Kirkon positiivinen vaikutus

Anonyymi

Tälläkin palstalla joskus esitetään vaitteitä miekkalähetyksestä ja kirkon haitallisesta vaikutuksesta yhteiskuntaan. Onneksi nykytutkimus luo moniuloitteisempaa ja asiallisempaa kuvaa menneestä. Kirkon kautta meille on tullut sivistystä, lukutaitoa ja vähempiosaisista huolehtimista. Sivistys ja heikoimmista huolehtiminen ovat myös kirkon nykypäivää, ja erottamaton osa uskoa ja uskontoa. Ja oleellinen syy olla kirkon jäsen.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mainettaan-parempi-keskiaika-pimeyden-sijasta-orjakauppa-katosi-verikostolle-tuli-vaihtoehto-ja-papit-edustivat-sivistysta#9db7af1a

17

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirkon oma lehti kehuu kirkkoa, kas kummaa. Kirkko on ollut tieteen vihollinen viimeiset viisisataa vuotta, ja kirkko on tappanut miljoonia ihmisiä "sanomaa" levittäessään. Se ei muutu miksikään, vaikka kuinka levität täällä kirkon huuhaata.

      • "Kirkon kautta meille on tullut sivistystä, lukutaitoa ja vähempiosaisista huolehtimista. "

        "Kirkon oma lehti kehuu kirkkoa, kas kummaa. Kirkko on ollut tieteen vihollinen viimeiset viisisataa vuotta"

        Kirkko on ollut myös oikeuslaitos, tyranni ja ihmisoikeuksien polkija.

        Kirkko pakotti kaikki uskomaan samaan säkeeseen, olemaan ruotsinkielisiä, verotti ja löi lapsia.

        Ihmiset eivät saaneet edes nimiään pitää, kun ruotsinkielinen kirkonmies ruotsinnotti heidät kirkon kirjoihin.

        Tämän voi kuka tahansa todeta katsomalla vanhoka kirkonkirjoja netissä.


    • Anonyymi

      Ajatella, kirkon oma julkaisu kehuu kirkkoa ja sen työtä.
      Taatusti puolueetonta.
      Tosiasiassa kirkko ja sen papisto ovat syyllisiä lukemattomiin hirveyksiin
      ja ihmisoikeusrikkomuksiin.
      Samoja inkvisition perillisiä ovat nykyisetkin palkkapaimenet.
      Kaikkia laupeuden ja rakkauden teeskentely ovat pelkkää teatteria, sisimiltään
      papisto haluaisi takaisin "vanhat hyvät ajat" inkvisitioineen ja polttorovioineen.
      Papisto edustaa kaksinaismoralismissaan ja fariseuslaisuudessaan iljettävintä
      ammattikuntaa.

      • Saattaisi vastaava ansiotasokin kiinnostaa.


    • Anonyymi

      Korona-aika on tuonut kirkot arjen paremmin suomalaisten tietoisuuteen. Tämä taas näkyy eroamisten vähenemisenä. Mitä enemmän ihmisillä on oikeaa tietoa kirkosta, sitä vähemmän heillä on halua erota.

      • Anonyymi

        Väärin.
        Mitä enemmän ihmisillä on oikeaa tietoa kirkosta, sitä todennäköisempää
        on kirkosta ero.
        Kirkon jäseninä jatkavat hyväuskoiset ja papiston toimesta harhaanjohdetut
        seurakuntalaiset ymmärtämättä mitä käärmettä he verorahoillaan ruokkivat.
        Bthyi!


      • Myös kirkkoon liittyminen on vähentynyt korona-aikana.

        (Ja kasteet, mutta siinä ainakin osittain on kyse vain siirtymisestä.)


    • Anonyymi

      Tulee mieleen Keskisarja, muistankohan nimen oikein?

    • Anonyymi

      << Tälläkin palstalla joskus esitetään vaitteitä miekkalähetyksestä ja kirkon haitallisesta vaikutuksesta yhteiskuntaan. Onneksi nykytutkimus luo moniuloitteisempaa ja asiallisempaa kuvaa menneestä. Kirkon kautta meille on tullut sivistystä, lukutaitoa ja vähempiosaisista huolehtimista. >>

      Kyllä kyllä, on tietysti hyvä, että asiaa tuodaan julki monipuolisemmin eikä ole syytä unohtaa, että kirkko on todella järjestänyt yhteiskuntaa myös parempaan suuntaan joinakin aikoina. Tämä ei kuitenkaan saa olla peruste sille, että unohtaisimme miekkaläheyksen ja kirkon yhteiskunnassa käyttämät pakkokeinot, totalitarismin.

      Otetaan nyt vertaus vaikka natsi-Saksasta (mikä onneksi edes löyhästi liittyy aiheeseen). Voimme toki analysoida monipuolisesti tuota aikaa: natsit todella saivat myös paljon positiivisia asioita aikaan (elintason nousu, yhteenkuuluvuus, rakennustaide, tiede ja vaikka Hugo Bossin hienot puvut). Tämä ei kuitenkaan saa olla perustelu sille, että unohdettaisiin näiden positiivisten seikkojen vuoksi ne aivan kammottavat negatiiviset pointit.

      • Anonyymi

        Kirkko ja kaupunki on valemedia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko ja kaupunki on valemedia.

        Ehkä myös vihapuheen levittäjä?


      • Anonyymi
        kusettava_kirkko kirjoitti:

        Ehkä myös vihapuheen levittäjä?

        Kirkko ja kaupunki niminen oksennus antaa hyvin realistisen kuvan
        kirkon ja papiston nykyisestä tilasta.
        Iljettävä lehti, iljettävät ajatukset.


    • Anonyymi

      Kirkon ainoa tehtävä on levittää ja tukea oikeaoppista kristinuskoa

      • Anonyymi

        Kyllä ja tässä tehtävässään se on epäonnistunut täydellisesti.
        Nykyinen rappiokirkko ei edusta oikeaoppista kristinuskoa.
        Kaikki nykyisessä kirkossa on kieroutunutta ja väärin.
        Aivan kaikki.
        Jeesushan ei tullut maan päälle luomaan uskontoa vaan sanoman, joten
        kaikki uskontoon liittyvä seikat ovat jo lähtökohtaisesti perustavalla tavalla väärässä.


    • Anonyymi

      Kirkon anteeksiantamia joutuu varomaan, koska ovat mitä ovat.

    • Anonyymi

      Positiivista on etten kuulu kirkkoon

      • Anonyymi

        Kyllä, se on todellakin viisas ratkaisu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe