Herttoniemen huippukääntäjä rekan telissä?

Anonyymi

Onko tästä, sinänsä valitettavasta onnettomuudesta mitään lisätietoa kellään? Ajoiko itse rekan paripyörien alle, vai koukkasiko rekka pyörätielle?

Oudon hiljaista ollut asian tiimoilta. Normioloissa hippijopoilijat olisivat jo vaatineet kaikkien suomalaisten (ei ählymaiden) ajokorttien peruuttamista ikiajoiksi, ja suomilaiset sähkötuoliin pariksi vuodeksi.

Nyt faktoja peliin. Kuka ajoi kenenkin päälle tai alle?

Pussi Kuski

143

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä risteys.
      https://www.google.fi/maps/@60.193003,25.0366725,3a,75y,322.21h,88.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sItxdgMGn3xLVHGta8qnCQw!2e0!7i13312!8i6656

      Perinteinen tapaus. Pyöräilijä menossa pyörätiellä suoraan ja autoilija kääntää päälle.

      Nämä tiedot saatu uutisista. En ollut paikalla, joten ei tästä enempää.

    • Anonyymi

      Pyöräilijä ei mennyt suoraan vaan kääntyi pyörätieltä oikealle suojatielle.

      • Anonyymi

        Lähde?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähde?

        "Poliisin epäilyn mukaan kuorma-auton kuljettaja ajoi Linnanrakentajantietä Herttoniemen metron suuntaan ja kääntyi oikealle Laivalahdenkadulle. Polkupyöräilijä ajoi Laivalahdenkatua pyörätien jatkeelle ja jäi kääntyvän kuorma-auton renkaiden alle."

        https://yle.fi/uutiset/3-11371372


      • Anonyymi

        Ilmeisesti kääntyi, mutta sillä ei ole merkitystä, sillä laki määrää väistämään risteävää katua/tietä ylittävää jalankulkijaa ja pyöräilijää RIIPPUMATTA siitä, mistä suunnasta tämä tulee. Toisin sanoen väistämisvelvollisuus on voimassa, vaikka pyöräilijä ei saapuisikaan paikalle samaa katua pitkin kuin kääntyvä auto.

        Ei tuomioistuimella ole muuta mahdollisuutta kuin tuomita kuorma-auton kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poliisin epäilyn mukaan kuorma-auton kuljettaja ajoi Linnanrakentajantietä Herttoniemen metron suuntaan ja kääntyi oikealle Laivalahdenkadulle. Polkupyöräilijä ajoi Laivalahdenkatua pyörätien jatkeelle ja jäi kääntyvän kuorma-auton renkaiden alle."

        https://yle.fi/uutiset/3-11371372

        Vaikka jäi vain renkaiden alle, sekin aiheutti kuoleman. Entä jos olisi jäänyt koko rekan alle? Kyseessä oli siis huippukääntäjä, ei kuitenkaan tähtikääntäjä eikä varsinakaan huipputähtikääntäjä.
        Esim. kokit ovat nykyään joko vain TV- kokkeja, tähtikokkeja, huippukokkeja tai huipputähtikokkeja tms.

        Mutta perehtymättä ko. tapaukseen mitenkään, onko kyse siitä että pyöräilijä jäi auton ruhjomaksi ajaessaan pyörätien jatkeella, usein juuri suojatie on se pyörätien jatke?
        Kerronpa melko tuoreen esimerkin osin edelliseenkin ehkä liittyvästä tilanteesta: Istuin taksissa joka oli lähestymässä suojatietä, suojatie on kyseisessä paikassa myös pyörätien jatke. Kolme nuorta pyöräilijää lähestyi em. kohtaa ja kuljettaja hidastikin vauhtia. Kuitenkin pyöräilijät lopettivat ajamisen ja alkoivat edetä pyöriään taluttaen puolittaen pysähtyen ennen suojatietä havaittuaan ettei lähestyvä auto aiokaan pysähtyä. Taksi jatkoi paikan ohi kuin ei mitään, lähes vauhtia lisäten.
        Totesin kuljettajalle että noitahan olisi tullut väistää jos olisivat ajaen tulleet suojatielle, ja hän totesi saman. Vasta hieman myöhemmin asia pohtiessani olen hoksannut, että kuljettajan olisi pitänyt joka tapauksessa antaa noiden pyöräilijöiden mennä ensin, sillä lakattuaan pyöräilemästä heistä tuli jalankulkijoita ja tieliikennelaissa sanotaan että jo aikomuksen suojatielle tulemisesta tulee saada autoilijan antamaan tietä jalankulkijalle...Nämä kolme nuorta ilmaisivat hyvissä ajoin aikomuksensa ylittää isompi tie mutta auto ei vaan pysähtynyt koska ko. pyöräilijät olivat enää vain jalankulkijoita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti kääntyi, mutta sillä ei ole merkitystä, sillä laki määrää väistämään risteävää katua/tietä ylittävää jalankulkijaa ja pyöräilijää RIIPPUMATTA siitä, mistä suunnasta tämä tulee. Toisin sanoen väistämisvelvollisuus on voimassa, vaikka pyöräilijä ei saapuisikaan paikalle samaa katua pitkin kuin kääntyvä auto.

        Ei tuomioistuimella ole muuta mahdollisuutta kuin tuomita kuorma-auton kuljettaja.

        "Poliisin epäilyn mukaan..." kaikkia asiasta tietäviä ei ole ehkä vielä kuultu ja kameroita katsottu. Nähtävästi asia ei ole varmistunut.

        Jos pyörä kääntyi, niin se ei ole niin selvä tapaus kuin suoraan ajaminen. Oikeudessa täytyy ottaa huomioon pyöräilijän toiminnan aiheuttaman yllätyksen mahdollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poliisin epäilyn mukaan..." kaikkia asiasta tietäviä ei ole ehkä vielä kuultu ja kameroita katsottu. Nähtävästi asia ei ole varmistunut.

        Jos pyörä kääntyi, niin se ei ole niin selvä tapaus kuin suoraan ajaminen. Oikeudessa täytyy ottaa huomioon pyöräilijän toiminnan aiheuttaman yllätyksen mahdollisuus.

        Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että risteyksessä kääntyvä ajoneuvo pitää väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Väistämiseen liittyvä pykälä löytyy täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poliisin epäilyn mukaan..." kaikkia asiasta tietäviä ei ole ehkä vielä kuultu ja kameroita katsottu. Nähtävästi asia ei ole varmistunut.

        Jos pyörä kääntyi, niin se ei ole niin selvä tapaus kuin suoraan ajaminen. Oikeudessa täytyy ottaa huomioon pyöräilijän toiminnan aiheuttaman yllätyksen mahdollisuus.

        Ei sillä ole merkitystä, koska laki ei tee eroa pyöräilijän tulosuunnan perusteella.

        On olemassa yksi (mielestäni muuten väärä) KKO:n ennakkotapaus, jossa kuorma-autoilija on jätetty tuomitsematta rangaistukseen, koska paikassa ei ollut pyörätietä. Se ei päde tässä; on selvää, että kuorma-autoilijan pitää varautua siihen, että pyöräilijä voi pyrkiä kadun yli, vaikka tuleekin paikalle ko. kadun suuntaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että risteyksessä kääntyvä ajoneuvo pitää väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Väistämiseen liittyvä pykälä löytyy täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

        "Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että risteyksessä kääntyvä ajoneuvo pitää väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Väistämiseen liittyvä pykälä löytyy täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24"

        Ei ole ihme, että kääntäjä käänsi itsensä auton alle, jos on vaikka lukenut näitä Suomi24:n laintuntijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että risteyksessä kääntyvä ajoneuvo pitää väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Väistämiseen liittyvä pykälä löytyy täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24"

        Ei ole ihme, että kääntäjä käänsi itsensä auton alle, jos on vaikka lukenut näitä Suomi24:n laintuntijoita.

        Mitä yrität sanoa. Risteyksessä kääntyvä väistää. Ei ole mitään epäselvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että risteyksessä kääntyvä ajoneuvo pitää väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Väistämiseen liittyvä pykälä löytyy täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24"

        Ei ole ihme, että kääntäjä käänsi itsensä auton alle, jos on vaikka lukenut näitä Suomi24:n laintuntijoita.

        Kannattaa itse opetella.
        https://www.youtube.com/watch?v=vccW-oLkmoM


    • Anonyymi

      Kyllä on tainnut ks, pyöräilijä ajaa jo vuosia riskillä. Eli joka päivä oli ns, viimeinen ..

      • Anonyymi

        Autoilijat sen riskin muodostavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijat sen riskin muodostavat.

        Autoilijat JA pyöräilijät. Näin se on ja PISTE.


    • Anonyymi

      Idiootteja kaikki pyöräilijät ja saatanallista vouhotusta median voimalla!

      • Anonyymi

        Saman voi sanoa autoilijoista.


    • Anonyymi

      Nythän sitä on aikaa miettiä pyöräilijän oikeuksia ja mitä saa tehdä ja mitä ei saa. Se on tuo ihmisen ajatusmaailma aika rohkea kun hypätään pyörän päälle. Eikö voisi jossain kohtaa käyttää järkee ja itsesuojeluvaistoa edes vähän. Onko siitä nyt sitten jossain hyötyä, jos tää pyöräilijä olnollut oikeassa. Onko sillä enää väliä. Elämä on raakaa ja useimmat ei selviä siitä hengissä.

    • Anonyymi

      Mummiälestä pyöräilijöille aina väistämisvelvollisuus, myös hampurilaispaikan autokaistan jonoissa. Muuten niillä menee kusi päähän. Tai onhan siellä sitä jo kotitarpeiksi.

      • Anonyymi

        Sitten vain äänestät sellaista puoluetta joka on samoilla mielipiteillä. Laki on se minkä mukaan pelataan. Mielipiteitä kysellään eduskuntavaaliehdokasta valittaessa.


    • Anonyymi

      Tässä on yksi esimerkkikuva jossa joka suunnasta tuleva ajoradan liikenne on väistämisvelvollinen kevyenliikenteen väylän pyöräilijöihin nähden.

      https://i.ibb.co/q1bYKS7/T-risteys.jpg

      Risteyksessä kääntyvät väistävät risteävää tietä ylittäviä ja lisäksi kuvaussuunnasta on kolmio ennen pyörätien jatketta. Se mikä ei pidä paikkansa kuvassa on se, että tuossa pitäisi olla pyörätien jatkeen tiemerkintä.

      • Anonyymi

        Ja sitten todisteet tiskiin siitä, että päälleajo oli pyöräilijän syytä.


      • Anonyymi

        Liittyy siten että risteyksessä kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittäviä. Tuosta kuvasta on vain esimerkki josta näkee että kyseisessä kohdassa autoilija väistää joka suunnasta tullessaan pyörätien jatkeen ylittäviä.

        Aloituksessa mainitussa risteyksessä kuorma-auto/rekka oli kääntyvä ja olisi pitänyt väistää risteävän tien pyörätien jatkeelle ajanutta pyöräilijää.


      • Anonyymi

        Mistä tiedät ettei kyse ollut etupyöristä?


      • Anonyymi

        Härski väite ja vailla mitään todisteita.


      • Anonyymi

        Voi olla hyvä idea käydä tutkituttamassa, mistä tarve halveksia yliajon uhria kumpuaa.


    • Anonyymi

      Kyse on aloituksessa tämän tyyppisestä tilanteesta.

      https://i.ibb.co/Tqmyv3B/jatke.jpg

      Ajojärjestyksen suhteen ei ole mitään epäselvyyttä. Jatkeen yli pyöräilevillä on oikeus mennä ensiksi ja ajoradan kääntyvä liikenne väistää.

      • Anonyymi

        Jos pyöräilijä ajoi rekkaa päin Laivalahdenkaarella ja sen suuntaisesti, siinä kohdassa rekka oli vihreillä valoilla Linnanrakentajantietä vielä suoraan ajava, ja pyöräilijä ylitti ajorataa. Ajoi siis itse autoa päin, jos osumakohta on etupyöristä taaksepäin.
        Mikä hinku teillä on aina syyllistää ammattiautoilija?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyöräilijä ajoi rekkaa päin Laivalahdenkaarella ja sen suuntaisesti, siinä kohdassa rekka oli vihreillä valoilla Linnanrakentajantietä vielä suoraan ajava, ja pyöräilijä ylitti ajorataa. Ajoi siis itse autoa päin, jos osumakohta on etupyöristä taaksepäin.
        Mikä hinku teillä on aina syyllistää ammattiautoilija?

        Lopeta jo. Annat itsestäsi aika häiriintyneen vaikutelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyöräilijä ajoi rekkaa päin Laivalahdenkaarella ja sen suuntaisesti, siinä kohdassa rekka oli vihreillä valoilla Linnanrakentajantietä vielä suoraan ajava, ja pyöräilijä ylitti ajorataa. Ajoi siis itse autoa päin, jos osumakohta on etupyöristä taaksepäin.
        Mikä hinku teillä on aina syyllistää ammattiautoilija?

        Missä on tieto että näin olisi tapahtunut? Taidat valehdella.


      • Anonyymi

        Jostain uutisoinnista on saanut käsityksen että pyöräilijä tuli tuossa kuvan tapauksessa alavasemmalta ja kääntyi risteyksessä oikealle pyörätien jatkeelle.

        Pitäisi nähdä poliisin laatima todellinen tapahtumapiirros ennen kuin alkaa tekemään omia päätöksiään syyllisyyksistä.


    • Anonyymi

      Kyseistä risteystä ollaan nyt muuttamassa. Pyörätien jatke maalataan punaiseksi ja liikennevaloja säädetään siten että kevyt liikenne pääsee suojatielle jo ennen kääntyviä autoja. Myöhemmin laitetaan kääntyvälle liikenteelle nuolivalo jonka vihreällä jaksolla kevyelle liikenteelle on punainen valo.

      • Anonyymi

        Tuo punainen on mielenkiintoinen väri. Wienin tieliikennesopimuksessa, jonka Suomikin on hyväksynyt, ajoratamaalausten väreiksi on sovittu keltainen ja valkoinen, pysäköintipaikoilla voidaan käyttää myös sinistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo punainen on mielenkiintoinen väri. Wienin tieliikennesopimuksessa, jonka Suomikin on hyväksynyt, ajoratamaalausten väreiksi on sovittu keltainen ja valkoinen, pysäköintipaikoilla voidaan käyttää myös sinistä.

        Vitsi on siinä, että kyse ei ole Wienin sopimuksen tai Tieliikennelain tarkoittamasta ajoratamerkinnästä. Päällysteen väristä ei ole olemassa mitään säädöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitsi on siinä, että kyse ei ole Wienin sopimuksen tai Tieliikennelain tarkoittamasta ajoratamerkinnästä. Päällysteen väristä ei ole olemassa mitään säädöstä.

        Vielä kerran hidasälyisillekin.
        Jos polkupyörä ajaa Laivalahdenkatua suoraan kulkusuunnassaan kohti Herttoniemenrantaa ylittämään Linnanrakentajantietä, rekka ajaa vihreillä (jalankulkijoille siis punaiset) pääopastimensa ohi suoraan Linnanrakentajantietä kohti metroasemaa, ja kääntyy vasta liikennevalojen ja pyöräilijän käyttämän suojatien JÄLKEEN oikealle kohti Shelliä. Näin ollen rekka ei ole risteävää liikennettä, vaan omilla vihreillä risteykseen saapunut ajoneuvo. Ja pyöräilijä on päsäyttänyt todennäköisesti kylkeen ja pyörien alle.

        Ei mulla muuta.

        Ajan ko. risteyksessä monta kertaa päivässä, eikä se ole mikään hankala paikka.

        Omistan mopokortin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kerran hidasälyisillekin.
        Jos polkupyörä ajaa Laivalahdenkatua suoraan kulkusuunnassaan kohti Herttoniemenrantaa ylittämään Linnanrakentajantietä, rekka ajaa vihreillä (jalankulkijoille siis punaiset) pääopastimensa ohi suoraan Linnanrakentajantietä kohti metroasemaa, ja kääntyy vasta liikennevalojen ja pyöräilijän käyttämän suojatien JÄLKEEN oikealle kohti Shelliä. Näin ollen rekka ei ole risteävää liikennettä, vaan omilla vihreillä risteykseen saapunut ajoneuvo. Ja pyöräilijä on päsäyttänyt todennäköisesti kylkeen ja pyörien alle.

        Ei mulla muuta.

        Ajan ko. risteyksessä monta kertaa päivässä, eikä se ole mikään hankala paikka.

        Omistan mopokortin.

        Mitä tapausta tutkivat poliisit vastasivat, kun kerroit heille, miten tilanne oikeasti meni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kerran hidasälyisillekin.
        Jos polkupyörä ajaa Laivalahdenkatua suoraan kulkusuunnassaan kohti Herttoniemenrantaa ylittämään Linnanrakentajantietä, rekka ajaa vihreillä (jalankulkijoille siis punaiset) pääopastimensa ohi suoraan Linnanrakentajantietä kohti metroasemaa, ja kääntyy vasta liikennevalojen ja pyöräilijän käyttämän suojatien JÄLKEEN oikealle kohti Shelliä. Näin ollen rekka ei ole risteävää liikennettä, vaan omilla vihreillä risteykseen saapunut ajoneuvo. Ja pyöräilijä on päsäyttänyt todennäköisesti kylkeen ja pyörien alle.

        Ei mulla muuta.

        Ajan ko. risteyksessä monta kertaa päivässä, eikä se ole mikään hankala paikka.

        Omistan mopokortin.

        Vielä kerran sinulle erityisen hidasälyinen tai huonosti informoitu: pyöräilijä oli ylittämässä Laivalahdenkatua, ei Linnanrakentajantietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kerran sinulle erityisen hidasälyinen tai huonosti informoitu: pyöräilijä oli ylittämässä Laivalahdenkatua, ei Linnanrakentajantietä.

        Ai, ymmärsin että pyöräilijä tuli Laivalahdenkatua länteen tarkoituksenaan ylittää Linnanrakentajantie. Poliisiraporttien mukaan se oli näin. Oliko siis alleajamiskohtansa Laivalahdenkadulla vai Linnanrakentajantiellä? Linnanrakentajantiellä rekka on varmasti tullut omilla vihreillänsä (suojatiellä punaiset) risteykseen, josta kääntynyt oikealleShellin suuntaan Laivalahdenkadulle. Siihen asti kaikki hyvin, rekka on ajanut sääntöjen mukaan. Mutta mitä tapahtui Laivalahdenkadulla rekan käännöksen jälkeen? Kuka ajoi ja mihin? Kuka ajoi alle tai kenen päälle ajettiin? Kenellä oli punaiset? Oliko pyöräilijällä mitään itsesuojeluvaistoa tai järkeä isojen liikkuvien massojen suhteen?

        Vieläkö pitää selventää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, ymmärsin että pyöräilijä tuli Laivalahdenkatua länteen tarkoituksenaan ylittää Linnanrakentajantie. Poliisiraporttien mukaan se oli näin. Oliko siis alleajamiskohtansa Laivalahdenkadulla vai Linnanrakentajantiellä? Linnanrakentajantiellä rekka on varmasti tullut omilla vihreillänsä (suojatiellä punaiset) risteykseen, josta kääntynyt oikealleShellin suuntaan Laivalahdenkadulle. Siihen asti kaikki hyvin, rekka on ajanut sääntöjen mukaan. Mutta mitä tapahtui Laivalahdenkadulla rekan käännöksen jälkeen? Kuka ajoi ja mihin? Kuka ajoi alle tai kenen päälle ajettiin? Kenellä oli punaiset? Oliko pyöräilijällä mitään itsesuojeluvaistoa tai järkeä isojen liikkuvien massojen suhteen?

        Vieläkö pitää selventää?

        Minkä "poliisiraporttien" mukaan? En ole nähnyt missään välineessä sellaista uusita, että pyöräilijä olisi ylittänyt Linnanrakentajantietä vaan nimenomaan Laivalahdenkatua. Ja liikennevalot olivat ainakin tuolloin toukokuussa niin, että vihreät palavat samaan aikaan sekä Linnanrakentajantietä ajaville että Laivalahdenkatua ylittäville pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

        Muuhan ei ole millään tavalla uskottava skenaario. Ei sellaista pyöräilijää tässä maailmassa ole, joka ajaisi rekan kylkeen sillä tavalla kuin sinä yrität esittää tapahtuneen.

        Kaikki tiedossaolevat faktat JA mitenkään järkevät skenaariot tukevat oletusta kuorma-autonkuljettajan syyllisyydestä.


      • Anonyymi

        Enpä tiedä miten homous tuohon vaikutti!


      • Anonyymi

        Perustuuko väitteesi mihinkään muuhun kuin selittämättömään tarpeeseen syyllistää päälleajon uhri? Jos perustuu niin laita konkreettiset todisteet esiin.


      • Anonyymi

        Kaikkien tiedossaolevien faktojen perusteella kuorma-auton kuljettaja on syyllinen, koska laki määrää hänelle tuossa tilanteessa yksiselitteisen väistämisvelvollisuuden Laivalahdenkatua ylittäneeseen pyöräilijään nähden ilman mitään poikkeuksia tai lievennyksiä.

        Ihmettelen, miksi yrität esittää lieventävänä asianhaarana sitä, että kyseessä oli ammattikuljettaja? Sehän on RASKAUTTAVA tekijä, koska ammattilaisena hänellä on suurempi vastuu tuntea säännöt ja noudattaa niitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkien tiedossaolevien faktojen perusteella kuorma-auton kuljettaja on syyllinen, koska laki määrää hänelle tuossa tilanteessa yksiselitteisen väistämisvelvollisuuden Laivalahdenkatua ylittäneeseen pyöräilijään nähden ilman mitään poikkeuksia tai lievennyksiä.

        Ihmettelen, miksi yrität esittää lieventävänä asianhaarana sitä, että kyseessä oli ammattikuljettaja? Sehän on RASKAUTTAVA tekijä, koska ammattilaisena hänellä on suurempi vastuu tuntea säännöt ja noudattaa niitä!

        Riippuu alleajopaikasta. Uskoisin ammattikuljettajalla olevan liikennesäännöt ja niiden noudattaminen pääosin hallussa, ainakin verrattuna moniin liikennesäännöistä tietämättömiin polkupyöräilijöihin.
        Itsesuojeluvaisto on nykyisin joillain fillaristeilla katoava luonnonvara.

        Tutkijalautakunnan päätöstä odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu alleajopaikasta. Uskoisin ammattikuljettajalla olevan liikennesäännöt ja niiden noudattaminen pääosin hallussa, ainakin verrattuna moniin liikennesäännöistä tietämättömiin polkupyöräilijöihin.
        Itsesuojeluvaisto on nykyisin joillain fillaristeilla katoava luonnonvara.

        Tutkijalautakunnan päätöstä odotellessa.

        Minkä helvetin "tutkijalautakunnan"? Tämän tapauksen, kuten yleensäkin tieliikenneonnettomuudet, tutkii poliisi ja päätöksen tekee tuomioistuin.

        Ilmauksesi "alleajo" on valheellinen ja törkeä. Kyse oli PÄÄLLEAJOSTA ja kuorma-autokuski syyllinen. Taidat kuulua itse tuohon "ammattikuskien" rikollisjoukkoon, jonka mielestä heitä eivät liikennesäännöt koske.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä helvetin "tutkijalautakunnan"? Tämän tapauksen, kuten yleensäkin tieliikenneonnettomuudet, tutkii poliisi ja päätöksen tekee tuomioistuin.

        Ilmauksesi "alleajo" on valheellinen ja törkeä. Kyse oli PÄÄLLEAJOSTA ja kuorma-autokuski syyllinen. Taidat kuulua itse tuohon "ammattikuskien" rikollisjoukkoon, jonka mielestä heitä eivät liikennesäännöt koske.

        Tuo trollaa. Kovin vahvasti ei mene ihmisellä, jonka mielestä kuolleen ihmisen syyllistäminen on kivaa ajanvietettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu alleajopaikasta. Uskoisin ammattikuljettajalla olevan liikennesäännöt ja niiden noudattaminen pääosin hallussa, ainakin verrattuna moniin liikennesäännöistä tietämättömiin polkupyöräilijöihin.
        Itsesuojeluvaisto on nykyisin joillain fillaristeilla katoava luonnonvara.

        Tutkijalautakunnan päätöstä odotellessa.

        Ajoneuvon kuljettajilla on suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan. Mitä isompi ajoneuvo, sitä tarkempi pitää olla. Ammattilaisilla pitää tosiaan homma olla hanskassa.


      • Anonyymi

        "todennäköisesti noudatti liikennesääntöjä."

        Kun tiedossaolevat faktat ovat nämä:
        1) pyöräilijä jäi alle ylittäessään Laivalahdenkatua
        2) kuorma-auto kääntyi Linnanrakentajantieltä Laivalahdenkadulle
        3) liikennesäännöt (eli Tieliikennelaki) määräävät täysin yksiselitteisesti ja ehdottomasti kääntyvällä autolle väistämisvelvollisuuden risteävää katua ylittäviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin nähden,

        on täysin uskomatonta, että kehtaat edes väittää kuorma-autonkuljettajan "todennäköisesti noudattaneen liikennesääntöjä".


      • Anonyymi

        Jäi sanomatta: ainoat infantiilit kommentit ketjussa ovat nimenomaan sinun pyöräilijää syyllistävät tekstisi.

        Tätä asiaa ei muuten päätä poliisi vaan tuomioistuin. Syyte tulee aivan varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "todennäköisesti noudatti liikennesääntöjä."

        Kun tiedossaolevat faktat ovat nämä:
        1) pyöräilijä jäi alle ylittäessään Laivalahdenkatua
        2) kuorma-auto kääntyi Linnanrakentajantieltä Laivalahdenkadulle
        3) liikennesäännöt (eli Tieliikennelaki) määräävät täysin yksiselitteisesti ja ehdottomasti kääntyvällä autolle väistämisvelvollisuuden risteävää katua ylittäviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin nähden,

        on täysin uskomatonta, että kehtaat edes väittää kuorma-autonkuljettajan "todennäköisesti noudattaneen liikennesääntöjä".

        Hän ei näe toiminnassaan mitään väärää. Siitä voi vetää johtopäätökset. Äärimmäisen mauton trolli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän ei näe toiminnassaan mitään väärää. Siitä voi vetää johtopäätökset. Äärimmäisen mauton trolli.

        Risteysajossa tulee myös huomioida oikeat tilannenopeudet. Rekalla se oli oikea, mutta oliko pyöräilijällä?


      • Anonyymi

        Vaikka sinulla olisi kortissasi loputkin aakkosista, se ei vapauta sinua tai kollegoitasi noudattamasta liikennesääntöjä. Itse asiassa ne asettavat sinulle moninkertaisesti ankaramman vastuun niitä noudattaa.

        Kirjoituksiasi lukiessa alkaa tulla sille kannalle, että ammattikuskien rikkeissä tulisi linjan olla tämä ihan pienimpienkin rikkomusten kohdalla: poliisi teloittaa kuskin paikan päällä välittömästi, raato heitetään ojaan ja omaisuus menee valtiolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinulla olisi kortissasi loputkin aakkosista, se ei vapauta sinua tai kollegoitasi noudattamasta liikennesääntöjä. Itse asiassa ne asettavat sinulle moninkertaisesti ankaramman vastuun niitä noudattaa.

        Kirjoituksiasi lukiessa alkaa tulla sille kannalle, että ammattikuskien rikkeissä tulisi linjan olla tämä ihan pienimpienkin rikkomusten kohdalla: poliisi teloittaa kuskin paikan päällä välittömästi, raato heitetään ojaan ja omaisuus menee valtiolle.

        Jep. Uuden tieliikennelain 4 § ennakointivelvollisuus kasvaa mitä kokeneempi kuski on ja mitä tutumpi ympäristö on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinulla olisi kortissasi loputkin aakkosista, se ei vapauta sinua tai kollegoitasi noudattamasta liikennesääntöjä. Itse asiassa ne asettavat sinulle moninkertaisesti ankaramman vastuun niitä noudattaa.

        Kirjoituksiasi lukiessa alkaa tulla sille kannalle, että ammattikuskien rikkeissä tulisi linjan olla tämä ihan pienimpienkin rikkomusten kohdalla: poliisi teloittaa kuskin paikan päällä välittömästi, raato heitetään ojaan ja omaisuus menee valtiolle.

        Ymmärtääkseni liikennesäännöt ovat kaikille samat riippumatta ajokorttiluokasta. Vai saako ilman korttia ajaa ilman mitään liikennesääntöjä?

        Mitä tulee rekkakuskin paikalle teloitukseen, sian lopettaminen vaatii kai jonkun teurastusluvan. Minun tapauksessani tulee teurastajalle myös syyte ympäristörikoksesta (sukat, hikinen teepaita, ja kalsarit jarrutusjälkineen), ja ympäristöministeri saisi verensyöksyn. :)


      • Anonyymi

        On näköjään vaikea tunnevamma kirjoituksestasi päätellen.


      • Anonyymi

        Missä siitä on kirjoitettu. Lähde?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä siitä on kirjoitettu. Lähde?

        Ei ole mitään lähdettä muuta kuin kuvitelmat tuon yhden hörhön päässä.


    • Anonyymi

      Onko tästä tapauksesta selvää tilannehavaintoa tai edes piirrosta kuinka pyöräilijä on ajanut, onko ajanut suoraan vai koukannut eteen niinkuin yli 50% pyöräilijöistä tekevät.

      • Anonyymi

        Kuorma-auto on kääntynyt risteyksessä oikealle ja pyöräilijä on ylittänyt pyörätien jatkeen joko samasta suunnasta tai sitten vastakkaisesta suunnasta. https://i.ibb.co/Tqmyv3B/jatke.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuorma-auto on kääntynyt risteyksessä oikealle ja pyöräilijä on ylittänyt pyörätien jatkeen joko samasta suunnasta tai sitten vastakkaisesta suunnasta. https://i.ibb.co/Tqmyv3B/jatke.jpg

        Olikohan se nyt ihan noin? Joko tai, tai sitten jotain ihan muuta...


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Pyöräilijöissä ja moottoripyöräilijöissä on itsemurhakuskeja kummassakin.
      Tämäkin pyöräilijä olisi voinut ajaa 34 metrisen rekan perävaunun pyörien väliin ja kaikki vain hokevat kääntymistä. Paikkaa tuntematta rekan nopeus on voinut olla todella hiljainen, jolloin kellään ei ole oikeutta ajaa pyörällä telien väliin tai eteen.

      Jotkut pyörällä liikkuvista, eivät vain ole yrittäessäänkänn ehtineet auton alle.
      Edes hitaasti etenevän rekan eteen.

      • Anonyymi

        Kuvasta voinee päätellä, että kyseessä oli kuorma-auto, joka oli kääntynyt oikealle kulkusuunnassaan, ja näin ollen velvollinen väistämään risteävän tien pyöräilijää. Kuorma-auto on tullut hitaalla nopeudella ihan arvattavista syistä (90 asteen käännös ahtaassa risteyksessä), mutta pysähtynyt (keula ja etupyörät) risteysalueen jälkeen. Miksi vasta niin myöhään? Mihin kohtaan ja millä tienosalla pyöräilijä osui kuorma-autoon? Mikä oli pyöräilijän nopeus ja tulosuunta?
        Siinä nopeudessa, jos joku ajaa kuorma-auton eteen, se pysähtyy n. kahden metrin matkalla. On pitänyt olla melko yllättävä osuma, jos noinkin pitkälle on suojatien yli mennyt.

        ABECEDE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvasta voinee päätellä, että kyseessä oli kuorma-auto, joka oli kääntynyt oikealle kulkusuunnassaan, ja näin ollen velvollinen väistämään risteävän tien pyöräilijää. Kuorma-auto on tullut hitaalla nopeudella ihan arvattavista syistä (90 asteen käännös ahtaassa risteyksessä), mutta pysähtynyt (keula ja etupyörät) risteysalueen jälkeen. Miksi vasta niin myöhään? Mihin kohtaan ja millä tienosalla pyöräilijä osui kuorma-autoon? Mikä oli pyöräilijän nopeus ja tulosuunta?
        Siinä nopeudessa, jos joku ajaa kuorma-auton eteen, se pysähtyy n. kahden metrin matkalla. On pitänyt olla melko yllättävä osuma, jos noinkin pitkälle on suojatien yli mennyt.

        ABECEDE

        Millään noista asioista ei ole merkitystä. Laki on selvä ja kuorma-autonkuljettaja on syyllinen. Nimi ja valokuva pitäisi julkaista, mieluusti vielä osoitekin.


    • Anonyymi

      Videokuvaa kyseisestä risteyksestä.
      https://youtu.be/8eGpdm2i6dQ

      Ensimmäinen kuorma-auton kuski vilkuilee taakse (aivan kuten kuuluu). Seuraavat näyttävät räpläävän kännyä.

      • Anonyymi

        En usko väitettäsi. Onko jo tietoa jossakin mitä tilanteessa tapahtui? Sitä ennen on turha täällä kirjoitella yhtään mitään "musta tuntuu" juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko väitettäsi. Onko jo tietoa jossakin mitä tilanteessa tapahtui? Sitä ennen on turha täällä kirjoitella yhtään mitään "musta tuntuu" juttuja.

        Onko sinulla mopokortti voimassa?

        ABECEDE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla mopokortti voimassa?

        ABECEDE

        Eijjoo mopokorttii, mut oon hono setsuaali muun suku puolinen. Asioin Liidlissä ja Alkossa.


      • Anonyymi

        Rekkakuski on yksiselitteisesti syyllinen. Väitteesi, että pyöräilijä olisi ajanut kylkeen on törkeä ja täysin perusteeton. Kuvasta ei voi johtopäätöstäsi vetää, sillä se kertoo tilanteen sen jälkeen, kun murhaajarekkakuski on lopulta suvainnut pysähtyä, luultavasti muiden havaittua hänen yrityksensä liikennepakoon.

        Kuten joku ehdotti: murhaajan nimi ja naama sekä osoite oitis julkiseksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekkakuski on yksiselitteisesti syyllinen. Väitteesi, että pyöräilijä olisi ajanut kylkeen on törkeä ja täysin perusteeton. Kuvasta ei voi johtopäätöstäsi vetää, sillä se kertoo tilanteen sen jälkeen, kun murhaajarekkakuski on lopulta suvainnut pysähtyä, luultavasti muiden havaittua hänen yrityksensä liikennepakoon.

        Kuten joku ehdotti: murhaajan nimi ja naama sekä osoite oitis julkiseksi!

        Älä ruoki trollia. Tuolla yhdellä ei ole kaikki inkkarit kanootissa.


    • Anonyymi

      Näin eilen kaksi polkupyöräilijää ko. risteyksessä. Selvisivät hengissä.

    • Anonyymi

      Uutta tietoa asiasta?

    • Anonyymi

      Kyllä näkee tästäkin keskustelusta taas kuinka aggressiivisia pyöräilijät ovat.

      • Anonyymi

        No nysse valkonen poloku pyäräkin on viäty siältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nysse valkonen poloku pyäräkin on viäty siältä.

        Ohhoh! Vielä reilu viikko sitten oli siellä. Onkohan jokun narkkari nyt myymässä sitä netissä edullisesti.


    • Anonyymi

      Olis luullu jo asian selviävän, jos sitä haluttaisi selvittää. Kameratallenteita on olemassa, vai eikö sitä haluta kertoa, että pyöräilijät ovat itsetuhoisia?

      Kuormaautoilia 52v

      • Anonyymi

        Kuten monesti on todettu, niin asennevamma on paha vamma.


      • Anonyymi

        Vieläkö tuo murhaajarekkakuskin puolustelija jaksaa täällä vääntää?

        Pyöräilijän MURHANNEEN rekkakuskin nimi, naama ja osoite pikaisesti julkiseksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö tuo murhaajarekkakuskin puolustelija jaksaa täällä vääntää?

        Pyöräilijän MURHANNEEN rekkakuskin nimi, naama ja osoite pikaisesti julkiseksi!

        Eikös noissa murhajutuissa tutkinta kestä pitkään, ja käräjäoikeuden elinkautistuomio tulee ehkä 2022.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös noissa murhajutuissa tutkinta kestä pitkään, ja käräjäoikeuden elinkautistuomio tulee ehkä 2022.

        Eipä taida kovin montaa murhatuomiota Suomessa olla autolla saatu. Mutta eikös itsemurhakin vaiks polokupyörällä oo tuomittava teko? Tosin syyllinen taitaa sitten olla jo maallisen oikeuden ulottumattomissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida kovin montaa murhatuomiota Suomessa olla autolla saatu. Mutta eikös itsemurhakin vaiks polokupyörällä oo tuomittava teko? Tosin syyllinen taitaa sitten olla jo maallisen oikeuden ulottumattomissa...

        Itsemurhan tai sen yrityksen rangaistavuus poistui rikoslaista jo vuosikymmeniä sitten. Millä ihmeen perusteella siitä voisikaan rangaista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsemurhan tai sen yrityksen rangaistavuus poistui rikoslaista jo vuosikymmeniä sitten. Millä ihmeen perusteella siitä voisikaan rangaista?

        Eikö keskutelijoita kiinnosta mahdollinen käytetyn polkupyörän osuus tapahtuneeseen?
        Voisi kuvitella jonkun ohikulkijan ehtineen tsekata, josko pyörä näytti kelvolliselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö keskutelijoita kiinnosta mahdollinen käytetyn polkupyörän osuus tapahtuneeseen?
        Voisi kuvitella jonkun ohikulkijan ehtineen tsekata, josko pyörä näytti kelvolliselta.

        Oliko heijastimet edessä ja takana? Renkaspaineet kohillaan? Nastat vai kitkat? Etuvalon suuntaus? Polkijan promillet? Tai perhehelvetin tilanne? Vierasta lihaa liotettu jossain kolossa? Ulosottomies jaagaamassa?

        Kyä ny om pohtimista.


      • Anonyymi

        Ylläpito voisi blokata tuon murhaajarekkakuskia puolustelevan SKAL:n agentin täältä.

        Tapaus on täysin selvä: rekkakuskilla oli velvollisuus väistää Laivalahdenkatua ylittäviä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Hän ei sitä velvollisuutta noudattanut vaan tappoi pyöräilijän. Nimi, naama ja osoite julkiseksi ja heti!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Asia ei ole ihan noin helppo. Käy autokoulu, niin pääset ajamaan muutakin kuin mopoa. Mopollasikin on hyvä ajaa oikealla tilannenopeudella, on väistämisvelvollisuus tai ei.

        ABECEDE


      • Anonyymi

        Äo? Huh huh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia ei ole ihan noin helppo. Käy autokoulu, niin pääset ajamaan muutakin kuin mopoa. Mopollasikin on hyvä ajaa oikealla tilannenopeudella, on väistämisvelvollisuus tai ei.

        ABECEDE

        Asiat ovat yleensä helppoja jos ne osaa ja hallitsee. Vaikeammaksi muuttuu, on jos ei osaa.


      • Anonyymi

        Eli tuossa Herttoniemen tapauksessa pyöräilijä oli väistämisvelvollinen koska kääntyi ajosuunnastaan suojatielle.


      • Anonyymi

        Se on jännä, miten vain kaikkein umpisurkeimmat kuskit haaveilevat pyöräilijöiden kaikissa tilanteissa olevasta väistämisvelvollisuudesta. Ihan jo perustaidoilla osaa väistää pyöräilijääkin silloin, kun säännöt niin sanovat. Tokkopa sääntöjä aletaan muuttaa heikoimman prosentin mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on jännä, miten vain kaikkein umpisurkeimmat kuskit haaveilevat pyöräilijöiden kaikissa tilanteissa olevasta väistämisvelvollisuudesta. Ihan jo perustaidoilla osaa väistää pyöräilijääkin silloin, kun säännöt niin sanovat. Tokkopa sääntöjä aletaan muuttaa heikoimman prosentin mukaan.

        Tarkastapa Iisalmen paikallisliikenteen matkalippusi, vieläkö se on voimassa, että pääset leipäjonoon. Muuten voit joutua pyöräilemään, ja se voi olla kuolemaksi, kun me autoilijat olemme NIIN vaarallisia.

        ABECEDE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkastapa Iisalmen paikallisliikenteen matkalippusi, vieläkö se on voimassa, että pääset leipäjonoon. Muuten voit joutua pyöräilemään, ja se voi olla kuolemaksi, kun me autoilijat olemme NIIN vaarallisia.

        ABECEDE

        Jos olisin 54 tonnin 18m täysperävaunurekallani (talvella 60 tonnia) oikeassa ollessani jarruttamatta ja luopumatta etuajo-oikeudestani jyrännyt muut tienkäyttäjät, olisin jo joukkomurhaajan maineessa. Isolla autolla on huomioitava muutkin, ja varottava heikompia, mutta aina ei vaan voi, vaikka kuinka haluaisi. Iso auto kulkee hitaasti, pysähtyy hitaasti, ilmajarrujen viive, kitkat talvella, kuolleet kulmat peileistä ja jopa suoraan nokan edessä (n. 3m), iso kääntösäde, yms.
        Siinä on rekkakuskien ammattitaito kovilla, mutta hyvin olemme selvinneet keskimäärin. Vahinkoja sattuu joskus, mutta syyllinen löytyy yleensä toisesta osapuolesta.
        Jos joku kiilusilmäinen pyöräilijä suhteetonta tilannenopeutta ajaa takapyörien väliin sivusta, on melko paha mennä sitä rekan ohjaamosta ennustamaan tai estämään.

        Voimia omaisille, mutta tuskin autonkuljettaja oli tässä tapauksessa syyllinen.

        ABECEDE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äo? Huh huh.

        Kenen ÄO?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuossa Herttoniemen tapauksessa pyöräilijä oli väistämisvelvollinen koska kääntyi ajosuunnastaan suojatielle.

        Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        Tuo pykälä ei ota kantaa edes siihen, että onko kyseisessä kodassa edes mitään suoatietä tai pyörätien jatketta. Risteyksessä kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuossa Herttoniemen tapauksessa pyöräilijä oli väistämisvelvollinen koska kääntyi ajosuunnastaan suojatielle.

        Ei poista sitä faktaa että ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        Tieliikennelaissa lukee näin: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

        Tuo pätee vaikka siinä ei ole suojatietä tai pyörätien jatketta laisinkaan. Risteyksessä kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittäviä siinä risteyksen kohdalla (risteyksen välittömässä läheisyydessä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei poista sitä faktaa että ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

        Tieliikennelaissa lukee näin: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

        Tuo pätee vaikka siinä ei ole suojatietä tai pyörätien jatketta laisinkaan. Risteyksessä kääntyvä ajoneuvo väistää risteävää tietä ylittäviä siinä risteyksen kohdalla (risteyksen välittömässä läheisyydessä).

        Tässä on kuva tuollaisesta tilanteesta.

        https://i.ibb.co/QCmqwPM/Risteys-v-ist.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuossa Herttoniemen tapauksessa pyöräilijä oli väistämisvelvollinen koska kääntyi ajosuunnastaan suojatielle.

        Ei pidä paikkaansa. Tieliikennelaissa ei ole sellaista rajausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Tieliikennelaissa ei ole sellaista rajausta.

        Eikö väistämisvelvollisuus siis koskekaan polkupyöriä? Nekin ovat ajoneuvoja.
        Tuossa Herttoniemen tapauksessa olisi tilanne ollut sama vaikka kuorma-auto olisikin tullut suoraan risteyksen yli, pyöräilijä kääntyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö väistämisvelvollisuus siis koskekaan polkupyöriä? Nekin ovat ajoneuvoja.
        Tuossa Herttoniemen tapauksessa olisi tilanne ollut sama vaikka kuorma-auto olisikin tullut suoraan risteyksen yli, pyöräilijä kääntyi.

        Pyöräilijän kääntyminen ei vaikuta asiaan, mikäli ajoradan ajoneuvolla on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeen yli pyöräileviin. Pyöräilijä voi tulla sellaiselle jatkeelle ihan mistä suunnasta tahansa jossa autolla on väistämisvelvollisuus.

        Tässä esimerkkikuva: https://goo.gl/maps/3sKAiBVhfUP1C8eB7

        Tuossa kuvaajan oikealla puolella kulkevalta kevyenliikenteen väylältä voi kääntyä ajoradan liikenteen eteen menevälle pyörätien jatkeelle koska ajoradalla on kolmio, eli väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeeseen nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö väistämisvelvollisuus siis koskekaan polkupyöriä? Nekin ovat ajoneuvoja.
        Tuossa Herttoniemen tapauksessa olisi tilanne ollut sama vaikka kuorma-auto olisikin tullut suoraan risteyksen yli, pyöräilijä kääntyi.

        Se sääntö menee näin: " ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa"

        Toisin sanoen rekka oli väistäjä täysin riippumatta siitä, mistä suunnasta se risteävää tietä ylittävä pyöräilijä tuli ylittämään Laivalahdenkatua. Kyseinen sääntö ei missään skenaariossa luo pyöräilijälle väistämisvelvollisuutta autoihin nähden. Muut pykälät ovat eri juttu, mutta mikään niistä ei koske tätä tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö väistämisvelvollisuus siis koskekaan polkupyöriä? Nekin ovat ajoneuvoja.
        Tuossa Herttoniemen tapauksessa olisi tilanne ollut sama vaikka kuorma-auto olisikin tullut suoraan risteyksen yli, pyöräilijä kääntyi.

        Syytä myös muistaa että mikäli kevyenliikenteen väylä on osa tietä (niin lähellä ajorataa, että lasketaan mukaan tiehen), niin kevyenliikenteen väylä muodostaa risteyksen yhdessä ajoradan kanssa, eikä kevyenliikenteen väylä muodosta mitään omaa "pikkuristeystä".

        2 §
        Määritelmät
        Tässä laissa tarkoitetaan:

        13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;


      • Anonyymi

        Lisätään vielä tämä: Mainittakoon että yhtä risteystä ei voida jakaa moneksi risteykseksi. Kun olet saapunut risteyksen sisään, ole risteyksessä, kunnes jätät sen.

        Yhden risteyksen jakamisesta moneksi risteykseksi on täysin tuhoon tuomittu ajatusmalli. Se johtaisi ihan käsittämättömiin tulkintoihin tieliikennelaista (esim. silloin kolmio koskisi vain "ensimmäistä risteystä "ja ne loput takana olevat risteyksen osat muuttuisivat tasa-arvoisiksi). Näinhän asia ei ole, vaan kolmio koskee koko risteysaluetta ja velvoite päättyy kun jätät risteyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätään vielä tämä: Mainittakoon että yhtä risteystä ei voida jakaa moneksi risteykseksi. Kun olet saapunut risteyksen sisään, ole risteyksessä, kunnes jätät sen.

        Yhden risteyksen jakamisesta moneksi risteykseksi on täysin tuhoon tuomittu ajatusmalli. Se johtaisi ihan käsittämättömiin tulkintoihin tieliikennelaista (esim. silloin kolmio koskisi vain "ensimmäistä risteystä "ja ne loput takana olevat risteyksen osat muuttuisivat tasa-arvoisiksi). Näinhän asia ei ole, vaan kolmio koskee koko risteysaluetta ja velvoite päättyy kun jätät risteyksen.

        Kun kevyenliikenteen väylä on "itsenäinen" tie, eikä se ole lähellä ajorataa johon voitaisiin katoa kuuluvan, niin tällaisten kevyenliikenteen väylien risteävät väylät muodostavat tietenkin omat risteykset.


    • Anonyymi

      Taas on yksi vähemmän. Nyt jossain Huopalahden suunnalla. Tilannenopeus pyöräilijällä?

      • Anonyymi

        Kun et näköjään yhtään tiedä tapahtumien kulusta niin ei kannata avautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun et näköjään yhtään tiedä tapahtumien kulusta niin ei kannata avautua.

        Lehdistä luettu, ja kuvatkin oli. Onko sinulla suurempaa viisautta asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehdistä luettu, ja kuvatkin oli. Onko sinulla suurempaa viisautta asiasta?

        ON. Poliisi ei vielä lauantaina iltapäivällä kertonut tapauksesta yksityiskohtia muun muassa siksi, että monia kuulusteluja oli vielä tekemättä eikä tarkkaa kuvaa tapahtumien kulusta ollut vielä muodostunut.

        Lähde: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006648697.html


    • Anonyymi

      Väistämisvelvollisen pitää huomioida väistettävän nopeus ja etäisyys. Jos kääntyvänä on väistämisvelvollinen, niin pitää huomioida tilanne eli väistettävän nopeus ja etäisyys, jolla se tulee ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Joillekin näyttäisi olevan vaikeaa. Tällaiset voisi jättää sen ajamisen muiden hommaksi.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Kusipää sähäläsi niin että toisen henki lähti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Kusipää sähäläsi niin että toisen henki lähti.

        Meinaakko että molemmat oli kusipäitä?

        ABECEDE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaakko että molemmat oli kusipäitä?

        ABECEDE

        Tänään kekään ei kuallu Hertsikan pyärätiällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaakko että molemmat oli kusipäitä?

        ABECEDE

        En meinaa enkä tarkoita.


    • Anonyymi

      Onkohan tästä ikävästä onnettomuudesta tullut jo virallista lopputulemaa? Mahdollista kuorma-auton kuljettajan syytettä tai tuomiota, sakkoja, tms? Pyöräilijän oma osallisuus tapahtumaan, silminnäkijöiden lausumat, videonauhat?
      Luulisi tulevan julkisuuteen, jos autonkuljettaja olisi ollut syyllinen.

      • Anonyymi

        Jos autoilija olisi ollut syyllinen, niin hampputukkaiset ituhipit olisivat jo revitelleet tästä kaksin hennoin kätösinsä, vaatineet kaikkia autoilijoita sähkötuoliin, ja virheä homopresidentti poikuleineen Suomeen.
        Lähes puoli vuotta jo mennyt, eikä mitään tietoa? Olisikohan syy sittenkin ollut pyöräilijässä? Jospa käänteli itsensä rekan teliin?

        ABECEDE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos autoilija olisi ollut syyllinen, niin hampputukkaiset ituhipit olisivat jo revitelleet tästä kaksin hennoin kätösinsä, vaatineet kaikkia autoilijoita sähkötuoliin, ja virheä homopresidentti poikuleineen Suomeen.
        Lähes puoli vuotta jo mennyt, eikä mitään tietoa? Olisikohan syy sittenkin ollut pyöräilijässä? Jospa käänteli itsensä rekan teliin?

        ABECEDE

        Jaaha, murhaajarekkakuski täällä yrittää edelleen pestä itseään puhtaaksi.

        Sinun on tunnistettu jo. Ei kannata liikkua pimeillä kujilla tai päästää palovakuutusta raukeamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha, murhaajarekkakuski täällä yrittää edelleen pestä itseään puhtaaksi.

        Sinun on tunnistettu jo. Ei kannata liikkua pimeillä kujilla tai päästää palovakuutusta raukeamaan.

        Oletko taas siellä lastentarhan kulmalla housut kintuissa?

        ABECEDE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko taas siellä lastentarhan kulmalla housut kintuissa?

        ABECEDE

        Tänäänkään en jyrännyt ketään siinä Shellin kulmassa. Upeeta touhua. Tosin yhtään sekopäistä pyöräilijääkään ei siinä näkynyt.

        ABECEDE


    • Anonyymi

      Näin tänään hevoisen Herttoniemessä. Jalkakäytävällä.

      • Anonyymi

        Ei ollu hevonen. Kasvissyönti, lenkkeily, ja pyöräily lihottavat, koska suurin osa näiden kummallisuuksien harrastajista on pahasti ylipainoisia. Ei siis ollut hevonen. Onko muita tuntomerkkejä? Vilkkuvaloja, suolikaasuja, kavionkopsetta tms?


      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Myös tuossa KKO:2013:94 on kyse liikennevalollisesta risteykestä. Liikennevalojen vaihduttua vihreäksi A oli lähtiessään liikkeelle tarkoituksenaan kääntyä oikealle...

        Täysin sama tilanne, eli liikennevalot molemmissa tapauksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös tuossa KKO:2013:94 on kyse liikennevalollisesta risteykestä. Liikennevalojen vaihduttua vihreäksi A oli lähtiessään liikkeelle tarkoituksenaan kääntyä oikealle...

        Täysin sama tilanne, eli liikennevalot molemmissa tapauksissa.

        No, miks kääntelee ittensä rekkaa vastaan? Kuka siis oli tyhmä? Ei kandee lähtee fillarilla rekkaa vastaan, siinä jää toiseksi, kuten nyt kävi. Järjen ja itsesuojeluvaiston pitäisi pelastaa ihmiskunta, mutta jos niitä ei ole, niin näinhän siinä käy. Siinä ei paljon oikeuden ennakkopäätökset auta pyöräilijää, kun 50 tonnia rekkaa liikkuu.
        Järjen käyttö olisi ollut terveellistä.

        Ehkäpä on kiva kuolla, kun hautakivessä lukee " Tieliikennelain mukaan olin oikeassa, mutta..."

        Voimia omaisille.

        ABECEDE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, miks kääntelee ittensä rekkaa vastaan? Kuka siis oli tyhmä? Ei kandee lähtee fillarilla rekkaa vastaan, siinä jää toiseksi, kuten nyt kävi. Järjen ja itsesuojeluvaiston pitäisi pelastaa ihmiskunta, mutta jos niitä ei ole, niin näinhän siinä käy. Siinä ei paljon oikeuden ennakkopäätökset auta pyöräilijää, kun 50 tonnia rekkaa liikkuu.
        Järjen käyttö olisi ollut terveellistä.

        Ehkäpä on kiva kuolla, kun hautakivessä lukee " Tieliikennelain mukaan olin oikeassa, mutta..."

        Voimia omaisille.

        ABECEDE

        Ei ole ollut mitään "sata varmaa" tietoa mistä suunnasta pyöräilijä tuli. Olen vain kuullut "huhuja" että pyöräilijä olisi tullut tien toiselta puolelta. Olen myös kuullut, että olisi tullut kuorma auton kanssa samasta sunnasta, mutta lisäksi olen kuullut että olisi tullut viimeisestä mahdollisesta suunnasta. Itse en tiedä mikä on totuus. Faktat ovat kuitenkin samat mikä tuossa KKO:2013:94 on käyty läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ollut mitään "sata varmaa" tietoa mistä suunnasta pyöräilijä tuli. Olen vain kuullut "huhuja" että pyöräilijä olisi tullut tien toiselta puolelta. Olen myös kuullut, että olisi tullut kuorma auton kanssa samasta sunnasta, mutta lisäksi olen kuullut että olisi tullut viimeisestä mahdollisesta suunnasta. Itse en tiedä mikä on totuus. Faktat ovat kuitenkin samat mikä tuossa KKO:2013:94 on käyty läpi.

        Kirjalliset faktat, kyllä. Mutta henki lähti silti. 50 tonnia rautaa on enemmän kuin itsetuhoinen pyöräilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjalliset faktat, kyllä. Mutta henki lähti silti. 50 tonnia rautaa on enemmän kuin itsetuhoinen pyöräilijä.

        Näinhän se on, kun ajoneuvon kuljettaja ei noudata väistämisvelvollisuuttaan. Jos kaikki noudattaisivat tieliikennelakia pilkulleen, niin takaan että onnettomuuksia olisi enää murto-osa nykyisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, miks kääntelee ittensä rekkaa vastaan? Kuka siis oli tyhmä? Ei kandee lähtee fillarilla rekkaa vastaan, siinä jää toiseksi, kuten nyt kävi. Järjen ja itsesuojeluvaiston pitäisi pelastaa ihmiskunta, mutta jos niitä ei ole, niin näinhän siinä käy. Siinä ei paljon oikeuden ennakkopäätökset auta pyöräilijää, kun 50 tonnia rekkaa liikkuu.
        Järjen käyttö olisi ollut terveellistä.

        Ehkäpä on kiva kuolla, kun hautakivessä lukee " Tieliikennelain mukaan olin oikeassa, mutta..."

        Voimia omaisille.

        ABECEDE

        Jahah, murhaajarekkakuskin alter ego se täällä taas yrittää vääntää mustaa valkoiseksi.

        Tapaus on 100% selvä: rekkakuski oli syyllinen. Ajokortti pitäisi ottaa pois loppuiäksi. Ja nimi, naama ja osoite julkiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahah, murhaajarekkakuskin alter ego se täällä taas yrittää vääntää mustaa valkoiseksi.

        Tapaus on 100% selvä: rekkakuski oli syyllinen. Ajokortti pitäisi ottaa pois loppuiäksi. Ja nimi, naama ja osoite julkiseksi.

        Äänestitkö Virheitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äänestitkö Virheitä?

        Sinä näemmä teit jonkun virhe äänestyksen kun alitajunnasta tuli tuollainen sammakko.
        Miten tämä edes liittyy aiheeseen? :D

        - sivullinen ohikulkija


    • Anonyymi

      Joillakin näyttäisi kirjoitusten perusteella olevan jonkinlainen asennevamma. Suosittelen heitä tutustumaan hallituksen esitykseen eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.

      https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

      Se ei ole laki, mutta sieltä löytyy lain periaatteet, eli sitä voi käyttää lain periaatteiden tarkasteluun.

      Esityksestä löytyy esim. seuraavaa uuteen 4 § liittyen.

      "Jos tienkäyttäjällä on olosuhteisiin liittyvää erityistietämystä, esimerkiksi paikallistuntemusta tai ajoneuvonsa ominaisuuksiin liittyvää erityistietämystä, voidaan tienkäyttäjän velvollisuuksia arvioida nämä elementit huomioon ottaen. Erityistietämys voi velvoittaa tienkäyttäjää liikennetapahtumien ennakoimiseen keskimääräistä enemmän."

      Myös paljon muuta löytyy, miten tieliikennelakia tulee tulkita.

      • Anonyymi

        Kirjoituksesi ja sen logiikka kertoo kaiken oleellisen. Ei lisättävää.


    • Anonyymi

      Eipä ole kuulunut mitään turman syistä. Silloin voinee päätellä siitä jo jotain.

    • Anonyymi

      Minä poljen, sinä ohjaat. Näin uuteen uljaaseen maailmaan, vaiks lumihankessa ja ympäripäissään.
      Kyä ny lähtee.

      • Anonyymi

        Kuis noi rekkakuskit sittes?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuis noi rekkakuskit sittes?

        Met poletaan toisijamme kannikkaan ABCn parkkiksella. Laphissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Met poletaan toisijamme kannikkaan ABCn parkkiksella. Laphissa.

        Kuivana. Ajopiirturi pois päältä.


    Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4615
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2189
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2081
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      80
      1978
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      143
      1566
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1542
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      108
      1428
    8. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1337
    9. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1336
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1119
    Aihe