Deus relativus

Aikani kuluksi tutkailin relationaalista ontologiaa ja löysin mielenkiintoisen Luther-tutkielma. Ilmeisesti vastaavanlaisia luterilaisuuteen liittyviä tutkielmia on runsaasti, mutta jostain syystä niistä ei keskustella täällä luterilaisuus-palstalla.

KATEGORIAT OPPAINA JUMALAN OLEMUKSEN ILMAISUUN LUTHERIN
TEOLOGIASSA, Pauli Kivioja, Ekumeniikan pro gradu -tutkielma, Huhtikuu 2008

"Erityisesti Lutherin relaatiota koskeva tutkielman osa tuki johdannossa
mainittua Tuomo Mannermaan käsitystä, jonka mukaan Lutherin trinitaarisessa
ontologiassa yhdistyvät sekä relationaalinen että onttinen aspekti, sillä Jumalan
oleminen on yhtä aikaa relaatiota ja olemista. "Relatio" ja "esse" ovat sisäkkäisiä
suureita."

"Jumalan relaatio ihmisiin on ilmoitus, ihmisen relaatio Jumalaan usko ja jumalanpalvelus"

Ortodoksinen käsitys relationaalisesta ontologiasta:

https://www.ortodoksi.net/index.php/Relationaalinen_ontologia

"Relationaalinen ontologia on vastakohta länsimaisen filosofian ajatukselle itsenäisestä, individualistisesta, erillisestä, itseriittoisesta ja rationaalisesta ”itsestä” tai ”yksilöstä”.

Relationaalinen ontologia näkee ihmisen ennen kaikkea riippuvaisena monimutkaisista ja laajoista sosiaalisista ja henkilökohtaisista verkostoista, jolloin yksilön vuorovaikutteisuus nousee tärkeämmäksi kuin yksilöllisyys tai riippumattomuus."

Kumpi vaihtoehto tuntuu paremmalta? :

1)
Jumala
|
|
|
¦
¦
°__________________toiset ihmiset, seurakunta, kirkko
yksilö

2)
Jumala
|
|
toiset ihmiset, seurakunta, kirkko
|
|
°
yksilö

Pitääkö ihmisen tiedostaa kenen joukoissa seisoo, kenen lippua kantaa vai onko yksilöllä merkitystä ihan itsenään?

3

<50

    Vastaukset

    • Katolisen kirkon kanta tullee selväksi seuraavasta kommentista:

      “Whoever says they believe in God but not in the Church, has a direct relation with Christ outside of her, falls into an absurd dichotomy” he noted, stating that “God has confided his saving message to human persons, to witnesses, and it is known to us through our brothers and sisters.”

      https://www.catholicnewsagency.com/news/being-a-christian-means-belonging-to-the-church-pope-affirms-18538

      Siis vaihtoehto 2 näyttäisi olevan katolinen vaihtoehto eli suoraa suhdetta yläkertaan ei voi olla vaan pitää mennä kirkon kautta. Luterilaisuudessa lienee ymmärrystä myös vaihtoehdolle 1.

    • Mulla on hilsettä.

      • Halutaan painottaa ykseyttä. Kirkko ei ole vain yksittäisten uskovien keskinäinen summa.

        "Kirkko-oppi eli ekklesiologia on teologiaan kuuluvan dogmatiikan tieteenala, joka tutkii kirkon ja seurakunnan merkitystä."

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kirkko-oppi.

        Myös luterilaisessa kirkossa tehdään työtä asian eteen.

        Evlut-kirkon julkaisussa Mitä on luterilaisuus on luku

        Kommuunio-ekklesiologia – eukaristinen ekklesiologia

        Siellä puolestaan on kirjoitettu:

        " Faith and Order -komission lähentymisasiakirjassa Kirkko: yhteistä näkyä kohti
        on ensimmäisen kerran virallisesti esitetty, että kommuunio-ekklesiologia olisi
        normatiivinen tapa ymmärtää kirkon olemus. Asiakirja toteaa:
        13. […] Raamatullisesta koinonian käsitteestä on tullut keskeinen, kun kirkot
        ekumeenisesti etsivät yhteistä ymmärrystä kirkon elämästä ja ykseydestä. […]
        23. […] kirkko ei ole vain yksittäisten uskovien keskinäinen summa. Kirkko
        on perustavalla tavalla yhteyttä Kolmiyhteisen Jumalan sisäisessä yhteydessä ja
        samanaikaisesti yhteisö, jonka jäsenet yhdessä osallistuvat Jumalan elämään
        ja missioon (vrt. 2 Piet. 1:4). Kolmiyhteinen Jumala on sen yhteyden lähde ja
        tähtäyspiste. Kirkko on siten sekä jumalallinen että inhimillinen todellisuus.89"


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Torppa sairaalaan

      Kas kas..oliko ullatus, että taas tapahtuu..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1473