Antaako pitkä verensokeri paremman ennusteen?

Anonyymi

Siinähän otsikossa tuli kysymys. Eli jos pitkäverensokeri on selvästi normaalin puolella. 20-30 mutta ei vielä kuitenkaan ylärajassa 40-48. Antaako tämä viitteen, että mahdollinen korkeampi paastoarvo olisi vain häiriö. Tai vaikka kyseessä olisikin esidiabetes olisiko taudin lykkääminen helpompaa.?

21

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitkä sokeri ei näytä mahdollisia huippuja joita saat aikaan syömällä liikaa hiilihydraattia vaan ne ikäänkuin hukkuvat kokonaisuuteen. ts. verensokerisi saattavat käydä tosi korkealla ja ne havaitset pelkästään riittävän tiheillä mittauksilla päivittäin jos haluat tietää kuika elimistösi reagoi juuri siihen ruokaan mitä syöt. Itse mittasin 10kertaa vuorokaudessa useamman viikon ajan. Mittaukset aamulla heti herättyä, ennen aterioita ja aterioiden jälkeen ja sitten ennen nukkumaan menoa. Opettavaista ja entoi erittäin hyvän kuvan juuri minun tapauksessani. Lopputuloksena jo yli 10 vuotta täysin ilman lääkkeitä. Vakava D2.

    • Antaa. Tablettikoitoisilla kakkostyypin diabeetikolla mitataan monesti vain pitkä sokeri nykyään.

      Jos asia vaivaa niin Diabeteskauppasta saa verensokerimittarin ja 10 mittaliuskaa noin 20 € hintaan. Kun mittaa paastot vaikkapa 5 peräkkäisenä aamuna niin saa aika hyvän kuvan paastosta. Loput liuskat kannattaa käyttää aterian jälkeisten sokeriatvojen mittaamiseen ja se tehdään tasan 2 tuntia syömisen loppumisesta.

      • Anonyymi

        "Antaa. Tablettikoitoisilla kakkostyypin diabeetikolla mitataan monesti vain pitkä sokeri nykyään."

        Tablettihoitoisilla, entäs sinunlaisillasi insuliinihoitoisilla.

        Säästyyhän siinä rahha hoidolta kun ei sallita riittäviä mittauksia eikä anneta riittävästi materiaalia ilmaiseksi. Uskoisin että tulisi halvemmaksi kuin amputoinnit ja näönmenetykset.

        Joten jatka vaan satujesi levittämistä hoopovee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Antaa. Tablettikoitoisilla kakkostyypin diabeetikolla mitataan monesti vain pitkä sokeri nykyään."

        Tablettihoitoisilla, entäs sinunlaisillasi insuliinihoitoisilla.

        Säästyyhän siinä rahha hoidolta kun ei sallita riittäviä mittauksia eikä anneta riittävästi materiaalia ilmaiseksi. Uskoisin että tulisi halvemmaksi kuin amputoinnit ja näönmenetykset.

        Joten jatka vaan satujesi levittämistä hoopovee.

        Ei nää oo satuja. Viisvuotta D2, paastosokereita katson pari kertaa kuukaudessa. Vuosikontrollisssa viimeksi pitkäsokeri 5.7. En minä anna tän diabeteksen hallita tätä koko mun elämää. Syön, juon ja laulan kunnes maanpovi kutsuu,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nää oo satuja. Viisvuotta D2, paastosokereita katson pari kertaa kuukaudessa. Vuosikontrollisssa viimeksi pitkäsokeri 5.7. En minä anna tän diabeteksen hallita tätä koko mun elämää. Syön, juon ja laulan kunnes maanpovi kutsuu,

        Aika pitkä aika tuosta "vuosikontrollistasi" on jos tulos on annettu prosentteina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkä aika tuosta "vuosikontrollistasi" on jos tulos on annettu prosentteina.

        No jos sitten 39 menee paremmin jakeluun, ole hyvä.


    • Anonyymi

      Ainakin minulla pätevä diabeteslääkäri toesi että HbA1c (pitkä sokeri) on ratkaiseva, ei satunnaiset hieman koholla olevat paastoarvot. Seuraan säännöllisesti verensokerin aamuarvoja niin näkee miten lääkitykseni vaikuttaa verensokeriini.

      • Anonyymi

        "miten lääkitykseni vaikuttaa verensokeriini."

        Kuinkahan olisi jos alkaisit kokeilemaan kuinka se "diabeetikon ruokavalio" jota liitto suosittelee D2:sille vaikuttaa. Tulet ymmärtämään kun alat syödä sen sijaa niinkuin diabeetikon tulee syödä.


      • Anonyymi

        "Ainakin minulla pätevä diabeteslääkäri toesi "

        Ja mitä se pätevä diabeteslääkäri kertoi sinulle ravinnosta????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin minulla pätevä diabeteslääkäri toesi "

        Ja mitä se pätevä diabeteslääkäri kertoi sinulle ravinnosta????

        Kyllä pätevä diabeteslääkäri tietää enemmän diabeteksesta ja ravinnosta kuin oppimaton amatööri.


    • Anonyymi

      Minulla ei itselläni siis ole diabeteksesta stressiä tai huolta. Mutta ystävälläni on ja hänellä pitkäverensokeri oli 32. Paastoa en muista mikä oli tarkalleen olisiko ollut 6.2. Hänelle sanottiin, hoitavien ihmisten taholta, että vielä ei ole syytä mennä paniikkiin. Koska pitkäverensokeri on ok tasolla. Halusin vain varmistaa onko muilla sama tieto :)

      • Paastoja kannattaa seurata ja jos on ylipainoa niin laihduttaa muidenkin sairauksien takia. Paastoarvoissa on heittoja mutta jos ne ovat jatkuvasti yläkantissa niin kyllä ne kielivät jostakin. Yksittäisiin arvoihin vaikuttaa esimerkiksi huonosti nukuttu yö tai stressi ym..


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Paastoja kannattaa seurata ja jos on ylipainoa niin laihduttaa muidenkin sairauksien takia. Paastoarvoissa on heittoja mutta jos ne ovat jatkuvasti yläkantissa niin kyllä ne kielivät jostakin. Yksittäisiin arvoihin vaikuttaa esimerkiksi huonosti nukuttu yö tai stressi ym..

        "Yksittäisiin arvoihin vaikuttaa esimerkiksi huonosti nukuttu yö tai stressi ym.."

        hoopovee, tärkein unohtui, liiallinen syty hiilihydraatti=sokeri, mutta sinullehan sen ahtaminen on jokapäiväistä niinkui ehkä täysin tarpeeton insuliinilääkityskin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yksittäisiin arvoihin vaikuttaa esimerkiksi huonosti nukuttu yö tai stressi ym.."

        hoopovee, tärkein unohtui, liiallinen syty hiilihydraatti=sokeri, mutta sinullehan sen ahtaminen on jokapäiväistä niinkui ehkä täysin tarpeeton insuliinilääkityskin

        Tyypin 2 diabeetikolla maksaan kertynyt ylimääräinen rasva ja insuliinin heikentynyt toiminta kudoksissa (insuliiniresistenssi) saavat aikaan lisääntyneen sokerintuotannon yöllä. Siinä sen salaisuus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tyypin 2 diabeetikolla maksaan kertynyt ylimääräinen rasva ja insuliinin heikentynyt toiminta kudoksissa (insuliiniresistenssi) saavat aikaan lisääntyneen sokerintuotannon yöllä. Siinä sen salaisuus.

        Mutta kun Vekun kotilääkäri 1960-luvulta ei kerro noin ... . Saas nähdä mitä pakkoraittius tekee rasvamaksalle. Tuli näet lihasrelaksantteja eikä niideb kanssa voi ottaa yhtään alkoholia eikä näin kuumalla huvita edes syödä.


    • Anonyymi

      Veku syöttää hiilarit takapihan peuroille. (Mikä sinänsä on ihan fiksua.) Itse vetää laardit ja majoneesit huiviin ja on kitkerän katkera finnjävel. Vois pieni sokerihumala silloin tällöin tehdä hyvää.

    • Anonyymi

      En sairasta diabetesta (tosin sukurasite on vahva), mutta multa on pariin otteeseen tarkistettu pitkäsokeri. Molemmilla kerroilla ollut 36, onko se jo liian korkea? Näistä arvoista kun on sen verran erilaisia näkemyksiä.

      Olen vegaani, alipainoinen, liikun jne. Suvussa siis kakkostyypin diabetesta. Paastoarvot olleet tähän mennessä kutakuinkin ok (4.9-5.1), mutta syömisen jälkeen arvot pysyvät toisinaan 7 paikkeilla useita tunteja. Omistan siis verensokerimittarin.

      • Ei huolta etkä edes pysty tekemään tilanteelle mitään kun olet laiha ja liikut.

        Aterian jälkeinen verensokeri mitataan kaksi tuntia aterian jälkeen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei huolta etkä edes pysty tekemään tilanteelle mitään kun olet laiha ja liikut.

        Aterian jälkeinen verensokeri mitataan kaksi tuntia aterian jälkeen.

        Sitä olen vähän arvellutkin, kun elämäntavat eivät ole epäterveelliset.

        Joo, tiedän tuon mittauksen tapahtuvan 2h aterian jälkeen. Yleensä se on ollut välillä 5.6-7.4 (tuo korkein lukema onneksi vain harvoin), mutta esim. vielä 6h päästä verensokeri saattaa olla 6 paikkeilla. Vaikken olisi syönyt sinä aikana mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä olen vähän arvellutkin, kun elämäntavat eivät ole epäterveelliset.

        Joo, tiedän tuon mittauksen tapahtuvan 2h aterian jälkeen. Yleensä se on ollut välillä 5.6-7.4 (tuo korkein lukema onneksi vain harvoin), mutta esim. vielä 6h päästä verensokeri saattaa olla 6 paikkeilla. Vaikken olisi syönyt sinä aikana mitään.

        Tosin vaikka elämäntapani ovat pitkälti muuten kunnossa, niin jatkuva unettomuus ja stressi toki sotkevat aineenvaihduntaa ja ovat riskitekijä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosin vaikka elämäntapani ovat pitkälti muuten kunnossa, niin jatkuva unettomuus ja stressi toki sotkevat aineenvaihduntaa ja ovat riskitekijä.

        Juu. Stressinhallinta olisi hyvä hallita. Itse vaihdoin vähemmän stressaavaan työhön vaikka palkka tippuikin. Verensokerit paranivat ihan huomattavasti.


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe