Parkkisakko ja kiistattomat todisteet

Anonyymi

Kuvitellaan tilanne että autoilija tekee rikkeen vaikkapa unohtaa parkkikiekon kiekollisella alueella. Aluetta kuvaa myös valvontakamera ja kuvanlaatu on sen verran hyvää että kuljettajankin pystyy tunnistamaan. Yksityinen parkkipirkko huomaa kiekon puuttumisen ja pyytää vielä sivullisenkin katsomaan että puuttuuko kiekko pyytäen häneltä yhteystiedot että voi todistaa että kiekko todellakin puuttui. Sakko on siis annettu täysin sääntöjen mukaan ja on vahvat todisteet että se on oikeutetusti annettu.

Mutta se varsinainen kysymys kuuluu että onko niin että IHMISLUONNE ei hyväksy sakon saamista YKSITYISELTÄ ja alkaa ainakin aluksi edes periaatteen vuoksi vänkäämään vastaan esim. ei tiedä kuka autoa ajoi kun ei tiedä vastapuolen todisteista? Eli onko ihmisluonne vain sellainen että kaikenlaiset ylimääräiset maksut harmittavat ja reaktio on vähintäänkin ärsyyntymistä miettien että miten tästä voisi luikerrella pois? Halutaan vain väkisin päässä kääntää asia niin että ne yksityiset ovat vain rosvoja MYÖS SELVISSÄ TAPAUKSISSA? Toisinsanoen omasta rikkomuksesta ei haluta ottaa vastuuta tarttuen huonompaankin taktiikkaan jos se on mahdollista? Mutta jos vastaavasti tämän autoilijan taloyhtiön omaan parkkiruutuun on joku tuntematon pysäköinyt autonsa ilman lupaa, niin kirotaan alimpaan helvettiin tämä tuntematon rikkuri eli sama "vähän vaan rikon sääntöjä" termi ei sitten toimikkaan toiseen suuntaan?

Kysymys oli siis ihmisluonteen pohtimisesta tässä ketjussa. Onko autoilussa siis yksinkertaisesti "ahneutta" kun ei haluta nähdä vaivaa parkkeerata oikein ja kämmin sattuessa (parkkikiekon unohtaminen) ei haluta myöntää omaa töppäystä jotta ruutuja riittää myös muillekkin (ruuhka-aikoina). Ja sitä AHNEUTTA sitten myös puolustellaan täällä palstalla raivoisasti.

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taidat olla ihan väärillä palstoilla, MV lehti lopetetiin jo ja psykologiset ja lainopilliset taitaa olla nekin vääriä? Eli mieti ihan itse tykönäsi noin hienoja asioita.

    • Anonyymi

      Se on juuri niin kuin kirjoitit. Olet päätynyt aivan oikeaan havaintoon. Varsinkin jos lappu tuulilasissa on odottamaton (kuljettaja ei tienny toimineensa väärin tai luuli ettei jää kiinni) ja kuljettajan persoonallisuus on tietynlainen, niin ulosanti on sen mukaista.

      • Anonyymi

        On aina hauskaa, kun joku vastaa itselleen olevansa samaa mieltä 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aina hauskaa, kun joku vastaa itselleen olevansa samaa mieltä 😄

        On aina hauskaa, kun joku luulee toisen vastaavan itselleen 😅


    • Anonyymi

      Kannattaa muistaa, että suomalaiset ovat perinteisesti vastustaneet auktoriteetteja ja tämä on lähtöisin siltä ajalta kun Suomi oli venäjän vallan alla. Asenteet ja uskomukset periytyvät sukupolvelta toiselle.

    • Anonyymi

      Pysäköintikiekon käytöstä määrätään tieliikennelaissa ja tähän liittyvässä asetuksessa. Joten nämä määräykset ovat voimassa vain tieliikennelain alaisilla alueilla. Kiekon käytöstä ei siis voi antaa mitään lakiin perustuvaa määräystä yksityisillä alueilla.

      • Anonyymi

        Mutta sopimukseen perusvan voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sopimukseen perusvan voi.

        Keitä se sopimus sitoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sopimukseen perusvan voi.

        Juuri niin. Pysäköintiä valvova yksityinen yritys voi sopia pysäköijän kanssa, että käytetään parkkikiekkoa, ja parkkikiekko laitetaan osoittamaan jotakin aikaa, esim. pysäköintiin tuloaikaa. Mutta tästä on tosiaan sovittava, mitään oletusta sopimuskumppanista ja sopimuksesta ei voi olla, vaan sopimuskumppani ja sopimus on pystyttävä jotenkin todistamaan.


    • Anonyymi

      Kun katsoo videoita missä autoilijat ajaa pyöräteillä, jalkakäytävillä ja pysäköi kielletylle alueelle, niin yllättävän moni silti puolustelee omaa tekoaan "oikeana". Vaikka virallinen liikennemerkki ensin vaaditaan autoilijan nähtäväksi ja todistettavasti sen paikka alle 10m päässä osoitetaan, niin ei suostuta menemään edes katsomaan sitä.... koska tietää olevansa väärässä ja SILTI alkaa vänkäämään edelleen vastaan. Toisinsanoen jotkut ovat tottuneet ilmeisesti "koko ikänsä" harrastamaan filunkipeliä ja uskovat että puhumalla pääsevät siitä irti. Kovin narsistista on touhu kun omia virheitä ei nähdä eikä uskota. Ja samaa vänkäämistä täälläkin palstalla esiintyy koska ilmeisesti "oikeuksia poljetaan" ja niistä on pidettävä kiinni. ;) Ihmisluonne on itsekäs.

      • Anonyymi

        Tuntuu ettei ihmiset seuraa liikennemerkkejä laisinkaan. Esimerkiksi Helsingissä Pihlajamäen ostarin edessä on pysähtymiskielto (kadulla ei ole riittävästi tilaa busseille kadun kaarteessa) silti siihen pysäköidään jatkuvasti. Ehkä paikka on näppärästi suoraan baarien edessä. Hölmöimmät kuskit laittaa vielä pysäköintikiekon kun näkee sellaisen merkin edessäpäin suojatien jälkeen olevassa pysäköintilevennyksessä (eihän kiekko anna lupaa pysäköidä väärään suuntaan).


    • Anonyymi

      Omituista kuvittelua tuollainen että ihmiset ihan vaan ilkeyttään ja huvikseen tulisivat sinne tänne pysäköimään väärin. Siinä kun on sellainenkin näkökulma, että sillä pysäköivällä ihmisellä on jokin asia hoidettavana, jonka takia hänen täytyy poistua autosta. Eli se saatanan kottero on vaan saatava johonkin jätettyä siksi aikaa että saisi sen asiansa hoidettua.

      Monin paikoin on pysäköinti järjestetty mahdollisimman vittumaisesti. Paikkoja on liian vähän, tai on jotain omituisia kieltoja, jotka on huonosti merkitty niin, ettei niitä äkkinäinen tulija huomaa. Kuitenkin usein tullaan tuntemattomaan paikkaan kiireessä, jolloin on suurempi mahdollisuus jäädä jotain huomaamatta, koska huomio kiinnittyy enemmän ajamisen kannalta oleellisten asioiden huomiointiin. Eli joo, oma virhe toki.

      Kun on menossa esim. lääkäriin, sinne on varattu aika, jolloin siellä on oltava. Muuten tulee sakkomaksu ja lisäksi vielä se asia jää hoitamatta. Paikalle saapuessa tyypillinen tilanne on, että ne muutamat sallitut paikat on jo täynnä ja lisäksi on jo niiden ulkopuolellakin autoja. No, mitä teet, jätät menemättä ja alat varailemaan uutta aikaa lääkäriin, jotta pääset ehkä parin kuukauden päästä uudestaan samaan tilanteeseen? Kaikki ei ehkä viitsi tehdä niin vaan jättävät auton sellaiseen paikkaan missä siitä ei ole käytännössä haittaa ja käyvät hoitamassa sen asian.

      Siinä on kuitenkin yritys toimia oikein (muutenhan auton voisi samaan hintaan ajaa suoraan siihen pääoven eteen eikä jonnekin syrjään puskan alle), ja rankaisu siitä vituttaa tietenkin. Sitten jos usein näkee autoja samalla tavalla väärin pysäköitynä, mutta ilman lappua ikkunassa, tulee lisäksi kokemus epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Toiset selviää ilman rankaisua ja itse ei, no tietenkin vituttaa. Ja on se rahakin köyhälle ihan merkittävä summa, ja rikkaathan on luonnostaan niin pihejä (ei sitä muuten rikkaaksi tulisikaan), että niitä se vasta kirpaseekin.

      • Anonyymi

        En nyt kuitenkaan näe sitä kovin järkevänä ratkaisuna, että jos pysäköinti on kauhean vaikeaa tai ei oikein suju, niin sitten pitää voida pysäköidä minne haluaa ja mitään seurauksia ei saisi tulla. Ihan hyvä, että pysäköinninvalvonta puuttuu väärinpysäköintiin.


      • Anonyymi

        Asenne että saa pysäköidä miten huvittaa jos on "asiaa" ja "kiire". Samalla logiikalla voin jättää MINUN autoni SINUN työpaikkasi tai asuntosi henkilökohtaiseen sinulle nimettyyn (vuokrattuun/ostettuun) ruutuusi, koska minulla on nyt vähän asioita hoidettavana ja kiire. Koita nyt viimeinkin ymmärtää että voin tehdä myös sen sinulle. Ja luonnollisesti en ota mitään vastuuta omista teoistani kun SINÄ olet puolestasi "uhrina" ja kai sä nyt voit antaa anteeksi vain 5min vaik todellisuudessa olin yli 30min väärin pysäköinyt. Ja kamoon, vaikka jäin valheesta todistajan tai valvontakameran takia.... kaikkihan meistä valehtelevat. Mitä sä oikein kitiset? Oleksä joku ihme totuuspoliisi?!?!?!

        Otetaan lisää esimerkkejä ihan vain sen takia kun haluan olla itsekäs ja SINÄ joudut siitä kärsimään kun keksin puolestani TEKOSYITÄ.

        Jos mä haluan kävellä päin punaisia kun olet liikennevaloissa hidastaen menoasi.... mitä sä oikein huutelet mulle? Mikä oikeus sinulla on huudella minulle! Vähän ymmärrystä että vihreä valo on palanut jo sinulle 5 sekkaa, että mihin ihmeeseen sulla oikein on kiire!!! Ihme jankkaaja!

        Vai olen pysäköinyt autollani sinun autosi eteen ja et pääse lähtemään pois?!?!?! Mut mun frendi tulee ihan minuutin päästä. HEI MÄ SANOIN ETTÄ SE TULEE MINUUTIN PÄÄSTÄ! Mitä sä oikein raivoat mulle!?!!?! Ja ittu mä en autoani siirrä, kuule ihan sun ongelma!!! Joo mä tiedän että on tilaa siirtää, mut kun olet tollanen niin todellakaan siirrä!

        Ai aiotte tulla muuttoauton kanssa rapun eteen, so? Mä olin tässä nyt ensin parkissa, joten odota rauhassa kun venaan et frendi tulee ulos. Menee ehkä 15min. No ei mul mitään tavaraa ole kannettavana joten mitä se tähän pysäköintiin kuuluu? Kannatte ite vaan tavaranne sieltä kauempaa jos on kerran noin kiire? Mitä sä olet sanomaan mulle mitä mä saan tehdä!?!?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt kuitenkaan näe sitä kovin järkevänä ratkaisuna, että jos pysäköinti on kauhean vaikeaa tai ei oikein suju, niin sitten pitää voida pysäköidä minne haluaa ja mitään seurauksia ei saisi tulla. Ihan hyvä, että pysäköinninvalvonta puuttuu väärinpysäköintiin.

        No ei tietenkään, vaan ympäristöähän pitäisi rakentaa ihmistä varten, eli järjestää niitä saatanan sallittuja paikkoja sinne missä niistä on jatkuva pula. Mutta ei, asia ratkaistaan palkkaamalla jotain vitun parkkikyttiä sakottamaan ihmisiä jotka yrittää vaan päästä hoitamaan asioitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asenne että saa pysäköidä miten huvittaa jos on "asiaa" ja "kiire". Samalla logiikalla voin jättää MINUN autoni SINUN työpaikkasi tai asuntosi henkilökohtaiseen sinulle nimettyyn (vuokrattuun/ostettuun) ruutuusi, koska minulla on nyt vähän asioita hoidettavana ja kiire. Koita nyt viimeinkin ymmärtää että voin tehdä myös sen sinulle. Ja luonnollisesti en ota mitään vastuuta omista teoistani kun SINÄ olet puolestasi "uhrina" ja kai sä nyt voit antaa anteeksi vain 5min vaik todellisuudessa olin yli 30min väärin pysäköinyt. Ja kamoon, vaikka jäin valheesta todistajan tai valvontakameran takia.... kaikkihan meistä valehtelevat. Mitä sä oikein kitiset? Oleksä joku ihme totuuspoliisi?!?!?!

        Otetaan lisää esimerkkejä ihan vain sen takia kun haluan olla itsekäs ja SINÄ joudut siitä kärsimään kun keksin puolestani TEKOSYITÄ.

        Jos mä haluan kävellä päin punaisia kun olet liikennevaloissa hidastaen menoasi.... mitä sä oikein huutelet mulle? Mikä oikeus sinulla on huudella minulle! Vähän ymmärrystä että vihreä valo on palanut jo sinulle 5 sekkaa, että mihin ihmeeseen sulla oikein on kiire!!! Ihme jankkaaja!

        Vai olen pysäköinyt autollani sinun autosi eteen ja et pääse lähtemään pois?!?!?! Mut mun frendi tulee ihan minuutin päästä. HEI MÄ SANOIN ETTÄ SE TULEE MINUUTIN PÄÄSTÄ! Mitä sä oikein raivoat mulle!?!!?! Ja ittu mä en autoani siirrä, kuule ihan sun ongelma!!! Joo mä tiedän että on tilaa siirtää, mut kun olet tollanen niin todellakaan siirrä!

        Ai aiotte tulla muuttoauton kanssa rapun eteen, so? Mä olin tässä nyt ensin parkissa, joten odota rauhassa kun venaan et frendi tulee ulos. Menee ehkä 15min. No ei mul mitään tavaraa ole kannettavana joten mitä se tähän pysäköintiin kuuluu? Kannatte ite vaan tavaranne sieltä kauempaa jos on kerran noin kiire? Mitä sä olet sanomaan mulle mitä mä saan tehdä!?!?!

        Just joo, et näköjään tajua yhtään mitään ja alat mesoamaan jotain omia hölmöilyjäsi. Mistään huvitteluista ei tosiaankaan ole kyse eikä nuo sinun tolloilut ole pelkästään niitä mistä sakotetaan. Olisikin, niin sittenhän asiaa voisi ajatella ihan hyödyllisenä toimintana eikä vain kusipäisenä kyyläämisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just joo, et näköjään tajua yhtään mitään ja alat mesoamaan jotain omia hölmöilyjäsi. Mistään huvitteluista ei tosiaankaan ole kyse eikä nuo sinun tolloilut ole pelkästään niitä mistä sakotetaan. Olisikin, niin sittenhän asiaa voisi ajatella ihan hyödyllisenä toimintana eikä vain kusipäisenä kyyläämisenä.

        Ei ole omia hölmöilyäni vaan sinunlaisten ihmisten omia hölmöilyäjä kun muista ei välitetä ja jätetään auto paikakan missä se ei muita "häiritse". Jos se paikka ei alunperin häiritse ketään niin miksei se ole yleisellä parkkipaikalla/kadulla jo ole valmiiksi laillinen paikka? Mutta kun sinua harmittaa että sinulle huomautetaan väärästä käyttäytymisestä niin silloin muut ovat vain kyyliä ja se on sinulle "oikeusmurha" :D

        Tuolla väärin pysäköityjen autoilijoiden video ketjussa on MONTA videota missä ihmiset eivät suostu myöntämään virhettään. Väittävät vain vastaan kun ottaa niin päähän että joku käytöksestä huomauttaa. Olet yksi samanlainen jäärä.

        https://www.youtube.com/watch?v=p3WVtB2wdJ8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole omia hölmöilyäni vaan sinunlaisten ihmisten omia hölmöilyäjä kun muista ei välitetä ja jätetään auto paikakan missä se ei muita "häiritse". Jos se paikka ei alunperin häiritse ketään niin miksei se ole yleisellä parkkipaikalla/kadulla jo ole valmiiksi laillinen paikka? Mutta kun sinua harmittaa että sinulle huomautetaan väärästä käyttäytymisestä niin silloin muut ovat vain kyyliä ja se on sinulle "oikeusmurha" :D

        Tuolla väärin pysäköityjen autoilijoiden video ketjussa on MONTA videota missä ihmiset eivät suostu myöntämään virhettään. Väittävät vain vastaan kun ottaa niin päähän että joku käytöksestä huomauttaa. Olet yksi samanlainen jäärä.

        https://www.youtube.com/watch?v=p3WVtB2wdJ8

        "Jos se paikka ei alunperin häiritse ketään niin miksei se ole yleisellä parkkipaikalla/kadulla jo ole valmiiksi laillinen paikka?"

        Aivan. Sieltähän irtosi jo järkevän oloinen ajatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asenne että saa pysäköidä miten huvittaa jos on "asiaa" ja "kiire". Samalla logiikalla voin jättää MINUN autoni SINUN työpaikkasi tai asuntosi henkilökohtaiseen sinulle nimettyyn (vuokrattuun/ostettuun) ruutuusi, koska minulla on nyt vähän asioita hoidettavana ja kiire. Koita nyt viimeinkin ymmärtää että voin tehdä myös sen sinulle. Ja luonnollisesti en ota mitään vastuuta omista teoistani kun SINÄ olet puolestasi "uhrina" ja kai sä nyt voit antaa anteeksi vain 5min vaik todellisuudessa olin yli 30min väärin pysäköinyt. Ja kamoon, vaikka jäin valheesta todistajan tai valvontakameran takia.... kaikkihan meistä valehtelevat. Mitä sä oikein kitiset? Oleksä joku ihme totuuspoliisi?!?!?!

        Otetaan lisää esimerkkejä ihan vain sen takia kun haluan olla itsekäs ja SINÄ joudut siitä kärsimään kun keksin puolestani TEKOSYITÄ.

        Jos mä haluan kävellä päin punaisia kun olet liikennevaloissa hidastaen menoasi.... mitä sä oikein huutelet mulle? Mikä oikeus sinulla on huudella minulle! Vähän ymmärrystä että vihreä valo on palanut jo sinulle 5 sekkaa, että mihin ihmeeseen sulla oikein on kiire!!! Ihme jankkaaja!

        Vai olen pysäköinyt autollani sinun autosi eteen ja et pääse lähtemään pois?!?!?! Mut mun frendi tulee ihan minuutin päästä. HEI MÄ SANOIN ETTÄ SE TULEE MINUUTIN PÄÄSTÄ! Mitä sä oikein raivoat mulle!?!!?! Ja ittu mä en autoani siirrä, kuule ihan sun ongelma!!! Joo mä tiedän että on tilaa siirtää, mut kun olet tollanen niin todellakaan siirrä!

        Ai aiotte tulla muuttoauton kanssa rapun eteen, so? Mä olin tässä nyt ensin parkissa, joten odota rauhassa kun venaan et frendi tulee ulos. Menee ehkä 15min. No ei mul mitään tavaraa ole kannettavana joten mitä se tähän pysäköintiin kuuluu? Kannatte ite vaan tavaranne sieltä kauempaa jos on kerran noin kiire? Mitä sä olet sanomaan mulle mitä mä saan tehdä!?!?!

        "voin jättää MINUN autoni SINUN työpaikkasi tai asuntosi henkilökohtaiseen sinulle nimettyyn (vuokrattuun/ostettuun) ruutuusi"

        Niin, ja sitten minulle jää vaihtoehdoksi vain jättää auto johonkin väärään paikkaan, paikalle saapuu parkkikyylä ja pistää virhemaksun minulle, mutta ei tietenkään sille alkuperäiselle syylliselle, kun sehän on ihan laillisella paikalla. Ja hyvin meni taas. Tai no siis, mitenpä minulla olisi "asiaa" kotiin tai työpaikalle, joten ihan oikein etten pääse sinne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "voin jättää MINUN autoni SINUN työpaikkasi tai asuntosi henkilökohtaiseen sinulle nimettyyn (vuokrattuun/ostettuun) ruutuusi"

        Niin, ja sitten minulle jää vaihtoehdoksi vain jättää auto johonkin väärään paikkaan, paikalle saapuu parkkikyylä ja pistää virhemaksun minulle, mutta ei tietenkään sille alkuperäiselle syylliselle, kun sehän on ihan laillisella paikalla. Ja hyvin meni taas. Tai no siis, mitenpä minulla olisi "asiaa" kotiin tai työpaikalle, joten ihan oikein etten pääse sinne?

        Kokeile pysäköidä lailliselle paikalle. Ei ainakaan kunnollinen valvonta anna rapsuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile pysäköidä lailliselle paikalle. Ei ainakaan kunnollinen valvonta anna rapsuja.

        Sinä et vissiin millään tajua, että aina ei sellaista ole. Siitähän se koko tilanne lähtee liikkeelle. Totta vitussa aina mennään lailliselle paikalle silloin kun se vain on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et vissiin millään tajua, että aina ei sellaista ole. Siitähän se koko tilanne lähtee liikkeelle. Totta vitussa aina mennään lailliselle paikalle silloin kun se vain on mahdollista.

        Siis ne katoaa jonnekin?


    • Anonyymi

      Parkkikiekon unohtaminen, kun pysäköinti ei kuitenkaan kestä yli sallitun ajan, on kyllä yleisen oikeustajun mukaan niin mitätön rike, että kohtuullinen rangaistus siitä olisi ehkä joku 2 euroa, korkeintaan vitonen. Niin joo, ilman kiekkoa ei kyylät tiedä kauanko siinä parkissa on oltu. No vittuakos siitä, kyylätkää tarkemmin niin tiedätte.

      • Anonyymi

        Jos on niin harvapäinen ettei muista laittaa parkkikiekkoa, niin heitä varten on kehitetty elektroninen "parkkikiekko" (nykylain mukaan täysin sallittu) joka näyttää automaattisesti aikaa jolloin auto on pysäköity.


    • Anonyymi

      Tuollaista "unohdusta" ei laki tunne. "Unohtaminen" on sama kuin tarkoituksella tai huolimattomuuttaan kiekon käyttämättä jättäminen ja laki on sama kaikille. "Sakko" (pysäköintivirhemaksu tai valvontamaksu) tulee kaikille riippumatta onko kiekon "unohtanut", ollut huolimaton tai tarkoituksella jättänyt sen pois.

      • Anonyymi

        Yksityinen valvontamaksu voi tulla, vaikka mitään ehtoja ei olisi rikottu. Sitä voidaan vaatia myös täysin sivullisilta henkilöiltä. Sitä ei kuitenkaan ole pakko maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityinen valvontamaksu voi tulla, vaikka mitään ehtoja ei olisi rikottu. Sitä voidaan vaatia myös täysin sivullisilta henkilöiltä. Sitä ei kuitenkaan ole pakko maksaa.

        On se pakko maksaa. Sama jos joku tilaa sinun osoitteesi 7-päivää lehden sinun nimelläsi ja henkilötiedoillasi. Sinun on se pakko maksaa. Jos riitautat asian, niin saatat pysytä todistamaan asian niin, ettet ole ollut sopimuskumppani, jolloin ei tarvitse maksaa. Lähtökohtaisesti mitään omalla nimellä ja henkilötiedoilla tulleita maksuja ei voi tuosta noin vain jättää maksamatta ilman riitautusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se pakko maksaa. Sama jos joku tilaa sinun osoitteesi 7-päivää lehden sinun nimelläsi ja henkilötiedoillasi. Sinun on se pakko maksaa. Jos riitautat asian, niin saatat pysytä todistamaan asian niin, ettet ole ollut sopimuskumppani, jolloin ei tarvitse maksaa. Lähtökohtaisesti mitään omalla nimellä ja henkilötiedoilla tulleita maksuja ei voi tuosta noin vain jättää maksamatta ilman riitautusta.

        Ei ole. Eikä minun tarvitse todistaa, etten ollut sopimuskumppani. Firman pitää todistaa, että olin, ja sitä se ei pysty tekemään, koska en ollut 😃


    • Anonyymi

      Sen takia on otettu käyttöön pysäköintikiekko, ettei jokaista pysälöintiä tarvitse valvontakameroiden tallenteista katsoa. Paljon helpompi ratkaisu.

      Skenaarioisi toimisi myös niin että ostat automaatista lipun lähijunaan. Hukkaat lippusi etkä voi esittää sitä tarkastajille. Pitäisikö riittää että sanot tarkastajille "katsokaa aseman valvontakameroista, ostin varmasti mutta hukkasin"

    • Anonyymi

      Kyllä se on niin että paten maksu kannattaa vaan maksaa pois ja ottaa jatkossa opikseen kun pysäköi. Oikeuteen on tyhmyyttä lähteä ilman asianajajaa ja sellainen taas ei edes kankkuaan nosta ja pieraise sillä rahalla mikä paten sakko on.

      • Anonyymi

        Ei sinne oikeuteen tarvita asianajajaa, kun ei firmoilla ole munaa haastaa sinne. Aikansa valehtelevat ja uhkailevat, mutta sitten selkäranka loppuu ja jättävät asian sikseen.


      • Anonyymi

        Näin minäkin asian näen, että jos yksityinen pysäköinninvalvontafirma on viemässä asiaa käräjille, ovat mahdollisimman varmoja että voittavat asian. Niillä on asiaan perehtyneet ja jo vastaavia läpi käyneet lakimiehet katsoneet tapauksen jos käräjille vievät.
        Haasteen saanut tarvitsee vähintään asiantuntevan lakimiehen jos elättelee toiveita että tuomari tuomitsee pysäköijän eduksi. Nyt jo selvä etti pelkkä "En ollut minä joka pysäköi, en maksa" ei riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin minäkin asian näen, että jos yksityinen pysäköinninvalvontafirma on viemässä asiaa käräjille, ovat mahdollisimman varmoja että voittavat asian. Niillä on asiaan perehtyneet ja jo vastaavia läpi käyneet lakimiehet katsoneet tapauksen jos käräjille vievät.
        Haasteen saanut tarvitsee vähintään asiantuntevan lakimiehen jos elättelee toiveita että tuomari tuomitsee pysäköijän eduksi. Nyt jo selvä etti pelkkä "En ollut minä joka pysäköi, en maksa" ei riitä.

        Tuon takia eivät vie yksittäisiä tapauksia oikeuteen. Eivät pysty todistamaan, että omistaja oli kuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin minäkin asian näen, että jos yksityinen pysäköinninvalvontafirma on viemässä asiaa käräjille, ovat mahdollisimman varmoja että voittavat asian. Niillä on asiaan perehtyneet ja jo vastaavia läpi käyneet lakimiehet katsoneet tapauksen jos käräjille vievät.
        Haasteen saanut tarvitsee vähintään asiantuntevan lakimiehen jos elättelee toiveita että tuomari tuomitsee pysäköijän eduksi. Nyt jo selvä etti pelkkä "En ollut minä joka pysäköi, en maksa" ei riitä.

        Kyllä käräjiltä aina langettava tuomio tulee kun käy ilmi että auto on pysäköity vastaajan työpaikan, kodin tai muun läheisen sijainnin tuntumaan. Maksu kattaakin sitten sekä kantajan että vastaajan oikeudenkäyntikulut plus tuomioistuimen lakisääteiset maksut. Pysäköinnille tulee hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä käräjiltä aina langettava tuomio tulee kun käy ilmi että auto on pysäköity vastaajan työpaikan, kodin tai muun läheisen sijainnin tuntumaan. Maksu kattaakin sitten sekä kantajan että vastaajan oikeudenkäyntikulut plus tuomioistuimen lakisääteiset maksut. Pysäköinnille tulee hintaa.

        Ei tule yksittäisissä tapauksissa. Firmat uskaltavat lähteä oikeuteen vain, jos pysäköintejä on todella paljon.


    • Anonyymi

      Miksi yksityiset firmat eivät aja SELKEYTTÄVÄÄ LAKIA LÄPI.

      Kun ihmiset eivät nykyisen lain puitteissa maksa, eivät halua maksaa. Niin eikö olisi helpompi. Kaikkien yksityisten firmojen ajaa omaa etuaan ja saattaa se lakipaketti läpi harmaan kiven.
      Vaan ei, voi, niin ei voi, kun kolmasosa ihmisistä maksaa, niin ei vissiin maksa vaivaa.

      Suurinosa yksityisistä parkkifirmoista kaahaa tuhatta ja sataa vieraspaikasta vieraspaikkaan ja tarkistaa kiekon. Narkeille pihalla, ei sakkoa laiteta. Mutta muuttoa jäädään kyttäämään heti tykkänään. Ja taas kaahataan miljoonaa tarkistamaan vieraspaikat.

      ILMAN SELKEÄÄ LAKIA, samat paskat seisoo pihalla laputettuna, hiekotusautojen,aurojen ja huonojalkaisten tiellä.

      EIKÖ OLISI AIKA OTTAA ittiä niskasta kiinni yksityisten parkkifirmojen ja hoittaa se LAKI kuntoon, jotta mulkut saadaan pois pihateiltä ja vähän LISÄÄ rahaa PASKAFIRMOJEN TASKUUN pikkuvirheistä vierapaikalla. Kun viereisellä kadulla saat parkkeerata vaikka katollas jos haluat.

      • Anonyymi

        Yksi asiaa koskeva lakialoite jo raukesi eduskunnassa, joten asiaa ei koeta riittävän tärkeäksi ja/tai katsotaan tilanteen olevan riittävän hyvä tällaisenaankin.
        Ja pakko se on myöntää että järjestelmä toimii. Sattuu olemaan itsellä autopaikka hallissa jonne on saman korttelin kauppaliikkeiden asiakkailla pääsy, omille merkityille asiakaspaikoille. Ennen yksityistä valvontaa siellä pysäköivät myös lähistön yritysten työntekijät, etenkin talviaikaan, täysin estottomasti jolloin paikan varanneet ja siitä maksavat, samoin kuin yritysten asiakaspaikat oli täynnä. Kun latenssilate otettiin valvomaan ei kulunut montaa viikkoa kun alkoi tilaa löytymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi asiaa koskeva lakialoite jo raukesi eduskunnassa, joten asiaa ei koeta riittävän tärkeäksi ja/tai katsotaan tilanteen olevan riittävän hyvä tällaisenaankin.
        Ja pakko se on myöntää että järjestelmä toimii. Sattuu olemaan itsellä autopaikka hallissa jonne on saman korttelin kauppaliikkeiden asiakkailla pääsy, omille merkityille asiakaspaikoille. Ennen yksityistä valvontaa siellä pysäköivät myös lähistön yritysten työntekijät, etenkin talviaikaan, täysin estottomasti jolloin paikan varanneet ja siitä maksavat, samoin kuin yritysten asiakaspaikat oli täynnä. Kun latenssilate otettiin valvomaan ei kulunut montaa viikkoa kun alkoi tilaa löytymään.

        Meidän taloyhtiöön saatiin runnottua läpi päätös yksityisestä valvonnasta. Isännöitsijä sai äkkiä tarpeekseen, kun asukkaat soitti hänelle jatkuvasti ja pyysi ohjeita tilanteeseen, jossa firma oli määrännyt maksun oman parkkiruudun käyttämisestä. Sopimus purettiin nopealla aikataululla eikä tiettävästi kukaan maksanut niitä maksuja. Firma ei vienyt yhtään juttua oikeuteen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe