Entiset huiput

Anonyymi

Toisessa keskustelussa tuli hyvä ehdotus perustaa oma ketju näille aiemmille judokoille jotka veisivät nykyjudokoita kuin kuoriämpäriä.

169

4033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huru-ukkojen jutut omaan arvoonsa...mutta
      Vuosina 2000-2010 huipulla kilpailleista hyväkuntoiset olisivat vahvoilla nykyjudokoita vastaan jos oteltaisiin heidän aikansa säännöillä. Vain nykyjudoa treenannut on valitettavasti pulassa kun vastustaja käyttää hyväkseen vapaampia otesääntöjä ja heittää sekä vastaheittää otteilla jaloista. Vapaapainin tyylisillä judolla voi lähes nollata monet nykyjudon menestystekniikat. Se on "oma lajinsa" joka sopisi erityisesti ketterille ja urheilullisille nuorille jos säännöt motivoisivat harjoittelemaan sitä.

      • Anonyymi

        Täysin totta ja 70-80 luvn suomen huiput veisivät mennen tullen nykyjudokoita, ennen oli tekniikka kunnossa ja kun judo nykyään vielä vesitetty niin laji ja judokat pehmenneet.
        Jokianen joka ollut tatamilla 70-80 luvulla tietää kuinka teräksenkovia judokoita olivat maame huiput, siinä oli äkkiä kantapäät kohti kattoa tavallisella danillakin ja siihen aikaan danin sai vain kovien vaatimuseten jälkeen.
        Muistan kun treenasivat japanissa vuosia, Jokke, Simo. Erkki ym fanaattisia judokoita ja 80 luvulla taas Seppo ym, siinä tuli noepita ipponeita ja tekniikka oli täydellinen, sitten oli myös näitä voimamiehiä erikseen raskaassa sarjassa 200 kilon penkkimiehiä kuten Veijo, Jolo ym raakoja vahvoja judokoita.
        Paljon on koettu ja paras nähty, nykyään ei hyvä tao ole mutta jossain on vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin totta ja 70-80 luvn suomen huiput veisivät mennen tullen nykyjudokoita, ennen oli tekniikka kunnossa ja kun judo nykyään vielä vesitetty niin laji ja judokat pehmenneet.
        Jokianen joka ollut tatamilla 70-80 luvulla tietää kuinka teräksenkovia judokoita olivat maame huiput, siinä oli äkkiä kantapäät kohti kattoa tavallisella danillakin ja siihen aikaan danin sai vain kovien vaatimuseten jälkeen.
        Muistan kun treenasivat japanissa vuosia, Jokke, Simo. Erkki ym fanaattisia judokoita ja 80 luvulla taas Seppo ym, siinä tuli noepita ipponeita ja tekniikka oli täydellinen, sitten oli myös näitä voimamiehiä erikseen raskaassa sarjassa 200 kilon penkkimiehiä kuten Veijo, Jolo ym raakoja vahvoja judokoita.
        Paljon on koettu ja paras nähty, nykyään ei hyvä tao ole mutta jossain on vika.

        Olen itse kisannut 70-luvulla ja SM-pronssi paras saavutukseni. Harjoittelin kolme-neljä kertaa viikossa ja muita harjoituksia ei treeneihini kuulunut - paitsi mitä leireillä tehtiin. Nykyoloissa harjoittelumääräni eivät tosiankaan ole vertailukelpoisia tämän päivän kilpailijoihin verrattuna. Eki, Simo ja Jokke olivat kovia mutta he harjoittelivat maailman parhaissa olosuhteissa täysin ammattimaisesti kolme, neljä treeniä päivässä puolentoista-kahden vuoden ajan! 70- ja vielä 80-luvun kilpailujudo ei ole vertailikelpoista tämän päivän judoon verrattuna. Uskoisin, että menestyminen kansainvälisesti vaatii tänä päivänä täyttä ammattimaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse kisannut 70-luvulla ja SM-pronssi paras saavutukseni. Harjoittelin kolme-neljä kertaa viikossa ja muita harjoituksia ei treeneihini kuulunut - paitsi mitä leireillä tehtiin. Nykyoloissa harjoittelumääräni eivät tosiankaan ole vertailukelpoisia tämän päivän kilpailijoihin verrattuna. Eki, Simo ja Jokke olivat kovia mutta he harjoittelivat maailman parhaissa olosuhteissa täysin ammattimaisesti kolme, neljä treeniä päivässä puolentoista-kahden vuoden ajan! 70- ja vielä 80-luvun kilpailujudo ei ole vertailikelpoista tämän päivän judoon verrattuna. Uskoisin, että menestyminen kansainvälisesti vaatii tänä päivänä täyttä ammattimaisuutta.

        Täyttä asiaa, Kivinen, Nupponen, Hakkarainen, Akrenius Pimiä , Ikonen, olivat todella hyviä ja harjoittelivat japanissa ammattimaisella tasolla, sitä vaadittaisiin nyt nykyjudokoiltakin.
        Olivat kyllä hyviä kun tulivat japanista ei muilla ollut mitään mahdollisuutta ja tekniikka oli kaunista ja tehokasta.
        Haluaisin nähdä nykyjudossa vastaavaa tekniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä asiaa, Kivinen, Nupponen, Hakkarainen, Akrenius Pimiä , Ikonen, olivat todella hyviä ja harjoittelivat japanissa ammattimaisella tasolla, sitä vaadittaisiin nyt nykyjudokoiltakin.
        Olivat kyllä hyviä kun tulivat japanista ei muilla ollut mitään mahdollisuutta ja tekniikka oli kaunista ja tehokasta.
        Haluaisin nähdä nykyjudossa vastaavaa tekniikkaa.

        Siihen aikaan japanissa kävijät kun palasivat Suomeen olivat vahvoja, ja olisivat vieläkin. Silloin tekniikka oli rautaa, vahvaa voimajudoa. 70-luvulla osattiin myös lajin salat ja otteet. Nyt ne ovat unohtuneet. Oikea tsugi-asi ja vahva veto tekniikoissa näkyi. Ihmekkös tuo, monilla penkki oli enemmän kuin 200 ja väkivahvoja aitoja judokoita. Katalla oli myös merkityksensä. Siihen aikaan kataa harjoiteltiin. Siitä löytyi voima ja taito. Olin rääkissä kesäleirillä ja siellä mestarit näyttivät japanista tuodun judon voiman. Olin vasta 16 mutta kestin kaislamaton osumat ja opin ukemin. Aamulla harjoiteltiin ja se jatkui iltaan. Sitten otettiin. Se kuului asiaan se eikä säästelty, oli rajua touhua mutta niin oli ajatkin ja miehet, rajuja ja vahvoja voimajudokoita!!!


      • Anonyymi

        Ei pärjäisi 70-80 luvun raudankoville judokoille. Monet oli otellut myös neuvostoliittolaisten kanssa jotka olivat kovia. Siinä tuli turpiin mutta opittiin samalla kata-guruma joka lähtee jos syväkyykky on 270. Silloin se oli perustulos. Kuka nykyään ottaa tangon niskaan yli 200 raudoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pärjäisi 70-80 luvun raudankoville judokoille. Monet oli otellut myös neuvostoliittolaisten kanssa jotka olivat kovia. Siinä tuli turpiin mutta opittiin samalla kata-guruma joka lähtee jos syväkyykky on 270. Silloin se oli perustulos. Kuka nykyään ottaa tangon niskaan yli 200 raudoilla?

        Itse treenasin judon parhaina vuosian, poikan aloitin ja tatamit kannettiin saliin treenin alussa ja pois lopussa ja kun poika olin vielä niin tatami painoi paljon.
        Otettiin vahvaa perustekniikkaa ja matsia, hiki virtasi ja into oli kova, joukossa oli isoja äijiä yli 200 kilon penkkimiehiä, aromotonta treeniä ja jouduin matsamaan aikamiehiä vastaan, kohtelivat kyllä reilusti ja kasvattivat minustakin suomen mestarin.
        Väitän että 70 luvun judo oli vahvempaa ja parempaa judoteknisesti kuin nyt, heitot olivat monipuolisia ja näyttäviä se oli judon taitoa.
        Muistan japanista tulleen Jussi Ikosen treenit , vedettiin satoja punnerruksia ja ei lintsattu.
        Noina aikoina kasvoivat todelliset judokat.
        Vanhempi sensei.


    • Anonyymi

      Minkä takia sitten nämä entisajan "maailmanparhaatsuomalaisetjudokat" eivät valmenna nykynuorista maailmanmestareita, jos ovat omasta mielestä niin hyviä?

      • Anonyymi

        Jokke toimi liiton päävalmentajana kymmenisen vuotta ja Pupu sain silloin pronssia MM-kisoissa ja Mylvi hopeaa EM-kisoissa. Myöhemmin tuli lukuisia Euroopan mestaruuksia ja muita EM-mitaleita. Ollut eläkkeellä toistakymmentä vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokke toimi liiton päävalmentajana kymmenisen vuotta ja Pupu sain silloin pronssia MM-kisoissa ja Mylvi hopeaa EM-kisoissa. Myöhemmin tuli lukuisia Euroopan mestaruuksia ja muita EM-mitaleita. Ollut eläkkeellä toistakymmentä vuotta.

        ja sitten Neuvostoliitto hajosi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja sitten Neuvostoliitto hajosi...

        Ja Jugoslavia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Jugoslavia..

        Ja opittiin ettei naisia kannata heitellä humalassa lattialle tai voi käydä huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Jugoslavia..

        Vai että Jugoslavia. Kyllä kyllä. Hyvä että hajosi. Parempi, että se hajoaa kuin esimerkiksi viivoitin tai vaikkapa ura, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Jugoslavia..

        Sulla ei selvästi ole käsitystä, miten paljon sua inhotaan Suomen judopiireissä ja muuten? Pidä nyt se pää oikeasti kiinni ja keskity omaan elämääsi. Ja hyvin moni ihminen ei ihan oikeasti halua, että soittelet heille jatkuvasti. Itse olen blokannut sinut kaikkialla mutta Suomi24:lla sitä en pysty valitettavasti tekemään. Joten lopeta jo hyvän sään aikana toi katkera ininä. Joo, Jugoslavia hajosi.


    • Anonyymi

      Pertsan kanssa lähdettiin kerran kiertämään itäsuomen tatameja. Sumo oli mukana. Silloin 70-luvulla Ashi-guruma oli mestarien heitto ja Pertsa sen taitaja. Ashi-gurumassa kun uken saa katalla hyrrämäiseen liikkeesen, heitto lähtee kierteellä kuin kusi pensaasta. Pertsa päätti ottaa vastaan randorin kesäleirillä ja kukistikin haastajan, juuri tuolla Ashi-gurumalla, mestarien heitolla. Se oli kovaa ja karua aikaa, miehet oli miehiä ja judo judoa. Jos Pertsa olisi vielä elossa heittäisi mennen tullen myös Neil Adamsin hyrrällään.

    • Anonyymi

      Vanhojen senseiden viisaus ja taito tulee esiin randorissa kun vuosikymmeet hiottu tekniikka ja oikea judo toteutuu niin nuori hurjapää astuu lankaan ja lentää sitä on oikea judo.
      Itse käytin Sm-kisoissa ipponin arvoisesti Uchimataa ja haraigoshia ja niillä lentää tänä päivänäin randorissa nuorempi, hioin näitä lempiheittojani vuosia 7 kertaa viiikossa eli tekniikka ajettiin selkärankaan, lisänä minulla olivat kuristukset joissa olen taituri yhä, kuristukset ja lukot ne ovat judon toinen puoli ja niistä ei nuoriso kaikkea tiedä , toki opetan heille osan ja iän myötä lisää.
      Judo on voima ja taito ja ykkönen on taito siinä ei ikää määritellä ja entisajan suomen japanin kävijät olivat parasta judon aatelia mitä ikinä ollut, itsekin lensin heittoon japanin kävijöiden kanssa kisatessa vaikka pidin itseäni hyvänä mutta olin silloin vielä nuori nyt paljon viisaampi ja taitavampi judoka. REI.

      • Anonyymi

        Itse käytin O-Gurumaa suurta pyörää ja korkeat heitot herättivät katsomossa kannustusta, Sumon muistan oli entinen painija joka siityi judoon oli niitä muitakin painijoita judossa mukana siihen aikaan ja pyöräilijöitä.
        Judo oli oli hienoa 70 luvulla , aitoa judoa ja judohenkeä ja sm-joukkuesarja pyöri aktiivisti eli otteluita tuli kaudella paljon ja rutiini kasvoi, silloin ei lähdetty esim pm-kisoihin kylmiltään kun sarjamatseja takana vuosittan yli 100 kpl muut kisat päälle ja jätkät oli kovia ei valitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse käytin O-Gurumaa suurta pyörää ja korkeat heitot herättivät katsomossa kannustusta, Sumon muistan oli entinen painija joka siityi judoon oli niitä muitakin painijoita judossa mukana siihen aikaan ja pyöräilijöitä.
        Judo oli oli hienoa 70 luvulla , aitoa judoa ja judohenkeä ja sm-joukkuesarja pyöri aktiivisti eli otteluita tuli kaudella paljon ja rutiini kasvoi, silloin ei lähdetty esim pm-kisoihin kylmiltään kun sarjamatseja takana vuosittan yli 100 kpl muut kisat päälle ja jätkät oli kovia ei valitettu.

        Oli pari entistä nyrkkeilijääkin siihen aikaan judoamassa ja iha sm- mitalejakin ottivat,, 60 ja 70 luvulla judoon haketuivat ne kovat tyypit ja kovat urheiljat se on osasyyy siihen miksi taso oli niin kova ja korkeampi kuin nykypäivänä.


    • Anonyymi

      Suomen judon entinen korkeampi taso perustuu lahjakkaidden tyyppien lisäksi äärimmäisen kovaan harjoitteluun, siinä oli hiki ja tuska mukana ja ei siihen aikaan ollut kännyköitä ja videopelejä vaan treenattiin hiton kovaa.
      Minä itse treenasin alusta asti molemminpuolisesti kaikki tekniikat niin matto kuin pystyjudo ja lempiheitto Haraigoshi lähti kuin tykin suusta molemmin puolin, matsissa lädin ensin miginä ja vaihdon salaman hidaripuolelle ja aina vastustaja lensi.
      Suomi-Ruotsi maaottelussa lopetin kaikki ottelut Haraigoshilla.
      Olisin päässyt todella pitkälle tahdolla ja taidolla mutta vammojen takia jouduin tauottamaan ja motiivi ei riittänyt enää siihen rääkkiin, huippujudoa tein 10 vuotta sen jälkeen taukoa ja uudelleen lajiin nuorten valmennusta.
      Harmittaa kyllä että lopetin silloin kilpajudon , olisi vain pitänyt mennä eteenpäin olisi muutama mitai enemmän kaapissa, mielestäni nykyjudossa ei treenata kunnolla molempia puolia jal niiden yhteensovitusta, tätä yritänkin opastaa junioreille koska sillä tavalla vastusta ei koskaan tiedä kummalta puolesta hyökkäät ja kun heiton paikka niin lähtee ja lujaa ja jos ei lähde niin piuolen vaihto ja lähtee ja ippon.
      Työtä, Työtä ja työtä ja kovaa työtä ja suomen judokin nousee ja kyllä minun mielestäni Seppoa olisi travittu valmennukseen, harmi että meni näin.
      T. Judoka.

      • Anonyymi

        Oliksiko näin että nykyään ei viitsitä eikä osata tehdä tekniikkaa molemmille puolille?
        Ennen tuota tahkottiin ja silloin oli perustekniikka kunnossa, ilman vahvaa perustekniikkaa ei ole judoa!
        Meillä espoossa treenattiin 70 luvulla kaikki heitot myös vasemmalle puolelle, oli tietenkin se oikea vahvempi ja ei viitsinyt vasenta käyttää kun laiska ja lahjaton oli, mutta huiput tekivät asiat oikein ja sama juttu oli karatessa myös siihen aikaan nykyäänhän karate on pelkkää kilpahippaa ilman tehoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliksiko näin että nykyään ei viitsitä eikä osata tehdä tekniikkaa molemmille puolille?
        Ennen tuota tahkottiin ja silloin oli perustekniikka kunnossa, ilman vahvaa perustekniikkaa ei ole judoa!
        Meillä espoossa treenattiin 70 luvulla kaikki heitot myös vasemmalle puolelle, oli tietenkin se oikea vahvempi ja ei viitsinyt vasenta käyttää kun laiska ja lahjaton oli, mutta huiput tekivät asiat oikein ja sama juttu oli karatessa myös siihen aikaan nykyäänhän karate on pelkkää kilpahippaa ilman tehoja.

        Kata opettaaa tekemään heitot molemmille puolille ja toimii!! opetelkaa kata ja sen jälkeen vasta ottelujudo, olen samaa mieltä karatesta on pelleilyä nykyään, silloin kun Suzuki sensei kävi suomessa hän opetti oikeaa kovaa karatea samoin Ogata sensei ja Shiomitsu sensei ja kata kuului myös vahvasti lajiin.
        Jussi ikonen sensei opetti oikeaa ja aitoa japanilaista judoa, olihan hän lajin alkumaassa useita vuosia asunut ja judon lisäksi jiujitsuun tutustunut.
        Olen vanhan koulun budomies ja kolmessa lajissa judossa , wado-karatessa ja modernissa jujutsusa 1kyu arvon suorittanut ja sen jälkeen en vyökokeisiin halunnut koska laji ja osaaminen ovat tärkeintä ei vyön väri , oli musta tai ruskea niin taito on sama kun oikein harjoittelee ja sisäistää oppimansa
        Budo shizentai.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kata opettaaa tekemään heitot molemmille puolille ja toimii!! opetelkaa kata ja sen jälkeen vasta ottelujudo, olen samaa mieltä karatesta on pelleilyä nykyään, silloin kun Suzuki sensei kävi suomessa hän opetti oikeaa kovaa karatea samoin Ogata sensei ja Shiomitsu sensei ja kata kuului myös vahvasti lajiin.
        Jussi ikonen sensei opetti oikeaa ja aitoa japanilaista judoa, olihan hän lajin alkumaassa useita vuosia asunut ja judon lisäksi jiujitsuun tutustunut.
        Olen vanhan koulun budomies ja kolmessa lajissa judossa , wado-karatessa ja modernissa jujutsusa 1kyu arvon suorittanut ja sen jälkeen en vyökokeisiin halunnut koska laji ja osaaminen ovat tärkeintä ei vyön väri , oli musta tai ruskea niin taito on sama kun oikein harjoittelee ja sisäistää oppimansa
        Budo shizentai.

        Kun kata ja karate tulee kommentteihin mukaan uskottavuus lentää ikkunasta ulos. Karate on hyvä esimerkki lajista joka on roikkunut vanhoissa harjoitusmenetelmissä (kata) ja siksi sen kehitys on pysähtynyt. Thainyrkkeily ja varsinkin potkunyrkkeily ovat moderneja urhelilulajeja, joissa keskitytään toimivaan valmennukseen ja taso on karateen verrattuna paljon kovempi. Vain harvoissa poikkeustapauksissa vapaaottelun huiput ovat treenanneet karatea. Kaikki UFC ottelijat luottavat thai- ja potkunyrkkeilyn valmennusmetodeihin. Karate ja katat kuuluvat budo-museoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kata ja karate tulee kommentteihin mukaan uskottavuus lentää ikkunasta ulos. Karate on hyvä esimerkki lajista joka on roikkunut vanhoissa harjoitusmenetelmissä (kata) ja siksi sen kehitys on pysähtynyt. Thainyrkkeily ja varsinkin potkunyrkkeily ovat moderneja urhelilulajeja, joissa keskitytään toimivaan valmennukseen ja taso on karateen verrattuna paljon kovempi. Vain harvoissa poikkeustapauksissa vapaaottelun huiput ovat treenanneet karatea. Kaikki UFC ottelijat luottavat thai- ja potkunyrkkeilyn valmennusmetodeihin. Karate ja katat kuuluvat budo-museoon.

        Silloin kun esimerkiksi minä, kivinen ja jokke treenattiin niin otettiin joka päivä kolme treeniä päivässä ja juotiin iltaisin 6-pack olutta ja pullo viinaa. Nykyajan suomen ykköset eivät osas edes dokata 2 olutta ja miehet on kanveesissa. Jolo ja me muut dokattiin ja treenattiin kuin eläimet ja dokattiin samalla. Aikoinaan smkisoissa heitin O-Gurumalla ja SASAELLA vastustajat british openissa ipponilla 20 sekunnissa ja en edes treenannut judoa kun kävin vain ovella ja raksalla töissä. Oltiin niin kovia judokoita vaikka ei edes treenattu judoa. Nämä nykyrunkkarit ei osaa edes perustekniikkaa kun minä osaan ja voitan maajoukkuetason judokoita treeneissä vaikka olenkin vain alkoholisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun esimerkiksi minä, kivinen ja jokke treenattiin niin otettiin joka päivä kolme treeniä päivässä ja juotiin iltaisin 6-pack olutta ja pullo viinaa. Nykyajan suomen ykköset eivät osas edes dokata 2 olutta ja miehet on kanveesissa. Jolo ja me muut dokattiin ja treenattiin kuin eläimet ja dokattiin samalla. Aikoinaan smkisoissa heitin O-Gurumalla ja SASAELLA vastustajat british openissa ipponilla 20 sekunnissa ja en edes treenannut judoa kun kävin vain ovella ja raksalla töissä. Oltiin niin kovia judokoita vaikka ei edes treenattu judoa. Nämä nykyrunkkarit ei osaa edes perustekniikkaa kun minä osaan ja voitan maajoukkuetason judokoita treeneissä vaikka olenkin vain alkoholisti.

        Rollin typerä kirjoitus, oikea pointti oli jutussa, opetelkaa kunnolla judon perustekniikka ja opetelkaa heitot ja kaikki judon tekniikat molemmin puolin ja niin hyvin molemmin puolin että ne toimivat yhtä hyvin, heitit sitten miginä tai hidarina, silloin judo toimii ja etenet judossa jopa kuinka pitkälle itse haluat.
        Pelleilemällä ei judossa etene sen tiesivät jo entiset huippumme ja siksi he treenasivat judoa kovaa ja oikeasti ja judona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun esimerkiksi minä, kivinen ja jokke treenattiin niin otettiin joka päivä kolme treeniä päivässä ja juotiin iltaisin 6-pack olutta ja pullo viinaa. Nykyajan suomen ykköset eivät osas edes dokata 2 olutta ja miehet on kanveesissa. Jolo ja me muut dokattiin ja treenattiin kuin eläimet ja dokattiin samalla. Aikoinaan smkisoissa heitin O-Gurumalla ja SASAELLA vastustajat british openissa ipponilla 20 sekunnissa ja en edes treenannut judoa kun kävin vain ovella ja raksalla töissä. Oltiin niin kovia judokoita vaikka ei edes treenattu judoa. Nämä nykyrunkkarit ei osaa edes perustekniikkaa kun minä osaan ja voitan maajoukkuetason judokoita treeneissä vaikka olenkin vain alkoholisti.

        Kyllä yksi Suomi-viinapullo päivässä pitää miehen tiellä. Tai sitten tien viereisessä ojassa housut kintussa. Mutta eipä se haittaa. Kyky arvostella muita ihmisiä, haukkua heitä ja pitää itseään parempana kuin muut on silti korkealla. Taitaa judon parissa olla mukana useampikin alkoholisti 👍.


    • Anonyymi

      Kännijuttuja pilalla kirjoitettu, onko tarkoituksena vesittää aihe miksi ennen suomen judokat olivat kovempia ja teknisesti taitavampia kuin nykypäivänä en ymmärrä.
      Muistan kun 70 luvun alussa Chikarassa oli kaikki isot miehet oli väkivahvaa judokaa penkistä nousi yli 200 kiloa rautaa ja silti mustan vyön tekniikka oli kunnossa. Chikarassa olivat väkivahvat, Pappa, Veijo, Raimo ym oli Aholan veljekset joista timppa otti muutaman ammattinyrkkeilymatsinkin raskaassa sarjassa, taso oli kyllä hurjan kova, kevyemmisssä sarjoissa löytyi myös tosi kovia judokoita kuten meidokanissa myös ja kilpailu oli kovaa oli seurajoukkueet ja otteluita otettiin vuodessa jopa satoja ja rutiinia ja kovuutta kertyi äärettömästi.
      Oli ne aikoja ne suomen judon huippuvuosia jotka jatkuivat vielä 80 luvulla ja japanissa käytiin ja haettiin lisäoppia ja sitä jaettiin treeneissä, voi pojat kun tietäisitte, niin lisää treeniä, treeniä ja judo kuntoon niin nousee suomikin.

      • Anonyymi

        Ei 70-luvulla kyllä kukaan menestynyt arvokisoissa.


      • Anonyymi

        Yleinen fakta on että 70-luvun ja 80-alun Judo oli kulmikasta ja kömpelöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleinen fakta on että 70-luvun ja 80-alun Judo oli kulmikasta ja kömpelöä.

        Mutta Jara oli kova. 2 vuoden treenaamisella kukisti Koikan kuristuksella. Ja koikka oli siihen aikaan väkivahvassa kunnossa, kuin kanto kaskessa. Koikka meni aina otteluun raivolla. Jara oli harjoitellut silloisessa ladossa jossa dojoa pidimme Kuusamassa, hada-gatamea, vaikea tekniikka mutta tehokas. Ottelu oli kovaa repimistä ja päädyttiin mattoon. Koikka yritti vielä kahdesti punnerrusotteella ylös mutta siihen ehtyivät voimat. Koikka väsyi ja Jara toteutti hada-gatamen takaapäin. Taju siinä meni ja sitä ottelua muistellaan vielä tänäkin päivänä. Se oppi oli aitoa jaapanilaista jiu-jitsua josta judokin kehitettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleinen fakta on että 70-luvun ja 80-alun Judo oli kulmikasta ja kömpelöä.

        Väärin, 70-80 luvun judossa nähtiin upeita suorituksia mm laajakaarisia heittoja ja esim Kyösti kukisti monta vastustajaa käsilukolla pystystä, Kyösti oli jo silloin liki 40v ja kukisti sm-kioissa nuoria daneja pysytyyn lukottamalla se oli judon taituruutta ja tekniikkaa jota ei juurikaan enää näe.
        Japanissa vuosia treenanneet suomalaiset tekivät nopeita ja monipuolisia heittoja oli komeaa tekniikkaa ja judohenkeä, Simo Jokke, Erkki, Timo, Kyösti ym erityisen taiatavai ja kovia judokoitaj ja tekniikat osattiin molemmin puolin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, 70-80 luvun judossa nähtiin upeita suorituksia mm laajakaarisia heittoja ja esim Kyösti kukisti monta vastustajaa käsilukolla pystystä, Kyösti oli jo silloin liki 40v ja kukisti sm-kioissa nuoria daneja pysytyyn lukottamalla se oli judon taituruutta ja tekniikkaa jota ei juurikaan enää näe.
        Japanissa vuosia treenanneet suomalaiset tekivät nopeita ja monipuolisia heittoja oli komeaa tekniikkaa ja judohenkeä, Simo Jokke, Erkki, Timo, Kyösti ym erityisen taiatavai ja kovia judokoitaj ja tekniikat osattiin molemmin puolin!

        Meidokanin faceen tuli haastattelu jossa klippejä vanhoista matseista. Jännää muuten että Kyösti itse sanoo ettei kilpailija tarvitse kataa. https://meidokan.fi/judo/tietoa-judosta/kyosti-korpiolan-haastattelu/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidokanin faceen tuli haastattelu jossa klippejä vanhoista matseista. Jännää muuten että Kyösti itse sanoo ettei kilpailija tarvitse kataa. https://meidokan.fi/judo/tietoa-judosta/kyosti-korpiolan-haastattelu/

        Kyösti Korpiola on kyllin pätevä tietääkseen ettei kilpailija tarvitse kataa. Me judokat tiedämme että epäpätevät dan-graduoitsijat tarvitsevat kataa voidakseen päteä ja osoittaa ylemmyyttään nuorille kilpailijoille joiden judosta eivät löydä muuta kommentoitavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyösti Korpiola on kyllin pätevä tietääkseen ettei kilpailija tarvitse kataa. Me judokat tiedämme että epäpätevät dan-graduoitsijat tarvitsevat kataa voidakseen päteä ja osoittaa ylemmyyttään nuorille kilpailijoille joiden judosta eivät löydä muuta kommentoitavaa.

        Kyösti oli hyvä ottelija ja omaa täydellisen judotekniikan ja hallitsi myös katan, Kykä opetti monella kesäleirillä kataa ja oli suosittu opettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyösti oli hyvä ottelija ja omaa täydellisen judotekniikan ja hallitsi myös katan, Kykä opetti monella kesäleirillä kataa ja oli suosittu opettaja.

        Paju taipuu, vaan ei katkea....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paju taipuu, vaan ei katkea....

        Nyt tuli astetta mielikuvituksellisempi metafora. Kyösti on hyvä judoka eikä paju liity häneen mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyösti oli hyvä ottelija ja omaa täydellisen judotekniikan ja hallitsi myös katan, Kykä opetti monella kesäleirillä kataa ja oli suosittu opettaja.

        Korpiola opetti kataa niille keitä kiinnostaa kata katan vuoksi. Korpiola itse sanoi että kilpailijat eivät tarvitse kataa. Tästä pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää että kata on valmennusmenetelmänä vanhentunut ja turha. Judoa oppii paremmin nykyaikaisella tekniikkavalmennuksella.

        Katan pitäisi olla vain vanhempien judokoiden perinneharrastus. Nuoria kilpailijoita ei ole mitään perustetta kiusata pakollisella katalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korpiola opetti kataa niille keitä kiinnostaa kata katan vuoksi. Korpiola itse sanoi että kilpailijat eivät tarvitse kataa. Tästä pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää että kata on valmennusmenetelmänä vanhentunut ja turha. Judoa oppii paremmin nykyaikaisella tekniikkavalmennuksella.

        Katan pitäisi olla vain vanhempien judokoiden perinneharrastus. Nuoria kilpailijoita ei ole mitään perustetta kiusata pakollisella katalla.

        Vanhemmat judokat joilta puuttuu kisameriitit saavat katasta pätemisen ja vallan tunnetta kun saavat vähän kyykyttää nuoria. Valta ja hierarkiassa kiipeäminen ovat monen judoyhteisön vaikuttajan tärkeimpiä motivaattoreita. Onneksi Korpiolan motiivi näyttäsi olevan vain hyvä judo. Moni voisi ottaa mallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli astetta mielikuvituksellisempi metafora. Kyösti on hyvä judoka eikä paju liity häneen mitenkään.

        Niin on ja kyllä liittyy, koska olen ollut yhden kerran lapsena 80 luvulla hänen leirillä ja ainut mitä muistan on juttu pajusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidokanin faceen tuli haastattelu jossa klippejä vanhoista matseista. Jännää muuten että Kyösti itse sanoo ettei kilpailija tarvitse kataa. https://meidokan.fi/judo/tietoa-judosta/kyosti-korpiolan-haastattelu/

        Aivan mahtavaa! Ihanaa muisteloa, lisää näitä judoleirittömään kesään!!!
        Kivinen, Timo, Pupu, Mylvi, Staffan, Jolo, Simo ja muut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korpiola opetti kataa niille keitä kiinnostaa kata katan vuoksi. Korpiola itse sanoi että kilpailijat eivät tarvitse kataa. Tästä pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää että kata on valmennusmenetelmänä vanhentunut ja turha. Judoa oppii paremmin nykyaikaisella tekniikkavalmennuksella.

        Katan pitäisi olla vain vanhempien judokoiden perinneharrastus. Nuoria kilpailijoita ei ole mitään perustetta kiusata pakollisella katalla.

        Kata kuitenkin opettaa parhaan perustekniikan sen näki Kyöstinkin judosta kun silloin huppuaikoinaan otteli ja valmensi niin tekniikka oli viimeisen päälle ja se toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kata kuitenkin opettaa parhaan perustekniikan sen näki Kyöstinkin judosta kun silloin huppuaikoinaan otteli ja valmensi niin tekniikka oli viimeisen päälle ja se toimi.

        Ketä Kyösti valmensi ja kumma kun ei liitto tai judovalmentajakerho ole palkinnut häntä valmentaja palkinnolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä Kyösti valmensi ja kumma kun ei liitto tai judovalmentajakerho ole palkinnut häntä valmentaja palkinnolla?

        Kyllä Kyösti veti paljon treenejä meido-kanissa ja veti paljon kesäleirejä ym se oli hyvää valmennusta judokoille, omalla ottelu urallaan osallistui mm em-kisoihin, olivat veljensä Timon kanssa mamme parhaimmistoon kuuluvia judokoita.
        Muita huippuja olivat, mm. Nupponen, Rovio, Kivinen, Akrenius, Pimiä, Vesterinen, ja myöhemmin Airio, Salonen, Myllylä, Korhonen, kaikki teräksenkovia ja karaistuja judokoita ja judokoita henkeen ja vereen.
        Hienoa suomen judon historiaa ja tekniikkaa ja kovaa judoa, oikeaa judoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Kyösti veti paljon treenejä meido-kanissa ja veti paljon kesäleirejä ym se oli hyvää valmennusta judokoille, omalla ottelu urallaan osallistui mm em-kisoihin, olivat veljensä Timon kanssa mamme parhaimmistoon kuuluvia judokoita.
        Muita huippuja olivat, mm. Nupponen, Rovio, Kivinen, Akrenius, Pimiä, Vesterinen, ja myöhemmin Airio, Salonen, Myllylä, Korhonen, kaikki teräksenkovia ja karaistuja judokoita ja judokoita henkeen ja vereen.
        Hienoa suomen judon historiaa ja tekniikkaa ja kovaa judoa, oikeaa judoa.

        Et vastannut siihen, ketä Kyösti valmensi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vastannut siihen, ketä Kyösti valmensi?

        Kyösti veti chikaran ja meidokanin treenejä, jotka olivat pääasiassa alkujumpan ja uchikomin jälkeen pääasiassa randoria. Silloin oli kilpaharjoittelijoita tosi vähän verrattuna tähän päivään. Tosi kisaajat tulivat jo yllä mainittua. Turussa ja Tampereella oli vielä joitain kisaajia.Mustan vyön kokeita pidettiin kerran kesässä Aben pitämillä kesäleireillä ja niissä oli mukana viisi-kuusi yrittäjää. Nykyisin daneja suorittaa vuosittain n. 60 judokaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyösti veti chikaran ja meidokanin treenejä, jotka olivat pääasiassa alkujumpan ja uchikomin jälkeen pääasiassa randoria. Silloin oli kilpaharjoittelijoita tosi vähän verrattuna tähän päivään. Tosi kisaajat tulivat jo yllä mainittua. Turussa ja Tampereella oli vielä joitain kisaajia.Mustan vyön kokeita pidettiin kerran kesässä Aben pitämillä kesäleireillä ja niissä oli mukana viisi-kuusi yrittäjää. Nykyisin daneja suorittaa vuosittain n. 60 judokaa!

        Tuo 60 aivan liikaa ja parikymppiset kaverit joilla ei edes miesten SM mitalia pääsee kakkosen kokeeseen....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kata kuitenkin opettaa parhaan perustekniikan sen näki Kyöstinkin judosta kun silloin huppuaikoinaan otteli ja valmensi niin tekniikka oli viimeisen päälle ja se toimi.

        Mikä katassa opettaa parhaan perustekniikan? Hiipimisaskelten oikea lukumäärä? Takin oikaisu oikealla hetkellä? Kumartelu oikeisiin suuntiin? Kämmensyrjälyönti otsaan? Asennossa seisominen kata-gurumassa? Se että heittoja ei viedä loppuun, vaan kannatellaan ukea? Mikä näistä katan hienouksista tekee siitä parempaa judoa kuin moderni tekniikkaharjoittelu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä katassa opettaa parhaan perustekniikan? Hiipimisaskelten oikea lukumäärä? Takin oikaisu oikealla hetkellä? Kumartelu oikeisiin suuntiin? Kämmensyrjälyönti otsaan? Asennossa seisominen kata-gurumassa? Se että heittoja ei viedä loppuun, vaan kannatellaan ukea? Mikä näistä katan hienouksista tekee siitä parempaa judoa kuin moderni tekniikkaharjoittelu?

        Hyvä kysymys! Miksei perustekniikkaa voi harjoitella ja näyttää vyökokeessa ilman katan koreografioita ja pokkurointia, jotka muistuttaa enemmän 100 vuotta vanhoja armeijan sulkeisia kuin nykyaikaista tehokkaan kamppailu-urheilun harjoittelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Kyösti veti paljon treenejä meido-kanissa ja veti paljon kesäleirejä ym se oli hyvää valmennusta judokoille, omalla ottelu urallaan osallistui mm em-kisoihin, olivat veljensä Timon kanssa mamme parhaimmistoon kuuluvia judokoita.
        Muita huippuja olivat, mm. Nupponen, Rovio, Kivinen, Akrenius, Pimiä, Vesterinen, ja myöhemmin Airio, Salonen, Myllylä, Korhonen, kaikki teräksenkovia ja karaistuja judokoita ja judokoita henkeen ja vereen.
        Hienoa suomen judon historiaa ja tekniikkaa ja kovaa judoa, oikeaa judoa.

        Tää kertoo näiden huru-ukkojen ymmärryksen kilpaurheilusta "Kyösti veti paljon kesäleireja, se oli hyvää valmennusta judokoille." Eihän nää tiedä edes mitä on valmennus. Puhumattakaan että osaisi suhteuttaa nykyjudon ja lajin suomalaisen alkuhistorian haparoinnin eron.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää kertoo näiden huru-ukkojen ymmärryksen kilpaurheilusta "Kyösti veti paljon kesäleireja, se oli hyvää valmennusta judokoille." Eihän nää tiedä edes mitä on valmennus. Puhumattakaan että osaisi suhteuttaa nykyjudon ja lajin suomalaisen alkuhistorian haparoinnin eron.

        Juha Flobe Vainio: ”Meido-Kanissa minulla oli useita opastajia eri tekniikoihin 70- ja 80 – luvuilla. Kyösti Korpiola valmensi minua henkilökohtaisesti pitkään ja häneltä olen oppinut monia asioita sekä matossa että pystyssä. Parempi tunti tehokasta kuin 2 löysää, toisti Kykä usein. Maajoukkuevalmentajana oli tuona aikana Jorma Kivinen ja myöhemmin Seppo Reivuo. Heitä kaikkia kiitän saamistani opeista.”

        Ilmeisesti sinulla on enemmän natsoja kuin näillä herroilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juha Flobe Vainio: ”Meido-Kanissa minulla oli useita opastajia eri tekniikoihin 70- ja 80 – luvuilla. Kyösti Korpiola valmensi minua henkilökohtaisesti pitkään ja häneltä olen oppinut monia asioita sekä matossa että pystyssä. Parempi tunti tehokasta kuin 2 löysää, toisti Kykä usein. Maajoukkuevalmentajana oli tuona aikana Jorma Kivinen ja myöhemmin Seppo Reivuo. Heitä kaikkia kiitän saamistani opeista.”

        Ilmeisesti sinulla on enemmän natsoja kuin näillä herroilla?

        Jokke opiskeli ja treenasi judoa Japanissa ja oli melkein pari vuosikymmentä maajoukkuekoutsina. Jolo oli mukana EM menestyksessä. Dissaaja taitaa olla menestyneempi nykyvalmentaja joka valmentaa modernisti youtubevideoilla ja siksi on pätevä arvostelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokke opiskeli ja treenasi judoa Japanissa ja oli melkein pari vuosikymmentä maajoukkuekoutsina. Jolo oli mukana EM menestyksessä. Dissaaja taitaa olla menestyneempi nykyvalmentaja joka valmentaa modernisti youtubevideoilla ja siksi on pätevä arvostelemaan.

        Kyllä viestistä näkyy läpi se että ei ymmärrettä, että huippu-urheilua on ollut Suomessa jo pitkään. Leposykkeet ja hapenotot testattiin jo 70 luvulta lähtien maajoukkueissa ja kovat kilpailijat ovat niitä käyttäneet treenin tukena aina. Unianalyysiä ei vaan pystytty tekemään joka härpäkkeellä ja harvempi veti välipalaksi vihersmoothien. Mutta onko niilläkään tullut menestystä??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä viestistä näkyy läpi se että ei ymmärrettä, että huippu-urheilua on ollut Suomessa jo pitkään. Leposykkeet ja hapenotot testattiin jo 70 luvulta lähtien maajoukkueissa ja kovat kilpailijat ovat niitä käyttäneet treenin tukena aina. Unianalyysiä ei vaan pystytty tekemään joka härpäkkeellä ja harvempi veti välipalaksi vihersmoothien. Mutta onko niilläkään tullut menestystä??

        Ei ole tullut. Se risoo kirjoittajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tullut. Se risoo kirjoittajaa.

        Hahhah huvittavaa trollausta koko ketju. Tukiaisen Seppo joka samaa yli seitsemänkymppistä huru-ukkoporukkaa on tän hetken ylivoimaisesti menestynein koutsi. Johtuu moderneista menetelmistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah huvittavaa trollausta koko ketju. Tukiaisen Seppo joka samaa yli seitsemänkymppistä huru-ukkoporukkaa on tän hetken ylivoimaisesti menestynein koutsi. Johtuu moderneista menetelmistä?

        Ja menetettiin Rene ja Faye.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja menetettiin Rene ja Faye.

        Mitens se Rene on pärjännyt paremmin kuin muut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah huvittavaa trollausta koko ketju. Tukiaisen Seppo joka samaa yli seitsemänkymppistä huru-ukkoporukkaa on tän hetken ylivoimaisesti menestynein koutsi. Johtuu moderneista menetelmistä?

        Haahahaaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja menetettiin Rene ja Faye.

        Miten niin menetettiin? Faye on tämän hetken menestyvin suomalainen judoka. Suomen judoliitto voi tietenkin uudelleenarvioida toimintatapojaan kun parhaat eivät halua kilpailla liiton ehdoilla Suomen maajoukkueessa.


    • Anonyymi

      En ensinkään ajatellut tänne kommentoida aihetta jossa on esittää vain mielipiteitä. Mutta koska täällä esitetään väitteitä että suomijudo olisi nähnyt huippunsa 70- luvulla on pakko kyseenalaistaa muutamalla kommentilla.
      1. Nykyjudokat aloittavat lajin harrastamisen monesti jo 5-6 vuotiaana ja 17-18 vuotiaana heillä on 10-12 vuotta lajiharjjoittelua taustalla. 70- luvulla lajiharjpittelu aloitettiin silloin kun nykyjudokat ovat treenanneet 10v.
      2. Nykyiset huiput aloittavat kansainvälisen kilpailun 10-12 vuotiaana ottavat helposti ennen 18v 500 matsia koti ja ulkomailla. Tälläistä ottelukokemusta ei korvata enää täysi ikäisenä aloitettaessa.
      3. Nykyiset huiput harjoittelevat 12-14 vuotiaasta 10-12 x vko. Monipuolisesti ja parhaan urheilutietämyksen mukaan.
      En ymmärrä miten judokat 70- luvulla saattoivat olla parempia näiden pointtien valossa.

      Jos joku osaa järjellä selittää miten aikuisena aloittaneet 3x viikossa harjoitelleet punttihirmut ovat siltikin kovempia olen valmis kyllä häntä uskomaan.

      • Anonyymi

        Ennne oli judokoilla enemmän voimaa ja parempi tekniikka, judotekniikka hiottiin kuntoon ja käytiin ja oltiin useita vuosia japanissa ammattitreenissä, nykyään ei pahemmin japanissa käydä.
        Judo oli judoa ennen ja kovien miesten hommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennne oli judokoilla enemmän voimaa ja parempi tekniikka, judotekniikka hiottiin kuntoon ja käytiin ja oltiin useita vuosia japanissa ammattitreenissä, nykyään ei pahemmin japanissa käydä.
        Judo oli judoa ennen ja kovien miesten hommaa.

        En tiedä oliko entisajan huru-ukoilla sen enempää voimaa kuin nyky Judokoilla, mutta nyky Judokat ovat nopeampia, liikkuvampia ja paremmalla tekniikalla varustettuja ottelijoita. 80-luvun SM judo videoita selatessani niin aika hirvittävän näköistä touhua.. voimalla yritetään jotain epätoivoista toivotaan toivotaan kaatoa. Onneksi nämä vanhat huru-ukot huutelee täällä eikä ole pilaamassa nuoria judokoita. Niin se aika kultaa muistot Judossakin.


      • Anonyymi

        Harjoittelee 12-14 vuotiaasta 10-12 krt viikko? Ehkä joku mutta nyt meni vähän yläkanttiin. 6 - 10 krt viikko on realismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennne oli judokoilla enemmän voimaa ja parempi tekniikka, judotekniikka hiottiin kuntoon ja käytiin ja oltiin useita vuosia japanissa ammattitreenissä, nykyään ei pahemmin japanissa käydä.
        Judo oli judoa ennen ja kovien miesten hommaa.

        Totta, nykyisin kovat miehet MMA tai BJJ.
        Judoa mainostetaan aivan väärin, jos haluttaisiin menestyä kv-kentillä.
        Judo sopii kaikille ja auttaa kaatumaan, näin iso yleisö näkee judon.
        Lisäksi katahurut saaneet vallan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä oliko entisajan huru-ukoilla sen enempää voimaa kuin nyky Judokoilla, mutta nyky Judokat ovat nopeampia, liikkuvampia ja paremmalla tekniikalla varustettuja ottelijoita. 80-luvun SM judo videoita selatessani niin aika hirvittävän näköistä touhua.. voimalla yritetään jotain epätoivoista toivotaan toivotaan kaatoa. Onneksi nämä vanhat huru-ukot huutelee täällä eikä ole pilaamassa nuoria judokoita. Niin se aika kultaa muistot Judossakin.

        Gallup. Pärjäisiköhän Korhosen Jorkki tämän päivän Suomen ykkösille omassa painoluokassaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gallup. Pärjäisiköhän Korhosen Jorkki tämän päivän Suomen ykkösille omassa painoluokassaan?

        Todennäköisesti veisi mennen tullen ja lujaa nykyhuippuja, Korhonen oli timantinkova euroopan mestari ja ei siitä niin pitkää aikkaa edes ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti veisi mennen tullen ja lujaa nykyhuippuja, Korhonen oli timantinkova euroopan mestari ja ei siitä niin pitkää aikkaa edes ole.

        Mutta Jorkki on 80-90 luvun judoka. Nykyjudokat on nopeampia, vahvempia ja teknisempiä. Miten toi voi olla totta!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti veisi mennen tullen ja lujaa nykyhuippuja, Korhonen oli timantinkova euroopan mestari ja ei siitä niin pitkää aikkaa edes ole.

        Kannattaisi kysyä itse mestarilta 😉, Jorkki on kuitenkin mukana nuorten treeneissä ja varmaan tietää paremmin nuorten huippujen tason kuin me täällä kirjoittelevat asiantuntijat 😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi kysyä itse mestarilta 😉, Jorkki on kuitenkin mukana nuorten treeneissä ja varmaan tietää paremmin nuorten huippujen tason kuin me täällä kirjoittelevat asiantuntijat 😎

        Korpiola sanoi haastattelussa että Jorma Korhonen on kaikkien aikojen suomalaisjudoka, mutta ei hänkään voi tietää nykyisten judokojen tasoa. Kannattaako eri aikojen mestareita verrata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti veisi mennen tullen ja lujaa nykyhuippuja, Korhonen oli timantinkova euroopan mestari ja ei siitä niin pitkää aikkaa edes ole.

        Ja kaiken lisäksi eniten leikelty.
        Voittas SM , jos olis ehjänä, helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaiken lisäksi eniten leikelty.
        Voittas SM , jos olis ehjänä, helposti.

        Voisi veikata että Akrenius, Myllylä, Korhonen, Salonen olisivat tänäkin päivän suomen mestareita helposti jos voitaiisiin tähän päivään siirtää sen aikaisella judotasollaan.
        Sempai 1 kyu judoa takana yli 40 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi veikata että Akrenius, Myllylä, Korhonen, Salonen olisivat tänäkin päivän suomen mestareita helposti jos voitaiisiin tähän päivään siirtää sen aikaisella judotasollaan.
        Sempai 1 kyu judoa takana yli 40 vuotta.

        Lisään vielä mahdollisille ivaajille että 1 kyu vyöni suortin vuonna 1976 ja silloin oli judoa takana 5 vuotta sen jälkeen on kaksi kertaa kysytty dan kokeeseen mutta en ole lähtenyt koska ei ole enää Joken veroista kokeen vastaanottajaa hommassa mukana.
        Minulla oli kilpataustaa nuorten suomen mestaruus ja miesten sm-pronssi ja sen jälkeen keskityin Judon tekniseen puoleen ja oikeaan judotekniikkaan jota harjoitan yhä.
        Joken lisään vielä listaani on yksi kovimmista judokoista joita tunsin ja tekniikkansa ja taitotasonsa herätti aina kunnioitusta.
        Sempai 1 Kyu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä mahdollisille ivaajille että 1 kyu vyöni suortin vuonna 1976 ja silloin oli judoa takana 5 vuotta sen jälkeen on kaksi kertaa kysytty dan kokeeseen mutta en ole lähtenyt koska ei ole enää Joken veroista kokeen vastaanottajaa hommassa mukana.
        Minulla oli kilpataustaa nuorten suomen mestaruus ja miesten sm-pronssi ja sen jälkeen keskityin Judon tekniseen puoleen ja oikeaan judotekniikkaan jota harjoitan yhä.
        Joken lisään vielä listaani on yksi kovimmista judokoista joita tunsin ja tekniikkansa ja taitotasonsa herätti aina kunnioitusta.
        Sempai 1 Kyu.

        Aika paljon asiaa ja olen samaa mieltä t. budoka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä oliko entisajan huru-ukoilla sen enempää voimaa kuin nyky Judokoilla, mutta nyky Judokat ovat nopeampia, liikkuvampia ja paremmalla tekniikalla varustettuja ottelijoita. 80-luvun SM judo videoita selatessani niin aika hirvittävän näköistä touhua.. voimalla yritetään jotain epätoivoista toivotaan toivotaan kaatoa. Onneksi nämä vanhat huru-ukot huutelee täällä eikä ole pilaamassa nuoria judokoita. Niin se aika kultaa muistot Judossakin.

        Lähdin kokeilemaan näitä sinun sanojesi mukaan huru-ukkoja vastaan ja veivät kuin kusiämpäriä eli kovia jätkiä ovat ja kuinka kovia olivat silloin ennen, kumarran syvään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähdin kokeilemaan näitä sinun sanojesi mukaan huru-ukkoja vastaan ja veivät kuin kusiämpäriä eli kovia jätkiä ovat ja kuinka kovia olivat silloin ennen, kumarran syvään.

        Jeps, meillä kävi eräs 80 luvun maajoukkujudoka vetämässä treeniä ja otti randoriakin ja oli vaan hämmästyttävän kova ukko se ote oli niin vahva ja tasapaino että tunsin itteni aika aloittelijaksi ja lensin pari kertaa pyyhkäisyyn.
        Vaikuttava mies oli ja osasi judonsa.
        T. ruskea vyö 22v


    • Anonyymi

      Monet tutkimukset viittaavat siihen, että varhainen erikoistuminen ei ole menestyksen tae, vaan pikemminkin monipuolinen urheilutausta, Usein myös kuulee, että ennen vanhaan urheilijat olivat huonokuntoisia. Ihan huvikseen kannattaa vaikka hakea tilastotietoja siitä, millaisia tuloksia futista, lätkää, pesistä, korista ja yleisurheilua harrastaneet 80 luvun kiekkoilijat noteerasivat juniori-ikäisinä esim. 100m, 400m, 1000m juoksussa tai hypyissä. Vähissä ovat nuoret judokat tai ylipäätään mitkään urheilijat Suomessa, joilla löytyy samanlainen pohjakunto urheiluun kuin esim. Matti Hagmanilla, Esa Tikkasella, tai Teemu Selänteellä 15 vuotiaina. Elämäntavat uran aikana ja sen jälkeen onkin sitten eri juttu...

      • Anonyymi

        Kyllä, monipuolisuus on avainsana. Olen itse kuitenkin sitä mieltä, että judon harjoittelu ( oheisharjoitteet) ovat riittävän monipuolista treenaamista. Koko keho tulee käytyä läpi, etenkin verrattuna moneen muuhun lajiin. Judoka pärjää aikast monessa lajissa, mikäli vaihtaa lajia myöhemmin. Toisin päin ei sitten välttämättä toimikaan, vaikka kuinka olisit pyörittänyt palloja eri suuntiin mailalla tai ilman, niin sitä ei suoraan saa siirtymään judoon.


      • Anonyymi

        Kaikkien palloilulajien urheilijoiden fyysiset ominaisuudet ovat nykyisin aivan eri tasolla kuin 70-80- luvulla, katsokaa nyt herran jestas videoita ja miettikää mistä johtuu temmon rjähdysmäinen lisääntyminen....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien palloilulajien urheilijoiden fyysiset ominaisuudet ovat nykyisin aivan eri tasolla kuin 70-80- luvulla, katsokaa nyt herran jestas videoita ja miettikää mistä johtuu temmon rjähdysmäinen lisääntyminen....

        Kovimmissa ammattilaissarjoissa liikkuu ihan eri tavalla rahaa kuin ennen. Tämä johtaa siihen, että kilpailu on kovempaa, televisioyleisöä halutaan viihdyttää sääntömuutoksilla ja pelikin nopeutuu. Sama judossa. Pelaajat voivat nykyään täysin keskittyä urheiluun ja treenaamiseen, ja huipulla pysytään pitempään. Nopeus ei tarkoita automaattisesti pelin tason paranemista. Esim. 90 luvun sm-liiga oli materiaaliltaan tasokkaampi kuin tänä päivänä. Yllättäen 44 vuotias kiekkovanhus Teemu Selänne loisti edelleen Sotsin olympialaisissa vuonna 2014, vaikka kaiken logiikan mukaan ei olisi pitänyt edes ehtiä keskialueen yli nuorempien miesten mukana. Samoin Jagr edelleen pelaa Tšekin liigaa. Mestarit ovat mestareita, ja sopeuttavat treenaamisensa aikakauden vaatimusten mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovimmissa ammattilaissarjoissa liikkuu ihan eri tavalla rahaa kuin ennen. Tämä johtaa siihen, että kilpailu on kovempaa, televisioyleisöä halutaan viihdyttää sääntömuutoksilla ja pelikin nopeutuu. Sama judossa. Pelaajat voivat nykyään täysin keskittyä urheiluun ja treenaamiseen, ja huipulla pysytään pitempään. Nopeus ei tarkoita automaattisesti pelin tason paranemista. Esim. 90 luvun sm-liiga oli materiaaliltaan tasokkaampi kuin tänä päivänä. Yllättäen 44 vuotias kiekkovanhus Teemu Selänne loisti edelleen Sotsin olympialaisissa vuonna 2014, vaikka kaiken logiikan mukaan ei olisi pitänyt edes ehtiä keskialueen yli nuorempien miesten mukana. Samoin Jagr edelleen pelaa Tšekin liigaa. Mestarit ovat mestareita, ja sopeuttavat treenaamisensa aikakauden vaatimusten mukaan.

        Poikkeus vahvistaa säännön eli kyseiset sedät poikkeuksia pääsääntöisesti ei vanhat pärjää....
        Kaikki ei voi olla mestareita...


    • Anonyymi

      Mitä väliä noilla on.Liverpool on valio-liigan mestari.

      • Anonyymi

        On vai, hienoa, onnittelut.....


      • Anonyymi

        Näinpä. Seuratkaa jotain järkevämpää lajia kuin suomalaista judoa.


    • Anonyymi

      Hyviä pointteja paljonkin ketjussa, entiajan judokoilla on intoa ja halua ehdä judon eteen töitä siksi olivat kovempitasoisia kuin nyjyjudokat, silloin käytiin töissä ja 4 kertaa viikossa treenit lenkki ja puntti päälle ei 7 viikkoharjoitusta ja silloin osatttiin judoa teknisesti.
      Judokan kuuluu osata mm heitot molemmin puolin, miten nykyään? Mitä jonkin verran seurannut niin ei viitsitä tehdä kuin paremmalle puolelle ja silloin ei matsissa pystytä hyödyntämään etua.
      Ennen oli vanhoja painijoita myös mukana judossa ja heiltä sai hyvää vastusta judoon ja uusia ajatuksia myös ja lisää kovuutta.
      Japanin kävijät olivat parhaita judokoita ja heillä oli judon henki jonka oppii japanissa.

      • Anonyymi

        Lieksassa budo viikonloppu jossa ilmeisesti opetettaisiin juuri tätä oikeaa judoka. Kuvista päätellen kilpailijat loistivat poissaolollaan.


      • Anonyymi

        Ennen vanhaankin suomalaiset huippujudokat treenasivat harjoituspäiväkirjan kanssa yleensä vähintään pari treeniä päivässä, minkä päälle leirit ja kisat. Todelliset treenimäärät eivät taida ihan hirveästi poikkea nykyisistä. Leiritykset ja kisapäivät ovat kyllä lisääntyneet. Harrastelijat ovat voineet pärjätä piirikunnallisissa noilla mitättömillä treenimäärillä. Lajivoima, levytangot, vetokumiharjoitteet, venyttelyt, voimistelut, väistötreenit ja erilaiset soveltavat judoharjoitteet oli tosin aikalailla samoja kuin mitä netistä voi katsoa huippujen tekevän tänäkin päivänä. Puitteet leiritysten ja ulkomaankisojen kannalta ovat parantuneet ja varmasti kansainvälisten huippujen taso on laajempi kuin kuin 70-90 luvulla. Ammattimainen harjoittelu on nykyisin ihan eritavalla mahdollista kuin ennen. Se ei tarkoita etteikö kärki ole ollut hyvää ja teknisesti taitavaa ja etteikö vanhemmilta judokoilta löytyisi mitään opittavaa. Monia hyviä treeni-ideoita ja kv huippujen treenejä löytyy nykyään netistä mikä on hieno juttu. Aikaisemmin piti mennä leireille, japaniin tai taitavimpien kotimaisten judokoiden oppiin ja opiskella kirjoista ja videolta. Nyt kun jalkaan ei saa tarttua ja otetaistelun merkitys on korostuneempi on tekniikat pikkuisen muuttuneet. Uchimataa varsinkin on vaikeampi torjua kun tegurumaa ei voi tehdä ja siksi suurin osa huipuista uchimatan hallitsee. Jos superkompensaatio sana harjoitussuunitelmassa ja modernimpi harjoittelu on menestyksen avain niin eikun niillä mitalit äkkiä kaulaan sitten vaan, puitteet ovat nyt paremmat kuin koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen vanhaankin suomalaiset huippujudokat treenasivat harjoituspäiväkirjan kanssa yleensä vähintään pari treeniä päivässä, minkä päälle leirit ja kisat. Todelliset treenimäärät eivät taida ihan hirveästi poikkea nykyisistä. Leiritykset ja kisapäivät ovat kyllä lisääntyneet. Harrastelijat ovat voineet pärjätä piirikunnallisissa noilla mitättömillä treenimäärillä. Lajivoima, levytangot, vetokumiharjoitteet, venyttelyt, voimistelut, väistötreenit ja erilaiset soveltavat judoharjoitteet oli tosin aikalailla samoja kuin mitä netistä voi katsoa huippujen tekevän tänäkin päivänä. Puitteet leiritysten ja ulkomaankisojen kannalta ovat parantuneet ja varmasti kansainvälisten huippujen taso on laajempi kuin kuin 70-90 luvulla. Ammattimainen harjoittelu on nykyisin ihan eritavalla mahdollista kuin ennen. Se ei tarkoita etteikö kärki ole ollut hyvää ja teknisesti taitavaa ja etteikö vanhemmilta judokoilta löytyisi mitään opittavaa. Monia hyviä treeni-ideoita ja kv huippujen treenejä löytyy nykyään netistä mikä on hieno juttu. Aikaisemmin piti mennä leireille, japaniin tai taitavimpien kotimaisten judokoiden oppiin ja opiskella kirjoista ja videolta. Nyt kun jalkaan ei saa tarttua ja otetaistelun merkitys on korostuneempi on tekniikat pikkuisen muuttuneet. Uchimataa varsinkin on vaikeampi torjua kun tegurumaa ei voi tehdä ja siksi suurin osa huipuista uchimatan hallitsee. Jos superkompensaatio sana harjoitussuunitelmassa ja modernimpi harjoittelu on menestyksen avain niin eikun niillä mitalit äkkiä kaulaan sitten vaan, puitteet ovat nyt paremmat kuin koskaan.

        Täällä huutelee hanakasti ne päälliköt joilla itsellään on kirkkaimmat mitalit hankkimatta ja eniten näyttöjä annettavana joten wanhojen näytöt ei voi kelevata


    • Anonyymi

      Ennen vakavasti otettavia kamppailu-urheilulajeja oli kolme: nyrkkeily, paini ja judo. Nämä keräsivät kaikki kovapäiset adrenaliinia etsivät kamppailijat. Nyt niitä on edellisten lisäksi ainakin vapaaottelu, bjj, lukkopaini, thainyrkkeily ja potkunyrkkeily. Kamppailun lisäksi kaiken maailman extremelajejakin riittää. Judo ei ole ainoa eikä kiinnostavin tapa hankkia mustelmia.

      Perinteiset olympialajit vetävät edelleen harrastajia vain maissa, joissa valtio tukee niitä voimakkaasti. Suomi ei ole yksi niistä. Täällä kuten monissa muissakin länsimaissa kaupalliset ja ketterät kamppailulajit kasvavat. Ne tarjoavat vapautta ja elinvoimaista kilpailutoimintaa myös aikuisille. Samaan aikaan judo keksii koko ajan lisää rajoittavia ottelusääntöjä, rajoittaa urheilijoiden kilpailemista muissa lajeissa, määräilee maajoukkueurheilijoita jne.

      Taistelussa talentista judoa johdetaan kilpikonnapuolustuksella. Miten kilpparissa pärjää, kun ei ole tuomaria pelastamassa?

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus mutta judoa ei pysty muuttaa Suomesta käsin. Judo on mitä on ja se pitää hyväksyä. Judon "kilpikonnapuolustus" on IJF strategia joka sopii isoille judomaille. Ne nuoret joiden mielestä ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella lähtee kuitenkin. Ne jotka jää judoon pitää valmentaa uusilla opeilla vanhojen mestareiden osaamista unohtamatta.


    • Anonyymi

      Akreniuksesta Pupu Saloseen oli judon kulta-aika Suomessa. Kyllä kultaa löytyy kun vaan kaivaa. Niin tehtiin ennenkin! REI!

      • Anonyymi

        Allekirjoitan saman, suomen parhaat judokat löytyvät tuosta joukosta, Akrenius, Korpiolat, Kivinen, Nupponen, Myllylä, Salonen, Korhonen , nykyään ei löydy vastaavia, Kumarran syvään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allekirjoitan saman, suomen parhaat judokat löytyvät tuosta joukosta, Akrenius, Korpiolat, Kivinen, Nupponen, Myllylä, Salonen, Korhonen , nykyään ei löydy vastaavia, Kumarran syvään.

        No kumartele, rei rei , ritsurei zarei, hajarei. ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allekirjoitan saman, suomen parhaat judokat löytyvät tuosta joukosta, Akrenius, Korpiolat, Kivinen, Nupponen, Myllylä, Salonen, Korhonen , nykyään ei löydy vastaavia, Kumarran syvään.

        Kumarran kyllä minäkin, pistää kumartamaa kun olin kovakuntoinen 90 kg judoka ja lensin harjoitusottelun aikan viisi kertaa jalat kohto kattoa kun japanista tullut vei, oli kovaa porukkaa 70 luvulla japanissa treenanneet.
        Avoimen sarjan sm-kisoissa lensin ennsi uchimataan ja sen jälkeen hanegoshiin ja heittäjä oli minua 20kg pienempi, kumarsin syvään, kumarsin myös isoille judokoille jotka olivat voimahirmuja ja kuitenkin tekniseti taitavia.
        Kovia judokoita mm. Akrenius, Kivinen Korpiola , Nupponen, Pimiä Jolo, Airio,Salonen, Saari, Myllylä, Jorkki ym


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kumartele, rei rei , ritsurei zarei, hajarei. ..

        Ei taida tämän päivän judokoista löytyä 250-290 kilon penkkipunnertajaa siis raakana ei mitään penkkipaitaa, näitä oli muutama kaveri 70-80 luvulla ja olivat peloittavia miehiä matolla kun muutkin judolliset ominaisuudet kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida tämän päivän judokoista löytyä 250-290 kilon penkkipunnertajaa siis raakana ei mitään penkkipaitaa, näitä oli muutama kaveri 70-80 luvulla ja olivat peloittavia miehiä matolla kun muutkin judolliset ominaisuudet kunnossa.

        Ja palautusaineet kohdallaan, kuin entisellä ratsupoliisilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kumartele, rei rei , ritsurei zarei, hajarei. ..

        ha ki-hai ha-rei!! kata-ha-rei ja rai rai


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja palautusaineet kohdallaan, kuin entisellä ratsupoliisilla...

        Käypä peilin edessä ja mieti miten hieno ihminen on siinä vastassa ja kommentoi vasta sen jälkeen noin muokkaamaksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumarran kyllä minäkin, pistää kumartamaa kun olin kovakuntoinen 90 kg judoka ja lensin harjoitusottelun aikan viisi kertaa jalat kohto kattoa kun japanista tullut vei, oli kovaa porukkaa 70 luvulla japanissa treenanneet.
        Avoimen sarjan sm-kisoissa lensin ennsi uchimataan ja sen jälkeen hanegoshiin ja heittäjä oli minua 20kg pienempi, kumarsin syvään, kumarsin myös isoille judokoille jotka olivat voimahirmuja ja kuitenkin tekniseti taitavia.
        Kovia judokoita mm. Akrenius, Kivinen Korpiola , Nupponen, Pimiä Jolo, Airio,Salonen, Saari, Myllylä, Jorkki ym

        Lisää niitä "kovia" judokoita: Hyvärinen, Mäkelä, Honkanen, Kärpänen, Malinen, Kollanen, Kollander, Seppälä, Lind, Selin, Kattainen,

        Matolla tosin taitaa käydä enään Hapa, Härkä ja Ana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käypä peilin edessä ja mieti miten hieno ihminen on siinä vastassa ja kommentoi vasta sen jälkeen noin muokkaamaksesi.

        Myllylä on hyvä tyyppi, mutta hienoa ihmistä hänestä ei saa millään....tai riippuu kriteereistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myllylä on hyvä tyyppi, mutta hienoa ihmistä hänestä ei saa millään....tai riippuu kriteereistä.

        Jos käyt peilin edessä niin näetkö siellä Myllylän vai itsesi? Urpo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käyt peilin edessä niin näetkö siellä Myllylän vai itsesi? Urpo.

        Hyvä Nm Urpo, älä nyt leikistä suutu...nämä vanhat gupethan ottaa judon edelleen tosissaan, jaaika kultaa muistot - ja atsalea,vai mikä se on, loput.


    • Anonyymi

      Paljon löytyy kovia naisia, jotka unohtuneet tuolta listalta, Ronkainen ja muut naisten EM ja arvokisamenestyjät, Jaana Sundberg. Useat moninkertaiset Suomen mestarit. Jukka Pekka Metsola jne jne. Olympiakävijät. Turha liiaksi vertailla eri aikojen ykkösiä ja nostaa liiaksi jalustalle. Jokainen mestari on kuitenkin kultansa arvoinen ja aina se mitali on judossa tullut raalla työllä ja rakkaudesta lajiin. Moni kisannut sensei on vielä uhrannut aikaansa tatamilla uransa jälkeen ja ansaitsee siitä kiitoksen.

      • Anonyymi

        Asiaa, näitä on turha jauhaa. 2000 luvulla meidän naiset otti kohtuullisesti eri ikäluokkien EM mitskuja ja vitos sijoja. Hatun noston paikka!


    • Anonyymi

      Suopungin Arashissa aloitettiin judo siinä 70-luvun alussa. Vetäjät oli luunkovia judokoita. Muistan vielä ne punnerrusharjoitukset. Ensin 10 normaalia, sitten 10 kapealla, 10 sormenpäillä ja 10 nyrkeillä. Sama setti kahteen kertaan. Sitten vasta alettiin ottamaan lämpöä, kunnon kiehuntaa heti alkuun ja aina joku heitti löylyä. Joskus piti mennä väliin kun meni "rajuksi". Sieltä nousi monta kovaa nimeä, yllettiin parhaimmillaan kakkosdivisioonaan mestaruussarjassa. Oli sanonta, mitä tapahtuu dojolla jää dojolle josta poistuessa kumarrettiin zarei asennossa. Siitä pidän yhä kiinni enkä kerro enempää. Monta timantinkovaa nimeä jää mainitsematta jotka eivät yltäneet kakkosdivisioonasta mestaruussarjaan ja ottamaan kansainvälisiä arvomitalleja mm suomi-ruotsi otteluista. Liian monta piinkovaa judokaa. Rei heille!

      • Anonyymi

        Hyvää settiä, itse aloitn -69 olin silloin 10 v ja oli kovaa, , Ikonen, Vesterinen Kivinen ym kaikki teräksenkovia judokoita ja harjoittelu oli rankkaa,ei nykypolvi tiedä mitä oli kova treeni ja judohenki se on unohtunut ja siinä on syy miksi suomi ei pärjää judoss jos kuusikymppinen äijä heittelee nuorempia randorissa niin kertoo se jotakin.
        REI.


      • Anonyymi

        Muistan kanssa. Kerran erehtyi yksi lähtemään dojolta kumartaen ritsureillä. Aikamoinen kurmootus annettiin kaverille dojon pihalla. Tämän voin kertoa kun tapahtui dojon ulkopuolella. Kova paikka oli Arashi. Meille kakkosrivin judokoille tuollainen maaottelumitallikin olisi ollut arvokisat. Rei meille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kanssa. Kerran erehtyi yksi lähtemään dojolta kumartaen ritsureillä. Aikamoinen kurmootus annettiin kaverille dojon pihalla. Tämän voin kertoa kun tapahtui dojon ulkopuolella. Kova paikka oli Arashi. Meille kakkosrivin judokoille tuollainen maaottelumitallikin olisi ollut arvokisat. Rei meille!

        Supungin Sape oli raudankova judoka. REI JA OSS!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kanssa. Kerran erehtyi yksi lähtemään dojolta kumartaen ritsureillä. Aikamoinen kurmootus annettiin kaverille dojon pihalla. Tämän voin kertoa kun tapahtui dojon ulkopuolella. Kova paikka oli Arashi. Meille kakkosrivin judokoille tuollainen maaottelumitallikin olisi ollut arvokisat. Rei meille!

        Karatessa 70 luvulla oli kovempaa jos ei noudattanut dojo kunia niin potkittiin kyljet ja polvitaipeet, silloin treenattiin tameshiwaria ja ohjaaja oli kivinyrkki, murkasi tiiliskiviä ja lautoja ja potkaisi leuankärkeen ja tiputti nätisti, oli rajua aikaa.
        Siloin ottelivat härski ja veepatti isoja miehiä ja kovia karatekoita, lehdessä kirjoitettiin maaottleusta että pahempaa kuin vietnamin sodassa en ukso että judossa oli näin kovaa.
        Nykykarate on pehmopoiken pistehippaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karatessa 70 luvulla oli kovempaa jos ei noudattanut dojo kunia niin potkittiin kyljet ja polvitaipeet, silloin treenattiin tameshiwaria ja ohjaaja oli kivinyrkki, murkasi tiiliskiviä ja lautoja ja potkaisi leuankärkeen ja tiputti nätisti, oli rajua aikaa.
        Siloin ottelivat härski ja veepatti isoja miehiä ja kovia karatekoita, lehdessä kirjoitettiin maaottleusta että pahempaa kuin vietnamin sodassa en ukso että judossa oli näin kovaa.
        Nykykarate on pehmopoiken pistehippaa.

        Kaikki karate on hippaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki karate on hippaa

        Sanoo hän joka ei tiedä! meneppä kokeilemaan Kyokushinkai karatea on kovinta laatua karatea siinä luut kolisee, muu karate on pääosin hippaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää settiä, itse aloitn -69 olin silloin 10 v ja oli kovaa, , Ikonen, Vesterinen Kivinen ym kaikki teräksenkovia judokoita ja harjoittelu oli rankkaa,ei nykypolvi tiedä mitä oli kova treeni ja judohenki se on unohtunut ja siinä on syy miksi suomi ei pärjää judoss jos kuusikymppinen äijä heittelee nuorempia randorissa niin kertoo se jotakin.
        REI.

        Oss, hienoja aikoja, Konkolan Antti ja Mauri Ranta anto mulle kyytiä, muistan kuin eilisen päivän...
        Riisitatamin kovuuden!
        Za Rei ei onnistu enää näillä polvilla....


    • Anonyymi

      Millä saisi nykyään porukan harjoittelemaan 60-70 luvun henkeen? Silloin oli judo kovaa ja judokat teräksen kovia sotureita ei ollut kännyköitä ja videopelejä vaan trenattiin judoa.
      Aamulenkit vedettiin 10 km sen jälkeen dojoon ja 2 tuntia rääkkiä, illalla juoksu 10 km sen jälkeen dojo ja välipäivänä oli kuntokoulu jossa rankka punttitreeni ei leikitty ja veren maku suussa painettiin,Kotona oli vastuskuminauhat joilla tehtiin harjoitukset ja opeteltiin sisäämenot heittoon, koko yö vedettiin välillä kuminauhaa ja sen jälkeen aamulenkki joka oli kerran viikossa 40 km ja se oli juostava ei loppunut kunto ottelussa.
      Valmennus kuntoon nyt niin judo nousee suomessakin, pitää löytää oikea henkistä porukkaa joka jaksaa ja kaivaa ne vanhat valmentajat joukkoon he jotka osasivat homman eika lepsuiltu.
      Otin itse noilla metodella 6 sm-mitalia ja olin mukana maaottleuissa joukkueessa vaikka aloitn lajin vasta 25 vuotiaana, mustan vyön sain viiden vuoden kovan treenin jälkeen ja tänä päivänäkin lähtee heitto kuin heitto se on jaettu selkärankaan ja judo ei lähde ikinä miehestä kun sen sisäistää. Mokuso.

      • Anonyymi

        Heh. Mahtavia trolleja.


      • Anonyymi

        😂😂 Hauskoja iltasatuja........


      • Anonyymi

        Ajat oli kovat, silloin kohtasin tamperen hirmut, oli kovia judon taitajia myllylä ja hyväŕinen. Turpiin tuli ¹


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat oli kovat, silloin kohtasin tamperen hirmut, oli kovia judon taitajia myllylä ja hyväŕinen. Turpiin tuli ¹

        Saatanankovia niehiä
        Voimaa kyìn...3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat oli kovat, silloin kohtasin tamperen hirmut, oli kovia judon taitajia myllylä ja hyväŕinen. Turpiin tuli ¹

        Ajat olivat silloin hyvät ja judokat olivat kovempia kuin nykyään ei tuon luokan taitureita enää suomen judossa tapaa, ikävä sanoa mutta näin on, olivat kyllä teräksenkovua judokoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat oli kovat, silloin kohtasin tamperen hirmut, oli kovia judon taitajia myllylä ja hyväŕinen. Turpiin tuli ¹

        Ja Kiait kohdallaan, pelkkä huuto ennen ashi-baraita tuntui persvaossa, ja ukemissa viimeistään repes....
        Tamperelaiset edelleen kovia, veren perintöä.
        Huhut tosin kertoo, että kata olis sinnekin rantautunut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Kiait kohdallaan, pelkkä huuto ennen ashi-baraita tuntui persvaossa, ja ukemissa viimeistään repes....
        Tamperelaiset edelleen kovia, veren perintöä.
        Huhut tosin kertoo, että kata olis sinnekin rantautunut...

        Olivat kyllä semmoisia kavereita että tuntui että olivat kuin toiselta planeetaltam meikä oli silloin hirmukunnossa, rautaa nousi penkistä 190 kg ja juoksin monta puolimaratonia ja judosin 10 tuntia viikko, silti lensin kuin keihäs näiden huippujen käsissä.
        Kova oli taso ja kovat olivat judokat 70-80 luvullaja vielä osin 90 luvullakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olivat kyllä semmoisia kavereita että tuntui että olivat kuin toiselta planeetaltam meikä oli silloin hirmukunnossa, rautaa nousi penkistä 190 kg ja juoksin monta puolimaratonia ja judosin 10 tuntia viikko, silti lensin kuin keihäs näiden huippujen käsissä.
        Kova oli taso ja kovat olivat judokat 70-80 luvullaja vielä osin 90 luvullakin.

        Pudasposion viikingeissä aloitettiin oma alajaosto judolle vuonna 1972. Väännettiin Pudasposion viikinkien painijoiden kanssa. Siitä tuli se pohja joka oli rautaa, terästä ja joustavaa pajunvitsaa. Kun vielä kannettiin sementtisäkkejä tuli heittoihin kiertoa ja kaarta ja pituutta. Pudasposiolla oli eräs kova painija, joka oli ottanut PM-kisoissa Ruotsalaisen kanssa tasaisen väännön vuonna 66. Haastoi minut otteluun seurahuoneen edessä. Voitin aidolla judolla. Käytin katassa opittua hermopinneotetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pudasposion viikingeissä aloitettiin oma alajaosto judolle vuonna 1972. Väännettiin Pudasposion viikinkien painijoiden kanssa. Siitä tuli se pohja joka oli rautaa, terästä ja joustavaa pajunvitsaa. Kun vielä kannettiin sementtisäkkejä tuli heittoihin kiertoa ja kaarta ja pituutta. Pudasposiolla oli eräs kova painija, joka oli ottanut PM-kisoissa Ruotsalaisen kanssa tasaisen väännön vuonna 66. Haastoi minut otteluun seurahuoneen edessä. Voitin aidolla judolla. Käytin katassa opittua hermopinneotetta.

        Painijoitten kanssa aikoinaan treenailtiin kisahallissa helsingissä, siellä oli mm raskaan sarjan olympiapainija ja muita kovia nimiä, sai siinä olla tarkkana mutta judolla kyllä pärjäsi, olin silloin sinivöinen judoka ja painijat ihmetteli että miten sä ton teit kun heitin jalkaheitolla tai seoinagella.
        Judo oli kova laji ja kova taso oli siihen aikaan suomessa joka mustan vyön sai sitä kunnialla kantoi ja tiesi että pärjää, nykytreenillä ei taida pärjätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painijoitten kanssa aikoinaan treenailtiin kisahallissa helsingissä, siellä oli mm raskaan sarjan olympiapainija ja muita kovia nimiä, sai siinä olla tarkkana mutta judolla kyllä pärjäsi, olin silloin sinivöinen judoka ja painijat ihmetteli että miten sä ton teit kun heitin jalkaheitolla tai seoinagella.
        Judo oli kova laji ja kova taso oli siihen aikaan suomessa joka mustan vyön sai sitä kunnialla kantoi ja tiesi että pärjää, nykytreenillä ei taida pärjätä.

        Kaikki entisaikojen judokat on kivikovia vyön väristä riippumatta. Aikoinaan kun Jokke oli vetämässä alueleiriä kovassa kunnossa ollessaan otti myös randoria. Meidän seurassa oli yksi oli kova sinivöinen vasta aikuisena judon aloittanut. Pudotti Joken korkeelta ja kovaa hirveällä uchimatalla. Oli kaikki vähän ihmeissään. Seuraavassa aloituksessa vei Joken tomarilla. Tää sinivöinen kyllästyi ja lopetti judon seuraavana vuonna. Ois varmaan ottanut mm-mitalin muutaman vuoden päästä jos ois jatkanut. Muutenki sen aikaiset Suomen kärkijudokat ottaisi sen aikaisella kunollaan nykyään arvokisamitaleita. Silloin judon oli niin kovaa koko maailmassa, että mitalit jäi ottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki entisaikojen judokat on kivikovia vyön väristä riippumatta. Aikoinaan kun Jokke oli vetämässä alueleiriä kovassa kunnossa ollessaan otti myös randoria. Meidän seurassa oli yksi oli kova sinivöinen vasta aikuisena judon aloittanut. Pudotti Joken korkeelta ja kovaa hirveällä uchimatalla. Oli kaikki vähän ihmeissään. Seuraavassa aloituksessa vei Joken tomarilla. Tää sinivöinen kyllästyi ja lopetti judon seuraavana vuonna. Ois varmaan ottanut mm-mitalin muutaman vuoden päästä jos ois jatkanut. Muutenki sen aikaiset Suomen kärkijudokat ottaisi sen aikaisella kunollaan nykyään arvokisamitaleita. Silloin judon oli niin kovaa koko maailmassa, että mitalit jäi ottamatta.

        Peräposion Viestienviejissä painettiin kovaa treeniä. Ensin aamulla tehtiin peltotyöt sitten alkoi treeni. Nykyään porukka ei pääse liikkumaan, me vittu lìkuttiin.

        Otettìn usein punnerrusharjoittuksia, mä tein 47 leukaa ja 280 punnerrusta. Ihan normi.

        Ei ollut pääsyä mestaruussarjaan. Siellä oli kovat kaverit. Ana, jos tiedätte kuka, veti ashibarain ja huusi kiai se oli siinä.

        Tuli niin kovaa että jalka murtui tai piti luovuttaa. Oli pelottavia miehiä tampereen judokat, kovia ja rautaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki entisaikojen judokat on kivikovia vyön väristä riippumatta. Aikoinaan kun Jokke oli vetämässä alueleiriä kovassa kunnossa ollessaan otti myös randoria. Meidän seurassa oli yksi oli kova sinivöinen vasta aikuisena judon aloittanut. Pudotti Joken korkeelta ja kovaa hirveällä uchimatalla. Oli kaikki vähän ihmeissään. Seuraavassa aloituksessa vei Joken tomarilla. Tää sinivöinen kyllästyi ja lopetti judon seuraavana vuonna. Ois varmaan ottanut mm-mitalin muutaman vuoden päästä jos ois jatkanut. Muutenki sen aikaiset Suomen kärkijudokat ottaisi sen aikaisella kunollaan nykyään arvokisamitaleita. Silloin judon oli niin kovaa koko maailmassa, että mitalit jäi ottamatta.

        Niin oli, mm. Helsingin EM 89 26 maata, nykyisin....ja lisäksi isoista maista kaksi urheilijaa per sarja. Taso noussut huimasti!!!
        Ihan huru-ukkojen oikeesti


    • Anonyymi

      Muistelen ippon lehdessä luki kun Saaren Jaska itsekin luunkova olympiajudoka sanoi että Akrenius ja Kivinen olivat aikaansa edellä ja rinnasti heidät aivan tämän päivän kärkeen taidoillaan ja Jaska puhui asiaa ja hän tietää msitä puhuu ja treenannut molempien kanssa.

      • Anonyymi

        Näin oli, on ja tulee olemaan, kovempia ei tule enään.

        Väitän, että kovin on ollu Jii Pee Metsola, Jimbo , ja hieno judoka muutenkin, kehui ja kannusti muita aina.

        Toisin kun mainitsemasi herrat ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli, on ja tulee olemaan, kovempia ei tule enään.

        Väitän, että kovin on ollu Jii Pee Metsola, Jimbo , ja hieno judoka muutenkin, kehui ja kannusti muita aina.

        Toisin kun mainitsemasi herrat ...

        Metsola taisi edustaa puhdasta tekniikka judoa, kaunis ouchi ja seoi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli, on ja tulee olemaan, kovempia ei tule enään.

        Väitän, että kovin on ollu Jii Pee Metsola, Jimbo , ja hieno judoka muutenkin, kehui ja kannusti muita aina.

        Toisin kun mainitsemasi herrat ...

        Hieno kirjoitus katsoin Metsolan uraa ja saavtuksia o n ollut kyllä kovan luokan judoka aivan liki maailman kärkeä ja paremmalla onnella olisi ottanut monta arvokisamitalia ja Soulin olympilaisissa hävisi törkeän tuomaritappion.
        Hieno ura ja harmi että loukkaantui eikä vaivaa korjattu ajoissa olisi voinut vielä kisata pitempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno kirjoitus katsoin Metsolan uraa ja saavtuksia o n ollut kyllä kovan luokan judoka aivan liki maailman kärkeä ja paremmalla onnella olisi ottanut monta arvokisamitalia ja Soulin olympilaisissa hävisi törkeän tuomaritappion.
        Hieno ura ja harmi että loukkaantui eikä vaivaa korjattu ajoissa olisi voinut vielä kisata pitempään.

        Jukka-Pekka Metsola kaikkien aikojen kovin suomalainen judoka, vaikka arvokisamitalia ei tullut.


    • Anonyymi

      Muistan kun 70-80 luvulla treenasin judoa niin pärjäsin kansainvälisellä tasolla omalla voimatekniikkajudollani. Uchimata sukashi ja sasae olivat minun lempitekniikoitani. Jalkoihin en koskenut käsilläni koska en ollut kiinnostunut miesten haaroväleistä(nykyään olen). Otin rinnallevedossa 180 raakana pelkillä käsillä ja sen huomasin myös shiaissa ei ollut monellakaan vastustajalla sanomista ylivertaiseen voimaani. Söin aamupalaksi aina puuroa maustettuna omalla siemennesteelläni ja näin sain riittävät energiat koko päiväksi. Seksiä harrastin kerran vuodessa ja sitäkin yleensä orgioissa miesten kanssa. Töissä olin 15h päivässä pellolla ja sieltä sainkin uskomattoman kuntoni. Ei moni mies nykyään pärjäisi minulle edes sängyssä kun sukupuolielimetkin olivat ennen vanhaa isompia.

      • Anonyymi

        Taisit sittemmin myös jakaa nuoremmille oppejasi, mikä selittää heidän teknisemmän judonsa, vertaansa vailla olevan fysiikan, pitkäjänteisyyden harjoittelussa ja huikean menestyksen. Muistaakseni Travis Stevenskin oli haltioissaan näkemästään tasosta!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit sittemmin myös jakaa nuoremmille oppejasi, mikä selittää heidän teknisemmän judonsa, vertaansa vailla olevan fysiikan, pitkäjänteisyyden harjoittelussa ja huikean menestyksen. Muistaakseni Travis Stevenskin oli haltioissaan näkemästään tasosta!!

        😂😂😂😂


    • Anonyymi

      Itse vedän viis-kuus päivää randoria viikossa, siihen päälle puntit ja lenkit, kisat ja leirit, vetänyt jo monta vuotta. Akrotreenit, voimistelu ja parkourit päälle, ja energiajuomat ja smoothiet. Henkinen valmentajakin löytyy. Yhteiskunta ja seura ei vaan tue tarpeeks. Kansainvälinen judo on vaan niiiiin paljon kovempaa kuin ennen. Huru-ukot ja katailijat mölyää, se vituttaa. Kohta mä lopetan tän pelleilylajin ja kostoksi alan vetää MMA:ta ja brassia. Sielä sentään arvostetaan mun no-mercy luonnetta. Siinähän ootte sitten. Nimim. kisaaja -99

      • Anonyymi

        Ymmärrän, vaihda kallonkutistajaa..


    • Anonyymi

      Ennen oli paremmin. Judon taso on noussut, mutta judon säännöt ja tekniikka on vesitetty. Judokat on nyt kovempia urheilijoita, mutta ei enää niin kovia painijoita. Judo on nyt sääntöjen viilausta, jolla halutaan väkisin tietyn näköistä judoa. Ennen ottelijat haki mitä vaan judoa joka on tehokkainta. Nyt kisamatolla tärkein on tuomari eikä ottelijat.

      Pystyjudoon on keksitty sääntöjä jottei se kehittyisi vapaapainiksi. Mattojudoon on keksitty sääntöjä jottei se muuttuisi brassijujutsuksi. Olisiko pitänyt vain hyväksyä että uchi-mata ja osoto-gari on vähemmän hyödyllisiä kisaheittoja kuin morote-gari ja kata-guruma? Olisiko pitänyt hyväksyä että moni toisista lajeista haettu tekniikka on tehokkaampaa? Niin judoa alunperin kehitettiin. Nyt judo on ylpistynyt. Roikutaan vanhoissa kata tekniikoissa eikä hyväksytä tosiasioita. Judon tekniikan ei anneta kehittyä.

      Uusilla säännöillä ottelemisesta on tehty kilpakävelyä ja juoksijan silmissä se näyttää oudolta.

    • Anonyymi

      suomen parhaat kautta aikojen Akrenius, Kivinen, Myllylä, Metsola, Korhonen, teknisin näistä varmaankin JP Metsola jolle olisi suonut mitalin, oli todella taitava judoka, judoaako enää ollenkaan?
      Nykyjudokat eivät vedä vertaa näille, näin se on kun vaatiii kovaa työtä judon huipulle pääsy.

      • Anonyymi

        Nykyään vaatii enemmän ja kovempaa työtä päästäkseen huipulle, judokoita on nykyään maailmalla paljon enemmän.................


      • Anonyymi

        Kertoo aika paljon kommentoijien tietämyksestä kun kyselee Metsolasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoo aika paljon kommentoijien tietämyksestä kun kyselee Metsolasta...

        No, nämähän täällä kirjoittelevat ovat idiootteja.
        Lueppa tuo hänen viimeinen lause, aivan sekaisin...


    • Anonyymi

      Entiset judokat olivat kovempia ja lahjakkaampia tyyppejä kuten Metsola, Myllylä, Korhonen, Akrenius, Kivinen, Korpiola, nyt ei judoon hakeudu ne kovat ja lahjakkaat tyypit vaan pelaavat mieluummin helppoja joukkuelajea.

      • Anonyymi

        Höpö höpö... Se on kyllä totta, että suurta määrää lahjakkuuksia ei judo ole saanut haalittua ikinä. Samoin ei myöskään suurta määrää niitä huippuosaajia sinne valmennuspuolelle. Kaikki on niinkin yksinkertaisesta asiasta kiinni kuin rahasta. Judolla ei elä urheilija eikä valmentaja, joten amatöörinä on hankalaa pärjätä ammattilaismaailmassa. Ennen pärjättiin, kun kaikki olivat amatöörejä.


    • Anonyymi

      Ennen treenattiin kovempaa ja kehitettiin judotekniikka huippuun ja käytiin japanissa,oltiin siellä vuosia monta tumtia päivässä treeniä ja otettiin satoja otteluita js kunto oli äärimmäisen kova.
      Harvalla nykyjudokalla pää kestää noin kovaa treeniä ja elämäntapaa

      • Anonyymi

        Kunnon judoka juo päivässä pullon viinaa, hakkaa naisia ja haukkuu muita ihmisiä. Tatamitulosten sijaan on parempi huudella katsomosta 👍.


      • Anonyymi

        aika säälittävää kun tänne tullaan keuhkoamaan vanhan ajan peremmuudesta....... jos olisivat olleet puoliksikaan noin hyviä kun kehutaan niin Suomen judo olisi ollut monta vuotta maailman huipulla...... ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aika säälittävää kun tänne tullaan keuhkoamaan vanhan ajan peremmuudesta....... jos olisivat olleet puoliksikaan noin hyviä kun kehutaan niin Suomen judo olisi ollut monta vuotta maailman huipulla...... ;-)

        Olen tilastonikkari ja tutkinut 60 ja 70-luvun otteluita, joita ei kertakaikkiaan voi verrata tämän päivän judokilpailuihin. Koska mitään passiivisuusvaroituksia ei ollut, saattoi kymmenen! minuutin raskaan sarjan loppuottelun aikana nähdä vain muutaman heittoyrityksen! Tokion olympiakisojen raskaan sarjan finaalissa ei ensimmäisen viiden-kuuden minuutin aikana tapahtunut yhtään heittoyritystä. Tuomari uhkasi diskata molemmat ottelijat, jolloin japanilainen teki pari kolme heittoyritystä viimeisten neljän minuutin aikana, joilla voitti vastustajansa nk. yusei-gachilla. Eräässä olympiakisassa raskaan sarjan Neuvostoliittolainen judoka teki koko ottelussa yhden heittoyrityksen japanilaiselle vastustajalleen , jonka perusteella voitti ottelun "paremman aktiivisuuden" perusteella! (Novikov-Endo).


    • Anonyymi

      Ennen lopetettiin kun ei kestänyt kroppa, nykyisin lopetetaan kun kaali ei kestä....

      • Anonyymi

        Koskee tätä päivää yleisemminkin, mm. työelämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskee tätä päivää yleisemminkin, mm. työelämää.

        Ennen treenattiin kovalla sisulla ja uskottiin judoon sen taitoon ja voimaan, tehtiin oikeaoppista tekniikkaa.
        Nykyään vain harva jaksaa kun se ei ole mukavaa.
        Aloitin juniorina 60 luvun lopulla,kävelin treeneihin 4 kertaa viikko 8 kilometriä päivä.salilla kannettiin matot kovalle puulattialle ja treenin jälkeen pois.
        Hurjalla kovuudella nousin nuorten suomen mestariksi ja miesten sarjasss mitalille.
        Mustan vyöni suoritin 70 luvulla,silloin oli judon taso suomessa valtavan kova
        Myöhempinä vuosina en niin kovaa treemiä ole kokenut mitä oli 70 luvulla ja paljon olen nähnyt.
        Toki 70 luvulla oli huippuyksilöitä hakeutunut paljon lajin pariin ja japanista haettiin paljon oppia ja kovuutta.
        Olivat parhaita judovuosia suomesss ja judon henki aina mukana.
        T.judoka 2.dan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen treenattiin kovalla sisulla ja uskottiin judoon sen taitoon ja voimaan, tehtiin oikeaoppista tekniikkaa.
        Nykyään vain harva jaksaa kun se ei ole mukavaa.
        Aloitin juniorina 60 luvun lopulla,kävelin treeneihin 4 kertaa viikko 8 kilometriä päivä.salilla kannettiin matot kovalle puulattialle ja treenin jälkeen pois.
        Hurjalla kovuudella nousin nuorten suomen mestariksi ja miesten sarjasss mitalille.
        Mustan vyöni suoritin 70 luvulla,silloin oli judon taso suomessa valtavan kova
        Myöhempinä vuosina en niin kovaa treemiä ole kokenut mitä oli 70 luvulla ja paljon olen nähnyt.
        Toki 70 luvulla oli huippuyksilöitä hakeutunut paljon lajin pariin ja japanista haettiin paljon oppia ja kovuutta.
        Olivat parhaita judovuosia suomesss ja judon henki aina mukana.
        T.judoka 2.dan.

        Totta, mutta toivotaan tulevaisuudessa tuon oikean judon paluuta Suomeen ja pidetään mielessä, että pehmeä tie vaatii mielen lujuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen treenattiin kovalla sisulla ja uskottiin judoon sen taitoon ja voimaan, tehtiin oikeaoppista tekniikkaa.
        Nykyään vain harva jaksaa kun se ei ole mukavaa.
        Aloitin juniorina 60 luvun lopulla,kävelin treeneihin 4 kertaa viikko 8 kilometriä päivä.salilla kannettiin matot kovalle puulattialle ja treenin jälkeen pois.
        Hurjalla kovuudella nousin nuorten suomen mestariksi ja miesten sarjasss mitalille.
        Mustan vyöni suoritin 70 luvulla,silloin oli judon taso suomessa valtavan kova
        Myöhempinä vuosina en niin kovaa treemiä ole kokenut mitä oli 70 luvulla ja paljon olen nähnyt.
        Toki 70 luvulla oli huippuyksilöitä hakeutunut paljon lajin pariin ja japanista haettiin paljon oppia ja kovuutta.
        Olivat parhaita judovuosia suomesss ja judon henki aina mukana.
        T.judoka 2.dan.

        Miksi niitä mitskuja ei tullut silloin arvokisoista jos kerta olivat niin kovia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niitä mitskuja ei tullut silloin arvokisoista jos kerta olivat niin kovia?

        Hyvä kysymys. 60-70 -luvulla ainostaan Floben mitali junnuissa 1977, muistaakseni.
        Vaikka taso hirmuinen.
        Odotellaan, kyllä sieltä joku syy saadaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. 60-70 -luvulla ainostaan Floben mitali junnuissa 1977, muistaakseni.
        Vaikka taso hirmuinen.
        Odotellaan, kyllä sieltä joku syy saadaan...

        Vahva pohja rakennettiin 70 luvun kovatasoisella treenillä ja hurjalla asen
        teella ja niitä mitaleja rupesi tulemaan 80 luvulla, mitens nyt? Kuinka monta mitalia tullut 2000 luvulla?
        Valmennus oli huippua 70 luvulla ja kovat huippujudokat, 80 luvulla sitten aukesi mitalikanta.Myöskin 70 luvulla oli pienestä kiinni esim olympiamitali esim Simo oli todella lähellä maailman kärkeä ja moni muu joka haki japanista sen kovan asneteen ja huipputekniikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahva pohja rakennettiin 70 luvun kovatasoisella treenillä ja hurjalla asen
        teella ja niitä mitaleja rupesi tulemaan 80 luvulla, mitens nyt? Kuinka monta mitalia tullut 2000 luvulla?
        Valmennus oli huippua 70 luvulla ja kovat huippujudokat, 80 luvulla sitten aukesi mitalikanta.Myöskin 70 luvulla oli pienestä kiinni esim olympiamitali esim Simo oli todella lähellä maailman kärkeä ja moni muu joka haki japanista sen kovan asneteen ja huipputekniikan.

        Täältä löytyy tiedot arvokisamitaleista: https://www.judoliitto.fi/judo/arvokisamitalistit/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahva pohja rakennettiin 70 luvun kovatasoisella treenillä ja hurjalla asen
        teella ja niitä mitaleja rupesi tulemaan 80 luvulla, mitens nyt? Kuinka monta mitalia tullut 2000 luvulla?
        Valmennus oli huippua 70 luvulla ja kovat huippujudokat, 80 luvulla sitten aukesi mitalikanta.Myöskin 70 luvulla oli pienestä kiinni esim olympiamitali esim Simo oli todella lähellä maailman kärkeä ja moni muu joka haki japanista sen kovan asneteen ja huipputekniikan.

        Eikös -70 ja -80-luvuilla kansainvälinen taso ollut pajon heikompi kuin nykyään. Osallistuvia maita oli paljon vähemmän. Oli Neuvostoliitto, nyt on Venäjä ja 14 kovaa judomaata, oli Jugoslavia, nyt Balkanilla on 7 kovaa judomaata. Kehittyvät maat Aasiassa ja vaikka Etelä-Amerikassa olivat vielä kaukana huippu-urheilusta. Kartalta on kadonnut vain DDR.

        Siksi olisi luullut, että nämä teräksenkovat Japanin kävijät olisivat tuoneet mitaleja kottikärryillä Suomeen. Nykyjudokat voivatkin sanoa, että helppoa se oli silloin kun ei ollut kunnon kansainvälistä kilpailua, niin kuin nykyään.

        Puheita tuntuu näillä vanhoilla parroilla olevan, mutta ei tuloksia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös -70 ja -80-luvuilla kansainvälinen taso ollut pajon heikompi kuin nykyään. Osallistuvia maita oli paljon vähemmän. Oli Neuvostoliitto, nyt on Venäjä ja 14 kovaa judomaata, oli Jugoslavia, nyt Balkanilla on 7 kovaa judomaata. Kehittyvät maat Aasiassa ja vaikka Etelä-Amerikassa olivat vielä kaukana huippu-urheilusta. Kartalta on kadonnut vain DDR.

        Siksi olisi luullut, että nämä teräksenkovat Japanin kävijät olisivat tuoneet mitaleja kottikärryillä Suomeen. Nykyjudokat voivatkin sanoa, että helppoa se oli silloin kun ei ollut kunnon kansainvälistä kilpailua, niin kuin nykyään.

        Puheita tuntuu näillä vanhoilla parroilla olevan, mutta ei tuloksia...

        Fiksut nykyjudokat eivät sano tuotakaan vaan arvostavat silti, voit voittaa vain heidät jotka ovat kilpailussa. Ja nämä ketkä täällä huutelevat eivät ole koskaan menestyneet. En usko että kukaan oli ikinä edes EM-kisoissa ja toivon etteivät SM-mitaliakaan saavuttaneet. Myös menestyneet -60&-70-luvun judokat arvostavat nykyisiä ja kannustavat eteenpäin. Heitä ei täältä foorumilta löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksut nykyjudokat eivät sano tuotakaan vaan arvostavat silti, voit voittaa vain heidät jotka ovat kilpailussa. Ja nämä ketkä täällä huutelevat eivät ole koskaan menestyneet. En usko että kukaan oli ikinä edes EM-kisoissa ja toivon etteivät SM-mitaliakaan saavuttaneet. Myös menestyneet -60&-70-luvun judokat arvostavat nykyisiä ja kannustavat eteenpäin. Heitä ei täältä foorumilta löydy.

        On täällä muutama vanhan ajan sm ja maajoukkuemies joiden mielestä ennen oli kovempaa,osin aika kultaa muistot,osin totta hullun lailla treenattiin,oli raakaa touhua.


    • Anonyymi

      Ei näytä näitä luunkovia olevan mitalisteina, milloinkaan. Joten summarum, oliko sittenkään niin kovia kuin nuoremmat, mitalistit?

      • Anonyymi

        Luu ei anna periksi, siksi eivät pärjänneet, eivätkä myönnä tosiasiaakaan,...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luu ei anna periksi, siksi eivät pärjänneet, eivätkä myönnä tosiasiaakaan,...

        Kyllä 70 luvulla luotiin se vahva pohja.Kyösti,Tlmo,Erkki,Jolo,Simo,Jorma,Jokke,kaikki teräksenkovia japanin kävijöitä ja opettajia ja suuria valmemtajia.
        Tämä porukka osasi oikean judon ja loivat oikean tekniikan,jossain vaiheessa se rautainen kurinalaisuus ja judohenki unohdettiin ja alkoi se helpompi judoilu.Seuraukset nyt nähtävissä.
        Mikäli menestystä halutaan niin vanhat opit takaisin ja kunniaan ja kysyttävä heitä jotka osasivat eli 70 ja 80 luvun teräksenkovat parhaat judokat.


    • Anonyymi

      Jokainen joka kohdannut esim Myllylän ottelussa ja lentänyt kovaa ja korkealta tietää mikä oli taso se oli hirmuinen se taso 80 luvulla.
      Ukemi.

    • Anonyymi

      Tiedän henkilökohtaisesti, mut täällä hehkutetaan vanhenpia teräksenkovia judokoita, joilla ei oo kansainvälisiä näyttöjä, eikä mitaleita. Toisin kuin Mylvillä!

      • Anonyymi

        Puhuttiin ymmäräntääkseni valmennuksesta?
        Yksikään Mylvin valmennettava ei ole päässy lähellekään olympialaisia ja ei ole vastuuvalmentajana ollut maajoukkueissa kovinkaan pitkään.
        Kaikki perustuu 89 Helsingiin, joka perustuu Jokken pohjatyöhön, sekä Kakon ja Saaren valtavaan taustatukeen.
        Silti respect Myllylälle, mutta judomessias hän ei ole!


      • Anonyymi

        Ne 70 luvun raudankovat judokat valmesivat Myllylän ja kumppanit menestykseen ja se pohjatyö tehtiin 70 luvun kovalla harjoittelulla, Myllylä myös aloitti 70 luvulla juniorina ja kävi tämän kovan koulun läpi.
        70 luvun judokoista lähimpänä kansainvälistä kärkeä oli Simo, olympiaedustaja ja avointen kansainvälisten kilpailuiden mestari, Simo lopetti turahn aikaisin, ja sanoi itsekin olisi tullut hänelle parempi painoluokkakin, uskon että olisi ottanut mitaleja useammankin jos, mutta turha spekuloida.
        Joken kivikovat vuodet japanissa loivat myös sen kovan valmennuspohjan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne 70 luvun raudankovat judokat valmesivat Myllylän ja kumppanit menestykseen ja se pohjatyö tehtiin 70 luvun kovalla harjoittelulla, Myllylä myös aloitti 70 luvulla juniorina ja kävi tämän kovan koulun läpi.
        70 luvun judokoista lähimpänä kansainvälistä kärkeä oli Simo, olympiaedustaja ja avointen kansainvälisten kilpailuiden mestari, Simo lopetti turahn aikaisin, ja sanoi itsekin olisi tullut hänelle parempi painoluokkakin, uskon että olisi ottanut mitaleja useammankin jos, mutta turha spekuloida.
        Joken kivikovat vuodet japanissa loivat myös sen kovan valmennuspohjan

        Seppo aloitti itse asiassa jo 60 luvulla 6 vuotiaana judon, 60-70 luku olikin sitä kovan ja teknisen judon aikaa, japanin kävijät ja siellä vuosia asuneet, Jussi Ikonen, Jorma Kivinen, Simo Akrenius, Erkki Nupponen ym tekivät kovan työn ja loivat suomen judolle sen kovan tason ja tekniikan sen oikean japanilaisen judon teknikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seppo aloitti itse asiassa jo 60 luvulla 6 vuotiaana judon, 60-70 luku olikin sitä kovan ja teknisen judon aikaa, japanin kävijät ja siellä vuosia asuneet, Jussi Ikonen, Jorma Kivinen, Simo Akrenius, Erkki Nupponen ym tekivät kovan työn ja loivat suomen judolle sen kovan tason ja tekniikan sen oikean japanilaisen judon teknikan.

        Näkisin ainoana vaihtoehtona että Kivinen ja Akrenius nostetaan maajoukkueen valmentajiksi. Maajoukkueeseen kutsutaan tällä palstalla esiintyneet 60-70vuotiaat danit ja se yksi ruskeavöinen jotka pyörittelee vielä ikämiehinäkin nuoria maajoukkuejudokoita. Saataisiin kerralla nämä arvokisamitaliasiat kuntoon. Ja jos ei jokaiselle ikämiehelle riitä arvokisapaikkaa, lainataan niitä voimanostomaajoukkueeseen. Ukot kuitenkin penkkaavat 250kg ja kyykkäävät 300. Ja tämä vielä oheisharjoitteluna. Oikeassa valmennuksessa menisi maailmanennätykset uusiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seppo aloitti itse asiassa jo 60 luvulla 6 vuotiaana judon, 60-70 luku olikin sitä kovan ja teknisen judon aikaa, japanin kävijät ja siellä vuosia asuneet, Jussi Ikonen, Jorma Kivinen, Simo Akrenius, Erkki Nupponen ym tekivät kovan työn ja loivat suomen judolle sen kovan tason ja tekniikan sen oikean japanilaisen judon teknikan.

        Suomen judohistoria olisi kirjattu olympiamitalilla jos ei Jussi Ikosta olisi julistettu ammattilaiseksi kun harjoitteli japanissa tokion 64 kisoihin, samoin Simo olisi paremmalla onnella ollut 72 munchenissä mitalilla ja jos oliis valittu 76 montrealin kisoihin, simolla oli näyttöä mutta olympiakomitea ei valinnut.
        Harmi että Simo lopetti kilpauransa liian aikaisin.
        Muitakin kovia judokoita oli siihen aikaan mutta ei ollut resursseja kun ei ollut rahaa satsata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seppo aloitti itse asiassa jo 60 luvulla 6 vuotiaana judon, 60-70 luku olikin sitä kovan ja teknisen judon aikaa, japanin kävijät ja siellä vuosia asuneet, Jussi Ikonen, Jorma Kivinen, Simo Akrenius, Erkki Nupponen ym tekivät kovan työn ja loivat suomen judolle sen kovan tason ja tekniikan sen oikean japanilaisen judon teknikan.

        Mutta mihin se menestys jäi? Kansainvälinen taso judossa oli paljon vaatimattomampaa kuin nykyään ja sitten selitetään jostain Englannin tai Ruotsin avointen pronssimatseista ja Suomen judon kivikovasta tasosta ja siitä, että jonkun olisi pitänyt saada olympiamitali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkisin ainoana vaihtoehtona että Kivinen ja Akrenius nostetaan maajoukkueen valmentajiksi. Maajoukkueeseen kutsutaan tällä palstalla esiintyneet 60-70vuotiaat danit ja se yksi ruskeavöinen jotka pyörittelee vielä ikämiehinäkin nuoria maajoukkuejudokoita. Saataisiin kerralla nämä arvokisamitaliasiat kuntoon. Ja jos ei jokaiselle ikämiehelle riitä arvokisapaikkaa, lainataan niitä voimanostomaajoukkueeseen. Ukot kuitenkin penkkaavat 250kg ja kyykkäävät 300. Ja tämä vielä oheisharjoitteluna. Oikeassa valmennuksessa menisi maailmanennätykset uusiksi.

        Hyviä pointteja valmennukseen tarvittaisiin sitä kokeneiden kovaa judoa ja treeniä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mihin se menestys jäi? Kansainvälinen taso judossa oli paljon vaatimattomampaa kuin nykyään ja sitten selitetään jostain Englannin tai Ruotsin avointen pronssimatseista ja Suomen judon kivikovasta tasosta ja siitä, että jonkun olisi pitänyt saada olympiamitali.

        Simolla taisi olla esiolympialaisten mitalisijoitus 75 ja silti ei valittu 76 olympialaisiin oli myös kaksi kertaa voittanut kanadan avoimet ja jokainen joka siihen aikaan judoa seurasi tietää kuinka kovatasoiset kisat ne olivat paljon kovemmat kuin em kisat
        Muita huippuja myös sijoittui hyvin esim englannin avomisss Timo K eteni pitkälle ja hävisi olympiavoittajalle.
        Metsola voittii saksan avoimet,Myllylä menestyii monissa kisoissa ja 60 ja 70 luvuilla näihin luotiin pohja.


    • Anonyymi

      Olisi?

    • Anonyymi

      Aloitin judon 1966 ja karaten 1969 ja molemissa lajeissa suoritin 1 dan mustan vyön.
      Sensei Abe myönsi kesäleirillä judon mustan vyöni ja Sensei Ogata myönsi wado karaten mustan vyöni.
      Harjoittelu oli siihen aikaan äärimmäisen kovaa ja tekniikoita treenattiin tappamisen mielellä,kehitin judon ja karaten toimimaan yhdessä nimenomaan tehokkaaseen lähitaisteluun,kisoissa kävin molemmissa lajeissa ottamassa mitalin mutta pääpainoni oli tekniikan tehokkuus itsepuolustuksessa.
      Karatenyrkki tehtiin rystypunnerruksilla kivilattiallaja lautojen ja tiilien murskaamisella,potkin sääriluulla pesäpallomailat katki.
      Judossa tehtiin jopa 4 tunnin randori ja heittoharjoituksia.
      Oli aitoa Budoa siihen aikaan.
      Enää en ole salilla käynyt mutta liikesarjat teen 3 kertaa viikko ja potkin ja lyön säkkiä ja juoksen kympin lenkkejä ja tiedän vieläkin tarvittaessani pärjääväni tosipaikassa.
      Terv vanha Sensei.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe