Aluerajoitukset taajamissa

Jaska

Vallitsevan nopeusrajoituksen hahmottaminen taajamassa ei ole tänä päivänä enää niin helppoa kuin aiemmin. Ennen oli helppoa, kun piti vain muistaa ollaanko taajamassa vai ei. Nykyisin on taajamissa paljon 40 km/h aluerajoituksia ja niiden sisällä vielä 30 km/h aluerajoituksia.

Monissa paikoissa, kun poistutaan pienemmän aluerajoituksen vaikutusalueelta on ainoastaan aluerajoituksen päättymistä osoittava liikennemerkki eikä ollenkaan uutta aluerajoitusmerkkiä. Pitää siis muistaa, miltä alueelta tuli toisen alueen sisään.

On olemassa myös paikkoja, missä kolmenkympin alueelle mennä neljänkympin alueelta ja toisesta suunnasta viidenkympin alueelta. Mistä ihmeestä autoilija voi oudossa paikassa tietää kolmenkympin alueelta poistuessaan mikä rajoitus on voimassa ?

Soppaa sotkevat vielä yksittäiset rajoitukset, siis rajoitukset, jotka eivät ole aluerajoituksia. Sellaisiakin on kylvetty taajamiin tekemään hommasta vielä vaikeamman.

Eikö olisi ollut paljon yksinkertaisempaa muuttaa lakia siten, että taajamissa on voimassa 40 km/h rajoitus eikä 50 km/h ? Ja ne 30 km/h rajoitukset voisi uhohtaa, ne ovat kuitenkin monesti sellaisissa paikoissa, joissa ei kovempaa voi ajaa. Muualla niitä ei kukaan noudata.

Isoimmat kadut olisi sitten voinut tarvittaessa merkitä 50/60 km/h rajoituksilla. Liikennemerkkejäkin olisi tarvittu paljon vähemmän.

38

3994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rattimies

      sitten jossain nuo liikennemerkit on vielä asetettu väärin ettei niistä muodostu loogista kokonaisuutta. Vai mitä sanot jos jostain suunnasta tullessa näet 30-alue päättyy merkin mutta sitä ennen et nähnyt mitään aluemerkkiä, edes taajamamerkkiä. Vain yhden pyöreän 30-merkin jonka senkin voimassaoloalue päättyy jo seuraavaan risteykseen ja 30-alue päättyy merkille on vielä matkaa...

      • hukassa ?

        Pyöreän nopeusrajoitusmerkin vaikutusalue ei pääty risteykseen (ellet käänny risteävälle tielle) vaan seuraavaan nopeusrajoituksen osoittavaan merkkiin


      • Tane_k
        hukassa ? kirjoitti:

        Pyöreän nopeusrajoitusmerkin vaikutusalue ei pääty risteykseen (ellet käänny risteävälle tielle) vaan seuraavaan nopeusrajoituksen osoittavaan merkkiin

        Olet oikeassa. Ongelman kuvaillussa tapauksessa muodostaa kuitenkin se, että aluerajoitus loppuu -merkki ei lopeta muuten nopeusrajoitusta. Jos aluerajoitus-merkkiä ei ole missään ollut, on kyseinen aluerajoituksen lopettava merkki täysin turha.

        Erityisesti tietyöpaikoilla nopeusrajoitusmerkkejä ja niiden loppumisia on usein kylvetty niin, että on täysin mahdotonta yksiselitteisesti sanoa, mikä on nopeusrajoitus kyseisellä paikalla. Tämä on todellinen ongelma, mutta ilmeisesti poliisikin on kyseisissä paikoissa ymmällään, kun ei sakota :) Häviäjiä ovat tietysti tietyömiehet, jotka joutuvat vaaraan suurella nopeudella paikan ohittavien autojen vuoksi.


      • mattiNäsä
        hukassa ? kirjoitti:

        Pyöreän nopeusrajoitusmerkin vaikutusalue ei pääty risteykseen (ellet käänny risteävälle tielle) vaan seuraavaan nopeusrajoituksen osoittavaan merkkiin

        Loppuuhan se. Aina voi olettaa tulleensa risteävältä tieltä, jolloin risteyksen jälkeen pitäisi aina olla rajoitus tai se on 80.


      • Jaska
        mattiNäsä kirjoitti:

        Loppuuhan se. Aina voi olettaa tulleensa risteävältä tieltä, jolloin risteyksen jälkeen pitäisi aina olla rajoitus tai se on 80.

        Näin on, paitsi taajamassa. Taajamassa on 50 km/h aluerajoitus. Tai sitten jokin muu aluerajoitus, kuka muistaa mikä missäkin ?


    • merkitty

      Aluerajoituksen päättymismerkki taajamassa tarkoittaa aina, että tullaan taajaman yleisrajoituksen eli 50 km/h kadulle. Uusi nopeusrajoitusalue pitää aina kertoa uudella aluenopeusmerkillä. Jos jossain on tehty toisin, niin kannattaa ottaa yhteyttä kunnan tekniseen virastoon.

      Muuten taajaman yleisrajoituksen laskeminen neljäänkymppiin on ollut esillä usean liikenneministerin aikana, mutta kukaan heistä ei ole uskaltanut tehdä päätöstä äänestäjien pelossa.

      • Poliisille valittanu

        Itse valitin kerran (jalankulkijana) ratsiaa pitäneelle poliispartiolle juuri tällaisesta.

        Totesivat vain, että "pitää muistaa jos pussinperä". Itse kyllä reklamoisin jos siitä sakon saisin.


    • The Rat

      > 30 km/h rajoitukset voisi uhohtaa, ne ovat kuitenkin monesti
      > sellaisissa paikoissa, joissa ei kovempaa voi ajaa.

      Niinhän sitä luulisi. Esimerkiksi meidän lähellämme on katu jolla 30 rajoitus. Ajotapaa kouluttamassa muutenkin kapealla kadulla on pari kavennusta joista juuri ja juuri kaksi autoa mahtuu rinnan. Lisäksi kaksi hidastetöyssyä. Aivan vieressä kaksi päiväkotia ja ala-asteen koulu, yms. joten ymmärrän oikein hyvin tarpeen rauhalliselle liikenteelle.

      Hidasteiden asentamisen jälkeen keskinopeus onkin tippunut noin 37 km/h:ssa (tämä siis mittausten mukaan). Yleiset nopeudet välillä 25 - 45 km/h. Onpa joku posottanut kadunpätkän nopeudella 120 km/h:kin... :)

      Eli ei tuo rajoitus turha ole. Saa olla aikamoinen kärrytie että ei yli kolmeakymppiä pystyisi ajamaan.

      • Jaska

        Väitän, että tuollaisissa paikoissa 40 km/h on useimmiten riittävä rajoitus. Jos nopeutta pitää saada vielä alemmas, pitää lisätä töyssyjä ja muita hidasteita.

        Kamala rajoitusviidakko saa vain autoilijat sekaisin ja rajoitusten kunnioittaminen vähenee entisestään. Eikä niitä aina edes voi kunnioittaa, kun ei tiedä mikä rajoitus on voimassa merkintöjen sekavuuksien takia.


    • Zunami

      Eikö se ole yksinkertaisinta ajaa alinta taajama nopeutta niin kauan kun on varma millä rajoitusalueella ajaa.

      • totuusmies

        Ei todellakaan, pikemmin päinvastoin. Nythän liikennesuunnittelussa pyritään tähän että osa autoilijoista ei tiedä rajoitusta. Tämä tapahtuu seuraavasti.

        Taajamamerkit normaalisti, 40-aluerajoitus tien oikeassa reunassa kuten laki vaatii. Mutta kas kummaa, 40km alueen lopetusmerkki on piilotettu johonkin puskaan väärälle (vasemmalle) puolelle tietä. Puolet autoilijoista ei havaitse rajoituksen päättymistä (hailakan väristä merkkiä), nousua ->50km/h . Kyllä siinä palaa hermot näiltä, jotka tietää oikean rajoituksen ja toiset kihnuttaa 35km/h ja ihmettelee miksi toisilla kaistolla "kaahataan" ohi.


      • Jaska
        totuusmies kirjoitti:

        Ei todellakaan, pikemmin päinvastoin. Nythän liikennesuunnittelussa pyritään tähän että osa autoilijoista ei tiedä rajoitusta. Tämä tapahtuu seuraavasti.

        Taajamamerkit normaalisti, 40-aluerajoitus tien oikeassa reunassa kuten laki vaatii. Mutta kas kummaa, 40km alueen lopetusmerkki on piilotettu johonkin puskaan väärälle (vasemmalle) puolelle tietä. Puolet autoilijoista ei havaitse rajoituksen päättymistä (hailakan väristä merkkiä), nousua ->50km/h . Kyllä siinä palaa hermot näiltä, jotka tietää oikean rajoituksen ja toiset kihnuttaa 35km/h ja ihmettelee miksi toisilla kaistolla "kaahataan" ohi.

        Oikessa olet. Tämä aiheuttaa vielä täysin turhia ohituksia ja vaaratilanteita, kun oikean rajoituksen tietävät koukkaavat vastaantulevien puolelta hitaammista ohi.

        Taajamissa on sitä paitsi niin paljon muutakin tarkkailtavaa kuin nopeusrajoitusmerkit. En pidä mitenkään ihmeellisenä sitä, että joskus jokin nopeusrajoitumerkki jää huomaamattu, kun katujen reunat ovat täynnä kaikkia muitakin liikennemerkkejä. Samalla pitää vielä tarkkailla risteävien katujen liikennettä, kevyttä liikennettä yms.

        Nämä rajoitukset muuten koskevat myös pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Ei ole meilläpäin pyöräteiden päissä nopeusrajoitusmerkkejä vaikka osalla niistä saa ajaa mopollakin. Saako mopolla siis ajaa 30 km/h aluella 50 km/h, koska mopoilija ei ole ohittanut yhtään aluerajoitusmerkkiä ?

        Miksi ihmeessä ei voi yksi rajoitus riittää koko taajaman alueelle ? Tai ainakaan ei pitäisi laittaa aluerajoituksia toisen alueen sisälle. Kaikki olisi paljon yksinkertaisempaa.


      • Putki Notkonen
        Jaska kirjoitti:

        Oikessa olet. Tämä aiheuttaa vielä täysin turhia ohituksia ja vaaratilanteita, kun oikean rajoituksen tietävät koukkaavat vastaantulevien puolelta hitaammista ohi.

        Taajamissa on sitä paitsi niin paljon muutakin tarkkailtavaa kuin nopeusrajoitusmerkit. En pidä mitenkään ihmeellisenä sitä, että joskus jokin nopeusrajoitumerkki jää huomaamattu, kun katujen reunat ovat täynnä kaikkia muitakin liikennemerkkejä. Samalla pitää vielä tarkkailla risteävien katujen liikennettä, kevyttä liikennettä yms.

        Nämä rajoitukset muuten koskevat myös pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Ei ole meilläpäin pyöräteiden päissä nopeusrajoitusmerkkejä vaikka osalla niistä saa ajaa mopollakin. Saako mopolla siis ajaa 30 km/h aluella 50 km/h, koska mopoilija ei ole ohittanut yhtään aluerajoitusmerkkiä ?

        Miksi ihmeessä ei voi yksi rajoitus riittää koko taajaman alueelle ? Tai ainakaan ei pitäisi laittaa aluerajoituksia toisen alueen sisälle. Kaikki olisi paljon yksinkertaisempaa.

        Lainaus: "Saako mopolla siis ajaa 30 km/h aluella 50 km/h, koska mopoilija ei ole ohittanut yhtään aluerajoitusmerkkiä"

        No ei saa koska mopon suurin sallittu on nykyisin 45 km/h. Ei kait muutenkaan saisi ylittää aluerajoitusta jos aluerajoitusaluetta lähestyvät kevytväylät ovat tulkittavissa osaksi päätietä jolla merkit ovat. Erillisillä väylillä pitäisi tietenkin olla omat merkit.


    • -S-

      Ettikää ite sivusto jossa asia mös tuotu esiin ja on edelleen korjaamatta kaiketi. Espoonkeskus siltakatu aivan junaradan vieressä. Kyseisellä tiellä on 30km/h rajoitus ja sitten tulee merkki joka ilmoittaa että 30km/h alue päättyy, no ei tässä vielä mitään mutta sadan metrin päässä tulee toinen kyltti joka kertoo että 40km/h alue päätty :)

      Jos en väärin muista niin taajaman suurin sallittu nopeus on 50km/h ellei toisin mainita. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

    • TSL

      Jep! Olen ihmetellyt samaa. Rajoituksen päättymismerkkihän on turha, jos sen tilalla on uuden rajoituksen alkamismerkki. Tuolloinhan edellinen rajoitus päättyy automaattisesti. Itä-Helsingin liikennemerkeistä vastaava insinööri ei halunnut ymmärtää ongelmaa?

      • Tässä oli kyse aluerajoituksesta. Aluerajoituksen päättyessä alkaa se rajoitus joka oli voimassa sitä ennen. Jos aluerajoitusta ei päätetä, uusi merkki korvaa sen vain siksi aikaa kun on voimassa...

        Sisäkkäisiä aluerajoitusmerkkejä ei *pitäisi* olla olemassa. Jotkut kauppakeskukset ja vastaavat kylläkin lisäilevät omia aluerajoituksen alkumerkkejään (yleensä ilman loppumerkkejä) parkkipaikoilleen. Estävät käytännössä lainmukaisen ajon.


      • Knoppi heti aluksi
        The_Rat kirjoitti:

        Tässä oli kyse aluerajoituksesta. Aluerajoituksen päättyessä alkaa se rajoitus joka oli voimassa sitä ennen. Jos aluerajoitusta ei päätetä, uusi merkki korvaa sen vain siksi aikaa kun on voimassa...

        Sisäkkäisiä aluerajoitusmerkkejä ei *pitäisi* olla olemassa. Jotkut kauppakeskukset ja vastaavat kylläkin lisäilevät omia aluerajoituksen alkumerkkejään (yleensä ilman loppumerkkejä) parkkipaikoilleen. Estävät käytännössä lainmukaisen ajon.

        Näitä merkkejä tosiaan läiskitään kaupungeissa miten sattuu. Tiedän paikan, jossa taajama-alueella teollisuuskaupunginosan suuren piha-alueen sisääntuloväylille on asetettu 20 km/h aluerajoitusmerkki. Mitään päättymismerkkiä ei ole ulosmenoteillä, kun saavutaan 50 km/h rajoitetulle kadulle. Siellä pihalla on myös katsastusasema, josta lähdetään usein inssiajoonkin. Millähän nopeudella pitää ajaa lähimmälle rajoitusmerkille noin kilometrin päähän, jotta saa kortin?


      • 5+12
        Knoppi heti aluksi kirjoitti:

        Näitä merkkejä tosiaan läiskitään kaupungeissa miten sattuu. Tiedän paikan, jossa taajama-alueella teollisuuskaupunginosan suuren piha-alueen sisääntuloväylille on asetettu 20 km/h aluerajoitusmerkki. Mitään päättymismerkkiä ei ole ulosmenoteillä, kun saavutaan 50 km/h rajoitetulle kadulle. Siellä pihalla on myös katsastusasema, josta lähdetään usein inssiajoonkin. Millähän nopeudella pitää ajaa lähimmälle rajoitusmerkille noin kilometrin päähän, jotta saa kortin?

        Yhdeksän vuottako mietitte näitä asioita?


      • ....,,,,
        5+12 kirjoitti:

        Yhdeksän vuottako mietitte näitä asioita?

        Toki tuollaisen asian pähkäilemiseen hyvinkin yhdeksän vuotta saa kulumaan.


      • Anonyymi
        The_Rat kirjoitti:

        Tässä oli kyse aluerajoituksesta. Aluerajoituksen päättyessä alkaa se rajoitus joka oli voimassa sitä ennen. Jos aluerajoitusta ei päätetä, uusi merkki korvaa sen vain siksi aikaa kun on voimassa...

        Sisäkkäisiä aluerajoitusmerkkejä ei *pitäisi* olla olemassa. Jotkut kauppakeskukset ja vastaavat kylläkin lisäilevät omia aluerajoituksen alkumerkkejään (yleensä ilman loppumerkkejä) parkkipaikoilleen. Estävät käytännössä lainmukaisen ajon.

        Yksityistiellä on aluerajoitus 40 ja yksityistieltä lähtee muita teitä niin päteekö aluerajoitus 40 myös muille teille jotka lähtevät kyseiseltä yksityistieltä


    • Kolopappanen

      "Monissa paikoissa, kun poistutaan pienemmän aluerajoituksen vaikutusalueelta on ainoastaan aluerajoituksen päättymistä osoittava liikennemerkki eikä ollenkaan uutta aluerajoitusmerkkiä. Pitää siis muistaa, miltä alueelta tuli toisen alueen sisään."

      Melkein kymmenen vuotta vanha aloitus, mutta silti erittäin ajankohtainen. Noista ajoista on varmaan tullut vain lisää tällaisia mainittuja alueita.

      Olen ennenkin saattanut sanoa mielipiteeni näistä "nopeusrajoitus päättyy" merkeistä, mutta toistan sen. Ne ovat mielestäni täysin turhia, koska nehän voitaisiin korvata "nopeusrajoitus" merkillä aivan yhtä hyvin. Rotta tietysti keksii miksei näin voi tehdä, mutta kaikille olisi paljon helpompaa mikäli näin olisi. Silloin ei tarvitsisi muistella jotain sellaista mitä ei oikeastaan välttämättä edes tiedä. Näinhän voi käydä kun tulee esim. jostain pihasta vieraalla paikkakunnalla.

      Aloittajan idea mahdollisimman selkeistä ja yksinkertaisista rajoituksista kaikkein paras tietysti olisi, mutta jos eri rajoituksia käytetään, täytyisi ne merkata KUNNOLLA.

    • Ei-päätä-häntää

      Nostetaanpa tämä taas kerran esille! Sain juuri eilen ylinopeussakon poliisilta, koska ajoin 40 nopeusrajoitusalueella 56 km/h. Olin täysin tyrmistynyt asiasta, koska en tiennyt 40-rajoituksesta mitään. Minulla oli kuitenkin lapsia auto täynnä, joten en alkanut siinä yhteydessä inttämään asiaa vastaan.........Olisi kuitenkin pitänyt, vaikkakaan poliisit Suomessa eivät yleensäkään ole mitään älyn jättiläisiä ja siten järkipuhe ei paljon heihin tehoa...... Kävin nimittäin jälkeenpäin katsomassa ko paikkaa uudelleen. Olin kääntynyt hetkeä aiemmin koulun lähialueelta, jossa oli 30 km/h nopeusrajoitusalue ja kääntyessäni isommalla, taajaman "päätielle" oli juuri ennen risteystä merkki "30 km/h aluerajoitus päättyy" Olen kulkenut ko reittiä kohta vuoden ja oletuksena on ollut, että tällä päätiellä on taajaman yleisrajoitus 50 km/h. Mikään liikennemerkki ko tiellä (Tie alkaa isosta liikenneympyrästä taajama-alueen sisällä) ei kerro muusta nopeusrajoituksesta. Muutama sata metriä poliisin mittapaikasta tiellä alkaa uusi aluerajoitusmerkki 30 km/h ja merkin takapuolella (Siis vastaantulevassa suunnassa) on 30km/h aluenopeusrajoitus päättyy.

      Ko taajaman taajama-merkkien yhteydessä on aluenopeusrajoitusmerkit (40 km/h), mutta tuleeko minun tietää tämä ulkomuistista, mikäli liikun koko ajan ko taajaman sisällä kilometrien päässä taajama alkaa/loppuu merkeistä? Ja toisekseen, eikö Aluenopeusrajoitusmerkin jälkeen pitäisi olla merkki, joka kertoo mikä uusi nopeusrajoitus on, jos se on jotain muuta kuin taajaman yleisrajoitus (50 km/h) Ko tie on vielä lähes valtatien levyinen ja sen yhteydessää olevat kevyen liikenteen väylät ovat erillisiä, tiestä "irti" olevia tiealueita.

      200 € pelissä, joten asia hieman kiinnostaa!

      • YmmärränSinua

        Aluerajoitus samoinkuin pysäköintikieltoalue ovat hankalia. Voi sanoa iljettäviä keksintöjä, jossa merkkien säästö on mennyt toimivuuden edelle. Ikäänkuin skeida käyttöjärjestelmä tai ohjelma.
        Nykyään pitäisi lähteä siitä, että taajaman näköisellä alueella on 50:n sijaan 40.
        Ehkä piankin saadaan systeemi, joka piippaa autossa rajoituksenylityksen.


      • SetAlarm
        YmmärränSinua kirjoitti:

        Aluerajoitus samoinkuin pysäköintikieltoalue ovat hankalia. Voi sanoa iljettäviä keksintöjä, jossa merkkien säästö on mennyt toimivuuden edelle. Ikäänkuin skeida käyttöjärjestelmä tai ohjelma.
        Nykyään pitäisi lähteä siitä, että taajaman näköisellä alueella on 50:n sijaan 40.
        Ehkä piankin saadaan systeemi, joka piippaa autossa rajoituksenylityksen.

        Moniin uusiin autoihin voi asettaa nopeushälyttimen mille nopeudelle tahansa. Toiminto löytyy monista ihan halvimmistakin autoista.


      • kuljettaja.toki.on

        kunhan tietää mikä on se nopeusrajoitus kyseisellä tiellä, tätä ei ole niissä autoissa kovinkaan monissa..


      • jos_on_ajokortti

        ...taajama-merkkien yhteydessä on aluenopeusrajoitusmerkit (40 km/h), mutta tuleeko minun tietää tämä...

        Kyllä tulee, jos ajat autolla ko. alueella. Älä vain mene vetoamaan tietämättömyyteen asina käsittelyssä. Lievennyksen sijaan se on raskauttava seikka.


      • jos_on_ajokortti kirjoitti:

        ...taajama-merkkien yhteydessä on aluenopeusrajoitusmerkit (40 km/h), mutta tuleeko minun tietää tämä...

        Kyllä tulee, jos ajat autolla ko. alueella. Älä vain mene vetoamaan tietämättömyyteen asina käsittelyssä. Lievennyksen sijaan se on raskauttava seikka.

        Tosin tuossa tapauksessahan aluenopeusrajoitus loppuu kun tulee se 30 km/h aluerajoituksen loppumerkki. Sen jälkeen taajamassa on voimassa 50 km/h rajoitus, ellei muuta ole säädetty...


      • YmmärränSinua
        SetAlarm kirjoitti:

        Moniin uusiin autoihin voi asettaa nopeushälyttimen mille nopeudelle tahansa. Toiminto löytyy monista ihan halvimmistakin autoista.

        Tarkoitin tietenkin, että jonain päivänä merkit keskustelevat auton kanssa.
        Kättelevät niin, että auto tietää mikä rajoitus on ja auto ilmaisee kuljettajalle ylityksen.


      • PoliisitEiAinaTiedä

        Sinua on sakotettu väärin perustein, vaikka valitus taitaa olla jo myöhäistä. Ajamallasi tienpätkällä on ollut voimassa 50km/h rajoitus, sillä taajamamerkin yhteydessä ollut aluerajoitus 40km/h merkin voimassaolo on päättynyt uuden 30km/h aluerajoitusmerkin kohdalla:

        16 § (29.4.1994/328)

        363. Nopeusrajoitusalue (23.6.2010/625)

        Merkki 364

        Merkki osoittaa merkillä 363 osoitetun nopeusrajoitusalueen päättymisen. Nopeusrajoitusalue päättyy myös toista nopeusrajoitusaluetta osoittavaan merkkiin 363.


    • 324tgh35tg3

      Eikä ole mikään muuttunut tuon suhteen.

      Voi kyllä sanoa että välillä ajellessa tulee mieleen että mikähän nopeusrajoitus tälläkin tiellä on.
      60km/h rajoituksia ei ole kyläteillä varmaan ns missään mutta sitten se että onko 40 vai 50 vai 30, ne voi yllättää. Ps en ole koskaan saanut ylinopeussakkoa ja ajokortti-ikää on 25 vuotta.

      Eikö se nyt riittäisi että taajamassa olisi vaikka 40km/h nopeusrajoitus yleisesti, kompromissi. Mutta on sekin jos on pitkä ajamäki niin junnaa sitä sitten 40km/h jarruttaen tai pienellä vaihteella, jokainen tietää että tuollainen on joskus aika rasittavaa.. taastusti on joku kontissa kiinni stressaamassa mutta kaippa se on sitä liikenneturvallisuutta.. On tietysti paikkoja missä on suojatie alamäen lopussa mutta kai sen nyt näkee onko siellä joku lähestymässä suojatietä vai ei..

      Tuli mieleen että kaveri sai tässä pysäköintivirhemaksun, kännyvirhemaksun eli yhteensä joku 200€ yhden viikon sisällä, on siinä köyhälle maksamista, paljoa ei ole varaa tuollaisiin. Köyhän pitää olla nuhteeton tai on leivättömän pöydän ääressä äkkiä tai ruokajonossa.
      Kumma että ei noita voi porrastaa tulojen mukaan. Kännykkyvirhemaksu tuli hitaasti etenevässä jonossa joka oli juuri pysähtymässä, nopeutta sen 5km/h.. katsoi puhelimeen.. poliisi huomasi ja olivat virkaintoisia. Varmaan vaikutusvaltaiset mulkut muutti senkin että yliniopeussakot ei mene enää tulojen mukaan, saa ajella sitten hyvillä tuloilla vähän vapaammin, kuten myös pysäköidäkkin.

    • Anonyymi

      "Pyöreän nopeusrajoitusmerkin vaikutusalue ei pääty risteykseen (ellet käänny risteävälle tielle) vaan seuraavaan nopeusrajoituksen osoittavaan merkkiin"

      mitenkäs jos ajetaan kiertoliittymästä läpi, sehän on suoraan jatkajallekin risteäminen (vaatien myös ulos vilkutuksen)?

      • Anonyymi

        Kiertoliittymän ympyrän muotoinen kiertotila on oma tiensä. Sille käännytään ja siltä lähtiessä käännytään toiselle tielle.

        Juuri tämän vuoksi nopeusrajoitukset pitää toistaa aina kiertoliittymän jälkeen. Ja juuri tämän vuoksi aluerajoitukset ovat käteviä.

        Nyt voimassa olevan tieliikennelain mukaan aloittajan viestin (onnea, varmaan viikon vanhin löytö) kuvaama ongelma on poistunut. Nyt aluerajoituksen päättymismerkin jälkeen voimaan tulee muu liikennemerkillä osoitettu rajoitus tai ilman sitä yleisrajoitus. Eli taajamassa 50 ja taajaman ulkopuolella 80.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiertoliittymän ympyrän muotoinen kiertotila on oma tiensä. Sille käännytään ja siltä lähtiessä käännytään toiselle tielle.

        Juuri tämän vuoksi nopeusrajoitukset pitää toistaa aina kiertoliittymän jälkeen. Ja juuri tämän vuoksi aluerajoitukset ovat käteviä.

        Nyt voimassa olevan tieliikennelain mukaan aloittajan viestin (onnea, varmaan viikon vanhin löytö) kuvaama ongelma on poistunut. Nyt aluerajoituksen päättymismerkin jälkeen voimaan tulee muu liikennemerkillä osoitettu rajoitus tai ilman sitä yleisrajoitus. Eli taajamassa 50 ja taajaman ulkopuolella 80.

        Taajamissa taitaa hyvin harvoin olla liikenneympyrän jälkeen nopeusrajoitusmerkkiä. Tällöin voimassa on joko aluerajoitus tai sitten yleisrajoitus. Ei siis tarvita sitä merkkiä. Taajamien ulkopuolella ei taida aluerajoituksia edes pippeli olla?


    • Anonyymi

      Korkeitaan 10km/(h aina taajama-alueilla, kuten pysäköintialueilla on yleensä, muuten kortti pois auton kuljettajalta loppuelämäksi.

    • Anonyymi

      Mitä väliä.
      Rajoitukset ovat usein niin tiukkoja, että turvallinen tilannenopeus antaa vieltä paljon pelivaraa ajaa huomattavasti kovempaa.
      Pitää vain olla hereillä ihan normaalisti ja sovittaa nopeus olosuhteisiin.

      Nopeusrajoitukset ovat nykyään poliittisia, eikä niiden kohtuullinen ylittäminen ole enää liikenneturvallisuuden vaarantamista, eli rikos.
      Siksi keksittiin pysäköintisakkoon verrattava liikennevirhemaksu.

      • Anonyymi

        Totta. Ja kännissäkin voi ajaa ihan turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Ja kännissäkin voi ajaa ihan turvallisesti.

        Känni heikentää suorituskykyä, paitsi omasta mielestä.
        Samoin ikääntyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Känni heikentää suorituskykyä, paitsi omasta mielestä.
        Samoin ikääntyminen.

        Siitä ei ole mitään todisteita, niin kuin ei ole ylinopeuden haitallisuudestakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on tulevan kevään teema?

      Sun kohdallasi
      Ikävä
      69
      2546
    2. Maisa Torppa

      Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2513
    3. Kelpaisinko vielä?

      Huolisitko minut vielä vaikka olen ollut sen toisen kanssa?
      Ikävä
      85
      1451
    4. Martina, ero?

      Milloin erouutinen julki, veikkauksia?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1437
    5. Nainen, haluatko olla haluttava

      Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,
      Ikävä
      44
      1151
    6. Olen niin pettynyt itseeni

      Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi
      Ikävä
      40
      1110
    7. Ei ole yhtään

      Helppoa olla sinuun rakastunut
      Ikävä
      102
      992
    8. Piuha poikki tällä kertaa Latvian ja Ruotsin välillä

      Kyseessä Ventpilsin ja Gotlannin välinen datakaapeli. On syytä uskoa, että "vauriot johtuvat ulkoisista vaikutuksista"
      Maailman menoa
      193
      954
    9. Mua kyl se

      Sun unettomuus vähän huolestuttaa. Mikä siihen auttais?
      Ikävä
      78
      838
    10. Työnantajan kustannus palkasta

      Palkka joka on brutto 3500,00 €/kk, joutuu työnantaja maksamme lisäksi 724,00 euroa työntekijän eläkemaksua. Vuosilomako
      Pyhäjärvi
      136
      729
    Aihe