Ateistien elämästä

Joillekin uskonnollisessa perheissä eläville on syötetty pienestä pitäen, niin paljon soopaa, että voi olla vaikeaa ymmärtää, mitä ateismi on. Jopa 90-luvun alun uskonnonkirjassa ateismi kuvattiin seuraavasti: ”Ateisti on ihminen, joka on kokenut elämässään niin paljon vastoinkäymisiä, että on menettänyt uskon Jumalaan.” Toisille voidaan jopa olla uskoteltu, että Saatana on eksyttänyt ateistit, jotka elävät eksyksissä synnin vallassa ja ovat matkalla Tuliseen Järveen ja Jumalaan uskovan paras pyrkimys on yrittää vakuuttaa nuo onnettomat pois kadotuksen tieltä.

Mutta mitä ateismi siis oikein on oikeasti? Tähän on mahdoton antaa kaikenkattavaa vastausta, mutta se on aikalailla sitä samaa elämää kuin uskovaistenkin, jos siitä jätetään uskonnolliset rituaalit ja muut yliluonnolliset taikauskot pois. Kuvaan tässä oman kokemukseni ateistisesta elämästä, mikä ei toki päde läheskään kaikkiin, mutta kaipa silti aika moniin suomalaisiin ateisteihin.

Useimmat ateistit viettävät joulua ja pääsiäistä. Jouluna vietetään aikaa perheen parissa ja joulupukki saattaa jakaa lahjoja perheen pienemmille. Pääsiäisenä kasvatellaan raeruohoa ja koristellaan koti kukkasin, pupuin ja tipuin. Tälläiset pienet arjen juhlat ovat tärkeitä monille ateisteillekin. Ristiäisten sijaan voidaan kutsua läheinen suku kylään ja pitää nimenantojuhla, missä lapsen nimi paljastetaan. Hautajaisissa ei ole pappia puhumassa vaan läheinen haudataan muistopuheiden yms saattelemana.

Entäs miten ihmisestä tuli ateisti? Ei oikeastaan mitenkään. Kaikki me synnymme ilman jumala-uskomuksia. Toki moni ateistikin on lapsena pelännyt mörköjä yms yliluonnollisia olentoja, mutta monelle on selitetty, ettei mörköjä ole - ne ovat vain mielikuvitusta. Jumala-uskomuksiin lapset törmäävät usein kunnolla vasta koulussa, vaikkakin tokihan monet ovat käyneet sukujuhlissa kirkoissa.

Lapselle selviää jossain vaiheessa, että on olemassa paljon ihmisiä, jotka uskovat, että on olemassa Kaikkitietävä kuolematon Olento, joka pystyy ihan mihin vaan ja tietää kaikki ajatuksesi - jopa Supermies on Hänen edessään vain pikku hiirulainen. Tuota yliluonnollista olentoa kutsutaan useimmiten Jumalaksi, mutta löytyy myös paljon muitakin uskontoja, missä on jumalia vaikka kuinka paljon. Näiden vahvuudet ja yliluonnolliset voimat vaihtelevat. Monia niistä pidetään maailmankaikkeuden Luojina tai ne edustavat jotain tunnetta tms. Tämä tulee monelle ateistilapselle yllätyksenä - ainakin minä olin hämmentynyt... Miten aikuiset ihmiset voivat uskoa moisiin?

Uskonnollisuuden ymmärtäminen ei ole mikään helppo asia ja täytyy myöntää, että hieman ihmettelen sitä vieläkin. Toki olen oppinut, ettei suurin osa ihmisistä ole kovinkaan rationaalisia vaan tunteet ja mielikuvitus nostetaan järjen yläpuolelle.

Vaikka ateistit eivät uskokaan jumaliin, niin loppujen lopuksi useimmat meistä on moraalisia ja lainkuuliaisia, läheisiä rakastavia ihmisiä. Emme ole synnin-vallassa eläviä bilettäjiä, vaan ihan tavallisia nuoria, isiä ja äitejä, mummoja tai vaareja.

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kadehdin uskovaisen perheen lapsia.He ovat saaneet kasvaa Jumalan tuntemiseen jo lapsena.Minun vanhempani eivät neuvoneet uskon tielle,vaan jouduin itse janoisena etsimään tipoittain uskon murusia. Vanhempani olivat hyviä kunnon ihmisiä. He olivat saaneet kuitenkin Raamatusta tiedon oikeasta ja väärästä. Jos Raamattua ei olisi, niin mistä ihmiset tietäisivät,mikä on hyvää,mikä pahaa? Olisimmeko kuin eläimet?Uskoisimmeko vain poliisin pamppua?Olisimmeko hyviä,vain seurauksien pelosta?

      • Anonyymi

        Ateistin perheen lapset elävät ilman Jumalaa ja ilman toivoa.


      • Anonyymi

        Minä, kun olen käsittänyt uskovaisuuden olevan sitä, että pelätään jotain valvovaa auktoriteettia. Ateisti osaa kyllä olla ihmisiksi ilman valvontaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateistin perheen lapset elävät ilman Jumalaa ja ilman toivoa.

        Toivo on meidän tuttu mutta kuka se jumala oikein on?


      • "Jos Raamattua ei olisi, niin mistä ihmiset tietäisivät,mikä on hyvää,mikä pahaa? Olisimmeko kuin eläimet?"

        Maailman ihmisistä kaksi kolmasosaa ei ole kristittyjä ja noista yksi kolmasosasta suurin osa on vain nimellisesti kristittyjä koska ovat laumasieluisia lampaita eivätkä uskalla sanoa julkisesti, etteivät usko. Miten suurin osa maailman ihmisistä tietää, mikä on hyvää, mikä pahaa? Käsitys hyvästä ja pahasta on kehittynyt uskonnoista huolimatta. Mietipä sitä, tollo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä, kun olen käsittänyt uskovaisuuden olevan sitä, että pelätään jotain valvovaa auktoriteettia. Ateisti osaa kyllä olla ihmisiksi ilman valvontaakin.

        Juuri näin.
        Raamatun kiellon voimilla pysyvät erossa homottelusta. Jos kieltoja ei olisi, melkoinen olisi Jeesuksen morsiammien juna.
        Hop...hop!


      • ”He olivat saaneet kuitenkin Raamatusta tiedon oikeasta ja väärästä. Jos Raamattua ei olisi, niin mistä ihmiset tietäisivät,mikä on hyvää,mikä pahaa?”

        Ei siihen mitään kirjoja tarvita. Kyllähän älykäs ryhmässä elävä otus keksii itse, miten ryhmä toimii yhdessä tehokkaimmin. Ja sitten nämä opit välitetään lapsille. Toki osa käyttäytymis-taipumuksista on jo evoluutionkin muovaamia.

        Ajatus, että Raamattu olisi jotenkin tarpeellinen ihmisten moraali-normiston luojana on minusta varsin naiivi. Ensinnäkin Raamattu on täynnä huonoja moraalisääntöjä ja lakeja. Toiseksi, jos Raamatun katsotaan olleen moraalin synnyttäjä, niin miten ihmeessä ihmiset osasivat elää ennen Raamatun syntymistä? Vaelsivatko Mooses ja hänen joukkueensa Siinain vuorelle toisiaan hakaten, tapellen ja tehden toisilleen vaikka mitä hirvityksiä ja sitten yllättyivät perille päästyään: ”Hä? Eikö kavereiden tappaminen olekaan ihan ok???” Vai katsommeko, että moraali tuli luomiskertomuksen mukaisesti taika-hedelmää syömällä? Kivahan tällaisia taruja on kertoilla lapsille, mutta ei kai kukaan aikuinen niitä todesta ota.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        "Jos Raamattua ei olisi, niin mistä ihmiset tietäisivät,mikä on hyvää,mikä pahaa? Olisimmeko kuin eläimet?"

        Maailman ihmisistä kaksi kolmasosaa ei ole kristittyjä ja noista yksi kolmasosasta suurin osa on vain nimellisesti kristittyjä koska ovat laumasieluisia lampaita eivätkä uskalla sanoa julkisesti, etteivät usko. Miten suurin osa maailman ihmisistä tietää, mikä on hyvää, mikä pahaa? Käsitys hyvästä ja pahasta on kehittynyt uskonnoista huolimatta. Mietipä sitä, tollo.

        Inkat ilmeisesti tiesivät, mikä on hyvää ja pahaa uhratessaan lapsia uhrimenoissaan, näin Wikipedia mukaan: "Uhrit juotettiin humalaan, kävelytettiin useita kertoja kulttikohteen ympäri ja lopulta tapettiin joko kuristamalla tai leikkaamalla kurkku auki tai sydän irti. Joskus uhrit haudattiin elävältä. Verta valutettiin kulttiesineelle, ja uhrin ruumis haudattiin pyhäkön lähelle kulta- ja hopeaesineiden kanssa."


    • Anonyymi

      >>>Jopa 90-luvun alun uskonnonkirjassa ateismi kuvattiin seuraavasti: ”Ateisti on ihminen, joka on kokenut elämässään niin paljon vastoinkäymisiä, että on menettänyt uskon Jumalaan.”<<<

      Yhtä hyvin siinä olisi voinut lukea: ”Ateisti on ihminen, joka on lukenut elämässään niin paljon Raamattua, että on menettänyt uskon Jumalaan.”

      Tai: ”Ateisti on ihminen, joka on opiskellut elämässään niin monta vuotta teologiaa teologisessa tiedekunnassa, että on menettänyt uskon Jumalaan.”

      • Anonyymi

        90-luvun uskonnon kirjoissa valehdeltiin paljon.


    • Anonyymi

      Uskovaisissa perheissä vallitsee hirveä tuska, joka tulee jumalan olemattomuuden takia. He tietävät, ettei jumalaa ole, mutta seurakunnan henkisen painostuksen takia he eivät voi sitä rehellisesti tunnustaa. Heidän on päivästä toiseen valehdeltava itselleen ja muille. että on se jumala, vaikka sitä ei missään ole. On se kamalaa heillä.

      Onneksi ateistien ei tarvitse alentua moiseen totuuden vääristelyyn. Uskovaiset joutuvat tuskissaan kaiken aikaa kuvittelemaan, että he ovat jonkun tarkkailussa. Hehän ovat kuin vainoharhaisia hulluja, jotka luulevat, että heitä kaiken aikaa kuvataan piilotetuilla kameroilla. Voi sitä naiivin synnin määrää :D :D :D

    • Ateistiseen perheeseen syntyneenä ja edelleen itseäni ateistina pitävänä omia havaintojani plussat ja miinukset.
      pelkoja vähemmän kuin uskovaisilla
      isälläni oli tapana sanoa jos jokin pelottaa mene katsomaan huomaat ettei siellä mitään ole
      käsitys minä olen OK vahvistui
      pidin ja pidän edelleen itseäni arvokkaana en syntisenä

      - yhteisöllisyyden puute
      - ympäristö piti outona perheenä jonka lapset eivät käy pyhäkoulussa
      - rituaalien puute joka luo uskovaisille turvallisuutta
      - kuinka käyttäydytään esim. hautajaisissa

      • "- kuinka käyttäydytään esim. hautajaisissa"

        Älä jauha paskaa, vitun trolli. Ihminen tietää miten käyttäytyä lajitoverin kuollessa ilman uskovaisten mielisairauksia.


      • Headmastersx kirjoitti:

        "- kuinka käyttäydytään esim. hautajaisissa"

        Älä jauha paskaa, vitun trolli. Ihminen tietää miten käyttäytyä lajitoverin kuollessa ilman uskovaisten mielisairauksia.

        <<Älä jauha paskaa, vitun trolli. Ihminen tietää miten käyttäytyä lajitoverin kuollessa ilman uskovaisten mielisairauksia.>>

        Nykyään varmaankin on noin että osataan mutta ota huomioon että olen syntynyt vuonna 1943 jolloin ateistinen perhe oli kummajainen eivätkä tavat olleet tuttuja.


      • Headmastersx kirjoitti:

        "- kuinka käyttäydytään esim. hautajaisissa"

        Älä jauha paskaa, vitun trolli. Ihminen tietää miten käyttäytyä lajitoverin kuollessa ilman uskovaisten mielisairauksia.

        <<Älä jauha paskaa, vitun trolli. >>

        Mikä saa sinut tuollaisen harhaluulon valtaan että luulet minun olevan trolli ? Se on sinun ongelmasi, yritä selvitä sen kanssa, en voi auttaa.


      • Headmasterx kirjoitti:

        <<Älä jauha paskaa, vitun trolli. >>

        Mikä saa sinut tuollaisen harhaluulon valtaan että luulet minun olevan trolli ? Se on sinun ongelmasi, yritä selvitä sen kanssa, en voi auttaa.

        "Mikä saa sinut tuollaisen harhaluulon valtaan että luulet minun olevan trolli ?"

        Se, että olet plagioinut vuosia vanhan nikkini.


      • Headmastersx kirjoitti:

        "Mikä saa sinut tuollaisen harhaluulon valtaan että luulet minun olevan trolli ?"

        Se, että olet plagioinut vuosia vanhan nikkini.

        Yrität esiintyä minuna joka on kiellettyä käytät nikkiä Headmastersx, minun nikki on Headmasterx, luuletko olevasi nokkela kun lisäät yhden s-kirjaimen ?


    • Anonyymi

      Ihminen syntyy ateistina, ja usko/ uskonto iskostetaan lapseen kotikasvatuksen vuoksi. Minullekin tuli pelkotiloja , enkä saanut öisin unta, koska pelkäsin rangaistusta. Syntini olivat pienehköjä: otin salaa siskoni lettinauhat ja piilotin ne, kiusasin kissaa, tönin kaveriani. Se ei ollut syyllisyyttä vaan musertavaa rankaisemisen pelko, mikä ei ollut missään suhteessa tekoihini. Siksi minusta tuli ateisti.

      • Anonyymi

        Katosivatko pelkotilat?


      • Lapseen voidaan iskostaa mitä tahansa mutta lapsen kasvaessa aikuiseksi hän itse valitsee elämäntavan jota hän pitää oikeana, itse kasvoin ateisti kodissa, en ole paljon kodin opeista hylännyt.


    • Anonyymi

      Mikäli olet aito jumalaton, sinun pitää elää kuin jumalaton, eli Jumalan sanaa ja lakia vastaan.

      • Anonyymi

        Mielikuvitusolentosi sanaa ja lakia vastaan on aika vaikea elää :) Katsos jeesus on 100% keksitty satuolento, ei muuta.


      • Anonyymi

        Minähän elän jumalan sanaa ja lakia vastaan - en kivitä ei-neitsyitä morsiamia kuoliaiksi heidän isiensa ovien edessä, en polta noitia rovioilla, en hirtä vääräuskoisia enkä mestaa sapatin rikkojia enkä jumalanpilkkaajia, enkä myöskään pidä orjia.


      • Anonyymi

        Raamattu on väärässä jumalattomistakin.


      • Anonyymi

        Mitähän tuokin tarkoittaa: sinun pitää elää kuin jumalaton. Ette te uskovat itsekään tiedä, kunhan höpötätte ulkoa raamattua. Sinun mielestäsikö lasten tulee elää pelossa ymmärtämäätä miksi? Olen pettynyt näihin uskoviin, jotka eivät ymmärrä mitään, eivät tiedä mitään , mutta ovat kärkkäitä uhkailemaan helvetillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuokin tarkoittaa: sinun pitää elää kuin jumalaton. Ette te uskovat itsekään tiedä, kunhan höpötätte ulkoa raamattua. Sinun mielestäsikö lasten tulee elää pelossa ymmärtämäätä miksi? Olen pettynyt näihin uskoviin, jotka eivät ymmärrä mitään, eivät tiedä mitään , mutta ovat kärkkäitä uhkailemaan helvetillä.

        Joskus on uskovia, jotka luulevat Raamatun olevan oikeassa. Eivät siten pysty ymmärtämään kun jumalattomat eivät vastaa Raamatussa jaettua väärää tietoa.


      • Anonyymi

        << Mikäli olet aito jumalaton, sinun pitää elää kuin jumalaton, eli Jumalan sanaa ja lakia vastaan. >>

        Ei vaan siitä piittaamatta.

        Minun ei edes tarvitse tietää, millaisiin säännöksiin jumaliin uskovat perustavat elämänsä. Minä perustan ihan omanlaisiin. Jotkut säännöt voi olla samat, mutta lähde ei kuitenkaan ole minulla uskonnolliset kirjoitukset.


    • Anonyymi

      > Mutta mitä ateismi siis oikein on oikeasti?

      Ennen se tarkoitti henkilöä, joka kieltää jumalan olemassaolon. Nykyään ollaan sen verran järkevämpiä, että useimmat ajattelevat sen vain tarkoittavan uskon puutetta Jumalaan, mikä ei samalla tavalla vedä todistustaakkaa puoleensa. :)

      • <<Ennen se tarkoitti henkilöä, joka kieltää jumalan olemassaolon. Nykyään ollaan sen verran järkevämpiä, että useimmat ajattelevat sen vain tarkoittavan uskon puutetta Jumalaan, mikä ei samalla tavalla vedä todistustaakkaa puoleensa. :)>>

        Tuota samaa ateismi on tänäänkin

        Negatiivisten ateistien mukaan jumalan olemassaolon puolesta ei ole esitetty mitään todisteita.
        Positiivisten ateistien mukaan jumalan olemassaoloa voidaan pitää todistettavasti epätotena.


      • Anonyymi

        << Ennen se tarkoitti henkilöä, joka kieltää jumalan olemassaolon. Nykyään ollaan sen verran järkevämpiä, että useimmat ajattelevat sen vain tarkoittavan uskon puutetta Jumalaan, mikä ei samalla tavalla vedä todistustaakkaa puoleensa. >>

        Oikeastaan tuo jumalankieltäjä-määritelmä taitaa olla sen verran vanha, että vielä jonkin aikaa sitten nimenomaan kristityt määrittelivät käytännössa kaiken oman maailmankuvansa läpi. Kristitty tietysti nimeää ateistin nimenomaan omaksi vastustajakseen, jumalankieltäjäksi. Sinänsä määritelmä ei ole tässä välissä muuttunut, mutta kristillinen valta-asetelma on. Nyt se ei enää olekaan uskova, joka määritelmän tekee.


    • Anonyymi

      Sain uskonnoista vapaan kasvatuksen ja jäin ateistiksi.

      Uskoon tullaan aina aivopesun kautta.

    • Anonyymi

      Täällä joku sanoi, ettei hän voi kieltää olematonta. Jumalahan on mielen jumala, ei mitään ulkopuolista eikä olemassaolevaa muuten kuin ajatuksena,

    • Anonyymi

      Mielikuvitus olentoja ei tarvitse erikseen kieltää.

    • Anonyymi

      Ateistilla ei ole yhtään ystävää

      Olen palstalla muiden nikkejä plagioiva pikku kakara ja kirjoitin aiemmin nikillä Heh hah. Nyt kirjoitan mm. nikillä Headmastersx.

      Minulla ei ole yhtään ystävää. Luovuin uskosta ja olen nyt uskoville niin kuin pakana! Israelilaisen ei ollut lupa seurustella saastaisten pakanoiden kanssa eikä uskovaisella kristityllä ole lupa seurustella uskosta luopuneen kanssa.

      Jos en olisi luopunut uskosta, niin uskovaiset saisivat käännyttää minua, mutta koska olen luopio, niin uskovaiset eivät ole kanssani missään tekemisissä, sillä uskostaan luopunutta on mahdotonta palauttaa mielenmuutokseen elämän tielle. Olen uskovien silmissä ikuisesti kadotettu helvetin lapsi.

      Olen työtön, joten minulla ei ole yhtään ateistia työkaveria. Olen käynyt työttömien yhdistyksen tilaisuuksissa, mutta kaikki siellä olevat työttömät ovat tosi uskovaisia teistejä. Tämä johtuu siitä, että teistit ovat keskimäärin vähemmän älykkäitä kuin ateistit ja muut ihmiset. He ovat lisäksi ylipainoisia ja rumia, niin että eivät saa töitä. Kaikki ateistit ja muut fiksut ihmiset käyvät töissä, joten en tapaa heitä. Harrastuksia minulla ei ole, koska rahat eivät sellaiseen riitä.

      Ainoa harrastukseni on kirjoittaa tälle foorumille ja juoda kiljua, kun ei ole vara juoda edes keskiolutta: sitä halvinta salkkukaljaa, jota kaupasta saa. Rekisteröin itselleni nimimerkkejä, jotka muistuttavat teistien ja kreationistien nimimerkkejä. Kirjoitan niillä uskovia loukkaavia tekstejä tälle palstalle. Se on minusta hauskaa niin kuin kaikki muukin trollaus, jota harrastan 24/7 tällä palstalla. Olen siis kaikin puolin ihana ja rakastettava ihminen.

      • <<Olen palstalla muiden nikkejä plagioiva pikku kakara ja kirjoitin aiemmin nikillä Heh hah. Nyt kirjoitan mm. nikillä Headmastersx.>>

        Voi pikku ateisti reppanaa hiekkalaatikolta, yrität edelleen tekeytyä minuksi, nikkini Headmasterx on rekisteröity, et muutu minuksi vaikka rekisteröit uuden nikin Headmastersx.

        Nyt korkki kiinni, kirjoittelen mökiltäni enkä jaksa kanssasi leikkiä, voit kirjoitella en niihin enää reagoi.


      • Anonyymi
        Headmasterx kirjoitti:

        <<Olen palstalla muiden nikkejä plagioiva pikku kakara ja kirjoitin aiemmin nikillä Heh hah. Nyt kirjoitan mm. nikillä Headmastersx.>>

        Voi pikku ateisti reppanaa hiekkalaatikolta, yrität edelleen tekeytyä minuksi, nikkini Headmasterx on rekisteröity, et muutu minuksi vaikka rekisteröit uuden nikin Headmastersx.

        Nyt korkki kiinni, kirjoittelen mökiltäni enkä jaksa kanssasi leikkiä, voit kirjoitella en niihin enää reagoi.

        Ei se ateisti ole vaikka sellaista teeskenteleekin.


    • Anonyymi

      Koulumenestys on opettajista kiinni ja uskonnollisuus on papista kiinni.
      Kyllä retardin pentu on aina retardin pentu, vaikka voissa paistaisi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe