hitsaus on vahvempi kuin uusi pelti. Harmi kyllä, hitsaamisen peittelyyn pitää nähdä vaivaa.

      • Anonyymi

        totta turiset......kyllä onnistuu


    • Anonyymi

      Jos autoon ei saa mistään ehjää osaa, olen sitä mieltä että siinä tapauksessa siihan saa anottua korjausluvan.

      Olen jopa nähnyt että uusia osia saa valmistaa itse.

      Esimerkkinä 70-lukulaisten datsuneiden takatuivarret. Ehjiä ei ole saanut mistään vuosikymmeniin, joten niitä on alettu tekemään itse.

    • Anonyymi

      Mahtavatko vaatia kuittia vaIhdetusta,ostat halvan romun ja korjaat alkuperäisen HYVIN , varmaan kurkistavat pelkästään jos esittää dokumentin.

    • Anonyymi

      Varmaan kannattaa kuunnella sitä katsastuksen ammattilaista mieluummin kuin väittää, että voi hitsata. Joskus joku oikeasti tietää asiat paremmin ja mikä on turvallista ja mikä ei.

      • Anonyymi

        Vanha ketju mutta sanonpa sanottavani silti. Ensinnäkin sanon sen, että Suomi on nykyään täysi perseläpi kyykytysvaltio niitä kansalaisiaan kohtaan jotka yrittävät olla sen tuottavia itsensä elättäviä rehellisiä jäseniä. Tämä katsastustoiminta on yksi hyvä esimerkki mielivallasta. Tämä vanhojen (hyvien) autojen karsiminen pois liikenteestä on yksi tämän mielivallan ilmenemismuoto. Takana on vihervassareiden umpihullu ideologia hiilineutraaliin Suomeen liittyen ns. vihreä siirtymä. Siihen ideologiaan kun ei sovi kunnon bensa- tai dieselauto millään muotoa, niin kätevin tapa on keksiä vuosittain uusia sääntöjä katsastuksiin joilla saadaan hylättyä nämä hyvät vanhan liiton autot sellaisilla vioilla (tai niiden korjaamistapoja rajoittamalla) , että on monelle vähävaraiselle (hyvin toimeentulevat harvoin ajelevat max. 3000 e arvoisilla autoilla), täysin mahdotonta saada pidettyä oikeasti hyvä kiesinsä liikenteessä niin että se täyttää em. mieluvaltaiset vaatimukset. Aiemmin tätä ideologiaa on toteutettu myös ns. romutuspalkkiolla joka kuitenkin on kusetus koska sen setelin verran on melkein aina ilmaa auto liikkeen hinnoissa , ts. pelkästään puhumalla saa setelin arvon verran tiputettua liikkeen pyyntihinnasta. Mutta kun lyöt tuollaisen setelin tiskiin, niin puhumalla et enää saakaan yhtään alennusta. Siis kusetus kyseessä.

        Mikä sitten on pointtini tässä kirjoituksessa? Se on se että meidän ei pidä olla lampaita jotka nöyrästi tekevät kuten valtaapitävät haluavat vaan pitää keksiä keinot joilla pääsee eteenpäin. On kelvottomia kansalaisia jotka eivät piittaa yhtään mitään mistään säännöistä, esim. narkkarit ja rikolliset. Hehän eivät näihin ongelmiin edes törmää koska he eivät autoaan katsasta, eivät maksa käyttömaksuja eivätkä vakuutuksia. Monella ei ole edes ajokorttia. Jos jäävät kiinni niin mitä sitten? Heillä kun ei ole tuloina kuin sossun rahat, niin sakot ovat niille torakoille yhdentekeviä. Jotkut jäävät jopa kymmeniä kertoja kiinni ajamisesta ilman korttia, katsastusta, vakuutusta, tai käyttömaksun suorittamista ja mikään ei muutu. Sillä kertaa voi hetkeksi matka katketa mutta samana päivänä tai viimeistään seuraavana voi homma taas jatkua jos sattui peräti putkakeikka tulemaan mikä lienee pahin mahdollinen seuraus näille. Muutenhan ne sakot he voivat repiä, ehdolliset ja yhdyskuntapalvelu (muutama tunti lapioon
        nojailua) ovat ihan yhtä tyhjän kanssa!
        Nämä torakat muuten saavat kelalta vuokravakuudetkin kun tämän tästä kusevat asumisensa häiriköinnillään kun taas esim. pienipalkkaista osa-aika työtä tekevä joutuu nekin itse maksamaan ja kaikki muutkin kulut tottakai vaikkei rahat riittäisikään.

        Mutta me rehdit pienituloiset , me saamme kärsiä tästä vihvas- ideologiasta ja se mitä haluan sanoa on se että meidän ei pidä olla lampaita eikä suostua tällaiseen kyykytykseen!

        Minullakin on ollut 80-luvun Golf autona ja siinä törmäsin tähän samaan väkisintehtyyn ongelmaan. Parina vuotena ennen tätä viherpiiperrystä oli täysin luvallista hitsata näitä palkkeja eikä mitään ongelmia ollut kun paikat tehtiin asianmukaisesti. No näiden jälkeen tuli 3. kerta ja silloin sanoivatkin että kun löytyi palkista noin 2e kolikon kokoinen reikä (ympäriltä niin vahvaa ettei saanut isommaksi sitä hakkaamallakaan) että ei saa hitsata! Minä siihen että voi nyt v..tu mihin katsuri kans sanoi että älä muuta puhu kun keksivät tällaista, oli samaa mieltä kanssani älyttömyydestä. No minähän en kolmen vastaavan auton hintaa alkanut (750e kustannusarvio) pulittamaan ja tuota vaihtamaan vaan kaverin kanssa otimme auton ylös , täytettiin reikä kemiallisella metallilla, hiottiin koko hoito ja maalattiin koko palkki spraylla vielä. Mutta sen kiinnityskohdat jätettiin maalaamati ja ruiskutettiin niihin runsaasti CRC-irrotusöljyä että jäi märiksi kauttaaltaan. Sitten menin seuraavana päivänä näyttämään ja puhuin vielä täyttä totta: "Ei ole hitsattu!" Katseli siinä inssi hetken lampullaan ja sanoin vielä että oli siinä kova työ irrottaa kun oli niin pultit jumissa niin naureskeli vaan ja löi leiman lappuun.

        Niin se on, että konstit pitää ottaa itse käyttöön kun aletaan vaatia mahdottomia! Samaa ne tekee noiden pakokaasupäästöjen kanssa. Niin kireät on rajat että moni kiesi reputtaa vaikka se on ihan hevonv...un hailee tuleeko sieltä pakoputkesta 99 vai 102 ppm verran Häkää! Näissäkin voi kikkailla kun laittaa ennen katsastusta melkein tyhjään tankkiin 2-3 litraa pelkkää jäänestoa! Siinä tippuu leiman ajaksi päästöt ja sit ku leima lapussa niin kipin kapin tankkaamaan kunnon 98-bensaa. Mieluiten ostaisin lyijyllistä 99:ä niin saisi vittuilla vielä lisää viherpiipertäjille mutta sitä kun ei enää saa!

        Eli älkäämme alistuko älkääkä uskoko paskapuheita että näillä säännöillä olisi tarkoitus edistää turvallisuutta tai estää ilmastonmuutosta. Ne ovat silkkaa valhetta jota surutta syötetään hyväuskoisille lompakkoaan avaaville aaseille! Sitten kun Kiina, Venäjä, Intia ja USA pistävät päästönsä kuriin niin sitten minäkin voin myöntyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha ketju mutta sanonpa sanottavani silti. Ensinnäkin sanon sen, että Suomi on nykyään täysi perseläpi kyykytysvaltio niitä kansalaisiaan kohtaan jotka yrittävät olla sen tuottavia itsensä elättäviä rehellisiä jäseniä. Tämä katsastustoiminta on yksi hyvä esimerkki mielivallasta. Tämä vanhojen (hyvien) autojen karsiminen pois liikenteestä on yksi tämän mielivallan ilmenemismuoto. Takana on vihervassareiden umpihullu ideologia hiilineutraaliin Suomeen liittyen ns. vihreä siirtymä. Siihen ideologiaan kun ei sovi kunnon bensa- tai dieselauto millään muotoa, niin kätevin tapa on keksiä vuosittain uusia sääntöjä katsastuksiin joilla saadaan hylättyä nämä hyvät vanhan liiton autot sellaisilla vioilla (tai niiden korjaamistapoja rajoittamalla) , että on monelle vähävaraiselle (hyvin toimeentulevat harvoin ajelevat max. 3000 e arvoisilla autoilla), täysin mahdotonta saada pidettyä oikeasti hyvä kiesinsä liikenteessä niin että se täyttää em. mieluvaltaiset vaatimukset. Aiemmin tätä ideologiaa on toteutettu myös ns. romutuspalkkiolla joka kuitenkin on kusetus koska sen setelin verran on melkein aina ilmaa auto liikkeen hinnoissa , ts. pelkästään puhumalla saa setelin arvon verran tiputettua liikkeen pyyntihinnasta. Mutta kun lyöt tuollaisen setelin tiskiin, niin puhumalla et enää saakaan yhtään alennusta. Siis kusetus kyseessä.

        Mikä sitten on pointtini tässä kirjoituksessa? Se on se että meidän ei pidä olla lampaita jotka nöyrästi tekevät kuten valtaapitävät haluavat vaan pitää keksiä keinot joilla pääsee eteenpäin. On kelvottomia kansalaisia jotka eivät piittaa yhtään mitään mistään säännöistä, esim. narkkarit ja rikolliset. Hehän eivät näihin ongelmiin edes törmää koska he eivät autoaan katsasta, eivät maksa käyttömaksuja eivätkä vakuutuksia. Monella ei ole edes ajokorttia. Jos jäävät kiinni niin mitä sitten? Heillä kun ei ole tuloina kuin sossun rahat, niin sakot ovat niille torakoille yhdentekeviä. Jotkut jäävät jopa kymmeniä kertoja kiinni ajamisesta ilman korttia, katsastusta, vakuutusta, tai käyttömaksun suorittamista ja mikään ei muutu. Sillä kertaa voi hetkeksi matka katketa mutta samana päivänä tai viimeistään seuraavana voi homma taas jatkua jos sattui peräti putkakeikka tulemaan mikä lienee pahin mahdollinen seuraus näille. Muutenhan ne sakot he voivat repiä, ehdolliset ja yhdyskuntapalvelu (muutama tunti lapioon
        nojailua) ovat ihan yhtä tyhjän kanssa!
        Nämä torakat muuten saavat kelalta vuokravakuudetkin kun tämän tästä kusevat asumisensa häiriköinnillään kun taas esim. pienipalkkaista osa-aika työtä tekevä joutuu nekin itse maksamaan ja kaikki muutkin kulut tottakai vaikkei rahat riittäisikään.

        Mutta me rehdit pienituloiset , me saamme kärsiä tästä vihvas- ideologiasta ja se mitä haluan sanoa on se että meidän ei pidä olla lampaita eikä suostua tällaiseen kyykytykseen!

        Minullakin on ollut 80-luvun Golf autona ja siinä törmäsin tähän samaan väkisintehtyyn ongelmaan. Parina vuotena ennen tätä viherpiiperrystä oli täysin luvallista hitsata näitä palkkeja eikä mitään ongelmia ollut kun paikat tehtiin asianmukaisesti. No näiden jälkeen tuli 3. kerta ja silloin sanoivatkin että kun löytyi palkista noin 2e kolikon kokoinen reikä (ympäriltä niin vahvaa ettei saanut isommaksi sitä hakkaamallakaan) että ei saa hitsata! Minä siihen että voi nyt v..tu mihin katsuri kans sanoi että älä muuta puhu kun keksivät tällaista, oli samaa mieltä kanssani älyttömyydestä. No minähän en kolmen vastaavan auton hintaa alkanut (750e kustannusarvio) pulittamaan ja tuota vaihtamaan vaan kaverin kanssa otimme auton ylös , täytettiin reikä kemiallisella metallilla, hiottiin koko hoito ja maalattiin koko palkki spraylla vielä. Mutta sen kiinnityskohdat jätettiin maalaamati ja ruiskutettiin niihin runsaasti CRC-irrotusöljyä että jäi märiksi kauttaaltaan. Sitten menin seuraavana päivänä näyttämään ja puhuin vielä täyttä totta: "Ei ole hitsattu!" Katseli siinä inssi hetken lampullaan ja sanoin vielä että oli siinä kova työ irrottaa kun oli niin pultit jumissa niin naureskeli vaan ja löi leiman lappuun.

        Niin se on, että konstit pitää ottaa itse käyttöön kun aletaan vaatia mahdottomia! Samaa ne tekee noiden pakokaasupäästöjen kanssa. Niin kireät on rajat että moni kiesi reputtaa vaikka se on ihan hevonv...un hailee tuleeko sieltä pakoputkesta 99 vai 102 ppm verran Häkää! Näissäkin voi kikkailla kun laittaa ennen katsastusta melkein tyhjään tankkiin 2-3 litraa pelkkää jäänestoa! Siinä tippuu leiman ajaksi päästöt ja sit ku leima lapussa niin kipin kapin tankkaamaan kunnon 98-bensaa. Mieluiten ostaisin lyijyllistä 99:ä niin saisi vittuilla vielä lisää viherpiipertäjille mutta sitä kun ei enää saa!

        Eli älkäämme alistuko älkääkä uskoko paskapuheita että näillä säännöillä olisi tarkoitus edistää turvallisuutta tai estää ilmastonmuutosta. Ne ovat silkkaa valhetta jota surutta syötetään hyväuskoisille lompakkoaan avaaville aaseille! Sitten kun Kiina, Venäjä, Intia ja USA pistävät päästönsä kuriin niin sitten minäkin voin myöntyä!

        Hirveä vuodatus jota en jaksanut lukea. Autoja katsastetaan lähes kaikissa sivistyineissä valtioissa, ja suurimmassa osassa sivistymättömiäkin. On täysin poikkeuksellista että vaihdettavissa olevia osia on ylipäätänsä joskus saanut hitsata. Se miksi näitä ei saa enää hitsata johtuu nähdäkseni kahdesta käytännössä havaitusta asiasta. Hitsaustyöt on lähes poikkeuksetta tehty täysin kelvottomasti, mutta ne ovat siitä huolimatta hyväksytty katsastuksessa. Toinen ongelma on se että akselipalkki täytyisi asiallisen hitsauksen yhteydessä joka tapauksessa irroittaa, jotta se pystytään tarkastamaan myös niiltä osin joita katsastaja ei voi nähdä tai koskea. Sitä taas ei pystytä mitenkään katsastuksen yhteydessä toteamaan, vaikka hitsaustyö olisi silmämääräisesti asiallisesti toteutettu. Tämän vuoksi on täysin oikein että akselipalkkeja ei saa hitsata. Jos varaosaa taas ei ole saatavissa, niin silloin on toki mahdollista korjata tai valmistaa mikä tahansa auton osa.

        Ei tässä sen kummempaa salaliittoa ole takana. Jos motiivina olisi mainitsemasi viherpiiperrys, niin miksi se kohdistettaisiin akselistojen kiinnityspalkkeihin? Ympäristön kannalta ihan oikea ongelma on se että pakokaasumittausmenetelmät ovat täysin riittämättömät. Jos haluttaisiin "piipertää", niin kyllä silloin homma kannattaisi aloittaa siitä että edellytettäisiin kuormituksenalaisia päästömittauksia dynamometrillä, kuten esim. Yhdysvalloissa, Kanadassa tai Meksikossa. Puolet yli 13 vuotiaista Otto-moottorilla varustetuista autoista saataisiin laakista pois liikenteestä, koska täällä viherpiiperryksen kehdossa ei moottoreiden ja pakokaasun jälkikäsittelylaitteiden ole tarvinnut olla oikeastaan sinne päinkään kunnossa.

        Luulisi sinunkin tietävän että pakokaasujen lähipäästöjen ilmansaasteilla ja hiilidioksipäästöillä ole mitään tekemistä keskenään. En ole kyllä sinua ennen kuullut kenenkään sellaista väittävänkään.


    • Anonyymi

      Ammattihitsaaja hitsaa palkin niin hyvin että katsastusmies ei sitä huomaa. Näitä yli 40 vuotiaita papparaisia joka katsastaa on helppo huijata. Se mikä on ongelma täällä Helsingin suunnalla että mistä löydät hyvän hitsaajan. Toisaalta kyllä meillä on varaa ostaa uusi etupalkki.

      • Anonyymi

        "Yli 40 vuotias papparainen"? Eli kirjoittajana jonne. Mutta itse asiaan. Kyse ei ole hämäämisestä, vaan siitä että katsastaja on vain katsastavinaan, eikä hänellä ole aikomustakaan puuttua asiaan. Ei tuollaisessa asiassa ole mahdollista "hämätä" sellaista katsastajaa, jonka toimii määräysten mukaisesti. Ei vanhaa akselipalkkia ole mitenkään mahdollista järkevällä vaivalla ennallistaa uuden näköiseksi. Vaatii irrottamisen ja täydellisen puhdistuksen ja maalaamisen. Ja homma pitäisi tehdä suurimmaksi osaksi itse, vai meinasitko maksaa ammattihitsarille koko hommasta? Vanhan vaihtaisi samalla vaivalla uuteen useaan kertaan. kyllä hämätä joissakin tapauksissa voi, mutta ei tässä tapauksessa. Todennäköisyys sille että hitsattu akselipalkki hyväksyttäisiin jälkitarkastuksessa vahingossa on häviävän pieni. Jos se hyväksytään, se tehdään tietoisesti.


    • Anonyymi

      Nois tonnin romuissa on se etu, et paaliin vaan ja uus alle.
      Mikä hemmetti se pitää pitämään kiinni siitä vanhasta, jos ei ole valmis maksamaan siitä mitään.
      Kiva ostaa aina 400 euron romu, jos jättää tielle, paaliin, jos kallis vika. Muuten voi korjata perusviat aina 1500 euroon asti per vuosi.

      Jos katsuri löytää vian, joka liian kallis korjata. Ajetaan 2 kk. myydään 1 kk osia ja ostetaan 400 euron uusi projeksti alle.
      Oi jos vois alla 30 tonnin auto ois. perushuolto veis aina tilitä tonnin pois.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      4978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3289
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2326
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      238
      1442
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1190
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1158
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe