Sana Jeesuksesta tuo lopputilin

Anonyymi

Israelilainen bussikuski saattaa menettää työnsä kerrottuaan Jeesuksesta matkustajille. Sosiaalisessa mediassa kuljettaja saa kuitenkin tukea.
Matkustajan kuvaamalla videolla kuljettaja selostaa, kuinka Jeesus tuli pelastamaan maailman. Hän kertoo myös, että Jeesukseen uskominen on linjassa juutalaisen uskon kanssa. Video on levinnyt vauhdilla hepreankielisissä sosiaalisen median kanavissa tiistaina. Asiasta uutisoi Israel Today -lehti.
Kuljettaja julistaa videolla Vanhan ja Uuden testamentin muodostavan kokonaisuuden. ”Toinen täydentää toista. Pyhä Henki on synnyttänyt kokonaisuuden”, kuljettaja saarnaa.
Videolta kuuluu myös useiden matkustajien pyynnöt kuljettajalle lopettaa puhe Jeesuksesta. Kuljettaja on kuitenkin päättänyt puhua ja kehottaa matkustajia laittamaan kuulokkeet korviin, jos he eivät halua kuulla.
Eräs matkustajista närkästyi kuljettajan puheista ja teki tästä valituksen. Matkustajan mukaan kuljettajan puheet uskostaan Jeesukseen olivat lain vastaisia, koska bussissa oli myös lapsia. Israelissa on laitonta evankelioida alaikäisiä. Todellisuudessa Israelin laki ei kiellä uskosta puhumista julkisesti, mutta on laitonta kohdistaa keskustelu erityisesti alaikäisille.
Uutisportaali Ynet julkaisi videon youtube-kanavallaan. Ynetin lähetyksessä juontaja haastattelee myös nimettömänä pysyvää valituksen tehnyttä matkustajaa. Lähetystä verkossa kommentoivat ihmettelevät valituksen tehneen puheita laittomuudesta. Eräskin kommentoija kummastelee, kuinka minareetin kutsuhuutoa, jonka kuulevat myös alaikäiset, pidetään normaalina. Valtaosassa kommenteista ihmeteltiin valittajan laittomuusnäkemyksiä.
”Luulin, että Israelissa on sanan- ja uskonnonvapaus.”
”Kuljettaja parka. Jos hän puhuu pötyä, siihen ei pidä kiinnittää mitään huomiota.”
”100%:sesti laillista. Jokaisella kansalaisella on oikeus uskoa, niin kuin tahtoo.”
Kuljettajan työnantaja on kuitenkin paineen alla kutsunut kuljettajan kurinpidolliseen kuulemiseen. Työnantajan mukaan kuljettaja on saanut käännyttämispuheistaan varoituksen aikaisemminkin. On mahdollista, että kuljettaja menettää työnsä.

3

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tarkemmin itse ajateltuna tätä asiaa ei meilläkään kuski saisi mitään julistaa ajaessa ja kuljettajan kanssa on puhuminen kielletty. Minun paikkakunnalla oli liikennöitsijä mikä otti työhön paljon Jehovan todistajia. koska he eivät nostaneet palkkaa kesälomalta. He eivät voi ottaa palkkaa, kun eivät työtäkään tee.

• Anonyymi

Olisit nyt edes kertonut, mistä olet jutun kopioinut.

Suomessa busseissa ja takseissa on se linja, että kuljettajat eivät saa puhua politiikasta eikä uskonnosta. Laki se ei taida olla, mutta yhtenäinen linja alan yrityksissä ainakin.

Jutussasi puhutaan kristinuskon levittämisestä. Miksi kirjoitat siitä juutalaisuus-palstalla?

• Anonyymi

Lopputilin - tai vähintäänkin huomautuksen - ansaitsee kuka tahansa, joka käyttää työaikaa yksityisiin harrastuksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1746
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1469
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1388
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1292
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1250
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1241
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1188
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1127
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      47
      1005
    Aihe