Ei enää kaksitahtisia!?

Anonyymi

Onko nyt niin että maailmassa ei kukaan enää valmista 2-tahti koneita kun Evari lopetti?

102

2125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toivottavasti näin on.

      • Anonyymi

        Noo jos vanhat merkit paikkansa pitää niin kyllä tässä vielä sellaset 30-40 vuotta riekutaan. Hähhäh.


      • Tässä saa nyt sitten varmaan pisteen vanha väittely, kumpi voittaa, 2T vai 4T. 4T voitti 6-0.

        Pahoittelut evarin omistajille jälleenmyyntiarvon romahtamisen takia, vaikka ei se aiemminkaan ole mikään hyvä ollut. Evareille tuskin käy niin kuin pienille 2T-yamahoille.


      • Anonyymi
        Yogamies kirjoitti:

        Tässä saa nyt sitten varmaan pisteen vanha väittely, kumpi voittaa, 2T vai 4T. 4T voitti 6-0.

        Pahoittelut evarin omistajille jälleenmyyntiarvon romahtamisen takia, vaikka ei se aiemminkaan ole mikään hyvä ollut. Evareille tuskin käy niin kuin pienille 2T-yamahoille.

        Mitä hittoa tekee jollain jälleenmyynti hinnalla, kun pitää hyvän huolen koneesta ja ajelee kaksitahtisella mualiman tappiin. Halvimmaksi tulee.


      • Anonyymi

        Toiveesi on unta vainen. Kaksitahtisia E-teccejä valmistetaan jatkuvasti, kun ovat tehokkaita ja puhtaampia kuin nelarit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hittoa tekee jollain jälleenmyynti hinnalla, kun pitää hyvän huolen koneesta ja ajelee kaksitahtisella mualiman tappiin. Halvimmaksi tulee.

        No joku tekee ja joku ei.

        Noin minä itsekin ajattelin, mutta olen tainnut omistaa 8 perämoottoria elämäni aikana, joista käytössä on nyt 2, joten aika monta myyntiä siihen on matkan varrelle sattunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toiveesi on unta vainen. Kaksitahtisia E-teccejä valmistetaan jatkuvasti, kun ovat tehokkaita ja puhtaampia kuin nelarit.

        Missä valmistetaan?


    • Anonyymi

      No kyllä valmistaa. Kaiki valtamerkit kuten Yamaha, Tohatsu ja moni Kiinalainen

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Näkyy myös Suzukilta löytyvän vielä 2-tahteja ainakin 40 heppasiin asti.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Perinteisiä kaasari kaxtahteja ei saa enää myydä uutena EU Efta alueella. Eivät täytä päästönormeja. Eli käytännössä vain käytettyjen markkinat jäljellä. TLDI Tohatsuja ei Suomessa myydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteisiä kaasari kaxtahteja ei saa enää myydä uutena EU Efta alueella. Eivät täytä päästönormeja. Eli käytännössä vain käytettyjen markkinat jäljellä. TLDI Tohatsuja ei Suomessa myydä.

        Tohatsun uusimmista katalogeista ei enään TLDI:tä löydy vaan tilalle on tullut MFS-sarjan nelarit aina 115hv asti. Tuota suuremmat ovat sitten Hondan koneita Tohatsun tarroilla.
        2-tahtisia kaasutinkoneita Tohatsu tekee 50hv asti, mutta niitä ei tuoda Suomeen.

        Kun Evinruden valmistus loppuu, niin loppuu kaiketi myös uusien 2-tahtisten perämoottoreiden myynti EU alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteisiä kaasari kaxtahteja ei saa enää myydä uutena EU Efta alueella. Eivät täytä päästönormeja. Eli käytännössä vain käytettyjen markkinat jäljellä. TLDI Tohatsuja ei Suomessa myydä.

        Eu eristäytyy maailmasta🤔


    • Anonyymi

      Somalian merirosvoille saa tehdä ja myydä edelleen 2t moottoreita :D

      • Anonyymi

        Maailmalla tehdään ja käytetään edelleen aika paljon jopa 100 hv kahvaohjattuja 2-tahtikoneita ammattikäyttöön. Niitä näkee lähinnä kehitysmaitten kalaveneitten perässä. Joissakin on jopa osiin purettava alaosa (torpedo) huollon helpottamiseksi. Näille ei ole länsimaitten hupimarkinoilla kysyntää eikä ne täytä saastemääräyksiä, mutta Aasiassa, Afrikassa ja Karibialla kauppa käy edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmalla tehdään ja käytetään edelleen aika paljon jopa 100 hv kahvaohjattuja 2-tahtikoneita ammattikäyttöön. Niitä näkee lähinnä kehitysmaitten kalaveneitten perässä. Joissakin on jopa osiin purettava alaosa (torpedo) huollon helpottamiseksi. Näille ei ole länsimaitten hupimarkinoilla kysyntää eikä ne täytä saastemääräyksiä, mutta Aasiassa, Afrikassa ja Karibialla kauppa käy edelleen.

        Juuri näin.

        Esim. Tohatsu valmistaa ainakin 50hv asti 2-tahtikoneita, joissa ei ole edes tuoreöljyvoitelua vaan öljy sekoitetaan vanhaan tapaan bensiiniin sekaan. Näiden koneiden etu on yksinkertainen ja luotettava tekniikka, halpa hinta ja keveys. 50hv kone painaa 70kg ja sen voi asentaa pienemmänkin kalastusveneen perään.

        Näitä koneita myydään paljon Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan maihin, joissa ei ole perämoottoreille juurikaan päästömääräyksiä.

        EU:n alueelle näillä koneilla ei ole enään asiaa ja Tohatsun kehittyineinkin 2-tahti eli suoraruisku TLDi on saanut väistyä nelitahtien tieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.

        Esim. Tohatsu valmistaa ainakin 50hv asti 2-tahtikoneita, joissa ei ole edes tuoreöljyvoitelua vaan öljy sekoitetaan vanhaan tapaan bensiiniin sekaan. Näiden koneiden etu on yksinkertainen ja luotettava tekniikka, halpa hinta ja keveys. 50hv kone painaa 70kg ja sen voi asentaa pienemmänkin kalastusveneen perään.

        Näitä koneita myydään paljon Aasian, Afrikan ja Etelä-Amerikan maihin, joissa ei ole perämoottoreille juurikaan päästömääräyksiä.

        EU:n alueelle näillä koneilla ei ole enään asiaa ja Tohatsun kehittyineinkin 2-tahti eli suoraruisku TLDi on saanut väistyä nelitahtien tieltä.

        Ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan:
        https://www.grizzly-marine.ru/en/catalog/yamaha-2/

        https://vihr-motors.ru/catalog/lodochnye_benzinovye_motory/lodochnyy_motor_yamaha_e115aetl/

        Tuleekohan rajalla sanomista, jos käy Viipurissa moottoriostoksilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmalla tehdään ja käytetään edelleen aika paljon jopa 100 hv kahvaohjattuja 2-tahtikoneita ammattikäyttöön. Niitä näkee lähinnä kehitysmaitten kalaveneitten perässä. Joissakin on jopa osiin purettava alaosa (torpedo) huollon helpottamiseksi. Näille ei ole länsimaitten hupimarkinoilla kysyntää eikä ne täytä saastemääräyksiä, mutta Aasiassa, Afrikassa ja Karibialla kauppa käy edelleen.

        Yamahalta näyttäisi löytyvän vielä 200hv 2-tahteja. Kun vertaa 2-tahtisen ja nelarin painoja, niin Yamahan 200hv 2-tahti on 100 kiloa nelarikonetta kevyempi.

        Kyllä näille keveille ja yksinkertaisille 2-tahtisille edelleen on kysyntää maailmalla ja niiden valmistus tuskin on aivan heti loppumassa.

        Toki nelareissa on sitten iso nippu muita etuja, joihin perinteinen 2-tahti ei pysty vastaamaan ja uudenmman tekniikan 2-tahti ruiskutkin pääsevät ominaisuuksien osalta korkeintaan samalle tasolle nelarin kanssa. Tästä syystä tulevaisuus on nelitahdeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yamahalta näyttäisi löytyvän vielä 200hv 2-tahteja. Kun vertaa 2-tahtisen ja nelarin painoja, niin Yamahan 200hv 2-tahti on 100 kiloa nelarikonetta kevyempi.

        Kyllä näille keveille ja yksinkertaisille 2-tahtisille edelleen on kysyntää maailmalla ja niiden valmistus tuskin on aivan heti loppumassa.

        Toki nelareissa on sitten iso nippu muita etuja, joihin perinteinen 2-tahti ei pysty vastaamaan ja uudenmman tekniikan 2-tahti ruiskutkin pääsevät ominaisuuksien osalta korkeintaan samalle tasolle nelarin kanssa. Tästä syystä tulevaisuus on nelitahdeissa.

        "100 kiloa nelarikonetta kevyempi."

        siis 50kg kevyempi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yamahalta näyttäisi löytyvän vielä 200hv 2-tahteja. Kun vertaa 2-tahtisen ja nelarin painoja, niin Yamahan 200hv 2-tahti on 100 kiloa nelarikonetta kevyempi.

        Kyllä näille keveille ja yksinkertaisille 2-tahtisille edelleen on kysyntää maailmalla ja niiden valmistus tuskin on aivan heti loppumassa.

        Toki nelareissa on sitten iso nippu muita etuja, joihin perinteinen 2-tahti ei pysty vastaamaan ja uudenmman tekniikan 2-tahti ruiskutkin pääsevät ominaisuuksien osalta korkeintaan samalle tasolle nelarin kanssa. Tästä syystä tulevaisuus on nelitahdeissa.

        Nelarit saastuttaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelarit saastuttaa enemmän.

        Uskotko itse noihin juttuihisi?

        Sano nyt vielä, että soutuvene saastuttaa enemmän, kuin 2-tahti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan:
        https://www.grizzly-marine.ru/en/catalog/yamaha-2/

        https://vihr-motors.ru/catalog/lodochnye_benzinovye_motory/lodochnyy_motor_yamaha_e115aetl/

        Tuleekohan rajalla sanomista, jos käy Viipurissa moottoriostoksilla?

        Hyvä kysymys. Alle 20 heppasia ei tarvitse rekisteröidä, joten jos rajan yli sellasen saa, niin kukaan ei perään kysele, mutta isommissa koneissa voi tulla rekisteröinnin kanssa haasteita. Tosin ei ole kokemusta, että onko veneiden rekisteröinnit yhtä tarkkoja, kuin autojen.

        Kyllä ainakin tuollaisille halvoille ja keveille 2-tahtisille "mökkimoottoreille" olisi varmasti kysyntää Suomessakin, jos niitä vain olisi saatavilla tai saisi tuoda.

        Isommissa 2-tahtisissa alkaa polttoaineen kulutus laittamaan rajoja kiinnostukselle vastaan. Nuokin linkin Yamahat ovat kaasarivehkeitä, joten kulutus on vastaavaa nelaria reilusti suurempi. Tietenkin jos vähän ajaa, niin ei sillä sitten ole väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Alle 20 heppasia ei tarvitse rekisteröidä, joten jos rajan yli sellasen saa, niin kukaan ei perään kysele, mutta isommissa koneissa voi tulla rekisteröinnin kanssa haasteita. Tosin ei ole kokemusta, että onko veneiden rekisteröinnit yhtä tarkkoja, kuin autojen.

        Kyllä ainakin tuollaisille halvoille ja keveille 2-tahtisille "mökkimoottoreille" olisi varmasti kysyntää Suomessakin, jos niitä vain olisi saatavilla tai saisi tuoda.

        Isommissa 2-tahtisissa alkaa polttoaineen kulutus laittamaan rajoja kiinnostukselle vastaan. Nuokin linkin Yamahat ovat kaasarivehkeitä, joten kulutus on vastaavaa nelaria reilusti suurempi. Tietenkin jos vähän ajaa, niin ei sillä sitten ole väliä.

        Näyttääpä siltä, että Suomen rajalla voi tulla vanhan liiton perämoottorin kanssa vaikeuksia. Tullilla on näemmä oikein Rajoituskäsikirja, jossa on vähän kaikennäköistä inhaa rajoitettua, https://tulli.fi/tietoa-tullista/tullin-toiminta/rajoituskasikirja/, mm.
        - Ampuma-aseet
        - Fluoratut kasvihuonekaasut
        - Kidutusvälineet
        - Raakatimantit
        - Räjähteet
        - Vesikulkuneuvot ja niiden moottorit sekä varusteet
        - Ydinalan tuotteet

        Todellakin, ei ainoastaan 2-tahtiperämoottorit vaan myös veneet ilman CE-tunnusta ja suomen- ja ruotsinkielistä käyttöohjetta ovat päätyneet samaan kirjaan ampuma-aseiden, kidutusvälineiden ja ydinmateriaalien kanssa.

        Jollakulla vähän mopo keulii?

        Onneksi meillä on vapaa liikkuvuus, niin perämoottorin voi tuoda EU:n alueelle muualtakin kuin suoraan Suomeen. Samat rajoitukset on toki periaatteessa voimassa joka rajalla vaan miten mahtaa olla käytännössä?

        Juuri polttoaineen kulutuksen vuoksi on aika vaikeaa uskoa, että vanhan tekniikan 2-tahtimoottorit kävisivät kaupaksi juuri mihinkään intensiiviseen käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko itse noihin juttuihisi?

        Sano nyt vielä, että soutuvene saastuttaa enemmän, kuin 2-tahti.

        Miten muka vene saastuttaa. Sinä kyllä sitä teet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttääpä siltä, että Suomen rajalla voi tulla vanhan liiton perämoottorin kanssa vaikeuksia. Tullilla on näemmä oikein Rajoituskäsikirja, jossa on vähän kaikennäköistä inhaa rajoitettua, https://tulli.fi/tietoa-tullista/tullin-toiminta/rajoituskasikirja/, mm.
        - Ampuma-aseet
        - Fluoratut kasvihuonekaasut
        - Kidutusvälineet
        - Raakatimantit
        - Räjähteet
        - Vesikulkuneuvot ja niiden moottorit sekä varusteet
        - Ydinalan tuotteet

        Todellakin, ei ainoastaan 2-tahtiperämoottorit vaan myös veneet ilman CE-tunnusta ja suomen- ja ruotsinkielistä käyttöohjetta ovat päätyneet samaan kirjaan ampuma-aseiden, kidutusvälineiden ja ydinmateriaalien kanssa.

        Jollakulla vähän mopo keulii?

        Onneksi meillä on vapaa liikkuvuus, niin perämoottorin voi tuoda EU:n alueelle muualtakin kuin suoraan Suomeen. Samat rajoitukset on toki periaatteessa voimassa joka rajalla vaan miten mahtaa olla käytännössä?

        Juuri polttoaineen kulutuksen vuoksi on aika vaikeaa uskoa, että vanhan tekniikan 2-tahtimoottorit kävisivät kaupaksi juuri mihinkään intensiiviseen käyttöön.

        Ketä kiinnostaa polttoaineen kulutus normaali kausikäytössä? Kaksitahti on huoltovapaa ja kevyt, sekä tehokas verrattuna nelitahti pörisijöihin.


    • Anonyymi

      Joko evikkakin on lopettanut? Hyvä..se oli huono kone ja varsinkin täällä palstoilla joku fanaatikko aina häiritsi suosituinkaan.

      • Anonyymi

        Joo huono kone, vielä näkee -60 lukulaisia koneita käytössä. Huonoja ovat..


      • Anonyymi

        Tehokkaampi?

        Jos koneen kyljessä lukee vaikka 60hv, niin ei siinä tehossa ole mitään eroa oli se sitten kaksi- tai nelitahtinen. Sama 60hv löytyy molemmista.

        Puhtaudesta on paha sanoa mitään, mutta noin yleensä 2 tahtisen päästöt ovat korkeammat ja vaikeammin hallittavat, kuin nelitahtisen.

        Evinrude loppui, koska tuotteille ei enään löytynyt ostajia. Evinrude on ollut marginaanimerkki jo pitkään, eikä nelarien vallatessa markkinat löytyi enään hyvin vähän perusteita hankkia etec, kun samalla hinnalla tai halvemmalla saa samat ominaisuudet omaavan nelarin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehokkaampi?

        Jos koneen kyljessä lukee vaikka 60hv, niin ei siinä tehossa ole mitään eroa oli se sitten kaksi- tai nelitahtinen. Sama 60hv löytyy molemmista.

        Puhtaudesta on paha sanoa mitään, mutta noin yleensä 2 tahtisen päästöt ovat korkeammat ja vaikeammin hallittavat, kuin nelitahtisen.

        Evinrude loppui, koska tuotteille ei enään löytynyt ostajia. Evinrude on ollut marginaanimerkki jo pitkään, eikä nelarien vallatessa markkinat löytyi enään hyvin vähän perusteita hankkia etec, kun samalla hinnalla tai halvemmalla saa samat ominaisuudet omaavan nelarin.

        2-tahtia (etec) voi puolustaa enään korkeintaan vähäisellä huollontarpeella. 4-tahtiseen pitää vaihtaa moottoriöljyt ja 2-tahtiseen vain lisätä.

        Ventiilivälykset pitää nelarissa säädellä muutaman sadan tunnin välein.

        Siinäpä ne 2-tahdin edut sitten olivat. Muutenhan nelarien ominaisuudet ovat samaa tasoa tai parempia, kuin etec:ssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo huono kone, vielä näkee -60 lukulaisia koneita käytössä. Huonoja ovat..

        60 luvun alusta aina fichtin tuloon saakka olivat luotettavia. Nää uudet g mallit oli varmaan taas ihan hyviä mut kesti liian kauan saada tuote kuntoon ja myynti jäi olemattomaksi! Olisikohan niin että Bombardierin omistaa myös Johnson merkin. Miksiköhän Johnsonin nelari mallisto lopetettiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60 luvun alusta aina fichtin tuloon saakka olivat luotettavia. Nää uudet g mallit oli varmaan taas ihan hyviä mut kesti liian kauan saada tuote kuntoon ja myynti jäi olemattomaksi! Olisikohan niin että Bombardierin omistaa myös Johnson merkin. Miksiköhän Johnsonin nelari mallisto lopetettiin?

        Eikös Johnsonin nelarit olleet samoja koneita, kuin Suzukit?

        Liittyneekö tuohon, kun Jonhssonin valmistaja meni konkurssiin, niin Suzukin nelarien käyttö loppui samalla tai BRP ei sitä enään halunnut / saanut jatkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Johnsonin nelarit olleet samoja koneita, kuin Suzukit?

        Liittyneekö tuohon, kun Jonhssonin valmistaja meni konkurssiin, niin Suzukin nelarien käyttö loppui samalla tai BRP ei sitä enään halunnut / saanut jatkaa.

        En tiedä olivatko. Silloin oli myös 4 tahti evarit suzukeja koska olivat samoja koneita. 4 tahti jonhsoneita valmistettiin vielä 2010 ja valmistaja oli BRB joten ei johdu ainakaan OMC konkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä olivatko. Silloin oli myös 4 tahti evarit suzukeja koska olivat samoja koneita. 4 tahti jonhsoneita valmistettiin vielä 2010 ja valmistaja oli BRB joten ei johdu ainakaan OMC konkasta.

        Voinee kuitenkin liittyä tuohon Suzukiin tai sitten BRP:n haluja lanseerata Etec vähän niin kuin nelarikoneiden haastajaksi.

        Tuohon aikaan elettiin ns. 2-tahtikoneiden "uutta aikakautta" kun eri valmistajilla oli omat 2-tahti ruiskukoneet. Oli Mercurin Optimax, Tohatsun TLDI ja Etec. Jostain syytä BRP ei sittn halunnut nelareita ja jättäytyi vain Etec:n varaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehokkaampi?

        Jos koneen kyljessä lukee vaikka 60hv, niin ei siinä tehossa ole mitään eroa oli se sitten kaksi- tai nelitahtinen. Sama 60hv löytyy molemmista.

        Puhtaudesta on paha sanoa mitään, mutta noin yleensä 2 tahtisen päästöt ovat korkeammat ja vaikeammin hallittavat, kuin nelitahtisen.

        Evinrude loppui, koska tuotteille ei enään löytynyt ostajia. Evinrude on ollut marginaanimerkki jo pitkään, eikä nelarien vallatessa markkinat löytyi enään hyvin vähän perusteita hankkia etec, kun samalla hinnalla tai halvemmalla saa samat ominaisuudet omaavan nelarin.

        "Puhtaudesta on paha sanoa mitään, mutta noin yleensä 2 tahtisen päästöt ovat korkeammat ja vaikeammin hallittavat, kuin nelitahtisen."

        Onhan ETECien puhtaudesta mitattua tietoakin olemassa. Ei Kalifornian ja EU:n päästörajoja ihan pelkillä mainospuheilla täytetä.

        Avainasemassa päästöjen alentamiseen on suorasuihkutustekniikka, jolla estetään polttoaineen virtaaminen suoraan moottorin läpi pakoputkeen ja saadaan palotapahtumaa muutenkin optimoitua. 2-tahtimoottorin öljykin on suunniteltu poltettavaksi, eli siitäkään ei isompia päästöjä aiheudu.

        Etenkin omatoimihuoltoihin on etu, että jäteöljyä tai öljyisiä suodattimia ei muodostu, kun öljy poltetaan saman tien energiaksi. Uuden moottorin ostajalle tämä ei tietenkään näy, kun huoltoliike huolehtii jäteöljystä... mutta jonkun riesa se silloinkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Puhtaudesta on paha sanoa mitään, mutta noin yleensä 2 tahtisen päästöt ovat korkeammat ja vaikeammin hallittavat, kuin nelitahtisen."

        Onhan ETECien puhtaudesta mitattua tietoakin olemassa. Ei Kalifornian ja EU:n päästörajoja ihan pelkillä mainospuheilla täytetä.

        Avainasemassa päästöjen alentamiseen on suorasuihkutustekniikka, jolla estetään polttoaineen virtaaminen suoraan moottorin läpi pakoputkeen ja saadaan palotapahtumaa muutenkin optimoitua. 2-tahtimoottorin öljykin on suunniteltu poltettavaksi, eli siitäkään ei isompia päästöjä aiheudu.

        Etenkin omatoimihuoltoihin on etu, että jäteöljyä tai öljyisiä suodattimia ei muodostu, kun öljy poltetaan saman tien energiaksi. Uuden moottorin ostajalle tämä ei tietenkään näy, kun huoltoliike huolehtii jäteöljystä... mutta jonkun riesa se silloinkin on.

        Tämä ei vaan riitä enään ylläpitämään 2-tahtisten suorasuihkujen markkinoita. Se vaan on fakta vaikka Etec olisi jonkun mielestä kuinka hyvä moottori hyvänsä.

        Kaikki valmistajat ovat luopuneet 2-tahtisista suorasuihkuista ja tilalle on tullut nelitahtaset.

        Pitäisin aika utopistisena ajatuksena, että joku perämoottorivalmistaja alkaisi vielä kehittämään uusia versioita 2-tahtisista. Ns. "perinteisille" 2-tahdeille on vielä kysyntää kolmansissa maissa, sillä niillä markkinoilla pätee hieman eri lait, kuin länsimaissa. Mutta ei niilläkään markkinoilla ole kysyntää monimutkaisille ja kalliille suorasuihkukoneille vaan lähinnä hyvin yksinkertaisille, keveille ja edullisille perämoottoreille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei vaan riitä enään ylläpitämään 2-tahtisten suorasuihkujen markkinoita. Se vaan on fakta vaikka Etec olisi jonkun mielestä kuinka hyvä moottori hyvänsä.

        Kaikki valmistajat ovat luopuneet 2-tahtisista suorasuihkuista ja tilalle on tullut nelitahtaset.

        Pitäisin aika utopistisena ajatuksena, että joku perämoottorivalmistaja alkaisi vielä kehittämään uusia versioita 2-tahtisista. Ns. "perinteisille" 2-tahdeille on vielä kysyntää kolmansissa maissa, sillä niillä markkinoilla pätee hieman eri lait, kuin länsimaissa. Mutta ei niilläkään markkinoilla ole kysyntää monimutkaisille ja kalliille suorasuihkukoneille vaan lähinnä hyvin yksinkertaisille, keveille ja edullisille perämoottoreille.

        En oikein usko että kyse olisi pohjimmiltaan markkinoiden olemassaolosta sinänsä. Pikemminkin kyse lienee siitä, että Evinruden tekeminen on ollut liian kallista suhteessa niiden markkinahintaan. Teknisesti hieno tuote mutta kaupallisesti olennainen voitto on jäänyt puuttumaan.

        IMHO, varsinkin G2-moottoreista on tehty liian hienoja mutta ostajat eivät ole olleet valmiita maksamaan tästä hienoudesta yhtään enempää kuin jostain arkiharmaasta Suzukista. Kirsikkana kakun päällä on vielä ollut 5 vuoden huoltoväli eli myyjäliikekään ei ole saanut vuosittaista tuloa pakollisista määräaikaishuolloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein usko että kyse olisi pohjimmiltaan markkinoiden olemassaolosta sinänsä. Pikemminkin kyse lienee siitä, että Evinruden tekeminen on ollut liian kallista suhteessa niiden markkinahintaan. Teknisesti hieno tuote mutta kaupallisesti olennainen voitto on jäänyt puuttumaan.

        IMHO, varsinkin G2-moottoreista on tehty liian hienoja mutta ostajat eivät ole olleet valmiita maksamaan tästä hienoudesta yhtään enempää kuin jostain arkiharmaasta Suzukista. Kirsikkana kakun päällä on vielä ollut 5 vuoden huoltoväli eli myyjäliikekään ei ole saanut vuosittaista tuloa pakollisista määräaikaishuolloista.

        Siis suomeksi sanottuna Evinrude Etec ei ole kilpailukykyinen tuote, kun se ei mene kaupaksi ja tuottaa valmistajalle tappiota. Ei hyvin myyvää tuotetta ja kannattavaa liiketoimintaa huvikseen alasajeta.

        Ei perämoottorista kaikessa yksinkertaisuudessaan kannata tehdä liian "hienoa" . Perämoottorimarkkinoilla pärjää se, joka osaa tehdä mahdollisimman yksinkertaisen ja kevyen moottorin, joka on silti luotettava, edullinen ja kuluttaa vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis suomeksi sanottuna Evinrude Etec ei ole kilpailukykyinen tuote, kun se ei mene kaupaksi ja tuottaa valmistajalle tappiota. Ei hyvin myyvää tuotetta ja kannattavaa liiketoimintaa huvikseen alasajeta.

        Ei perämoottorista kaikessa yksinkertaisuudessaan kannata tehdä liian "hienoa" . Perämoottorimarkkinoilla pärjää se, joka osaa tehdä mahdollisimman yksinkertaisen ja kevyen moottorin, joka on silti luotettava, edullinen ja kuluttaa vähän.

        Harvemmin kultakaivoksia suljetaan siksi, että kullalle ei olisi kysyntää. Paljon useammin siksi, että kullan louhiminen ko. kaivoksesta ei kannata.

        On aika tunnettua, että ei Evinrude mikään tuottoisa kultakaivos BRP:lle ole ollut vaan pikemminkin päinvastoin. Itsekin epäilen, että moottoreista on tehty liian hienoja eikä ole riittävästi keskitytty siihen, että valmistuskustannukset pysyisivät kurissa. Harvalla perämoottorivalmistajalla on esim. tällaisia konfiguraattoreita, jolla saat juuri haluamasi paneelit perämoottoriin:
        https://www.evinrude.com/en-US/design-your-outboard.html

        Ihan kiva juttu, jos asiakkaat oikeasti ovat valmiita maksamaan tuosta muhkean lisähinnan... mutta moniko on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin kultakaivoksia suljetaan siksi, että kullalle ei olisi kysyntää. Paljon useammin siksi, että kullan louhiminen ko. kaivoksesta ei kannata.

        On aika tunnettua, että ei Evinrude mikään tuottoisa kultakaivos BRP:lle ole ollut vaan pikemminkin päinvastoin. Itsekin epäilen, että moottoreista on tehty liian hienoja eikä ole riittävästi keskitytty siihen, että valmistuskustannukset pysyisivät kurissa. Harvalla perämoottorivalmistajalla on esim. tällaisia konfiguraattoreita, jolla saat juuri haluamasi paneelit perämoottoriin:
        https://www.evinrude.com/en-US/design-your-outboard.html

        Ihan kiva juttu, jos asiakkaat oikeasti ovat valmiita maksamaan tuosta muhkean lisähinnan... mutta moniko on?

        No eihän E-tecit olleet nelareita kalliimpia, joten ei niistä lisähintaa joutunut maksamaan. Ei vaan ollut kiinnostava tuote, mikä näkyi olemattomana markkinaosuutena.

        Saattoi tietysti olla kalliimpi valmistaa kuin nelarit, mikä olisikin hyvä syy lopettaa tuotanto. Tietysti myös pienemmät sarjat tekee valmistuksesta kallimpaa.

        Nelareilla on yhteistyötäkin eli samoja koneita myydään eri merkeillä ja ainakin Honda käyttää samoja moottoreita myös autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän E-tecit olleet nelareita kalliimpia, joten ei niistä lisähintaa joutunut maksamaan. Ei vaan ollut kiinnostava tuote, mikä näkyi olemattomana markkinaosuutena.

        Saattoi tietysti olla kalliimpi valmistaa kuin nelarit, mikä olisikin hyvä syy lopettaa tuotanto. Tietysti myös pienemmät sarjat tekee valmistuksesta kallimpaa.

        Nelareilla on yhteistyötäkin eli samoja koneita myydään eri merkeillä ja ainakin Honda käyttää samoja moottoreita myös autoissa.

        Evinrude on ollut marginaalimerkki jo pitkään.

        Etec ei kiinnostanut ostajia ja ei varsinkaan G2 eli yli 150hv koneet, joissa markkinat on muutenkin pienet.

        Perämoottorieta myydään globaalisti noin 800000 kpl vuodessa ja tunnettuja valmistajia on useita (Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Honda, Mercury, Selva, Evinrude..) Tähän päälle vielä pienet valmistajat, Kiinalaiset kopiot ym ym...

        Kaiken lisäksi 80% myytävistä perämoottoreista on alle 150hv, joten hyvin kilpailtu ja kapea on markkina, varsinkin isoille moottoreille. Ei ihme, että pienikin markkinahäiriö pudottaa valmistajia pelistä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2-tahtia (etec) voi puolustaa enään korkeintaan vähäisellä huollontarpeella. 4-tahtiseen pitää vaihtaa moottoriöljyt ja 2-tahtiseen vain lisätä.

        Ventiilivälykset pitää nelarissa säädellä muutaman sadan tunnin välein.

        Siinäpä ne 2-tahdin edut sitten olivat. Muutenhan nelarien ominaisuudet ovat samaa tasoa tai parempia, kuin etec:ssä.

        Se uusi G2 evari kuluttaa reippaasti vähemmän, kuin samankokoiset nelarit, ja on nopeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se uusi G2 evari kuluttaa reippaasti vähemmän, kuin samankokoiset nelarit, ja on nopeampi.

        No sen taru on jo loppu, mutta ei kuluttanut vähempää eikä ollut nopeampi. Mallista ja vertailukohdasta riippuen menee ristiin. Kiinnostavinta on kulutus matkavauhdilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evinrude on ollut marginaalimerkki jo pitkään.

        Etec ei kiinnostanut ostajia ja ei varsinkaan G2 eli yli 150hv koneet, joissa markkinat on muutenkin pienet.

        Perämoottorieta myydään globaalisti noin 800000 kpl vuodessa ja tunnettuja valmistajia on useita (Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Honda, Mercury, Selva, Evinrude..) Tähän päälle vielä pienet valmistajat, Kiinalaiset kopiot ym ym...

        Kaiken lisäksi 80% myytävistä perämoottoreista on alle 150hv, joten hyvin kilpailtu ja kapea on markkina, varsinkin isoille moottoreille. Ei ihme, että pienikin markkinahäiriö pudottaa valmistajia pelistä pois.

        Löytyykö jostain dataa maailman perämoottorimarkkinoista? Olisin veikannut, että max 10 hv-koneet olisivat aivan ylivoimainen valtaosa kappalein laskettuna mutta eipä niistä max tonnin-parin myllyistä kovin suurta kokonaismarkkinaa muodostu.

        Itse asiassa, jos 20% moottoreista on yli 150hv eli maksaa jotain 20k€/kpl, niin onhan tuo kuitenkin kokonaisuutena joku 3 mrd€/v markkina. Tällä markkinalla Evinruden G2 käsittääkseni pärjäsi sentään joten kuten.

        Epäilenpä, että Evinruden todellinen heikkous on ollut pienemmissä 90-150 hv-moottoreissa: hinnat laskevat tehon mukana, kilpailu on kovempaa mutta valmistaminen tuskin halpenee samassa suhteessa tehon kanssa. Jos uusien, liian-hienojen G2-moottorien tekeminen tähän teholuokkaan on ollut liian kallista
        -> DOOM, Game over


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö jostain dataa maailman perämoottorimarkkinoista? Olisin veikannut, että max 10 hv-koneet olisivat aivan ylivoimainen valtaosa kappalein laskettuna mutta eipä niistä max tonnin-parin myllyistä kovin suurta kokonaismarkkinaa muodostu.

        Itse asiassa, jos 20% moottoreista on yli 150hv eli maksaa jotain 20k€/kpl, niin onhan tuo kuitenkin kokonaisuutena joku 3 mrd€/v markkina. Tällä markkinalla Evinruden G2 käsittääkseni pärjäsi sentään joten kuten.

        Epäilenpä, että Evinruden todellinen heikkous on ollut pienemmissä 90-150 hv-moottoreissa: hinnat laskevat tehon mukana, kilpailu on kovempaa mutta valmistaminen tuskin halpenee samassa suhteessa tehon kanssa. Jos uusien, liian-hienojen G2-moottorien tekeminen tähän teholuokkaan on ollut liian kallista
        -> DOOM, Game over

        Googlailemalla löytyy erilaisia markkinakatsauksia, mutta mitään tarkkoja markkinaosuuksia eri teholuokista on vaikea saada.

        Se on varmasti totta, että ylivoimaisesti suurin osa valmistettavista perämoottoreista on alle 50hv koneita, mutta tässä teholuokassa on myös paljon valmistajia ja kova kilpailu. Koneiden on oltava edullisia valmistaa ja niitä on tultava liukuhihnalta liukkaasti, jotta tuotanto on kannattavaa. Se on ehkä myös yksi syy, miksi etec pärjäsi tässä kilpailussa huonosti ja Evinrude ei juuri enään panostanut pieniin moottoreihin.

        Isoissa moottoreissa on taas paljon kapeammat ja herkemät markkinat. Moottorit ovat kalliita ja moni punnitsee tarkkaan hankintaa. Myös vallitseva taloustilanne heijastuu pahimmin näide isojen koneiden markkinaan. Yli 20000€ sijoittaminen kaksitahtikoneeseen voi olla monelle kynnyskysymys, sillä yleisesti nelitahtia pidetään pitkäikäisempänä ja luotettavampana. Tämän kokoluokan koneissa moni ajattelee myös jälleenmyyntoarvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö jostain dataa maailman perämoottorimarkkinoista? Olisin veikannut, että max 10 hv-koneet olisivat aivan ylivoimainen valtaosa kappalein laskettuna mutta eipä niistä max tonnin-parin myllyistä kovin suurta kokonaismarkkinaa muodostu.

        Itse asiassa, jos 20% moottoreista on yli 150hv eli maksaa jotain 20k€/kpl, niin onhan tuo kuitenkin kokonaisuutena joku 3 mrd€/v markkina. Tällä markkinalla Evinruden G2 käsittääkseni pärjäsi sentään joten kuten.

        Epäilenpä, että Evinruden todellinen heikkous on ollut pienemmissä 90-150 hv-moottoreissa: hinnat laskevat tehon mukana, kilpailu on kovempaa mutta valmistaminen tuskin halpenee samassa suhteessa tehon kanssa. Jos uusien, liian-hienojen G2-moottorien tekeminen tähän teholuokkaan on ollut liian kallista
        -> DOOM, Game over

        Koko perämoottorimarkkinan kooksi on arveltu 800 000 kpl ja 4 miljardia $. Keskihinta siis 5 k$. Yamaha yksin myy vuodessa yli 300 000 perämoottoria.

        300 hv maksaa n. 28 k$, 200 hv n. 20 k$, 150 hv n. 15 k$, 100 hv n. 10 k$, 50 hv n. 8 k$, 25 hv n. 5 k$, 10 hv n. 3 k$ ja 5 hv n. 1 k$.

        Keskihinta vastaa siis 25 hv koneen hintaa.

        Mistä tuo 20% tulee? Tuskin se voi olla kappalemääristä. Silloin siis myytäisiin 160 000 yli 150 hv konetta ja niiden arvo olisi 3 miljardin luokkaa. Lopuille 640 000 koneelle jäisi vain 1 miljardi eli 1500 $ keskihinta! Aika vähän siihen mahtuisi 10-150 hv koneita.

        BRP:n propulsio-osaston liikevaihto oli alle 400 miljoonaa CAS ja nykyisen marinen alle 500 miljoonaa CAS. Siis alle 300 ja alle 400 miljoonaa USD. Propulsiossa oli mukana Rotax lentokonemoottorit ja marinessa Aumcraft ja Manitou veneet.

        Paljonko Evinruden osuus oli? Tuskin juuri yli 200 miljoonaa USD eli 5% koko markkinasta. No ei taida olla edes noin paljon. Itse sanovat tässä hurjat 3,7%! https://www.tradeonlytoday.com/tech/middleweight-contenders


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlailemalla löytyy erilaisia markkinakatsauksia, mutta mitään tarkkoja markkinaosuuksia eri teholuokista on vaikea saada.

        Se on varmasti totta, että ylivoimaisesti suurin osa valmistettavista perämoottoreista on alle 50hv koneita, mutta tässä teholuokassa on myös paljon valmistajia ja kova kilpailu. Koneiden on oltava edullisia valmistaa ja niitä on tultava liukuhihnalta liukkaasti, jotta tuotanto on kannattavaa. Se on ehkä myös yksi syy, miksi etec pärjäsi tässä kilpailussa huonosti ja Evinrude ei juuri enään panostanut pieniin moottoreihin.

        Isoissa moottoreissa on taas paljon kapeammat ja herkemät markkinat. Moottorit ovat kalliita ja moni punnitsee tarkkaan hankintaa. Myös vallitseva taloustilanne heijastuu pahimmin näide isojen koneiden markkinaan. Yli 20000€ sijoittaminen kaksitahtikoneeseen voi olla monelle kynnyskysymys, sillä yleisesti nelitahtia pidetään pitkäikäisempänä ja luotettavampana. Tämän kokoluokan koneissa moni ajattelee myös jälleenmyyntoarvoa.

        "Koneiden on oltava edullisia valmistaa ja niitä on tultava liukuhihnalta liukkaasti, jotta tuotanto on kannattavaa."

        Tässäpä videota Evinruden tehtaalta:
        https://www.youtube.com/watch?v=UuF81_3evk4

        Ilmeisesti kaikki kokoluokat tehdään samalla linjalla. Lohkon koneistus tehdään robottilinjalla mutta muuten käsityön osuus näyttää suurelta. Eipä ihme, että pienempiä kokoluokkia ei ole järin aktiivisesti markkinoitu... jäiköhän 50 hv Evarista viivan alle mitään?

        Mitä tarkoitetaan sillä, että ETECien rasitteena olisi vielä vaikea asennus, "difficult rigging"? Kippari-testissä puhuttiin "vaativasta tulppa-asennuksesta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sen taru on jo loppu, mutta ei kuluttanut vähempää eikä ollut nopeampi. Mallista ja vertailukohdasta riippuen menee ristiin. Kiinnostavinta on kulutus matkavauhdilla.

        Ethän sinä tiijä mitään-. Lue Kippari-lehden vertailu Yamahan ja E-tec G2 välillä-.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä tiijä mitään-. Lue Kippari-lehden vertailu Yamahan ja E-tec G2 välillä-.

        Siis yhden mallin vertailu yhteen kilpailijaan? Oliko samassa veneessä samana päivänä mitattu koko kulutuskäyrä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko perämoottorimarkkinan kooksi on arveltu 800 000 kpl ja 4 miljardia $. Keskihinta siis 5 k$. Yamaha yksin myy vuodessa yli 300 000 perämoottoria.

        300 hv maksaa n. 28 k$, 200 hv n. 20 k$, 150 hv n. 15 k$, 100 hv n. 10 k$, 50 hv n. 8 k$, 25 hv n. 5 k$, 10 hv n. 3 k$ ja 5 hv n. 1 k$.

        Keskihinta vastaa siis 25 hv koneen hintaa.

        Mistä tuo 20% tulee? Tuskin se voi olla kappalemääristä. Silloin siis myytäisiin 160 000 yli 150 hv konetta ja niiden arvo olisi 3 miljardin luokkaa. Lopuille 640 000 koneelle jäisi vain 1 miljardi eli 1500 $ keskihinta! Aika vähän siihen mahtuisi 10-150 hv koneita.

        BRP:n propulsio-osaston liikevaihto oli alle 400 miljoonaa CAS ja nykyisen marinen alle 500 miljoonaa CAS. Siis alle 300 ja alle 400 miljoonaa USD. Propulsiossa oli mukana Rotax lentokonemoottorit ja marinessa Aumcraft ja Manitou veneet.

        Paljonko Evinruden osuus oli? Tuskin juuri yli 200 miljoonaa USD eli 5% koko markkinasta. No ei taida olla edes noin paljon. Itse sanovat tässä hurjat 3,7%! https://www.tradeonlytoday.com/tech/middleweight-contenders

        Joo kyllä tuo yli 150 heppasten osuus täytyy olla pienempi. Jostain luin että siinä teholuokassa markkina on pienin, mutta kasvu suurinta. Voi olla että G2 yritettiin päästä tähän kasvuun mukaan, mutta asiakkaat päätti kuitenkin toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis yhden mallin vertailu yhteen kilpailijaan? Oliko samassa veneessä samana päivänä mitattu koko kulutuskäyrä?

        Kuten sanoinkin, ettet tiedä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2-tahtia (etec) voi puolustaa enään korkeintaan vähäisellä huollontarpeella. 4-tahtiseen pitää vaihtaa moottoriöljyt ja 2-tahtiseen vain lisätä.

        Ventiilivälykset pitää nelarissa säädellä muutaman sadan tunnin välein.

        Siinäpä ne 2-tahdin edut sitten olivat. Muutenhan nelarien ominaisuudet ovat samaa tasoa tai parempia, kuin etec:ssä.

        Nelitahdin siirtämiseen tarvitset satamanosturin ja ainaiset hihnan vaihdot eivät houkuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sen taru on jo loppu, mutta ei kuluttanut vähempää eikä ollut nopeampi. Mallista ja vertailukohdasta riippuen menee ristiin. Kiinnostavinta on kulutus matkavauhdilla.

        OO JO VAITI! G2 oli reippaasti pienempi kulutuksinen ja nopeampi kuin nelitahtiset.
        On se kumma, kun täällä riekkuu kaikenmaaliman mitää tietämättömät valehtelijat !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OO JO VAITI! G2 oli reippaasti pienempi kulutuksinen ja nopeampi kuin nelitahtiset.
        On se kumma, kun täällä riekkuu kaikenmaaliman mitää tietämättömät valehtelijat !

        Joku Evarifanaatikko heräsi kolmen vuoden jälkeen. Oliko siis mielestäsi kaikki G2-mallit reippaasti sekä nopeampia ja vähemmän kuluttavia kuin kaikki 4T-mallit? Missä tuollaiset testitulokset ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sen taru on jo loppu, mutta ei kuluttanut vähempää eikä ollut nopeampi. Mallista ja vertailukohdasta riippuen menee ristiin. Kiinnostavinta on kulutus matkavauhdilla.

        Kato esim, Kippari-lehden vertailu 300 hv jamahan ja 300 hv E-tecin välillä !
        Ja tule sitten vasta löpöttämään omiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kato esim, Kippari-lehden vertailu 300 hv jamahan ja 300 hv E-tecin välillä !
        Ja tule sitten vasta löpöttämään omiasi.

        Olen tuon aikanani lukenut. Siis yhden E-Tecin vertailu yhteen Yamahaan ja vielä eri aikaan. Sekö nyt todistaa koko G2-sarjan vähemmän kuluttavaksi ja nopeammaksi kuin kaikkien 4T-valmistajien eri mallit?


    • Anonyymi

      Maailma on taas vähän parempi paikka. Kun vielä Toyotat saatais pois maantieltä niin lmhyvä olis.

      • Anonyymi

        Jos Toyotat häädetään pois maanteiltä (miksi, luotettavin automerkki?), niin sitten ajan Land Cruiserillani ojan puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Toyotat häädetään pois maanteiltä (miksi, luotettavin automerkki?), niin sitten ajan Land Cruiserillani ojan puolella.

        Toyota on ruostepesä. Sen kohtalainen väitöstilaisuus perustuu olemattomiin aktivoinettekin. Toyota menee paaviin keskimäärin jo 200 000 ajettuna. Silti moni pitää Toyotaa luotettavana ja Evikkkaa tehokkaana. Harhaanjohdetut raukat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on ruostepesä. Sen kohtalainen väitöstilaisuus perustuu olemattomiin aktivoinettekin. Toyota menee paaviin keskimäärin jo 200 000 ajettuna. Silti moni pitää Toyotaa luotettavana ja Evikkkaa tehokkaana. Harhaanjohdetut raukat.

        Olisiko syytä mennä takaisin niille autosivuille, jotka ovat jo valmiiksi teidän höppänöiden saastuttamat.
        Kun pysytte siellä toisianne häiriköimässä, niin me lupaamme olla tulematta teitä häiritsemään.
        Eikö tämä olekin aika reilu tarjous?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Entäpä jos nelarien tekijät liittoutuivat kartelliin, ja myivät koneitaan alihintaan, tai lupasivat ilmaisia huoltoja ja saivat tukittua markkinat E-teceiltä, kun sellaisestahan on maailmalta jatkuvasti esimerkkejä.

      • Anonyymi

        Miksi vaivautua.

        Sitäpaitsi 2-tahtisia tehdään edelleen ammattikäyttöön tasaisen tappavaan tahtiin: Yamaha, Mecury, jne jne. Niitä vain ei näy meillä kaupoissa niin väki luulee ettei sellaisia enää olisi. Kyllä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vaivautua.

        Sitäpaitsi 2-tahtisia tehdään edelleen ammattikäyttöön tasaisen tappavaan tahtiin: Yamaha, Mecury, jne jne. Niitä vain ei näy meillä kaupoissa niin väki luulee ettei sellaisia enää olisi. Kyllä on.

        Niitä vaan ei saa myydä täällä koska EU...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vaivautua.

        Sitäpaitsi 2-tahtisia tehdään edelleen ammattikäyttöön tasaisen tappavaan tahtiin: Yamaha, Mecury, jne jne. Niitä vain ei näy meillä kaupoissa niin väki luulee ettei sellaisia enää olisi. Kyllä on.

        Miksikö vaivautua. E-tec pisti pataan nelareille joka alueella niin pahasti, että varmasti kokivat sen uhaksi, ja isot nelarivalmistajat pystyivät myymään alihintaan vuosia. Se kartellin järjestäminen ei olisi ollenkaan mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksikö vaivautua. E-tec pisti pataan nelareille joka alueella niin pahasti, että varmasti kokivat sen uhaksi, ja isot nelarivalmistajat pystyivät myymään alihintaan vuosia. Se kartellin järjestäminen ei olisi ollenkaan mahdotonta.

        En usko kartelliin, mutta olisiko nelarien tuotantokustannukset Japani/Kiina/Thaimaa/?-linjalla halvempia kuin Evinrudella Wisconsin:ssa Kanadan rajan tuntumassa? Ei tainnut olla edes meksikolaisista laittomista siirtolaisista apua Evinruden työkustannusten alentamisessa.

        Naula Evinruden arkussa on myös naula länsimaisen kuluttajateknologian arkussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko kartelliin, mutta olisiko nelarien tuotantokustannukset Japani/Kiina/Thaimaa/?-linjalla halvempia kuin Evinrudella Wisconsin:ssa Kanadan rajan tuntumassa? Ei tainnut olla edes meksikolaisista laittomista siirtolaisista apua Evinruden työkustannusten alentamisessa.

        Naula Evinruden arkussa on myös naula länsimaisen kuluttajateknologian arkussa.

        Mercury tekee 75 hv ja suuremmat Wisconsinissa, joten se tuskin on syy. Evinrudenkin pikkukoneet tulivat muualta, Vaikuttaa esim. 6 hv olevan Tohatsu, kuten Mercurykin. Taitaa olla kaikki pikku-Evarit Tohatsuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksikö vaivautua. E-tec pisti pataan nelareille joka alueella niin pahasti, että varmasti kokivat sen uhaksi, ja isot nelarivalmistajat pystyivät myymään alihintaan vuosia. Se kartellin järjestäminen ei olisi ollenkaan mahdotonta.

        Haha. Sitten alkoi salaliittoteoriat, koska ei vaan pystytä hyväksymään tappiota.


      • Anonyymi
        Yogamies kirjoitti:

        Haha. Sitten alkoi salaliittoteoriat, koska ei vaan pystytä hyväksymään tappiota.

        Äläpä herkuttele, siitä ei oo sulle mitään hyötyä. Ja aivan hyvin joku voi ostaa maailman puhtaimman sarjatuotantoperämoottori merkin, ja jatkaa entistä paremmin.
        Samaa räähkäpaskaa ärvistelitte OMC joutuessa luovuttamaan kesken kehityksen.
        Ja kohta teillä alkoi hirveät itkupotkuraivarit, kun Bombardier teki puhtaampia moottoreita, ja veti nelareita selälleen, ja selittelitte, ettei se yamaha olekkaan paras nelari. Seuraava kehui taas niitä markkinajohtajaksi, eikä muita nelareita kannata mainitakkaan.
        Tehän ootte aivan höttöntöttön porukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mercury tekee 75 hv ja suuremmat Wisconsinissa, joten se tuskin on syy. Evinrudenkin pikkukoneet tulivat muualta, Vaikuttaa esim. 6 hv olevan Tohatsu, kuten Mercurykin. Taitaa olla kaikki pikku-Evarit Tohatsuja.

        Evinrude ei valmidtanut tai myynyt alle 25hv enää 2010 jälkeen. Pienen kone oli 25hv Ficht. Tämä oli myös yksi seikka miksi myynti oli olematonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä herkuttele, siitä ei oo sulle mitään hyötyä. Ja aivan hyvin joku voi ostaa maailman puhtaimman sarjatuotantoperämoottori merkin, ja jatkaa entistä paremmin.
        Samaa räähkäpaskaa ärvistelitte OMC joutuessa luovuttamaan kesken kehityksen.
        Ja kohta teillä alkoi hirveät itkupotkuraivarit, kun Bombardier teki puhtaampia moottoreita, ja veti nelareita selälleen, ja selittelitte, ettei se yamaha olekkaan paras nelari. Seuraava kehui taas niitä markkinajohtajaksi, eikä muita nelareita kannata mainitakkaan.
        Tehän ootte aivan höttöntöttön porukkaa.

        Olisiko nyt kuitenkin niin että 2 tahtisten aika oli ohi ja pian on myös 4 tahtisten. Eiköhän joku ala pian kehittämään kunnollisia sähköisiä perämoottoreita. Harva uskoi 10 vuotta sitten että amerikkalainen sähköauto voisi kiihtyä nopeammin kui Porsche 911 Turbo.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko nyt kuitenkin niin että 2 tahtisten aika oli ohi ja pian on myös 4 tahtisten. Eiköhän joku ala pian kehittämään kunnollisia sähköisiä perämoottoreita. Harva uskoi 10 vuotta sitten että amerikkalainen sähköauto voisi kiihtyä nopeammin kui Porsche 911 Turbo.

        Sähköperämoottoreissa on tulee sama ongelma paljon isompana eteen, kuin autoissa eli akku.
        Uisteluvauhdit voisi hyvin hoitaa sähköllä, mutta kovassa vauhdissa kulutus nousee niin paljon, että akkuja pitäisi olla iso määrä ja se taas nostaa veneen painoa ja hintaa.

        Nykyisellä akkutekniikalla on vielä turha haaveilla nopeista ja pitkän toimintasäteen sähköveneistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä herkuttele, siitä ei oo sulle mitään hyötyä. Ja aivan hyvin joku voi ostaa maailman puhtaimman sarjatuotantoperämoottori merkin, ja jatkaa entistä paremmin.
        Samaa räähkäpaskaa ärvistelitte OMC joutuessa luovuttamaan kesken kehityksen.
        Ja kohta teillä alkoi hirveät itkupotkuraivarit, kun Bombardier teki puhtaampia moottoreita, ja veti nelareita selälleen, ja selittelitte, ettei se yamaha olekkaan paras nelari. Seuraava kehui taas niitä markkinajohtajaksi, eikä muita nelareita kannata mainitakkaan.
        Tehän ootte aivan höttöntöttön porukkaa.

        Kylläpä perämoottori kaikessa yksinkertaisuudessaan herättää paljon tunteita :) Siinähän on vain mottori joka pyörittää akselia, jonka päässä on potkuri ja tämä kombinaatio sitten työntää venettä eteenpäin.

        Kaksitahtien aika on vaan väistämättä ohi ainakin kehittyneissä maissa. Kaksitahdin päätöjen, kulutuksen, melun ja kestävyyden saaminen nelareiden tasolle maksaa niin paljon, että valmistus ei enään kannata.

        Kehitysmaiden kalastusveneet ja merirosvotpaatit on sitten aivan eri juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä perämoottori kaikessa yksinkertaisuudessaan herättää paljon tunteita :) Siinähän on vain mottori joka pyörittää akselia, jonka päässä on potkuri ja tämä kombinaatio sitten työntää venettä eteenpäin.

        Kaksitahtien aika on vaan väistämättä ohi ainakin kehittyneissä maissa. Kaksitahdin päätöjen, kulutuksen, melun ja kestävyyden saaminen nelareiden tasolle maksaa niin paljon, että valmistus ei enään kannata.

        Kehitysmaiden kalastusveneet ja merirosvotpaatit on sitten aivan eri juttu.

        Mikä tekee hyvästä kaksitahtisesta niin kalliin valmistaa, että se ei voisi olla vähintään yhtä kannattavaa kuin nelitahtisen tekeminen? Perusmekaniikaltaan 2-tahtinen moottori on huomattavan yksinkertainen 4-tahtiseen verrattuna: liikkuvia osia on todella vähän. Onko 2-tahtisen valmistuksessa jotain erityisen työlästä verrattuna 4-tahtiseen?

        Suorasuihkutusteknologia alkaa olla valtavirtaa autoissa, joten siinäkään ei (enää) pitäisi olla mitään järin ihmeellistä.

        Mitä perämoottorin yksinkertaisuuteen tulee, niin kannattaa joskus kurkata nykyaikaisen, ison perämoottorin kotelon sisään. Tekniikkaa on paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tekee hyvästä kaksitahtisesta niin kalliin valmistaa, että se ei voisi olla vähintään yhtä kannattavaa kuin nelitahtisen tekeminen? Perusmekaniikaltaan 2-tahtinen moottori on huomattavan yksinkertainen 4-tahtiseen verrattuna: liikkuvia osia on todella vähän. Onko 2-tahtisen valmistuksessa jotain erityisen työlästä verrattuna 4-tahtiseen?

        Suorasuihkutusteknologia alkaa olla valtavirtaa autoissa, joten siinäkään ei (enää) pitäisi olla mitään järin ihmeellistä.

        Mitä perämoottorin yksinkertaisuuteen tulee, niin kannattaa joskus kurkata nykyaikaisen, ison perämoottorin kotelon sisään. Tekniikkaa on paljon.

        Kaikki perämoottorivalmistajat ovat luopuuneet suoraruisku 2-tahdeista ja siihen on varmasti hyvä syy. Jos 2-tahdit olisivat hyvä bisnes, niin niitä valmistaisi kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tekee hyvästä kaksitahtisesta niin kalliin valmistaa, että se ei voisi olla vähintään yhtä kannattavaa kuin nelitahtisen tekeminen? Perusmekaniikaltaan 2-tahtinen moottori on huomattavan yksinkertainen 4-tahtiseen verrattuna: liikkuvia osia on todella vähän. Onko 2-tahtisen valmistuksessa jotain erityisen työlästä verrattuna 4-tahtiseen?

        Suorasuihkutusteknologia alkaa olla valtavirtaa autoissa, joten siinäkään ei (enää) pitäisi olla mitään järin ihmeellistä.

        Mitä perämoottorin yksinkertaisuuteen tulee, niin kannattaa joskus kurkata nykyaikaisen, ison perämoottorin kotelon sisään. Tekniikkaa on paljon.

        Jos 2-tahti olisi ihan peristeinen kaasutinlaite jossa öljy sekoitettaisiin suoraan bensan sekaan, niin silloin valmistus olisi nelitahtia halvempaa. Perämoottorista saataisiin myös huomattavan kevyt.

        Valmistuskustannus ja paino kuroutuu kiinni oheislaitteissa. Suoraruisku 2-tahti vaatii tuoreöljyvoitelun, bensapuolelle korkeapainepumppua ym, suoraruiskutekniikan ym ym.

        Tietenkin perusmekaniikassakin on eroja. Nelitahdissa laakerit on liukulaakereita, 2-tahdissa pitää käyttää vierintälaakereita, jokainen kampikammio pitää tiivistää erikseen. Jotta 2-tahti moottorista saadaan kestävä, pitää kaikien materiaalien ja voiteluaineiden olla todella laadukkaita, jotta moottori ei savuta, karstoitu, leikkaa kiinni... 4-tahdissa ei tarvit käyttää suoraruiskua ja perämoottoreissa käytetään yleisesti ns. epäsuoraa ruiskutusta, joka on teknikaltaa yksinkertaisempaa ja halvempaa.

        Kaikki tämä lisää nelitahdin paremmuuutta niin luotettavuudessa, taloudellisuudessa, hinnassa. Näin on tapahtunut pääsääntöisesti kaikissa muissakin laitteissa. Kuka nykyisin ostaisi 2-tahti auton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki perämoottorivalmistajat ovat luopuuneet suoraruisku 2-tahdeista ja siihen on varmasti hyvä syy. Jos 2-tahdit olisivat hyvä bisnes, niin niitä valmistaisi kaikki.

        Eipä tämäkään välttämättä päde reaalimaailmassa. Uuden teknologian kehittäjälle muodostuu helposti patentteja ja muuta IP:tä, joita ei ole mikään pakko lisensioida kilpailijoille. Xerox:n kopiokoneet taisi olla klassinen esimerkki, jossa Xerox onnistui pitämään kilpailijat pois markkinoilta muutamalla avainpatentilla.

        BRP totesi nimenomaan, että he eivät ole luopumassa ETEC-teknologiasta yhtään mihinkään. Sitähän käytetään ainakin moottorikelkoissa ja kukapa tietää, vaikka nähtäisiin joskus muissakin BRP:n päristimissä.

        Mitä 2-tahti-suorasuihkuista luopumiseen tulee, niin
        https://www.tohatsu.com.au/outboardengines/tldi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 2-tahti olisi ihan peristeinen kaasutinlaite jossa öljy sekoitettaisiin suoraan bensan sekaan, niin silloin valmistus olisi nelitahtia halvempaa. Perämoottorista saataisiin myös huomattavan kevyt.

        Valmistuskustannus ja paino kuroutuu kiinni oheislaitteissa. Suoraruisku 2-tahti vaatii tuoreöljyvoitelun, bensapuolelle korkeapainepumppua ym, suoraruiskutekniikan ym ym.

        Tietenkin perusmekaniikassakin on eroja. Nelitahdissa laakerit on liukulaakereita, 2-tahdissa pitää käyttää vierintälaakereita, jokainen kampikammio pitää tiivistää erikseen. Jotta 2-tahti moottorista saadaan kestävä, pitää kaikien materiaalien ja voiteluaineiden olla todella laadukkaita, jotta moottori ei savuta, karstoitu, leikkaa kiinni... 4-tahdissa ei tarvit käyttää suoraruiskua ja perämoottoreissa käytetään yleisesti ns. epäsuoraa ruiskutusta, joka on teknikaltaa yksinkertaisempaa ja halvempaa.

        Kaikki tämä lisää nelitahdin paremmuuutta niin luotettavuudessa, taloudellisuudessa, hinnassa. Näin on tapahtunut pääsääntöisesti kaikissa muissakin laitteissa. Kuka nykyisin ostaisi 2-tahti auton?

        4-tahtinen tarvitsee venttiilikoneiston nokka-akseleineen (nykyään yleensä 2 per kansi) ja jakohihnoineen sekä jatkuvan painevoitelun öljypumppuineen aivan pienimpiä moottoreita lukuunottamatta. Tarkkuuskoneistettavien osien määrä on eri planeetalta 2-tahtiseen verrattuna. 2-tahtisen kampikoneistossa on kieltämättä enemmän työtä kuin 4-tahtisessa mutta muuta isompaa työtä 2-tahtimoottorin kokoamisessa ei juuri olekaan.

        Voitelun haasteet on historiaa, koska bensaa ja öljyä ei sekoiteta missään vaiheessa. Kaikki voitelu tehdään pelkällä öljyllä. 2-tahtimoottorin öljypumppu ei ole järin ihmeellinen eikä painava laite.

        Mahtaako 4-tahtiset selvitä seuraavista päästönormeista enää vanhanaikaisella polttoainetekniikalla? Esim. Hondan moottorit näkyvät olevan kaasarikoneita 30 hv saakka. Pienin on vieläpä työntötankokone. Isomman pään myllyissä taas on vaikka mitä lisähilppeitä, joilla yritetään parantaa nelarien suorituskykyä.


        Mitä enemmän asiaa katsoo, sitä ilmeisemmältä näyttää, että juuri uudet 2-tahtiset tässä on edustaneet uutta, modernia moottoriteknologiaa, siinä missä nelarit on enimmäkseen vanhan uudelleenlämmittelyä.

        Minun on kovin vaikeaa nähdä mitään hyvää siinä, että uusin ja kehittynein moottoriteknologia on poistumassa markkinoilta. Kun nelareilta poistuu kaupallinen sparraaja, niin jäljelle jää iki-ihanat regulaattorit, joka "edistävät" teknologiaa sääntöruuvia kiristämällä. Sitäkö todella haluatte?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4-tahtinen tarvitsee venttiilikoneiston nokka-akseleineen (nykyään yleensä 2 per kansi) ja jakohihnoineen sekä jatkuvan painevoitelun öljypumppuineen aivan pienimpiä moottoreita lukuunottamatta. Tarkkuuskoneistettavien osien määrä on eri planeetalta 2-tahtiseen verrattuna. 2-tahtisen kampikoneistossa on kieltämättä enemmän työtä kuin 4-tahtisessa mutta muuta isompaa työtä 2-tahtimoottorin kokoamisessa ei juuri olekaan.

        Voitelun haasteet on historiaa, koska bensaa ja öljyä ei sekoiteta missään vaiheessa. Kaikki voitelu tehdään pelkällä öljyllä. 2-tahtimoottorin öljypumppu ei ole järin ihmeellinen eikä painava laite.

        Mahtaako 4-tahtiset selvitä seuraavista päästönormeista enää vanhanaikaisella polttoainetekniikalla? Esim. Hondan moottorit näkyvät olevan kaasarikoneita 30 hv saakka. Pienin on vieläpä työntötankokone. Isomman pään myllyissä taas on vaikka mitä lisähilppeitä, joilla yritetään parantaa nelarien suorituskykyä.


        Mitä enemmän asiaa katsoo, sitä ilmeisemmältä näyttää, että juuri uudet 2-tahtiset tässä on edustaneet uutta, modernia moottoriteknologiaa, siinä missä nelarit on enimmäkseen vanhan uudelleenlämmittelyä.

        Minun on kovin vaikeaa nähdä mitään hyvää siinä, että uusin ja kehittynein moottoriteknologia on poistumassa markkinoilta. Kun nelareilta poistuu kaupallinen sparraaja, niin jäljelle jää iki-ihanat regulaattorit, joka "edistävät" teknologiaa sääntöruuvia kiristämällä. Sitäkö todella haluatte?

        Kyllä niitä 2-tahteja valmistettaisiin ja myytäisiin jos niitä joku vaan ostaisi. Ongelma vaan on, että uudet 2-tahdit eivät kelpaa kenellekkään, joten niitä ei kannata kenenkään valmistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tämäkään välttämättä päde reaalimaailmassa. Uuden teknologian kehittäjälle muodostuu helposti patentteja ja muuta IP:tä, joita ei ole mikään pakko lisensioida kilpailijoille. Xerox:n kopiokoneet taisi olla klassinen esimerkki, jossa Xerox onnistui pitämään kilpailijat pois markkinoilta muutamalla avainpatentilla.

        BRP totesi nimenomaan, että he eivät ole luopumassa ETEC-teknologiasta yhtään mihinkään. Sitähän käytetään ainakin moottorikelkoissa ja kukapa tietää, vaikka nähtäisiin joskus muissakin BRP:n päristimissä.

        Mitä 2-tahti-suorasuihkuista luopumiseen tulee, niin
        https://www.tohatsu.com.au/outboardengines/tldi

        BRP käyttää 2-tahteja vielä moottorikelkoissa, mutta silläkin saralla kehitys kulkee nelitahtien suuntaan. Osa valmistajista on luopunut kokonaan 2-tahdeista. Kelkkarintamalla 2-tahteja käytetään vain kelkoissa joissa tarvitaan paljon tehoa kevyessä paketissa, mutta ei juurikaan kestävyyttä. Kelkkojen 2-tahtikoneet eivät ole kovin pitkäikäisiä ja perämoottereihin verrattuna käyttöikä on todella lyhyt.

        Tohatsun valikoimasta ei löydy enää TLDI:tä vaan tilalle on tulee / tullut MFS-sarjan nelarit ja uusi teholuokka 75-115hv. Siitä isommat on sitten Hondan nelareita. Voi olla että jollain diilerillä on vielä TLDI koneita varastossa ja myyvät niitä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki perämoottorivalmistajat ovat luopuuneet suoraruisku 2-tahdeista ja siihen on varmasti hyvä syy. Jos 2-tahdit olisivat hyvä bisnes, niin niitä valmistaisi kaikki.

        Kaikki ei osaa. Taisi ensimmäisenä Yamaha lopettaa, kun niitten koneet oli täyttä paskaa, ja kulutuskin aikamoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ei osaa. Taisi ensimmäisenä Yamaha lopettaa, kun niitten koneet oli täyttä paskaa, ja kulutuskin aikamoista.

        Miten sen nyt ottaa. Tällä hekellä markkinoilla ei ole yhtään suoraruisku 2-tahtia ja uusia tuskin enään koskaan tulee.

        Valmistajat jotka eivät ole osanneet tehdä kunnon nelaria ovat kuolleet pois, viimeisempänä Evinrude.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä herkuttele, siitä ei oo sulle mitään hyötyä. Ja aivan hyvin joku voi ostaa maailman puhtaimman sarjatuotantoperämoottori merkin, ja jatkaa entistä paremmin.
        Samaa räähkäpaskaa ärvistelitte OMC joutuessa luovuttamaan kesken kehityksen.
        Ja kohta teillä alkoi hirveät itkupotkuraivarit, kun Bombardier teki puhtaampia moottoreita, ja veti nelareita selälleen, ja selittelitte, ettei se yamaha olekkaan paras nelari. Seuraava kehui taas niitä markkinajohtajaksi, eikä muita nelareita kannata mainitakkaan.
        Tehän ootte aivan höttöntöttön porukkaa.

        Minulla ei ole mitään syytä herkutella.

        Tosiasia vain on, että nelarit selättivät Evinruden . Siihen on varmasti vaikuttanut moni seikka, mutta nelitahtien polkumyynti se ei ollut. yleensä se on yhdistelmä hintaa, taloudellisuutta, jälleenmyyntiarvoa, käyttövarmuutta. Ei suomen suosituin autokaan ole markkinoiden puhtain tai suorituskykyisin, mutta sillä on hyvä jälleenmyynti- ja huoltoverkosto, ja hyvä jälleenmyyntiarvo.

        Ostajat ovat ns. äänestäneet jaloillaan.

        Harmittaa niiden ostajien puolesta, joiden moottorin arvo käytettynä juuri romahti. Oli hilkulla, ettei minullakin olisi Evaria. Onneksi vaneen suomalainen jälleenmyyjä oli niin lusmu, että kävin hekemassa veneeni Ruotsista.


    • Anonyymi

      E-tec tekniikka jatkuu Bompardien perämoottoreissa. Aika erikoinen moottori. Sylinterit on vaakasuorassa, ja Etec suoraruiskutus edelleen toiminnassa.
      Suorituskyky tietoja ei vielä julkistettu. Veikkaampa kyllä, ettei jää jalkoihin.

      • Anonyymi

        Tarkootin kampiakseli vaakasuorassa.


      • Anonyymi

        Onkos tuo enää perämoottori? Jos siis tästä puhut? Ei taida sopia nykyisiin perämoottoriveneisiin? Onkos noita saatu myytyä?

        Milloinkohan autoissa yleistyneet pienet turbolla varustetut suorasuihkutus 4T-koneet tulevat perämoottoreihin. Aikamoinen kehitys tapahtunut autojen kulutuksessa ja todella nöyrästi vetää noi 1-1,2 l 100-150 hv koneet.

        https://www.youtube.com/watch?v=NsUcma0Nwg0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos tuo enää perämoottori? Jos siis tästä puhut? Ei taida sopia nykyisiin perämoottoriveneisiin? Onkos noita saatu myytyä?

        Milloinkohan autoissa yleistyneet pienet turbolla varustetut suorasuihkutus 4T-koneet tulevat perämoottoreihin. Aikamoinen kehitys tapahtunut autojen kulutuksessa ja todella nöyrästi vetää noi 1-1,2 l 100-150 hv koneet.

        https://www.youtube.com/watch?v=NsUcma0Nwg0

        Moottori on pääosin veden alla vesitiiviissä kotelossa. Ilma otetaan snorkkelilla, joka asennetaan riittävän korkealle veneeseen. Ei siis sovi tavallisen perämoottorin tilalle, vaan lähinnä ainoastaan BRP:n erityisesti tuota varten suunniteltuihin venemalleihin.

        Mahtaako koskaan tulla Suomeen tai edes pysyä montaa vuotta mallistossa?

        Jonkinlainen perämoottorin ja sisäperän risteytys? Yhdessä videossa nimeksi keksittiin underboard. Miten sitten tuon suomentaisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos tuo enää perämoottori? Jos siis tästä puhut? Ei taida sopia nykyisiin perämoottoriveneisiin? Onkos noita saatu myytyä?

        Milloinkohan autoissa yleistyneet pienet turbolla varustetut suorasuihkutus 4T-koneet tulevat perämoottoreihin. Aikamoinen kehitys tapahtunut autojen kulutuksessa ja todella nöyrästi vetää noi 1-1,2 l 100-150 hv koneet.

        https://www.youtube.com/watch?v=NsUcma0Nwg0

        Outboardiksi sanovat. Ja veneen peräpeilin ulkopuolella ovat.


    • Anonyymi

      Meikä käyttää vain 2 T koneita . Teho /kiihtyvyys ja paino ovat avainasemassa .

    • Anonyymi

      Kuten tuolla ylempänä joku mainitsikin niin Evarin valmistaja BRP tekee edelleen 2-tahti perämoottoreita Rotaxin nimellä.

      https://www.totalvene.fi/lue/moottoriveneet/ensiesittely/rotax-outboard-engine-2023

      • Anonyymi

        Ei kyllä herättänyt mitään kiinnostusta. E-tec-uskovaisilla kyllä varmaan jo herahti housuun...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä herättänyt mitään kiinnostusta. E-tec-uskovaisilla kyllä varmaan jo herahti housuun...

        Eihän sinun 3hv yksipyttyisen moottorin paikalle lahoon suippoperäiseen tervalla jotenkuten kasassa pysyvään puuveneeseen tuommoista moottoria voi laittaakkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sinun 3hv yksipyttyisen moottorin paikalle lahoon suippoperäiseen tervalla jotenkuten kasassa pysyvään puuveneeseen tuommoista moottoria voi laittaakkaan.

        Luuletko olevasi joku selvänäkijä kun esität noin vahvoja oletuksia. Voin kyllä kertoa että pieleen meni pahasti. Älä jätä päivätyötäsi tuon homman takia.


    • Anonyymi

      Bombardiehän tekee edelleen kaksitahtisia e-teccejä. Eikö nelariporukka tiedä mitää.

      • Anonyymi

        No missä niitä sitten myydään? Oletteko kauankin olleet siellä jonottamassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No missä niitä sitten myydään? Oletteko kauankin olleet siellä jonottamassa...

        Ei niitä köyhille Suomalaisille (eikä myöskään itselle) myydä. Suomi kansa putputtaa nelitahtisilla EU:n käskystä.


    • Anonyymi

      Mazda vissiin yhdistäny 2/4 t parhaat ominaisuudet. Aika veikeä vekotin, juutuupilta löytyy.

      • Anonyymi

        Etkö osannu parempaa linkkiä vekottimelle laittaa?


      • Anonyymi

        Onko 3-tahtinen vehje?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No siinä on ainakin kaikki 2T-koneen yksinkertaisuus ja huollon helppous hukattu. On jakohihna tai -ketju, öljynvaihto ja ahdin sekä korkeapaineinen polttoaineensyöttö.

        Vastaavaa monimutkaisuutta on ollut kaikissa uudemmissa 2T-koneissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe