Köyhyys on helvetti.

Anonyymi

Ei ole varaa mihinkään. Kaikilla muilla on hienot talot taulutelevisioineen ja ilmastointikoneineen ja valkoisine kalusteineen, on uudet autot vaatteet ja puhelimet. Itse joutuu asumaan tulikuumassa koirankopissa jossa kaikki vanhaa ja rumaa ja laahustamaan risoilla marketin kengillä ja kaikki muukin on iänkaiken vanhaa ja käytettyä.

709

27869

Vastaukset

• Meillä ei ole taulutelevisiota, ei ilmastointikonetta eikä valkoisia kalusteita. Auto on uusi kyllä 2 v vanha, uuten ostettu, vaatteet ostetaan kirpparilta, ei ole älypuhelintakaan eikä tule,

Olemme hyvin toimeen tulevia, rahaa on, mutta elämme ihan normaalia elämää, tingimme paljon.

Ei se tee ihmisestä rikasta jos omistaa kaiken mitä vaan voi.

• Juuri noin!
        Kun elää omaa elämäänsä eikä ajattele toisten aivoilla niin hyvin menee.
        Toisilla on sitä, toisilla on tätä! Hittojako se meitä liikuttaa?

• Varsinkin velaksi, monet ostavat hienouksia ja ovat sitten lirissä maksujen kanssa. Ei kannata naapurin kanssa kilpailla.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin!

No niinpä. Itse iloitsen Lidlin tarjouksista. Minulla on paniikkihäiriötä ym joiden takia töiden haku vaikeaa! Ja huono itsetunto.

• Anonyymi kirjoitti:

No niinpä. Itse iloitsen Lidlin tarjouksista. Minulla on paniikkihäiriötä ym joiden takia töiden haku vaikeaa! Ja huono itsetunto.

Sama täällä huono itsetunto mutta kun on lisäksi vielä huono muukin tunto ei naurata paitsi nyt. Semppiä vaan jatkoon .

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin!

Ja miksi kalusteiden pitäisi valkoisia olla? Moni talokin on sisältä kuin kalkkilaiva nykyään -tympeää!
        Taisi olla kyse jääkaapista ym?

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on keskimääräistä parempi itsetunto kun olet rehellinen. Hyvä aloittaa kehuminen itsestään ennen kuin muut ymmärtävät jatkaa! Lidl laittoi Suomen elintarvikkeiden hinnat järkevälle tasolle ja olen ollut siitä asti uskollinen ko kaupalle. Toisaalta onhan se mukavaa syödä kuukauden viimeinenkin viikko muutakin kuin perunaa jolle olen allerginen, siksikin Lidl.

• Anonyymi kirjoitti:

Varsinkin velaksi, monet ostavat hienouksia ja ovat sitten lirissä maksujen kanssa. Ei kannata naapurin kanssa kilpailla.

80 luvulla yrittäjä laittoi milloin mitäkin venettä autoa naapuri ajoi oikein vanhalla ritsalla pankki pani hanat kiinni vuonna 92 kaikki menivät velkaa jäi vielä

• Näin muuten on. Raha ei tee ketään onnelliseksi.

• Joo kyllä se vaan niin on että jos vaikka näin sanotaan että raha ei tee onneliseksi niin kyllä se vaan tekee...joka päivä saat miettiä millä maksat tämänkin laskun..Itselle tulee noin vajaa tonni ja sillä pitäs maksaa puhelin,ruoka vaatteet vakutusmaksut asunto sairaanhoito kulut ja lääkkeet..kk noin 300 muitten menojen päälle..ja tuo 300 tulee joka kk..siinä on 190 sairaala maksuja ja loput lääkkeisiin..joten olisin perhanan onnelinen jos saisin rahaa niin paljo ettei päivästä toiseen tarviis miettiä rahan tuloa.Ainut mistä voi enää tinkiä niin on ruoka..

• Anonyymi kirjoitti:

Joo kyllä se vaan niin on että jos vaikka näin sanotaan että raha ei tee onneliseksi niin kyllä se vaan tekee...joka päivä saat miettiä millä maksat tämänkin laskun..Itselle tulee noin vajaa tonni ja sillä pitäs maksaa puhelin,ruoka vaatteet vakutusmaksut asunto sairaanhoito kulut ja lääkkeet..kk noin 300 muitten menojen päälle..ja tuo 300 tulee joka kk..siinä on 190 sairaala maksuja ja loput lääkkeisiin..joten olisin perhanan onnelinen jos saisin rahaa niin paljo ettei päivästä toiseen tarviis miettiä rahan tuloa.Ainut mistä voi enää tinkiä niin on ruoka..

Ei se raha silti tee onnelliseksi vaikka sen puute tekisikin onnettomaksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Sama täällä huono itsetunto mutta kun on lisäksi vielä huono muukin tunto ei naurata paitsi nyt. Semppiä vaan jatkoon .

Hieno asenne tunto Unto :)

• Anonyymi kirjoitti:

Joo kyllä se vaan niin on että jos vaikka näin sanotaan että raha ei tee onneliseksi niin kyllä se vaan tekee...joka päivä saat miettiä millä maksat tämänkin laskun..Itselle tulee noin vajaa tonni ja sillä pitäs maksaa puhelin,ruoka vaatteet vakutusmaksut asunto sairaanhoito kulut ja lääkkeet..kk noin 300 muitten menojen päälle..ja tuo 300 tulee joka kk..siinä on 190 sairaala maksuja ja loput lääkkeisiin..joten olisin perhanan onnelinen jos saisin rahaa niin paljo ettei päivästä toiseen tarviis miettiä rahan tuloa.Ainut mistä voi enää tinkiä niin on ruoka..

Tuo on niin tuttua, paitsi että terveitä oltiin kaikki, koko perhe, kaikeksi onneksi. Nuorena kotiäitinä pienien lapsieni kanssa laskin joka markan ja kuittasin päiviä kaurapuurolla, mutta joka päivä lapsille oli ruokaa.' Mies oli ison firman myyntipäällikkö, iso palkka, mutta laskut jätti maksamatta, vuokrat, lainat, kaikki. Minun oli lopulta tehtävä kahta ansiotyötä, että sain talouden kuntoon. Kun olin palkattomalla ajalla joutunut kerjäämään mieheltä joka pennin, en pyytänyt häneltä mitään kun sitten pääsin työelämään ja lapset tarhaan. Meni vuosia panna talous kuntoon, mutta sen tein. Ja siksi en eroa ottanut, koska osituksessa olisin joutunut luopumaan puolet raadannallani hankitusta omaisuudesta.
        En ole varmaankaan ainoa, jolla on aivan eri elintaso kuin miehellään.

• Niin täällä sitä valitetaan, ettei ole sitä eikä tätä. Mitä olet tehnyt sen eteen että sulla olisi jotain? Ei kukaan tai vain äärimmäisen harva saa kaiken omistamansa ilmaiseksi. Lopetetaan turha valitus ja keskitytään kukin siihen mitä parhaiten osaa.

• Köyttekäkö joka päivä ansiptöissä. Sillon olette työläisiä.

Minä olen Porvari elän pääomatuloilla..

En käy töissä joka päivä kuin haukkumassa työntekijät joskus niin laislooksi

• Anonyymi kirjoitti:

Köyttekäkö joka päivä ansiptöissä. Sillon olette työläisiä.

Taisi kommentti tulla huumorilla.js köyhät sulle hymyilee ja köyhät tuntee kyyneleet.......,..

• Anonyymi kirjoitti:

Niin täällä sitä valitetaan, ettei ole sitä eikä tätä. Mitä olet tehnyt sen eteen että sulla olisi jotain? Ei kukaan tai vain äärimmäisen harva saa kaiken omistamansa ilmaiseksi. Lopetetaan turha valitus ja keskitytään kukin siihen mitä parhaiten osaa.

Pienyrityksessä töissä läpituntipalkalla niin köyhyys on ainut kaveri...

• Ai miten niin kaikilla muilla??? Mulla ei oo ku tää läppäri, ei autoa, ei taloa, ei telkkkaria ja tässä kerrostalokopissa on ihan älyttömän kuuma varsinkin nyt. Ostan vain alevaatteita ja mielestäni pärjään tosi hyvin kun ei ole nurkat täynnä tavaraa jota pitäisi raahata mukanaan. Kun näen mun kavereita joilla on omakotitalot, kaks autoa, ilmastoinnit, isot taulutelevisiot ja robottiruohonleikkurit niin en näe siinä kuin vaivaa ylläpitää niitä kulisseja. Jos mä halua muuttaa maisemaa, vaihtaa työpaikkaa, niin se on käytännössä yks reppu ja iso matkalaukku. Pakkaan kamat ja meen. Ainut mitä kaipaan on se että mulla olis perhe ja samanhenkinen puoliso joka ei yrittäisi elää yltäkylläisyydessä. Mä haluaisin lapsen, jolle säästäisin opiskelurahaa vaikka tölkkejä keräämällä ja jolle opettaisin ettei raha ja tavara tuo oikeaa onnea.

• Anonyymi kirjoitti:

Varsinkin velaksi, monet ostavat hienouksia ja ovat sitten lirissä maksujen kanssa. Ei kannata naapurin kanssa kilpailla.

Joo, moni ei tosiaankaan hahmota sitä että ne monet hienoudet on hankittu velaksi. Aika harvalla tässä maassa on varaa mennä vaikka autokauppaan ja vaan ostaa sieltä mitä haluaa miettimättä maksuja.

• Anonyymi kirjoitti:

No tulihan tänne yksi iloinen ja onnellinen porvari. Sulla on varmaan ihanaa elämää.

• Anonyymi kirjoitti:

Olisit opetellut jonkin ammatin ja mennyt sitten töihin. Vaan kun se ruikuttaminen on niiin paljon helpompaa. Eli täysin oma syysi!
        Minä esimerkiksi kävin kaksi kolmivuotista koulua pakollisen jälkeen. Ja otin aina sitä työtä, mitä sain, en vaatinut koulutusalaltani. Nyt olen ollut jo 16 v vanhuuseläkkeellä ja viim eläkkeestäni maksoin tonnin kahdelle eri organisaatiolle ja halusin rahojen menevän niille kotiseutuni kantasuomalaisille, jotka ilman omaa syytään ovat joutuneet ahtaalle. Kantasuomalaisille siksi, koska vieraslajiset saivat jo v 2016 virallisen tilaston mukaan keskimäärin 2833,30 euroa kuukaudessa verotonta tuloa. Minä en ole koskaan saanut noin suuria rahoja edes verollisena enkä taatusti tule saamaan, olenhan kantasuomalainen.

• Olipa hyvin kommentoitu :)

• Anonyymi kirjoitti:

Raha ei tee onnelliseksi,,,itsellä oli huono taloustilanne nuorempana ja nyt saanut jo vuosia sitten rahatilanteen kuntoon ja rahaa on ,on pelit ja vehkeet mutta ei raha tee onnelliseksi helpottaa kyllä asioita kun ne vähäiset laksut pystyy hoitamaan.mikään miljonääri en ole ,tavallinen duunari mutta säästämällä ja tarkalla kirjanpidolla yms olen talouden saanut hyväksi...kaupasta voi ostaa halutessaan ihan mitä vaan eikä se laivaa keikuta suuntaa eikä toiseen ,,tosin en sitä rahaa liiemmi kuluta....pääomaa pitää olla joka kuukausi samana päivänä noin 1000 enemmän kuin edelliskuukautena....ihan normipalkoilla .

• Anonyymi kirjoitti:

Ai miten niin kaikilla muilla??? Mulla ei oo ku tää läppäri, ei autoa, ei taloa, ei telkkkaria ja tässä kerrostalokopissa on ihan älyttömän kuuma varsinkin nyt. Ostan vain alevaatteita ja mielestäni pärjään tosi hyvin kun ei ole nurkat täynnä tavaraa jota pitäisi raahata mukanaan. Kun näen mun kavereita joilla on omakotitalot, kaks autoa, ilmastoinnit, isot taulutelevisiot ja robottiruohonleikkurit niin en näe siinä kuin vaivaa ylläpitää niitä kulisseja. Jos mä halua muuttaa maisemaa, vaihtaa työpaikkaa, niin se on käytännössä yks reppu ja iso matkalaukku. Pakkaan kamat ja meen. Ainut mitä kaipaan on se että mulla olis perhe ja samanhenkinen puoliso joka ei yrittäisi elää yltäkylläisyydessä. Mä haluaisin lapsen, jolle säästäisin opiskelurahaa vaikka tölkkejä keräämällä ja jolle opettaisin ettei raha ja tavara tuo oikeaa onnea.

arvostan.

• Anonyymi kirjoitti:

Olisit opetellut jonkin ammatin ja mennyt sitten töihin. Vaan kun se ruikuttaminen on niiin paljon helpompaa. Eli täysin oma syysi!
        Minä esimerkiksi kävin kaksi kolmivuotista koulua pakollisen jälkeen. Ja otin aina sitä työtä, mitä sain, en vaatinut koulutusalaltani. Nyt olen ollut jo 16 v vanhuuseläkkeellä ja viim eläkkeestäni maksoin tonnin kahdelle eri organisaatiolle ja halusin rahojen menevän niille kotiseutuni kantasuomalaisille, jotka ilman omaa syytään ovat joutuneet ahtaalle. Kantasuomalaisille siksi, koska vieraslajiset saivat jo v 2016 virallisen tilaston mukaan keskimäärin 2833,30 euroa kuukaudessa verotonta tuloa. Minä en ole koskaan saanut noin suuria rahoja edes verollisena enkä taatusti tule saamaan, olenhan kantasuomalainen.

Tuo on valhetta jolla on pahantahtoiset tarkoitusperät, tämä tiedoksi kaikille sinisilmäisille.

• Anonyymi kirjoitti:

Taas joku vanha taata joka ei ole ihan mukana tämän päivän asioissa. Tämäkin on monta kertaa tavattu teille, MAAILMA ON MUUTTUNUT SITTEN 70-LUVUN. NYKYÄÄN EI KUKAAN VAIN MARSSI TÖIHIN JA OPISKELU EI TAKAA YHTÄÄN MITÄÄN KOSKA NIITÄ TYÖPAIKKOJA E-I OLE JA VAIKKA OLISIKIN SINUA EI PALKATA KOSKA MONET PAIKAT PIDETÄÄN AVOIMENA. Menikö nyt jakeluun eläkeläiselle?
        Mitä ihmettä edes pyörit köyhyys palstalla pilkkaamassa huono-osaisia?

• Anonyymi kirjoitti:

Niin täällä sitä valitetaan, ettei ole sitä eikä tätä. Mitä olet tehnyt sen eteen että sulla olisi jotain? Ei kukaan tai vain äärimmäisen harva saa kaiken omistamansa ilmaiseksi. Lopetetaan turha valitus ja keskitytään kukin siihen mitä parhaiten osaa.

Tilanne on jo nyt se, että kaikki keskittyy siihen mitä osaavat parhaiten. Ja silti ne jotkut vaan on köyhiä. Sinä se ainakin osaat keskittyä itseesi ja sulkea silmät toisen hädältä. Ehkä just tän takia sitä hätääkin on. Kokeile vaan sitä rahatonta elämää, niin rupeat sinäkin ymmärtämään.

• Anonyymi kirjoitti:

Näin muuten on. Raha ei tee ketään onnelliseksi.

>Raha ei tee ketään onnelliseksi.

Tuo on termeillä saivartelua, sillä 'onnellisuus' on todella lavea käsite ja jokainen valehtelee itselleen ainakin jonkin verran.

Olin yli kolmekymppiseksi melko persaukinen, joskaan en kovissa veloissa. Sen jälkeen asiat kohentuivat taloudellisesti sekä kovan työn että hyvän tuurin muodossa.

Voin rehellisesti sanoa että viimeiset parikymmentä vuotta ovat olleet, jos ei onnellisinta, niin ainakin taloudellisesti huolettominta aikaa elämässäni. Jos tarvitsen jotain (auto, matka, kodinkaluste..) yleensä myös pystyn hankkimaan sen, tilipäivää ei tarvitse muistella kun rahaa on heti käytössä parin vuosipalkan edestä.

Kun muistelen aikoja jolloin lusin pahimmillaan kesäloman pienessä yksiössäni, en voi rehellisesti sanoa kaipaavani tuota aikaa juuri mitenkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo on niin tuttua, paitsi että terveitä oltiin kaikki, koko perhe, kaikeksi onneksi. Nuorena kotiäitinä pienien lapsieni kanssa laskin joka markan ja kuittasin päiviä kaurapuurolla, mutta joka päivä lapsille oli ruokaa.' Mies oli ison firman myyntipäällikkö, iso palkka, mutta laskut jätti maksamatta, vuokrat, lainat, kaikki. Minun oli lopulta tehtävä kahta ansiotyötä, että sain talouden kuntoon. Kun olin palkattomalla ajalla joutunut kerjäämään mieheltä joka pennin, en pyytänyt häneltä mitään kun sitten pääsin työelämään ja lapset tarhaan. Meni vuosia panna talous kuntoon, mutta sen tein. Ja siksi en eroa ottanut, koska osituksessa olisin joutunut luopumaan puolet raadannallani hankitusta omaisuudesta.

Pahoitteluni että olet tullut laittaneeksi hynttyyt yhteen sellaisen sian kanssa.

• Ihminenhän on köyhä, jos hänellä on vain rahaa

• Anonyymi kirjoitti:

Taas joku vanha taata joka ei ole ihan mukana tämän päivän asioissa. Tämäkin on monta kertaa tavattu teille, MAAILMA ON MUUTTUNUT SITTEN 70-LUVUN. NYKYÄÄN EI KUKAAN VAIN MARSSI TÖIHIN JA OPISKELU EI TAKAA YHTÄÄN MITÄÄN KOSKA NIITÄ TYÖPAIKKOJA E-I OLE JA VAIKKA OLISIKIN SINUA EI PALKATA KOSKA MONET PAIKAT PIDETÄÄN AVOIMENA. Menikö nyt jakeluun eläkeläiselle?

Voi kuule. Kyllä edelleen voi marssia suoraan töihin, etenkin vielä koulutuksen kanssa. Se nyt vaan on sellainen juttu, että vain motivoituneet, joustavat sekä pätevät saavat nämä paikat. "Työssä joudutaan käymään"-asenteen omaavat jäävät satamaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ai miten niin kaikilla muilla??? Mulla ei oo ku tää läppäri, ei autoa, ei taloa, ei telkkkaria ja tässä kerrostalokopissa on ihan älyttömän kuuma varsinkin nyt. Ostan vain alevaatteita ja mielestäni pärjään tosi hyvin kun ei ole nurkat täynnä tavaraa jota pitäisi raahata mukanaan. Kun näen mun kavereita joilla on omakotitalot, kaks autoa, ilmastoinnit, isot taulutelevisiot ja robottiruohonleikkurit niin en näe siinä kuin vaivaa ylläpitää niitä kulisseja. Jos mä halua muuttaa maisemaa, vaihtaa työpaikkaa, niin se on käytännössä yks reppu ja iso matkalaukku. Pakkaan kamat ja meen. Ainut mitä kaipaan on se että mulla olis perhe ja samanhenkinen puoliso joka ei yrittäisi elää yltäkylläisyydessä. Mä haluaisin lapsen, jolle säästäisin opiskelurahaa vaikka tölkkejä keräämällä ja jolle opettaisin ettei raha ja tavara tuo oikeaa onnea.

Olipa ihana kommentti.
        Tämä on totta, tollasten kulissien ylläpito voi olla yhtä stressaavaa kuin köyhyys, koska pinnalliset ihmiset tuntevat itsensä "suhteellisesti köyhiksi" heitä rikkaampiin nähden, koska he haluavat aina vain lisää turruttuaan siihen, mitä heillä on.

Tietenkin se, ettei ole rahaa vaikkapa kunnon hoitoon, jos tulee sairaus tai rahaa terveelliseen monipuoliseen ruokaan, voi olla aika ahdistavaa.

Itseäni harmittaa, ettei ole varaa käydä hyvällä terapeutilla saati muissa hoidoissa, jotka eivät kuulu julkiseen terveydenhuoltoon, kun on krooninen masennus. Jos olisi edes normaalipalkkainen työ, pystyisin niin tekemään. Työttömänä en pysty. Sellaisten ihmisten seuraa, jotka välittävät vain autoista ja asunnoista, niiden väristä ja hinnasta, kannattaa välttää ja etsiä oikeita samanhenkisiä ystäviä.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, moni ei tosiaankaan hahmota sitä että ne monet hienoudet on hankittu velaksi. Aika harvalla tässä maassa on varaa mennä vaikka autokauppaan ja vaan ostaa sieltä mitä haluaa miettimättä maksuja.

Voisin hakea kaupasta uuden auton käteisellä, mutta kiinnostus loppuu, kun alkaa laskemaan hinnassa olevan veron määrää alv, autovero. Menee kokonaisveroaste aivan järjettömäksi. Useimmat hienot autot on velalalla hankitu, varsinkin nuorilla, tai vuokrattu.

• Anonyymi kirjoitti:

Raha ei tee onnelliseksi,,,itsellä oli huono taloustilanne nuorempana ja nyt saanut jo vuosia sitten rahatilanteen kuntoon ja rahaa on ,on pelit ja vehkeet mutta ei raha tee onnelliseksi helpottaa kyllä asioita kun ne vähäiset laksut pystyy hoitamaan.mikään miljonääri en ole ,tavallinen duunari mutta säästämällä ja tarkalla kirjanpidolla yms olen talouden saanut hyväksi...kaupasta voi ostaa halutessaan ihan mitä vaan eikä se laivaa keikuta suuntaa eikä toiseen ,,tosin en sitä rahaa liiemmi kuluta....pääomaa pitää olla joka kuukausi samana päivänä noin 1000 enemmän kuin edelliskuukautena....ihan normipalkoilla .

Kyllä raha tekee onnelliseksi, jos sitä ei tarvitse kaiken aikaa pitää mielessä. Kun voi asua ja syödä tuvallisesti ja hyvin, kun voi mennä ja tulla. Kun huolehtii kodistaan, ei hävitä eikä riko omaisuuttaan, niin se kestää ja riittää vuosia. Samoin vaatteet ja muut arkielämän asiat. Ei ole tarve shoppailuun eikä tuhlailuun, mutta elämä on hyvää ja tasaista.
        Suu säkkiä myöten.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä näin on se helpottaa kyllä jotku ihmiset mitäkin valvoo miehien miten pärjää seuraavat päivät

• Anonyymi kirjoitti:

Pahoitteluni että olet tullut laittaneeksi hynttyyt yhteen sellaisen sian kanssa.

Kovan koulun jälkeen opin itselliseksi ihmiseksi. Hammasta purren tein vuosia 13 tuntista työpäivää, vain sunnuntait vapaana. Opin tekemään suunnitelmat, budjetoimaan ja huolehtimaan, yksin ja neuvoja kysymättä. Koulutin lapset ylioppilaiksi, pitemmälle en pystynyt, maksoin asuntolainan ja olen nyt eläkkeellä. Perheessäni on vain yksi. ikuinen teini-ikäinen, joka ei pysty selviämään omista raha-asioistaan, mutta pystyn hänestä huolehtimaan.
        Nyt voin todeta, että raha tekee onnilleksi, sillä tiedän, että se riittää maksuihin nyt ja tulevaisuudessakin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuulehan Porvari, opettele kirjoittamaan. Ne sinun työntekijätkin osaa varmaan kirjoittaa paremmin kuin sinä . Mitään hyvää et saa aikaan heitä haukkumalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä helvetin kulissia? Taidat olla kateellinen vain.

Minulla...siis meillä, 2 aikuista+2lasta, on omakotitalo, mökki, 3 autoa, 2 moottoripyörää jne. Normaalia elämää eletään....töisssä käydään ja laskuja maksetaan. Jos halutaan vaihtaa maisemaa niin myydään ja muutetaan.

Vaikutat vähän tyhmälät ja saamattomalta.

• Anonyymi kirjoitti:

Hei pappa, tänä päivänä on aika vaikeaa saada työtä johon sulla ei ole koulutusta. Ennen oli joo helppoa, töihin pääsi vaikka mihin mut nykyään matalapalkkasimmatkin alat vaatii koulutuksen. Kyllä mäkin haluaisin tiettyihin töihin päästä mutta kun vaativat AMK tutkinnon ja kouluun en oo päässyt. Kukaan ei mua sille alalle ota. Sitten tarjotaan vaihtoehtoja että mene ilmaiseksi harjoitteluun (josta siitäkään ei saa kuitenkaan työpaikkaa tai tutkintoa) tai kuntouttavaan työtoimintaan lajittelemaan muttereita mutta palkkaa et tietenkään saa.

• Minun autoni on muutaman päivän päästä 27 vuotta vanha. Olen omistanut sen jo yli 18 vuotta. Kohta on katsastuksen viime hetket käsillä. Täytyy katsoa joku nettiaika.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos olet kohtalaisen näköinen nainen, voisin tulla yrittämään parantaa paniikkihäiriösi.
        Pitäisin sinua sylissä. Taitaa hieman haitata, että olen yli60 v vanha ja ukkomies.

• Anonyymi kirjoitti:

No tulihan tänne yksi iloinen ja onnellinen porvari. Sulla on varmaan ihanaa elämää.

Mieluummin porvari kuin kommari.

• Anonyymi kirjoitti:

Voisin hakea kaupasta uuden auton käteisellä, mutta kiinnostus loppuu, kun alkaa laskemaan hinnassa olevan veron määrää alv, autovero. Menee kokonaisveroaste aivan järjettömäksi. Useimmat hienot autot on velalalla hankitu, varsinkin nuorilla, tai vuokrattu.

Auto on kallis ja huono sijoitus,mieluummin asunto-osakkeita,Helsingin kantakaupungista.T.Porvari

• Anonyymi kirjoitti:

Jopa puolet kaikista suomalaisista ihmisistä joutuu menemään vanhetessaan eläkkeelle oltuaan työuran lopussa muutaman vuoden työttömänä. Olen 64 v mies, nyt eläkkeellä ja talous on OK.

Tutkimus siis tarkoitti, että keskimäärin tulee kenkää lopullisesti, ennenkuin oikea eläkeikä koittaa. Niin minullekin kävi. Sain viimeisen palkan kun täytin 60 v. kuukauden 1. päivä sattui olemaan myös syntymäpäiväni!

Minä tiedän oikein hyvin maailman muuttumisen, en ole ko. henkilö jota moitit. Varmasti ainakin kaikkien yli 50-vuotiaiden pitäisi muistaa se, että ajat ovat muuttuneet 70-luvusta ja 80-luvusta. Työnsaanti on vaikeaa, koska työpaikat ovat vähentyneet.
        Suomesta on viety töitä ulkomaille. Minunkin atk-alan työkokemustani vastaavia töitä on viety esim. kehitysmaa Intiaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Voi kuule. Kyllä edelleen voi marssia suoraan töihin, etenkin vielä koulutuksen kanssa. Se nyt vaan on sellainen juttu, että vain motivoituneet, joustavat sekä pätevät saavat nämä paikat. "Työssä joudutaan käymään"-asenteen omaavat jäävät satamaan.

Opettajan töitä ei anneta 60 vuotta täyttäneille, edes päteville, jos on vähänkin nuorempi hakija mukana. Jos on vain esim. 3 vanhaa hakijaa, niin silloin ei valita ketään niistä. Ehkä peruutetaan koko haku ja jaetaan nämä työtunnit muille jo viroissa oleville opettajille.

Olen seurannut tuttavani vaikeaa uraa opettajana. Hän on muodollisesti erittäin pätevä, usein pätevämpi kuin kukaan muu hakijoista. Pätevyys on 4 eri aineen opettamiseen yläkoulussa ja lukiossa.

Ilman suhteita ei pääse vanha ihminen enää opettajan työhön, se on nähty pääkaupunkiseudulla ja myös muissa kaupungeissa yli 100 km säteellä.

• Anonyymi kirjoitti:

"sairaanhoito kulut ja lääkkeet..kk noin 300 muitten menojen päälle..ja tuo 300 tulee joka kk..siinä on 190 sairaala maksuja ja loput lääkkeisiin"

Valehtelemisessakin kannatta pitää jotain rajaa.Suomessa on lääkekatto.Kun olet maksanut lääkkeistäsi n.575 euroa kalenterivuoden aikana,loppuvuosi on ilmainen (no 2.50/lääke)Siis reseptilääkkeillä.Samanlainen katto on sairaalakulujen kanssakin.

• Anonyymi kirjoitti:

Minulla...siis meillä, 2 aikuista+2lasta, on omakotitalo, mökki, 3 autoa, 2 moottoripyörää jne. Normaalia elämää eletään....töisssä käydään ja laskuja maksetaan. Jos halutaan vaihtaa maisemaa niin myydään ja muutetaan.

Älä mollaa muita.täällähän kuka tahansa voi sanoa mitä vaan anonyyminä.mitä tarkoittaa tyhmälät?taidat olla kännissä ei sormi luista näppäimistöllä.mulla on kaikkea ja ystävät ovat elämän suola.elämässä tehdään itse valintoja .kaikki eivät synny kultalusikka suussa.jännä miehet ja naiset kannattaa kiertää kaukaa.t.tolkun ihminen.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä muuten tekee -60

• Anonyymi kirjoitti:

Jos olet kohtalaisen näköinen nainen, voisin tulla yrittämään parantaa paniikkihäiriösi.
        Pitäisin sinua sylissä. Taitaa hieman haitata, että olen yli60 v vanha ja ukkomies.

Parantamaan?taidat etsiä itsellesi päiväkahviseuralaista.vaimo ei ymmärrä ja painaa yli 100.hissiin ette mahdu kun mahat osuu yhteen.tossa iässä pitää jo alkaa rauhoittua kun on lähempänä 80v.et kuitenkaan ole pitkä ja komea kuten matti Vanhanen.keskity vaimoosi osta kukkia ja hemmottele häntä.ruoho ei ole vihreämpää aidan takana.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja lukihäiriö kirjoituksesta päätellen, kaikella kunnioituksella. 👍

• Te olettekkn köyhiä duunareita jos ei meruja pihaoissa ja auluteeveitämainakin viisi .

Mulla o n, muta ei selnnea tuo kun. Kinteis t överotkin useita tuhansii ja taas pi y ösi vaihataa au too.

Mitä eneempoåi on ainea eenpihaluu.

Aina löytyy isompi vene

• Anonyymi kirjoitti:

Kovan koulun jälkeen opin itselliseksi ihmiseksi. Hammasta purren tein vuosia 13 tuntista työpäivää, vain sunnuntait vapaana. Opin tekemään suunnitelmat, budjetoimaan ja huolehtimaan, yksin ja neuvoja kysymättä. Koulutin lapset ylioppilaiksi, pitemmälle en pystynyt, maksoin asuntolainan ja olen nyt eläkkeellä. Perheessäni on vain yksi. ikuinen teini-ikäinen, joka ei pysty selviämään omista raha-asioistaan, mutta pystyn hänestä huolehtimaan.
        Nyt voin todeta, että raha tekee onnilleksi, sillä tiedän, että se riittää maksuihin nyt ja tulevaisuudessakin.

Suomessa koulutus on yhteiskunnan ylläpitämää, voi opiskella yliopistotasolle ilmaiseksi, ja siitä vielä maksetaan opintotukea verorahoista.
        Toista se oli -60 luvulla kaikki koulutus maksoi, paitsi se kansankoulu.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikutat hieman itsekeskeiseltä. Hyvä palkkainen täytyy olla sekä rouva että herra tai sitten saatu
        jo perintöä. Ei todellakaan ole tavallista edes normaali palkkaisella elellä tavallanne. Tosin itse en ostakaan velaksi mitään paitsi asunto oli pakko. Ymmärrän hyvin pienipalkkaisena ettei ylimääräisiin vempaimiin ole rahaa. Jos ruokakauppaan riittää rahat olen tyytyväinen. Kulutusjuhliin ei ole päästy joten nautiskelen yksinkertaisesta elämästä pienillä hiilijalanjäljillä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tää on niin paskapuhetta! Työtä on todellakin tarjolla kun ei ole liian kranttu. Osaavat ja ahkerat ihmiset pärjää aina ja pystyvät etenemään urallaan. Liian moni VALITSEE nykyään jäädä yhteiskunnan elätiksi, kun ei ole tarjolla tarpeeksi hienoa ja rahakasta työtä! Enkä viitsi edes sanoa paljonko vituttaa maksella omasta liksasta näiden loisten eläminen!

• Anonyymi kirjoitti:

Jos on syntynyt hannuhanhi sukupolviin, eli suuriin ikäluokkiin niin on varmasti vaikeaa hahmottaa miten helpolla sukupolvellenne on tippunut työpaikka ja ruhtinaallinen eläke. Itse olen 70-luvulla syntyneenä joutunut hankkimaan koulutuksen useaan ammattiin, silti 3 laman tai finanssikriisin ansiosta töitä vain ei yksinkertsisesti ole. Olen työn perässä muuttanut yli 10 kertaa eri paikkakunnalle ja 2 kertaa ulkomaille, silti olen taas työtön, hakemuksia lähetän satoja per vuosi. Eläkettä en tule saamaan yhtään. Joten pyydän, ottakaa asioista selvää, lukekaa enemmän Ennenkuin tulette tänne haukkumaan luusereiksi kaikki työttömät ja vähävaraiset. Maailma heillä on todellakin ihan eri kuin se oli isoilla sukupolvilla.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos on ollut yrittäjän kanssa naimisissa ja teki 24/7 duunia, käteen ei tullut mitään. Ei maksanut eläkemaksuja, itse rikastui. Avioerossa sain tappelemalla jotain. Koulutin lapseni kirpputorimyynnillä, tuli lama ja työttömyys. Eläke jäi pieneksi, koska töitä 12v-24v ei otettu huomioon l18v jälkeen tosin eläke alkoi kertymään, laki muuttui ja hyväpalkkaisesta tehdastyöstä tekemistäni vuosista ei siis kertynyt eläkettä. Nyt 70v olen lapsenlapseni huoltaja, tulemme hyvin toimeen valtion maksamilla sijaishuollon tuilla. En valita. Olen tehnyt kaikenlaisia duuneja eläkkeellä ollessani. Töitä on! Tekijöistä pulaa!

• Anonyymi kirjoitti:

Ja miksi kalusteiden pitäisi valkoisia olla? Moni talokin on sisältä kuin kalkkilaiva nykyään -tympeää!

Meillä on ruskeat kalusteet ja lattia myös. (Ja tämä ei ole vitsi; kaikki massiivipuusta...)

• Anonyymi kirjoitti:

Minunkin mielestäni raha tekee onnelliseksi. Ei tarvitse kärsiä stressistä kun pystyy hoitamaan laskunsa jne. Köyhyys sairastuttaa. Vain tekopyhät väittävät että raha ei tuo onnea. Köyhä ihminen usein kuoleekin ennen aikojaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Mistä tuo luku on peräisin? Mistä tilastosta? Kuulostaa vihreiden metkuilta että vihataan valkoista ihmistä ja annetaan rahat muille.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi firmat pitää paikkoja avoimena? Minusta tuntuu siltä että niitä pidetään auki kuin syöttiä kunnes löytyy joku joka tekee riittävän halvalla. Vasta silloin paikka täytetään. Suomalaisilla firmoilla ei ole oikeastaan mitään halua kasvaa. Tuntuu siltä että puolet Suomen firmoista tekee jonkinlaista alihankintaa julkisille sektorille. Eli ne pelaa verorahoilla.

• Anonyymi kirjoitti:

Aivan, ja työläiset haukku taas silä jomolla...

• Anonyymi kirjoitti:

Joihinkin hommiin voi päästä, mutta jos tuntipalkka on kympin tai jopa alle ja työ osa-aikaista, niin palkalla ei elä. Ja tämä on tilanne useissa töissä. Tervetuloa nykymaailman realiteetteihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Todista tuo ulkomaalaisten saama raha jotenkin. Kaikki saa samanverran Suomessa ja tietysti monilla ulkomaalaisella on suuret perheet, joten apukin on suuri.

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki ajoneuvot on käteisellä ostettu. Unohtu listalta 2 moottorikelkkaa. Vain kiinteistöistä on lainaa, niistäkin vain max.50 prossaa arvostaan, ei takaajia.

EI kannata elää liian velaksi. sopivasti velkaa sopivaan kohteeseen on ok.

Ostan todella harvoin vaatetta ja perus vaatteiksi minulle riittää edullisemmat, joitain kalliimmpia kammpeita on harrastusten takia. Teinit ja vaimo tietenkin ostaa saatanan kalliitta ja paljon.

• Anonyymi kirjoitti:

Älä mollaa muita.täällähän kuka tahansa voi sanoa mitä vaan anonyyminä.mitä tarkoittaa tyhmälät?taidat olla kännissä ei sormi luista näppäimistöllä.mulla on kaikkea ja ystävät ovat elämän suola.elämässä tehdään itse valintoja .kaikki eivät synny kultalusikka suussa.jännä miehet ja naiset kannattaa kiertää kaukaa.t.tolkun ihminen.

Olen työelämään lähtenyt mukaan vasta 2000-luvulla...vasta amk:n käynti antoi toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen. Itse olen tehnyt kovasti töitä jotta saan sen mitä haluan. En ole saanut tietenkään ihan just sitä mitä olen halunnut.

Tämä molopäähän se väittää että porukka joka käy töissä ja hankkii ok-talon, auton, lapsia jne....pitää jotain kulissia. Taitaa olla katelliinen ja itse pitää kulissia surkeudessaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikutat hieman itsekeskeiseltä. Hyvä palkkainen täytyy olla sekä rouva että herra tai sitten saatu
        jo perintöä. Ei todellakaan ole tavallista edes normaali palkkaisella elellä tavallanne. Tosin itse en ostakaan velaksi mitään paitsi asunto oli pakko. Ymmärrän hyvin pienipalkkaisena ettei ylimääräisiin vempaimiin ole rahaa. Jos ruokakauppaan riittää rahat olen tyytyväinen. Kulutusjuhliin ei ole päästy joten nautiskelen yksinkertaisesta elämästä pienillä hiilijalanjäljillä.

Höpö höpö. Ok-talo on omin hartiavoimin tehty, toki jossain on ammattiapua ollut pakko ottaa. Valitettavasti.

Ei olla kovapalkkaisia, ihan tavallisissa töissä. Ajoneuvot eivät ole niitä kalleimpia. Ei mitään ihmeellistä. Tiedän työkavereita joilla on kiinteistät noin 100te kalliiimpia, ajoneuvot jopa 10x kalliimpia/per ajoneuvo.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos on syntynyt hannuhanhi sukupolviin, eli suuriin ikäluokkiin niin on varmasti vaikeaa hahmottaa miten helpolla sukupolvellenne on tippunut työpaikka ja ruhtinaallinen eläke. Itse olen 70-luvulla syntyneenä joutunut hankkimaan koulutuksen useaan ammattiin, silti 3 laman tai finanssikriisin ansiosta töitä vain ei yksinkertsisesti ole. Olen työn perässä muuttanut yli 10 kertaa eri paikkakunnalle ja 2 kertaa ulkomaille, silti olen taas työtön, hakemuksia lähetän satoja per vuosi. Eläkettä en tule saamaan yhtään. Joten pyydän, ottakaa asioista selvää, lukekaa enemmän Ennenkuin tulette tänne haukkumaan luusereiksi kaikki työttömät ja vähävaraiset. Maailma heillä on todellakin ihan eri kuin se oli isoilla sukupolvilla.

Ei kukaan tuollaista luuseriksi haukukaan...siis semmoista joka on kouluttautunut ja hakee töitä. Niitä toisenlaisia voi sellaisiksi haukkuakin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä syitä köyhyyteen voi olla monia, voi olla sairaus tai jokin epäonninen tapahtuma elämässä mikä on johtanut tilanteeseen. Sinisilmäistä ajatella että syynä olisi aina henkilön saamattomuus. Joskus käy niin onnellisesti, että riittää puhtia ja mahdollisuuksia muuttaa tilanne, mutta jos kaikkien vaikeuksien päälle tulee vielä esim. masennus on tilanteesta ulospääsy jo todella vaikeaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä niitä töitä on kun opiskelee oikealla alalle. Oikealla asenteella kyllä töitä löytyy jos ylipäänsä kiinnostaa tehdä. Ongelma taitaa olla vaan että käsitys palkasta ja työstä ei kohtaa , siivoojalle ei voi maksaa insinöörin palkkaa kärjistetysti ilmaistuna. Tai voi jos kysyntää olisi ,vaan kun ei ole. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Se insinöörikin joutuu kilpailemaan kiinalaisen insinöörin kanssa. Jos et ole kilpailukukyinen niin kyllä ne firmat siirtää työsi kiinalaissten tehtäväksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei rikkaat osta hienoja autoja. Mulla taisi olla viimeeksi yli 300 000 tulot kateuskalenterissa ja silti ajan yli 10 vuotta vanhalla koslalla johon teen kaikki remontit itse.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihmeen hyvin pärjäät vaikka et osaa edes kirjoittaa,porvari ja pääomatuloilla elät.
        Hyvä ettet ole mikään työtä vieroksuva ammattityötön.

• Anonyymi kirjoitti:

Jopa puolet kaikista suomalaisista ihmisistä joutuu menemään vanhetessaan eläkkeelle oltuaan työuran lopussa muutaman vuoden työttömänä. Olen 64 v mies, nyt eläkkeellä ja talous on OK.

Tutkimus siis tarkoitti, että keskimäärin tulee kenkää lopullisesti, ennenkuin oikea eläkeikä koittaa. Niin minullekin kävi. Sain viimeisen palkan kun täytin 60 v. kuukauden 1. päivä sattui olemaan myös syntymäpäiväni!

Minä tiedän oikein hyvin maailman muuttumisen, en ole ko. henkilö jota moitit. Varmasti ainakin kaikkien yli 50-vuotiaiden pitäisi muistaa se, että ajat ovat muuttuneet 70-luvusta ja 80-luvusta. Työnsaanti on vaikeaa, koska työpaikat ovat vähentyneet.
        Suomesta on viety töitä ulkomaille. Minunkin atk-alan työkokemustani vastaavia töitä on viety esim. kehitysmaa Intiaan.

Olen synt 1970 , siis olen 50 v, olin lapsi vielä -80 luvulla, en tiedä tai muista mitään työttömyydestä -70 ja -80 luvulla.

• Anonyymi kirjoitti:

Minun autoni on muutaman päivän päästä 27 vuotta vanha. Olen omistanut sen jo yli 18 vuotta. Kohta on katsastuksen viime hetket käsillä. Täytyy katsoa joku nettiaika.

juu ja kela maksaa mamuille ajokortit ja autot mieti sitä

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä tekisimmekään ilman sinua!

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin!

Ilmeisesti liikuttaa ja paljon liikuttaakin. Tuskin maailmasta löytyy yhtään enempää kateellista kuin suomalainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Lidlin unelma: köyhät ihmiset. Mitö enemmän köyhiä, sitä enemmän asiakkaita Lidliin.

• Anonyymi kirjoitti:

Pitää vaan maata jonkun tarpeeksi silmää tekevän kanssa niin johan ovet aukeaa moneen paikkaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Häpöhöpö. Sukulaiset ja hyvöveljet vievät parhaimmat päältä. Muille on muiden toimesta suunniteltu ”kohtalo”: sinä asut siellä ja siellä, olet köyhä, menet sinne ja sinne töihin jne.

• Anonyymi kirjoitti:

Olipa ihana kommentti.
        Tämä on totta, tollasten kulissien ylläpito voi olla yhtä stressaavaa kuin köyhyys, koska pinnalliset ihmiset tuntevat itsensä "suhteellisesti köyhiksi" heitä rikkaampiin nähden, koska he haluavat aina vain lisää turruttuaan siihen, mitä heillä on.

Tietenkin se, ettei ole rahaa vaikkapa kunnon hoitoon, jos tulee sairaus tai rahaa terveelliseen monipuoliseen ruokaan, voi olla aika ahdistavaa.

Itseäni harmittaa, ettei ole varaa käydä hyvällä terapeutilla saati muissa hoidoissa, jotka eivät kuulu julkiseen terveydenhuoltoon, kun on krooninen masennus. Jos olisi edes normaalipalkkainen työ, pystyisin niin tekemään. Työttömänä en pysty. Sellaisten ihmisten seuraa, jotka välittävät vain autoista ja asunnoista, niiden väristä ja hinnasta, kannattaa välttää ja etsiä oikeita samanhenkisiä ystäviä.

Siinäpä se. Masentunut on kateellinen onnellisista, iloisista ihmisistä, hymystä, katseesta, ihastumisesta, muiden onnesta ja ilosta.

• Anonyymi kirjoitti:

Suomessa koulutus on yhteiskunnan ylläpitämää, voi opiskella yliopistotasolle ilmaiseksi, ja siitä vielä maksetaan opintotukea verorahoista.
        Toista se oli -60 luvulla kaikki koulutus maksoi, paitsi se kansankoulu.

Eipä ole ilmaista. Usein vaaditaan ottamaan opintolainaa. Toki, Suomessa huomattavasti halvempaa kuin monessa muussa maassa, mutta ei suinkaan ilmaista ellei asu vanhemmillaan eikä nosta opintolainaa, ei syö mitään jne.

• Anonyymi kirjoitti:

Tää on niin paskapuhetta! Työtä on todellakin tarjolla kun ei ole liian kranttu. Osaavat ja ahkerat ihmiset pärjää aina ja pystyvät etenemään urallaan. Liian moni VALITSEE nykyään jäädä yhteiskunnan elätiksi, kun ei ole tarjolla tarpeeksi hienoa ja rahakasta työtä! Enkä viitsi edes sanoa paljonko vituttaa maksella omasta liksasta näiden loisten eläminen!

Kerran kun olet siivooja niin aina olet siivooja. Siitä ei ylös päästä, vaikka miten tohtoriksi olisit opiskellut. Tästä kyllä työnantaja pitää huolen.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä niitä töitä on kun opiskelee oikealla alalle. Oikealla asenteella kyllä töitä löytyy jos ylipäänsä kiinnostaa tehdä. Ongelma taitaa olla vaan että käsitys palkasta ja työstä ei kohtaa , siivoojalle ei voi maksaa insinöörin palkkaa kärjistetysti ilmaistuna. Tai voi jos kysyntää olisi ,vaan kun ei ole. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Se insinöörikin joutuu kilpailemaan kiinalaisen insinöörin kanssa. Jos et ole kilpailukukyinen niin kyllä ne firmat siirtää työsi kiinalaissten tehtäväksi.

Älä puhu äijä paskaa!

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi firmat pitää paikkoja avoimena? Minusta tuntuu siltä että niitä pidetään auki kuin syöttiä kunnes löytyy joku joka tekee riittävän halvalla. Vasta silloin paikka täytetään. Suomalaisilla firmoilla ei ole oikeastaan mitään halua kasvaa. Tuntuu siltä että puolet Suomen firmoista tekee jonkinlaista alihankintaa julkisille sektorille. Eli ne pelaa verorahoilla.

Mimun mielestä ne ovat syöttejä tekaistuine tietoineen ja feikkihaastatteluineen. Feikkihaastattelijalla leluläppäri feikkinetti päällä. Ne ovat kaikki tiedustelua. Tiedustellaan, etsitään sopivaa, haetaan tietoa, kehitellään, kiristetään, juonitellaan, manipuloidaan, myydään tietoja. Ei yhtään normaaleja työpaikkoja.

Sanotaanko, että netissä selailet Ikean tuotteita. Tämän jälkeem tulee avoimeksi Ikean työpaikka juuri sinun työkokemukseen ja koulutsella sopivaksi. Yhteyshenkilön nimi kuulostaa liiankin keksityltä. Tiedustelutäky, katsotaan tartutko syöttiin. Jos tartut, sinua pidetään lähes rikollisena vaikka ihan normaalisti olet hakemassa työpaikkaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Meillä on ruskeat kalusteet ja lattia myös. (Ja tämä ei ole vitsi; kaikki massiivipuusta...)

Meillä vaaleaa lattiat,paneelia ja kalusteet koivua. Kotimaisia. Rahaa on palanut.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä raha minut tekee onnelliseksi. Minulla on varaa asua Helsingin parhaalla ja kauneimmalla alueella ilman että tarvitsee nähdä kurjuutta ja rumaa arkkitehtuuria, voin ostaa mitä mieli tekee vuoden jokaisena päivänä minulle ja perheelleni, sekä pystyn säästämään myös erinäisiin tarkoituksiin. Tienaamme puolisoni kanssa yhteensä 17 tuhatta euroa kuukaudessa bruttona, mikä ei toki ole paljon verojen jälkeen. Mutta sillä summalla tulee meidän nelihenkinen perhe hyvin toimeen niin, ettei tarvitse pihtailla.

On sitä pienemmälläkin tultu ennen toimeen ja aina elämä ei ole ollut helppoa. Oman onnensa eteen täytyy tehdä töitä. Kaikki alkaa omasta asenteesta ja tosiasioiden kohtaamisesta; mihin minun oma kapasiteettini riittää?

Väitän, että ihan kaikilla perusjärkevillä ihmisillä Suomessa on mahdollista tienata vähintään 4 tuhatta euroa kuukaudessa. Se vaatii vain mielikuvitusta, luovuutta ja ahkeruutta. Meidän ympärillä on paljon tekemätöntä työtä. Aika on rahaa. Ja aina ei kannata jäädä omalle mukavuusalueelle, vaan kääriä hihat ja upottaa kädet saveen.

Ja ei ne suuret menot, vaan pienet kulut.

Niin siitä köyhyydestä ja voivottelusta päästään.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei rikkaat osta hienoja autoja. Mulla taisi olla viimeeksi yli 300 000 tulot kateuskalenterissa ja silti ajan yli 10 vuotta vanhalla koslalla johon teen kaikki remontit itse.

No kyllä noilla tuloilla kannattaisi jo uudempi auto hankkia ja vähän työllistää paikallisia korjaajiakin. Laita rahaa kiertoon...edes vähän enemmän.

• Anonyymi kirjoitti:

Auto on kallis ja huono sijoitus,mieluummin asunto-osakkeita,Helsingin kantakaupungista.T.Porvari

Auto täytyy maalaiskunnassa olla koska; pääsee töihin isolle kylälle jostain ruovedeltä esim, tampereelle tai lähelle vai meinaatko että teknologiateollisuuden palkka jossa jollain yksityisirillteknillä olisi sen väärti että sillä ostaisi asunnon lähempää.
        Ja niilläkin palkoilla voi ostaa auton sijoitusasunto on vitsi.
        Porvari saa ansioita näillä Ek;n sanelemilla pikkupalkoilla tehdyistä duuneista ostaa vaikka lapista kelomökkelöitä.
        Ja porvari ja varsinkin uskovaisporvari sellaiset SSpilän porukat keuhkoaa ammattijärjestöjä mafiaksi vaikka ihan itse omaa rakennus yms lestamafiaa pyörittävät ja selkeästi hinnat turpoaa ihan järjettömiin siellä jos missä on mafia , ja siunatut veljien kanssa yhdessä niin sovitut kuten muissakin alhaisemmissakin rikoksissa, rukoillaan hyi saatana mitä porukkaa.....

• Anonyymi kirjoitti:

Ei raha onnelliseksi tee mutta kyllä sitä mieluummin on onneton rahan kanssa kuin ilman.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi teet toisille rahaa etkä itsellesi?

• Anonyymi kirjoitti:

Se on ,lievästi sanottuna.Sentään ruokaa jaetaan kirkon ja kaupunkien sosiaalikeskuksissa ilmasta ruokaa .kauppojen lahjoituksia.

• Anonyymi kirjoitti:

Älä puhu äijä paskaa!

Tuossa ei ole riviäkään paskaa. Olen itse työnantaja sekä insinööri. Kaikki on totta ja omakohtaisesti koettu. Perustele väitteesi ja hyvin !

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on keskimääräistä parempi itsetunto kun olet rehellinen. Hyvä aloittaa kehuminen itsestään ennen kuin muut ymmärtävät jatkaa! Lidl laittoi Suomen elintarvikkeiden hinnat järkevälle tasolle ja olen ollut siitä asti uskollinen ko kaupalle. Toisaalta onhan se mukavaa syödä kuukauden viimeinenkin viikko muutakin kuin perunaa jolle olen allerginen, siksikin Lidl.

Meillä ei ole varaa Lidl ruokakoriin. Prismasta saa halvemmalla...

• Anonyymi kirjoitti:

Mene sinä hakemaan apua...työttömyys ei ole häpeä, minkä sille voi jos lomautetaan tai irtisanotaan? MUTTA jos mielummin valitset työpaikan sijaan sen, että voit valvoa aamuun, nukkua koko päivän...jos tykkäät dokata ja tupakoida, sulle alkoholi on rakas harrastus ja kaveri...jos ideologiasi ei anna myötä mennä töihin tienaamaan porvareille rahaa, niin sitten saatana saatte nääntyä nälkään ja asua kadulla..who the fuck cares. Mikään ei tule pöytään ilmaiseksi ja jokainen ihminen on loppujen lopuksi vastuussa itsestään. On aivan turhaa syyttää EU:ta, Euroja tai Hallitusta siitä, että oma elämä on perseestä. Ilmaista rahaa ei saa olla, eikä pidä olla vaan sen eteen kunkin on annettava jonkinlainen panos, eri juttu on vammaiset ja sairaat. Ja mitä tulee työpaikkoihin juntti...kyllä niitä on kun oikein viitsii etsiä ja panostaa siihen...toki on ymmärrettävä, että ei sitä heti pomoksi pääse tai välttämättä edes huippupestiin, mutta jostakin on aloitettava. Ja sitten vielä se, kun ihmettelet mitä joku antaa neuvoja köyhyys palstalla, niin samaa voi ihmetellä sinusta...vittujako kulutat aikaa täällä itkiessä, voisit olla etsimässä sitä työpaikkaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin!

Nyt olisi hyvä,jos jokainen saisi 100 euroa valtiolta ,koska pandemia aiheutti lisäkuluja
        myös tavallisille ihmisille eikä vain yrittäjille,koska tavalliset ihmiset kuitenkin viimekädessä joutuvat kaikenlaisina veroina maksamaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä raha minut tekee onnelliseksi. Minulla on varaa asua Helsingin parhaalla ja kauneimmalla alueella ilman että tarvitsee nähdä kurjuutta ja rumaa arkkitehtuuria, voin ostaa mitä mieli tekee vuoden jokaisena päivänä minulle ja perheelleni, sekä pystyn säästämään myös erinäisiin tarkoituksiin. Tienaamme puolisoni kanssa yhteensä 17 tuhatta euroa kuukaudessa bruttona, mikä ei toki ole paljon verojen jälkeen. Mutta sillä summalla tulee meidän nelihenkinen perhe hyvin toimeen niin, ettei tarvitse pihtailla.

On sitä pienemmälläkin tultu ennen toimeen ja aina elämä ei ole ollut helppoa. Oman onnensa eteen täytyy tehdä töitä. Kaikki alkaa omasta asenteesta ja tosiasioiden kohtaamisesta; mihin minun oma kapasiteettini riittää?

Väitän, että ihan kaikilla perusjärkevillä ihmisillä Suomessa on mahdollista tienata vähintään 4 tuhatta euroa kuukaudessa. Se vaatii vain mielikuvitusta, luovuutta ja ahkeruutta. Meidän ympärillä on paljon tekemätöntä työtä. Aika on rahaa. Ja aina ei kannata jäädä omalle mukavuusalueelle, vaan kääriä hihat ja upottaa kädet saveen.

"Väitän, että ihan kaikilla perusjärkevillä ihmisillä Suomessa on mahdollista tienata vähintään 4 tuhatta euroa kuukaudessa. Se vaatii vain mielikuvitusta, luovuutta ja ahkeruutta."

Miksi 'perusjärkevillä' olisi aina sekä mielikuvitusta, luovuutta ja ahkeruutta?

• Anonyymi kirjoitti:

Tää äijä puhuu asiaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin!

Sen verran se liikuttaa, kun ne joilla on kaikki taulutv:t autot ym uudet asunnot, ei ole eläessään raataneet tehtä työtä, jos ei tuöki lueta sitä mistä ei mahseta veroja eikä sotuja eikä ilmoteta verottajalle. Vuokran, ruoan, terveydenhoiton, tuomarien palkkiot, ulkomaanmatkat ja nyt uutena joka aamu ilmaisen huumeannoksen kaikkille työnteon vieroksujille. Työtätekevien maksettavsksi ja heidän jälkeläistensä maksettavaki. valtion ottaa velkaa ja tuöntekijöillä ja yrittäjillä jotka molemmilla maksaa maksaa ns. terveydenhoidoon kuuluvat hoitohuumeet. Valtion ja kunnan verot nouzee jatkuvalla syötöllä ja aina vain suurempia huumeen hoitokustannuksia muiden kustannuste lisäksi. Eikä siinä vielä kaikki, suomalyaisten työntekijöiden ja yrittäjien maksamilla verotuloilla maksetaan ns. ulkolaisten yritykset jotka ei maksa verojaa Suomeen, eikä yrityksensä tuotoista työntekijöidensä palkkoja, vaan nämä maksetaan suomalsisten maksamista vetotuloista. ONKO TÄSSÄ JÄRKEEE?!!!????? Halitus päättää valtio toteuttaa!!!!,

• Anonyymi kirjoitti:

Jos on noin kovat terveydehoitomaksut kk:ssa, niin sullahan tulee vuosittainen maksukatto melkein kahdessa kuukaudessa täyteen.

• Anonyymi kirjoitti:

"sairaanhoito kulut ja lääkkeet..kk noin 300 muitten menojen päälle..ja tuo 300 tulee joka kk..siinä on 190 sairaala maksuja ja loput lääkkeisiin"

Valehtelemisessakin kannatta pitää jotain rajaa.Suomessa on lääkekatto.Kun olet maksanut lääkkeistäsi n.575 euroa kalenterivuoden aikana,loppuvuosi on ilmainen (no 2.50/lääke)Siis reseptilääkkeillä.Samanlainen katto on sairaalakulujen kanssakin.

Ei ole psykiatrian maksujen kanssa esim

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tee sosiaaliturvakaan

• Anonyymi kirjoitti:

yökkistö

• Just näin, minullakin korona vei kaikki tulot, auto 20 vuotta vanha, mitään uutta EI ole varaa ostaa, silti Suomen suvessa olen äärettömän onnellinen

• Anonyymi kirjoitti:

Raha todellakin nostaa onnellisuuden tasoa, myös parisuhde voi paremmin, tiettyyn tulotasoon asti. Viittaan asiasta julkaistuihin tutkimuksiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti liikuttaa ja paljon liikuttaakin. Tuskin maailmasta löytyy yhtään enempää kateellista kuin suomalainen.

Kyllä vain niitä löytyy, joka maasta ja ihan yhtä paljon.

• Anonyymi kirjoitti:

Siinäpä se. Masentunut on kateellinen onnellisista, iloisista ihmisistä, hymystä, katseesta, ihastumisesta, muiden onnesta ja ilosta.

Jos ihminen on todella masentunut, sillä ei ole voimia edes kateuteen.

• Anonyymi kirjoitti:

Älä puhu äijä paskaa!

Olet kyllä oikeassa!
        Jos avoimia työpaikkoja on n. 20 000 ja työttömiä n. 500 000..

• Anonyymi kirjoitti:

Mä voisin ostaa uuden auton tuosta noin vain. En kallista, mutta 25 000 euron auton voisin ostaa ilman velanottoa. Käytän kuitenkin rahani mieluiten johonkin muuhun. Aivan uuden auton ostaminen ei ole taloudellisesti järkevää suurelle enemmistölle suomalaisia.

• Anonyymi kirjoitti:

Pyydä apua siihen paniikkihäiriöön ja pelkoihin siltä joka rinnallas kulkee ,vaikka et sitä näe,mutta tunnet jos pyydät.KOKEILE.TÄNÄ ILTANA,pyydä ääneen,ja odota,niin ihan muutama minuutti ,niin pelko on pois.Sinu ei tartte olla uskovainen eikä mitenkään erikoinen ,olet vaan oma itses.annat sen auttaa ja kiität.ja voit aloittaa uuden elämän ilman pelkoja.huonoitsetuntokin paranee kun olet vaan omaitsesi,se riittää .omatunto on paras neuvvvoja ,joka meillä on geeneissä.neuvoo elämässä tekemään asiat ,niinkun oikein on.erottamaan oikean ja väärän. Enempään ei ihmisen tarvitse elämässä pystyä,

• Anonyymi kirjoitti:

Sitä en paitsi ymmärrä,että vuokralla asuva ostaa hienon auton velaksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitusvirheistä päätellen et ole kovinkaan suuren pääoman haltija.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä vähemmämmäksi saan tavaraa sen onnellisempi olen.

• Anonyymi kirjoitti:

"Semppiä vaan jatkoon ."

Semppiä????????

Hahaha mikä juntti.

Se on tsemppiä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kivat sulle, mutta et osaa edes kirjoittaa suomenkieltä niin, että me työssäkäyvät/ -käyneet ymmärtäisimme tuota sönkkösönkkö kieltäsi. Löydä onni työstäsi, jotta tietäisit, mitä onni oikeasti on, sanoo viisas sananlasku. Tämä on testattu oikeassa elämässä ja näin on! Kaikkea hyvää sijoittajalle!

• Anonyymi kirjoitti:

Suomessa ei vanhempien tarvitse säästää lapselleen opiskelurahaa.

• On aivan eri asia säästää hyvätuloisena tuloistaan kuin tinkiä vähävaraisena kaikesta vain sen vuoksi ettei ole valinnan varaa.

• Anonyymi kirjoitti:

No kirjoitamaan et ole kuitenkaan oppinut😀

• Anonyymi kirjoitti:

eix meillä oo 850e omavastuu /v jonka jälkeen sairaanhoito on ilmaista ???

• Anonyymi kirjoitti:

olis kamnattanut haukkua mies sukulaistensa läsnäollessa ettei tämä elätä perhettään niin johan mies olisi osallistunut elantokuluihin

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkä se ei tee onnelliseksi mutta helpompi kärsiä kun on taskut tännä rahaa.

• Anonyymi kirjoitti:

>Raha ei tee ketään onnelliseksi.

Tuo on termeillä saivartelua, sillä 'onnellisuus' on todella lavea käsite ja jokainen valehtelee itselleen ainakin jonkin verran.

Olin yli kolmekymppiseksi melko persaukinen, joskaan en kovissa veloissa. Sen jälkeen asiat kohentuivat taloudellisesti sekä kovan työn että hyvän tuurin muodossa.

Voin rehellisesti sanoa että viimeiset parikymmentä vuotta ovat olleet, jos ei onnellisinta, niin ainakin taloudellisesti huolettominta aikaa elämässäni. Jos tarvitsen jotain (auto, matka, kodinkaluste..) yleensä myös pystyn hankkimaan sen, tilipäivää ei tarvitse muistella kun rahaa on heti käytössä parin vuosipalkan edestä.

Kun muistelen aikoja jolloin lusin pahimmillaan kesäloman pienessä yksiössäni, en voi rehellisesti sanoa kaipaavani tuota aikaa juuri mitenkään.

Itsellä ihan sama tilanne. Kotoa lähtiessä 16 vuotiaana sain mukaan kannustusta ja kalastusvehkeet (jos nälkä yllättää) Aloitin paskahommissa. Kouluttauduin ja jatkoin paskahommia paskapalkalla. Viimeiset viisitoista vuotta olen yrittänyt tulla toimeen alle viidentonnin kuukausipalkalla ja mitään ei ole puuttunut. Jos jotain on mieli tehnyt sen kuin on hankkinut. Köyhänä oppi olemaan koreilematta vaatteilla ja ruuat hankin edelleen punaleimaisina( siinä säästää vuodessä 2 viikon palkan/etelän loman. Tarvitaan tuuria, mutta kaikki on itsestä kiinni. Palkka nousee vain työtä ja työnantajaa vaihtamalla.

• Anonyymi kirjoitti:

ONKO SINULLA PANIIKKIHÄIRIÖ.MINULLA ON.TV HAITTAA EI IKÄ VAAN OLET UKKOMIES. KAIKKEA HYVÄÄ KUITENKIN

• Anonyymi kirjoitti:

Otan osaa. Meillä ollut samanlainen tilanne., vaimon rahankäyttö retuperällä. Käy töissä, mutta hänen lapsuuden kodissa eivät vastuut paljon painaneet. Olen tienannut hyvin koko elämäni, mutta paljosta olen luopunut, kun toisella on vain oikeuksia. Vaimo on ihana ihminen, mutta 5 euroa on yhtä paljon kuin 5000 tuhatta. Hänen maksujaan ja velkojaan on tullut hoideltua viimeiset 30 vuotta. Auton tankki ajetaan tyhjäksi, ei muista tankata, jos osamaksuja niin unohtaa maksaa, lasten etuuksia ei muista hakea, pyykit jää helposti pesemättä yms. Lapset kohta maailmalla ja kaikilla koulutus ja asiat hyvin. Itse on pitänyt ärjestää. Näillä mennään.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei raha itsessään tee onnelliseksi, vaan sen määrä!

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minäkin rahasta tykkäisin. Esim pitäisi saada välttämättä silmälasit uudistettua. En saa optikolta, lasini maksoivat viimeksin n. 700 €, sankojen osuus oli 50 €. Lisäksi silmälääkärikulut. En ole luottokelpoinen on vaan ollut sellainen vahinko elämässäni. Olen monisairas, liikkuminen pitkälle vaikeata, tarvitsen autoa asiointeihin. En tule koskaan olemeen sossun enkä minkään avustusjärjestön apuun oikeutettu. Eläke on ihan ok, mutta ensin aika paljon veroa, sitten 1/3 osa ulosottoon, sitten asuntovelkaan n. 400/ kk . Oli pakko tehdä asuntoon remonttia, kun mies sairasti pitkään, mutta pystyi avun turvin olemaan kotona. Meitä tämmöisiä väliinputoajia on varmasti paljon muitakin. Vielä lopuksi: en ole luuseri, olen tehnyt töitä koko ikäni, äitiyslomilla lyhyitä aikoja. Sivutöitä monenlaisia, eli hyvä veronmaksaja olen ollut. Tosin palkat ovat aina olleet ns. matalapalkkoja . En ole koskaan polttanut, enkä ollut pelihimoinen ja alkoholiakaan ei ole kerinnyt kovin paljon ottamaan.

• Anonyymi kirjoitti:

...hmm...ja Varpulan papereissa oli kylkikoivun nimen tilalla ...kirveenvarsi...siksi siis köyhyys...häämötti...kuin ulappa Silja line laivan takaa...

• Anonyymi kirjoitti:

moittineet ovat sua muutkin kun hintinverran Porin Baareissa biriä kittaa ja muilta Euroja ruinaat...

• Anonyymi kirjoitti:

Ihminenhän on köyhä, jos hänellä on vain rahaa

Vasta silloin...vasta silloin...jos pyhänä sen tienaa...

• Anonyymi kirjoitti:

Parantamaan?taidat etsiä itsellesi päiväkahviseuralaista.vaimo ei ymmärrä ja painaa yli 100.hissiin ette mahdu kun mahat osuu yhteen.tossa iässä pitää jo alkaa rauhoittua kun on lähempänä 80v.et kuitenkaan ole pitkä ja komea kuten matti Vanhanen.keskity vaimoosi osta kukkia ja hemmottele häntä.ruoho ei ole vihreämpää aidan takana.

hmm...laiduntaminen...se Linkreeninkin lehmän...elättää

• Anonyymi kirjoitti:

Miten vaan. Minullakin paniikki häiriö
        Ilotsen siittää. Että käyn missä tahansa paitsi lidilis sä,

• Anonyymi kirjoitti:

Maailma on eri mutta jos maailma jatkuvasti lyö korville ei ehkä vika aina ole maailmassa. Olen myöskin 70-luvulla syntynyt. Ehdin hankkimaan itselleni opiskelupaikan, verkostoitumaan opintojen aikana. En tosin ole ehtinyt edes koskaan valmistumaan koska sain alaani vastaavan vakituisen työpaikan kesken opiskelun. En sillä että olisin ollut kenellekään sukua vaan sillä että olin opiskeluvuosinani hankkinut kontakteja. Sittemmin olen ollut täystyöllistetty.

• Anonyymi kirjoitti:

Minäkin olen allerginen Lidlin vihreä kuorisille perunoille.

• Anonyymi kirjoitti:

Työpaikkoja pidetään auki j jotta voidaan esittää että töitä olisi utta työ haluisia ei ole ja voidaan polkeenpalkatasoo.

Monet firmat laitaa hakuja vaan katsooksen millaista oeuhkaa saisivat.

Pomoilla kun ei uuta tekemistä kun katsella hakemuksia

• Anonyymi kirjoitti:

Jos ei pysty käärimään hihoja ja upottamaan niitä räpylöitään saveen, niin milläs sitten pystyt työllistymään? Et sitten ajatellut, että vakavat yht'äkkiset kohtaukset voivat vaikuttaa loppuelämään. Ei ole mitään asiaa enää työmarkkinoille. Enkä ole katkera, nyt ei ole enää kiirettä mihinkään, kiire loppui kuin äkkipysäys seinään.
        Olkaa te terveet onnellisia, että saatte tehdä töitä, jos niitä on.

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta kirjoittamaan et ole oppinut...

• Anonyymi kirjoitti:

Te olettekkn köyhiä duunareita jos ei meruja pihaoissa ja auluteeveitämainakin viisi .

Mulla o n, muta ei selnnea tuo kun. Kinteis t överotkin useita tuhansii ja taas pi y ösi vaihataa au too.

Mitä eneempoåi on ainea eenpihaluu.

Aina löytyy isompi vene

Oi taivas, mikä tunari. Oikeinkirjoitusta voisit opetella, olisi varmaan varaa yksityisopetukseen. Voisit työllistää jonkun pätevän.

• Anonyymi kirjoitti:

Kerran kun olet siivooja niin aina olet siivooja. Siitä ei ylös päästä, vaikka miten tohtoriksi olisit opiskellut. Tästä kyllä työnantaja pitää huolen.

Höpöhöpö, siivoamisella elin, kun opiskelin AMK-tutkintoa. Heti valmistumisen kynnyksellä sain vakituisen työpaikan, joka ei ollut lähelläkään siivoamista. Tosin pidin kyllä siivoojan työstä, mutta en siihen tähdännyt, vaan unelma-ammattiini, jossa nyt olen.

• Anonyymi kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että kerrassaan karmea tämä valkoisen suosinta buumi sisustuksessa. Itse pidän tummista ja ruskeista sekä punaisen sävyistä (matot) enkä tuntisi oloani kotoisaksi jossain valkoisessa joka tuo mieleen sairaalan tai jonkun siunauskappelin. Ai kamala!!!

• Anonyymi kirjoitti:

9000€kk eikä tuokaa riitä elämiseen kaikki velaksi hankittu

• Anonyymi kirjoitti:

Pitäisikö sinun palkkaa vielä leikata tulevaisuudessa

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän se elämä on ihanaa heitä köyhä voltti saat 20€

• Anonyymi kirjoitti:

Ai olen hakenut noita velka autoja joskus pihasta joku sanoo mä tuon sen jonnekin mistä hakea

• Anonyymi kirjoitti:

Itsellä oli monta lääkettä, mutta pudotin painoa, lopetin tupakoinnin ja aloin kävellä. Pois jäivät verenpaine- ja kolesterolilääkkeet ja rahaa säästyy kun en tupakoi. Tupakointiin meni melkein kolmesataa kuukaudessa!

Nykyään todella huomaan, että rahaa on käytettävissä enemmän kaikkeen kivaan!

• Anonyymi kirjoitti:

Ajatella, että olet päässyt noin pitkälle! Ja nimikin sattuu vielä olemaan Porvari. Muutenhan porvari, siinä toisessa merkityksessä, kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella!

Jos työntekijäsi olisivat oikeasti laiskoja, niin sinulle ei taitaisi kertyä niitä pääomatuloja. Oletan, väärästä kirjoitusasusta huolimatta, että tuo laislooksi tarkoittaa laiskaa!

• Anonyymi kirjoitti:

Toi on fiksua puhetta!! Työssäni kohtaan kuolemaa päivittäin ja kyllä se vaan on niin että yksikään meistä ei mitään täältä mukaansa saa. Ihan sama onko rikas vai köyhä. Ja kumma juttu, yleensä nämä köyhät joita heidän viimeisenä hetkenään hoidan, ovat monta kertaa onnellisempiakuin rikkaat ja etenkin nämä ökyrikkaat.

• Anonyymi kirjoitti:

Eli eläkeläiset ovat porvareita 🤔

• Anonyymi kirjoitti:

Olisit valinnut tarkemmin lastesi isän, joka maksatti kaiken muilla. Myyntimiehet ovat ikävimpiä ihmisiä mitä tiedän. Pohjanmaan junassa valitettavasti istui joku kaheli tyyppi, myyntimies, joka kailotti koko vaunulle naimiset ja myynnit.

Naiset ovat aika tyhmiä valitsemaan miestä. Ulkomailla perhe tai suku valitsee kelvon puolison. Ei rakkauden perusteella, vaan järjen ja sukujen sopivuuden yhdistelmällä. Yleensä onnistuvat niissä asioissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kouluttautunut ja tonneja jakelet eläkkeestä, etkä ole tuollaisia tuloja saanut koskaan edes verottomana. 😁 Kuvittele että joudut vieraaseen maahan, eikä sinulla ole mitään, et saa tehdä edes töitä ja on lapsia. Hyvään tarkoitukseen menee, jos ei ole järjestelmän hyväksikäyttäjästä kyse.
        Oot urpo persu lapatossu

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä sinä näistä kantasuomalaisista, olisivat menneet kouluun ja tehneet töitä, eivätkä ruikuttas.. Niin, kuin sinä sanot

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo on hienosti kirjoitettu!!😊💪🏼Sinulla, jos jollakin, on erittäin hyvin arvomaailma kunnossa. Sinä tulet vielä kohtaamaan jotain todella ihanaa onnea, usko vaan!❤️🙏🏼

• Anonyymi kirjoitti:

Hävettää asenne! Kuinkahan kauan firma pysyy pystyssä?

• Anonyymi kirjoitti:

Marssi vaan.... Minusta tehty invalidi. 3 ammattia + 2 ammattitutkintoa. Tein työt, joustanut, tehnyt työt mitä ei edes kulunut minulle korvauksetta. Kun terveys meni, hai...a pa...ka "itsepä tulit tänne töihin"

• Anonyymi kirjoitti:

Näin se menee. Tekijä miehistä pulaa aina.

• Anonyymi kirjoitti:

Täysin samaa mieltä.Ihmiset kerää helvetisti romua ympärilleen.Mä en oo viiden viimevuoden aikaka ostanu ku pääasiassa ruokaa ja wc paperia ja kodin ja vaatteiden ehostamisaineita.Vaatteet ja kengät FIDASTA.Vihaan ostamista ja tavaroiden hiplaamista, joka näyttää olevan monen sairas ongelma.Ei mee aikaa turhaan hieromiseen ja pyörimiseen ostohelveteissä...

• Anonyymi kirjoitti:

😂😂😂

• Vähemmän on enemmän. Itse pyrin täysin tulottomaksi. Melkein jo olen. Pyrin maksimoimaan kurjuuteni, jolloin siitä tulee (on tullut) nautinto.

• Itsellä sama juttu. Olen päässyt eroon jo kaikesta maallisesta.

• Anonyymi kirjoitti:

Itsellä sama juttu. Olen päässyt eroon jo kaikesta maallisesta.

Millä kommentoit tänne jos ei ole mitään?

• Anonyymi kirjoitti:

Itsellä sama juttu. Olen päässyt eroon jo kaikesta maallisesta.

Nythän on minimaallinen sisustus muotia. Rakennegaan pieniä asuntoja ja kaikki neliöt mietitään tarkoin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kurjuuden maksimointi on uhriutumisen väline jolla virhevasukkien laariin sataa ääniä vuodesta toiseen, vaikka realiteetit eivät valtiontaloudessa muuksi muutu, ainakaan parempaan.

Rakenteellinen työttömyys ja palkaton työ 9€/vrk - auton kulut työmatkoilla on orjuuden ylläpitämistä. Joten köyhyyden hyväksyminen jää monelle ainoaksi vaihtoehdoksi ihmisarvoiseen elämään terveellä itsetunnolla.

• Anonyymi kirjoitti:

Kurjuuden maksimointi on uhriutumisen väline jolla virhevasukkien laariin sataa ääniä vuodesta toiseen, vaikka realiteetit eivät valtiontaloudessa muuksi muutu, ainakaan parempaan.

Rakenteellinen työttömyys ja palkaton työ 9€/vrk - auton kulut työmatkoilla on orjuuden ylläpitämistä. Joten köyhyyden hyväksyminen jää monelle ainoaksi vaihtoehdoksi ihmisarvoiseen elämään terveellä itsetunnolla.

Kyllä kristilliset, persut, kokoomus ja keskusta taas kyykyttää kun pääsevät päättämään. Eikä vihreät ja demarit kovin paljoa halua parantaa tilannetta.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä Työtön tekee autolla kun ei aja työpaikkaan.

Menisi kauppaan polkupyörällä ta bussissa, kävellen.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kristilliset, persut, kokoomus ja keskusta taas kyykyttää kun pääsevät päättämään. Eikä vihreät ja demarit kovin paljoa halua parantaa tilannetta.

Sipilä ja Porvari hallitukset vieneet loputkin kansan pstoboimasts

Onneksi kauppiaat saa korona tukia

Kukakohan sen maksaa työläiset sins

• Elokuvasta Uuno Turhapuro.härski Hartikainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Vanhaa tietoa.pahimmat kyykyttäjät ovat Vasemmistoliitto ja sdb..missä viipyy Andersenin vappuna lupaama 100 euroa?vai menikö sekin Business finlandille.

• Anonyymi kirjoitti:

Esim. kirjaston koneella jonka kustantavat veronmaksajat...

• Anonyymi kirjoitti:

Vanhaa tietoa.pahimmat kyykyttäjät ovat Vasemmistoliitto ja sdb..missä viipyy Andersenin vappuna lupaama 100 euroa?vai menikö sekin Business finlandille.

Rikkaiden perseeseen meni

• Anonyymi kirjoitti:

Eivät ne ole. Tiedät jos olet joskus hereillä. Eivät nekään köyhälle yleensä mitään hyötyä tee, mutta kristilliset, keskusta, ps ja kokoomus ottavat köyhiltä pois minkä kerkeävät.

• Anonyymi kirjoitti:

Se on omaisuuden suojattu se vappusata jonka anders lupas!!!! Saatanan ahneet työläiset, Kilju Kimmoa lainatakseni inexit eläkkeisiin niistäpöhöttyneistä eläkerahastoista niinku se kolmileuka vasemmistoliiton rinnekki sano!

• Taattu tyytymättömyyden aihe on katsoa kateellisena ympärilleen ja koota sieltä mielikuva mitä kaikkea muilla on, ainakin yhteensä.
      Mitä TODELLA VÄLTTÄMÄTÖNTÄ sinulta puuttuu?

• Aloittajalle sellainen juttu että mene töihin ja aloitat vaikka harjoittelijana hopi hopi äläkä maleksi.

• Just niin on liikaa näitä maleksijoita toisten siivillä eletään ja rehostellaan! Nyt kipkop metsiin ja pelloille mars mars laiskurit! Ei se elämä niin mene että vaan ollaan pitää osallistua siihen mihinkä toisetkin ja mennä töihin. Tienaa rahasi on uusi talous eikä siellä laiskurille ole tilaa! Päätä päiväsi tai mene töihin! Me ei enää kannatella! Turha valittaa!

• Anonyymi kirjoitti:

Just niin on liikaa näitä maleksijoita toisten siivillä eletään ja rehostellaan! Nyt kipkop metsiin ja pelloille mars mars laiskurit! Ei se elämä niin mene että vaan ollaan pitää osallistua siihen mihinkä toisetkin ja mennä töihin. Tienaa rahasi on uusi talous eikä siellä laiskurille ole tilaa! Päätä päiväsi tai mene töihin! Me ei enää kannatella! Turha valittaa!

Hyi miten ällöttävää tekstiä. Kaikki eivät ole työkykyisiä joko sairastumisten tai muiden syiden vuoksi. Se mitä inhoan tässä ajassa on tuo että oletetaan ihmisten olevan luusereita ja käyttävän työtätekeviä hyväkseen jos on pudonnut jossain vaiheessa kyydistä. Toivoisin ymmärrystä ja apuja enkä sellaisia ihmisiä lähelleni jotka toteavat heikommilleen; päätä päiväsi. Toivon että sinua opetetaan elämässä rankalla tavalla sillä SINÄ olet sen ansainnut.

• Anonyymi kirjoitti:

Just niin on liikaa näitä maleksijoita toisten siivillä eletään ja rehostellaan! Nyt kipkop metsiin ja pelloille mars mars laiskurit! Ei se elämä niin mene että vaan ollaan pitää osallistua siihen mihinkä toisetkin ja mennä töihin. Tienaa rahasi on uusi talous eikä siellä laiskurille ole tilaa! Päätä päiväsi tai mene töihin! Me ei enää kannatella! Turha valittaa!

Lopeta tuollainen kirjoitteli, ei kaikki ihmiset ole vahvoja. Pitkän kokemuksen mukaan tuollaiset uhoojat ovat tosipaikan tullen pelkureita.

• Anonyymi kirjoitti:

Metsiin ja pelloille meno kuulostaa aika hassulle. Ei ole aina oma valinta päätyä köyhäksi. Esimerkki: sairastuminen kroonisesti, työttömyys, työkyvyttömyys ja siihen päälle vielä avioero. Köyhyyspaketti onkin näiden jälkeen valmis. Ei auta metsään meno, kun ei kykene.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyi miten ällöttävää tekstiä. Kaikki eivät ole työkykyisiä joko sairastumisten tai muiden syiden vuoksi. Se mitä inhoan tässä ajassa on tuo että oletetaan ihmisten olevan luusereita ja käyttävän työtätekeviä hyväkseen jos on pudonnut jossain vaiheessa kyydistä. Toivoisin ymmärrystä ja apuja enkä sellaisia ihmisiä lähelleni jotka toteavat heikommilleen; päätä päiväsi. Toivon että sinua opetetaan elämässä rankalla tavalla sillä SINÄ olet sen ansainnut.

kaverillani on rakennusfirma. ennen koronaa laittoi työkkäriin ilmoituksen että neljä kaveria saa töitä. yhtäkään suomalaista ei ilmoittautunut. kaksi mustaa afrikkalais maahanmuuttajaa tuli, sillä niissä hommissa ei edes suomenkielen taitoa kovasti tarvitse. jonkin ajan kuluttua kaverini kysyi noilta tummapintasilta kavereilta. mitens menee. miten viihdytte työssä. vastaus oli aika yllättävä... " palkka on ihan OK, mutta työkavereilta on tullut uhkauksia että jollemme hidasta työtahtia, niin turpin tulee" Kaverini laittoi uuden ilmoituksen: suomenkielen taitoisia timpureita saa töitä. kaksi ilmoittautui, mutta alle viikossa ilmoittivat että jäävät sairaslomalle ja palattuaan ilmoittivat että työ on heille liian raskasta. Ilmeisesti tulivat pistäytymään vain siksi ettei kelan maksut katoaisi. Suomalaisia kermaperseitä ei kiinnosta näköjään työnteko...

• Anonyymi kirjoitti:

On ihmisiä joilla on ihan oikeita ongelmia. Raaka äärioikeisto ei halua sitä tunnustaa, vaan leimaa kaikki lintsareiksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Varmaan näin. Ketjun aloittaja valitti köyhyyttä. Aika mahdotin yhtälö on työkyvyttömän rikastua. Turha valittaa, pitää tyytyä osansa ja löytää niitä positiivisia puolia muualta. Jos lähdetään sille linjalle että kaikkea pitää olla mitä muillakin niin ei ihme että ahdistaa. Olen rahani tienannut työllä ja yrittämksellä. Tehnyt koko työuran töitä, välillä ilman lomia. Ei paljoa innosta alkaa muille elintasoa tienaamaan. Jokainen on oman onnensa seppä. Jos huonosti käy silloin yhteiskunta voi tulla apuun. Mutta ei niin että ollaan vaan ottamassa mutta ei mitään antamassa.

• Anonyymi kirjoitti:

On ihmisiä joilla on ihan oikeita ongelmia. Raaka äärioikeisto ei halua sitä tunnustaa, vaan leimaa kaikki lintsareiksi.

Onko kommunismi poistanut köyhyyden? Höh!

• Anonyymi kirjoitti:

Tuomitsijat ovat yleensä itse niitä, jotka ovat hyötyneet toisista aina. Kitsaus ja katkeruus on tunnusomaista näille tietäjille. usein omaisissa näitä luureksii. Pitää vain uskoa itseen ja omaan elämään ja valita selviytymisen tie. Tilanteet ovat erilaisia. Aina ei ole helppoa. Silti.

• Anonyymi kirjoitti:

Metsiin ja pelloille meno kuulostaa aika hassulle. Ei ole aina oma valinta päätyä köyhäksi. Esimerkki: sairastuminen kroonisesti, työttömyys, työkyvyttömyys ja siihen päälle vielä avioero. Köyhyyspaketti onkin näiden jälkeen valmis. Ei auta metsään meno, kun ei kykene.

niin ja kenen pelloille...tai metsiin. usein lupia tarvitaan moneen juttuun.

• Voi vielä tulla miljonääriksi

• Anonyymi kirjoitti:

Metsiin poimimaan Marjat mansikoita kesällä eikä valittaa kun se yhteiskunta pitäisi maksaa kaikki

• Anonyymi kirjoitti:

” Päätä päiväsi tai mene töihin! Me ei enää kannatella! Turha valittaa!” erikoinen tulokulma ja varsin kuvaavaa kirjoittajan luonteesta joka on köyhääkin köyhempi.

• Anonyymi kirjoitti:

kaverillani on rakennusfirma. ennen koronaa laittoi työkkäriin ilmoituksen että neljä kaveria saa töitä. yhtäkään suomalaista ei ilmoittautunut. kaksi mustaa afrikkalais maahanmuuttajaa tuli, sillä niissä hommissa ei edes suomenkielen taitoa kovasti tarvitse. jonkin ajan kuluttua kaverini kysyi noilta tummapintasilta kavereilta. mitens menee. miten viihdytte työssä. vastaus oli aika yllättävä... " palkka on ihan OK, mutta työkavereilta on tullut uhkauksia että jollemme hidasta työtahtia, niin turpin tulee" Kaverini laittoi uuden ilmoituksen: suomenkielen taitoisia timpureita saa töitä. kaksi ilmoittautui, mutta alle viikossa ilmoittivat että jäävät sairaslomalle ja palattuaan ilmoittivat että työ on heille liian raskasta. Ilmeisesti tulivat pistäytymään vain siksi ettei kelan maksut katoaisi. Suomalaisia kermaperseitä ei kiinnosta näköjään työnteko...

Virolainen 5€tunti+lisät painaa töitä vaikka pyhänä eikä valita mistään

• Anonyymi kirjoitti:

Vasemmisto on synonyymi köyhyydelle niin henkiselle kuin fyysiselle, paitsi puolueeliitin kohdalla ”luonnollisesti”. Neuvostoleskitysleiri on kaatunut ja Kiina jatkaa kahta tietä sotkemalla orjapalkan ja epäterveen kauppapolitiikan. Kuuballa on sentään tyyliä ajaa vanhoilla amerikkalaisilla autoilla, joista tosin puuttuu katalysaattorit yms puhdistuslaitteet, koska ne tulivat ”vasta” 1972 pakolliseksi USAssa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllähän moni vasemmistolainen tulee järkiinsä ei työ kannata vaihtaa porvariston leiriin työn voi teettää halvalla

• Anonyymi kirjoitti:

Tuomitsijat ovat yleensä itse niitä, jotka ovat hyötyneet toisista aina. Kitsaus ja katkeruus on tunnusomaista näille tietäjille. usein omaisissa näitä luureksii. Pitää vain uskoa itseen ja omaan elämään ja valita selviytymisen tie. Tilanteet ovat erilaisia. Aina ei ole helppoa. Silti.

Hyvä kommentti. Toki saahan köyhäkin avautua jossain?

• Anonyymi kirjoitti:

Vaatii palkkaa työntekijä mitä saanut aikaan päivän aikana ei mitään

• Anonyymi kirjoitti:

Niin kun kaksi on tämmöisiä niin kaikki ovat.

• Anonyymi kirjoitti:

Metsiin poimimaan Marjat mansikoita kesällä eikä valittaa kun se yhteiskunta pitäisi maksaa kaikki

Eri juttu jos jollain on jonkin sairaus joka rajoittaa työntekoa heidän pitäisi kuntoutusta saada

• Anonyymi kirjoitti:

Näin se valitettavasti menee. Kyllä ne on suomalaisia, jotka ottaa rahaa taikaseinästä ja ostavat pirkka olutta. Raksalla näkee kohta pelkästään tummaihoisia tekemässä kunnolla töitä, eikä laiskottele. Tupakkatauotkin kestää 15minuuttia ja röökiä menee askillinen työaikana.

• Anonyymi kirjoitti:

Kun mia ei huolita moihinkään, vaikka haluaisin töihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, kyllä suomalainen rakennusmies tekee hyvää työtä, mutta palkka ei ehkä vastaa työn määrää? Työnantajat teettää mieluummin vuokratyövoimalla, kun ne tekee minimipalkalla ja jälki on sen mukaista. Halvalla ei saa hyvää työmiestä, siksi tulee sutta ja missä ne vierasmaalaiset olisi oppinut rakentaan, kun heille riittää savesta tehty ja paimentolaisteltta.

• Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö, itsellä juurikin päin vastaisia kokemuksia, Irakilaiset ja muut sieltä suunnalta tulleet eivät kauaa oikeissa töissä viihdy, helpon rahan perään ovat tänne tulleet. Ensin alkavat tulla miten sattuu ja kohta ei enää näy ollenkaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt tarvis hankkia kunnon kaveri! Kaveri antaa yleensä hyviä vinkkejä. Sit se voi ehdottaa, että : hei, mitäs jos kokeilisin jotain uutta elämässäsi? Saatat alkaa pitämäänkin siitä. Esim. maatilalle aputyövoimaksi mansikanpoimintaan tms. Kokeilisin edes. Eihän siinä mitään menetä. Joskus voi mennä pois mukavuus alueelta. Ehkäisee myös dementiaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Suomi on täynnä näitä mulkkuja, aina ollut. Suomessahan on aina potkittu heikompia päähän ja on täysin a-okay hyötyä muista, sehän on sen heikomman oma syy! hehe. Siinä teille sitä oman kansan rasismia.
        Sitten on näitä vähän vajaita jotka eivät vieläkään ymmärrä ettei tänä päivänä vaan marssita töihin. Ja koulutus ei takaa yhtään mitään..palkat ovat niin matalalla monissa paikoissa että senkin takia porukka kieltäytyy. Sitten ihmetellään kun suomalaiset eivät rynnänneet joukolla aivoimeen paikkaan..kyllä se on niin että jos avoin työpaikka ei käy kenellekkään kaupaksi siinä on jotain mätää..

• Anonyymi kirjoitti:

Sitten ne menee takaisin Viroon jossa sillä 5€/h palkalla elää.. PS. Myös verot maksetaan sinne vaikka suomalaista yhteiskuntaa käytetään muuten, esim terveydenhuoltoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö, itsellä juurikin päin vastaisia kokemuksia, Irakilaiset ja muut sieltä suunnalta tulleet eivät kauaa oikeissa töissä viihdy, helpon rahan perään ovat tänne tulleet. Ensin alkavat tulla miten sattuu ja kohta ei enää näy ollenkaan.

Mutta ne olivatkin mustia afrikkalaisia...

• Anonyymi kirjoitti:

Irakilaiset ja afrikkalaiset ovat aivan eri suunnalta tulevia. Et ole jäävi kommentoimaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Lopeta tuollainen kirjoitteli, ei kaikki ihmiset ole vahvoja. Pitkän kokemuksen mukaan tuollaiset uhoojat ovat tosipaikan tullen pelkureita.

Tuo on totta. Pelkän rahan ja vallan haalijat ovat kokemukseni mukaan pelkureita. Se rikkain osoittautuu harvoin toisen tai muiden pelastajaksi. Rikastuminen vaatii myös muiden hyödyntämistä, jopa hyväksikäyttöä, mikä useimmille suomalaisille on vaikeaa. Nostan hattua suomalaisille siitä. Raha sinänsä ei estä olemasta fiksu, mutta se vaatii henkilökohtaisia ponnistuksia: jaksaa, jaksaa, eikä tyydy pelkkään pönötykseen

Sairaudet johtavat köyhyyteen, yksinäisyyteen, masennukseen ja taas köyhyyteen. Sairaudet ovat hevon kuusesta, missä se sitten onkin.

Me tiedämme, miten helppoa ennen oli edetä työelämässä. Nämä vähäisen koulutuksen, kapean ammatti- ja kielitaidon ja/tai digitaidot omaavat istuvat kenties tulppana hyvillä paikoilla, ylisuurilla palkoilla. Verorahoja tuhlataan kymmeniä miljoonia hankkeisiin, joissa ei saada tuotettua yhtään mitään. Tilaajalla ei ole näissä hankkeissa kummoistakaan käsitystä ostoksistaan. Vanhuus ei sinänsä ole este kehittymiselle, monet tekevät jopa väitöskirjoja, mutta se vaatii henkilökohtaisia ponnisteluja.

Jos kaikki yritykset tuntuvat takkuavan, tarvitsee apua muilta. Muiden sättiminen voi kertoa oman elämän ongelmista, jotka ovat vaikeammin korjattavissa kuin köyhyys.

• Anonyymi kirjoitti:

Ok, jos tuo on tosiaan mielestäsi hyvä ratkaisu, niin elintarvikkeet ja kaikki muut hyödykkeet köyhille kaupoista Viron hinnoilla. Hinnat kaupoissa voisivat olla progressiiviset, nousisivat tulojen mukaan. Voi jopa parantaa ruuan laatua, kun useammalla olisi varaa terveelliseen ruokaan. Asumistahan subventoidaan jo, vaikkakin todellisia voittajia ovat rakennuttajat ja asuntosijoittajat.

• Anonyymi kirjoitti:

Ok, jos tuo on tosiaan mielestäsi hyvä ratkaisu, niin elintarvikkeet ja kaikki muut hyödykkeet köyhille kaupoista Viron hinnoilla. Hinnat kaupoissa voisivat olla progressiiviset, nousisivat tulojen mukaan. Voi jopa parantaa ruuan laatua, kun useammalla olisi varaa terveelliseen ruokaan. Asumistahan subventoidaan jo, vaikkakin todellisia voittajia ovat rakennuttajat ja asuntosijoittajat.

Kakka homma.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, kyllä suomalainen rakennusmies tekee hyvää työtä, mutta palkka ei ehkä vastaa työn määrää? Työnantajat teettää mieluummin vuokratyövoimalla, kun ne tekee minimipalkalla ja jälki on sen mukaista. Halvalla ei saa hyvää työmiestä, siksi tulee sutta ja missä ne vierasmaalaiset olisi oppinut rakentaan, kun heille riittää savesta tehty ja paimentolaisteltta.

Entä suomalainen rakennusnainen, eikö hänkin tee hyvää työtä, timpuri, kun timpuri.

• "Aloittajalle sellainen juttu että mene töihin ja aloitat vaikka harjoittelijana hopi hopi äläkä maleksi."

Voi tehdä useita vuosia harjoittelijana, sitten ei ole enää varaa ostaa uusia vaatteita, koska on vähemmän rahaa kuin jos olisi työtön.

• Anonyymi kirjoitti:

Maksaako se virolainen Suomeen ansioveroa tai Suomen tuloistaan veroa kotimaahansa??

• Anonyymi kirjoitti:

Suomi on täynnä näitä mulkkuja, aina ollut. Suomessahan on aina potkittu heikompia päähän ja on täysin a-okay hyötyä muista, sehän on sen heikomman oma syy! hehe. Siinä teille sitä oman kansan rasismia.
        Sitten on näitä vähän vajaita jotka eivät vieläkään ymmärrä ettei tänä päivänä vaan marssita töihin. Ja koulutus ei takaa yhtään mitään..palkat ovat niin matalalla monissa paikoissa että senkin takia porukka kieltäytyy. Sitten ihmetellään kun suomalaiset eivät rynnänneet joukolla aivoimeen paikkaan..kyllä se on niin että jos avoin työpaikka ei käy kenellekkään kaupaksi siinä on jotain mätää..

Kyllä se on niin että jokaisen on itsensä elätettävä. Kyllä tässäkin kommentissa paistaa niin älyttömyys että ei mitään rajaa. Kyllä meillä hyvin menee jos yhteiskunta pysty maksamaan työttömille parempaa "palkkaa" kuin työnantajat. Nälkä olisi monella hyväksi motivaatioksi, alkaisi työ maistumaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on niin että jokaisen on itsensä elätettävä. Kyllä tässäkin kommentissa paistaa niin älyttömyys että ei mitään rajaa. Kyllä meillä hyvin menee jos yhteiskunta pysty maksamaan työttömille parempaa "palkkaa" kuin työnantajat. Nälkä olisi monella hyväksi motivaatioksi, alkaisi työ maistumaan.

Just niin kaikki loiset pois työssä käyvien kukkarolta perustakoot oman tulo uomansa josta lypsää. Hei miksi ei annettas työttömien painaa omat setelinsä niin ei olis sitä hankkimisen vaivaa heille tai pitääkö sekin tehdä niiden puolesta hei voi että kun herätin teidän korkeutenne mutta tässä olisi taas kaksi tuhatta että saatte sitä simaa lisää! Joo nälkä motivaattoriksi tuskin kukaan liikuis vuoteen mihinkään kun ihraa on varastossa tonneja :D

• Anonyymi kirjoitti:

” Päätä päiväsi tai mene töihin! Me ei enää kannatella! Turha valittaa!” erikoinen tulokulma ja varsin kuvaavaa kirjoittajan luonteesta joka on köyhääkin köyhempi.

Jos ihmisellä on henkisen puolen sairauksia niin hän ei vaan pysty töihin. Sellainen ihminen ei kaipaa moitteita, vaan lohdutusta ja kannustusta. Hän haluaisi varmasti mennä töihin jos olisi terve ja elää ns normaalia elämää. Sellainen ihminen tarvii ymmärrystä, välittämistä ja lohdutusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos ihmisellä on henkisen puolen sairauksia niin hän ei vaan pysty töihin. Sellainen ihminen ei kaipaa moitteita, vaan lohdutusta ja kannustusta. Hän haluaisi varmasti mennä töihin jos olisi terve ja elää ns normaalia elämää. Sellainen ihminen tarvii ymmärrystä, välittämistä ja lohdutusta.

Pää pois pilvistä ja käsi toisten kukkarosta! Jos on sairas niin sitten sairaalaan muuten pellolle! Hullut ovat eläkkeellä eivät notku kortistossa nostamassa tukia. Kortistossa on vain laiskureita ja TE tietää sen mutta ei tee mitään kun hillotolppa on AUKI! Lohdutus tuo hullut ovelle, rosvot rajalle ja murhaajan makuuhuoneeseen! Kirjoituksestasi voi huomata että TE maksaa palkan kun ollaan puolustamassa omia riippumattomia tuloja. Syöpä pitää leikata suomesta!

• Anonyymi kirjoitti:

Nii-in, ja näinhän on sitten kaikkialla. Oletko muuten ajatellut, että on mahdollista, että sana "kermaperse" viittaisi johonkin vähemmistöön?

Voisin muuten kertoa mitä yhden siskon kaverin kälyn anoppi kertoi, hänkin on melkoinen yrittäjä..

• Anonyymi kirjoitti:

Just niin kaikki loiset pois työssä käyvien kukkarolta perustakoot oman tulo uomansa josta lypsää. Hei miksi ei annettas työttömien painaa omat setelinsä niin ei olis sitä hankkimisen vaivaa heille tai pitääkö sekin tehdä niiden puolesta hei voi että kun herätin teidän korkeutenne mutta tässä olisi taas kaksi tuhatta että saatte sitä simaa lisää! Joo nälkä motivaattoriksi tuskin kukaan liikuis vuoteen mihinkään kun ihraa on varastossa tonneja :D

Älä halvenna lähimmäisiäsi.

• Anonyymi kirjoitti:

Älä halvenna lähimmäisiäsi.

Niin ÄLÄ halvenna: jätä mun tili rauhaan pliiish! Hihamerkit työttömille //

• Anonyymi kirjoitti:

Jos ansiot virolaisella duunarilla on pienet, niin sosiaalipuoli on kunnossa. Suomesta maksetaan edelleen lapsilisät ulkomailta tuleville duunareille, joilla on siellä katras kotona. Kyllä se kannattaa käydä Suomessa töissä.

• Verkkokaupan Outletista saa hienoja taulutelevisioita parilla satasella, jopa laatumerkkejä löytyy.

JYSKin, ASKOn ja muiden huonekalumyymälöiden alennusmyynneistä saa todella hyvää tavaraa halvalla.

Viime jouluna ostin 2 patjaa JYSKin alennuksesta ja patjansuojat n. 300e yhteensä. Väittivät että on 50% ale. Mene ja tiedä, mutta on muuten aivan upeat pehmeät valkoiset patjat! En kadu lainkaan!

• Aina kannattaa käyttää hyödyksi poistoerät tai vastaavat outletit, sillä niistä voi saada saman tavaran selkeästi halvemmalla. Ostin poistotuote kirjahyllyn 900 €:n ohjehinnan sijasta edullisella 300 €:n poistohinnalla.
        Käytetyn konttorikalusteen liikkeestä voi tehdä hyviä löytöjä todella halvalla.
        Vähävaraisenkin rahat voi riittää näihin, ei tarvitse hankkia uutta Martelaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Aina kannattaa käyttää hyödyksi poistoerät tai vastaavat outletit, sillä niistä voi saada saman tavaran selkeästi halvemmalla. Ostin poistotuote kirjahyllyn 900 €:n ohjehinnan sijasta edullisella 300 €:n poistohinnalla.

Jeps! Juuri näin! Vaimokin hankki juuri noita käytöstä poistettuja ja kunnostettuja konttorikalusteita kämpän melkein täyteen. Ovat vaan niin maan perkuleen painavia kun ne on tehty massivipuusta pahvin sijaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ihsnalta tuntuu

• Anonyymi kirjoitti:

Aina kannattaa käyttää hyödyksi poistoerät tai vastaavat outletit, sillä niistä voi saada saman tavaran selkeästi halvemmalla. Ostin poistotuote kirjahyllyn 900 €:n ohjehinnan sijasta edullisella 300 €:n poistohinnalla.

Kyllä ne poistoerätkin on hintavia. Aleen laitetaan aina ne kalliimmat tuotteet joten se alennus mikä jää on käyhälle vieläkin liian iso. Jos joku taulutelkkari maksaa 2 000 e normaalisti niin kyllä se vielä 1000 e on liian iso summa käyhälle.

Jos laitetaan 100 telkku alenneukseen ja siitä pulet pois alkaa hipoo jo nipp nappa vois ostaa. Muta alet koskoo enimmäkseen kalliita tuotteita jossa se summa on vieläkin todella hintava.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ne poistoerätkin on hintavia. Aleen laitetaan aina ne kalliimmat tuotteet joten se alennus mikä jää on käyhälle vieläkin liian iso. Jos joku taulutelkkari maksaa 2 000 e normaalisti niin kyllä se vielä 1000 e on liian iso summa käyhälle.

Jos laitetaan 100 telkku alenneukseen ja siitä pulet pois alkaa hipoo jo nipp nappa vois ostaa. Muta alet koskoo enimmäkseen kalliita tuotteita jossa se summa on vieläkin todella hintava.

Jos on varaa 50e televisioon, niin miksi et laita 50e säästöön joka kuukausi, ja sitten osta vaikka 400e hintainen televisio 200e poistohintaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Jos on varaa 50e televisioon, niin miksi et laita 50e säästöön joka kuukausi, ja sitten osta vaikka 400e hintainen televisio 200e poistohintaan?

Puhuin töisten puolesta, minull aon varaa ostaa tonnintelkkukin jos haluan, kaikilla ei ole.

Työtön elää kädestä suuhunm ei hän voi 50 e laittaa tosta noin vaan säästöön, kaikki menee mitä tulee. 500-600 e tuloilla kuussa et kyllä mitään säästä, Kokeileppa. Hyvä kun riittää kuuksi, ei muuten riitä. Loppukuussa on aina rahatn.

• Anonyymi kirjoitti:

Puhuin töisten puolesta, minull aon varaa ostaa tonnintelkkukin jos haluan, kaikilla ei ole.

Työtön elää kädestä suuhunm ei hän voi 50 e laittaa tosta noin vaan säästöön, kaikki menee mitä tulee. 500-600 e tuloilla kuussa et kyllä mitään säästä, Kokeileppa. Hyvä kun riittää kuuksi, ei muuten riitä. Loppukuussa on aina rahatn.

Kaupassa menee ruokaan 75e /viikko, eli 300e/kk, josta siis säästöön jää 200-300e/kk.

Nim. upouusi 60" 1.300e taulu-tv

• Anonyymi kirjoitti:

Kaupassa menee ruokaan 75e /viikko, eli 300e/kk, josta siis säästöön jää 200-300e/kk.

Et voi sanoa toisten puolesta paljonko ruokaan menee ym laskuihin. Jokaisella on oma ostokset ja eri suuruinen perhe. Jos sulla menee 75 viikossa jollain se voi olla 150 tai vaikka 40 e... et voi verrata toisten taloutta ja rahan kyttöä muihin.

Meillä esim on varaa ostaa mitä halutaan, ruokaa ostetaan eikä katsota mitä se maksaa, kaikki ei voi niin tehdä.
        Joskus meillä menee viikossa 100 e joskus 200 e joskus 50 e...

• Anonyymi kirjoitti:

Brandos.fi saa tosi edullisia kenkiä,postikulu vain 4€. Huonekaluja tosiaan jysk tai ikea usein alessa. Vaatteita myös outlet myynneissä,kun jaksat googlettaa! Auto ei välttämätön,jos asut kaupungissa. Pyörällä tai jalan pärjää.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihsnalta tuntuu

Edelleen tuntuu 😚😚

• Tuleeko mieleen että 300€ on jollekin tosi iso raha. On olemassa köyhyyttä ja köyhyyttä.
        Jos käy jyskissä patja kaupoilla niin se ei totisesti tee vielä köyhää. Äly hoi ja usein se myös jättää.

• Kaikilla ei ole noin paljon rahaa kuin teillä. Joidenkin rahat menee esimerkiksi lääkkeisiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Lisään listaan käytetyn retrotyylin, jota yhdistelemällä saa paljon tyylikkäämmin sisustettua kuin teolliset lastulevytuotteet mahdollistavat. Toiseksi kaikki on käytettyä käyttöönoton jälkeen.

Ajoneuvoja pitää korjailla ja huoltaa itse, mutta se onnistuu vain kesäkaudella parkkiruudussa ja sillonkin luvattomasti. Ei ne tulot vaan ne menot. Sähköautonkin ostan heti kun sellaisen saa käytettynä toimivana ja nelivetoisena alle tonnilla.

• Anonyymi kirjoitti:

ei ole todellista miten tää postaaja voi kuvitella että jollain perustoimeentulotuilla ja työmarkkinatuilla ostellaan edes jokapäivä pöytään ravitsevaa ruokaa tarpeellisia lääkkeitä saati 300e outletista huonekaluja... ei gsus ihan ei ole nyt realiteetit hallussa kyseisellä eikä euromäärät eikä mitä se köyhyys todella on

• Anonyymi kirjoitti:

100€ telkkarista on hintapyyntö kohdallaan jo sen köyhäksi tunteva voi ostaa erissä

• Anonyymi kirjoitti:

Minä ostan aina parasta ruokaa minulle kerran eräs sanoi pitäs ostaa punaisella lapulla olevia tuotteita sanoin että ovat vähävaraisille

• Anonyymi kirjoitti:

Mun vanhalle isäpuolelle jäi käteen 360e kuukaudessa ruokaan ja hygieeniin vaatteisiin. Eläkkeestä jäi käteen kun edunvalvoja hoiti ei omainen .kerran kysyin siltä edunvalvonnasta että pärjäisitkö sä sillä rahalla millä vanhuksien pitäs pärjätä sano että ei itse pärjäisi .ja jos ulkomaalainen saa saman rahan kuukaudessa niin kaikki on ihan kauhuissaan ja kaikki seurakunnat ja järjestöt autaa heitä .entäs Suomen vanhukset ? Mun isäpuoli kuoli köyhänä ja surullisena viime vuodet .edunvalvojat nosti kätensä ilmaa kun piti hautaa laitaa että voisko joku muu nyt hoitaa sen.🤔🤨

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikilla ei ole noin paljon rahaa kuin teillä. Joidenkin rahat menee esimerkiksi lääkkeisiin.

Lääkkeet maksetaan toimeentulotuesta jos ei ole rahaa. Sitäpaitsi, lääkkeisiin on maksukatto jonka jälkeen ne maksavat 2.5e, eli apteekin käsittelymaksun verran.

• Anonyymi kirjoitti:

Et voi sanoa toisten puolesta paljonko ruokaan menee ym laskuihin. Jokaisella on oma ostokset ja eri suuruinen perhe. Jos sulla menee 75 viikossa jollain se voi olla 150 tai vaikka 40 e... et voi verrata toisten taloutta ja rahan kyttöä muihin.

Meillä esim on varaa ostaa mitä halutaan, ruokaa ostetaan eikä katsota mitä se maksaa, kaikki ei voi niin tehdä.
        Joskus meillä menee viikossa 100 e joskus 200 e joskus 50 e...

..."eri suuruinen perhe"...

Just joo! Tuet määräytyvät ruokakunnan koon mukaan, ja sitä enemmän saa mitä enemmän suita on ruokittavana.

Ja joo, voihan sitä kaikkea suklaata, jäätelöä, sipsejä yms. ostaa niin että lihoo ja menee rahat ja terveys.

Hedelmät on muuten tosi halpoja noihin verrattuna. Kouluttakaa lapsenne hdelmiin.

• Näinkö on juuri nyt?
      Mitä teet astian hyväksi?

• Terassilla nautin
        ......

• Anonyymi kirjoitti:

Terassilla nautin
        ......

Juuri nyt ansaitusti

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri nyt ansaitusti

Mitä nuo yrittäjät ja lomautetut valittavat, koronan vuoksi tuo aika jää/jäi lyhyeksi. Ei muka ole 2-3 kk. Puskuria tai saihan ne työttömmyyskorv. Se pitäisi riittää. Mieti 90 luvun työttömiä, jäimme puille paljaille ja jo sitä ennen 17 v pätkätöissä, joka työsuhteen jälkeen 2 kk ilman palkkaa ennenkuin tuli 2 viikon tyött korvaus. Siis jokaisen pätkätyösuhteen jälkeen. Kunnes lopulta hankin lin vain lisää koulutusta ja olin jatkuvasti töissä. Noiden pätkätyöaikojen ajalta menetin 400-€eläkettä, täytyy kompensaatio hakee BusinessFinlandilta. Työttömyyspätkillä piti 2 lapsen kanssa olla tosi tiukilla. Ei tullut pääministerit eikä. Vazltio auttamaan. Eikä Esko ahot, viinaset ja lippikset säälineet tai edes miettineet mitä tapahtui 90 luvun työttömille ja yrittäjille

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä nuo yrittäjät ja lomautetut valittavat, koronan vuoksi tuo aika jää/jäi lyhyeksi. Ei muka ole 2-3 kk. Puskuria tai saihan ne työttömmyyskorv. Se pitäisi riittää. Mieti 90 luvun työttömiä, jäimme puille paljaille ja jo sitä ennen 17 v pätkätöissä, joka työsuhteen jälkeen 2 kk ilman palkkaa ennenkuin tuli 2 viikon tyött korvaus. Siis jokaisen pätkätyösuhteen jälkeen. Kunnes lopulta hankin lin vain lisää koulutusta ja olin jatkuvasti töissä. Noiden pätkätyöaikojen ajalta menetin 400-€eläkettä, täytyy kompensaatio hakee BusinessFinlandilta. Työttömyyspätkillä piti 2 lapsen kanssa olla tosi tiukilla. Ei tullut pääministerit eikä. Vazltio auttamaan. Eikä Esko ahot, viinaset ja lippikset säälineet tai edes miettineet mitä tapahtui 90 luvun työttömille ja yrittäjille

Pätkätöitä pahempi on perheellisen työllistämistyö 9€ päiväpalkalla. Liikuntarajoitteisen työmatkat menevät omalla, ei uusimmalla taloudellisella autolla ja työesteen takia ei pääse edes leipäjonoon. Onneksi lapsen voi laittaa toiselle vanhemmallle kun rahat loppuu parissa viikossa ja loppukuun näkee nälkää ja muita tuttuja.

• Anonyymi kirjoitti:

Mikään ei ole niin epäreilua kuin tuo yrittäjien koronatuki. Vuosikaudet ovat haukkuneet ay-liikkeen jäseniä jotka nyt joutuu maksamaan yrittäjien työttömyysturvan oman työttömyysturvan lisäksi.

• Oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkea uupuu niiltä maailman ihmisiltä, jotka asuvat slummeissa ja esim. niissä leireissä, joihin kerätään omista maistaan karkuun lähteneet pakolaiset? - Nm. Kannattaisi

• Voihan sitä ajatella vaikka mitä kurjuutta, mutta miten se oma olo siitä paranee? Kyllä se on kunkin maan velvollisuus hoitaa omat kansalaisensa.
        Slummeja ja kurjuutta on ollut maailman sivu ja tulee aina olemaan vaikka täältä tai muista rikkaista maista lähetettäisiin miten paljon rahaa. Ja on jo lähetetty.
        Jos nyt Suomessa haluaisin ensin korjata jonkun asian, se olisi asunnottomuus. Osa asuu kuusen alla.

• Anonyymi kirjoitti:

Voihan sitä ajatella vaikka mitä kurjuutta, mutta miten se oma olo siitä paranee? Kyllä se on kunkin maan velvollisuus hoitaa omat kansalaisensa.
        Slummeja ja kurjuutta on ollut maailman sivu ja tulee aina olemaan vaikka täältä tai muista rikkaista maista lähetettäisiin miten paljon rahaa. Ja on jo lähetetty.
        Jos nyt Suomessa haluaisin ensin korjata jonkun asian, se olisi asunnottomuus. Osa asuu kuusen alla.

Asunnottomuus on paljon vähentynyt viime vuosikymmeninä. Ennen alkoholisoituneet sotaveteraanit asuivat siltojen alla ja roskiksissa. Sitten 60-luvulla tuli Marraskuun liike, pultsarien yömajat, Y-säätiö ja lopulta Asunto ensin -periaate. Pultsarit katosivat. Sosiaalipolitiikalla pystyy vaikuttamaan!

• Ei ole ollut vielä slummien asukkaiden kirjoittelua, kun palstalle pääsevät elävät Suomessa melko mukavasti pakolaisstatuksella. Tai mistä sitä tietää jos aloittaja on slummista ja maahanmuuttajataustainen?

• Sehän ei meille kuuluu mitä heiltä puuttuu heillä omat päättäjät

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ole ollut vielä slummien asukkaiden kirjoittelua, kun palstalle pääsevät elävät Suomessa melko mukavasti pakolaisstatuksella. Tai mistä sitä tietää jos aloittaja on slummista ja maahanmuuttajataustainen?

Mene avaamaan silmäsi ja avartamaan ahdasta mieltäsi niille pakolaisleireille, joita tarkoitin. Miksi helweetessä kaikki ymmärretään väärin? Lukihäiriön takiako? - Nm. Kuinka monta tunnet henkilökohtaisesti

• Anonyymi kirjoitti:

Voihan sitä ajatella vaikka mitä kurjuutta, mutta miten se oma olo siitä paranee? Kyllä se on kunkin maan velvollisuus hoitaa omat kansalaisensa.

" Kyllä se on kunkin maan velvollisuus hoitaa omat kansalaisensa. "

Kyllä, noin on. Onko sulla vastausta, miksi on olemassa valtioita ja yhteiskuntia, jotka eivät velvollisuuksiaan hoida ja huolehdi? Kansa on kuin karjaa ja päämiehet porskuttavat. Eikä niille seniileille sedille saa kukaan sanoa mitään, vaatia ja velvoittaa. - Nm. Käsittämätöntä

• Anonyymi kirjoitti:

Sehän ei meille kuuluu mitä heiltä puuttuu heillä omat päättäjät

Ei kuulu vai? Kuulen kyllä vallan vimmatusti viha- yms. epäinhimillistä puhetta ja paasaamista, kun huonosti hoidettujen maiden kansalaiset lähtevät etsimään parempia elinolosuhteita muualta. - Nm. Yksinkertaisuuden ylistys

• Anonyymi kirjoitti:

Asunnottomuus on paljon vähentynyt viime vuosikymmeninä. Ennen alkoholisoituneet sotaveteraanit asuivat siltojen alla ja roskiksissa. Sitten 60-luvulla tuli Marraskuun liike, pultsarien yömajat, Y-säätiö ja lopulta Asunto ensin -periaate. Pultsarit katosivat. Sosiaalipolitiikalla pystyy vaikuttamaan!

Homepakolaisilla ei ole edelleenkään asuntoja tarjolla, monet joutuvat asumaan teltoissa ulkona, autoissa..puhtaasti terveydellinen syy ja väliinputoaja joukko. Tämä maa on täynnä umpihomeisia kopperoita ja kukaan ei ota vastuuta. Mutta hei,suomessahan ei ole asunnottomuutta he he.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, noin on. Onko sulla vastausta, miksi on olemassa valtioita ja yhteiskuntia, jotka eivät velvollisuuksiaan hoida ja huolehdi? Kansa on kuin karjaa ja päämiehet porskuttavat. Eikä niille seniileille sedille saa kukaan sanoa mitään, vaatia ja velvoittaa. - Nm. Käsittämätöntä

Minulla on tähän vastaus, ja se on ihmisten ahneus.

Suomellakin menisi paljon paremmin jos aloitettaisiin vaikka että ensin puolitetaan kansanedustajien määrä, ja asetetaan heille rajoituksia tukiin ja budjettiin.

Yksityiskoneen käyttö tulee kieltää ministereiltä yms., koska yksi matka maksaa 250.000e - 500.00e, mutta helppoahan se on kun kansa maksaa ja loppuun vaan otetaan lainaa!

jne...

• Anonyymi kirjoitti:

Minulla on tähän vastaus, ja se on ihmisten ahneus.

Suomellakin menisi paljon paremmin jos aloitettaisiin vaikka että ensin puolitetaan kansanedustajien määrä, ja asetetaan heille rajoituksia tukiin ja budjettiin.

Yksityiskoneen käyttö tulee kieltää ministereiltä yms., koska yksi matka maksaa 250.000e - 500.00e, mutta helppoahan se on kun kansa maksaa ja loppuun vaan otetaan lainaa!

jne...

Keikun kanssasi samoilla aalloilla. - Nm. Politiikka on persheestä

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kuulu vai? Kuulen kyllä vallan vimmatusti viha- yms. epäinhimillistä puhetta ja paasaamista, kun huonosti hoidettujen maiden kansalaiset lähtevät etsimään parempia elinolosuhteita muualta. - Nm. Yksinkertaisuuden ylistys

Sillähän se homma paranee, kun levitetään paska tasaisesti joka paikkaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkäpä eivät ole kuulleetkaan suomalaisten poliitikkojen lanseeraamasta "jakamattomasta ihmisarvosta".

• Oletko koskaan lukenut / tutustunut niihin tyyppeihin, joille rikkauksista on tullut helvetti? - Nm. Kannattaisi

• Joo, eikös mm. myös juuri Sarasvuo avautunut tästä, että kun rahaa alkoi valumaan ovista ja ikkunoista, niin heti oli koko suku ja muut "kaverit" jonossa "lainaamassa" rahaa ties mihin!

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, eikös mm. myös juuri Sarasvuo avautunut tästä, että kun rahaa alkoi valumaan ovista ja ikkunoista, niin heti oli koko suku ja muut "kaverit" jonossa "lainaamassa" rahaa ties mihin!

Niiih, kuvittele, eikä Sarasvuo ole edes miljardööri. - Nm. Suhteellisuudentaju koetuksella

• Luksusongelmia nämä suomalaisten ”köyhien” ongelmat. Toista se on muualla. Tämä on seuraus juuri siitä, kun kaiken saa liian helposti ja ilmaiseksi. Mikään ei riitä.

• Kyllähän se suomalainen köyhät rupee työtä tekemään ottaa tuet pois niin alkaa kaikki työt kelpaan

• Äppäppäp. Ei tosiaan ole kaikilla mainitsemiasi asioita. Minä oon työtön ,mies todella pienellä palkalla töissä. Ja meillä on rivitaloasunto eikä mitään valkoista huonekalua. Mies ajaa töihin pyörällä. Autoa emme omista.

• Töytön mies todella pienellä todella pienellä palkalla????

Ei työtön saa palkaa, eli taas VASURIPASKA PROPAGANDAA!!

No vuodessa ne tuet loppuvat, päästään teistä sitten eroon, hyvä niin 😊

• No on teillä sentään oma asunto eikä mikään tulikuuma koirankoppi!

• Anonyymi kirjoitti:

Töytön mies todella pienellä todella pienellä palkalla????

Opettele lukemaan, mitä toiset kirjoittavat, ja kommentoi vasta sitten.

• Anonyymi kirjoitti:

Olisiko luetun ymmärtämisessä parantamisen varaa? Itse ymmärsin, että nainen työtön, mies pienipalkkaisessa työssä?

• Anonyymi kirjoitti:

Etkö lukenut kunnolla? Vaimo työtön, mies töissä pienellä palkalla.
        No, hyvä kirjoitus sikäli, että nyt kaikki työttömät ja pienipalkkaiset näkevät että äärioikeisto ei välitä teistä pätkääkään.

• Anonyymi kirjoitti:

No on teillä sentään oma asunto eikä mikään tulikuuma koirankoppi!

Kuumasta asunnosta tulee ilmoittaa mahdolliselle vuokranantajalle jolla on velvollisuus pitää huoneiston lämpötila alle 35C. Ei paljon lohduta sinua, mutta tiedoksi. Parempaa jatkoa ja ole kiitollinen niistä asioista jotka ovat hyvin.

• Anonyymi kirjoitti:

Etkö lukenut kunnolla? Vaimo työtön, mies töissä pienellä palkalla.
        No, hyvä kirjoitus sikäli, että nyt kaikki työttömät ja pienipalkkaiset näkevät että äärioikeisto ei välitä teistä pätkääkään.

Äärioikeisto on (kansallis-) sosialismia ja sosialistit tunnetusti välittävät vain puolue eliitin asioista. Virhevasukki on sosialisti yhtälailla.

• Anonyymi kirjoitti:

Saadaan töihin heitä sitten9€ tunti

• Anonyymi kirjoitti:

No on teillä sentään oma asunto eikä mikään tulikuuma koirankoppi!

Minä asun tulikuumassa koirankopissa kun tässä mörskässä on peltikatto niin sisällä on kuin huonosti lämmitetyssä saunassa. Muuttaisin piden alle parkattuun autoon asumaan jos minulla vain olisi auto!

• No voi hel..i.Kuka jaksaa kadehtii.Kermapersiilöitä.Ei se materiaalinen köyhyys mutta tää henkinen.Ei niilkää kermapersiilöil oo helppoo,itekeskeisii.Yksinäisii,omaheväsii..eipä kellää oo oikein hyvin,sit monil rikkail on kulisseja,ja eiks ne joskus romahda.

• On niillä kauniit vaimot ja komeat miehet ja lapset käyvät harrastuksissa matkustavat ja kesähuvilallaan jossain järvenrannalla. Omistavat varmaan pienen huvipurrenkin. Hienot hyvin istuvat vaatteet päällä, kauniit kengät, isot asunnot kaikkine hienouksineen ja nykyaikaisine kalliine härveleineen, monta televisiota hiljaiset pesukoneet ja isot tiskikoneet kaikilla herkuilla, puhelimet viimeisintä huutoa myös lapsilla. Itsellä pelkkää vanhaa ja käytettyä jo uutenakin ollut halpaa pskaa, huonekalut vanhoja kuluneita ja rumia. Asunnon seinät ja lattiat kuluneita täynnä jälkiä ja reikiä, eikä niitäkään saa laittaa ja korjata kun ei ole omaa mikään, sitä on pelkkä vieras tulikuumassa vuokrakopissa. Köyhyys on yhtä helvettiä turha sitä on vaan kieltää.

• Anonyymi kirjoitti:

On niillä kauniit vaimot ja komeat miehet ja lapset käyvät harrastuksissa matkustavat ja kesähuvilallaan jossain järvenrannalla. Omistavat varmaan pienen huvipurrenkin. Hienot hyvin istuvat vaatteet päällä, kauniit kengät, isot asunnot kaikkine hienouksineen ja nykyaikaisine kalliine härveleineen, monta televisiota hiljaiset pesukoneet ja isot tiskikoneet kaikilla herkuilla, puhelimet viimeisintä huutoa myös lapsilla. Itsellä pelkkää vanhaa ja käytettyä jo uutenakin ollut halpaa pskaa, huonekalut vanhoja kuluneita ja rumia. Asunnon seinät ja lattiat kuluneita täynnä jälkiä ja reikiä, eikä niitäkään saa laittaa ja korjata kun ei ole omaa mikään, sitä on pelkkä vieras tulikuumassa vuokrakopissa. Köyhyys on yhtä helvettiä turha sitä on vaan kieltää.

Mullan alle ne kermaperseetkin joutuvat matojen syötäväksi.

• Anonyymi kirjoitti:

On niillä kauniit vaimot ja komeat miehet ja lapset käyvät harrastuksissa matkustavat ja kesähuvilallaan jossain järvenrannalla. Omistavat varmaan pienen huvipurrenkin. Hienot hyvin istuvat vaatteet päällä, kauniit kengät, isot asunnot kaikkine hienouksineen ja nykyaikaisine kalliine härveleineen, monta televisiota hiljaiset pesukoneet ja isot tiskikoneet kaikilla herkuilla, puhelimet viimeisintä huutoa myös lapsilla. Itsellä pelkkää vanhaa ja käytettyä jo uutenakin ollut halpaa pskaa, huonekalut vanhoja kuluneita ja rumia. Asunnon seinät ja lattiat kuluneita täynnä jälkiä ja reikiä, eikä niitäkään saa laittaa ja korjata kun ei ole omaa mikään, sitä on pelkkä vieras tulikuumassa vuokrakopissa. Köyhyys on yhtä helvettiä turha sitä on vaan kieltää.

En kiellä, mutta vuokra-asuntoo saa laittaa. Tuttukin monta kertaa laittanut uuden lattian koko huoneistoon ja saanut vuokra alennusta. Ja kirpputorilta aikanaan ostin halpoja kehyksiä ja tein itse niihin valokuvista hienoja tauluja. Oli meinaan kanssa rumia reikiä ja lisää tuli😊 mutta kun muutin pois niin se oli kuulemma ok reiät seinissä, asumisen ja elämisen jälkiä 😊

• Anonyymi kirjoitti:

Oikeassa olet tilanteestasi nähden, sitä ei muiden provot muuksi muuta. Lue Jobin kirja Raamatusta. Siinä on hyvä kuvaus väärien lohduttajien, eli syyllistävien ystävien puheista ja palkasta.

Jk. Navajot sanovat että omaisuus on ihmisen hauta. Joten ei sitäkään kannata kadehtia, vaan iloita siitä mitä on. Ota välillä viileä suihku ja annna ilman kuivata niin helle haihduttaa puhtaan hanaveden iholtasi. Älä vilustu silti.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on kuitenkin jotain, mitä useimmilla ei näytä olevan. Sinulla on taito kirjoittaa selvästi ja ymmärrettävästi.

• Huomaatko miten vaikeeta on rikkailla, esim kansanedustajilla, he kuuluvat hyvätuloisiin, rahaa on ja sitä on aina, ei huolta huomisesta.

Ihmisestä tulee julma, haluaa vaan lisää, raha tuo lisää valtaa, kun sitä on saa kaiken ja saa olla kamala ihminen. Kansanedustaja ym rikkaat ovat haukuttuja, vihattuja ihmisiä, siksi heillä on paha oll akun heistä ei pidetä. Rahalla he tekee pahaa ihmisille joilla ei ole rahaa.

Haluatko olla samanlainen? Vihattu ja halveksittu?

Varakkailla on mennyt elämän reaaliteetit sekaisin, he eivät enää tajua mitään muuta kun omaa hysteriaa ja valtaa.

Jos pappa varastaa 70 senti karkkiaskin kaupasta, hän saa sakkoja 178 e ja poliisit perään.

Kun kansanedustaja vetää miljoonia ja esim kumuni 56 000 e kurssinsa maksattaa yhteiskunnalla, niin hän saa vaan pahoittelut että voi voi!!! Ja kappas, yks kaks hän pystyykin maksamaan sen itse!!!!! Selvää hyväksikättöä, kun tietää ettei siitä tule hänelle mitään. Mutta tavi, alle eruon osots... se on suurempi rikos.

• Olen syntymärikas ns. kermaperse. Silti tai juuri siksi ei tule mieleen vähätellä köyhien ongelmia.

Pahimpia vähättelijöitä ovat nousukkaat, jotka eivät tajua miten paljon on onnesta kiinni.

Toinen syy köyhien vähättelyyn on kiinni luonteesta, jotkut eivät synnynnäisesti kykene tuntemaan myötätuntoa. Heillä on vikaa aivojen nk. peilisoluissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen syntymärikas ns. kermaperse. Silti tai juuri siksi ei tule mieleen vähätellä köyhien ongelmia.

Pahimpia vähättelijöitä ovat nousukkaat, jotka eivät tajua miten paljon on onnesta kiinni.

Toinen syy köyhien vähättelyyn on kiinni luonteesta, jotkut eivät synnynnäisesti kykene tuntemaan myötätuntoa. Heillä on vikaa aivojen nk. peilisoluissa.

Lienen nousukas.

Olin kaupungin köyhimpiä, firma nurin, niskassa oli lainatakaukset ja velaksi eläminen vuosia ilman tuloja, näin nälkää, olin työkyvytön, söin roskiksesta, keräilin pulloja että saan ruokaa, vuokrat kuukausikaupalla rästissä, luottokortit tapissa.

Kiipesin tuosta suosta töitä tekemällä ja olen taas velaton.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen syntymärikas ns. kermaperse. Silti tai juuri siksi ei tule mieleen vähätellä köyhien ongelmia.

Me toimittajat olemme juuri noita sosiopaatteja. Kunpa joku tappaisi meitä isolla kädellä

• Höpö höpö mikä rikas kansanedustaja nyt mukamas on kun hyvä että selviää veloista mitä tullut vaalikampanjoista. Lapsenomaista ajattelua hyvin pitkälle ja musta valkoista.

• Yhdenkään kansanedustajan EI OLE PAKKO TEHDÄ MITÄÄN VAALIKAMPANJOITA!!! Mutta niitä tehdään jotta pääsee sinne suurien rahojen kimppuun vetämään lisää joita ei edes ansaitse työllä vaan olemalla nimellisesti kansanedustaja.

• Anonyymi kirjoitti:

Yhdenkään kansanedustajan EI OLE PAKKO TEHDÄ MITÄÄN VAALIKAMPANJOITA!!! Mutta niitä tehdään jotta pääsee sinne suurien rahojen kimppuun vetämään lisää joita ei edes ansaitse työllä vaan olemalla nimellisesti kansanedustaja.

Kyllä menee x-kansanedustajalla heikosti kun on joutunut pikavippi kierteeseen,ja vielä vihreä,luulis vihreän atteen olevan säästäminen,miten tälläinen henkilö on saanut adoptio lapsen hoidettavakseen,kun ei pysty huolehtimaan raha asioistaan,sentään neljä vuotta hyvät tulot +sopeutumis rahat,mihin ne on kadonneet onkohan ollut niin kallis ruskeareikä että uponneet sinne??

• Anonyymi kirjoitti:

Yhdenkään kansanedustajan EI OLE PAKKO TEHDÄ MITÄÄN VAALIKAMPANJOITA!!! Mutta niitä tehdään jotta pääsee sinne suurien rahojen kimppuun vetämään lisää joita ei edes ansaitse työllä vaan olemalla nimellisesti kansanedustaja.

Eikös huulipunahallituksen valtionvarainministeri Kulmuni toiminut sittenkään oikein kun vajutti valtion kassaa omiin menoihinsa? Ihan yhtä luotettava edustaja tuo on kuin se viherfasisti joka on riistämässä köyhiä autoilijoita ja samalla ajelee kymmenillä tuhansilla euroilla valtion kassasta taksimatkojaan?

Oikeisto takaisin hallitukseen ja Perussuomalaisille entistä vahvempi ote köyhien tasaveroiseen kohteluun? Vain toimiva valtiontalous kykenee huolehtimaan heikompiosaisistaan.

• 24 tuuman HD televisio 149€.Gigantti.
      Saa myös osamaksulla jos luotot ok.
      Siinä köyhälle uusi TV halpaan hintaan.

• Power myy samaan hintaan Sharp 32 HD led telkkarin.

• Anonyymi kirjoitti:

Power myy samaan hintaan Sharp 32 HD led telkkarin.

Pieni ja surkea kuva. Ei kiitos.

• Anonyymi kirjoitti:

Power myy samaan hintaan Sharp 32 HD led telkkarin.

Ostin vähän käytetyn Philips 40” ledin 130€ ja on toiminut loistavasti jo pitkään. Länsimaisen tuotteen ostajalle on luvassa lisäbonuksena pienemmät valtiovelan maksut tulevaisuudessa, kun kauppavajetta torjutaan reilulla kaupalla.

• Sitä ei nälkäinen voi ymmärtää kuinka pahalta voi ähky tuntua.

• Laita ruusunpunaiset silmälasit päähäsi ja katsele kaikkea uusin silmin. Se voi vähän auttaa vaikka ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Kanna ylpeästi vaatteitasi ja pidä kenkiäsi... olethan saattanut valita sellaisen tien ettet koreile maailman turhuuksilla. Ilo lähtee sisältäsi ja on paljon asioita mitä voi tehdä köyhempänäkin. Vaatimatonkin koti on yleensä kaunis jos se on puhdas ainakin miellyttävä. Tuulettimia saa kympillä jos tahdot viilennystä kotiin. Yritä jaksaa ystävien ja ihmisten pariin. Uimaan?

• Aika suuri osa meistä taviksista joutuu tarkkaan miettimään mitä pystyy hankkimaan ja riittääkö rahat enää esim. Kesälomamatkaan. Ja kun ennen pitkää autot pettää niin osamaksullahan sekin puute hoitaa pitää. Asunnosta vielä pitkään velkaa. Eli se siitä "omasta" kämpästä...

Köyhyyden ahdistavuus on yhteiskunnassamme pahentunut mm. Siksi että kaiken aikaa uutisoidaan rikastumisista, lottovoittajista. Tai kerrotaan miten joku saa optioita niin ja niin paljon. Rikkaus on nostettu jalustalle median toimesta. Ja jos rikkailla asiat ovat yhtä Naantalin aurinkoa niin onko olemassa luotettavaakin dataa, ettei rikkailla esiinny avioeroja, kotiväkivaltaa
        Ja että rikkaiden lapset eivät alkoholisoidu jne.

• Anonyymi kirjoitti:

Aika suuri osa meistä taviksista joutuu tarkkaan miettimään mitä pystyy hankkimaan ja riittääkö rahat enää esim. Kesälomamatkaan. Ja kun ennen pitkää autot pettää niin osamaksullahan sekin puute hoitaa pitää. Asunnosta vielä pitkään velkaa. Eli se siitä "omasta" kämpästä...

Köyhyyden ahdistavuus on yhteiskunnassamme pahentunut mm. Siksi että kaiken aikaa uutisoidaan rikastumisista, lottovoittajista. Tai kerrotaan miten joku saa optioita niin ja niin paljon. Rikkaus on nostettu jalustalle median toimesta. Ja jos rikkailla asiat ovat yhtä Naantalin aurinkoa niin onko olemassa luotettavaakin dataa, ettei rikkailla esiinny avioeroja, kotiväkivaltaa

Osuit naulan kantaan! Muistan jonkun takavuosien lehtijutun Kimi Räikkösestä. Siinä ihmeteltiin kun Räikkönen jonotti johonkin yökerhoon tms. "kuin mikäkin tavis". Ei rikkaan [Suomen oloissa köyhän] ihmisen osaan sälytetään median toimesta katkeruutta.

Nuo lottovoittajista kertovat voittajahaastattelut... Ne jutut eivät mitään kohteistaan kerro. Voivat ihan yhtä hyvin olla keksittyjä satuja. Perimmäinen motiivi niissä on saada ihmiset pelaamaan rahansa. Lottopeleissä rahojen täysimööräinsn menettäminen voi olla totta 50 rivinkin porukkakupongilla. Kokemusta on.

• Anonyymi kirjoitti:

Aika suuri osa meistä taviksista joutuu tarkkaan miettimään mitä pystyy hankkimaan ja riittääkö rahat enää esim. Kesälomamatkaan. Ja kun ennen pitkää autot pettää niin osamaksullahan sekin puute hoitaa pitää. Asunnosta vielä pitkään velkaa. Eli se siitä "omasta" kämpästä...

Köyhyyttä pidetään tahalteen yllä jotta varakkaan kansaonsuus kaikesta rikkauksista oikein korostuu. Eihän se muuten näkyisi jos ei olisi niitä jotka kärsii ja elää köyhyydessä.

Huomaahan sen jo siitä kun yks toisensa jälkeen kansanedustajista kehuu varakkuudella, ostinpa loistohuvilan, ostinpa ökyauton, lähdemme perheen kanssa afrikkaan kuukaudeksi... minulla on velkaa puolitoista miljoonaa... minulla on ökytalo jossa on 400 neiliötä.... tälläisitä he kertovat, arvaa muitaako he ihmisiä jotka elää 600 ekk???

Ei edes sairaanhoitajia jotka korona aikana teki valtavasti töitä pakko peruttiin lomat, ei luvattu lisää palkkaa, valoja sytytettiin joissakin kaupungissa kiitoksesksi ja lehdissä kiiteltiin, mutta auttaako se? Ei auta

• Anonyymi kirjoitti:

Tarviiko sitä kesälomamatkaa?
        Ja entä jos oman kämpän ostamisen sijasta ostaa asunnon jota vuokraa eteenpäin, jos välttämättä on pakko ostaa asunto, sillä tällöin voit saada jopa jonkin verran tuottakin jos pyydät enemmän vuokraa kuin joudut maksamaan omastasi.

• Anonyymi kirjoitti:

” Kanna ylpeästi vaatteitasi ja pidä kenkiäsi... ” muuten loistava kirjoitus, mutta sanan ylpeästi vrt koppavasti voi korvata sanalla arvokkaasti. Jos joku kiusaa uudesta autostaan irvistellen sinua liikenteessä, niin ainahan voit tehdä luvallisen U-käännöksen ja ajaa ylpeän perässä pihaan ja kysyä onko kaikki kunnossa?

• Anonyymi kirjoitti:

Osuit naulan kantaan! Muistan jonkun takavuosien lehtijutun Kimi Räikkösestä. Siinä ihmeteltiin kun Räikkönen jonotti johonkin yökerhoon tms. "kuin mikäkin tavis". Ei rikkaan [Suomen oloissa köyhän] ihmisen osaan sälytetään median toimesta katkeruutta.

Nuo lottovoittajista kertovat voittajahaastattelut... Ne jutut eivät mitään kohteistaan kerro. Voivat ihan yhtä hyvin olla keksittyjä satuja. Perimmäinen motiivi niissä on saada ihmiset pelaamaan rahansa. Lottopeleissä rahojen täysimööräinsn menettäminen voi olla totta 50 rivinkin porukkakupongilla. Kokemusta on.

Voitin äskettäin lotossa ja kerroin työtelijäälle yrittäjäkaverille voittaneeni. Seurasi hiljaisuus kunnes ahkera ystäväni kysyi: ”Paljonko voitit?” Sanoin kympin ja yhteinen naurumme oli vapautunutta.

Ilmaista rahaa on harvalla, yleensä se tulee kovan työnteon ja rohkean riskinoton kautta. Sen olen oppinut itsestäni ja muista, tosin köyhyyskurimuksessa eläminen on nykyisin tuttua.

• Anonyymi kirjoitti:

Aivan oikein! Me mennään ruokakauppaan ja ostetaan mitä tarvitaan. Punalapputuotteita kerralla mukaan niin paljon kun kukkaro vaan sietää, ja sitten pakastimeen.

Loppukuusta katsotaan että paljonko 'jäi käteen', ja päätetään että jätetäänkö säästöön vai ostetaanko lapsille jotain vai mennäänkö lasten kanssa johonkin.

Ja ei me mielestämme pihtailla tai olla mitenkään 'köyhiä'. Olemme vain vähävaraisia, mutta sanoisin että ajan kuluessa kaikki kyllä saadaan mitä halutaan. Lasten mielipidettä kuullaan myös, ja sanotaan että 'nyt on näin paljon rahaa, tehdäänkö juttu a, b vai c, tai ostetaanko d, e tai f, vai jätetäänkö raha säästöön ja tehdään myöhemmin isompi a, b tai c, tai ostetaan myöhemmin isompi d, e, tai f.

Kerrankin näin kaupassa punalaputetut rullaluistimet, tosi reilulla alennuksella, ja sanoin vaan vaimolle että nämä muuten tulee mukaan.

Vaimo vähän siinä piipitti, mutta sanoin että nämä saadaan kyllä myytyä vielä kalliimmalla kuin mitä tästä maksetaan, ja ei kun kyytiin.

Sitten kotona lapsille jalkaan, pyöräilykypärät päähän, sekä kyynär- että rannesuojat (oli jo ostettu pyöräilyä varten) ja ei kun menoksi! Ja lapset tykkäsivät!!!

• Anonyymi kirjoitti:

Luin kerran jutun Räikkösestä, kun hän (seurueineen) oli ollut jossain yökerhossa ja tilannut pullon samppanjaa eikä edes maksanut sitä, vaan muut joutuivat maksamaan sen.

• Anonyymi kirjoitti:

Media on syyllinen ihmisten pahaan oloon.

• "Kaikilla muilla""

Ei vaan samassa helvetissä elää kanssasi kymmeniätuhansia muitakin. Vuokranmaksun jälkeen ei jää rahaa kuin halpaan ruokaan. Mitään uutta, saati telkkareita, autoja jne ei ole. Ei yhtäkään autoa koskaan ollut. Elämä yhtä selviytymistä. Ei elämää. Saati että siitä nauttisi. Nyt jouduin sanomaan irti nettiliittymänkin. Toimeentulotuella, ei töitä. Ja jos saa pätkätyön, palkka on niin pieni että on siinä rajalla ettei saa toimeentulotukea. Ei ei tilanne muutu sittenkään.

• Tuo on eräs uraputki jota kuvasit. Miten olisi työssäoppimiskoulutus ja tuottava ammatti jossa on työllisyysnäkymiä? Autot ja prätkät ovat jees, mutta ei niistä elämän sisältöä rehellisesti sanottuna saa, ehkä iloa ja vapautta, mutta paljon vastuuta ja kuluja myös.

Hyvä käytetty on parempi kuin pussillinen uusia, tiesi vanha kansa kertoa. Milloinhan joku keksii alkaa valmistamaan käytettyjä autoja Suomen veroilmastoon? Nyt en tarkoita harmaatuontia, vaan kotimaassa työllistävää kierrätysautojen valmistusta.

• Ongelma on lähinnä asenteessa; "kaikilla muilla...". Höpö höpö, käytä aivojasi. Suomessa kituuttaa yli 100 000 ihmistä köyhyysrajalla, jos ei enemmänkin.
      Tottakai on kurjaa olla aina köyhä (nimim tuttua on), mutta ei sitä kannata pahentaa olemalla kateellinen ja verratessa itseään hyvätuloisimpiin ;). Kirppiksestä tekee löytöjä, kun sinnikkäästi etsii, ihan parilla eurolla. Siis oikeasti, eurolla tai kahdella

• Professori Jeddi Hasan teki 90-luvulla mielenkiintoisen tarpeiden valumisen teorian. Sen mukaan kaikki relatiiviset tarpeet (eivät siis absoluuttiset tarpeet kuten vesi, ruoka jne) valuvat ylemmiltä yhteiskuntaluokilta alempiin. Vuosikymmeniä sitten oli hienoa, jos joku kävi Kanarialla. Kun nämä ryhmämatkat Espanjaan muuttuivat sellaisiksi, että ne alkoivat olla myös tavallisten pulliaisten saavutettavissa, kävi yläluokka jo siinä vaiheessa Goalla ja Thaimaassa. Nyt, kun keskiluokka ryntää Thaimaahan tai muualle Aasiaan, yläluokan kulutustottumukset ovat jälleen askeleen edellä; kohta he varmaankin käyvät jo avaruudessa. Sama pätee autoihin tai hienoon elektroniikkaan. 80- ja 90-luvulla uusi mersu oli vain toimitusjohtajilla, nykyään sellaisen voi ostaa rahoituksella vaikka ensimmäiseksi autokseen 18-vuotiaana, jos on valmis sitten tinkimään kaikesta muusta. Eli miettikääpä hetken aikaa sitä, mistä nämä tarpeet teille syntyvät? Miksi ajatuksena on, että statuksen osoittamiseen tarvitsemme taulutelkkaria, miksi kaikilla teineillä pitää olla tonnin iPhonet, miksi yläasteikäiset kieltävät äitiään tulemasta hakemaan heitä koulun pihalta vanhalla skodalla?Yläluokka luo tarpeet, joiden valumiseen alaluokkaan ja tarpeiden saatavuuteen panostetaan markkinataloudessa valtavasti. Koko talous kaatuisi, jos vain rikkailla olisi mahdollisuus ostaa hienoja ja arvokkaita hyödykkeitä. Mutta kuka niitä lopulta tarvitsee ja mihin? Itse olen hyvin toimeentuleva, mutta olen aina arvostanut vapaa-ajan rentoutta, sitä, että on hiukan liikkumavaraa. On järkyttävää seurata joitakin nousukkaita, nuoria perheitä, jotka ovat tarpeiden valumisen uhreja ja jotka virittävät oman taloutensa liian varhain liian äärimmilleen. Minun on itseni mahdotonta tajuta sitä, miksei skodalla voi käydä kaupassa yhtä hyvin kuin mersullakin. Kysymys on kuulumisesta johonkin, ja tarve siihen lähtee puutteesta ihmisen sisällä, eikä niinkään ulkoisista elementeistä. Mulla on itselläni teinipoikia, joiden yhdelläkään kaverilla ei ole ensimmäisenä autona mitään 500 euron Nissania, juuri katasastuksen läpäisevää ruostehelmaista peltoautoa, joilla itse aloittelimme autoilua. Heillä on Bemareita, Audeja ja Mersuja. Mitä heillä onkaan, kun he ovat 50-vuotiaita? Miettikääpä heti tätä.

• Kiinnostavaa, minulla on ystävätär jonka 30 vee poika valittaa että hänen kaverinsa saavat vanhemmiltaan 2 500 e maksavan Rolexin syntymäpäivälahjaksi. Hänen äitinsä antama 50 e lahjakortti ei kuulemma ollut mitään.
        Ystäväni masentui, minä olisin nauranut(räkäisesti) ja sanonut että ostapa poika Rolexisi ihan itse ;). Ihan oikeasti, kyllä siinä iässä jo pitää tulla itse toimeen, saivatpa 'kaverit' mitä tahansa.

• Amerikassa tuo Hasanin teoria taitaa olla tunnettu ns. trickle-down economyna...tihkuu alas hyvinvointi, uskotaan..

• Totta, kerskakulutus on mainonnan luomaa ja näyttämisen tarvetta. Miksi muuten kukaan ajaisi kalliilla autolla, kun halvemmallakin pääsee perille?

Kerskakulutus on erityisesti nousukkaiden harrastus. Halutaan näyttää naapureille ja niille entisille koulukavereille.

Tunnen useita Suomen vanhojen rikkaiden sukujen jäseniä. Ajavat vaatimattomilla autoilla ja pitävät muutenkin matalaa profiilia.

• Niin sen näkee jos elää saa😊 mielenkiinnolla seuraan noita ala-aste ikäisiä lapsia, kaikkeehan niille tulee ostettua 🤔

• Tarpeiden valumisen tarkastalussa on syytä ottaa huomioon myös käytettyjen laadukkaiden hyödykkeiden kierto, tai kierrätys kuten nykyään hypetetään. Olen panostanut vain tunnettuihin perinteisiin länsimaisiin brändeihin käytettynä kuten esimerkiksi Jeep, Tissot, iPhone ja Philips. Länsimaisen laatutuotteen pitkän elinkaaren loppupäätä tuetaan yleisesti kotimaisella korjaus- ja huoltotyöllä jolla tuotteen edullista toimivuutta voidaan jatkaa olennaisesti. Työllistää voi myös itseään opettelemalla korjaustaitoja, mikä on nykyisin hyvin helppoa englanninkielen taitoiselle mm YouTube korjausvideoista. Itse kun tekee niin tulee sellainen kun sattuu tulemaan ja palkka on puhtaana käteen. Niin on aina tehty ja niin tekevät pienituloiset ympäri maailmaa jatkuvasti.

• Anonyymi kirjoitti:

Totta, kerskakulutus on mainonnan luomaa ja näyttämisen tarvetta. Miksi muuten kukaan ajaisi kalliilla autolla, kun halvemmallakin pääsee perille?

Kerskakulutus on erityisesti nousukkaiden harrastus. Halutaan näyttää naapureille ja niille entisille koulukavereille.

Tunnen useita Suomen vanhojen rikkaiden sukujen jäseniä. Ajavat vaatimattomilla autoilla ja pitävät muutenkin matalaa profiilia.

Köyhällä ei ole vara ostaa halpaa! Hajoaa ja korjauskulut on valtavat.

• Tarpeiden valuminen vai mahdollisuuksien parantuminen? Taitaa olla kyse molemmista.
        Omalla kohdallani en tunnista tuota valumisteoriaa vaan kyse on ollut mahdollisuuskien lisääntymisestä mutta, ennen kaikkea omaan olemiseen vaikuttavien tarpeiden tunnistamisesta.

Opetimme omat lapsemme jo varhain siihen, ettei kaikkea näkyvissä olevaa voi saada ja ennen kaikkea, ettei sitä kaikkea oikeastaan tarvitse.
        Mitä on muilla ei kuulu meille, eikä se mitä on meillä tai meiltä puuttuu, kuulu muille.
        Lapsemme tulivat ajokortti-ikään 90-luvulla.
        Hankin penskoille autoksi hangessa seisovan, mutta käynnistyvän perus Lada 1200:n.
        Kavereilla oli tojotoja ja mastoja yms.
        Miksi Lada? Halpa hankkia. Osia sai romikselta pilkkahintaan. Paskamoinen ajettava varsinkin talvella ja ennen kaikkea, se oli luonteen kasvatusta.
        Sama suhde kaikkeen muuhunkin. Ei mitään merkkituotteita. Harrastusvälineet kamapörssistä ja sukulaisten ja tuttavien lahjoituksina.
        Ainoana poikkeuksena olivat poikamme heittotossut. Kundi oli kuulassa ja kiekossa poikasarjoissa 6:n parhaan joukossa Suomessa useana vuotena ja menestyi mm. juniorgameissa melko hyvin. Lenkkari ei pyöri renkaassa yhtä hyvin kuin sileäpohjainen heittotossu. Heittojen pituuksiin eivät vaikuttaneet mitä tekstiilien ryntäissä luki.

Totutimme tenavat myös työn tekoon ja sitä myöten rahan arvostukseen.
        Oppivat myös läksyn, ettei maailmassa saa olla mitään niin ihanaa, etteikö siitä voi kieltäytyä jos se ei ole hengissä pysymisen kannalta välttämätöntä tai sitä ei arvioi panostusta vastaavaksi.

Molemmat ovat nyt yli 40v ja toinen kustansi Otaniemen teknisen fysiikan opintonsa ilman lainaa omalla työllään. Valmistui 5:ssä vuodessa.
        Toinen opiskeli metkuksi ja otti yhden erän opintolainaa. Valnistumisajasta en tiedä koska alan työ ja opiskelu menivät muutamana loppuvuotena päällekkäin.

Ennen vapaata autoetua poika sepitti isänsä mallin mukaan vanhoja, halpoja, keskiluokkaisia autoja.
        Lasten ollessa kotona olin näpit rasvassa keväisin ja syksyisin kun varmistin vanhojen keksintöjen luotettavuuden.

• Anonyymi kirjoitti:

Köyhällä ei ole vara ostaa halpaa! Hajoaa ja korjauskulut on valtavat.

No tämä köyhä ostaa vaa halpaa muuhunkaan ei oo varaa.

• Todella moni (perhe) putosi kerta laakista köyhyysloukkuun koronakevään aikana.

Elän vaikka vanhassa asuntovaunussa, kun vaan saan pitää lapseni ja terveyteni.

• Voi katkeraa ihmistä
      Ei minullakaan ole kaikkea mitä muilla on eikä harmita ollenkaan. Jokainen voi mielestäni vaikuttaa omaan kohtaloon, ainakin olen itse voinut tsemppaamalla ja yrittämällä saavuttaa jotain tekemällä hommia eikä länkyttää ja olla kateellinen. Voin lohduttaa ettei ilmastointikone eikä uusi auto tee onnelliseksi. Minulla ei kumpaakaan ja hyvin pärjään. Puhelinkin on monta vuyotta vanha mutta se peklittää
      Nouse sieltä "montusta" ja tee itsellesi jotakin äläkä haaveile siitä mitä muilla on. Usein miten he ovat tehneet erilaisia valintoja kun sinä. Sinä voit tehdä valintasi , ja eri valinnat johtavat eri lopputuloksiin

• Minulla on auto ja ilmastointikone, ja otan osaa kun toisilla ei ole. Kaikki ongelmat eivät ratkea "ottamalla itseä niskasta kiinni". Hyvää onneakin tarvitaan. Tsemppiä kaikille!

• Katkeraa oli oma kirjoituksesi kun et voi hyväksyä toisen pahaa oloa syyttelemättä.

Kun jollain menee hyvin, niin iloitsen siitä yhdessä tämän kanssa, saatan jopa kehaista ison ja kauniin auton tyyliä vieressä tankkaavalle omistajalleen ja hetken iloitsemme molemmat, minä unohtaen köyhyyteni ja lähimmäinen unohtaen köyhien kateuden ja katkeruuden. Win To Win. Mitä köyhän osaan tulee, niin reipas tervehdys ja kuulumisten vaihtaminen tuo tälle iloa jota ei rahassa mitata. Helppoa kuin heinänteko, kun muistaa Jeesuksen ohjeen rakastaa lähimmäistään kuin itseään.

• Kun on jaksanut vuosikymmenet rehkiä ja jatkokouluttautua, erikoistua ja ottaa riskiä niin nyt on lopulta tilanteessa jossa on varaa tehdä vajaata työviikkoa ja silti tienata tuplasti keskivertokansalaista enemmän.
      Samaan aikaan lapsuudenkavereita jotka eivät ole eläissään viitsineet muuta kuin juoda pussikaljaa sossun tuella ja voi jeesus mikä kateuden määrä kun toisella on ihana vaimo, fiksut reippaat lapset, isot talo ja mökki, oma verstas jossa puolen tusinaa harrasteautoa ja reissailee ympäri Eurooppaa minkä kerkiää.
      Olis saatana sullakin sama tilanne jos olisit tehnyt tarpeeksi duunia sen eteen eikä olisi ollut vaan yhteiskunnan piikkiin teinipojan pussikaljaperjantai joka päivä viimeiset 25 vuotta.
      Turha kadehtia, ei ole taivaasta tipahtanut mikään mitä omistan ja minun ja muiden työnteolla sinun makailusi on maksettu.

• Unohdat että laiskuusluuseri voi voittaa 4 miljoonaa lotossa. Todennököisyysjin on niin suuri kuin 1 : 18 660 000.

• Hyi helvetti mikä itsekehu. Toivottavasti ne vanhat kaverit ei kuse sua päinkään enää 😊

• Anonyymi kirjoitti:

Unohdat että laiskuusluuseri voi voittaa 4 miljoonaa lotossa. Todennököisyysjin on niin suuri kuin 1 : 18 660 000.

Isompi mahdollisuus kuin se että sinusta voi tulla viisas.

• Anonyymi kirjoitti:

Isompi mahdollisuus kuin se että sinusta voi tulla viisas.

Kuten myös tuon pitkän sepustuksen kirjoittaja. Aivan etsi oikein tällaisen ketjun että pääsee leuhkimaan. Ei tuollaisilla ole mitään käsitystä miten voi elämä mennä ilman pussikaljailujakin 😂 Ei se meinaa että pitää olla juoppo tai soskun tuilla ollakseen köyhä. Töissä käyvä voi myös olla köyhä. Voi tulla sairastumisia. Tälle taloleuhkijalle ehkä olis tosiaan toivonut syöpää, työttömyyttä ja läheisten sairastelua. Katotaan miten sitten leuhkis.. Jalat vois mennä poikki vaikka ♥️ karma kohtaa sinut.

• Tässä näkee miten suppeakatseisia porvariväestö on. Näkee vaan pussikaljan ja sossuntuen muissa vähempivaraisissa. Häpeä likainen mätä saasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyi helvetti mikä itsekehu. Toivottavasti ne vanhat kaverit ei kuse sua päinkään enää 😊

Joo ja minäpä aion maksattaa hänen verovaroillaan itsemurhani 😊

• Taidat olla joku koulukiusattu ja vieläkin katkera siitä kun et päässyt isojen poikien mukaan silloin kaljottelemaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyi helvetti mikä itsekehu. Toivottavasti ne vanhat kaverit ei kuse sua päinkään enää 😊

Pussikaljapissijät voivat varmaan kuseksia sinun suuntaasi mielummin? 😳

• Jep, se on muuten mahtava tunne, vuosien työ on palkittu. Tiedän, kun olen itse samassa tilanteessa, ei tarvitse kituuttaa joka asiasta enää. Säästöjä ja omaisuutta on sen verran että huolta tulevaisuudesta ei ole. Eläkettä on tienattu ja tienataan koko ajan. Vähän tulee tehtyä töitä liikaa, mutta ei kahtaa kieltäytyä, kun asiakkaat niitä tilailee. Lapset valmistautuu ammatteihin pikkuhiljaa ja hekin saaneet hyvää palautetta harjoittelupaikoista / kesätyöpaikoista joissa olleet. Hienoa nähdä, että olemme onnistunet kasvattamaan ja siirtämään omat asenteemme jälkikasvulle. Näkee että kyllä he tulevat pärjäämään elämässä. Nyt pitäsi lähteä parin viikon lomamatkalle kun vaan ehtisi saada duunit alta pois.

• Kateus on paha tauti .
      Voisit itse saavuttaa myös sellaista vaurautta jos olisit opiskellut ja tehnyt ahkerasti töitä .
      Ei yhteiskunta ole velvollinen kustantamaan muuta kuin välttämättömän jos ei itse siihen pysty , eikä ole motivaatiota tehdä työtä .

• Ei se noin mene. Itselläni vakava sairaus keskeytti opinnot moneksi vuodeksi, onneksi tilanne parani hieman, ja sitten piti mennä töihin elättämään itsensä, ja sitten tuli vielä uusia kroonisia sairauksia.
        Sairaalloisuus tarkoitti että ura ja eläke jäävät muita huonommaksi. Lääkekulut ovat myös suuret. Pärjään, koska elän vaatimattomasti.

• "Tämän kaiken minä annan sinulle,kun kumarrat minua"sanoo Saatana.

• Jumala siunasi Israelin työn.

• Niin, ja ilmeisesti se on yhteiskunnan vika, vai mitä? Ilmeisesti punavihervasemmistolaiseen ajatus maailmaan kuuluu, että kaikki pitäs saada yhteiskunnan puolesta.

Osa ihmisistä opuskellut, saanut kunnon työn, ja on varaa. Tai on perinyt omaisuutta.

Ja joskus on vain huonoa tuuria, eikä mikään suju kuten pitäisi.

Ei suomessa, eikä missään maassa, ihan kaikilla mee hyvin, ja kyllä noissa kuumissa "koiran kopeissa", asuu kai aika suuri osa kaupunkiväestöä.

Tärkeämpiäkin asioita elämässä on kuin joku taulu tv, jne,

Esim terveys, yms.

Tsemppiä.

• Tiesitkö että yhteiskunnallakin on merkitystä tähän......

Otat lainan esim. 150€
        Sitten saat joka mediasta lisää laina mainoksia.
        Taas tulee tilanne kun sulla ei ole varaa, eikä ole läheisiä jotka auttaisivat.
        Alitajuntaisesti otat lainaa lisää kun niitä on ollut silmiesi edessä viimeisen kuukauden ajan.

Hups vanha velka kasvanut 100% (tosin tämä oli aikaisemmin kun korkokattoja ei ollut)
        Sulla siis lainaa 300€ ja pitäisi ottaa lisää selvitäkseen vuokrasta plus elämisestä.
        Kierre on valmis ja olet mennyttä.

Sitten masennut, työ ei kulje ja saat potkut.
        potkut ei siltikään täytä pyrokratisia määräyksiä.
        Saat 3kk karenssin.
        Luottotiedot jo mennyt.
        Etsaa lainaa, etsaa kelalta apua, eikä ole läheisiä.
        Mitä teet?

Kerro sinä viisas mies miten tästä ihminen selviytyy.
        Ja ota kaikki seikat huomioon.

• Tämä periminen on outo juttu:

Todella harva perii niin paljon, että suunnitelemattomalla rahankäytöllä perintö riittäisi 10 vuotta.

Kun ihminen joka elää suunnitelmattomasti perii huomattavan perinnön, on seurauksena muutaman vuoden premium elämä. Jonka jälkeen henkilö on yhtä pa. kuin ennenkin, ja rahojen vähetessä on onnistuttu ottamaan huomattavat kulutusluotot.

Joten köyhyys on elämän suunnittelemattomuutta - ja nuoruudenkodista opittua köyhyyttä, kyllä fatta maksaa elämän.

Miksen tiedä yhtään oikeasti köyhää suunnitelmallsta ihmistä??

Elämässä pitää oikeasti harkita tekojaan, viimekuussa hävitin 30'000€ sijoittamiseen, syy on yksinään minun. Mutta tämäkin on suunitelmallista...

• Ja taas äärioikeistolainen keksi omasta päästä syitä haukkua vihervasemmistoa.
        Olen vihervassari, enkä kannata laiskottelua tai että yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki. Sen sijaan kannatan oikeudenmukaista sosiaaliturvaa niille joilla on ollut oikeasti huono onni elämässä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tiesitkö että yhteiskunnallakin on merkitystä tähän......

Otat lainan esim. 150€
        Alitajuntaisesti otat lainaa lisää kun niitä on ollut silmiesi edessä viimeisen kuukauden ajan.

Hups vanha velka kasvanut 100% (tosin tämä oli aikaisemmin kun korkokattoja ei ollut)
        Sulla siis lainaa 300€ ja pitäisi ottaa lisää selvitäkseen vuokrasta plus elämisestä.

Saat 3kk karenssin.
        Luottotiedot jo mennyt.
        Mitä teet?

No sehän rahan antaminen ei ole ongelma jokainen ottaa vastuullisesti velkaa paitsi jos mopo karkaa käsistä

• Samoin tsemppiä sinulle!

• Anonyymi kirjoitti:

Otat lainan esim. 150€

Saat 3kk karenssin.
        Luottotiedot jo mennyt.
        Mitä teet?

Kuvaamasi tilanne tulee esittää kaupungin harkinnanvaraisen sosiaalihuollon ja kirkon diakonian asiantuntijoille. Jouduin aikoinani lopettamaan osakeyhtiöni toiminnan ”toistaiseksi” vanhan työtapaturman vammojen pahetessa. Ero ja asunnottomuus siihen päälle. Palasin kotipaikkakunnalleni ja hakeuduin rahattomana kahdesti sossuun. Yrittäjä ei saanut apua ”lain mukaan”, eikä osakeyhtiön lopettamisilmoituksen tekemiseen löytynyt 250€. Ensimmäisellä kerralla maahanmuuttaja taustainen vahtimestari tarjosi mikrossa lämmitetyn pienen lihapiirakan keltaisessa käsipyyhepaperissa ja se vain maistui hyvälle. Toisella kerralla toisen sosiaalitoimiston vastuuvirkailija lainasi omasta pussistaan minulle kympin ja kolikoita selvitäkseni viikonlopun yli. Maksoin takaisin. Se on hienoa että Suomessa on ihmisiä sellaisilla aloilla joissa heidän luonteenpiirteensä tulevat esille!

• Anonyymi kirjoitti:

Otat lainan esim. 150€

Saat 3kk karenssin.
        Luottotiedot jo mennyt.
        Mitä teet?

Hae toimeentulotukea ja myy omaisuus. Tai päinvastoin, selvitä mikä omaisuus pitää olla realisoituna että voit saada rahaa. Kaikki vaan irti mitä lähtee. Jos pitää maksaa pankille asumisesta, pyydä lyhennysvapaat. Jos pitää maksaa vuokraa, ilmoita että vuokran maksat myöhemmin.

Kaikki raha mitä saat kerättyä niin sillä maksaa velat pois.

Vuokran maksua, vaikka kuukaudella. Sitten seuraavan kuun vuokraa parilla viikolla. Pitää vaan olla laskelmat valmiina, että maksu varmasti sitten onnistuu. Vuokra on vähän semmoinen juttu, että jos ei maksa voi lentää pihalle mutta vuokranantajat eivät halua menettää vuokralaistaan koska tyhjillään oleva asunto tekee tappiota.

150€ euron laina mikä kasvaa korkojen takia tuplat nyt on aika tyhmää jos kerran töissä ollut niin silloin ensimmäiseksi hommataan luottokorttit mistä voi vipata tonneja vähäksi aikaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja taas äärioikeistolainen keksi omasta päästä syitä haukkua vihervasemmistoa.
        Olen vihervassari, enkä kannata laiskottelua tai että yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki. Sen sijaan kannatan oikeudenmukaista sosiaaliturvaa niille joilla on ollut oikeasti huono onni elämässä.

Itse en Todellakaan ole vihervassari, silti mielestäni "pudokkaista" on pidettävä huolta jo pelkästään toimivan yhteiskunnan kannalta. Ei se Suomessa tietenkään täydellinen ole, mutta kuitenkin, yksi parhaista. On myös muita painavia syitä pitää huolta.
        Hmm. ehkä minussa sittenkin on häivähdys vihervassaria :)

Luopukaa vihasta, mihin se ikinä kohdistuukaan, on ilmainen lääke myös korkeaan verenpaineeseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Tämä periminen on outo juttu:

Todella harva perii niin paljon, että suunnitelemattomalla rahankäytöllä perintö riittäisi 10 vuotta.

Kun ihminen joka elää suunnitelmattomasti perii huomattavan perinnön, on seurauksena muutaman vuoden premium elämä. Jonka jälkeen henkilö on yhtä pa. kuin ennenkin, ja rahojen vähetessä on onnistuttu ottamaan huomattavat kulutusluotot.

Joten köyhyys on elämän suunnittelemattomuutta - ja nuoruudenkodista opittua köyhyyttä, kyllä fatta maksaa elämän.

Miksen tiedä yhtään oikeasti köyhää suunnitelmallsta ihmistä??

Elämässä pitää oikeasti harkita tekojaan, viimekuussa hävitin 30'000€ sijoittamiseen, syy on yksinään minun. Mutta tämäkin on suunitelmallista...

Varmaan sikset tiedä yhtään oikeasti köyhää suunnitelmallista ihmistä koska elät siinä pikku mikrokosmoksessasi johon kuuluu vain itsesi kaltaisia ihmisiä. Tuttua ja turvallista!

• Anonyymi kirjoitti:

Otat lainan esim. 150€

Saat 3kk karenssin.
        Luottotiedot jo mennyt.
        Mitä teet?

Mikäs yhteiskunnan vika tämä on jos ei osaa talouttaan hoitaa. Kyllä jokaisen laskea pitää osata mistä lainasta selviää. Pitäisi vielä huutaa s